Maddi Olmayan Duran Varlıklar Hesabına İlişkin Tutarların İlgili Varlık Hesaplarında Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Su Yönetimi Genel Müdürlüğü ve Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü faaliyetlerinde maddi olmayan duran varlık envanterinin yapılmadığı ve bu nedenle Maliye Bakanlığı’nın 2023 yılı bilançosunda gerçek değerlerini yansıtmayan bir durum olduğu tespit edilmiştir. Bu durum, 5’inci maddesinin (ç) bendinde belirtilen “para mevcudu, alacaklar ve maliyetinin belirlenmesi mümkün veya uygun olmayan kalemler hariç” maddi […]

Tarımsal Amaçlı Kooperatiflere Kullandırılan Kredilerden Kaynaklanan Alacakların Gerçek Tutarı Göstermemesi (Sayıştay)

ÖZET: Tarım ve Orman Bakanlığına ait alacakların yeniden yapılandırılması talepleri, Tarımsal Amaçlı Kooperatiflere Kullandırılacak Kredilere İlişkin Yönetmelik ve Mülga Tarımsal Kooperatiflerin Yatırım Faaliyetlerine Yapılan Devlet Yardımı Yönetmeliği hükümlerine göre yapılmaktadır. Alacakların 5’e bölünerek her yıl bir taksit olmak üzere beş eşit taksitle tahsil edileceği, ilk taksit ödemesinin Kasım 2021 tarihinde olduğu bilinmektedir. Bu nedenle dönem […]

Kurumca Verilen Borçlardan Alacakların Tam ve Doğru Olarak Raporlanmaması Nedeniyle Takip ve Tahsilinin Yapılamaması (Sayıştay)

ÖZET: Tarım ve Orman Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından yapılan başvurular doğrultusunda, 2021 yılı bilançosunda 98.897.123,94 TL tutarındaki alacakların kayıtlardan çıkarılması ama devredilememesi üzerine yapılan işlemlerden bahisle Tarım ve Orman Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığının 14.02.2024 tarihli yazısına istinaden; Bursa Defterdarlık Muhasebe Müdürlüğü, Ankara Defterdarlık Muhasebe Müdürlüğü ve Tarım ve Orman Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü tarafından […]

Kişilerden Alacaklara Esas Bilgi ve Belgelerin Eksik Olması ve İlgili Hesabın Tam ve Doğruluğunun Teyit Edilememesi (Sayıştay)

ÖZET: Tarım ve Orman Bakanlığı’nın 140 Kişilerden Alacaklar Hesabında kayıtlı alacakların takip ve tahsil süreçlerine ilişkin iş ve işlemlerinin zamanında ve doğru bir şekilde yapılması gerekmekte olup, mali tabloların doğru ve güvenilir bilgi sunması amacıyla;
Bakanlığın e-tahsilat entegrasyonuna dâhil edilmek suretiyle kayıtların alacak dosyaları bağlantısının oluşturularak, mizan ile Yönetim Bilgi Sistemi raporları arasında yıl sonu […]

Döner Sermayeli Kuruluşlara İlişkin Herhangi Bir Sermaye Taahhüdü Bulunmamasına Rağmen Sermaye Taahhütleri Hesabının Alacak Bakiye Vermesi (Sayıştay)

ÖZET: Tarım ve Orman Bakanlığına bağlı iki adet döner sermaye işletmesinin sermayelerinin tamamı ödenmiş olduğu halde sermaye taahhütleri hesabının alacak bakiyesi verdiği tespit edilmiştir. İlgili Yönetmelik hükümlerine göre, kamu idareleri döner sermayeli kuruluşlarla ilgili sermaye taahhütlerini 247 hesapta izlemek zorunda olup sermaye taahhüt tutarlarının bu hesaba alacak, yerine getirilen sermaye taahhüt tutaralarının da bu hesaba […]

Bakanlığın Yönetiminde ve Kullanımındaki Taşınmazlarının Noksansız ve Tam Olarak Raporlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Taşınmazların muhasebe kayıtlarına alınmasındaki sorunlar giderilmek için “Taşınmaz Envanteri Yönetim Bilgi Sistemi (TEYBİS)” paket yazılımının temini süreci devam ettiği belirtilmiştir. Ancak, meraların muhasebe kayıtları için yapılması gereken işlemler ve işletilecek süreç hakkında bilgi istenildiği ve milli emlak genel müdürlüğince gerekli işlemlerin tarımspor bakanlığınca yapılması gerektiği anlaşılmıştır. 4342 sayılı Mera Kanunu kapsamında hazinenin hüküm ve […]

3083 Sayılı Kanun Kapsamında Yürütülen Arazi ve Arsa Dağıtım Projelerinden Doğan Senetli Alacakların Muhasebeleştirilmemesi ve Alınan Senetlerin Muhasebe Birimlerince Muhafaza Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 3083 Sayılı Kanun Kapsamında Yürütülen Arazi ve Arsa Dağıtım Projelerinden Doğan Senetli Alacakların Muhasebeleştirilmemesi ve Alınan Senetlerin Muhafaza Edilmemesi ile ilgili denetim raporunda, tarım arazisi dağıtım projelerinde hak sahibi çiftçilerle il müdürlükleri arasında senet düzenlemek suretiyle borçlandırma yoluna gidildiği, ancak senetlerin muhasebe yetkilileri yerine harcama birimlerinde tutulduğu ve vade tarihine kadar protokol imzalanan Ziraat […]

