23 Kasım 2010 SALI | Resmî Gazete | Sayı : 27764 |
YÖNETMELİK | ||
Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) Genel Müdürlüğünden: BORU HATLARI İLE PETROL TAŞIMA A.Ş. (BOTAŞ) GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE AİT TAŞINMAZLARIN SATIŞI VE KİRAYA VERİLMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLARA DAİR YÖNETMELİK BİRİNCİ KISIM Genel Esaslar BİRİNCİ BÖLÜM Amaç ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, BOTAŞ Genel Müdürlüğünün mülkiyetindeki taşınmazların satışı ve kiraya verilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 17/4/1995 tarihli ve 22261 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan BOTAŞ Anastatüsüne dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını, b) Genel Müdür: BOTAŞ Genel Müdürünü, c) Genel Müdürlük: BOTAŞ Genel Müdürlüğünü, ç) İdare: BOTAŞ Genel Müdürlüğü ve Bölge Müdürlüklerini, d) İhale: Bu Yönetmelikte yazılı usul ve şartlarda, işin istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldığını gösteren ve yetkili mercilerin onayı ile tamamlanan sözleşmeden önceki işlemleri, e) İstekli: İhaleye katılan gerçek veya tüzel kişi veya kişileri, f) İta amiri: Merkezde Genel Müdür, Bölgelerde Bölge Müdürünü, g) Kira: Taşınmazların ve bunlarla ilgili hakların kiraya verilmesini, ğ) Komisyon: İhale Komisyonunu, h) Müşteri: Artırma sonunda kendisine ihale yapılan istekli veya isteklileri, ı) Satış: Taşınmazların satışını, i) Sözleşme: İdare ile müşteri arasında yapılan ve İdarece imzalanan yazılı anlaşmayı, j) Şartname: Yapılacak işlerin genel, özel, teknik ve idari esas ve usullerini gösteren bilgi ve belgeleri, k) Tahmini bedel: İhale konusu olan işlerin tahmin edilen bedelini, l) Taşınmaz: BOTAŞ’ın sahip olduğu yer değiştirmesi ve taşınması imkânsız arsa, tarla, bina ve benzer taşınmazları, m) Uygun bedel: Tahmini bedelden aşağı olmamak üzere, teklif edilen bedellerin en yükseğini, n) Yönetim Kurulu: BOTAŞ Yönetim Kurulunu, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM İhale Yetkilisi, İhaleye Katılabilme Şartları ve Şartnameler İhale yetkilisi MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında bulunan taşınmazların satışı ve kiraya verilmesi Yönetim Kurulunun yetkisindedir. Ancak, Yönetim Kurulu bu yetkisini Genel Müdüre devredebilir. Taşınmazın satış ve kiraya verilmesine ilişkin müzekkere 57 nci maddeye göre hazırlanır. İhaleye katılabilme şartları MADDE 5 – (1) İhaleye katılabilmek için; a) Kanuni ikametgâh sahibi olmak, b) Tebligat için Türkiye’de adres göstermek, c) Geçici teminatı yatırmış olmak, ç) İdarece tespit edilecek diğer belgeleri vermek, d) Tüzel kişilerde ise yukarıdaki şartlardan ayrı olarak, idare merkezlerinin bulunduğu yer mahkemesinden veya siciline kayıtlı bulunduğu ticaret veya sanayi odasından veya benzeri bir makamdan ihalenin yapıldığı yıl içinde alınmış tüzel kişiliğin sicile kayıtlı olduğuna dair belge ile tüzel kişilik adına ihaleye katılacak veya teklifte bulunacak kişilerin tüzel kişiliği temsile yetkili olduklarını gösterir noter tasdikli vekâletnameyi vermek, gerekir. İhaleye katılamayacak olanlar MADDE 6 – (1) İhaleye; a) İhaleyi yapan idarenin ita amirleri, b) İhale işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve denetlemekle görevli olanlar, c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen şahısların eşleri ve ikinci dereceye kadar (ikinci derece dahil) kan ve sıhri hısımları, ç) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen şahısların ortakları (bu şahısların yönetim kurullarında görevli olmadıkları anonim ortaklıklar hariç), d) Yürürlükteki ihale kanunlarındaki hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar, katılamaz. Şartnameler MADDE 7 – (1) İhale konusu işlerle ilgili olarak hazırlanacak şartnameler idarece hazırlanır. (2) Bu şartnamelerde işin mahiyetine göre konulacak özel ve teknik şartlardan başka genel olarak aşağıdaki hususların da gösterilmesi zorunludur; a) İşin niteliği, nevi ve miktarı, b) Taşınmazların tapu kayıtlarına göre mahalle veya köyü, mevkii, sokağı, cinsi, yüz ölçümü, hisse durumu, varsa tapu tarihi, pafta, ada ve parsel veya cilt, sahife ve sıra numaraları ve durumu, c) Tahmin edilen bedeli, geçici teminat miktarı ve kesin teminata ait şartlar, ç) Kiranın başlama ve bitiş tarihi, tahliyenin gecikmesi halinde alınacak cezalar, d) İsteklilerde aranılan şartlar ve belgeler, e) İhaleyi yapıp yapmamakta İdarenin serbest olduğu, f) İhale kararının karar tarihinden itibaren en geç 15 takvim günü içinde İdarece onaylanacağı veya iptal edilebileceği, g) Vergi, resim ve harçlarla sözleşme giderlerinin kimin