20 Mart 2021 CUMARTESİ | Resmî Gazete | Sayı : 31429 |
TEBLİĞ | ||
Tarım ve Orman Bakanlığından: DAMIZLIK
KÜÇÜKBAŞ HAYVAN YATIRIMI VE DAMIZLIK KOÇ-TEKE ALIMINA İLİŞKİN UYGULAMA ESASLARI TEBLİĞİ (TEBLİĞ NO: 2021/4) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı; kırsal
alanlarda istihdamın geliştirilmesi, yetiştirici gelirlerinin artırılması,
damızlık koç-teke ihtiyacının karşılanması, küçükbaş hayvancılık
faaliyetlerinde üretim ve kalitenin yükseltilmesi, kırmızı et üretimindeki
küçükbaş hayvan payının artırılması ve damızlık küçükbaş hayvan
yatırımlarının desteklenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir. Kapsam MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ; 9/1/2017 tarihli ve
2017/9760 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Hayvancılık
Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin Karar kapsamında kurulmuş veya
yatırımı devam eden işletmelerden 1500 başa kadar damızlık koç-teke alımına
yönelik destekleri ve Bakanlıkça belirlenecek iller, şartlar ve kriterler
doğrultusunda damızlık küçükbaş hayvan yatırımlarını kapsar. (2) Hibe destekleri 2020-2022 yılları arasında
uygulanır. Dayanak MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ; 18/4/2006 tarihli
ve 5488 sayılı Tarım Kanunu ve 20/10/2020 tarihli ve 3099 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Hayvancılık Yatırımlarının
Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar
ve kısaltmalar MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen; a) Anaç hayvan: Yetiştiricinin koç-teke alımı için
müracaat tarihinde, en az 15 aylık (450 gün) yaşta olan dişi koyun ve
keçiyi, b) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını, c) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü, ç) Birlik: Damızlık Koyun Keçi Yetiştiricileri İl
Birliklerini, d) Damızlık koç-teke: Bakanlık kayıt sistemlerine
kayıtlı 12-36 aylık (360-1080 gün) yaş aralığındaki damızlık koç-tekeyi, e) Damızlık küçükbaş hayvan: Damızlık küçükbaş
hayvan yatırımı kapsamında yetiştiricilere dağıtımı yapılacak olan ve
dağıtım tarihinde en az 15 aylık (450 gün) yaşta olan dişi koyun-keçi ile
12-36 aylık (360-1080 gün) yaş aralığındaki damızlık koç-tekeyi, f) Genel Müdürlük: Hayvancılık Genel Müdürlüğünü, g) Hak ediş icmali: İl hayvan alımı yürütme
komisyonunca hazırlanarak il müdürlüğünce onaylanan ve Genel Müdürlüğe
gönderilen damızlık koç-teke alımı ile damızlık küçükbaş hayvan yatırımına
esas bilgileri içeren icmal cetvelini, ğ) Hibe desteği: Damızlık küçükbaş hayvan yatırımı
kapsamında Bakanlıkça belirlenecek olan illerde küçükbaş hayvan yatırımı
ile 2017/9760 sayılı Karar hükümlerine göre kurulmuş veya yatırımı devam
eden işletmelerin her birinden Karar kapsamında damızlık koç-teke alımı
için verilen mali katkıyı, h) Hibe tutarı: 2017/9760 sayılı Karar hükümlerine
göre kurulmuş veya yatırımı devam eden işletmelerden, damızlık koç-teke
alımı için yapılacak desteklemenin Karar kapsamında %50 nakdi tutarını,
Kararda belirtilen damızlık küçükbaş hayvan yatırımı için ise yapılacak
desteklemenin %85 nakdi tutarını, ı) İl müdürlüğü: İl tarım ve orman müdürlüğünü, i) İşletme: 2017/9760 sayılı Karar kapsamında
kurulmuş ve koç-tekelerin damızlık niteliği kazanana kadar barındırıldığı
yerleri, j) Karar: 20/10/2020 tarihli ve 3099 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Hayvancılık Yatırımlarının
Desteklenmesine İlişkin Kararı, k) TİGEM: Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğünü, l) Uygulama rehberi: Damızlık küçükbaş hayvan
yatırımı ve damızlık koç-teke alımlarıyla ilgili olarak; başvuru detayları,
icmaller, formlar, idari ve teknik detaylar, izleme ve değerlendirme, konu
ile ilgili uygulama birimlerince yapılacak iş ve işlemler, birim fiyatları
ve hibe tutarları ile ihtiyaç duyulacak diğer konuların yer aldığı Genel
Müdürlükçe yayımlanacak olan rehberi, m) Yetiştirici: Birlik üyesi olan ve/veya olmayan
gerçek ve tüzel kişileri, n) 2017/9760 sayılı Karar: 9/1/2017 tarihli ve
