Gelir Fazlalarının Genel Bütçeye Aktarılmasına İlişkin Mevzuat Hükümlerinde Farklılıklar Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Düzenleyici ve denetleyici kurumlarda ortaya çıkan gelir fazlalarının genel bütçeye aktarılması gereken sürelerin, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu’nda farklı düzenlenmiş olmasının uygulama açısından sorunlar yarattığı görülmektedir. Bu farklılıklar, Kurumun nakit dengesini ayarlamakta sorun yaşadığı, hatalı veya gereksiz aktarıldığı sonradan ortaya çıkan gelir fazlaları için sonradan mahsuplaşma […]

Sayıştay İlamına İstinaden Kişilerden Alacaklar Hesabına Yapılması Gereken Kayıtların Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları’na göre, kurum tarafından Sayıştayça tazmin hükmedilen ilamlara istinaden 140-Kişilerden Alacaklar hesabı ile 600-Gelirler hesabına yapılması gereken kayıtların yapılmadığı tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri gereğince, Sayıştay tarafından tazmin hükmedilen tutarların 140-Kişilerden Alacaklar hesabına borç ve 600-Gelirler hesabına alacak olarak kaydedilmesi necessário idi.
Bulgu konusu hususa kamu idaresinin de iştirak edildiği, […]

Aktifleştirilmesi Gereken Bilgisayar Yazılımları ve Diğer Gayri Maddi Hakların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporunda belirtilen üzere; merkezi yönetim muhasebe yönetmeliği ve ilgili mevzuata uygun olarak bilgisayar yazılımları ile bazı diğer gayri maddi hakların 260-Haklar hesabında aktifleştirilmesi gerekirken doğrudan 630-Giderler hesabında giderleştirildiği görülmüştür. Bu durum 1.198.061,55 TL’nin mali tablolarda eksik yer almasına neden olmuştur. Bulgu konusu hususa iştirak edilen kamu idaresi cevabında, hizmet alımlarının 260-Haklar Hesabı […]

Bedelsiz Devredilen Arsanın Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabında İzlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Toplu Konut İdaresine (TOKİ) devredilen arsanın mali tablolarında 258-Yapılmakta Olan Yatırımlar hesabında izlenmesi yerine, ilgili nazım hesaplar üzerinden takip edilmesi gerektiği hususunda bir bulgu tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin hükümlerine göre, arsanın devri karşılığında TOKİ’ye devredildiği anda, gelecekte kuruma hak ve getiri sağlama potansiyeline sahip olması nedeniyle ilgili nazım hesaplarda takip edilmeye başlanması […]

Aktifleştirilmesi Gereken Bilgisayar Yazılımları ve Diğer Gayri Maddi Hakların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu: Aktifleştirilmesi Gereken Bilgisayar Yazılımları ve Diğer Gayri Maddi Hakların Doğrudan Giderleştirilmesi
Sayıştay Denetim Raporunda, 260 Haklar Hesabında izlenmesi gerekirken doğrudan 630 Giderler Hesabına giderleştirildiği görülmüş bilgisayar yazılımlarının ve bazı diğer gayri maddi hakların muhasebeleştirilmediği tespit edilmiştir. Bu durum, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 194’üncü maddesinde belirtilen hükümlere aykırıdır.
Gerekli müdahaleler ardından idare tarafında bu hususa iştirak […]

Sermaye Piyasası Kanunu Uyarınca 30.12.2013 Tarihine Kadar Yürürlüğe Konulması Gereken Yönetmeliklerin Çıkarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sermaye Piyasası Kanunu uyarınca 30.12.2013 tarihine kadar yürürlüğe konulması gereken yönetmeliklerin çıkarılmaması hususu, Sayıştay Denetim Raporları’nda yer almaktadır. 6362 sayılı Kanun’un geçici 1’inci maddesi gereğince personelin mali ve sosyal haklarını düzenleyen personel yönetmeliğinin hazırlanması gerekirken bu yapılamamıştır. Anılan Kanun’da belirtilen bir yıllık süre zarfında ilgili düzenlemelerin yürürlüğe konulması gerektiği belirtilmiştir. Bu durum, Kurul içi […]

Radyo ve Televizyon Yayınları İçin Frekans Planlamalarının ve Sıralama İhalelerinin 2022 Yılı Sonu İtibarıyla Gerçekleştirilememesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, RTÜK’e verilen millî frekans planında karasal radyo ve televizyon yayınları için 6112 sayılı Kanun çerçevesinde çalışmalar tamamlanamadı.
Kanal’la birlikte yeni teknolojilerin kullanılmasına olanak sağlayacak yasal çerçeve oluşturuldu ve analog sistemlere göre sayısal yayın sisteminin üstün görüntü kalitesine sahip olma, daha düşük güçteki vericiler ile ulaşılabilirlik gibi teknik avantajları bulunmakta.
11. Kalkınma Planı’nda […]

