İlgili Mevzuat Hükümleri Gereğince Yapılması Gereken İç Denetim Faaliyetinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Seddk’da iç denetim faaliyetinin yürütülmediği tespit edilmiştir. Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 2’nci maddesi uyarınca düzenlemleyici ve denetleyici kurumlar (SEDDK dahil), iç denetimi de içeren “İç kontrol sistemi” başlıklı kısımda yer alan düzenlemelere tabi olmamakla birlikte Kurulca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde iç denetim gerçekleştireceği hüküm altına alınmıştır. Yapılan incelemede, iç denetime ilişkin […]

Kurum Tarafından Yürütülen Gözetim ve Denetim Süreçlerinde Esas Alınacak Mevzuat Hükümlerinin Mevcut İdari Yapıya Uygun Olacak Şekilde Güncellenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Düzenleyici ve Denetleyici Kurum raporunda, SEEDK tarafından yürütülen denetim ve gözetim faaliyetlerine esas olan Sigortacılık ve Özel Emeklilik Sektörlerinin Gözetim ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in Kurumun yeni idari yapılanması ile uyumlu hâle getirilmediği tespit edilmiştir. Raporda, 47 sayılı CBK’nın “Amaç ve kapsam” başlıklı 1’inci maddesinde […]

Gelir Fazlası Nakit Aktarımlarının Bütçe İlkeleri Çerçevesinde Gerçekleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: SEDDK gelir fazlası tutarlarının ilgili olduğu mali yıl içerisinde aktarılmaması nedeniyle ortaya çıkan uyumsuzluk, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun bütçe hükümlerine aykırıdır. Kanunun “Bütçe türleri ve kapsamı” başlıklı 12’nci maddesi, “Bütçe ilkeleri” başlıklı 13’üncü maddesi ile “Kamu gelir ve giderlerinin yılı ve mahsup dönemi” başlıklı 51’inci maddesi göre SEDDK tarafından gelir […]

Gelir Fazlası Tutarlarının İlgili Olduğu Dönemlerde Tahakkuk Ettirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu, SEDDK gelir fazlası tutarlarının ilgili tahakkuk hesapları ile kayıt altına alınmadığına dairdir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Kurumlardan alınacak hasılat payı” başlıklı 78’inci maddesinde düzenleyici ve denetleyici kuramların üçer aylık dönemler itibarıyla oluşacak gelir fazlalarının her üç ayda bir izleyen ayın on beşine kadar genel bütçeye aktarılacağı hüküm altına alınmıştır.
Gelir […]

Sermaye Piyasası Kanunu Uyarınca 30.12.2013 Tarihine Kadar Yürürlüğe Konulması Gereken Yönetmeliklerin Çıkarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun yürürlüğe girmesiyle birlikte 2499 sayılı mülga Sermaye Piyasası Kanunu’na dayanarak çıkarılan Sermaye Piyasası Kurulu Personel Yönetmeliği ve Sermaye Piyasası Kurulu Teşkilat, Görev ve Çalışma Esasları Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Kanunun geçici 1’inci maddesi uyarınca 1 yıl içinde yürürlüğe konulması gereken personel yönetmeliği ile teşkilat, görev ve çalışma esasları hakkındaki yönetmeliğin […]

Kurul Tarafından Verilen İdari Para Cezalarının Muhasebe Kayıtlarında Tam Olarak Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: Sermaye Piyasası Kurulu tarafından kesilen idari para cezası tutarlarının bilgi amaçlı olarak nazım hesaplarada izlenildiği, ancak 2023 yılında verilen ceza tutarlarının muhasebe kayıtlarına tam olarak yansıtılmadığı anlaşılmıştır. İdarenin 2023 yılı mali tablolarında 998- Diğer Nazım Hesaplar ve 999- Diğer Nazım Hesaplar Karşılığı Hesabı 197.559.924,21 TL eksik tutarla yer almıştır.
Kamu İdaresi cevabında; Kurul tarafından kesilen […]

Aktifleştirilmesi Gereken Bilgisayar Yazılımları ve Diğer Gayri Maddi Hakların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 yılı Sayıştay Denetim Raporu’na göre, bilgisayar yazılımlarının ve bazı diğer gayri maddi hakların 260-Haklar Hesabında izlenmesi gerekirken doğrudan 630-Giderler Hesabında giderleştirildiği görülmüş, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddelerine aykırı olarak. Hakkında yapılan incelemede, 415.202,29 TL tutarında bilgisayar yazılımı ile lisans alımı yapıldığı ve bu tutarların 260-Haklar Hesabında izlenmesi gerekenler direkt giderleştirildiği tespit edilmiştir. […]

Radyo ve Televizyon Yayınları İçin Frekans Planlamalarının ve Sıralama İhalelerinin 2023 Yılı Sonu İtibarıyla Gerçekleştirilememesi (Sayıştay)

