28 Ekim 2019 PAZARTESİ | Resmî Gazete | Sayı : 30932 |
YÖNETMELİK | ||
Biruni Üniversitesinden: BİRUNİ
ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Biruni
Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim ve öğretimin
esaslarını düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Biruni Üniversitesinde yürütülen lisansüstü programları
ve bu programlarda yapılan eğitim ve öğretim, bilimsel araştırmalar ile
diğer tamamlayıcı faaliyetlere/uygulamalara ilişkin usul ve esasları
kapsar. Dayanak MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Ağırlıklı genel not ortalaması (AGNO): Her bir
dersten elde edilen başarı notu katsayısının AKTS kredisi ile
çarpılmasından bulunan sonucun, toplam AKTS kredisine bölünmesi yolu ile
bulunacak değeri, b) AKTS kredisi: Avrupa Kredi Transfer Sisteminde
kullanılan krediyi, c) Akademik danışman: Tez danışmanı/proje danışmanı
atanıncaya kadar, enstitü anabilim dalı başkanı veya program başkanı
tarafından yürütülen danışmanlığı, ç) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını, d) ALES eşdeğeri sınavlar: Yükseköğretim Kurulu
tarafından ALES’e eşdeğer sayılan sınavları, e) Anabilim dalı: Enstitüde programı bulunan ve
programın yürütülmesinden enstitüye karşı sorumlu olan anabilim dalını, f) Enstitü: Üniversitenin Lisansüstü Eğitim
Enstitüsünü, g) Enstitü kurulu: Müdürün
başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitüyü oluşturan enstitü anabilim
ve enstitü anasanat dalları başkanlarından oluşan
kurulu, ğ) Enstitü yönetim kurulu: Müdürün başkanlığında,
müdür yardımcıları, müdürce gösterilecek altı aday arasından enstitü kurulu
tarafından üç yıl için seçilecek üç öğretim üyesinden oluşan kurulu, h) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi, ı) Müdür: İlgili enstitü müdürünü, i) Mütevelli Heyeti: Biruni
Üniversitesi Mütevelli Heyetini, j) Program Başkanlığı: Herhangi bir anabilim dalına
bağlı olmayan programların başkanlığını, k) Rektörlük: Biruni
Üniversitesi Rektörlüğünü, l) Senato: Biruni
Üniversitesi Senatosunu, m) Tez danışmanı: Tez çalışmasında bilimsel
danışmanlık yapan öğretim elemanını, n) TÖMER: Üniversitenin Türkçe ve Yabancı Dil
Uygulama ve Araştırma Merkezini, o) Üniversite: Biruni
Üniversitesini, ö) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını, p) YÖK: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığını, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Esaslar Lisansüstü
programlar ve kontenjanlar MADDE 5 – (1) Lisansüstü programlar; tezli ve tezsiz yüksek
lisans ve doktora programlarıdır. (2) Enstitüler uzaktan lisansüstü öğretim
programları açabilir. Uzaktan öğretime ilişkin hususlar YÖK tarafından
belirlenen esaslar çerçevesinde yürütülür. (3) Enstitülerdeki programlarda lisans derecesi
mezuniyeti ile doktora yapılması konusunda Senato kararları uygulanır. (4) Kontenjanlar, programlara göre anabilim dalı ve
program başkanlıklarının görüşü alınarak enstitü kurulunun önerisi ve
Senato kararıyla tespit edilir. İlan ve
başvuru MADDE 6 – (1) Enstitüde
açılan lisansüstü programlar, lisansüstü programlara başvuru koşulları,
öğrenci kontenjanları, eğitim-öğretime başlama yeter sayısı, başvuru ve
kayıt tarihleri, sınav ve mülakat tarihleri ve benzeri hususlar anabilim
dalı başkanlığının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından
belirlenerek eğitim-öğretim döneminin başlama tarihinden en az bir ay önce
Senatoda görüşülür ve enstitü tarafından ilan edilir. İlanda yabancı uyruklu öğrenci ve yatay geçiş
kontenjanları ayrı ayrı belirtilir. (2) Başvurular, akademik takvimde belirtilen
tarihlerde Üniversite tarafından ilan edilen başvuru evrakları ile
enstitüye yapılır. (3) Gerçeğe aykırı beyana ve/veya sahte veya tahrif
edilmiş belgeyle başvuranların kayıtları yapılmaz, kesin kayıt yaptıranların
kayıtları ve mezun olanların diploma dâhil tüm belgeleri iptal edilir.
Öğrenciye herhangi bir belge iade edilmez. Bu kişiler hakkında kanuni
işlemler başlatılır. (4) Enstitüye yapılmayan başvurular ile süresi
geçtikten sonra yapılan başvurular değerlendirmeye alınmaz. Yabancı
uyruklu öğrenci başvuru şartları MADDE 7 – (1) Yabancı uyruklu öğrenci kabulü Senato
tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır. (2) Lisansüstü öğrenim görmek isteyen yabancı
uyruklu veya lisans/yüksek lisans eğitiminin tamamını yurt dışında
tamamlayan adaylardan tanınma ve denklik belgesinin talep edilmesi
hususunda YÖK’ün ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. (3) Çifte vatandaşlığı bulunan Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşları lisansüstü programlara bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
Türk Vatandaşı olarak da başvurabilirler. Kabul/kayıt MADDE 8 – (1) Lisansüstü
programlara başvuruda; yüzlük sisteme çevrilmiş olarak ALES veya ALES’e eşdeğer sınav notu, tıp fakültesi mezunları için
temel tıp bilimleri programlarında temel tıp notu, lisans ve/veya yüksek
lisans dersleri not ortalaması, program koşullarına göre yabancı dil puanı,
yazılı sınav ve/veya mülâkat notu, Senatonun kabul ettiği oranlarda
toplanır. Hesaplanan başarı
notu ile öğrenci kabul edilir. (2) Giriş koşullarındaki not/puan oranları bu
Yönetmelikte belirtilen asgari notlardan az olmamak üzere enstitü yönetim
kurulunun teklifi ve Senato kararıyla değiştirilebilir. (3) Tezsiz yüksek lisans programlarına başvuran
adaylardan ALES veya eşdeğeri sınav notu istenmeyebilir. İstenildiği
takdirde taban puan Senato tarafından belirlenir. (4) Öğrenci kabulündeki sınav ve mülâkat; ilgili
programda görevli biri anabilim dalı/program başkanı olmak üzere, anabilim
dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunca belirlenecek üç veya beş öğretim
üyesinden oluşan jüri tarafından yapılır. Jüri başkanı, ilgili anabilim
dalı/program başkanıdır. Sınav/mülâkatta adayın alanı ile ilgili temel
bilgisi değerlendirilir. Sınava girmeyen adaylar başarısız sayılır. (5) Lisansüstü programlara kayıt yaptırmaya hak
kazanan adaylar enstitü yönetim kurulunca kesinleştirilir ve ilân edilir. (6) Programa kayıt hakkı kazanmasına rağmen
akademik takvimde belirtilen günlerde kayıt yaptırmayarak haklarını
kaybeden adayların yerine, yedek adaylar genel başarı değerlendirme sırası
esas alınarak kabul edilir. Yedek aday sayısı ilan edilen kontenjanların en
fazla %50’si kadar belirlenebilir. (7) Yeni açılan bir programa yeterli başvurunun
bulunmaması veya başvuran adaylar arasında başarılı aday sayısının yetersiz
olması halinde, enstitü yönetim kurulu kararı ile o yarıyıl için söz konusu
programa öğrenci alınmayabilir. Yatay
geçiş yolu ile kabul MADDE 9 – (1) Üniversite içindeki başka bir enstitü/anabilim
dalı veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programlarına
bilimsel hazırlık hariç en az bir yarıyılı tamamlamış başarılı öğrenciler
belirlenen kontenjanlar dâhilinde yatay geçiş yoluyla kabul edilirler.
