23 Ağustos 2022 SALI | Resmî Gazete | Sayı : 31932 |
YÖNETMELİK | ||
Sağlık Bakanlığından: SAĞLIK BAKANLIĞI TEFTİŞ KURULU YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Başlangıç Hükümleri Amaç ve
kapsam MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Teftiş Kurulu
Başkanlığının ve müfettişlerin görev, yetki ve sorumlulukları ile teftiş ve
denetim faaliyetlerine, çalışma usul ve esaslarına, müfettiş
yardımcılarının mesleğe alınmalarına, yetiştirilmelerine, tez
hazırlamalarına, yarışma ve yeterlik sınavlarına ve diğer hususlara ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir. (2) Bu Yönetmelik; Başkan, başkan yardımcıları,
müfettişler ve müfettiş yardımcıları ile Başkanlık teşkilatında görevli
diğer personel ve teftişe tabi olanların görev ve yükümlülüklerini kapsar. Dayanak MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 24 üncü maddesi ile 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 364
üncü ve 376 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Bakan: Sağlık Bakanını, b) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını, c) Başkan: Sağlık Bakanlığı Teftiş Kurulu
Başkanını, ç) Başkanlık: Sağlık Bakanlığı Teftiş Kurulu
Başkanlığını, d) Kurul: Sağlık Bakanlığı Teftiş Kurulunu, e) Merkezi sınav: 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk
Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelikte (A)
grubu olarak adlandırılan kadrolara atanacaklar için bu Yönetmelikte
belirtilen müfettiş yardımcılığı giriş sınavına kabul edilecekleri
belirlemek amacıyla kullanılacak olan puanları sağlayan ve Öğrenci Seçme ve
Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Kamu Personel Seçme Sınavını
(KPSS), f) Müfettiş: Bakanlık başmüfettişlerini ve
müfettişlerini, g) Müfettiş yardımcısı: Bakanlık müfettiş
yardımcılarını, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Başkanlığın Kuruluş, Bağlılık ile Görev ve
Yetkileri Kuruluş
ve bağlılık MADDE 4- (1) Kurul; Başkan ile yeteri kadar müfettiş ve
müfettiş yardımcılarından oluşur. (2) Kurul, doğrudan Bakana bağlıdır. Kurulda
görevli müfettiş ve müfettiş yardımcılarına, Bakan ve Başkan dışında hiçbir
merciden emir ve talimat verilemez. (3) Başkanlığın, personel, mali hizmetler, bilgi
işlem ve yazışma gibi idari işleri Başkana bağlı hizmet birimlerince
yürütülür. (4) Başkanlığa bağlı birimlerin görev, yetki ve
sorumlulukları Başkanlıkça çıkarılacak yönerge ile düzenlenir. Görev
merkezi MADDE 5- (1) Kurulun görev merkezi Ankara’dır. Bu merkez,
müfettişlerin, müfettiş yardımcılarının ve Başkanlık personelinin de görev
merkezidir. (2) Başkanlık, gerektiğinde Bakanın onayı ile
İstanbul ve İzmir illerinde de görev merkezleri tesis edebilir veya aynı yolla
kaldırabilir. Bu görev merkezlerinde, verilen talimatların yerine
getirilmesi, büro hizmetlerinin yürütülmesi, müfettişlerin büroyla
ilişkilerinin düzenlenmesi konularında o merkezdeki kıdemli müfettişlerden
biri Başkanlıkça görevlendirilir. Başkanlığın
görevleri MADDE 6- (1) Başkanlık, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 364 üncü maddesinde sayılan görevlerine ilaveten, Bakanın
emri veya onayı ile Bakan adına aşağıdaki görevleri yapar: a) Bakanlığın görev alanına giren konularda;
teftiş, denetim ve rehberliğe ilişkin yöntem ve teknikleri geliştirmek,
teftiş ve denetim alanındaki standart ve ilkelerin oluşturulmasını
sağlamak, teftiş ve denetim rehberleri hazırlamak, teftiş ve denetimlerin
etkinliğini ve verimliliğini artırıcı tedbirler almak. b) Bakanlık teşkilatı ile gerektiğinde bağlı ve
ilgili kuruluşların ve bunların denetimi altındaki kurum ve kuruluşların iş