tarafından ödeneceği, ğ) Ödeme yeri ve şartları, h) İhtilafların çözüm şekli. (3) Şartname ve varsa eklerin tasdikli örnekleri bedelsiz veya özelliklerine göre İdarece takdir edilecek bir bedel karşılığında isteyenlere verilir yahut idarede bedelsiz görülebilir. İKİNCİ KISIM Ortak Hükümler BİRİNCİ BÖLÜM İhaleye Hazırlık İhale işlem dosyasının düzenlenmesi MADDE 8 – (1) İhaleye konu olan taşınmazın işlem gördüğü bir dosya yoksa, bu amaçla açılacak bir dosyaya onay belgesi, tahmin edilen bedele ilişkin hesap tutanağı, şartname ve ekleri, ilana ilişkin belge ve varsa gazete nüshaları, sözleşme tasarısı ile saklanmasında yarar görülen diğer belgeler konulur. Tahmini bedel MADDE 9 – (1) Tahmini bedel, İdarece ilgili kişilerden kurulacak komisyon marifeti ile aşağıdaki hususlar dikkate alınarak tespit edilir. a) Satışa konu olan taşınmazın edinme tarihindeki bedelinin Üretici Fiyatları Endeksine (ÜFE) göre satış tarihine çevrilmiş değeri, edinme tarihinden satış tarihine kadar geçen süre içinde taşınmaza el atma veya muhtelif sebeplerle değerinde meydana gelen değer artış veya azalışları, asgari arsa ve arazi birim değerleri, tapu sicil müdürlüklerinden alınacak emsal satış değerleri ayrıca, belediye, sanayi odası, ticaret odası gibi kuruluşlardan veya bilirkişilerden soruşturularak tespit ve hesap edilir. b) Kira bedeli, bu bedelin % 7’sinden az olmamak üzere tespit edilir. (2) Tespit ve hesaplamalar, bunun dayanaklarının da eklendiği tahmini satış ve kira bedeli tespitine ait hesap tutanağında gösterilir. Tutanak, asıl evrak arasında saklanır. Bu bedel gerektiğinde komisyonca tahkik ettirilir. Onay belgesi MADDE 10 – (1) İhalesi yapılacak her iş için onay belgesi hazırlanır. Onay belgesinde; Genel Müdürün taşınmazın satışı ve kiraya verilmesine yetkili kılındığına dair Yönetim Kurulu kararı ile ihale konusu olan işin nevi, niteliği, miktarı, tahmin edilen bedel, ihalede kullanılacak usul, yapılacaksa ilanın şekli ve adedi, alınacaksa geçici teminat miktarı, şartname, sözleşme veya taahhüt senedi gerekip gerekmeyeceği belirtilir. (2) Onay belgesi; Bölgelerde Bölge Müdürlüğünce, Genel Müdürlükte ise Genel Müdürün görevlendireceği ilgili Daire Başkanlığınca hazırlanır ve Genel Müdür tarafından onaylanır. İhale komisyonları MADDE 11 – (1) İhale Komisyonları, biri Başkan olmak üzere asil ve yedek üyelerden tek sayılı olacak şekilde oluşturulur. İhale Komisyon Olur’u asil ve yedek üyelerin isimleri ve unvanları yazılarak alınır ve Komisyonlara Olur’da isimleri ve unvanları yazılı olanlar dışında kimse yedek üye olarak katılamaz. (2) İhale Komisyonları; a) Genel Müdürlükte; Arazi, İnşaat ve Kamulaştırma Daire Başkanlığından ihale konusu işin uzmanı iki kişi, Mühendislik ve Sözleşmeler Daire Başkanlığından ihale konusu işin uzmanı bir kişi, Finansman ve Muhasebe, İdari ve Sosyal İşler ve İkmal Daire Başkanlıkları ile 1. Hukuk Müşavirliğinden konusunda uzman en az Müdür veya Avukat seviyesinde birer kişi olmak üzere en az yedi kişiden, b) Bölge Müdürlüklerinde; Mali İşler, İdari İşler, İkmal, İşletme ve Şube Müdürlükleri Birimlerinden belirlenecek yeterli sayıda ilgili veya ihale konusu işin uzmanı en az beş kişiden, oluşturulur. Komisyonların çalışması MADDE 12 – (1) İhale Komisyonları, eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Muhalif kalan üye karşı oy gerekçesini kararın altına yazarak imzalamak zorundadır. Komisyon başkan ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludurlar. (2) İhale Komisyonunun asil üyeler ile toplanması esastır. Asil üye, ancak izin, rapor veya görevlendirme sebepleri ile İhale Komisyonundaki görevinden mazeretli sayılır ve mazeretine esas belgesini ihale yetkilisine sunmak zorundadır. İhale Komisyonu asil ve yedek üyeleri senelik ve ücretsiz izin talebini ihale yetkilisinin onayı olmadan talep edemez. Belirtilen nedenler dışında herhangi bir sebep ile asil üye, Komisyondaki görevlerinden mazeretli sayılamaz. Asil üyenin resmi ve geçerli bir mazereti nedeniyle İhale Komisyonuna katılamaması ve aynı ihalenin bir sonraki oturumunda mazeretinin bitmiş olması halinde bu oturuma yedek üye ile değil asil üye ile devam edilir. Asil üyelerin resmi ve geçerli bir mazeretinin bulunmaması halinde İhale Komisyonlarına katılması zorunludur. (3) İhale Komisyonu gerek gördüğü takdirde, vereceği kararlar için istişarî mahiyette ve uzmanlık gerektiren konuların incelemesi yönünde çalışmalar yaptırmak üzere alt komisyon kurabilir. Özel ve/veya kamu kurum ve kuruluşlarından görüşler alabilir. İhale Komisyonu, alt komisyon için ünitelerden ihale konusunda uzman personel talep edebilir. Ancak