Temel İhale Usulleri ile Alınması Gereken Mal ve Hizmet Alımlarının Kısımlara Bölünerek Doğrudan Teminle Alınması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Mal ve hizmet alımlarının parasal limitlerin altında kalacak şekilde kısımlara bölünerek açık ihale usulü yerine doğrudan temin yöntemiyle gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde, mal alımı, hizmet alımı ve yapım işleri bir arada ihale edilemeyeceği, eşik değerlerin altında kalmak amacıyla mal veya hizmet alımları ile yapım işleri […]

İşçilere Yıllık 270 Saatten Fazla Çalışma Yaptırılması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Ulaşımpark Ulaştırma Hizmetleri AŞ’de işçilere 4857 sayılı İş Kanunu’nda belirtilen yıllık 270 saati aşan sürelerde fazla çalışma yaptırılmıştır. Mevzuata göre, bir işçinin bir yılda en fazla 270 saat fazla çalışma yapabileceği belirtilmiştir. Şirket bünyesinde istihdam olunan işçilerin 2023 yılına ilişkin fazla çalışmalarının incelenmesi sonucunda, bazı işçilere yıllık 270 saatin üzerinde fazla mesai yaptırıldığı görülmüş […]

Borçlanmanın Belediye Meclis Kararı Olmaksızın Yapılması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Kocaeli Büyükşehir Belediyesi iştiraklerinden Ulaşımpark Ulaştırma Hizmetleri A.Ş.’nin 2023 yılında 40.000.000,00 TL tutarında borçlanmanın Belediyenin Meclis Kararı Olmaksızın Yapılması ihlaline ilişkin yapılan denetimlerde, şirketin bir önceki yıl net satış tutarı 358.313.140,48 TL ve Vergi Usul Kanunu’na göre belirlenen yeniden değerleme oranının %122,93 olduğu görülmüştür. Bu doğrultuda yapılan borçlanmanın Belediyenin Meclis Kararı gerekmeksizin, Kocaeli Büyükşehir […]

Belirli Tutarın Üzerindeki Ödemelerde Bankacılık Sisteminin Kullanılmaması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Şirketin 7.000,00 TL’yi aşan tutardaki her türlü tahsilat ve ödemelerini aracı finansal kurumlar aracılığıyla gerçekleştirilmesi gerekirken, belirtilen tutarın üzerinde ödemelerin finansal sistem kullanılmadan doğrudan personele verilen avanslarla gerçekleştirildiği görülmüştür.
213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 257’nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendiyle Maliye ve Hazine Bakanlığı mükelleflere muameleleri ile ilgili tahsilat ve ödemelerini bankalar, benzeri […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Şirket yönetimince işçilerin yıllık izin haklarının mevzuata uygun şekilde kullandırılmadığı tespit edilmiştir. Anayasal bir hak olan dinlenmenin çalışanların bir hakkı olduğu ve bu hakların kullanımının kanunla düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde, işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli izin hakkından vazgeçilemeyeceği; 56’ncı maddesinde yılık iznin 53’üncü maddede gösterilen süreler içinde işveren […]

Personelden Bazılarının Şirket Dışında Görevlendirilmesi (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetiminde tespit edilen şirket personelinin Kocaeli Kent Konseyi’nde görevlendirilmesi, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun “Tacir olmanın hükümleri” başlıklı 18’inci maddesinde belirtilen basiretli bir iş adamı gibi hareket etme yükümlülüğüne ve özen yükümüne aykırılık teşkil etmektedir. Şirket personeli için Kent Konseyi ile doğrudan hizmet alımı ve sözleşme yapılmadığı, sosyal hakları dâhil tüm masraflarının şirket […]

İşletme Haklarının Şirketin Bilançosunda Gösterilmemesi (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafından Ulaşımpark Ulaştırma Hizmetleri AŞ’ye devredilmiş olan “işletme hakkı” niteliğindeki kiralamalar 260 Haklar Hesabında kaydedilmeyip doğrudan giderleştirildiği görülmüştür. Şirketin mali tablolarının şeffaf ve güvenilir olarak gösterilmesi gerektiğinden, bu haklara ilişkin bedellerin maliyet bedelleri ile 260 Haklar Hesabına borç kaydedilerek bilançoda izlenmesi ve dönem sonlarında amortisman ayırmak suretiyle itfa edilmesi gerektiği değerlendirilmektedir.

