16 Mart 2008 PAZAR

Resmî Gazete

Sayı : 26818

YÖNETMELİK

             Ulaştırma Bakanlığı (Denizcilik Müsteşarlığı)’ndan:

SİLİVRİ LİMAN YÖNETMELİĞİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Liman Başkanlığı İdari Sınırları

 

             Amaç

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Silivri  Liman Başkanlığının idari sınırlarını, gemilerin yanaşma, bağlama ve demir yerlerini, ticaret eşyası ile patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddelerin boşaltma ve yükleme yöntemleriyle yer ve zamanları, gemilerin limanda kalabilecekleri süreler ile çevre kirliliğinin önlenmesi ve limanda genel güvenlik ve disiplinin sağlanmasına ilişkin diğer hususları düzenlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 5 inci maddede sınırları belirtilen Silivri Limanının kullanılmasına ve limandaki çalışmalara ilişkin usul ve esasları kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 14/4/1341 tarihli ve 618 sayılı Limanlar Kanunu, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanun, 10/8/1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) İdare: Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığını,

             b) Liman başkanlığı: Silivri Liman Başkanlığını,

             c) Liman : Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde tanımlanan kıyı ve deniz alanını,

             ç) Liman tesisi: Liman başkanlığı idari sınırları içinde yer alan, liman, rıhtım, iskele, marina, balıkçı barınağı, yat limanı, çekek yeri, tersane, şamandıra tesisi ve benzeri kıyı tesislerini,

             d) Tersane: Her türlü deniz aracının inşa, tadil, bakım, onarım, donatım ve ağır çelik konstrüksiyonunun yapıldığı kıyı tesislerini

             ifade eder.

             Liman başkanlığı idari sınırları

             MADDE 5 – (1) Silivri Liman Başkanlığı idari sınırları bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-1’de gösterilen; (40° 58` 04″ N – 027° 57` 54″ E) Adaardı Burnu mevkiinden, (40° 44` 29″ N – 027° 57` 54″ E) denizdeki (B) noktasına, (B) noktasından, (40° 41` 27″ N – 028° 23` 42″ E) denizdeki (A) noktasına, (41° 02` 54″ N – 028° 23` 42″ E) Güvercin Burnu mevkiine çizilen hatlarla sınırlanan deniz ve kıyı alanıdır.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Gemilerin, Yanaşma, Bağlama ve Demir Yerleri

 

             Limanlarda uyulması gereken ortak kurallar

             MADDE 6 – (1) Limana gelen Türk ve yabancı bayraklı gemiler ile deniz araçları aşağıdaki esaslara uyarlar.

             a) Gemiler, liman başkanlığınca verilecek yanaşma ordinosuna göre, iskele ve rıhtımlara yanaştırılır veya şamandıralara bağlanır. Askeri gemiler, öncelikle askeri rıhtımlara, uygun olmaması halinde boş olan ticari rıhtımlara yanaştırılır.

             b) Yanaşma yerleri dolu olduğu takdirde, gemiler sıra beklemek üzere demir yerlerinde kalırlar. Akaryakıt yüklü tankerler ile patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli madde yüklü gemiler tehlikeli madde demir yerinde demirlerler. Bu gemiler liman başkanlığının izni olmadıkça demir yerlerini değiştiremezler.

             c) Gemiler ve deniz araçları, limandaki yanaşma ve bağlama yerlerine giriş ve çıkışı engelleyecek şekilde demirleyemezler, zorunluluk olmadıkça mendirekler içinde salma suretiyle demirde yatamazlar.

             ç) Sırada olup boy ve su kesimleri nedeniyle ilk boşalan rıhtıma alınmasına olanak bulunmayan gemilerin yerine, boy ve su kesimi uygun, bir sonraki sırada olan gemi alınır.

             d) Limana gelen yolcu gemileri, su derinliklerinin uygun olması halinde, istediklerinde sıra beklemeden uygun olan rıhtıma yanaştırılırlar. Bu gemilerden düzenli sefer yapmayanların limana gelişleri, en az kırk sekiz saat önce liman başkanlığı ve ilgili diğer kuruluşlara, kaptan, donatan ya da acenteleri tarafından yazılı olarak bildirilir.

             e) Limanda şamandıralara bağlı veya demirli gemiler, hava şartları veya zorunlu sebeplerle yerlerini değiştirmek zorunda kalırlarsa, liman başkanlığının izni ile uygun görülen yere bağlanırlar.

             f) Liman içerisinde kıçtankara olmuş teknelerin üzerine ikinci sıra oluşturacak şekilde yanaşılması ve bu şekilde barınılması yasaktır.

             g) Liman sınırları içerisindeki tüm tekneler limanda, bağlama ve yanaşma yerlerinde gemilerin hareketlerini engelleyecek şekilde seyredemezler.

             ğ) Liman içinde bağlamış veya yanaşmış gemiler, seyir ve hareketlerine engel olacak onarım ya da bakım işleri yapamazlar. Bunun dışında kalan ve elektrik kullanımını gerektiren küçük onarımlar, önceden liman başkanlığına bilgi verilerek ve gerekli güvenlik önlemleri alınarak yapılır.

             h) Limanda bağlı veya demirli gemilerde, denizde çözülebilen ve zararsız olduğu ilgili kurumlarca tescil edilmiş deterjanlarla temizlik yapılabilir. Ancak temizlik esnasında denize atık su çıkışı yapılmaması sağlanacak ve temizlik işlemi öncesi liman başkanlığına bilgi verilir.

             ı) Liman sınırları içerisinde yer alan balıkçı barınakları ve iskelelerin her iki tarafında bulunan rıhtım kısımlarından, ticari yatlarla, günübirlik sefer yapan yolcu gemilerinin yararlanma şekli, liman başkanlığı tarafından düzenlenir.

             i) Tersane limanlarına veya tersane önlerine onarımı yapılmak üzere gelen gemiler haricinde diğer her tonajdaki sivil gemilerin girmesi, demirlemesi ve şamandıraya bağlaması yasaktır.

             j) Yat limanlarına alınan teknelerin listeleri günlük olarak liman başkanlığına bildirilir.

             k) Tekne  bakım, onarım, inşa ve tadilat yapılan  tersane ve  çekek yerine deniz araçları alınmadan önce ilgili tekne üzerinde ne tür işler yapılacağını bildiren dilekçe ile liman başkanlığına  müracaat edilerek izin alınır. Bu iznin alınmasından ilgili çekek yeri işleticisi ile  tekne kaptan ve donatanı sorumludur.