Başvuran öğrenciler genel not ortalamasına göre asıl ve yedek olarak
sıralanırlar. (2) Üniversitede bir yüksek lisans programına veya
doktora programına kayıtlı öğrenciler, Üniversitenin başka bir yüksek
lisans veya doktora programına geçiş yapabilirler. (3) Yatay geçiş başvurusu yapmak isteyen
öğrencilerde aşağıdaki koşullar aranır: a) Öğrencinin kayıtlı olduğu programın yatay geçiş
yapmak istediği programla isminin aynı olması veya programın içeriğinin
anabilim dalı başkanlığınca uygun görülmesi. b) Öğrencinin ilgili programa başvurduğu yarıyıla
kadar almış olduğu ağırlıklı genel not ortalamasının yüksek lisans programı
için 100 üzerinden en az 65, doktora programı için 100 üzerinden en az 75
olması. (4) Yatay geçiş yapmak isteyen öğrencilerin, yatay
geçiş yapacakları programın başvuru ve kabul koşullarını sağlamış olmaları
gerekir. Geçiş işlemleri ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi üzerine
enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. (5) Başvurusu kabul edilen bir öğrencinin önceden
almış olduğu derslerden hangilerinin kredi transferi kapsamında geçerli
sayılıp kabul edileceğine ve intibakı için ek ders alıp almayacağına ilgili
anabilim dalı başkanlığının önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu karar
verir. (6) Doktora programına tez aşamasında yatay geçiş
yapan öğrencinin yeterlik sınavının kabul edilme durumu ilgili anabilim
dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir. Özel
öğrenci kabulü MADDE 10 –
(1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu veya son sınıf öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak
isteyenler, ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ile
enstitülerde açılmış bulunan derslere özel öğrenci statüsünde kabul
edilebilirler. (2) Özel öğrencilere ilişkin esaslar şunlardır: a) Özel öğrencilerin derslere kayıt olabilmeleri
için mali yükümlülüklerini yerine getirmeleri gerekir. b) Özel öğrenci statüsünde kabul edilen öğrenciler;
eğitim ve öğretim etkinliklerine katılma dışında diğer öğrencilik
haklarından yararlanamazlar. Ancak derse devam, sınav, disiplin ve bunlara
benzer yükümlülüklerini yerine getirmek zorundadırlar. c) Özel öğrencilerin lisansüstü programlarda
öğrencilik hakkı kazanmaları durumunda özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı
olduğu derslere muafiyet uygulanır. Öğrencinin ders muafiyetleri anabilim
dalı başkanlığının görüşü alınarak, enstitü yönetim kurulu kararı ile
belirlenir. Muafiyet verilen dersler ilgili lisansüstü eğitiminde verilen
derslerin %50’sini geçemez. ç) Özel öğrencilik süresi iki yarıyılı geçemez. d) Özel öğrencilere diploma veya derece verilmez.
Ancak izledikleri programlarda aldıkları dersleri, ders içeriklerini ve
notlarını gösteren belge verilir. Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü MADDE 11
– (1) Bilimsel hazırlık programı;
lisans veya yüksek lisans derecesini, başvurduğu yüksek lisans veya doktora
programından farklı bir alanda ya da başka yükseköğretim kurumunda almış
olan adaylardan, öğrenciliğe kabul için gerekli diğer koşulları sağlayanlar
için eksikliklerini gidermek amacıyla enstitü yönetim kurulu kararıyla
düzenlenip yürütülen programdır. (2) Bilimsel hazırlık programına devamı gerekli
görülen öğrencilere, derse kayıt, devam, sınavlar, ders notları, derslerden
başarılı sayılma koşulları, kayıt silme ve diğer hususlarda öğrencinin ders
aldığı lisansüstü programa ilişkin hükümler enstitü yönetim kurulu kararı
ile Senato tarafından belirlenir. (3) Bilimsel hazırlık programına devam eden
öğrencilere yazılı başvuruda bulunmaları koşuluyla, enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile bilimsel
hazırlık derslerine ek olarak uygun görülen lisansüstü program dersleri de
verilebilir. (4) Bilimsel hazırlık programı kapsamında alınan
dersler lisansüstü programda öngörülen derslerin yerine geçmez. (5) Öğrenci, kendisi için öngörülen bilimsel
hazırlık programı kapsamındaki tüm derslerden başarılı olmak zorundadır.
Bilimsel hazırlık programında alınan dersler, öğrencinin transkriptinde gösterilir. Ancak, bu derslerin notları
lisansüstü mezuniyet notuna katılmaz. (6) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok iki yarıyıldır. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya
doktora programı sürelerine dâhil edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında
uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin ilişiği kesilir. (7) Bilimsel hazırlık programında aldığı dersleri
başarı ile tamamlayamayan öğrencilerin Üniversite ile ilişiği kesilir. Yurt dışı
eğitim MADDE 12
– (1) Öğrenciler için masrafları
öğrenciye ait olmak üzere yurt dışında kısa veya uzun süreli eğitim ya da
uygulama imkânları, enstitünün ortak eğitim yürüttüğü veya öğrencinin
kişisel girişimleri ile bağlantı sağladığı yükseköğretim kurumlarından
sağlanabilir. Bu eğitim veya uygulamaların öğrencinin enstitüdeki eğitim
programının bir parçası olarak değerlendirilebilmesi için, öğrenci yurt
dışına çıkmadan önce ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve
enstitü yönetim kurulunun kararı gerekir. (2) Yurt dışında geçirilecek süre bu Yönetmelikte
belirtilen öğretim sürelerinden sayılır ve yurt dışındaki eğitim ve
uygulamalarda da enstitüde aranan başarı koşulları aranır. (3) Yurt dışındaki eğitimin not ve kredi
eşdeğerliği ilgili yükseköğretim kurumundan gönderilecek belgelere göre
anabilim dalının görüşü alınarak enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır. (4) Öğrenci değişim programları çerçevesinde
öğrenim gören öğrencilerin yurt dışında geçirdikleri süreler eğitim-öğretim
süresinden sayılır. Uzaktan
eğitim MADDE 13
– (1) YÖK kararı üzerine
Üniversitede; öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı mekânda bulunma
zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim teknolojilerine dayanan öğretim
faaliyetlerinin planlandığı ve düzenlenip yürütüldüğü lisansüstü uzaktan
öğretim programları açılabilir. (2) Öğrencilerin resmi kayıtları, başarı durumları
ve diğer bilgileri yüz yüze programları takip eden öğrencilerde olduğu gibi
enstitü tarafından tutulur. (3) Uzaktan eğitim için gereken internet bağlantıları
ve sunucu sistemleri teknik altyapısı, ders sunumu için gereken yazılım
desteği Bilişim Teknolojileri Direktörlüğünce sağlanır. (4) Öğrencinin ödev ve diğer etkinliklere katılıp
katılmadığı, etkinliklerin tarih ve süreleri, ders ve sınavlara giriş yapıp
yapmadığı ilgili dersi veren öğretim üyesi tarafından izlenir ve
kaydedilir. (5) Uzaktan eğitim ile lisansüstü program ücreti,
yüz yüze lisansüstü programlarında alınan program ücretini geçemez.