2017/9760 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Hayvancılık
Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin Kararı, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Uygulama Birimleri ve Görevleri Uygulama
birimleri MADDE 5 –
(1) Bu Tebliğ kapsamındaki iş ve
işlemlerin yürütülmesinde görev alacak olan uygulama birimleri şunlardır: a) İl hayvan alımı yürütme komisyonu. b) İl müdürlüğü. c) Merkez değerlendirme komisyonu. (2) İl hayvan alımı yürütme komisyonu; Valilik oluru
ile il müdürlüğü bünyesinde il müdür yardımcısı başkanlığında, il
müdürlüğünde görevli ziraat mühendisi (zooteknist) ve veteriner hekimlerin
katılımıyla en az beş asıl, beş yedek üyeden oluşturulur. Asıl üyelerin
görevlerini yerine getiremeyecekleri hallerde bunların yerine, valilik
olurunda belirlenen sıraya göre yedek üyeler görev alır. (3) Merkez değerlendirme komisyonu; genel müdür
veya genel müdür yardımcısı başkanlığında, genel müdür yardımcısı, ilgili
daire başkanı ve konu uzmanı teknik personel ile birlikte en az beş üyenin
katılımı ile kurulur. Komisyon başkanının bulunmaması durumunda komisyona
ilgili daire başkanı başkanlık eder. Uygulama
birimlerinin görevleri MADDE 6 –
(1) İl hayvan alımı yürütme
komisyonun görevleri aşağıda belirtilmiştir: a) Hayvan alımı kapsamında yetiştiricileri
bilgilendirmek. b) Hayvan alımı ile ilgili uygulama sürecini
kontrol etmek, izlemek ve değerlendirmek. c) Destekleme kapsamında damızlık koç-teke ve
damızlık küçükbaş hayvan alımlarına ilişkin ödemeye esas hak edişleri
düzenleyerek il müdürünün onayına sunmak. (2) İl müdürlüğünün görevleri aşağıda
belirtilmiştir: a) Desteklemenin idari, mali ve teknik yönden
sağlıklı yürütülmesine yönelik tedbirleri almak. b) Karar, bu Tebliğ ve uygulama rehberi kapsamında
yapılacak tüm çalışmaların il bazında uygulanması, sekretaryası ve
koordinasyonunu sağlamak. c) Hak edişlerin kontrolünü sağlayarak onaylamak ve
Genel Müdürlüğe göndermek. ç) Hayvan alımlarının süresi içerisinde yapılmasını
ve kontrolünü sağlamak. (3) Merkez değerlendirme komisyonunun görevleri
aşağıda belirtilmiştir: a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında yapılacak
faaliyetlerin kontrolüne, idari ve mali yönden yürütülmesine destek vermek. b) Uygulama rehberi ve talimatları hazırlamak,
uygulama rehberini Bakanlık web sayfasında yayımlamak. c) Desteklemeye esas damızlık koç-teke ve damızlık
küçükbaş hayvan birim fiyatlarını belirlemek. (4) Merkez değerlendirme komisyonu ve il hayvan
alımı yürütme komisyonunun görev süresi yatırımların bitimine kadar devam
eder. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Desteklemeye İlişkin Esaslar Başvuru
yeri, istenecek belgeler ve zamanı MADDE 7 – (1) 2017/9760 sayılı Karar kapsamında kurulmuş
veya yatırımı devam eden işletmelerin her birinden damızlık koç-teke alımı
yapacak yetiştiriciler ile damızlık küçükbaş hayvan yatırımları kapsamında
hayvan alımı yapacak yetiştiriciler il müdürlüğüne müracaat eder. (2) Başvurular yapıldığı yıl için geçerlidir. (3) Başvurular ile ilgili yapılacak iş ve işlemler,
başvuru zamanı, istenecek belgeler, hak ediş icmallerinin düzenlenmesi ve
destekleme ödemesine esas çalışmalar uygulama rehberinde belirtilir. (4) Başvuruları yapılmış ve sonuçlandırılmamış
makine, alet ve ekipman alımına ilişkin ödemeler, 2017/9760 sayılı Karar
kapsamındaki mevzuat hükümlerine göre alınan kararlar doğrultusunda
yapılır. Desteklemeye
ilişkin genel esaslar MADDE 8 –
(1) 2017/9760 sayılı Karar kapsamında
kurulmuş veya yatırımı devam eden işletmelerden, damızlık koç-teke alan
yetiştiriciler yararlanır. (2) Damızlık koç-teke alan yetiştiriciler, her otuz
baş anaç hayvana kadar bir baş koç-teke olmak üzere en fazla beş baş
koç-teke alabilir ve destekleme hibesinden bir kez yararlandırılır. (3) Yetiştiricilerin satın alacağı damızlık
koç-tekeler ile damızlık küçükbaş hayvanların uygulama rehberinde
belirlenmiş olan teknik ve sağlık şartlarını taşıması gerekir. Damızlık
olarak yetiştirilecek hayvanlar bölgedeki yaygın olarak yetiştiriciliği