             Yanaşma ve bağlama yerleri

             MADDE 7 – (1) Silivri Liman Başkanlığı idari sınırları içinde bulunan yanaşma ve bağlama yerleri; Silivri Belediye İskelesi Rıhtımları, Marmara Ereğlisi BOTAŞ LNG iskelesi, Marmara Ereğli Opet İskelesi Rıhtımları, Marmara Ereğlisi Butangaz 1 ve 2 No’lu Tahliye Şamandıraları, Marmara Ereğlisi Askeri İskelesi, Marmara Ereğlisi Karayolları İskelesi, Güzelce Yat Limanı, Güzelce Balıkçı Barınağı, Selimpaşa Balıkçı Barınağı, Silivri Balıkçı Barınağı, Marmara Ereğlisi Balıkçı Barınağı ile bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden sonra işletme izni alan liman tesisleridir.

             Demir yerleri

             MADDE 8 – (1) Demir yerleri koordinatları aşağıda belirtilmiştir.

             a) Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-2’de gösterilen 1  No’lu demir sahası:

             1) 41° 04´ 28″ N  – 28° 14` 19″ E,

             2) 41° 04´ 32″ N  – 28° 13` 17″ E,

             3) 41° 04´ 05″ N  – 28° 12` 58″ E,

             4) 41° 04´ 02″ N  – 28° 14` 00″ E

             koordinat noktalarını birleştiren çizgiler içinde kalan alan, 500 GT ve daha küçük gemilerin demir sahasıdır.

             b) Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-3’te gösterilen 2 No’lu demir sahası; koordinatları, (40° 58` 20″ N – 27° 59` 45″ E) olan nokta merkez olmak üzere, çizilen yarım mil çaplı çemberin çevrelediği deniz alanıdır. Bu alana yalnızca bir gemi demirler. İkinci bir gemi liman başkanlığının belirleyeceği yere demirler.

             c) Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-4’te gösterilen  3 No’lu demir sahası:

             1) 41° 01` 08″ N – 028° 00` 28″ E,

             2) 41° 01` 44″ N – 028° 01` 00″ E,

             3) 41° 00` 18″ N – 028° 00` 28″ E,

             4) 41° 00` 08″ N – 028° 01` 27″ E

             koordinat noktalarını birleştiren çizgiler içinde kalan alan,  tanker demir sahasıdır.

             ç) Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-5’te gösterilen 4 No’lu demir sahası:

             1) 40° 58` 30″ N  – 27° 57` 48″ E,   

             2) 40° 58` 54″ N  – 27° 57` 54″ E,

             3) 40° 58` 54″ N  – 27° 58` 12″ E,

             4) 40° 58` 24″ N  – 27° 58` 24″ E

             koordinat noktalarını birleştiren çizgiler içinde kalan alan, tanker ve  tehlikeli yük taşıyan gemiler dışında; 500 GT ve daha küçük gemilerin demir yeridir. Bu alana demirleyen gemiler, liman tesisleri yolu üzerlerine ve kıyıya 200 metreden daha yakınına demirleyemez, birbirlerine çaparız veremez. Liman tesislerine girip çıkacak gemilerin manevra alanı içersine demirleyemez.

             d) Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-6’da gösterilen  5 No’lu demir sahası:

             1) 40° 58` 18″ N  – 27° 58` 18″ E,

             2) 40° 58` 18″ N  – 27° 59` 00″ E,

             3) 40° 58` 00″ N  – 27° 58` 18″ E,

             4) 40° 58` 00″ N  – 27° 59` 00″ E

             koordinat noktalarını birleştiren çizgiler içinde kalan alan, 500 GT ve daha büyük  kuru yük ve yolcu  gemilerin demir yeridir.

             (2) Birinci fıkrada belirlenen demir yerleri haricinde bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde tanımlanan liman sınırları içinde yer alan koy, körfez ve kıyılarda deniz araçlarının gezi ve spor amacı dışında uzun süreli demirlemeleri ve yüzer evlerin her ne suretle olursa olsun bu koy ve körfezlerde konuşlandırılmaları yasaktır. Deniz araçlarının koy ve körfezlerde demirleme süresine; deniz araçlarının pis su depolama kapasitesine, bölgedeki atık alım imkânlarının etkinliğine, başka teknelerin koyları demirleme maksatlı olarak kullanma taleplerine ve liman ya da ardışık liman sınırları içindeki yat limanı işletmelerinin mevcudiyetine göre liman başkanı karar verir.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Limanda Seyir Emniyeti

 

             Seyir emniyeti açısından uyulacak kurallar

             MADDE 9 – (1) Limanda bulunan bütün gemiler ve deniz araçları, uluslararası kurallarla birlikte bu Yönetmelikte yer alan kurallara ve seyir, can ve mal emniyeti bakımından ilgili mevzuatta belirtilen her türlü seyir kurallarına, İdarece yapılacak uyarı ve denetimlere uyarlar.

             (2) Liman sınırları içinde şamandıra ve tonoz atılması, kablo döşeme ve kaldırma, dalış ve benzeri işler liman başkanlığının izniyle yapılır. Bu gibi işlerle uğraşan araçlar, uluslararası kurallara uygun fener ve işaretleri taşırlar.

             (3) Limanda seyreden bütün deniz araçları; denizaltı kablosu veya boru hattının döşenmesi veya toplanması, tarama, sörvey ve benzeri sualtı çalışmaları yapan deniz araçlarının gösterdiği özel flama, şamandıra ve benzeri işaretleri  dikkate alarak,  bu araçların faaliyet mevkiinden asgari 0,5 deniz mili mesafe korunarak, yapılan çalışmalara zarar vermeyecek şekilde ve emniyetli hızla seyrederler.

             (4) Rıhtımlara yanaşma, yükleme ve boşaltma, kılavuzluk, römorkaj ve benzeri her türlü faaliyeti düzenlemeye liman başkanlığı yetkilidir.