Enstitü, öğrenci destek hizmetleri için öğrenciden ek ücret talep
edilebilir. Ders
saydırma MADDE 14
– (1) Öğrencinin enstitüye kayıt
olmadan önceki herhangi bir yurt içi/yurt dışı yükseköğretim kurumundan
aldığı ve başarmış olduğu lisansüstü derslerin hangilerinden muaf
sayılabileceği Senato tarafından belirlenen usul ve esaslara göre ilgili
anabilim dalı başkanlığı tarafından değerlendirilir ve enstitü yönetim
kurulunun onayı ile kayıt yaptırdığı programa transfer edilebilir. Ancak
başka bir üniversiteden alınmış olan derslerin muafiyetinde programı
tamamlamak için alınan derslerin en fazla yarısı muaf edilebilir Öğrencinin
not ortalaması belirlenirken, öğrencinin transfer edilen derslerinin başarı
notları, Üniversiteye bağlı programlardan aldığı ve başardığı lisansüstü
derslerin başarı notlarına katılır. (2) Karşılıklı değişim programları çerçevesinde
yurt dışındaki üniversitelerden alınan derslerden Üniversitenin lisansüstü
eğitim ve öğretim programında bulunan derslere eşdeğer kabul edilenler
olduğu gibi; eşdeğer kabul edilmeyen dersler ise seçmeli ders olarak
öğrencinin transkriptine işlenir. Bu şekilde
transfer edilecek toplam kredi, programın gerektirdiği toplam kredinin üçte
birini geçemez. (3) Bir yüksek lisans programında alınan ve bu
program için geçerli sayılan krediler doktora programına transfer edilemez. Ders
seçme ve derse kayıt MADDE 15
– (1) Lisansüstü programlardaki
zorunlu ve seçmeli dersler ile varsa ön koşul dersleri, bu derslerin
kredileri, yarıyılları ve sorumlu öğretim elemanları ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi üzerine enstitü kurulunca kararlaştırılır ve
Senatonun onayından sonra uygulanır. (2) Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi değeri, bir
yarıyıl devam eden dersin haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık
uygulama veya laboratuvar saatinin yarısının
toplamıdır. (3) Anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun kararı ile öğrenciler yurt içi ve yurt dışındaki başka
yükseköğretim kurumlarından da lisansüstü dersler alabilirler. (4) Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve
yayın etiği konularını içeren en az bir dersin lisansüstü eğitim sırasında
alınması zorunludur. (5) Öğrenciler, akademik takvimde belirlenen
süreler içinde kayıt yaptırdıkları derslerin dışında danışmanın onayı ile
ek ders alabilir veya ders bırakabilirler. Ancak, yapılacak ders bırakma
işlemi sonucunda o derse kayıtlı öğrenci sayısının Senatonun belirlediği
yeterli sayının altına düşmesi durumunda o ders için bırakma işlemi
yapılmaz. Derslere
devam MADDE 16
– (1) Öğrenciler, kayıtlı
oldukları tüm ders, uygulama, laboratuvar
çalışmaları ve bunların gerektirdiği veya ilgili dersten sorumlu öğretim
elemanının gerekli gördüğü sınav ve diğer akademik çalışmaların tümüne
katılmakla yükümlüdürler. Öğrenciler, ilk kez aldıkları veya daha önce alıp
devamsızlıktan kaldıkları için tekrarlayacakları teorik derslerin en az
%70’ine ve varsa teorik ders dışındaki her türlü uygulama ve laboratuvar çalışmasının en az %80’ine devam etmek
zorundadır. Devamsızlık süresinin aşılması durumunda öğrenci dersin yarıyıl
sonu sınavına alınmaz ve FD notu verilir. (2) Önceki yarıyıllarda alınmış ve devam koşulu
sağlanmış olan teorik dersler tekrar edileceği zaman yeniden devam şartı
aranmaz. Devam koşulu daha önce sağlanan uygulamalı derslerin tekrar
edilmesi durumunda ise devam şartının aranıp aranmayacağı ilgili yönetim
kurulunca karara bağlanır. Başarı notu hesaplamasında, tekrar edilen dersten
alınan en son harf notu geçerlidir. (3) Mazereti veya sağlık sorunu nedeni ile devamsızlık
yapılması durumunda, heyet raporları enstitü yönetim kurulunca uygun
görülmesi halinde geçerli kabul edilir. Öğrencinin raporlu ve diğer
devamsızlık günlerinin toplamı, yıllık/dönemlik toplam ders saatinin
yarısını aşması durumunda devamsızlıktan kalmış sayılır. Öğrenciler, rapor
süresince derslere devam edemezler ve sınavlara giremezler. (4) Lisansüstü eğitim-öğretim programlarında
dersler pazartesi-cumartesi günleri arasında yapılır. Enstitü yönetim
kurulunun önerisi ile Senato belirli programlarda pazar günleri de ders
yapılmasına karar verebilir. Yarıyıl ara sınavları ile yarıyıl sonu
sınavları pazar günleri de yapılabilir. (5) Öğrenciler akademik takvimde belirlenen tarih
ve süreler ile Üniversite organları veya enstitü organları tarafından
akademik takvim çerçevesinde belirlenen tarih ve sürelere uymak zorundadır. Sınavlar MADDE 17
– (1) Final/yarıyıl sonu
sınavları, akademik takvimde belirtilen sınav döneminde ve tarihlerde yapılır. (2) Yıl boyunca yapılacak sınavlar şunlardır: a) Ara sınav: Derslerde ara sınav yapılabilir.
Öğretim üyelerinin yarıyıl süresince dersin özelliğine göre öğrencilerine
yaptırdıkları proje, ödev, laboratuvar ve benzeri
çalışmalar da ara sınav yerine sayılabilir. b) Final/yarıyıl sonu sınavı: Bir dersin
final/yarıyıl sonu sınavı, o dersin tamamlandığı yarıyıl sonunda yapılır.
Derse devam koşulunu yerine getiren öğrenci, belirlenen gün ve saatte o
dersin sınavına girmek zorundadır. c) Bütünleme sınavı: Bütünleme sınavına,
final/yarıyıl sonu sınavına girme hakkını kazanıp mazereti nedeniyle
giremeyen öğrenciler ve/veya final/yarıyıl sonu sınavında başarısız duruma
düşen öğrenciler girerler. Ayrıca yarıyıl/yılsonunda yüksek lisans
programları için CC ve CB, doktora programları için CB notuyla başarılı
olan öğrenciler de not yükseltmek amacı ile bu sınava başvurabilirler.
Başarı notunun hesabında son sınavda alınan not geçerlidir. ç) Mazeret sınavı: Mazeret sınavı, ara sınavına
geçerli mazereti nedeniyle giremeyen öğrencilere verilen sınav hakkıdır.
Öğrencinin mazeret sınavına girebilmesi için durumunu açıklayan bir dilekçe
ile gerekli belgeleri (doğal afet ve kazayı gösteren resmi belge,
yakınlarının ölümünü gösteren resmi belge, sağlık raporu veya diğer ilgili
belge) beş iş günü içinde enstitüye bildirmesi gerekir. Mazereti kabul
edilen öğrenciye, enstitü yönetim kurulunca mazeret sınavı hakkı verilir.