ve işlemleri hakkında teftiş, denetim, inceleme, soruşturma ve ön inceleme
yapmak. c) Bakanlık merkez birimleri ile bağlı ve ilgili
kuruluşların bünyesinde kurulu denetim birimlerinin eşgüdüm ve
koordinasyonunu sağlamak, denetim faaliyetlerini düzenlemek ve denetlemek,
gerektiğinde Bakan onayı ile görevlendirmeler yapmak. ç) Bakanlığın denetimine tabi tüm kamu/özel sağlık
kurum ve kuruluşlarının, sağlıkla ilgili diğer kuruluşların ve kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarının ilgili mevzuat, plan ve program
çerçevesinde teftiş ve denetimini yapmak. d) Sağlık politikalarının amaçlarına ulaşmasını
sağlamak ve sağlık hizmetlerinin mevzuata, plan ve programa uygun olarak
sürdürülmesini sağlamak amacıyla, denetlediği kurum ve kuruluşlar ile
gerçek ve tüzel kişilere ilişkin gerekli önerileri hazırlamak ve Bakanlığa
sunmak. e) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma
sonuçlarına göre yapılacak işlemler ve alınacak önlemler için Bakanlığa
önerilerde bulunmak. f) Bakan tarafından verilen diğer görevleri yapmak. Başkanın
görev, yetki ve sorumlulukları MADDE 7- (1) Başkan; 3 sayılı Üst Kademe Yöneticileri ile
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usûllerine Dair Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinde belirtilen şekilde atanır. (2) Başkanın görev, yetki ve sorumlulukları
şunlardır: a) Kurulu yönetmek, çalışmaları düzenlemek ve
denetlemek. b) Yıllık teftiş, denetim ve çalışma programlarını
hazırlayarak Bakan onayından sonra uygulanmasını sağlamak. c) Teftiş, denetim ve soruşturmalara ilişkin
onayları Bakana sunmak. ç) Müfettişleri görevlendirmek, müfettiş ve
müfettiş yardımcılarının çalışmalarını, iş verimlerini, görevine olan
ilgilerini, meslek ilke ve etiğine göre hareket edip etmediklerini izlemek,
iş yükü analizi ve performans değerlendirmelerini yapmak, gerekli gördüğü
zamanlarda bu çalışmaları yerinde denetlemek. d) Müfettişlerden gelen raporların incelenmesini,
eksiklik ve hataların giderilmesini sağlamak, Bakan onayını müteakip işleme
konulmak üzere ilgili birimlere göndermek. e) Müfettişlerden gelen raporlarda yer alan
konularla ilgili eksik inceleme bulunmamakla birlikte, tespit edilen
hususlarla ilgili değerlendirme ve öneriler arasındaki uyumsuzluğun
giderilmesi amacıyla yeni bir inceleme yaptırılmasının zaman ve kaynak
israfına neden olabileceği durumlarda; raporlar ve eklerinde yer alan
tespit ve bilgiler doğrultusunda mevzuata uygun işlem önerisinde
bulunulmasını sağlamak üzere Başkanlık görüşü oluşturmak. f) Bakanın gerekli gördüğü hallerde bizzat teftiş,
denetleme, inceleme, araştırma, ön inceleme ve disiplin soruşturması
yapmak. g) İnceleme yapmak ve mesleki bilgilerini
geliştirmek amacıyla dış ülkelere gönderilecek müfettişleri ilgili
mevzuatta belirtilen esaslara göre belirlemek. ğ) Yarışma, yetki ve yeterlik sınavlarının
yapılmasını ve yürütülmesini sağlamak, bu kapsamda oluşturulacak sınav
komisyonlarını belirlemek, Bakan onayına sunmak. h) Müfettiş yardımcılarının yetişmelerini sağlayıcı
tedbirler almak. ı) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının yetişme ve
hizmet içi eğitimlerini düzenlemek ve buna ilişkin komisyonları
görevlendirmek. i) Teftiş hizmetlerinin yürütülmesinde ve mevzuat
hükümlerinin yorumlanmasında uygulama birliğini sağlamak. j) Kamu hizmetinin sunumunda karşılaşılan
aksaklıklarla ilgili hususlarda inceleme ve araştırma yaptırmak, alınması
gereken hukuki ve idari tedbirler konusunda teklifte bulunmak. k) Başkanlığın faaliyet alanlarında uygulama
birliğinin sağlanmasına yönelik rehber ve talimatların hazırlanmasını ve
