Sosyal Denge Tazminatı Sözleşmesine Konusu Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’na göre belediyelerde sosyal denge tazminatı ödenebileceği belirtilmiştir. Anılan Kanun’da Vali ile sendika temsilcisi arasında akdedilen sözleşmenin toplu sözleşme sayılmayacağı hüküm altına alınmıştır.
Özel idare ile yetkili sendika arasında imzalanmış olan Sosyal Denge Tazminatı Sözleşmesi’nde, işverenin kuruluşları ve tesislerinin ücretsiz veya indirimli yararlanması, üyelerin mesleki becerilerinin artırılması […]

Parasal Limitler Dahilinde Yapılan Mal ve Hizmet Alımlarında, Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21’inci maddesinin (f) bendi ve 22’nci maddesinin (d) bendinde belirtilen parasal limitler dâhilinde yapılan mal ve hizmet alımlarına ait harcamaların yıllık toplamında İdare bütçesine bu amaçla konulan ödeneklerinin %10’unun aşıldığı tespit edilmiştir. Anılan Kanun’un 62’nci maddesinin (ı) bendine göre, idarelerin aynı Kanun’un 21’inci maddesi birinci fıkrasının (f) bendi ile […]

Mali Hükümler İçeren Yönetmeliğin Sayıştay’ın İstişari Görüşü Alınmadan Yürürlüğe Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Yalova İl Özel İdaresi İktisadi İşletmesi Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik’in Sayıştayın istişari görüşü alınmadan yürürlüğe konulduğu tespit edilmiştir. 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nun 27’nci maddesine göre mali konularda düzenlenecek yönetmeliklerin ve yönetmelik niteliğindeki düzenleyici işlemlerin yürürlüğe konulabilmesi için Sayıştayın istişari mütalaasının alınması gerektiği belirtilmiştir. İl Özel İdaresince hazırlanan yönetmelik, ilgili kamu kurumlarından görüş […]

Kuruluş, Dernek ve Vakıflarla Yapılan Protokollerin Ortak Hizmet Projesi İçermemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi’nin bütçesinden meslek kuruluşlarına, derneklere ve vakıflara yapılan aktarmalar incelendiğinde, birçok hukuki düzenlemenin ihlal edildiği görülmektedir. 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 64’üncü maddesinde ortak hizmet projeleri gerçekleştirebileceğine dair bir hüküm mevcut ise de bu maddeye uygun olarak yapılan aktarmaların neredeyse hiç yok denecek kadar olduğu saptanmıştır. Yapılan incelemelerde, dernek ve vakıflara […]

Köylere Hizmet Götürme Birliklerine Yatırım Planı, Yıllık Çalışma Programı ve Uygulama Projeleri Olmadan Encümen Kararı ile Ödenek Aktarılması (Sayıştay)

ÖZET: Yapılan listede, çeşitli köylerde ve ilçelerde temizlik, su temini, kanalizasyon hattı ve diğer işlerin yaptırılması için ilçe encümeni kararı ile ödenek aktarılmıştır. Bu giderler 15.000 TL’den 655.115,74 TL’ye kadar farklı miktarlarda gerçekleştirilmiştir. İl Genel Meclisi kararının alınmadan, ilencümeni kararı ile ödenek aktarımı yapılması hukuka aykırıdır. Yatırım planı, yıllık çalışma programı ve uygulama projeleri sunulmadan […]

Sayıştay İlamlarının Tahsilinin Sağlanmaması ve Muhasebe Kayıtlarında Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay ilamlarının tahsilinin sağlanmadığı ve muhasebe kayıtlarına alınmadığı tespit edilmiştir. 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nun 53’üncü maddesinde yer alan ilam hükümlerinin yerine getirilmesinden üst yöneticilerin sorumlu olduğu belirtilmiştir. Ayrıca, Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “Kamu zararından doğan alacakların muhasebe kayıtlarına alınması” başlıklı 9’uncu maddesinde ilamların idarelerine ulaştığı tarihten itibaren beş iş […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Payının Tahsil Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Uşak Belediyesi tarafından emlak vergileriyle tahsil edilen taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payının Uşak Belediyesinden tahsil edilmediği ve bu hususta İdare tarafından hukuki sürecin işletilmediği görülmüştür. 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 12’nci maddesinin altıncı fıkrası, taşınmaz kültür varlıklarının korunması için emlak vergisinin %10’u tutarında katkı payının tahsil edilmesini düzenlemekteyken, bu […]