Mazeret sınavına giremeyen öğrenciye yeni bir mazeret sınavı hakkı
verilmez. (3) Bir dersin sınavlarının sayısı, şekli, ders
başarı notuna etki oranı ile sınavların değerlendirme esasları, ilgili
öğretim üyesi tarafından yarıyıl başında öğrencilere duyurulur. Sınav
sonuçlarına itiraz ve hata düzeltme MADDE 18
– (1) İlan edilen bir sınav
sonucuna veya başarı notuna itiraz, notun ilanını izleyen beş iş günü
içinde enstitü müdürlüğüne yapılır. Bu itiraz enstitü müdürlüğü tarafından
ders sorumlusuna iletilir. Ders sorumlusu, değerlendirmede bir hata görürse
gerekli düzeltmeyi yaparak, sonucu en geç iki iş günü içinde enstitüye ve
öğrenciye bildirir. (2) Sınav sonuçlarına itirazın devam etmesi
durumunda enstitü müdürü, en az biri sınavı yapan öğretim üyesi olmak üzere
ilgili öğretim üyeleri arasından üç kişilik bir komisyon kurar. Komisyon,
itirazları üç iş günü içinde sonuçlandırır. İtiraz sonucu, beş iş günü
içinde öğrenciye duyurulur. Ders
geçme/başarı notu MADDE 19
– (1) Bir dersin başarı durumu
başarı notu ile belirlenir. Başarı notu, öğrencinin yarıyıl içinde ara
sınavlar, uygulamalı çalışmalar, ödevler gibi çalışmalarda gösterdiği
başarı ve final/yarıyıl sonu sınavının birlikte değerlendirilmesi ile elde
edilir. Final/yarıyıl sonu sınavı notunun başarı notuna etkisi % 60’tır. Bu
oranların hesabında küsuratlar aynen korunur, ancak başarı puanının
hesabında küsuratlı sayılar en yakın tam sayıya yuvarlanır. (2) Ders geçme notu yüksek lisansta 65, doktorada
ise 75’tir. Ancak final sınavından yüksek lisansta 60, doktorada 70 puanın
altı değerlendirmeye alınmaz. (3) İlgili dersin sorumlu öğretim üyesi
öğrencilerin başarı notlarını sınav tarihini izleyen yedi gün içinde ilân
eder. (4) Ders başarı durumunu ifade eden puanlar, harf
notları, katsayıları ve anlamları aşağıda belirtilmiştir: YÜKSEK LİSANS DOKTORA Puan Aralığı Harf Notu Katsayı Puan Aralığı Harf
Notu Katsayı 95-100 AA 4,00 95-100 AA 4,00 89-94 BA 3,50 89-94 BA 3,50 82-88 BB 3,00 82-88 BB 3,00 75-81 CB 2,50 75-81 CB 2,50 65-74 CC 2,00 0-74 FF 0-64 FF 0,00 B Kredisiz
derslerde ve tezinde başarılı. U Kredisiz
derslerde ve tezinde başarısız. ERA Erasmusla alınan dersi ifade eder. FD Derslere
devam etmemiş; final/yılsonu ve bütünleme sınavına girme hakkı yok. FF notu
gibi işlem görür. P Tez
çalışması devam ediyor. Muaf Muaf
dersler başarı durum belgesinde muaf başlığı altında gösterilir ve
ortalamaya katılır. (5) AGNO’nun yüksek
lisans programlarından mezuniyet için 4,00 üzerinden en az 2,00; doktora
programından mezuniyet için 4,00 üzerinden en az 2,50 olması gerekir. AGNO’sunu yükseltmek isteyen öğrencilere bir kereye
mahsus olmak üzere en fazla iki dersten, ilgili anabilim dalının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu kararı ile ek sınav hakkı verilebilir. En son
sınavdan alınan not geçerlidir. Ders
tekrarı MADDE 20
– (1) Öğrenciler, başarısız
oldukları zorunlu derslerin tüm koşullarını yerine getirerek dersi tekrarlamak
zorundadır. (2) Seçmeli derste başarısız olunması halinde, aynı
ders tekrar alınır. Ancak danışmanın uygun bulması halinde seçmeli ders
havuzunda yer alan ve aynı ya da daha fazla AKTS kredisine sahip olan başka
bir ders de seçilebilir. (3) Başarısız olunan zorunlu dersler ilk açıldığı
dönemde alınır. Tekrar edilecek zorunlu derslerin en geç takip eden iki
yarıyıl içerisinde açılmaması durumunda, öğrenciler danışman ve ilgili
anabilim dalı başkanlığınca önerilen ve enstitü yönetim kurulunca onaylanan
diğer dersi veya dersleri alırlar. Kayıt
yenileme MADDE 21
– (1) Kayıtlar, her yarıyıl
başında akademik takvimde belirtilen süre içinde Mütevelli Heyet tarafından
belirlenen esaslar çerçevesinde öğrenim ücretinin ödenmesi ve ders seçimi
ile yenilenir. (2) Belirlenen süre içinde geçerli bir mazereti
nedeniyle kayıt yenileme tarihini geçiren öğrenciler geç kayıt ücreti
öderler. (3) Süresi içerisinde öğrenim ücreti
yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrenciler, o yarıyıl için eğitimlerine
devam etme hakkından vazgeçmiş sayılırlar ve öğrencilik haklarından
yararlanamazlar. Kayıt yenilemesi yapılmayan yarıyıl da öğrenim süresinden
sayılır. Kayıt
dondurma MADDE 22
– (1) Aşağıda belirtilen haklı ve
geçerli bir neden oluşması ya da öğrenci tarafından belgelenmesi halinde,
enstitü yönetim kurulunun kararı ile öğrencinin kaydı dondurulabilir. Kayıt
dondurulan süreler öğrenim sürelerine katılmaz. a) Tam teşekküllü devlet hastanesinden alınmış
heyet raporu ile belgelenmiş sağlıkla ilgili mazeretler. b) YÖK kararı ile öğrenime ara verilmesi. c) Doğal afetler nedeniyle öğrencinin öğrenime ara
vermek zorunda kalmış olması. ç) Eşinin veya birinci dereceden yakınının hastalığı
halinde bakacak başka kimsenin bulunmaması nedeniyle öğrencinin öğrenimine
ara vermek zorunda olduğunu belgelendirmesi. d) Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya tecilin
kaldırılması suretiyle askere alınması. e) Öğrencinin tutukluluk hali. f) Öğrencinin, öğrencilik sıfatını kaldırmayan veya
Üniversiteden çıkarılmasını gerektirmeyen mahkûmiyet hali. g) Enstitü yönetim kurulunun haklı ve geçerli kabul
edeceği diğer nedenler. (2) Bir defada en çok iki yarıyıl olmak üzere kayıt
dondurma süresinin toplamı normal eğitim öğretim süresinin yarısını
geçemez. Kayıt dondurulan süreler öğrenim sürelerine katılmaz. Azamî kayıt
dondurma süresi; bilimsel hazırlık programı ve tezsiz yüksek lisansta bir
yarıyıl, tezli yüksek lisansta iki yarıyıl, doktorada dört yarıyıldır.
Kayıt dondurma nedeninin devam etmesi veya birinci fıkrada yer alan başka
bir nedenin ortaya çıkması halinde, kayıt dondurma süresi aynı usulle
uzatılabilir. (3) Zorunluluk halleri dışında (doğal afet ve
tutukluluk gibi durumlar) dönem başlangıcından itibaren dördüncü haftanın
son iş gününden sonra yapılan başvurular değerlendirmeye alınmaz. (4) Askerlik, tutukluluk ve mahkûmiyet hallerinde
kayıt dondurma süresi, bu hallerin süresi kadardır. (5) Kayıt dondurma başvurusu onaylanan ve mali
yükümlülüklerini yerine getiren öğrencilerin, ilgili yarıyılda aldıkları
dersler dönem kayıtlarından düşürülür. (6) Kayıt donduran öğrenciler, bu süre içinde
Üniversitenin sağladığı imkânlardan ve öğrencilik haklarından
yararlanamazlar. (7) Öğrenciler, kayıt dondurma süresinin bitimini
izleyen yarıyılda, mali koşullarını yerine getirerek ve ders kayıtlarını
yaparak öğrenimlerine devam ederler. (8) Kayıt dondurma süresinin bittiği tarihinden
önce Üniversiteye dönmek isteyen öğrencilerin, bağlı bulundukları
enstitülere dilekçeyle başvuru yapmaları gerekmektedir. Akademik
danışmanlık MADDE 23
– (1) Akademik danışmanlık, ilgili
anabilim dalı başkanı veya görevlendireceği en az doktora derecesine sahip
bir öğretim elemanı tarafından yürütülür. Akademik danışmanlar öğrencinin
akademik başarılarına, kişisel ve sosyal gelişimlerine katkıda bulunacak
şekilde ders seçimlerine öğrenci ile birlikte karar verir, öğrenciyi
değişim programları ve eğitim ile ilgili ortaya çıkacak mevzuat
değişiklikleri ve benzeri konularda bilgilendirir ve yönlendirir. (2) Akademik danışmanın görevi tez danışmanının
atanması ile sona erer. İlişik
kesme MADDE 24
– (1) Öğrencilerin aşağıdaki
durumlarda enstitü yönetim kurulunca ilişikleri kesilir: a) Öğrencinin kendi isteği ile başvurması. b) Öğrencinin ilgili mevzuat hükümlerine göre
Üniversiteden çıkarma cezası almış olması. c) Öğrenim gördüğü yarıyıla ait borcu bulunmayan
öğrencinin yatay geçiş yolu ile ayrılması. ç) Öğrencinin kayıtlı olduğu programı belirtilen
süre içinde tamamlamaması. d) Öğrencinin kayıt sırasında usulsüzlük yaptığının
tespit edilmesi. Ücretlendirme MADDE 25
– (1) Öğrenim ücretleri yarıyıl
başlarında akademik takvimde belirtilen tarihlerde ödenir. (2) Lisansüstü eğitimleri boyunca öğrenciler
Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen mali yükümlülükleri yerine
getirmekle yükümlüdürler. Burslu olanlar dışında, süresi içinde öğrenim
ücretini ödemeyenler o dönem için kayıt yaptıramaz, yeniletemez ve
öğrencilik haklarından yararlanamaz. (3) Özel öğrenci statüsünde kabul edilen
öğrenciler, bilimsel hazırlık programına kabul edilen öğrenciler, yabancı
dil hazırlık sınıfı ve yabancı dil kursu öğrencileri de öğrenim ücretlerini
ilgili programda kayıtlı diğer öğrenciler gibi öderler. (4) Bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde belirtilen
haklı ve geçerli nedenlerle kaydını donduran, izinli veya raporlu sayılan
öğrencilerin bu süreler içerisindeki mali yükümlülükleri devam eder. (5) Program süresinin aşılması durumundaki
ücretlendirmelerde, Senato tarafından belirlenen usul ve esaslara göre