Kurumun Ortak Olduğu Şirkete Sağladığı Sermayenin İlgili Hesaplarda Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kurumun NÜTED A.Ş.’ye verdiği sermayenin işletilmesi sonucu elde edilen 9.000.000 TL’lik kârın, 241 Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabına kaydedilmemesi tespit edilmiştir. Bu durum, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin “Mal ve hizmet üreten kuruluşlara yatırılan sermayeler hesabına ilişkin borç ve alacak kayıtları” gereğince hukuksuzdur. NÜTED A.Ş’nin 9.000.000 TL’lik kâr elde edip, ortaklara dağıtmak […]

Bina İnşaatına İlişkin Harcamalar İçin Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kurum tarafından ihale edilen bazı yatırım harcamalarında yapılmakta olan yatırımlar hesabının kullanılmadığı görülmüştür. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesine göre bu hesap, yapımı süren maddi duran varlıklar için yapılan her türlü madde ve malzeme ile işçilik ve genel giderlerin izlenmesi için kullanılır. Kurum tarafından düzenlenen yapım işine ait belge ve kayıtlarda, geçici kabul işlemi […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması ve Kıdem Tazminatları Karşılıkları Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılı içerisinde kamu ihale kurumu bünyesinde çalışan işçi statüsündeki personele yapılan kıdem tazminatı ödemelerinin “Kıdem Tazminatı Karşılıkları” hesabından değil, doğrudan giderleştirildiği ve önceki dönemlere ait karşılık tutarlarının yılsonu itibariyle güncellenmediği tespit edilmiştir. Bu durum, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 472’inci maddesine aykırıdır.
Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Temel Kavramlar” başlıklı 5’inci maddesinde yer alan “dönemsellik” ve […]

Dönem Faaliyet Sonuçları Hesaplarının Kesin Mizandaki Bakiyeleri ile Bilanço ve Öz kaynak Değişim Tablosundaki Tutarları Arasında Uyumsuzluk Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İhale Kurumu’nun 2022 yılı mali tablolarının incelenmesi neticesinde dönem faaliyet sonuçları hesaplarının kesin mizanda uyumsuzluk olduğu görülmüştür. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 535’inci maddesinde faaliyet sonuçları hesabının alacak veya borç bakiyesinin, öz kaynaklar ana hesap grubu içerisinde yer alan dönem olumlu faaliyet sonucu hesabı veya dönem olumsuz faaliyet sonucu hesabına aktarılacağı ifade edilmiştir. Kamu […]

Kurum Tarafından Bağımsız Denetim Hizmetlerinde Uygulanacak Ücret Tarifelerinin Belirlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 660 sayılı KHK çerçevesinde çıkarılan Bağımsız Denetim Yönetmeliği hükümleri gereğince uygulamaya konulması gereken ücret tarifelerinin Kurum tarafından belirlenmediği görülmüştür. Bu nedenle, denetim ücretine yönelik olarak Kurum tarafından bir ücret tarifesinin en azından bir kez belirlenmesinin zorunlu olduğu ve aksi takdirde 32’nci maddenin üçüncü fıkrasının hükümsüz kaldığı değerlendirilmiştir. Yönetmelik’in 40’ıncı maddesinin birinci fıkrasının (k) bendinde […]

Kuruma Tahsis Edilmiş Olan Arsanın Değerinin Enflasyon Düzeltmesini Gerektirir Koşullar Oluşmadan Yeniden Değerleme Oranında Artırılmış Olması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik ve Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği hükümlerine göre, kamu idarelerine ait taşınmazlar için rayiç değer güncellenmesi gerekmektedir. Ancak bu güncellemenin Enflasyon düzeltmesi şeklinde yapılması öngörülmüş olmakla birlikte, 2021 ve 2022 yılı hesap dönemlerinde enflasyon düzeltmesine ilişkin şartların oluşup oluşmadığına bakılmaksızın mali tabloların enflasyon düzeltmesine tabi tutulmaması kararlaştırılmıştır. Kurumun […]

İletim Sistemindeki Sayaçların Doğru Üretim ve/veya Tüketim Miktarlarını Kaydetmemesi Durumunda Üretim ve/veya Tüketim Miktarlarının Tespitine İlişkin Usul ve Esasların Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: İletim sistemindeki sayaçların doğru üretim ve/veya tüketim miktarlarını kaydetmemesi halinde, üretim ve/veya tüketim miktarının tespiti kapsamında yapılacak hesaplamalara ilişkin usul ve esaslar bulunmamaktadır. Elektrik Piyasasında Kullanılacak Sayaçlar Hakkında Tebliğ’e göre, elektrik piyasasındaki sayaçların Türk Standardları Enstitüsü veya IEC standardlarına uygun olması gerekmektedir. İletim Sistemi Sistem Kullanım Anlaşması’nın “B- Teknik Hükümler” başlıklı “2.Ölçü Sistemi ve […]

Sınır Değerin Altında Teklif Verilen İhalede Yaklaşık Maliyet Yerine Sözleşme Bedeli Üzerinden Kesin Teminat Alınması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından gerçekleştirilen ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif sınır değerin altında kalmasına rağmen kesin teminatın yaklaşık maliyet yerine sözleşme bedeli üzerinden hesaplandığı görülmüştür. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde, ihale komisyonunun aşırı düşük teklifleri değerlendireceği ve bu değerlendirme sonucunda açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin tekliflerinin […]