Ulaştırma Hizmetlerine Yönelik Yapılan Denetimlerde Kullanılan Kontrol Listelerinin Güncellenmemesi ve Yıllık Değerlendirme Raporunun Hazırlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından yürütülen denetim faaliyetlerinde kullanılan kontrol listelerinin güncel tutulmaması ve yıllık değerlendirme raporunun hazırlanmaması görülmektedir. Ulaştırma Hizmetleri Denetim Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde kontrol listesi tanımlanmıştır. Aynı Yönetmelik’in “İdare ve Bölge Müdürlüklerinin görevi” başlıklı 5’inci maddesinde kontrol listelerini hazırlama ve güncel tutmak, yıllık değerlendirme raporunu hazırlamak İdarenin görevleri arasında sayılmıştır. Denetim sonuçlarının değerlendirilmesi […]

Kamu İdaresi Alacaklarına İlişkin Takip Sürecinde Eksiklikler Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlık tarafından faaliyet alacaklarına ilişkin terkin, ret ve iade işlemleri ile takipli alacakların takibinin etkin olarak yürütülmediği görülmektedir. 7440 sayılı Kanun kapsamında düzenlemeye tabi tutulan bazı alacağın ilgili idarelerce takibi sağlanması gereken takipli alacak niteliğinde olduğu açıktır. Ancak, Kanun kapsamında terkin edilen alacağın takipli alacak niteliğinde olup olmadığının sağlıklı bir şekilde değerlendirebilmesi için ilgili […]

Evrensel Posta Hizmeti Gelirleri Tahakkuk ve Tahsiline İlişkin Kanun ile Yönetmelik Hükümleri Arasında Uyumsuzluk Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Evrensel Posta Hizmeti Gelirleri Tahakkuk ve Tahsiline İlişkin Kanun ile Yönetmelik Hükümleri Arasında Uyumsuzluk Bulunması
Sayıştay Denetim Raporu, 2023 yılında yaptığı incelemelerde, Evrensel Posta Hizmeti Gelirlerinin tahakkuk ve tahsiline ilişkin Kanun ve Yönetmelik hükümlerinde farklı ödeme sayıları ve dönemlerinin düzenlendiğini gördü. Bu uyuşmazlık, hizmet sağlayıcılarınca kurumlar vergisi beyannamelerinde yer alan gelir tablosunun net satışlar kısmında […]

Sözleşmesi Feshedilen Yapım İşlerinde Fesih Sonrası Sigorta İşlemlerinin Gerçekleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlık tarafından haklı nedene dayanarak feshedilen yapım işlerinde, fesih sonrası dönemi kapsayan sigorta işlemlerinin gerçekleştirilmediği görülmüştür. Mevzuat gereğince yüklenici tarafından işyerlerindeki her türlü araç, malzeme, ihzarat, iş ve hizmet makineleri, taşıtlar, tesisler ile sözleşme konusu iş için, işin özellik ve niteliğine göre ihale dokümanında belirtilen şekilde sigorta yaptırılması gerekmekte olup bu sigortanın fesih veya […]

Hizmet Alım İhaleleri Kapsamında Yüklenicilerden Kesilen Asgari Ücret Destek Primlerinin Türkiye İş Kurumuna Gönderilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İhale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının İdarede kullanılmasının öngörüldüğü işçilikleri bünyesinde barındıran hizmet alımları kapsamında, İşsizlik Sigortası Fonundan ödenen asgari ücret destek tutarlarının yüklenici hakedişlerinden kesildiği ancak söz konusu tutarların Türkiye İş Kurumuna iade edilmemesi tespit edilmiştir. Sosyal Güvenlik Kurumunca yayımlanan 20.06.2018 tarih ve 2018/20 sayılı Genelge’nin “İhale Makamlarınca Destekten […]

Kurum Taşınmazlarının Kaydına Yönelik Eksikliklerin Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Muhasebe kayıtları ve icmal cetvellerinin incelenmesi sonucunda, spor salonu, spor sahaları, otopark ve misafirhanelerinin ilgili muhasebe hesablarında takip edilmemesi nedeniyle bu yerlere ilişkin muhasebe kayıtlarında eksiklikler tespit edilmiştir. 155 kamu konutunun 252 Binalar Hesabına takibi bulunmamıştır. Bu nedenlerle 2023 yılı Bilançosunda bu hesaplar itibarıyla hataya neden olunmuştur. Kamulaştırma harcamalarına ilişkin olarak aynı yıl içerisinde, […]

Maddi Olmayan Duran Varlıkların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 yılı mali yılında kamu idaresinin faaliyetlerinde kullanılmak üzere edinilen ve herhangi bir fiziksel varlığı bulunmayan bilgisayar yazılımı gibi değerlerin 260 Haklar Hesabında takip edilmemesi tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “26 Maddi Olmayan Duran Varlıklar” başlıklı 192’nci maddesinde bu tür varlıkların hesab grubunun tanımlandığı, 260-Haklar Hesabının “Hesabın niteliği” ve “Hesabın işleyişi” başlıklı maddelerinde […]