BULGU: […]

Vadesinde Ödenmeyen Alacaklar İçin Faiz Tahakkuk ve Tahsilinin Yapılmaması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Söz konusu rapor, şirketin vadesinde tahsil edilemeyen kira alacağı için faiz tahakkuk ettirilmediği ve sadece asıl alacağın muhasebe kayıtlarında bulunduğu durumunu incelemektedir. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun “Ticari İşlerde Faiz” başlıklı 8’inci maddesi uyarınca, ticari işlerde sözleşmenin tarafları gecikme faizi alınmasını ve uygulanacak faiz oranını serbestçe belirleyebilirler. Şirketin kira alacağı için faiz tahakkuk ettirilmemesi, […]

Kira Sözleşmesinin İhaleyi Kazanan ve Yönetim Kurulu Kararında Belirtilen Kişiden Farklı Bir Kişiyle İmzalanması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: ISTOT AŞ bünyesindeki spa ve fitness alanının kiralanması işi 2886 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmiş ve gerçek kişi N.Y’nin kazanması üzerine kira sözleşmesi imzalanmıştır. Ancak, bu kira sözleşmesi N.Y’nin tek başına tüm paylarına sahip olduğu “Ri*** Ltd. Şti.” ile imzalanmıştır. Limited şirketin tescil tarihi 14.05.2019 olarak kaydedilmiştir. Daha sonra şirket payları Nu.Y’ye devredilmiş, sonrasında […]

Ödenmeyen Kira Alacağına İlişkin Sözleşme Hükümleri Uyarınca Kira Sözleşmesinin Zamanında Feshedilmemesi (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Kiracı tarafından borcuna karşılık olarak İSTOT AŞ’ye verilen çekler, kiracının ödeme güçlüğüne düştüğü gerekçesiyle iade edilmiştir. Ancak bu durum, şirket yönetim kurulu tarafından Covid-19 tedbirleri kapsamında tesisin kapalı kaldığı süre boyunca kira bedeli alınmamasına karar verilmesiyle aynı hukuki sonuçlara tabi değildir. Olgunlaşma tarihinde kiracıya ait 15 çekden sadece 2 tanesi dışında tüm çekler İSTOT […]

İşçilerin Kanunen Belirlenmiş Fazla Çalışma Üst Sınırını Aşacak Şekilde Çalıştırılması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Sinop Belediyesi Personel Şirketinde görevli işçilerin fazla çalışma süresi yasal sınırı aşarak 4857 sayılı İş Kanunu’na aykırı olarak yaptırıldığı belirlenmiştir. Bu kapsamda, 26 işçinin yıllık iki yüz yetmiş saati aşkın fazla çalışma yaptığı tespit edilmiştir.
Açıkça görüleceği üzere, işçiler fazla çalışma ücretini hak ettikleri halde bu ücretin ödenmemesi sebebiyle haklı nedenle iş sözleşmesini feshedebilir ve […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Şirket bünyesinde çalışan işçilerin yıllık izin haklarından feragat edilemeyeceği ve işverenlerin düzenli olarak yıllık izinleri kullandırmaları gerektiği anlaşılmıştır. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesi göre, işçilere yıllık izin verileceği ve bu hakkı terk etmenin mümkün olmadığı, 59’uncu maddede ise iş sözleşmesinin sona ermesi halinde hak kazanıp da kullanmadığı yıllık izin sürelerine ait ücretin sözleşmenin […]

Şirket Bütçesinin Hazırlanmaması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: Şirketin 2023 yılı faaliyet dönemi için herhangi bir bütçe hazırlanmadığı tespit edilmiştir. Türk Ticaret Kanunu’nun ilgili maddeleri göre, yönetim kurulu tarafından her faaliyet dönemi için bütçenin hazırlanması ve onaylanması gerektiği belirtilmiştir. Bütçe, şirketin amaçlarına, hedeflerine ve politikalarına dayalı olarak yönetimin, finansal planlama için gerekli düzeni oluşturmak amacıyla hazırlanan kapsamlı bir planın parasal ve sayısal […]

Şirketin Yüksek Tutarda Vergi ve Sosyal Güvenlik Prim Borcunun Bulunması (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: SASAY adlı belediye şirketinin yüksek tutarlarda vergi ve sosyal güvenlik prim borcu bulunduğu tespit edilmiştir. Şirketin gelirleri dikkate alındığında bu borçun geri döndürülemez mahiyette olduğu görülmektedir. Şirketin son 3 yılda ödenmeyen toplam SGK prim borcu 292.577.490,05 TL’dir. Devlet kurumlarına olan yüksek borçların nedeninin, Sakarya Büyükşehir Belediyesinin bünyesinde sözleşmeye dayalı olarak çalıştırdığı şirket personeli için […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Gider Hesapları Yerine Gelecek Yıllara Ait Giderler Hesabına Kaydedilmesi (Belediye Şirketleri) (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Belediye Şirketi, şirketin henüz ödememiş olduğu kıdem tazminatı karşılıklarını, dönem gider hesaplarına kaydedilmesi gerekirken, hatalı olarak 280-Gelecek Yıllara Ait Giderler Hesabına kaydettiği tespit edilmiştir. 1 Sıra No’lu Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliği’nde 280 nolu hesabın işleyişi ile ilgili düzenlemeye göre, gelecek yıllarla ilgili gider ve maliyet hesaplarına borç […]