bu durumda alt komisyonun hazırladığı rapora göre verilen kararlarda, İhale Komisyonunun sorumluluğu ortadan kalkmaz. (4) İhale yetkilisi Komisyon üyesi olamaz. İhalenin ilânı MADDE 13 – (1) İhale konusu olan işler aşağıdaki esas ve usullere göre isteklilere ilân yoluyla duyurulur. İhalenin yapılacağı yerdeki ilânlar; a) Günlük gazete çıkan yerlerde ihaleler, ihalenin yapılacağı yerde çıkan gazetelerde en az bir gün aralıkla yayımlanmak suretiyle iki defa duyurulur. Gazete ile yapılacak ilk ilân ile ihale günü arası 10 takvim gününden, son ilân ile ihale günü arası beş takvim gününden az olamaz. b) Günlük gazete çıkmayan yerlerdeki ihalelerde ilân, bu fıkranın (a) bendindeki süreler içinde Bölge Müdürlüğü ile hükümet ve belediye binalarının ilân tahtalarına asılacak yazılar ve belediye yayın araçları ile yapılır. Bu işlemler bir tutanakla belgelenir. Bu yerlerde en çok yedi takvim günü aralıklarla gazete çıkıyorsa ayrıca gazete ile de bir defa ilân yapılır. c) BOTAŞ Kurumsal internet sayfasında yayınlanır. (2) Basın – İlan Kurumunca yapılacak ilânlar, Basın-İlân Kurumunca tespit olunacak günlük gazetelerden birinde, ihale tarihinden en az 10 takvim günü önce bir defa daha ilân edilir. İstenildiği takdirde Resmî Gazete’de de ilan edilebilir. İlân şartları MADDE 14 – (1) İlânlarda; a) İhale konusu taşınmazların niteliği, yeri ve miktarı, b) Şartname ve eklerinin nereden ve hangi şartlarla alınacağı veya görülebileceği, c) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte ve hangi usulle yapılacağı, ç) Tahmini bedel ve geçici teminat miktarı, d) İsteklilerden aranılan belgelerin neler olduğu, e) Kapalı teklif usulü ile yapılacak ihalelerde tekliflerin hangi tarih ve saate kadar nereye verileceği, f) BOTAŞ’ın ihaleyi yapıp yapmamakta veya kısmen yapmakta serbest olduğu, yer alır. Şartnamelerde değişiklik yapılması halinde ilân MADDE 15 – (1) İlân yapıldıktan sonra, şartname ve eklerinde değişiklik yapılamaz. (2) Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilânlar geçersiz sayılır ve iş yeniden aynı şekilde ilân olunur. İlânın uygun olmaması MADDE 16 – (1) 13 üncü ve 14 üncü maddelerdeki hükümlere uygun olmayan ilânlar geçersizdir. Bu durumda ilân yenilenmedikçe ihale yapılamaz. (2) İlânların geçersizliği ihale yapıldıktan sonra anlaşılırsa ihale veya sözleşme feshedilir. (3) İhalenin veya sözleşmenin bozulması halinde, müşterinin fesih tarihine kadar yapmış olduğu ihaleye ilişkin gerçek masrafları belgelendirilmesi şartı ile ödenir. İhalenin tatil gününe rastlaması MADDE 17 – (1) İhale için tespit olunan tarih tatil gününe rastlamışsa, ihale tekrar ilâna gerek kalmaksızın tatili takip eden ilk iş gününde aynı yer ve saatte yapılır. İlândan sonra çalışma saati değişse de ihale ilân edilen saatte yapılır. Tekliflerin açılma zamanı MADDE 18 – (1) Tekliflerin açılma zamanı, idarelerin çalışma saati içinde olmak üzere tespit edilir. Açılma zamanı için, Posta ve Telgraf Teşkilatı (PTT) veya Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu (TRT)’nun saat ayarı esas alınır. Tekliflerin açılmasına başlanmasından sonra, çalışma saatine bağlı kalmaksızın işleme devam edilir. Geçici teminat MADDE 19 – (1) İsteklilerden, satış için tahmini satış bedelinin, kiraya vermede tahmini bir yıllık kira bedelinin, % 3’ü oranında geçici teminat alınır. Teminat olarak kabul edilecek değerler MADDE 20 – (1) Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda belirtilmiştir: a) Tedavüldeki Türk Parası veya teklif para cinsinden olmak şartı ile döviz. b) Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların Türkiye’deki şubelerince veya katılım bankalarınca verilen teminat mektupları (İlgili mevzuatına göre Türkiye’de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların veya katılım bankalarının düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.). c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler (Senetler ve bu senetler yerine düzenlenen belgelerden nominal değere faiz dâhil edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden satış değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir.). (2) Teminat mektupları veya teminat karşılığı alınan makbuzlar dışındaki teminatlar İhale Komisyonlarınca teslim alınmaz. Teminat mektupları dışındaki teminatlar; Finansman ve Muhasebe Dairesi Başkanlığı ile Bölge Müdürlüklerinin muhasebe birimlerine yatırılabileceği gibi nakit teminatlar İdarenin belirteceği banka hesaplarına da yatırılabilir. Nakit teminatın bankaya yatırılması halinde banka makbuzu veya dekontun açıklama kısmına; ihale kayıt no, dosya no ve işin konusu yazılmalıdır. İhale Komisyonu