uygulanmasını sağlamak. l) Gerektiğinde Başkanlığın iç işleyişine ilişkin
genelge veya talimat çıkarmak. m) Gerek görülmesi halinde ihbar veya şikayetlerle
ilgili bizzat bilgi veya ifade almak. n) Bakan tarafından verilecek görevler ile
mevzuatta öngörülen diğer görevleri yapmak. (3) Başkan, müfettiş sıfat ve yetkilerini de
haizdir. (4) Başkan, Başkanlığın görevlerinin yerine
getirilmesinden Bakana karşı sorumludur. Başkan
yardımcısı MADDE 8- (1) Başkana yardımcı olmak üzere Bakan onayı ile
müfettişler arasından yeterli sayıda yardımcı görevlendirilebilir. (2) Başkan yardımcıları, Başkanın görevlendirmesi
doğrultusunda iş ve işlemlerin yürütülmesini sağlar. (3) Başkan yardımcıları, kendilerine verilen görev
ve yetkilerin mevzuatla belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir biçimde
yerine getirilmesinden ve kullanılmasından Başkana karşı sorumludur. Raportör MADDE 9- (1) Müfettişler tarafından düzenlenen raporları
değerlendirmek üzere, müfettişler arasından Başkan tarafından yeterli
sayıda raportör görevlendirilebilir. (2) Raportörler, kendilerine verilen görev ve
yetkilerin mevzuatla belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir biçimde yerine
getirilmesinden ve kullanılmasından Başkana karşı sorumludur. Koordinatör MADDE 10- (1) Başkan tarafından gerekli görülen iş ve
işlemlerin yürütülmesinde müfettişler arasından yeterli sayıda koordinatör
görevlendirilebilir. (2) Koordinatörler, kendilerine verilen görev ve
yetkilerin mevzuatla belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir biçimde yerine
getirilmesinden ve kullanılmasından Başkana karşı sorumludur. Başkanlığa
vekalet MADDE 11- (1) Başkanın yıllık izin, mazeret izni, hastalık
izni, yurt içi ve yurt dışı görevlendirme gibi nedenlerle geçici olarak
görevinde bulunmadığı durumlarda Bakan tarafından, Başkanın teklifi ile
başkan yardımcılarından birine vekalet görevi verilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Müfettişlerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları ile
Çalışma Usul ve Esasları Müfettişlerin
görev ve yetkileri MADDE 12- (1) Müfettişler, Bakan adına; a) Görev ve yetkilerini kullanırken usulsüzlükleri
önleyici, eğitici ve rehberlik yaklaşımını ön plâna çıkaran bir anlayışla
hareket etmek, b) Bakanlığın denetimi altındaki kişi, kurum ve
kuruluşların mevzuata göre her türlü faaliyet, hesap ve işlemlerinin
teftiş, denetim, inceleme, soruşturma ile ön incelemesini yapmak, c) Görevlerini yaparken bizzat öğrenmiş oldukları
görev emri dışında kalan yolsuzluk ve usulsüzlük durumlarını, gecikmeden
olaya el koyabilmek üzere derhal Bakanlığa bildirmek, gecikmesinde zarar
öngörülen ve delillerin kaybına meydan verebilecek hallerde delilleri
toplamak, ç) Bakanlık, bağlı ve ilgili kuruluşlarında görevli
personelin, 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması,
Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu kapsamına giren eylemlerine
ilişkin olarak, anılan Kanun ile belirlenen iş ve işlemleri gerçekleştirmek, d) Bakanlığı, bağlı ve ilgili kuruluşları
ilgilendiren konularda yurt içinde ve yurt dışında incelemeler yapmak,
görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer, sempozyum ve toplantılara
katılmak ve sonuçlarını bir rapor halinde Başkanlığa bildirmek, e) Refakatlerindeki müfettiş yardımcılarının
meslekte yetişmesini sağlamak, yetiştirme dönemi sonunda değerlendirmelerini
Başkanlığa sunmak, f) Mevzuatta öngörülen yetkilerini kullanmak ve
kendilerine verilen görevleri işin kapsamı ile uyumlu sürede ve eksiksiz
tamamlamak, g) Mevzuatın uygulanmasından doğan sonuçlar