ödeme yapılır. (6) İlişik kesilmesi durumunda öğrenciler; a) Paket programlarda, programa yeni kabul edilmiş
olan öğrenci, ilk akademik yarıyılda eğitim öğretim dönemi başlamadan önce
kaydının silinmesini talep etmesi durumunda eğitim-öğretim ücretinin
1/3’ünü ödemek şartı ile kayıt sildirme işlemini gerçekleştirebilir. b) Paket ücreti ödenen programlarda, öğrencinin
kaydının silinmesini talep etmesi durumunda, eğitim ücretinin tamamının
ödenmesi şartı ile kayıt sildirme işlemi gerçekleştirilebilir. c) Yıllık ödeme alınan programlarda, programa yeni
kabul edilmiş olan öğrenci, ilk akademik yarıyılda eğitim öğretim dönemi
başlamadan önce kaydının silinmesini talep etmesi durumunda yıllık ücretin
1/3’ünü ödemek şartı ile kayıt sildirme işlemini gerçekleştirebilir. ç) Yıllık ödeme alınan programlarda, öğrencinin
kaydının silinmesini talep etmesi durumunda, yıllık ücretin tamamının
ödenmesi şartı ile kayıt sildirme işlemi gerçekleştirilebilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Yüksek Lisans
Programları Genel
esaslar MADDE 26
– (1) Yüksek lisans programları
lisans diplomasına sahip öğrenciler için açılır. Yüksek lisans programları
tezli ve tezsiz olarak yürütülür. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Tezli Yüksek
Lisans Programı Amaç MADDE 27
– (1) Tezli yüksek lisans programı
öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme,
bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme yeteneğini kazanmasını sağlar. Genel
esaslar MADDE 28
– (1) Tezli yüksek lisans programı
toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer
dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz
olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans
programı bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla
seminer dersi dâhil en az sekiz ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en
az 120 AKTS kredisinden oluşur. Öğrenci, en geç danışman atanmasını izleyen
dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi için kayıt yaptırmak zorundadır. (2) Öğrenci alacağı derslerin en çok ikisini lisans
öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla lisans derslerinden ve/veya
enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı
ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden seçebilir. (3) Tez dönemindeki öğrenciler tez süresince her
yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. Başvuru
ve kabul koşulları MADDE 29 –
(1) Tezli yüksek lisans
programlarına başvuracak adaylarda aşağıdaki koşullar aranır: a) İlgili anabilim dalı başkanlığının önerisi,
enstitü yönetim kurulunun teklifi ve Senatoda uygun görülen bir lisans
diplomasına sahip olmak. b) ALES’ten başvurduğu
programın puan türünde veya YÖK tarafından eşdeğerliği kabul edilen bir
sınavdan en az 55 puana sahip olmak. c) Eğitim dili İngilizce olan veya enstitünün
ilgili anabilim dalı başkanlığının teklifi, enstitü yönetim kurulu kararı
ile başvuru şartlarında YDS zorunluluğu getirilen programlarda YDS veya YÖK
tarafından eşdeğerliği kabul edilen bir sınavdan veya Üniversitenin yaptığı
sınavdan en az 70 olmak üzere Senatonun belirleyeceği bir puana sahip
olmak. (2) Son beş yıl içerisinde tümüyle yabancı dilde
eğitim veren bir programdan mezun olduğunu belgeleyen adaylardan yabancı
dil belgesi aranmaz. (3) Yüksek lisans programlarına başvuran adayların
yazılı sınav/mülakat değerlendirmesinde, 100 puan üzerinden en az 65 puan
koşulunu sağlayan adaylar başarılı kabul edilirler. Başarılı adayların
sıralaması genel başarı notuna göre yapılır. Genel başarı notunun eşitliği
halinde mülakat/yetenek değerlendirme notu dikkate alınır. (4) Enstitü yönetim kurulu kararı ve Senatonun
onayı ile birinci fıkranın (b) bendindeki kriterler
açılan programa özgü olarak yükseltilebilir. Süre MADDE 30 –
(1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere her dönem için
kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup program en
çok altı yarıyılda tamamlanır. (2) Dördüncü yarıyıl sonunda öğretim planında yer
alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu
süre içerisinde Üniversitenin öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini
yerine getiremeyen, azami süreler içerisinde tez çalışmasında başarısız
olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir. (3) Bilimsel hazırlık ve yabancı dil hazırlık
programlarında geçen süre bu Yönetmelikte belirtilen lisansüstü program
sürelerine dâhil edilmez. (4) Tezli yüksek lisans programında öğrenciler,
mezuniyet için gerekli olan yükümlülüklerini tamamlamaları şartıyla dört
yarıyıldan önce mezun olabilirler. Tez
danışmanı atanması MADDE 31 – (1) Tezli yüksek lisans programında, enstitünün
ilgili anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için en geç birinci yarıyılın
sonuna kadar Üniversite kadrosunda bulunan, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından bir öğretim üyesini tez
danışmanı olarak önerir. Tez danışmanı enstitü yönetim kurulu onayı ile
kesinleşir. (2) Üniversitede belirlenen niteliklere sahip
öğretim üyesi bulunmaması halinde danışman öğretim üyesi, Senatonun
belirlediği ilkeler çerçevesinde enstitü yönetim kurulu tarafından başka
bir yükseköğretim kurumundan seçilebilir. (3) Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanabilir. Atanacak
ikinci tez danışmanı Üniversite kadrosu dışından da en az doktora derecesine
sahip kişilerden olabilir. (4) Anabilim dalı başkanlığının gerekçeli önerisi
ve enstitü yönetim kurulu kararı ile tez danışmanı değişebilir. (5) Danışmanın Üniversitedeki görevinden ayrılması
durumunda ilgili anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile danışmanlığın devam durumu hakkında karar verilir. (6) Öğrenciler enstitü müdürlüğüne yazılı olarak
başvurarak danışman değişikliği talebinde bulunabilirler. (7) Danışmanlık görevini yürütmediği tespit edilen
öğretim üyeleri enstitü yönetim kurulunca değiştirilebilir. (8) Danışman önerisinin uygun görülmemesi veya
önerinin zamanında yapılmaması halinde enstitü yönetim kurulu doğrudan
danışman atayabilir. Tez
konusu önerisi MADDE 32
– (1) Öğrenci danışmanıyla beraber
belirlediği tez konusunu en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar enstitüye
bildirir. Tez önerisi, anabilim dalı başkanlığınca enstitüye bildirilir ve
enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Bu süre içerisinde tez
önerisini sunmayan öğrencinin durumu, mazeretini bildirerek başvurması
halinde enstitü yönetim kurulunda görüşülerek değerlendirilir. Tez
savunma sınavı jürisi MADDE 33
– (1) Yüksek lisans tezi savunma
sınavı jürisi, sınav tarihi ve yeri, danışmanın talebi üzerine enstitünün
ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun
kararı ile belirlenir. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de
kendi Üniversitesi dışından olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden
oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri
üyesi olamaz. (2) İkinci danışmanın da jüride yer alması
istendiği takdirde jüri aynı koşullarda beş asil, iki yedek üyeden oluşur. Tez
savunma sınavı MADDE 34
– (1) Tez çalışmasını tamamlayan
öğrenci enstitü yazım kılavuzuna göre tezini yazar ve jüri önünde sözlü
olarak savunur. Tez, programın eğitim dilinde hazırlanır ve sunulur. (2) Yüksek lisans tezini tamamlayan ve/veya daha
önce savunma sınavına girmiş düzeltme kararı verilen tezini tamamlayan öğrenci,
savunma öncesi tezini danışmanına sunar. Danışman, intihal raporunun
alınması için tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşünü yazılı olarak
tez ile birlikte enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal yazılım programı raporunu danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Raporda gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar
verilmek üzere tez, enstitü yönetim kuruluna gönderilir. Düzeltme kararı
verilen tezlerde de aynı yol izlenir. (3) İntihal raporu uygun olan öğrenci, tezin
istenen sayıda ciltsiz biçimde çoğaltılmış nüshasını danışmanına teslim
eder. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak
belirttiği görüşünü ve tezin ciltlenmemiş nüshalarını anabilim dalı/bilim
dalı/program başkanlığı aracılığıyla enstitüye gönderir. (4) Jüri üyeleri tezin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunma
sınavına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma sınavı öğretim elemanları,
lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilere açık
olarak yapılır. Sınav süresi kırk beş dakikadan az olamaz. (5) Tez savunma sınavına mazereti nedeniyle
katılamayan asıl üye/üyeler yerine, ilgili anabilim dalı başkanlığınca
yedek üye/üyeler davet edilir. Eksik üye ile tez savunma sınavı yapılmaz.