gerektiğinde bankalara yatırılan nakit teminatların teyidini isteyebilir. (3) İstekliler banka teminat mektuplarını veya diğer teminatlar karşılığı aldıkları makbuzları tekliflerin ekine koyarlar. Banka teminat mektupları veya teminat karşılığı alınan makbuzlar dışındaki teminatlar İhale Komisyonlarınca teslim alınmaz. (4) İhale üzerinde kalan isteklinin teminat mektubu ihaleden sonra sözleşmenin yürürlüğe girmesi veya teklif geçerlilik tarihinin sonuna kadar tutulur. Diğer isteklilere ait teminatlar ise; teminat mektupları ilgili bankalarına, mektup dışındaki teminatlar ise isteklilere iade edilir. (5) Teklifler açıldıktan sonra opsiyon süresi dolmadan teklifinden dönen veya sözleşme imzalamaktan kaçınan, sözleşmenin yürürlüğe girmesi için gerekli işlemleri tamamlamayan, teklifi ile birlikte yanıltıcı ve sahte belge veren, ihale işlemlerine hile ve fesat karıştıran isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilir. (6) Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir. (7) Her ne suretle olursa olsun, İdarece alınan teminatlar haciz edilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz. (8) İlgili mevzuata aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları ile tutar ve/veya vade açısından yetersiz olan teminat mektupları kabul edilmez. İKİNCİ BÖLÜM Tekliflerin Değerlendirilmesi ve İhale Kararları Uygun bedelin tespiti MADDE 21 – (1) Uygun bedel, tahmini bedelden aşağı olmamak üzere teklif edilen bedellerin en yükseğidir. Komisyonların ihaleyi yapıp yapmamakta serbest olması MADDE 22 – (1) Komisyonlar, gerekçesini kararda belirtmek suretiyle ihaleyi yapıp yapmamakta serbesttir. Komisyonların ihaleyi yapmama kararı kesindir. Kararlarda belirtilmesi gereken hususlar MADDE 23 – (1) İhale Komisyonlarınca alınan kararlar, komisyon başkanı ve üyelerinin adları, soyadları ve esas görevleri belirtilerek imzalanır. (2) Kararlarda isteklilerin isimleri, adresleri, teklif ettikleri bedeller, ihalenin hangi tarihte ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri ve varsa diğer hususlar belirtilir. İhale kararlarının onayı veya iptal edilmesi MADDE 24 – (1) İhale Komisyonları tarafından alınan ihale kararları, ita amirlerince karar tarihinden itibaren en geç 15 takvim günü içinde onaylanır veya iptal edilir. İta amirince karar iptal edilirse ihale hükümsüz sayılır. Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi MADDE 25 – (1) İta amirince onaylanan ihale kararları, onaylandığı günden itibaren en geç beş iş günü içinde, üzerine ihale yapılana veya vekiline, imzası alınmak suretiyle bildirilir veya iadeli taahhütlü mektupla tebligat adresine postalanır. Mektubun postaya verilmesini takip eden yedinci gün, kararın istekliye tebliğ tarihi sayılır. (2) İhale kararlarının ita amirince iptal edilmesi halinde de durum istekliye aynı şekilde bildirilir. İhalede hazır bulunmayan istekliler MADDE 26 – (1) İhale sırasında hazır bulunmayan veya noterden tasdikli vekâletnameyi haiz bir vekil göndermeyen istekliler, ihalenin yapılış tarzına ve sonucuna itiraz edemezler. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İhale Usulleri İhale usulleri MADDE 27 – (1) 1 inci maddede belirtilen işlerin ihalelerinde aşağıdaki usuller uygulanır; a) Kapalı teklif usulü. b) Açık teklif usulü. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Kapalı Teklif Usulü Tekliflerin hazırlanması MADDE 28 – (1) Kapalı teklif usulünde teklifler yazılı olarak yapılır. Teklif mektubu bir zarfa konulup kapatıldıktan sonra, zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı ve tebligata esas olarak göstereceği açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır veya mühürlenir. Bu zarf geçici teminata ait alındı veya banka teminat mektubu ve istenilen diğer belgelerle birlikte ikinci bir zarfa konularak kapatılır. Dış zarfın üzerine isteklinin adı ve soyadı ile açık adresi ve teklifin hangi işe ait olduğu yazılır. (2) Teklif mektuplarının istekli tarafından imzalanması ve bu mektuplarla şartname ve eklerinin tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen fiyatın rakam ve yazı ile açık olarak yazılması zorunludur. Bunlardan herhangi birine uygun olmayan veya üzerinde kazıntı, silinti veya düzeltme bulunan teklifler reddolunarak hiç yapılmamış sayılır. Tekliflerin verilmesi MADDE 29 – (1) Teklifler ilânda belirtilen saate kadar, sıra numaralı alındılar karşılığında İdarenin muhaberat birimine verilir. Alındı numarası zarfın üzerine yazılır. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Bu takdirde dış zarfın üzerine İdarenin adresi ile hangi işe ait olduğu, isteklinin adı ve soyadı ile açık adresi yazılır. Posta ile gönderilecek tekliflerin ilânda belirtilen saate kadar komisyon başkanlığına ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir. Komisyon Başkanlığına verilen teklifler herhangi bir sebeple geri alınamaz. Dış zarfların açılması MADDE 30 – (1) Tekliflerin açılma saati gelince, kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edildikten sonra dış zarflar hazır bulunan istekliler önünde alınış sırasına göre açılarak, istenilen belgelerin ve geçici teminatın tam olarak verilmiş olup olmadığı aranır. Dış zarfın üzerindeki alındı sıra numarası, iç zarfın üzerine de yazılır. (2) Belgeler ile teminatı usulüne uygun ve tam olmayan isteklilerin teklif mektubunu taşıyan iç zarfları açılmayarak başkaca işleme konulmadan, diğer belgelerle birlikte kendilerine veya vekillerine iade olunur. Bu konuda iade gerekçelerini de içeren bir tutanak düzenlenir. Bunlar ihaleye katılamazlar. İç zarfların açılması MADDE 31 – (1) Teklif mektuplarını taşıyan iç zarflar açılmadan önce, ihaleye katılacaklardan başkası ihale odasından çıkarılır. Bundan sonra zarflar numara sırası ile açılarak, teklifler Komisyon Başkanı tarafından okunur veya okutulur ve bir listesi yapılır. Bu liste Komisyon Başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır. İhale sonucunun karara bağlanması MADDE 32 – (1) Kabul edilen teklifler incelenerek: a) İhalenin yapıldığı, ancak ita amirinin onayına bağlı kaldığı, b) İhalenin yapılmadığı, hususlarından birine karar verilir ve verilen karar gerekçeleri ile özet halinde yazılarak, Komisyon Başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır ve durum hazır bulunanlara bildirilir. Tekliflerin aynı olması MADDE 33 – (1) Birkaç istekli tarafından aynı fiyat teklif edildiği ve bunların da uygun bedel olduğu anlaşıldığı takdirde bu oturumda aynı teklifte bulunan isteklilerin hazır olması halinde bu isteklilerden ikinci bir yazılı teklif alınır ve bunlardan en uygun bedeli teklif edene ihale yapılır. Şayet aynı fiyatı teklif eden isteklilerden birisi bu oturumda hazır bulunuyorsa ihale ona yapılır. Hazır bulunan isteklilerden alınan ikinci tekliflerinde aynı olması halinde, üçüncü bir yazılı teklif alınır ve bunlardan en uygun bedeli teklif edene ihale yapılır. Üçüncü tekliflerin aynı olması veya aynı fiyatı teklif eden hiçbir isteklinin oturumda hazır bulunmaması durumunda ihale, ad çekme sureti ile sonuçlandırılır. İhalenin yapılamaması MADDE 34 – (1) Kapalı teklif usulüyle yapılan ihalelerde, istekli çıkmadığı veya teklif olunan bedel Komisyonca uygun görülmediği takdirde uygun bir zamanda aynı usulle ihale açılır. BEŞİNCİ BÖLÜM Açık Teklif Usulü Açık teklif usulünün uygulanması MADDE 35 – (1) Açık teklif usulüne göre ihaleler, isteklilerin İhale Komisyonları önünde tekliflerini sözlü olarak belirtmeleri suretiyle yapılır. Ancak, istekliler ilânda belirtilen ihale saatine kadar Komisyon başkanlığına ulaşmış olmak şartıyla 28 inci madde hükümlerine uygun olarak düzenleyecekleri tekliflerini iadeli taahhütlü bir mektupla da gönderebilirler. (2) Teklif sahibi, ihale sırasında hazır bulunmadığı takdirde posta ile gönderilen teklif, son ve kesin teklif olarak kabul edilir. Açık teklif usulünde ihale MADDE 36 – (1) İlânda belirtilen ihale saati gelince, Komisyon Başkanı, isteklilerin belgelerini ve geçici teminat verip vermemiş olduklarını inceleyerek, kimlerin ihaleye katılabileceğini bildirir. Katılamayacakların belge ve teminatlarının geri verilmesini kararlaştırır. Bu işlemler istekliler önünde bir tutanakla tespit edilir. (2) Tutanaktan sonra, ihaleye giremeyecekler ihale yerinden çıkartılır. Diğer istekliler, önce şartnameyi imzaya ve daha sonra sıra ile tekliflerini belirtmeye çağrılır. Yapılacak teklifler ihaleye ait artırma kâğıdına yazılır ve teklif sahipleri tarafından imzalanır. (3) İlk teklifler bu suretle tespit edildikten sonra, Komisyon Başkanı posta ile yapılmış teklifler varsa okutarak bu tekliflerin de ihaleye ait artırma kâğıdına yazılmasını sağlar. Bundan sonra istekliler sıra ile teklifte bulunmaya devam ederler. İhaleden çekilen isteklilerin bu durumları ihaleye ait artırma kâğıdına yazılır ve imzaları alınır. İlgilinin imzadan çekinmesi halinde durum ayrıca belirtilir. (4) İhaleden çekilenler, yeniden teklifte bulunamazlar. (5) Teklifler yapıldığı sırada yapılan artırımların işi uzatacağı anlaşılırsa isteklilerden komisyon huzurunda son tekliflerini yazılı olarak bildirmeleri istenebilir. Daha önce ihaleden çekilmiş olanlar bu durumda yazılı teklif veremezler. İhalenin karara bağlanması MADDE 37 – (1) Sözlü veya yazılı son teklifler alındıktan