             (5) Liman sınırları içinde gemilerin demirleme sahaları ile izinli yanaşma ve bağlama yerlerine giriş yolu üzerinde ve hareket alanlarında, olta ve ağ balıkçılığı yapılmaz, yelkenle ve kürekle seyredilmez, yüzülmez.

             (6) Liman sınırları içerisindeki tüm tekneler limanda, bağlama ve yanaşma yerlerinde gemilerin hareketlerini engelleyecek şekilde seyredemezler.

             (7) Liman sınırları içersindeki plaj bölgelerinde kıyı otel, motel, site, dinlenme köyleri ve benzeri tesislerin önlerinde, kıyıdan itibaren 200 metreye kadar olan deniz alanlarında seyredilmez.

             Su sporları

             MADDE 10 – (1)  Liman sınırları içinde sportif amaçlı yelken, kürek, yüzme ve her türlü  sportif faaliyetler ile yarışlar liman başkanlığının izni ile yapılır.

             (2) Su sporları yapan tekneler aralarında en az 100 metre mesafeyi korurlar; giriş-çıkış koridorunda 3 milden fazla hız yapamazlar.

             (3) Su sporları için ayrılan kulvarlarda amaç dışı her türlü faaliyet yasaktır.

             (4) TPAO’ya ait Silivri Kuzey Marmara Doğalgaz Üretim Platformu ve buna ait deniz dibi boru hatlarının bulunduğu;

             a) 41° 03` 58″ N – 28° 15` 05″ E,

             b) 41° 03` 30″ N – 28° 11` 28″ E,

             c) 41° 03` 13″ N – 28° 11` 27″ E,

             ç) 41° 02` 59″ N – 28° 11` 25″ E,

             d) 41° 02` 51″ N – 28° 10` 57″ E,

             e) 41° 03` 12″ N – 28° 10` 51″ E

             koordinatlarını birleştiren çizgiler içinde kalan alan içersinde seyretmek, demirlemek ve su ürünleri avcılığı yapmak yasaktır. Bu alan içersinde yapılacak her türlü faaliyet liman başkanının iznine tabidir. 

             (5) BOTAŞ Marmara Ereğlisi LNG Terminali ve İskelesinin denizdeki özel güvenlik alanının bulunduğu;

             a) 41° 00` 15″ N – 27° 58` 97″ E,

             b) 40° 59` 34″ N – 27° 58` 85″ E,

             c) 41° 00` 25″ N – 27° 59` 00″ E,

             ç) 40° 59` 22″ N – 27° 58` 82″ E,

             d) 40° 59` 30″ N – 27° 59` 32″ E,

             e) 40° 59` 52″ N – 27° 59` 51″ E,

             f) 40° 59` 70″ N – 27° 59` 52″ E,

             g) 40° 59` 87″ N – 27° 59` 41″ E

             koordinat noktalarını birleştiren çizgiler içinde kalan bölge içerisinde seyretmek, demirlemek, su ürünleri avcılığı yapmak, yüzmek, dalış yapmak yasaktır. Bu alan içerisinde yapılacak her faaliyet liman başkanının iznine tabidir.

             (6) Marmara Ereğlisi’nde;

             a) 40° 58` 00″   N –  27° 58` 06″ E,

             b) 40° 58` 00″   N –  28° 00` 24″ E,

             c) 41° 01` 12″   N –  28° 00` 24″ E

             koordinatları birleştiren çizgiler içinde kalan alan içerisindeki demir sahalarında, gemi seyir yolları üzerinde ve liman tesislerine girip çıkacak gemilerin manevra alanları üzerinde, su ürünleri avcılığı yapmak yasaktır. Bu alan içerisinde seyreden, demirleyen, liman tesislerine girecek veya buralardan ayrılacak gemilerin manevralarına ve seyir emniyetlerine tehlike oluşturan veya çaparız veren balıkçı gemileri, derhal bu alanları terk ederler. 

             Hız limiti

             MADDE 11 – (1) Hiçbir tür deniz aracı, halkın plaj alanı olarak kullandığı deniz alanlarına giremez, bu alanlara 100 metreden daha fazla yaklaşamazlar. En yakın kıyıya 0,5 mil mesafe içinde 10 deniz mili hızdan daha fazla hız yapamaz.

             Kılavuzluk hizmetleri ve römorkör alma zorunluluğu

             MADDE 12 – (1) Seyir güvenliği kapsamında yapılacak kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinde aşağıdaki esaslara uyulur.

             a) Kılavuzluk hizmetleri:

             1) Limanda iskele ve rıhtımlara yanaşan, şamandıralara bağlanacak veya buralardan ayrılacak 1000 GT ve daha büyük Türk bayraklı ticaret gemileri ile 500 GT üzerindeki yabancı bayraklı gemiler kılavuz kaptan almak zorundadır.

             2) 500 GT üzerindeki yabancı bayraklı yatlar limana ilk yanaşma ve ayrılmalarında, kaptan değiştirmemek şartıyla yılda bir kez kılavuz kaptan alırlar. Yat kaptanının değişmesi halinde yatlar, süreye bakılmaksızın limana giriş – çıkışlarında kılavuz kaptan alırlar. 

             3) 1000 ton tam yük deplasman ve daha büyük yabancı askeri gemiler, limana giriş çıkışlarında ve buralardaki iskele ve rıhtımlara yanaşıp ayrılmalarında kılavuz kaptan almak zorundadırlar. Harp veya yardımcı harp gemilerine talep üzerine römorkör verilir. Türk harp gemilerine, talepleri halinde kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri ücretsiz olarak verilir.

             b) Römorkörcülük hizmetleri: Limandaki iskele ve rıhtımlara yanaşan, şamandıralara bağlayan ya da buralardan ayrılan,

             1) 2000-5000 GT arasındaki gemiler, 16 ton çekme kuvvetinde bir römorkör,

             2) 5001-15000 GT arasındaki gemiler, 18 ton çekme kuvvetinde iki römorkör,

             3) 15001-30000 GT arasındaki gemiler, 27 ton çekme kuvvetinde iki veya 18 ton çekme kuvvetinde üç römorkör,