İlan edilen günde yapılamayan tez savunma sınavı bir tutanakla tespit
edilir ve enstitüye bildirilir. İlgili enstitü müdürlüğünün görüşü alınarak
ikinci bir toplantı günü belirlenir. (6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Bu karar enstitünün ilgili anabilim dalı
başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde enstitü müdürlüğüne tutanakla
bildirilir. (7) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. (8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci,
düzeltmelerini yaptığı tezi, en geç üç ay içinde aynı jüri önünde, anabilim
dalı başkanlığınca enstitüye bildirilen tarihte, yeniden savunur. Savunma
sonunda tekrar başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. (9) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması
halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders/kredi yükü, proje yazımı ve
benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek
lisans diploması verilir. Diploma MADDE 35
– (1) Tez çalışması kabul edilen
öğrenci, jüri üyelerinin önerileriyle son haline getirilmiş ve ciltlenmiş
istenen sayıdaki tezi, YÖK tarafından istenen belgeleri ve tezinin yer
aldığı bir CD’yi tez savunma sınav tarihinden itibaren en geç bir ay içerisinde
enstitüye teslim eder. (2) Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. (3) İstenen tüm koşulları yerine getirmeyen öğrenci
koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir. (4) Mezuniyet için gerekli tüm koşulları sağlamış
öğrenciye kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalındaki programın adının yer
aldığı tezli yüksek lisans diploması verilir. Mezuniyet tarihi, tezin sınav
jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının enstitüye teslim edildiği
tarihtir. BEŞİNCİ BÖLÜM Tezsiz Yüksek
Lisans Programı Amaç MADDE 36
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı, öğrenciye mesleği ile ilgili uzmanlaşma alanına özgü
kapsamlı bilgi ile donatmak ve bilgiyi uygulamada kullanabilme yeteneğini
kazandırmaktır. Genel
esaslar MADDE 37
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı otuz krediden ve 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az on ders ve dönem projesinden oluşur. Öğrenci dönem
projesini aldığı yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl
sonunda yazılı proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi
kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. (2) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üç tanesi
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden
seçilebilir. (3) Tezsiz yüksek lisans programı uzaktan eğitim ve
ikinci lisansüstü eğitimi olarak da yürütülebilir. (4) Tezsiz yüksek lisans programının sonunda Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yeterlik sınavı uygulanabilir. Başvuru
ve kabul koşulları MADDE 38
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programlarına başvuracak adaylarda ilgili anabilim dalı başkanlığının
önerisi, enstitü yönetim kurulunun teklifi ve Senatoda uygun görülen bir
lisans diplomasına sahip olma koşulu aranır. (2) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde ALES puanı aranmayabilir. Ancak ilgili anabilim dalı/program
başkanlığı istediği takdirde ALES şartı getirilebilir. ALES puanının
%50’den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı
Senato tarafından belirlenir. (3) İlgili anabilim dalı/program başkanlığı
istediği takdirde mülakat şartı getirebilir. Mülakat puanının ne kadar
ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir. (4) Eğitim dili İngilizce olan veya enstitünün
ilgili anabilim dalı başkanlığının teklifi, enstitü yönetim kurulu kararı
ile başvuru şartlarında YDS zorunluluğu getirilen programlarda YDS veya YÖK
tarafından eşdeğerliği kabul edilen bir sınavdan Senatonun belirleyeceği
bir puana sahip olunması gerekir. (5) Tezsiz yüksek lisans programlarında eşit giriş
notuna sahip olan adaylar arasında önceliğin belirlenmesinde sırasıyla,
istenmesi halinde ALES veya eşdeğeri sınav notu ve lisans dersleri not
ortalaması yüksek olanlar tercih edilir. Süre MADDE 39
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl,
en fazla üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Proje
danışmanı atanması MADDE 40
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programlarına en geç birinci yarıyılın sonuna kadar bir proje danışmanı
atanır. (2) Akademik danışman proje danışmanlığını da
yürütebilir. Diploma MADDE 41
– (1) Mezuniyet için gerekli tüm
koşulları sağlamış öğrenciye kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalındaki
programın adının yer aldığı tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Mezuniyet tarihi, enstitü yönetim kurulunca mezuniyet kararının alındığı tarihtir. Tezli
yüksek lisans programına geçiş MADDE 42
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programına devam eden öğrenci, başvurduğu tezli yüksek lisans programı için
belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla tezli yüksek
lisans programına geçiş yapabilir. Bu durumda tezsiz yüksek lisans
programında alınan dersler enstitü yönetim kurulu kararıyla tezli yüksek
lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir. ALTINCI BÖLÜM Doktora
Programı Amaç ve
genel esaslar MADDE 43
– (1) Doktora programı öğrenciye
bağımsız araştırma yapma, bilimsel verileri geniş ve derin bir bakış açısı
ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli becerileri kazandırır. (2) Doktora programına tezli yüksek lisans
derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için; toplam yirmi bir krediden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak
koşulu ile en az 240 AKTS’den, en az yedi ders,
seminer dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur.
Lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için, en az kırk iki kredilik
on dört ders, seminer dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması
olmak üzere toplam en az 300 AKTS’den oluşur. (3) Öğrenci derslerini danışmanının onayı, ilgili
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla
diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçebilir.
Yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler en fazla iki, lisans
derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler en fazla dört ders seçebilirler. (4) Doktora programı öğrencileri daha önce aynı
dersi almamış olmaları koşuluyla yüksek lisans derslerinden de ders
seçebilirler. Ancak bu dersler ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz. Başvuru
ve kabul koşulları MADDE 44
– (1) Hazırlık sınıfları hariç, on
yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip
sayılır. (2) Doktora programlarına başvuracak adaylarda
aşağıdaki koşullar aranır: a) Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmak. b) Tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık
fakülteleri gibi hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli lisans
diplomasına sahip olmak. c) Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir
laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine
sahip olmak. ç) (a), (b) ve (c) bentlerine göre başvuran
adayların ALES’ten başvurduğu programın puan
türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenen ALES
puanına sahip olmak. d) Anadili dışında YÖK tarafından kabul edilen
merkezî yabancı dil sınavlarından birinden en az 55 puan olmak üzere,
programının özelliğine göre Senato kararı ile arttırılabilen bir puan almış
olmak veya YÖK tarafından eşdeğerliği kabul edilen yabancı dil
sınavlarından birinden, bu puana denk bir puan almış olmak. (3) Doktora programlarına lisans derecesiyle de
başvurulabilir. Bu başvurularda adayların lisans mezuniyet not
ortalamalarının 4 üzerinden en az 3,5 veya eşdeğer bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 80 puandan
az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenen ALES puanına ve diğer
koşullara sahip olmaları aranır. (4) ALES puanının % 50’den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir.