sonra ihale 32 nci maddeye göre karara bağlanır. İhalenin yapılamaması MADDE 38 – (1) Açık teklif usulü ile yapılan ihalelerde istekli çıkmadığı, isteklilerin belgeleri veya son teklifleri uygun görülmediği takdirde uygun bir zamanda yeniden aynı usulle ihale açılır. ALTINCI BÖLÜM Genel Müdürlük ve Bölge Müdürlüklerinin Onayına Bağlı İhaleler İhale kararlarının kesinleşmesi MADDE 39 – (1) Genel Müdür Yetki Limitleri Tablosundaki Bölge Müdürlüğünün yetki limitlerine kadar olan ihale kararları Bölge Müdürlüğü tarafından, Genel Müdürlük yetki limitleri sınırındaki ihale kararları Genel Müdürlük tarafından onaylanır. İhalelerin onay veya iptal süresi MADDE 40 – (1) İhale kararları 15 takvim günü içinde onaylanır veya iptal edilir. Onay veya iptal kararı 25 inci maddeye uygun biçimde alıcı veya vekiline tebliğ edilir. Genel müdürlükten ek yetki alma şekli MADDE 41 – (1) Bölge Müdürlüklerince yapılan satış ve kiraya verme işlemlerinde Bölge Müdürlüğünün yetki sınırını aşan ihale kararları Genel Müdürlükten ek yetki alınarak onaylanır ve ihale sonuçlandırılır. Ek yetki talep yazısında yer alacak hususlar MADDE 42 – (1) Genel Müdürlüğe yazılacak ek yetki talep yazısında aşağıda belirtilen hususlara yer verilir; a) Taşınmazların ili, ilçesi, mahalle veya köyü, mevkii, ada-pafta-parsel veya tapu tarihi, cilt-sahife-sıra numaraları, cinsi, varsa sokak adı ve kapı numarası, yüzölçümü, hisse durumu, hisseli ise ve varsa BOTAŞ payının oranı, b) Taşınmaz bina ise ayrıca bina inşaatının brüt alanı, inşaatın sınıfı, ahşap-kargır veya betonarme olup olmadığı, yıpranma oranı, müştemilatı, c) Taşınmazın imar durumu, ç) İhalenin konusu, d) Tahmin ve teklif edilen bedel ve bu bedellerin bir metrekareye mi, tamamına mı; taşınmaz hisseli ise BOTAŞ hissesinin tamamına mı; kira ihalelerinde bedelin bir döneme mi, tamamına mı ait bulunduğu ve kaç yıllık olduğu, e) İhaleye kaç kişinin katıldığı, f) Kira ihalesinde ihalenin kaç yıllık olarak yapıldığı, g) Müşterinin adı ve soyadı, ğ) İhale tarihi, h) Taşınmaz için Genel Müdürlük ile önceden yazışma yapılmışsa, Genel Müdürlük dosya numarası. YEDİNCİ BÖLÜM Sözleşme İhalenin sözleşmeye bağlanması MADDE 43 – (1) Kira ve satış ihalelerinde sözleşme yapılması zorunludur. Sözleşme, idare adına ita amirleri tarafından imzalanır. Kesin teminat MADDE 44 – (1) Taahhüdün sözleşme ve şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla, sözleşme yapılmasından önce müşteriden, kira ihalelerinde bir yıllık kira bedeli üzerinden, satışta da satış bedeli üzerinden % 6 oranında kesin teminat alınır. (2) Müşterinin bu zorunluluğa uymaması halinde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale feshedilir ve varsa teminatı BOTAŞ’a irat kaydedilir. (3) Sözleşmenin yapılmasından sonra geçici teminat iade edilir. Kesin teminatın geri verilmesi MADDE 45 – (1) Kesin teminat, taahhüdün sözleşme ve şartname hükümlerine uygun biçimde yerine getirildiği anlaşıldıktan ve müşterinin bu işten dolayı İdareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit edildikten sonra müşteriye geri verilir. Sözleşmenin yapılmasında müşterinin görev ve sorumluluğu MADDE 46 – (1) Müşteri, onaylanan ihale kararının bildirilmesini izleyen günden itibaren, 15 takvim günü içinde geçici teminatı kesin teminata çevirerek, sözleşmeyi İdareye vermek zorundadır. (2) Satış ihalelerinde müşterinin aynı süre içinde ihale bedelini, müşteriye ait bulunan vergi, resim ve harçları yatırması, diğer giderleri ödemesi gerekir. (3) Yukarıda belirtilen hükümlere uyulmadığı takdirde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale feshedilir ve varsa geçici teminat BOTAŞ’a irat kaydedilir. Taşınmazların müşteri tarafından adına tescil ettirilmesi MADDE 47 – (1) Bedeli, vergi, resim, harç ve diğer masrafları ödemiş olmak şartıyla müşteri, şartnamede yazılı süre içinde taşınmazları namına tescil ettirmek zorundadır. Aksi takdirde müşteri, vukua gelecek hasar, zarar, fuzuli işgal ve diğer sebeplerle İdareden bir talepte bulunamaz. İdarenin görev ve sorumluluğu MADDE 48 – (1) İdare, sözleşme yapılması hususunda kendisine düşen görevleri yapmak ve taşınmazların satışında ferağa ait işlemleri tamamlamak, şartnamede belirtilen sınır ve evsafa göre satılan, kiraya verilen taşınmazları teslim etmekle yükümlüdür. Bu yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde müşteri, sürenin bitiminden itibaren en çok 15 takvim günü içinde, 10 takvim günü müddetli bir noter ihtarnamesi ile bildirmek şartıyla taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde teminat geri verilir. (2) Tebligatın, 25 inci maddede belirtilen sürede