             4) 30000 GT’den büyük gemiler, 30 ton çekme kuvvetinde iki veya 20 ton çekme kuvvetinde üç römorkör almak zorundadır.

             c) Petrol türevleri, LNG, LPG ve tehlikeli kimyasal yük taşıyan tankerler hariç olmak üzere; baş ve/veya kıç itere sahip gemilerin limana gelişlerinde,  itici pervanelerinin tam kapasite ile çalıştığını liman başkanlığına yazılı olarak bildirmesi ve manevra sırasındaki meteorolojik şartlar ile oşinografik şartların yanaşılacak/ayrılacak iskeleye veya rıhtıma etkisinin römorkör indirimine bir sakınca oluşturmadığının liman başkanlığınca belirlenmesi durumunda,

             1) Baş ve kıç itere sahip gemiler bir römorkör,

             2) Sadece baş iteri olan gemiler en az bir römorkör almak kaydı ile (b) bendinde belirtilen römorkör sayılarından bir eksik römorkör,

             alabilir.

             ç) Dolgu iskele ve rıhtıma yanaşan veya ayrılan 1000 GT’den büyük gemiler, manevra sırasında iskele ve rıhtımlara 50 metre mesafe içinde baş iterlerini ve pervanelerini zorunlu olmadıkça çalıştıramazlar. Bu yerlere yanaşacak veya ayrılacak gemilere (c) bendi hükmü uygulanmaz.

             d) Gemilerin teknik yapısı ve özellikleri, kullanım amacı, taşıdığı yük cinsi, yanaşılacak limanın altyapı durumu ve manevraya elverişliliği ile bu limanda yer alan tesislerin risk durumları göz önüne alınarak, (a) ve (b) bentlerinde belirtilen römorkör adedi ve çekme gücü ile kılavuz kaptan ve römorkör alma tonaj limitinde her türlü düzenleme yapmaya idare yetkilidir.

             Kılavuz kaptan ve römorkör alma zorunluluğunun istisnaları

             MADDE 13 – (1) Şehir hatlarında çalışan yolcu gemileri, yolcu motorları, gezinti tekneleri araba vapurları ve liman hizmetlerinde kullanılan deniz araçlarına, bu Yönetmeliğin 12 nci maddesi hükümleri uygulanmaz. Liman hizmetlerinde kullanılan deniz araçları, bu amaç için kullanıldıklarını liman başkanlığından belgelemek zorundadırlar.

             Yolcu gemilerinin yükümlülüğü

             MADDE 14 – (1) Liman içinde yolcu taşıyan gemiler, giriş yerlerinde, açıklıkla görülecek şekilde, azami yolcu sayısı ile sahip oldukları can kurtarma araç ve gereçlerinin sayı ve cinslerini belirten bir levha bulundurmak zorundadır.

             (2) Yolcu iskelesinin  uygun olmadığı durumlarda, demirde bekleyen yolcu gemileri, kendi vasıtaları yeterli donanıma sahipse, yolcularını liman başkanının izni ile iskeleye çıkarabilirler.

             Deniz uçaklarının yükümlülüğü

             MADDE 15 – (1) Deniz uçakları, 12/12/1977 tarihli ve 7/14561 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğünde yer alan hükümlere uyarlar. İniş-kalkış amacı ile deniz sahasının kullanılması liman başkanlığının iznine bağlıdır.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

 Tehlikeli, Kirletici Maddeler ve Atıkların Taşınması

 

             Uyulacak kurallar

             MADDE 16 – (1) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeler ile denize dökülmeleri durumunda doğal çevre üzerinde zararlara yol açabilen petrol, atık ve benzeri maddelerin liman içerisinde yüklenip boşaltılması, taşınması, ambalajlanması, etiketlenmesi;

             a) 6/4/1952 tarihli ve 3/14831 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Tehlikeli Eşyanın Ticaret Gemileri ile Taşınması Hakkında Tüzük,

             b) 27/11/1973 tarihli ve 7/7551 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Parlayıcı, Patlayıcı, Tehlikeli ve Zararlı Maddelerle Çalışan İşyerlerinde ve İşlerde Alınacak/Tedbirler Hakkında Tüzük,

             c) 6/8/1975 tarihli ve 7/10357 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Karada Çıkabilecek Yangınlarla, Deniz, Liman veya Kıyıda Çıkıp Karaya Ulaşabilecek ve Yayılabilecek veya Karada Çıkıp Kıyı, Liman ve Denize Ulaşabilecek Yangınlara Karşı Alınabilecek Önleme, Söndürme ve Kurtarma Tedbirleri Hakkında Yönetmelik,

             ç) 11/7/1993 tarihli ve 21634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Kimyasallar Yönetmeliği,

             d) 25/5/1980 tarihli ve 16998 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi (SOLAS) eki VI ve VII nci ayrım ile 24/6/1990 tarihli ve 20558 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşmesi (MARPOL) ve ekleri,

             e) 7/3/1994 tarihli ve 94/5419 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Tehlikeli Atıkların Sınırlar ötesi Taşınımını ve Bertarafının Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesi,

             f) 21/10/2006 tarihli ve 26326 sayılı  Resmî Gazete’de yayımlan Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde; donatan, işleten, acente, liman işletmesi ve diğer ilgililer  tarafından gerekli güvenlik önlemleri alınmak koşuluyla özel tekne, özel ambalaj ve konteynerlerle liman başkanlığının kontrol ve denetiminde  yapılır.

             Liman başkanlığına bildirme zorunluluğu

             MADDE 17 – (1) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeleri taşıyan geminin donatanı, kaptanı veya acentesi, geminin limana varışından kırk sekiz saat önce yükün sınıfını, miktarını, istif durumunu, ambalaj şekillerini, yanıcı ise yanma derecesini, diğer limanlara boşaltılacakların miktarını, Uluslararası Tehlikeli Yükler Kodu (I.M.D.G. Code)’na göre düzenlenmiş bir liste ile liman başkanlığına bildirir.

             (2) Petrol ve diğer zararlı maddeleri taşıyan 500 GT ve üzeri gemiler, 3/3/2005 tarihli ve 5312 sayılı Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanun ve 21/10/2006 tarihli ve 26326 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanun Uygulama Yönetmeliği kapsamında liman başkanlığına bildirimde bulunmak zorundadır.