üzerinde inceleme yaparak, görülen yanlışlık ve eksikliklerin giderilmesi
ve düzeltilmesi yollarını araştırmak, hizmet kalitesini artırmak,
kaynakların etkin ve verimli kullanılmasına, yolsuzluk ve usulsüzlüklerin
önlenmesine ilişkin tedbirlerin alınmasına yönelik kanaatlerini belirten
raporu Başkanlığa sunmak, ğ) Görevleri sırasında gerekli gördükleri kişilerin
ifadelerine başvurmak, h) Başkan tarafından verilecek diğer görevleri
yapmak, görev ve yetkilerini haizdirler. (2) Müfettişler görevleri ile ilgili konularda
Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatı ile kamu ve özel kurum ve kuruluşlarla
doğrudan yazışma yapabilirler. Ancak, Cumhurbaşkanlığı, TBMM, yüksek yargı
organları, diğer bakanlıkların merkez ve yurt dışı kuruluşları ve
Bakanlığın yurt dışı teşkilatıyla yazışmalarını Başkanlık aracılığıyla
yaparlar. (3) Teftiş, denetim, inceleme, soruşturma ve ön
incelemeler esnasında, inceleme ve değerlendirilmesi uzmanlık bilgi ve
tecrübesini gerektiren konuların varlığı halinde, müfettiş tarafından konu,
uzman kurum veya kişilere incelettirilir. Bakanlık merkez teşkilatından
hukuki veya teknik görüş talebi Başkanlık aracılığıyla yapılır. (4) Müfettiş yardımcılarının bu maddede sayılan
yetkileri kullanabilmeleri, on sekiz aylık bir yetişme süresinin sonunda
kendilerine yetki verilmesiyle mümkündür. Müfettişlerin
sorumlulukları MADDE 13- (1) Müfettişler, 14/9/2010 tarihli ve 27699 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Denetim Görevlilerinin Uyacakları Meslekî Etik
Davranış İlkeleri Hakkında Yönetmelik hükümleri doğrultusunda hareket
ederler. (2) Müfettişler, görevlerini yerine getirirken aşağıdaki
temel kurallara uyarlar: a) Yetkili makamlar tarafından verilen iş ve
görevleri süresinde ve eksiksiz olarak tamamlarlar. b) Mesleğin gerektirdiği saygınlığı ve güven
duygusunu sarsacak davranışlarda bulunamazlar. c) Gidecekleri yer ve yapacakları işleri
açıklayamazlar. Görevleri nedeniyle edindikleri gizli bilgi ve belgeleri
kendilerinin veya üçüncü kişilerin faydasına kullanamazlar. ç) Denetime tabi olanların icra işlerine müdahale
edemezler. d) Evrak, defter ve kayıtlar üzerine şerh, ilave ve
düzeltme yapamazlar. e) Refakatine verilen müfettiş yardımcılarının en
iyi şekilde yetişmesine özel bir önem verirler ve bu amaçla refakat boyunca
müfettiş yardımcılarının meslek ve hizmet gereklerine uygun şekilde
yetişmelerini gözetirler. f) Teftiş edilen birimin faaliyetlerini
aksatmayacak şekilde teftiş yaparlar. g) Meslektaşlarına, diğer kamu görevlilerine ve
ilgili diğer şahıslara karşı nazik, ölçülü ve saygılı davranırlar. ğ) Teftiş, denetim, inceleme, soruşturma ve ön
incelemeyle görevli bulundukları sırada, bu işlerle ilgili bulunanlara
konuk olamazlar, doğrudan veya dolaylı olarak soruşturmayla ilgili
olanların hizmet ve ikramlarını kabul edemezler, bunlarla alışveriş
yapamazlar, borç alıp veremezler. h) Toplumun Başkanlığa ve kendilerine duyduğu
güveni sarsabilecek davranışlardan kaçınırlar. ı) Sosyal medya ve dijital platformları kullanırken
mesleğin gerektirdiği tarafsızlık, saygınlık, güven, nezaket ve saygı
ilkelerine yakışır bir şekilde hareket ederler. (3) Müfettişler, görev onayında tanımlanan işin
veya olayın dışında görev emri verilmedikçe resen teftiş, denetim,
inceleme, soruşturma ve ön inceleme yapamazlar. Görevden
uzaklaştırma MADDE 14- (1) Müfettişler teftiş, denetim, inceleme,
soruşturma ve ön inceleme sırasında; a) Görevin yapılmasını güçleştirici veya
engelleyici davranışlarda bulunan, b) Görevde kalması halinde kamu zararını artıracağı
anlaşılan, c) Suç delillerini karartacağı öngörülen, ç) Kamu hizmetinin gerekleri yönünden görevi
