Kamu İdaresi Bütçesinden Karşılanan Dağıtım Tesis Giderlerinin Elektrik Dağıtım Şirketinden Talep Edilmemesi ve Devir İşlemlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresi bütçesinden karşılanan dağıtım tesis giderlerinin ilgili elektrik dağıtım şirketinden talep edilmemesi ve devir işlemlerinin yapılması gereken durumlarda, bu durumun yasal zemini Elektrik Piyasası Bağlantı ve Sistem Kullanım Yönetmeliği ile saptanmıştır. Söz konusu yönetmelikte, dağıtım şirketinin enerjinin bina giriş noktalarına kadar getirilmesi sorumluluğundadır. Ayrıca, enerji talebi karşılanmadığı takdirde, ilgili gerçek veya tüzel kişiler […]

Kadrolu İşçilere Yıllık 270 Saati Aşacak Şekilde Fazla Mesai Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinde kadrolu işçilere ilişkin denetim yapılan 2023 yılı Sayıştay Denetim Raporlarında, bazı kadrolu işçilerin yasal sınırın üzerinde fazla mesai yaptırıldığı görülmüştür. Bu durum, 4857 sayılı İş Kanunu’nun “Fazla çalışma ücreti” başlıklı 41’inci maddesinin ve “İş Kanunu’na İlişkin Fazla Çalışma ve Fazla Sürelerle Çalışma Yönetmeliği”‘nin “Fazla çalışmada sınır” başlıklı 5’inci maddesinde belirtilen yasal […]

İşçilerin Yıllık İzinlerinin Kanunlara Uygun Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede çalışan işçilerin yıllık izin hakları mevzuata uygun olarak kullandırılmadığı tespit edilmiştir. Anayasa’nın 50’nci maddesinde dinlenmenin bir hakk olduğu ve bu hakların kullanımının Kanun’la düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli iznin işveren tarafından bölünemeyeceği, 56’ncı maddesinde yıllık ücretli iznin uygulanması gerektiği ve 103’üncü […]

Bazı Merkezi İdare Kuruluşlarının Cari Nitelikli Giderlerinin Özel İdare Tarafından Karşılanması (Sayıştay)

ÖZET: Bazı merkezi idare kuruluşlarının, Nevşehir ilinde görev alanlarına giren hizmetleri sağlamak için ayrılan cari nitelikteki ödeneklerini, yatırım ödenekleri gibi Nevşehir İl Özel İdaresine aktarmak suretiyle cari giderlerini gerçekleştirdikleri görülmüştür. 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 6’ncı maddesinde bu durum düzenlenmiştir. Mevzuat hükmüne göre, bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşlarının yatırıma ilişkin ödeneklerini il özel […]

Bütün Riskler Sigortası Poliçelerinde Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nde Belirtilen Oranların Üzerinde Muafiyet Oranlarına Yer Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Bazı yapım işlerinde yükleniciler tarafından yaptırılan all risk sigortalarına ait bazı risk kalemlerine %2’den fazla muafiyet uygulandığı görülmüştür. Yapım İşlerine Ait Tip Sözleşme’nin 17’nci maddesinde işin, iş yerinin korunması ve sigortalanması hususu düzenlenmiştir. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 9’uncu maddesinin üçüncü fıkrasında all riskler için uygulanabilecek muafiyet oranının azami %2 belirlenmiştir. Bu hükümde belirtilen oranların […]

Taşınmazların Pazarlık Usulü (51/g) ile Kiraya Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin mülkiyetinde bulunan taşınmazların pazarlık usulü ile kiraya verilmesine ilişkin 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları incelenmiştir. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 51/g maddesine göre taşınmazın pazarlık usulü ile kiralanabilmesi için iki şartın birlikte mevcudiyetinin gerekli olduğu tespit edilmiştir. Birinci şart, taşınmazın devletin özel mülkiyetindeki veya devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlardan olmasıdır. […]

Karayolları Trafik Kanununa Göre Alınması Gereken Bazı Harçların Tahakkuk ve Tahsilatının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin sorumluluk alanında bulunan karayollarının kenarında tesislerin bulunduğu alanlarda, Karayolları Trafik Kanunu ve yönetmeliklere göre alınması gereken ücretlerin tahakkuk ve tahsilatlarının yapılmadığı görülmüştür. Kanunda izinle ilgili düzenlemeler genelde madde içinde ve ilgili kuruluşa atıfla yapılmıştır. Yönetmelik 1’in 16’ncı maddesinde Geçiş İzin Yolu Belgesi’nden bahsedilmektedir. Bütün bu izinlere ilişkin alınacak ücretler ise 492 sayılı Harçlar […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Payı Alacaklarının Takip Edilmemesi ve Muhasebede İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi tarafından belediyelerce emlak vergisinin %10’u oranında tahakkuk ettirilerek tahsil edilen taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payı alacaklarının takip edilmemesi ve muhasebede izlenmemesi��miştir. 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun “Taşınmaz kültür varlıklarının onarımına yardım sağlanması ve katkı payı” başlıklı 12’nci maddesinde, belediyelerce taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payı […]