yapılamamasından dolayı İdarenin zararına sebep olanlar hakkında kanuni işlem yapılır. Müşterinin sözleşmenin bozulmasına neden olması MADDE 49 – (1) Sözleşme yapıldıktan sonra müşterinin taahhüdünden vazgeçmesi veya taahhüdünü, şartname ve sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi üzerine, İdarenin 10 takvim günü süreli ve nedenleri açıkça belirtilen ihtarına rağmen aynı durumun devam etmesi halinde, ayrıca protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın, kesin teminatı BOTAŞ’a irat kaydedilir ve sözleşme feshedilerek, hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir. (2) İrat kaydedilen kesin teminat, müşterinin borcuna mahsup edilemez. Kiralarda sözleşme süresi MADDE 50 – (1) Kiraya verilecek taşınmazların kira süresi 10 yıldan çok olamaz. Üç yıldan fazla süre ile kiraya verme işlemlerinde önceden Bakanlıktan izin alınır. (2) Yıllık kira bedelinin nasıl tespit ve hesap edileceği, süre, ödeme tarihi, ödenmeyen kısma uygulanacak gecikme zammı ve nispeti gibi esaslar Taşınmaz Kira Şartnamesi ve sözleşmede gösterilir. Sözleşmenin devri MADDE 51 – (1) İhale süresi ile sınırlı olarak sözleşme kesinlikle devredilemez ve ortaklık kurulamaz. Devir yapılması halinde sözleşme bozulur ve müşteri hakkında 49 uncu madde hükümleri uygulanır. Müşterinin ölümü MADDE 52 – (1) Müşterinin ölümü halinde, İdareye borcu varsa mahsup edildikten sonra, teminatı varislerine verilir. Ancak, idare varislerden istekli olanlara ölüm tarihinden itibaren 30 takvim günü içinde kesin teminatın verilmesi şartıyla sözleşmeyi devredebilir. Müşterinin iflas hali MADDE 53 – (1) Müşterinin iflas etmesi halinde sözleşme feshedilir. Bundan bir zarar doğarsa 49 uncu maddeye göre işlem yapılır. Müşterinin ağır hastalığı, tutukluluk veya mahkûmiyet hali MADDE 54 – (1) Müşteri sözleşmenin yerine getirilmesine engel olacak derecede sağlık kurulu raporu ile belirlenecek ağır hastalık, tutukluluk veya hürriyeti bağlayıcı bir ceza nedeniyle taahhüdünü yapamayacak duruma girerse, bu hallerin oluşundan itibaren 30 takvim günü içinde İdarenin kabul edeceği birini vekil tayin etmek şartıyla taahhüdüne devam edebilir. (2) Eğer alıcı serbest iradesi ile vekil tayin etmek imkânından mahrum ise, yerine ilgililerce aynı süre içinde genel hükümlere göre bir kayyum tayin edilmesi istenebilir. (3) Yukarıdaki hükümlerin uygulanamaması halinde sözleşme feshedilir. Bundan bir zarar doğarsa 49 uncu maddeye göre işlem yapılır. Müşterinin birden fazla olması hali MADDE 55 – (1) Birden fazla gerçek ve tüzel kişi tarafından müşterek ve müteselsil sorumluluk esasına göre yapılan taahhütlerde müşterilerden birinin ölümü, iflası, tutuklu veya mahkûm olması gibi haller sözleşmenin devamına engel olmaz. ÜÇÜNCÜ KISIM İhalelerle İlgili Özel Hükümler ve Son Hükümler BİRİNCİ BÖLÜM Taşınmazların Satışı ve Kiraya Verilmesi Satışı yasak olan taşınmazlar MADDE 56 – (1) Aşağıdaki taşınmazların belirtilen nitelikleri değişmedikçe satışları yasaktır; a) BOTAŞ mülkiyetinde kabul edilmekle beraber henüz tapuya tescil edilmemiş taşınmazlar, b) Tahsisli taşınmazlar, c) Korunması gerekli taşınmaz kültür ve tabiat varlığı ile bunlara ait korunma sınırları dâhilindeki taşınmazlar, ç) Orman sahaları içindeki taşınmazlar. Satılacak veya kiraya verilecek taşınmazların mahallinde tespiti, yönetim kurulundan izin alınması, satış ve kira şartları MADDE 57 – (1) Satışa çıkarılacak ve kiraya verilecek taşınmazların mahallinde ölçekli bir krokisi çizilir ve taşınmaza ait tespit ve tahmini bedel hesap tutanağı düzenlenir. Krokide, tapulama veya kadastro görmüş olsun veya olmasın taşınmazın yüzölçümü yeniden ölçülür ve noksanlık veya fazlalığın olup olmadığı da gösterilir. (2) Taşınmazların satışı veya kiraya verilmesinden önce bedel ve miktarı ne olursa olsun, Genel Müdürün yetkilendirilmesi hususunda Yönetim Kuruluna sunulmak üzere müzekkere hazırlanır. (3) Yönetim Kuruluna sunulacak müzekkerede aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler de bulunur: a) Bilgiler; 1) Taşınmazın satışı veya kiraya verilme sebebi, 2) İmar planı içinde olup olmadığı, imar planı içinde ise hangi hizmete ayrıldığı, 3) Belediye hudutları veya mücavir saha içinde bulunup bulunmadığı. b) Eklenecek belgeler; 1) Tapu senedi veya çaplı tasarruf vesikasının tasdikli örneği, 2) Bu maddeye göre çizilen kroki ile düzenlenen tutanağın tasdikli örnekleri, 3) Satış sebebine ilişkin Genel Müdürlük-Bölge Müdürlüğü tasdikli raporu, 4) Tatbiki imar planı içinde ise tasdikli plan örneği, 5) Taşınmazın satış veya kiraya verilmesine ilişkin tahmini bedeli. Ferağ işlemine yetkililer MADDE 58 – (1) Satılan