Üniversite sadece ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir. Bu durumda tüm
şartları sağlayan öğrenciler değerlendirilirken sadece ALES puanına göre
sıralanır. ALES’e eşdeğer kabul edilen ve YÖK
tarafından ilan edilen eşdeğer puanlar Senato kararı ile yükseltilebilir. (5) Doktora programına kabulde, ALES puanı yanı
sıra yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme sınavı ve/veya mülakat
sonucu ile yüksek lisans derecesiyle başvuranlar için yüksek lisans not
ortalaması da değerlendirilebilir. Değerlendirmeye ilişkin hususlar Senato
tarafından belirlenir. (6) Temel tıp bilimlerinde
doktora programlarına başvurabilmek için, tıp fakültesi mezunlarının,
lisans diplomasına ve 50 puan ve üzerinde olmak koşuluyla Senato tarafından
belirlenen Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavından (TUS) alınmış temel tıp
puanına veya ALES’in sayısal puan türünde 55
puandan az olmamak üzere Senato kararıyla belirlenen ALES puanına sahip
olmaları; tıp fakültesi mezunu olmayanların ise yüksek lisans diplomasına
(diş hekimliği ve veteriner fakülteleri mezunlarının lisans diplomasına) ve
ALES’in sayısal puan türünde 55 puandan az olmamak
koşuluyla Senato tarafından belirlenen ALES puanına sahip olmaları gerekir.
Temel tıp puanı, Tıpta Uzmanlık
Eğitimi Giriş Sınavından temel tıp bilimleri testi-1 bölümünden elde edilen
standart puanın 0,7; klinik tıp bilimleri testi bölümünden elde edilen
standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanmaları sonucunda elde edilir.
Temel tıp puanının ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato
tarafından belirlenir. Üniversite asgari koşulların sağlanması şartıyla
sadece temel tıp puanı veya ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir. (7) Doktora programlarına öğrenci kabulünde,
yabancı dil puanı, temel tıp puanı veya ALES puanı yanı sıra gerekirse,
lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması, bilimsel değerlendirme ve/veya
mülakat sonucu da değerlendirmeye katılabilir. Bu değerlendirmeye ilişkin
hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belgeler
(referans mektubu, neden doktora yapmak istediğini belirten kompozisyon,
uluslararası standart sınavlar ve benzeri) enstitü kurulu tarafından belirlenir. (8) Doktora programlarına başvuran adayların yazılı
sınav/mülakat değerlendirmesinde 100 puan üzerinden en az 70 puan koşulunu
sağlayan adaylar başarılı kabul edilir. Başarılı adayların kendi içinde
sıralaması, sınav jürisi tarafından genel başarı notuna göre yapılır. Genel
başarı puanının eşitliği halinde adayların mülakat/yetenek değerlendirmesi
notu dikkate alınır. (9) Akademik takvimde ilan edilmiş olan kesin kayıt
süresi sona erene kadar mezun olabilecek durumdaki adaylar ile tezini
savunmak üzere enstitüye teslim etmiş olan öğrenciler de şartlı ön kabul
kapsamında başvuruda bulunabilir. Şartlı ön kabule ilişkin diğer usul ve
esaslar enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. Süre MADDE 45 – (1) Doktora
programı, tezli yüksek lisans derecesiyle kabul edilenler için kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere her dönem için
kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup, azami
tamamlama süresi on iki yarıyıl; lisans derecesiyle kabul edilenler için on
yarıyıl olup, azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır. (2) Doktora programı için gerekli dersleri
tamamlamanın azami süresi; tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler
için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan
öğrencinin ilişiği kesilir. (3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir. (4) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara ya da doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları şartıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir. (5) Dört yıllık lisans mezunu olarak doktora
programına başlamış ve en az sekiz adet dersi ve semineri başarmış bulunan
öğrencilerin talepleri halinde, ilgili anabilim/bilim dalı/program
başkanlığının görüşü alınarak enstitü yönetim kurulu kararıyla aynı
anabilim dalının mevcut yüksek lisans programına intibakları yapılır. Tez
çalışması yürütebilmesi için danışman atanır. Eksik dersleri, kredisi/AKTS
kredisi varsa tamamlatılır. Bu durumda öğrenci kontenjanı aranmaz. (6) Bilimsel hazırlık ve yabancı dil hazırlık
programlarında geçen süre doktora programı süresine dâhil edilmez. Tez
danışmanı atanması MADDE 46
– (1) Tez danışmanı, enstitünün
ilgili anabilim dalı başkanlığı tarafından öğrencilerin tercihlerini ve
ilgili öğretim üyelerinin görüşlerini dikkate alarak en geç ikinci
yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerilir ve enstitü yönetim kurulu onayı
ile atanır. (2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip Üniversite içindeki öğretim üyelerinden seçilir.
Üniversitede belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması
durumunda Senatonun belirlediği ilkeler çerçevesinde enstitü yönetim kurulu
tarafından Üniversite kadrosu dışındaki öğretim üyeleri arasından da
seçilebilir. Diş hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri
anabilim dalları hariç, doktora programlarında öğretim üyelerinin tez
yönetebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi
yönetmiş olması gerekir. (3) Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanabilir. İkinci
danışmanlar Üniversite kadrosu dışından da en az doktora derecesine sahip
öğretim üyeleri arasından atanabilir. (4) Anabilim dalı başkanlığının gerekçeli önerisi
ve enstitü yönetim kurulu kararı ile tez danışmanı değişebilir. Danışmanın
Üniversitedeki görevinden ayrılması durumunda ilgili anabilim dalı
başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu onayı ile danışmanlığın
devam durumu hakkında karar verilir. (5) Öğrenciler enstitü müdürlüğüne yazılı olarak
başvurarak danışman değişikliği talebinde bulunabilirler. Danışmanlık
görevini yürütmediği tespit edilen öğretim üyeleri enstitü yönetim
kurulunca değiştirilebilir. Doktora
yeterlik komitesi ve yeterlik sınav jürisi MADDE 47
– (1) Doktora yeterlik sınavları,
enstitünün ilgili anabilim dalı başkanlığı tarafından önerilen, enstitü
yönetim kurulunca onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi
tarafından yürütülür. (2) Doktora yeterlik komitesi, farklı alanlardaki
sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri
kurabilir. (3) Doktora yeterlik komitesi üyelerinden biri
komite başkanı olarak seçilir. Başkan, komitenin düzenli çalışmasından,
sınavların zamanında yapılmasından sorumludur. (4) Doktora yeterlik sınavı jürisi, doktora
yeterlik komitesince önerilen ve enstitü yönetim kurulu tarafından kabul
edilen en az ikisi başka üniversiteden olmak üzere beş öğretim üyesinden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu
karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim
üyesinden oluşur. Doktora
yeterlik sınavı MADDE 48
– (1) Doktora yeterlik sınavı,
öğrencinin temel konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda
derinliğine bilgiye sahip olup olmadığının sınanması amacıyla yapılır. (2) Doktora yeterlik sınavına kabul şartlarını
yerine getirmiş olan öğrencilerden yüksek lisans derecesiyle kabul edilmiş
olanlar en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olanlar
ise en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına alınır. (3) Yeterlik sınavları öğretim elemanları,
lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olarak yapılır. (4) Doktora yeterlik sınavına girmek isteyen
öğrenciler enstitüye dilekçe ile başvurur. Doktora yeterlik sınavına girmek
zorunda olan öğrenciler ile yeterlik sınavına girmek isteyen öğrencilerden
başvurusu kabul edilen öğrenciler sınav tarihinden en geç bir hafta önce
enstitüde ilan edilir ve doktora yeterlik komitesine bildirilir. (5) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak
iki bölüm halinde yapılır. Yazılı sınav için verilen süre altmış dakikadan
az, doksan dakikadan fazla olamaz. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci en
az kırk beş en çok doksan dakikalık sözlü sınava alınır. Yeterlik sınav
notu iki sınavın ortalamasıdır. Öğrencinin değerlendirilebilmesi için yeterlik
sınav notunun en az 75 olması gerekir. (6) Doktora yeterlik sınav jürisi öğrencinin yazılı
ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek, öğrencinin başarılı
veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, ilgili