Merkezi İdare Kuruluşlarının Cari Nitelikli Harcamalarının Özel İdare Tarafından Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Uşak İl Özel İdaresine merkezi idare kuruluşları tarafından cari nitelikteki harcamalar için ödenek aktarıldığı görülmüştür. Bu aktarmalar, 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 6’ncı maddesinin Ek fıkrasına uygun olarak yapılmıştır. Ancak aktarma yapılan miktarlar ve nedenler hukuksal açıdan sorunlu değildir. Konu, ilgili bakanlıklar tarafından aktarılan tutarın sadece yatırım hizmetleri için ayrılan ödenek olup cari […]

Kullanılan Muhasebe Sisteminin Mevzuatın Gerekliliklerini Karşılamaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi tarafından kullanılan e-İçişleri sisteminin bazı yönleriyle Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği ile Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde yer alan gereklilikleri karşılamadığı görülmüştür. Bu durum, amortisman işlemlerinin sistem üzerinden hesaplanarak yapılamaması ve tahakkuku tahsiline bağlı gelirlerin mevzuata aykırı olarak 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabında muhasebeleştirilmesi ile ilgilidir. Yapılan incelemede, İdare tarafından tahakkuku tahsiline […]

İdarenin Mülkiyetinde Bulunan Bazı Taşınmazların Mevzuata Aykırı Tahsis Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Uşak İl Özel İdaresinin bazı taşınmazlarını özel idarenin şirketine, derneğe ve vakfa bedelsiz olarak tahsis ettiği tespit edilmiştir. Mevzuata göre; kamu idarelerinin kendi mülkiyetindeki taşınmazları birbirlerine bedelsiz olarak tahsis edebileceği ancak bu tahsisi yalnızca kamu idareleri arasında yapabileceği görülmektedir. Şirketlere, dernek ve vakıflara yapılan bu tahsisler hukuka aykırıdır. 5018 sayılı Kanun’un “Taşınmaz tahsisi” başlıklı […]

Mahsup Dönemine Aktarılan Ön Ödemelerin Yılı Bütçesi ile İlişkilendirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mahsubu yapılamayan avans ve kredi tutarlarını saklı tutulan aynı miktardaki ödenekleri ile birlikte ertesi yıl içerisinde kapatmak üzere mahsup döneme aktarılması gerektiği, ancak ilgili olduğu yıl bütçesi ile ilişkilendirilmemesi görülmüş ve bu nedenle idarenin 2023 yılı 830 Bütçe Giderleri Hesabının olması gerekenden fazla gösterilmesine neden olunmuştur. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 395’inci […]

Duran Varlıklar Amortisman Defteri’nin Tutulmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin Duran Varlıklar Amortisman Defteri’nin tutulmaması konusundaki denetim raporunda, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinde bir yıldan fazla kullanılabilen ve yıpranmaya maruz kalan maddi varlıklar için amortisman ayrılacağı belirtilmiştir. İl Özel İdaresinin aktifinde bulunan duran varlıkları için Duran Varlıklar Amortisman Defteri’nin kullanılmadığı, bunun da amortisman tutarlarının hata riskini barındırdığı ve […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Katkı Payına İlişkin Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması ve Tahsilat İşlemleri Sonrası Bütçe Geliri Olarak Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payı alacağı tahsil ediliyor olmasına rağmen, bu alacağın muhasebeleştirilmesi ve tahsilinde hukuki kurallara aykırılıklar tespit edilmiştir. 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uyarınca, il özel idarelerince taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payı alacağı tahakkuk ettirilip ödenmesi ve bu payların bankaya yatırılması sonrasında ilgili […]

Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Yapılan Taşınmaz Tahsislerinde Süre Sınırına Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi tarafından diğer kamu kurum ve kuruluşlarına 25 yılı aşan sürelerde taşınmaz tahsisi yapıldığı tespit edilmiştir. 5302 sayılı Kanunun “Diğer kuruluşlarla ilişkiler” başlıklı 64’üncü maddesinde, il özel idarelerinin kendilerine ait taşınmazları aslî görev ve hizmetlerinde kullanmak üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edebileceği belirtilmiştir. Ancak bu tahsisin süresi yirmibeş yılı geçemez. […]

Hazineye Ait Taşınmazların Satış Bedelleri Üzerinden İdareye Aktarılan Payın Ayrı Banka Hesabında Tutulmaması ve Amacı Dışında Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyesinin mücavir alan sınırları dışındaki köylerde bulunan Hazine taşınmazlarının satış bedellerinden İdareye aktarılan payın, 4706 sayılı Kanunun 5’inci maddesinde belirtilen şekilde ayrı banka hesabında tutulmaması ve amacı dışında kullanılmış olması tespit edilmiştir. Mevzuata göre bu paylar, İdarenin hesaplarına aktarılırken %25 oranında ilgili köy tüzel kişiliğine ödenmek ve kalan tutarın diğer köylere götürülecek hizmetlerde kullanılmasına […]