ÖZET: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK)’e verilen millî frekans planında karasal radyo ve televizyon yayınları için 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun kapsamında, karasal sayısal yayıncılığa geçiş süreci tamamlanamaması ve sıralama ihalelerinin gerçekleştirilememesi tespit edilmiştir. Bu durum, başta TRT olmak üzere radyo-televizyon yayın kuruluşlarının teknik faaliyet ve planlamalarını olumsuz […]

Pazarlık Usulü ile Yapılan İhaleler ve Doğrudan Temin ile Yapılan Alımlarda Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Yüzde Onluk Sınırın Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre, mal ve hizmet alımlarında yaklaşık maliyetin 1.439.543 TL’ye kadar olan işlerin pazarlık usulüyle gerçekleştirilebileceği hüküm altına alınmıştır. Aynı Kanun’un 22’nci maddesinde ise ilân yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temin ile alım yapabileceği belirtilmiştir.
Denetim tespitinde, mal alımlarında 7.522.690,03 TL’sinin ve hizmet alımlarında 9.428.518,69 TL’sinin %10’luk limitin üzerinde gerçekleştiği görülmüş […]

Temel İhale Usullerinden Olan Açık İhale Usulü Yerine Pazarlık Usulünün Uygulanması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun temel ihale usulleri yerine pazarlık usulü ile ihale yönteminin uygulanması tespit edilmiştir. İdarenin yaklaşık maliyeti 1.439.543,00 TL’ye kadar olan mal, malzeme veya hizmet alımlarını pazarlık usulü ile ihale yapabildiği belirtilmiştir. Yapılan inceleme neticesinde, 2023 yılında yapılan tüm ihalelerin temel ihale usulleri yerine pazarlık usulü ile yapıldığı ve bu ihalelerden […]

Kullanım Olanağı Kalmayan Hakların Muhasebe Kayıtlarından Çıkartılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından 260-Haklar Hesabında kayda alınmış ancak kullanım olanağı kalmayan hakların muhasebe kayıtlarından çıkarılmaması tespit edilmiştir. Merkezî Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 194’üncü maddesinde bu hesaba bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarrufların izlenmesi için kullanılacağı ve edinilen haklardan ortadan kalkanın kayıtlı değerleri üzerinden bu hesaba alacak olduğu belirtilmiştir. Yapılan denetimlerde 2.823.074,34 TL tutarındaki hakkın kullanım olanağı kalmamasına […]

Haklar Hesabında İzlenmesi Gereken Yazılımların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kullanılan yazılımların doğrudan giderleştirilmesi ve 260-Haklar Hesabında izlenmemesi tespit edilmiştir. Merkezî Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri, hakların bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarrufları, kullanma ve yararlanma haklarını ve ekonomik değer taşıyan harcamaları 260-Haklar Hesabına kaydettirmektedir. Ancak yapılan incelemede, yazılım alımlarının bu hesaba kaydedilmeyerek doğrudan giderleştirildiği ve yıl sonunda %100 amortisman ayrılmadığı görülmüştür.
İdare’nin dönem […]

Sözleşmeli Olarak İstihdam Edilen Personelin Bir Kısmının İlgili Kanunun Amaç ve Kapsamına Aykırı Olarak Başka Kurumlarda Görevlendirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: BTK tarafından gerçekleştirilen denetim esnasında, 5651 sayılı Kanun’un Ek 2’nci maddesi kapsamında sözleşmeli personel çalıştırılmasına ilişkin düzenlemenin anılan Kanun’un amaç ve kapsamına uygun kullanılmadığı görüldü. Sözleşmeli personelin Kurum dışında görevlendirilmesiyle ilgili olarak yapılan açıklamalar, bu kişilerin Kurum içinde söz konusu görevleri yerine getirmek için istihdam edildiğini ve geçici olarak farklı kamu kurumlarında görevlendirilebileceğini göstermektedir. […]

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile Yapılan Taşınmaz Trampa İşlemlerinin Sonuçlandırılamaması (Sayıştay)

ÖZET: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu arasında 2019 yılında gerçekleşen trampa işlemleri sonucunda Kurum lehine oluşan fark 77.714.550,00 TL olarak tespit edilmiştir. Bu tutar güncellenerek 2022 yılı itibariyle 28.525.251,62 TL’ye yükselmiştir. Ancak bu tutarın 2023 yılında güncelleme işlemi sonuçlandırılamamıştır. Kurum kayıtları üzerinde yapılan incelemede, trampa işlemleri sonrası Kurum […]

Sayıştay İlamlarının İnfaz Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay İlamlarının İnfaz Edilmemesi konulu raporda, 2016, 2017 ve 2021 yıllarına ait ilamlarda yer alıp kesinleşen tazmin tutarlarının sorumlulardan tahsili için gerekli işlemlerin yapılmadığı görülmüştür. Bu ilamların infazı için gereken hukuki ve cezai müeyyideler, 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nun “Kamu idareleri ve görevlilerinin sorumluluğu” başlıklı 9’uncu maddesi ile düzenlenmiştir. Raporda yer alan toplam 1.056.147,36 TL’lik […]