anabilim dalı başkanlığınca, yeterlik sınavını izleyen üç iş günü içinde
yeterlik sınav sonuç tutanağı ile enstitüye bildirilir. (7) Doktora yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan
öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir. (8) Yeterlik sınavını başaran bir öğrenci,
derslerini bu Yönetmelikte öngörülen koşullarla tamamlamış olsa bile
doktora yeterlik komitesi gerekli gördüğü durumlarda öğrencinin çalışma
alanıyla ilgili toplam kredi miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan
ders veya dersler almasını isteyebilir. Öğrenci enstitü kararıyla
belirlenecek dersleri başarmak zorundadır. Tez
izleme komitesi MADDE 49
– (1) Doktora yeterlik sınavında
başarılı bulunan öğrenci için bir ay içinde, enstitünün ilgili anabilim
dalı başkanlığının önerisi ile enstitü yönetim kurulu tarafından bir tez
izleme komitesi oluşturulur. (2) Tez izleme komitesi, öğrencinin danışmanı ile
biri enstitünün ilgili anabilim/bilim dalı içinden biri de dışından olmak
üzere üç üyeden oluşur. Tez izleme komitesi üyelerinin belirlenmesinde;
özellikle disiplinler arası nitelikteki tez çalışmalarında ilgili
disiplinin öğretim üyelerine öncelik verilir. İkinci danışman olması
durumunda bu danışman dilerse oy hakkı olmadan komite toplantılarına
katılabilir. (3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, anabilim dalı başkanlığının gerekçeli önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun onayı ile komite üyelerinde değişiklik yapılabilir. (4) Tez izleme komitesi, gerekli gördüğü hallerde
tez danışmanının ve/veya tez konusunun değiştirilmesini salt çoğunlukla
enstitü yönetim kuruluna önerebilir. Enstitü yönetim kurulu, tez konusu
önerisini uygun bulmaması halinde değiştirilmesini talep edebilir. Tez
önerisi ve savunması MADDE 50
– (1) Doktora tezinin, bilime
yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi
farklı bir alana uygulama özelliklerinden en az birini yerine getirmesi
gerekir. (2) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan
öğrenci, en geç altı ay içinde yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve
çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi üyelerine
dağıtır. Dağıtımdan en erken on beş gün sonra hazırladığı tez önerisini tez
izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur. (3) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabulüne, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
verir. Düzeltme gerektiği durumlarda bir ay süre verilir. Bu süre sonunda
kabul veya ret yönünde salt çoğunlukla verilen karar, enstitünün ilgili
anabilim dalı başkanlığınca işlemin bitişini izleyen üç gün içinde
enstitüye tutanakla bildirilir. (4) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içinde; danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. (5) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana
kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
başarısız olarak belirlenir. (6) Tez izlemede, komite tarafından çalışması üst
üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. (7) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın altı ay içinde girmeyen öğrenci başarısız sayılır ve tez önerisi
reddedilir. Tez
savunma sınavı jürisi MADDE 51 – (1) Doktora tez
savunma sınavı jürisi, enstitünün ilgili anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde bulunan öğretim üyeleri ve en az ikisi başka bir üniversiteden
olmak üzere danışman dâhil beş asıl, biri Üniversite dışından olmak üzere
iki yedek üyeden oluşur. Danışmanın
oy hakkı olup olmadığına enstitü yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy
hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci
tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir. Tez
savunma sınavı MADDE 52
– (1) Tez çalışmasını tamamlayan
öğrenci, elde ettiği sonuçları ilgili tez yazım kılavuzuna uygun biçimde
yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez,
programın eğitim dilinde hazırlanır ve sunulur. (2) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç tez izleme raporu sunması gerekir. (3) Doktora tezini tamamlayan öğrenci, tezini
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal raporunu danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Raporda gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez
enstitü yönetim kuruluna gönderilir. Düzeltme verilen tezlerde de aynı yol
izlenir. (4) İntihal raporu uygun olan öğrenci tezinin
istenen sayıda çoğaltılmış nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği
görüşünü ve tezin ciltlenmemiş nüshalarını anabilim dalı başkanlığı
aracılığıyla enstitüye gönderir. (5) Jüri üyeleri tezin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunma
sınavına alır. Tez savunması, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur. Savunma sınavı dinleyicilere açık olarak
yapılır. Dinleyiciler, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşur. (6) Tez savunma sınavına mazereti nedeniyle
katılamayan ya da jüriden çekilen asıl üyeler yerine ilgili anabilim dalı
başkanlığınca yedek üyeler davet edilir. Eksik üye ile jüri toplanamaz.
İlan edilen günde yapılamayan sınav için durum bir tutanakla tespit edilir.
Enstitünün ilgili anabilim dalının görüşü de alınarak en geç on beş gün
içinde bir sınav günü belirlenir. İkinci kez toplanamayan jüri konusunda
yapılacak işleme enstitü yönetim kurulu karar verir. (7) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak tez hakkında kabul, ret veya düzeltme kararı
verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu
karar anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde
enstitüye tutanakla bildirilir. (8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde
yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite
ile ilişiği kesilir. (9) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. (10) Doktora programına lisans
derecesi ile kabul edilen ve tezi başarısız bulunarak reddedilen
öğrencilere talepleri halinde, enstitüde aynı programın tezsiz yüksek
lisans programı varsa kredili derslerde, proje ve benzeri şartlarda
başarılı olması ve tezsiz yüksek lisans programının diğer gereklerini
yerine getirmiş olmak kaydıyla anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulunun kararı ile tezsiz yüksek lisans diploması
verilir. (11) Tez savunma jürisi oluşturulmadan önce
öğrencinin, tez konusu ile ilgili danışmanı ile birlikte ürettiği makale
veya çalışmasını uluslararası hakemli bir dergide yayına göndermiş olduğunu
belgelendirmesi gerekir. Diploma MADDE 53
– (1) Tez çalışması kabul edilen
öğrenci jüri üyelerinin önerileriyle son haline getirilmiş, enstitü yazım
kılavuzuna uygun şekilde hazırlayarak ciltlenmiş tezin en az üç kopyasını
tez savunma sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde danışmanına
sunar. Danışman yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak
belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını ve bir CD kopyasını anabilim dalı
başkanlığı aracılığıyla enstitüye gönderir. (2) Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine tez
teslim süresini en fazla bir ay uzatabilir. (3) Öğrenci tüm belgelerle birlikte Üniversite
Kütüphanesi tarafından istenen formu ve YÖK tarafından istenen tez veri
giriş formunu enstitüye teslim etmek zorundadır. (4) Doktora programını başarı ile tamamlayan ve bu
Yönetmelikte belirtilen yükümlülükler ile diğer koşulları da sağlayan
öğrenciye kayıtlı olduğu programın YÖK tarafından onaylanmış adının yer
aldığı doktora diploması ve derecesi verilir. Mezuniyet tarihi tezin sınav
jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir. (5) Bu maddede yer alan koşulları yerine getirmeyen
öğrenci, koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir. YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son
Hükümler Hüküm
bulunmayan haller MADDE 54
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri, YÖK, Senato,
Üniversite Yönetim Kurulu, enstitü kurulu ve enstitü yönetim kurulu
kararları uygulanır. Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik MADDE 55
– (1) 30/10/2018
tarihli ve 30580 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Biruni
Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 56
– (1) Bu Yönetmelik 2019-2020
eğitim-öğretim yılı başından itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 57
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Biruni Üniversitesi Rektörü yürütür. |