yapılan hâkim ırklardan olmalıdır. (4) Damızlık olarak yetiştirilecek koç-tekeler;
halk elinde hayvan ıslahı ülkesel projesi kapsamında olan işletmelerden,
Bakanlık küçükbaş hayvanların ırk ıslahına yönelik soy kütüğü ve ön soy
kütüğü kayıtlarının tutulduğu işletmelerden ve TİGEM işletmelerinden temin
edilir. (5) Damızlık küçükbaş hayvan yatırımları kapsamında
alınacak hayvanlar; halk elinde hayvan ıslahı ülkesel projesi kapsamında
olan işletmelerden, Bakanlık küçükbaş hayvanların ırk ıslahına yönelik soy
kütüğü ve ön soy kütüğü kayıtlarının tutulduğu işletmelerden, TİGEM
işletmelerinden veya birlik üyesi yetiştiricilerin işletmelerinden temin
edilir. (6) Hibe kapsamında birliklerce alınan ve satılan
damızlık koç-tekelerin seçimi, kurulmuş işletmelerin bulunduğu il
müdürlüklerince; damızlık küçükbaş hayvan yatırımları kapsamında alınacak
hayvanların seçimi ise bu kapsama alınan illerdeki il müdürlüklerince
görevlendirilen bir ziraat mühendisi (zooteknist) ve bir veteriner hekimden
oluşan seçim heyetince uygulama rehberinde belirlenen teknik kriterler ve
sağlık şartları doğrultusunda yapılır. (7) Yatırımlar kapsamında, desteklemeye esas
damızlık koç-teke ve damızlık küçükbaş hayvan birim fiyatları merkez
değerlendirme komisyonunca belirlenerek uygulama rehberinde yayımlanır. (8) Damızlık koç-teke ve damızlık küçükbaş hayvan
alan yetiştiriciler iki yıl kendi işletmesinde tutmak zorundadır. Gerekli
kontroller il müdürlüğünce yapılır. (9) Damızlık küçükbaş hayvan alımı yatırımı
kapsamına alınacak iller, yetiştiricilerin alacakları koyun-keçi ve
koç-teke sayıları uygulama rehberinde belirlenir. (10) Damızlık küçükbaş hayvan yatırımı ve damızlık
koç-teke alımında Kararda belirtilen hibe oranları uygulanır. (11) Uygulama rehberi Genel Müdürlük tarafından
hazırlanıp Bakanlık internet sayfasında yayımlanır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Finansman
ve ödemeler MADDE 9 –
(1) Karar uyarınca yapılacak
ödemeler, Bakanlığın ilgili yıl bütçesine tahsis edilen ve Hayvancılığı
Geliştirme Projesi altındaki Bakanlık bütçesine tefrik edilen sermaye
transferleri ödeneğinden karşılanır. (2) Ödemeler banka aracılığıyla yapılır. Uygulama
için bankaya destekleme tutarının % 0,2’si oranında hizmet komisyonu
ödenir. Desteklerden
yararlanamayacak olanlar MADDE 10
– (1) Hibe desteklerinden kamu
kurum ve kuruluşları ile bunların ortaklıkları yararlanamaz. (2) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının aynı
konudaki faiz ve hibe desteği niteliğindeki desteklerinden faydalanan
yetiştiricilere hibe kullandırılmaz. (3) Koç-teke alımı desteklemesinden birlikler
yararlanamaz. Denetim,
haksız ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti MADDE 11
– (1) Karar, bu Tebliğ ve uygulama
rehberinde yer almayan hususlarda oluşacak problemlerin çözümünde il
müdürlüğü yetkilidir. (2) Destekleme ödemeleri ile ilgili hususlarda
denetimi sağlayacak tedbirleri Bakanlık alır. (3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç olmak üzere desteklemelerden haksız yere yararlandığı tespit
edilenlere 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi hükümleri uygulanır. (4) Haksız ödendiği tespit edilen destekleme
ödemeleriyle ilgili alacaklar, ödemenin yapıldığı tarih itibarıyla,
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate
alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre
geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya
belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların
tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar. Yürürlükten
kaldırılan tebliğ MADDE 12
– (1) 15/4/2017 tarihli ve 30039
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Damızlık Koç Teke Yetiştiriciliği
Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin Uygulama Esasları Tebliği (Tebliğ
No: 2017/18) yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 13
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2020
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür. |