Verilen Depozito, Teminat, Güvence Bedeli Tutarlarından Bazılarının Verilen Depozito ve Teminatlar Hesabında Muhasebeleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlığın depozito ve teminat tutarlarını doğru olarak muhasebeleştirmediği görülmektedir. Merkez teşkilatının yanında 13 Bölge Müdürlüğü, DLH Marmaray Bölge Müdürlüğü, 3 Denizdibi Tarama Başmühendisliği ve 21 Bölge Liman Başkanlığı gibi çok sayıda hizmet birimi bulunmaktadır. Ancak bunlara ait depozito ve teminat tutarları ilgili hesaplarda kaydedilmemiştir. Verilen Depozito ve Teminatlar Hesabı incelendiğinde, 15.892,44 TL ve 400.045,25 […]

Alınan Depozito ve Teminatların Muhasebeleştirilmesinde Dönemsellik İlkesine Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlık tarafından nakden veya mahsuben tahsil edilen depozito ve teminatlardan, bir yıl içerisinde iade edilecek olanların 330 Alınan Depozito ve Teminatlar Hesabında, bir yıldan uzun süre içerisinde iade edilecek olanların ise 430 Alınan Depozito ve Teminatlar Hesabında muhasebeleştirilmesi gereken bilgiler, Central Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 256’ıncı maddesinde ve 330’uncu maddelerinde belirtildiği üzere, mevzuata uygun olarak […]

Hizmet İmtiyaz Varlıkları Karşılığında Gelecekte Elde Edilmesi Muhtemel Vazgeçilen Gelirlerin İlgili Aya İsabet Eden Tutarlarının Ay Sonlarında Gelir Hesaplarına Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Hizmet İmtiyaz Varlıkları karşılığında gelecekte elde edilmesi muhtemel vazgeçilen gelirlerin ilgili aya isabet eden tutarlarının ay sonlarında gelir hesabı’na aktarılması gerektiği tespit edilmiştir. Kamu Özel İş Birliği Modeli çerçevesinde gerçekleştirilen yatırımlar sonucunda edinilen Hizmet İmtiyaz Varlıkları karşılığında kaydı yapılan gelecekte elde edilmesi muhtemel vazgeçilen gelirlerin ilgili aya isabet eden tutarların, ay sonu gelir kaydedilmesine […]

Yapılandırılmış Alacakların Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlık tarafından yapılandırma kanunları kapsamına giren faaliyet alacaklarından tecilli veya tehirli hale gelenlerin 122-222 Gelirlerden Tecilli ve Tehirli Alacaklar Hesabında izlenmediği tespit edilmiştir. Merkez Yönetmelik’in 57’inci maddesinde belirtilen “Hesabın niteliği” başlıklı düzenlemeye göre, tecil veya tehir edilen tutarlar ile duran varlıklar ana hesap grubu içindeki gelirlerden tecilli ve tehirli alacaklar hesabında kayıtlı alacaklardan izlenmesi […]

Bakanlık Tarafından Ödenen Avukatlık Vekalet Ücretlerinin Giderler Hesabı Yerine Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabına Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlık taraf olduğu davalar sonucunda karşı taraf avukatlarına ödenen vekalet ücretlerinin 630 Giderler Hesabı yerine 258 Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabına kaydedilmesi tespit edilmiştir. Bu durum, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 401’inci maddesinde düzenlenen 630 Giderler Hesabının amaç dışı kullanımına örnek olarak gösterilmektedir. Avukatlık vekalet ücretlerinin giderleştirilmesine ilişkin yazılarda, karşı taraf avukatlarına ödenen vekalet ücreti ödemelerinin […]

Dahilde İşleme Rejimi Kapsamında Verilen Belgelere Ait Döviz Kullanım Oranı Hesaplamalarında Hatalı Uygulama Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim Görüşü, kamu idaresinin tabi olduğu geçerli finansal raporlama çerçevesi kapsamındaki temel mali tablolarından Bilanço ve Gelir Tablosuna verilmiştir. Kamu idaresinin yönetimi, muhasebe standart ve ilkelerine uygun olarak hazırlanmış olan mali rapor ve tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerecek şekilde zamanında Sayıştaya sunulmasından sorumludur.
Denetimler, kamu idaresinin hesap ve işlemlerinin kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere […]

İç Ticaret Hizmetlerini Geliştirmek Amacıyla Ayrılan Payların ve Yapılan Harcamaların Kamu Mali Yönetimi Sistemine Dâhil Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Odalar, borsalar ve TOBB tarafından her yıl ayrılan iç ticaret payı, Bakanlık bütçesine aktarılması gerekirken TOBB hesabında tutulmakta ve bu hesapta birikmiş 149.333.898,34 TL tutar harcanmıştır. Yapılan harcamaların %10,13’üne tekabül eden 120.865.654,86 TL tutar ile yapılan bazı hizmet binası kiralama, tadilat giderleri, araç kiralama, şoför hizmeti, akaryakıt ve sigorta giderleri harcanmıştır. Bu harcamaların iç […]

İhracatçı Birlikleri Müşterek Hesabından Ayrılan Payların ve Yapılan Harcamaların Kamu Mali Yönetimi Sistemine Dâhil Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İhracatçı Birlikleri Müşterek Hesabından yapılan 2023 yılı harcamalarının denetiminden sorumlu olan Maliye Bakanlığına, TİM tarafından açılan hesapta toplanan payların kamu geliri niteliğinde olduğu tespit edilmiştir. Ancak Bakanlığın bu hizmetlerin geliştirilmesi amacıyla TİM tarafından açılan hesapta toplanan paylar üzerinde tasarruf yetkisi bulunmamaktadır.
Bakanlığın bu service için 1.192.150.483,57 TL harcamasının %18,37’sine tekabül eden 219.008.280,97 TL’lik tutarın personel […]