             (3) Kalkış limanından hareketi ile varış limanı arasındaki seyir süresi kırk sekiz saatten az olan gemiler için bu bildirim, kalkıştan hemen sonra yapılır.

             Liman işletmelerince uyulacak kurallar

             MADDE 18 – (1) Liman işletmeleri 18/2/2007 tarihli ve 26438 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kıyı Tesislerine İşletme İzni Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine tabidir.

             (2) Liman işletici kuruluşlarca limanlarda aşağıdaki tedbirler alınır.

             a) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeler için ayrılacak rıhtım, iskele, depo ve antrepolar liman işletmelerince belirlenir. Tehlikeli maddeleri taşıyan gemilerin yüklenip boşaltılması, bu iş için ayrılmış rıhtım ve iskelelerde yapılır. Ayrıca, liman işletmeleri bu maddelerin gemiler ile depolanma sahaları arasında taşıyıcılarda bekletilme süresini, liman alanına alınabilecek tehlikeli maddelerin azami miktarını belirler; gerekli yangın, çevre ve güvenlik tedbirlerini alırlar.

             b) Dökme akaryakıt yükleme-boşaltma yapacak gemiler için ayrılmış rıhtım ve iskeleler, bu iş için uygun nitelikte tesisat ve teçhizat ile tesis edilir. Limanda, patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddelerin yüklenip-boşaltılması için ayrılmış ve bu iş için gerekli donanıma sahip rıhtım-iskele mevcut değilse yükleme-boşaltma yapılmaz.

             c) Liman işletmeleri, tehlikeli maddelerin bu maddeler için ayrılmış iskele-rıhtımda boşaltıldığı liman sahasında depolanmasını temin edemiyorsa, yükün alıcısı, bu maddenin en kısa zamanda liman dışına naklini sağlar.

             ç) Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler için ayrı bir demir yeri belirlenir, demir yeri diğer gemilerden neta edilir. Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler, liman başkanlığının izni olmadan kendilerine tahsis edilen saha dışına çıkamaz, demirleyemez, iskele ve rıhtımlara yanaşamazlar.

             d) Tehlikeli maddelerin yüklenmesi ve boşaltılması, güneşin doğuşu ile batışı arasındaki süre içinde yapılır. Parlama ve patlama noktası 60 C° nin altında bulunan tehlikeli maddeler kendilerine ayrılmış liman sahalarında, gündüz süresinde yüklenip boşaltılır.

             e) Yanaşmış durumdaki dökme akaryakıt yükleyecek veya boşaltacak gemiler, yangına karşı gerekli önlemleri ve can, mal ve çevre güvenliğini sağlayacak tedbirleri almak şartıyla, işlerine gece de devam edebilirler.

             f) Konteynerler içerisinde limanlarda yükletilip boşaltılan tehlikeli maddeler için liman işletmeleri tarafından ayrılmış konteyner istif sahası temin edilir. Bu istif sahasına tehlikeli madde dışında diğer konteynerler istiflenmez. İstif sahasında yangın, çevre emniyeti ve benzeri gerekli emniyet tedbirleri alınır.

             g) Tehlikeli maddelerin gemilere yüklenip-boşaltılmasında veya limbo edilmesinde, gemi ilgilileri ile yükleme, boşaltma veya limbo yapanlar, özellikle sıcak mevsimlerde ısıya ve diğer her türlü tehlikelere karşı gerekli güvenlik önlemlerini alırlar. Yanıcı maddeler kıvılcım yaratıcı kaynaklardan uzak tutulur ve limanda belirlenecek tehlikeli alan içinde kıvılcım yaratıcı araç, alet çalıştırılmaz.

             ğ) Tehlikeli maddeler, yeterli şekilde ambalajlanır ve ambalaj üzerinde tehlikeli maddeyi tanımlayan bilgiler ile risk ve güvenlik tedbirlerine ilişkin bilgiler bulundurulur.

             h) Tehlikeli madde ile ilgili olan liman işletme ve gemi adamları elleçleme ve depolama esnasında koruyucu elbise giyerler.

             ı) Tehlikeli madde sahasında yangınla mücadele edecek kişiler, itfaiyeci teçhizatı ile donatılır ve yangın söndürücüleri ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları her an kullanıma hazır halde bulundurulur.

             i) Liman işletmeleri bu hususları, önceden hazırladıkları ve liman başkanlığınca onaylanmış bir talimatla ilgililere duyurur.

             j) Liman sınırları içerisinde faaliyet gösteren liman işletmeleri ve balıkçı kooperatifleri, yangın güvenlik ve emniyet tedbirlerini almakla yükümlüdür.

             k) Liman işletmelerince, deniz araçlarının acil durumlarda limandan tahliye edilmesine yönelik olarak bir acil tahliye planı hazırlanarak liman başkanlığının onayına sunulur.

             Tehlikeli madde taşıyan gemilerin yükümlülüğü

             MADDE 19 – (1) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler, gündüz B (Burak) flaması çekmek ve geceleyin her yönden 360 derece görülebilen bir kırmızı fener göstermek zorundadır.

 

BEŞİNCİ BÖLÜM

Limanda Disiplin

 

             Uyulacak kurallar

             MADDE 20 – (1) Limandaki gemiler, aşağıdaki esaslara uyarlar.

             a) Askeri gemiler haricindeki gemi ve deniz araçlarının, liman içindeki iskele ve rıhtımlara yanaşmaları, şamandıralara bağlamaları ya da buralardan ayrılmaları, liman başkanlığının iznine bağlıdır.

             b) İskele ve rıhtımlarda işlerini bitiren gemiler, bulundukları yeri derhal terk ederler.

             c) Yirmi dört saat içinde yeniden sefer almayacak yolcu gemileri, yolcularını çıkardıktan sonra demir yerlerine giderler ya da yolcu alacaklarsa kendilerine ayrılan rıhtım ya da şamandıralara bağlarlar. Rıhtımlarda yirmi dört saatten fazla kalacak programlı yolcu gemileri için liman başkanlığından önceden izin alınması zorunludur.