taşınmazın tapuda ferağının verilmesine, Genel Müdürlük ve Bölge Müdürlüklerinin görevlendireceği kişiler yetkilidir. Taşınmazların kiraya verilmesi MADDE 59 – (1) Taşınmazlar, 9 uncu maddedeki esaslara göre tespit edilen bedel üzerinden, kapalı veya açık teklif usulü ile ihale edilerek kiraya verilir. İKİNCİ BÖLÜM İdare ile Diğer Kamu Kurum ve Kuruluşları Arasındaki İşler ve Kıymet Takdiri İdare ile diğer kamu kurum ve kuruluşları arasındaki işler MADDE 60 – (1) İdare ile diğer kamu kurum ve kuruluşları arasındaki ihale işleri, 19/6/2007 tarihli ve 26557 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmeliğin ilgili maddelerinde belirtilen hükümler uyarınca, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak, kıymet takdiri suretiyle Yönetim Kurulu tarafından yapılır. Kıymet takdiri MADDE 61 – (1) Kıymet takdiri komisyonca, 9 uncu maddeye göre yapılır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İhale İşlerinde Yasaklar ve Sorumluluklar Yasak fiil ve davranışlar MADDE 62 – (1) İhale işlemlerinin hazırlanması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması sırasında: a) Hile, desise, vaat, tehdit, nüfuz kullanma ve çıkar sağlama suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırma veya buna teşebbüs etmek, b) Açık teklif usulüyle yapılan ihalelerde isteklileri tereddüde düşürecek veya rağbeti kıracak söz söylemek ve istekliler arasında anlaşmaya çağrıyı ima edecek işaret ve davranışlarda bulunmak veya ihalenin doğruluğunu bozacak biçimde görüşme ve tartışma yapmak, c) İhale işlemlerinde sahte belge veya sahte teminat kullanmak veya kullanmaya teşebbüs etmek, taahhüdünü kötü niyetle yerine getirmemek, taahhüdünü yerine getirirken İdareye zarar verecek işler yapmak veya işin teslimi sırasında hileli malzeme, araç veya usuller kullanmak, yasaktır. İdarece ihalelere katılmaktan geçici yasaklama MADDE 63 – (1) 62 nci maddede belirtilen fiil ve davranışlar ihale safhasında vaki olmuşsa, bunlar İdarece ihaleye iştirak ettirilmeyecekleri gibi fiil ve davranışlarının özelliğine göre Bakanlık tarafından haklarında bir yıla kadar bütün ihalelere katılmaktan yasaklama kararı verilir. Kararı veren idare, bu kararı Resmî Gazete’de ilan ettirir. İhalelere katılmaktan yasaklananlar, yasaklı oldukları süre içinde diğer idarelerce yapılacak ihalelere de yüklenici veya istekli sıfatıyla katılamazlar. (2) Haklarında bu yolda işlem yapılanların sermayesinin çoğunluğuna sahip bulunduğu tespit edilen tüzel kişilere de aynı müeyyide uygulanır. (3) Üzerine ihale yapıldığı halde usulüne göre sözleşme yapmayan müşteriler ile sözleşme yapıldıktan sonra taahhüdünden vazgeçen ve mücbir sebepler dışında taahhüdünü sözleşme ve şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirmeyen müşteriler hakkında da Bakanlık tarafından bir yıla kadar ihalelere katılmaktan yasaklama kararı verilir ve bu kararlar Resmî Gazete’de ilan ettirildiği gibi ilgililerin müteahhitlik siciline de işlenir. (4) Bölge müdürlükleri, ihalelere katılmaktan yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştıkları takdirde, bu durumu gereğinin yapılması için Genel Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdürler. Ceza sorumluluğu ve sonuçları MADDE 64 – (1) 62 nci maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen fiil ve davranışları iş tamamlandıktan sonra anlaşılmış olsa dahi tespit edilenler ile o işteki ortak veya vekilleri haklarında ceza kovuşturması yapılır. (2) Kanun kapsamına giren işlerden dolayı haklarında Türk Ceza Kanununun ilgili maddeleri ile son soruşturmanın açılmasına karar verilen müşteriler, yargılama sonuna kadar, hiç bir suretle yeni ihalelere iştirak ettirilmezler. Görevlilerin sorumluluğu MADDE 65 – (1) İhale Komisyonu başkan ve üyeleri ile diğer ilgililer, görevlerini kanuni gereklere göre tarafsızlıkla yapmadıkları ve taraflardan birinin zararına yol açacak ihmal ve kusurlu hareketlerde bulunduklarının tespiti halinde, haklarında disiplin cezası uygulanacağı gibi fiil ve davranışlarının özelliğine göre, ceza kovuşturması da yapılır. Ayrıca tarafların bu yüzden uğradıkları zarar ve ziyan da kendilerine ödettirilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Hüküm bulunmayan haller MADDE 66 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; a) Tebligatlar hakkında 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri, b) Sürelerin hesaplanmasında 22/4/1926 tarihli ve 818 sayılı Borçlar Kanunu hükümleri, uygulanır. Yürürlük MADDE 67 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 68 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini BOTAŞ Genel Müdürü yürütür. |