Proje Özel Hesabının Mevcudunun Tutanaklarla Teyit Edilememesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda, Tarım ve Orman Bakanlığı’nın projeleri özel hesabındaki banka mevcutlarının tutanaklarla teyit edilememesi ele alınmıştır. Muhasebe yetkililerinin görevi olarak gelirlerin sayıştaya verilmesi ve muhasebe birimleri ile muhasebe yetkililerinin bildirilmesi gerektiği anlaşılmıştır. Merkez Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 544’ncü maddesinde muhasebe birimlerinin tutanakları muhafaza ettikleri belirtilmiştir. Ancak, bazı muhasebe birimlerinin rutin olarak tutmakla yükümlü oldukları […]

Banka Hesaplarının Tam ve Uygun Değerle Raporlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Tarım ve Orman Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatının muhasebe hizmetleri Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı muhasebe yetkililerince yürütülmekteyken, bazı harcama birimleri adına açılan banka hesapları muhasebe yetkililerinin kontrolü dışında kalıyordu. Bu durum 2020, 2021 ve 2022 yılları Sayıştay Denetim Raporlarında rapor edilmiş ve uygun hale getirilmesi istenmişti. Ancak 31.12.2023 tarihine kadar kapatılamayan 99 adet […]

Banka Hesaplarının Sayıştaya Bildirilmemesi ve Dönem Sonu Tutanaklarıyla Teyit Edilememesi (Sayıştay)

ÖZET: Banka tespit tutanakları düzenlemedikleri anlaşılan muhasebe birimlerinden istenilmiş ancak düzenlemeleri gereken banka mevcutunun tutanaklarla teyidi yapılamamıştır. Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından gönderilen cevapta, tutanaklar ile ilgili görüş talep edildiği, ilgili Bakanlığın cevabı gereğince ise Kamu İdaresi Hesaplarının Sayıştaya Verilmesi ve Muhasebe Birimleri İle Muhasebe Yetkililerinin Bildirilmesi Hakkında Usul ve Esaslarda söz konusu tutanaklar dönem […]

Kasa Mevcudunun Tutanaklarla Teyit Edilememesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’ndan edinilen bilgiye göre, Tarım ve Orman Bakanlığı’nın mali işlemleri sırasında kasa mevcudunun tutanaklarla teyit edilememesi hususu muhasebe hizmetlerini yürüten Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın yetki ve sorumluluğunda değerlendirilmektedir. İdarenin elde edebildiği kasa sayım tutanakları incelendiğinde, muhasebe birimlerinin rutin olarak tutulması gereken tutanakları tutmadıkları, bazı birimlerin geçmişe yönelik tutanak düzenledikleri anlaşılmaktadır. Düzenlenen tutanaklarda […]

Mali Tablolarla Birlikte Verilmesi Gereken Açıklama ve Notların Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştaya verilen mali tabloların, tüm önemli yönleriyle gerçeğe uygun, doğru ve güvenilir bilgi içerip içermediğinin değerlendirilmesinde, dipnot ve açıklamaların bulunması şarttır. Bu nedenle kamu idare hesaplarının Sayıştaya verilmesi kapsamında hazırlanan mali tablolarda, özellikle belirli bir olayın veya işlemin kamu idaresinin mali durumu ve faaliyetleri üzerindeki etkisinin değerlendirilmesinde yetersiz kalması halinde ilave açıklamalara yer verilmelidir. […]

Kurumsal Bazda Üretilen Mali Tablolarda “Gelirler” Hesabı İçinde Yer Alan Tapu Harçları Gelirlerinin Gerçek Durumu Göstermemesi (Sayıştay)

ÖZET: Genel Müdürlüğün mali tablolarda Tapu Harçları gelirlerinin gerçek durumu göstermediği tespit edilmiştir. TAKBİS kayıtlarına göre 2023 yılında tapu müdürlüklerinde yapılan işlemlere ait 60.059.215.486 TL tutarında harç geliri tahsil edilmiştir. Ancak Genel Müdürlüğün mali tablosunda yer alan harçların toplam tutarı, tahsil edilen tapu harçları tutarının yaklaşık %5,49’u oranındadır. Vergi Daireleri Tam Otomasyon Projesi (VEDOP) sistemine […]

Bakanlık Bütçesine Konulan Ödeneklerden Karşılanması Gereken Giderlerin Döner Sermaye Bütçesinden Ödenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporunda belirtildiği gibi, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın Döner Sermaye İşletmesi bütçesinden ödenmesi gereken bazı giderlerin Bakanlık bütçesinden ödendiği görülmüştür. Yönetmelik’e göre, İşletme’nin giderleri arasında hizmet ve faaliyetlerin gerektirdiği harcamalar, personele yapılan aylık ücret ile mali ve sosyal haklarına ilişkin ödemeler, döner sermaye hizmetlerine ilişkin kırtasiye ve büro malzemesi alım giderleri, vb. sayılır.
Bu […]

Bakanlıkça Kredilendirilen Organize Sanayi Bölgeleri Yapım İşlerindeki Fiyat Farklarının Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi Oranından Daha Yüksek Seviyede Olması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim görüşü, kamu idaresinin tabi olduğu geçerli finansal raporlama çerçevesi kapsamındaki temel mali tablolarından bilanço ve gelir tablosuna verilmiştir. Kamu idaresinin yönetimi, muhasebe standart ve ilkelerine uygun olarak hazırlanmış olan mali rapor ve tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerecek şekilde zamanında Sayıştaya sunulmasından sorumludur.
Denetimin dayanağı; 6085 sayılı Sayıştay Kanunu, uluslararası denetim standartları, Sayıştay ikincil […]