             ç) Limanda bulunan makinalı/makinasız gemilerle tüm deniz araçları 12/12/1977 tarihli ve 7/14561 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü hükümleri uyarınca zorunlu fener ve işaretleri taşırlar.

             d) Limana girmekte olan gemiler, limandan çıkmakta olan gemiye yol vermek zorundadırlar.

             e) Limanda demir yerinde ve yanaşma-bağlama yerlerinde bulunan gemiler, uluslararası çağırma ve emniyet VHF devresi; Kanal-16 (156.8 Mhz) ile DSC Kanal 70 (156.525 Mhz) de sürekli dinlemede olurlar. 

             f) Limandaki gemilerde sadece kısa mesafe konuşmak amacıyla yapılmış (VHF) telsizleri kullanılır.

             g) Liman sınırları içerisinde, yanaşma, bağlama ve demirleme yerlerindeki gemiler, tersane ve onarım yerleri hariç sessizliği bozucu işler ve yüksek sesle müzik yayını yapamazlar,  zorunluluk olmadıkça düdük çalamazlar.

             ğ) Liman sınırları içinde her türlü maddeyi denize atmak yasaktır.

             Ticari yat personeli kılık ve kıyafeti

             MADDE 21 – (1) Ticari yatlarda çalışan kaptanlar ile liman seferinde çalışan günü birlik tur teknelerinin kaptanları, 21/3/1956 tarihli ve 4/7003 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Denizcilere Mahsus Kıyafet Yönetmeliğine uygun şekilde giyinmeleri ile diğer gemi adamlarının bağlı oldukları tekne, şirket, acente, kooperatif ve benzeri isim ya da logolarını da gösteren tek tip kıyafet giymeleri zorunludur.

             Yüzme alanlarının tespiti

             MADDE 22 – (1) Liman sınırları içersindeki plaj bölgelerinde, kıyı otel, motel, tatil köyleri, site önlerinde, kıyıdan itibaren 200 metreye kadar olan deniz sahalarında, yüzme alan sınırlarını belirlemek maksadıyla kullanılacak olan yüzer elemanlar, ilgililerce tespit edilerek, her yıl 1 Nisan – 15 Kasım tarihleri arasında eksiksiz olarak hazırlanır ve muhafazası sağlanır.

             Gemilerden atıkların alınması ve bertaraf edilmesi

             MADDE 23 – (1) Limanda bulunan gemiler ve deniz araçları, normal faaliyetlerinden kaynaklanan atıklarını Çevre ve Orman Bakanlığından lisans almış atık alma kabul tesislerine veya il çevre ve orman müdürlüğünden lisans almış atık alma gemilerine vermek ve belgelendirmek zorundadır. Bu atıklar, 31/12/2004 tarihli ve 25687 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği ile 26/12/2004 tarihli ve 25682 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemilerden Atık Alınması ve Atıkların Kontrolü Yönetmeliği çerçevesinde bertaraf edilir.

             Günlük tur tekneleri çalışma saatleri

             MADDE 24 – (1) Liman sınırları içinde ticari faaliyet gösteren günübirlik tur teknelerinin çalışma saatleri gündoğumunda başlayıp günbatımında sona erer. Tur teknelerinin bu sürenin dışındaki faaliyetleri liman başkanlığının iznine tabidir.

             (2) Liman sınırları içinde seyreden günübirlik tur tekneleri su sporları faaliyetinde bulunamazlar.

             (3) Liman sınırları içerisinde barınan ve günlük tur faaliyeti icra eden tekneler en az bronz bröveli can kurtarma personeli bulundurmakla yükümlüdür. 

             Liman başkanlığının iznine bağlı işler

             MADDE 25 – (1) Liman içinde liman başkanlığının izni alınmadıkça düzenli ya da düzensiz yük ve yolcu taşımacılığı yapılmaz.

             (2) Limanda limbo yapılması, liman başkanlığının iznine bağlıdır. Şamandıra ve tonoz atılması, kablo döşenmesi ve kaldırılması, dalış ve benzeri işler liman başkanlığının izniyle yapılır. Bu gibi işlerle uğraşan araçlar, uluslararası kurallara uygun fener ve işaretleri taşırlar.

             Demir yerinin bildirilmesi ve demirleme düzeni

             MADDE 26 – (1) Kaptan, donatan ya da acenteler, gemilerin demirledikleri yeri ve saati, en kısa zamanda liman başkanlığına bildirirler.

             (2) Gemiler, demir yerlerine o alandaki rıhtım ve iskelelere yanaşıp kalkacak gemilerin manevralarına engel olmayacak biçimde demirler. Demir kestiren gemiler, bu yere derhal bir şamandıra atarak mevkiini bir rapor ile liman başkanlığına bildirirler.

             (3) Gemiler, şamandıraların yakınlarına ve şamandıra çizgileri arasına demirleyemezler. Zorunlu hallerde demirlediği taktirde, şamandıra ve zincirlerinde bir hasar meydana gelirse gemi kaptanı durumu liman başkanlığına bir raporla bildirmek zorundadır.

             Usulsüz demirleme, yanaşma ve bağlama durumu

             MADDE 27 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak, gerekli izni almaksızın rıhtım ve iskelelere yanaşan, şamandıralara bağlayan, demir yerlerine veya liman sınırları içindeki koy ve körfezlere demirleyen gemiler, liman başkanlığınca kaldırtılır ve bu iş için yapılan giderler ilgili geminin donatanı, işleteni ya da acentesinden tahsil edilir.

             Hareket zorunluluğu

             MADDE 28 – (1) Liman sınırları içinde bulunan gemiler ve diğer deniz araçları, liman başkanlığı tarafından yapılan bildirimi aldıktan sonra, limanda demirleyen gemiler en geç dört saat içinde, limanda yanaşmış ve bağlamış gemiler ise en geç iki saat içinde hareket edebilecek durumda bulunurlar.

             Yükleme ve boşaltma hizmetleri

             MADDE 29 – (1) Liman başkanlığınca verilen yanaşma ordinosuna göre limandaki şamandıralara, iskele ve rıhtımlara bağlanmış gemiler ile demir yerlerindeki gemilerin yükleme-boşaltma hizmetleri, liman işletmesince düzenlenir.