Maden Sahalarından Alınan Özel İdare Payı Alacaklarının Muhasebede İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinde Maden sahalarından alınan Devlet hakkı İdare payı alacaklarının muhasebede izlenmediği görülmüştür. 3213 sayılı Maden Kanunu’na göre, I-a grubu madenler için il özel idaresince ihale edilerek işletme ruhsatı verilmektedir. Bu gruptan alınan Devlet hakkı takibi işletme ruhsatını veren il özel idarelerince yapılabilmektedir.
I-a Grubu dışındaki maden sahalarından ise Maden İşleri Genel Müdürlüğü’nce işletme […]

Taşınmazların Cins Tashihinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından cins tashihi yapılmayan taşınmazlar olduğu görülmüştür. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 4’üncü maddesinde cins tashihi tanımlanmaktadır. Yapılan incelemede, İmar Müdürlüğünden alınan taşınmaz listesinde, pek çok taşınmazın mevcut kullanım şekli ile tapuda yer alan bilgilerinin farklı olduğu görülmüştür. Bu durum 2023 yılı dönem sonu bilançosunda hatalı görünmesine sebep olmuştur. […]

Açık İhale ile Yapılması Gereken İşin Kısımlara Bölünerek Doğrudan Temin Yöntemiyle Yapılması ve İşe İlişkin Belgelerin Sonradan Düzenlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre, idarelerce mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin ihalelerinde açık ihale, belli istekliler arasında ihale ve pazarlık usullerinden birinin uygulanması gerekmekteydi. Ancak idarenin 2023 yılında asfalt nakliye ve serim işini kısımlara bölünerek doğrudan temin yöntemiyle yaptırdığı görülmüştür. Ayrıca, işe ilişkin belgelerin sonradan düzenlendiği tespit edilmiştir.
4734 sayılı Kanun’un 22’nci […]

Yapım İşlerinde “İnşaat Sigortası (Bütün Riskler)” Poliçesinde Yüzde İkiden Fazla Muafiyet Uygulanması (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerinin “İnşaat Sigortası (Bütün Riskler)” poliçelerinde yer alan en fazla %2 oranında muafiyet uygulanması gereken risk unsurlarına, azami %2 oranından fazla muafiyet uygulandığı tespit edilmiştir. İdarece gerçekleştirilen bazı yapım işlerine ait inşaat sigorta poliçelerinde bazı risk unsurlarına yüzde iki den fazla muafiyet uygulandığı görülmüştür. Bu hususa ilişkin denetim tespiti üzerine İdare tarafından, Sayıştay […]

İşçilere Yasal Sınırların Üzerinde Fazla Çalışma Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: Kastamonu İl Özel İdaresinde kadrolu olarak çalışan 14 kişinin, yıl boyunca her ay düzenli olarak fazla mesai yaptığı ve 4857 sayılı Kanun’da belirlenen üst limiti aştığı tespit edilmiştir. Belirtilen mevzuat hükümleri göre, fazla çalışma süresi toplamının bir yılda iki yüz yetmiş saatten fazla olamayacağı hüküm altına alınmıştır. Yapılan incelemede işçilerin, yılın her ayında 490, […]

İdarenin Taşıtlarına İlişkin Envanter Kayıtları ile Trafik Tescil Kayıtlarının Uyuşmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin taşıtlarına ilişkin envanter kayıtları ile Vergi Dairesi kayıtlarının karşılaştırılması sonucunda, 25 adet taşıtın trafik tescil kayıtlarında olmasına karşın Kamu İdaresinin envanterinde mevcut olmadığı görülmüştür. Bu durum, ilgili kanuni düzenlemelerde belirtilen sorumluluklar çerçevesinde soruşturma yapılmasına neden olmuştur. Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Sorumluluk” başlıklı 5’inci maddesinde, harcama yetkililerinin taşınırların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak […]

Hurda İşlemlerinin Sağlıklı Bir Şekilde Yürütülmesini Sağlayacak Hurda Yönetim Sisteminin Kurulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kastamonu İl Özel İdaresinde hurdaya ayrılan taşınırların yönetimine ilişkin bir düzenleme bulunmadığı tespit edilmiştir. Taşınır Mal Yönetmeliği’nin 28’inci maddesinde, ekonomik ömrünü tamamlamış olan taşınırlar için komisyon tarafından değerlendirme yapılarak harcamadan yetkilisinin onayı ile hurdaya ayrılma işleminin tamamlanması gerektiği belirtilmiştir. Hurdalar satış yoluyla Makine Kimya Enstitüsü Kurumu Hurda İşletmesi Müdürlüğüne devredilmesi öngörülmektedir.
İdarenin hurda yönetimine ilişkin […]