             Limanda gemilere yakıt ikmali

             MADDE 30 – (1) Limanda bulunan gemilere yakıt ikmali liman başkanlığınca uygun görülen iskele, rıhtım ve demir yerlerinde yapılır.

             (2) Yakıt ikmali esnasında gemilerde, iskele ve rıhtımlarda yangına müdahale personeli hazır bulundurulur. Yangına ve yakıt taşması- dökülmesi sonucu deniz kirliliğini önlemeye yönelik gerekli tedbirler alınır.

             (3) Denize akaryakıt dökülmesi halinde bunu sınırlandırma, toplama, gerektiğinde kimyasal yolla ortadan kaldırma konusunda liman işletmeleri gerekli tedbirleri alır.

             (4) Kaza nedeni ile yangın tehlikesinin bulunduğu durumlar hariç olmak üzere Çevre ve Orman Bakanlığının uygun görüşü alınmadan su ortamına dağılmış petrolün dibe çöktürülmesi veya kimyasal dispersant kullanılarak seyreltilmesi yasaktır.

             Hizmet araçlarının çevresinde seyreden gemiler

             MADDE 31 – (1) Limanda şamandıra atan, kablo döşeyen-toplayan, dalgıçlık ve benzeri işlerle uğraşan araçların ve çalışmakta olan yüzer vinçlerin yakınından geçen gemiler, bu araçların işlerine engel olmayacak biçimde ve zarar vermeyecek hızda seyretmek zorundadırlar.

             Şamandıra çevresinden geçiş

             MADDE 32 – (1) Şamandıraya bağlamak üzere gelen ya da şamandıradan ayrılan gemiler ve liman hizmetlerinde kullanılan deniz araçları dışındaki gemiler, şamandıralar ve şamandıra hatları arasında geçiş yapamazlar.

             Hastalık, yaralanma ve ölüm olaylarının bildirimi

             MADDE 33 – (1) Liman sınırları içinde demirli ya da seyir halinde bulunan gemilerin kaptanları, gemilerde baş gösterebilecek her türlü hastalığı derhal sahil sağlık denetleme merkezine, ölüm ve yaralanma gibi olayları da adli makamlar ile sahil sağlık denetleme merkezine duyurulmak üzere liman başkanlığına bildirirler.

             Gümrüklü yolcu ve gemiadamları

             MADDE 34 – (1) Yabancı limanlara gidecek ya da yabancı limanlardan gelecek gemiler ile iskele, rıhtım ve demir yerinde bulunan gemiler içindeki yolcu ve gemiadamları, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu hükümlerine uygun olarak gümrük kapılarından giriş-çıkış yaparlar.

             Gümrük denetimine tabi gemiler ile gümrük hizmet noktaları arasında taşıma

             MADDE 35 – (1) Gümrük hizmet noktaları ile gümrük denetimine tabi gemiler arasında hizmet verecek deniz araçları, liman başkanlığı ile gümrük idaresince birlikte belirlenen yerlerden gemilere hareket ederler.

             (2) Gümrük denetimine tabi gemilerden gümrük hizmet noktalarına ya da buralardan gemilere yolcu, yolcu eşyası, gemiadamları ile gemiye ait malzeme ve ekipmanlar; ilgili gümrük idaresi  ve   liman başkanlığınca izin verilmiş deniz araçları ile taşınır.

             Yolcularla görüşme

             MADDE 36 – (1) Yolcuları uğurlayanlar, gümrük ve emniyet denetiminden sonra, karşılayanlar ise bu denetimden önce yolcularla görüşemezler.

             Kaza, arıza ve suç bildirimi

             MADDE 37 – (1) Limana gelen gemilerin kaptanları, donatanları, acenteleri ve liman işletici kuruluşların yetkilileri; seyir sırasında ve limanda meydana gelen deniz kazalarını, önemli makine arızalarını, genel seyir güvenliği bakımından saptadıkları sakıncalı hususları ve gemide işlenen suçları gereken işlem için ilgili makamlara duyurulmak üzere, liman başkanlığına mümkün olduğu taktirde önce telsizle, limana varıştan itibaren en geç altı saat içerisinde bir ön raporla ve yirmi dört saat içinde de düşüncelerini kapsayan açıklamalı bir raporla bildirmek ve suç kanıtlarını muhafaza etmekle yükümlüdürler. Kılavuz kaptan, gemi kaptanı ve gemi adamları, bu hususlarda yapılması gereken soruşturmaya esas olmak üzere ilgili idarelerce yapılacak çağrıya uyar ve sorulacak soruları cevaplandırır.

             (2) Deniz kazasına karışan ya da neden olan bir geminin kaptanı, limana gelişinden itibaren en geç dört saat içinde geminin sefer belgelerini liman başkanlığına teslim eder.

             Kılavuz kaptanların yükümlülüğü

             MADDE 38 – (1) Kılavuz kaptanlar, kılavuzlamakta oldukları gemilerin seyir teçhizatında gördükleri eksiklik ve aksaklıkları, deniz kazalarını ve yolları üzerinde seyir güvenliği bakımından tespit ettikleri hususları yazılı bir raporla derhal liman başkanlığına bildirirler.

             (2) Liman içindeki her türlü deniz kirliliği ile ilgili yanlış seyreden ya da kurallara uymayan gemileri gören kılavuz kaptanlar, bu gemileri liman başkanlığına bildirir ve bunu izleyen yirmi dört saat içinde yazılı bir rapor verirler. Liman başkanlığı duruma derhal el koyarak bu gemiler ve kaptanları hakkında yasal işlemlerin yapılmasını sağlar.

             Liman başkanlığınca yapılacak bildirimlere uyma yükümlülüğü

             MADDE 39 – (1) Limanda düzen, güvenlik, trafik, can ve mal ile çevre güvenliği bakımından alınması gerekli önlemler hakkında liman başkanlığınca verilen talimatları, gemi kaptanları, her çeşit deniz araçlarını yönetenler ve diğer ilgililer derhal yerine getirirler.

             Bildirim yükümlülüğü

             MADDE 40 – (1) Kabotaj hattında çalışan 150 GT ve daha küçük Türk Bayraklı gemiler dışında, limana gelecek ya da limandan hareket edecek gemilerle transit gemilerin donatan, kaptan ya da acenteleri, gemilerin gelişlerinden yirmi dört saat önce bildirimlerini liman başkanlığı, sahil sağlık denetleme merkezi, emniyet, sahil güvenlik komutanlığı, gümrük idaresi, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü birimleri ile liman işletmesine verirler. Gemilerin geliş gün ve saatlerindeki değişiklikler derhal liman başkanlığına bildirilir.

             (2) Limana gelen gemilerin yanaşma yeri, limana varış sırasına göre liman başkanlığınca saptanır.

             Tankerlerin onarıma alınma koşulu

             MADDE 41 – (1) Tankerler yetkili kuruluşlarca verilmiş gaz temizliği yapıldığını ve çıkan atık maddelerin belirli bir alma tesisine boşaltıldığını belirten belgeleri liman başkanlığına vermedikçe onarıma alınmazlar.

             (2) Gaz temizliği işlemi, liman başkanlığının belirleyeceği bölgede veya bölgelerde, liman başkanlığının izni alınmak sureti ile yapılır.

             Fare ve haşere mücadelesi

             MADDE 42 – (1) Gemilerde fare ve haşere mücadelesi, sahil sağlık denetleme merkezinin gözetim ve denetiminde, liman başkanlığının göstereceği uygun yerde yapılır.

             Yanaşma alanlarının güvenliği

             MADDE 43 – (1) Yolcu ve yük gemileri rıhtım ve iskelelere yanaşırken görevli olmayanlar yanaşma alanlarını işgal edemezler, yanaşan gemilerin yolcuları tamamen çıkmadan gemilere giremezler.

             (2) İlgililer, bu konuda gerekli güvenlik önlemlerini alır.

             Eksik belgeli gemiler

             MADDE 44 – (1) Kanun, tüzük, yönetmelik ve Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerde yer alan hükümlerin gerektirdiği belgeleri bulunmayan ya da durumları ile donatımları belgelerine uymayan gemilerin limandan hareketine izin verilmez.

             Vardiya zorunluluğu

             MADDE 45 – (1) Limanda ve demirde bulunan gemilerde güverte ve makine personelinden en az birer vardiya bulundurulur.

             (2) Vardiyanın bulunmamasından gemilerin kaptanı ve donatanları sorumludur.

             Bayrak çekme zorunluluğu

             MADDE 46 – (1) Limanda bulunan yabancı gemiler güneşin doğuşundan batışına kadar ulusal bayrağı ile Türk Bayrağı, Türk ticaret gemileri ise Türk Bayrağı çeker.

 

ALTINCI BÖLÜM

Denetim ve Cezai Hükümler

             Denetim

             MADDE 47 – (1) Sahil sağlık denetleme merkezi, emniyet, gümrük idareleri ve liman başkanlığı tarafından limanda bulunan gemilerde, gerektiğinde ve günün her saatinde denetim yapılabilir.

             (2) Denetim sırasında durumları ulusal mevzuat ve taraf olduğumuz uluslararası sözleşme hükümlerine uygun olmadığı, belgeleri bulunmadığı anlaşılan, kamu malına veya üçüncü şahıslara zarar verdiği mahkemece tespit olunan gemiler, seferden alıkonur, kaptan ve donatanları hakkında yasal işlem yapılır.

             Tarımsal karantina ve hayvan sağlığı

             MADDE 48 – (1) Tarımsal karantina, hayvan sağlığı ve su ürünleri bakımından yapılacak denetimler ilgili mevzuatına tabidir.

             Emniyet ve gümrük denetimleri

             MADDE 49 – (1) Gerekli görülen durumlarda emniyet ve gümrük denetimleri, kılavuz kaptan alma yerlerinde ve gemiye çıkacak görevliler tarafından geminin gideceği limana kadar yolda, limanda veya kendilerine ayrılmış demir yerlerinde yapılır.

             (2) Yabancı gemilere giriş ve çıkışlar emniyet ve gümrük idarelerinin iznine bağlıdır.

             Sağlık denetimleri

             MADDE 50 – (1) Sağlık denetimleri, sahil sağlık denetleme merkezi ile liman başkanlığının birlikte belirleyeceği yerlerde yapılır.

             (2) Yakıt, su, kumanya ve çeşitli malzeme gereksinimlerinin sağlanması ya da kötü hava koşulları nedeniyle limana gelen gemiler, limandaki yerlerinde, sahil sağlık denetleme merkezinin sıhhi gözetimi altında, pratika almaksızın kırk sekiz saat kalabilirler. Bu süreden fazla limanda kalmak isteyen gemiler, pratika almak zorundadır.

             (3) Her ne suretle olursa olsun limanda kırk sekiz saatten fazla kalan veya her hangi bir deniz kazasına karışan veya uğrayan gemilerin transitliği/uğraksızlığı bozulur. Bu gemiler liman, gümrük ve sağlık işlemlerini yaptırırlar.

             İdari cezalar

             MADDE 51 – (1) Yönetmelik hükümlerine aykırı davrandığı saptanan geminin donatanı, kaptan ve görevli gemiadamları ile gerçek ve tüzel kişiler hakkında, eylemleri aşağıda sayılan Kanunlarda tanımlanan eylemlere uyduğu taktirde, 14/4/1341 tarihli ve 618 sayılı Limanlar Kanununun 11, 12, 13, 14, 15 ve 16 ncı maddeleri; 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (f), (ı), (j), (k), (n), (t), (u), (v) ve (y) bentleri ile 25 ve 28 inci maddeleri; 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanunun 20, 21, 22, 23, 24 ve 25 inci maddeleri ile 3/3/2005 tarihli ve 5312 sayılı Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanunun 5 inci maddesinin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları, 8 inci maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları ile 9, 11, 13 ve 23 üncü maddeleri uyarınca işlem yapılır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Kıyı tesisleri

             MADDE 52 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden sonra yapılacak liman, iskele, rıhtım ve benzeri kıyı tesisleri hakkında da bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.

             Yürürlük

             MADDE 53 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 54 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.

Ekleri için tıklayınız