başında kalmasında sakınca görülen, her kademe ve unvandaki görevliler hakkında
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 137 nci
maddesinde belirtilen hususlar göz önünde bulundurularak, 138 inci
maddesinde belirtilen görevden uzaklaştırma tedbiri uygulayabilir. (2) Görevden uzaklaştırma önlemi; teftiş, denetim,
inceleme, soruşturma ve ön incelemenin her aşamasında alınabilir. Ancak,
ilgilinin görevi başında kalmasının sakıncalı görüldüğünün açık bir biçimde
ortaya konulması gerekir. (3) Görevden uzaklaştırma keyfiyeti; müfettiş
tarafından gerekçesiyle birlikte görevden uzaklaştırılana, birinci
derecedeki amiri ile atamaya yetkili amirine ve Başkanlığa yazıyla hemen
bildirilir. (4) İnceleme ve soruşturma sonunda, disiplin
yönünden memuriyetten çıkarılması veya cezai bir işlem uygulanması
gerekmediği anlaşılanlar hakkındaki görevden uzaklaştırma önleminin
kaldırılması teklifi, müfettişlerce ilgili mercilere ve Başkanlığa bekletilmeksizin
bildirilir. Görevlendirme MADDE 15- (1) Müfettişler, Bakanlık Makamının emri ve onayı
üzerine Başkandan aldıkları talimatla görev yaparlar. (2) Müfettişler teftiş, denetim, inceleme,
soruşturma ve ön inceleme kapsamında olmayan rehberlik ve araştırma
yapılmasını gerektiren hallerde Başkan tarafından resen görevlendirilirler. Müşterek
çalışma MADDE 16- (1) Aynı iş emriyle birden fazla müfettiş
görevlendirilmesi halinde kıdemli müfettiş çalışmaları koordine eder ve
işlerin süresinde bitirilmesini sağlayacak önlemleri alır. İşlerin
devri ve geri bırakılması MADDE 17- (1) Müfettişler, zorunlu ve istisnai haller
dışında kendilerine verilen işleri ara vermeden bizzat yapıp bitirirler.
Süresinde tamamlanamayacağı anlaşılan işler hakkında Başkanlığa zamanında
bilgi verip alacakları talimata göre hareket ederler. Müfettişlere verilen
işin devredilmemesi asıldır. Ancak geri bırakma ve devir zorunluluğu
doğarsa müfettişler, ellerindeki işleri Bakanın veya Başkanın yazılı emri
veya onayı ile Başkanlık aracılığıyla başka bir müfettişe devredebilirler. (2) İşi devredecek müfettiş tarafından bir devir
notu hazırlanır. Devir notuna; devredilen işin ne olduğu, işin hangi
kısmının ne dereceye kadar incelendiği, gerek görülmesi halinde iş
hakkındaki görüş ve kanaatler yazılır. İşle ilgili bütün belgeler ilişik
listesine bağlanarak devir notuyla birlikte Başkanlığa teslim edilir. Müfettişlerin
koordinasyon görevi MADDE 18- (1) Müfettişler, görevlendirildikleri ve yetkili
oldukları konularda Bakanlığın merkez veya taşra teşkilatı, bağlı ve ilgili
kuruluşları ile valilik ve kaymakamlıklarca başlatılmış olan teftiş,
denetim, inceleme ve soruşturmalarda koordinasyon görevini de yerine
getirir. Müfettiş tarafından gerek görülmesi halinde daha önce yapılmış
çalışmalar ile ilgili bilgi ve belgeler yetkili mercinin bilgisi dâhilinde
müfettişe devredilir. Müfettişler, bu durumu raporlarında belirtir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Müfettiş Yardımcılığına Giriş ve Sınavlar Müfettiş
yardımcılığına giriş MADDE 19- (1) Bakanlık müfettişliği mesleğine, özel yarışma
sınavıyla müfettiş yardımcısı olarak girilir. (2) Yarışma sınavının yapılmasına Başkanın teklifi
ve Bakan onayı ile karar verilir. Yarışma
sınavı MADDE 20- (1) Müfettiş yardımcılığına atanmak için
Bakanlıkça yapılacak yarışma sınavını kazanmak şarttır. (2) Yarışma sınavının tarihleri, sınava davet ve
ilan ile ilgili hususlar Bakanlıkça belirlenir. (3) Yarışma sınavı, yazılı ve sözlü sınav veya
yalnızca sözlü sınav şeklinde yapılabilir. (4) Yarışma sınavının yazılı ve sözlü olarak
yapılması durumunda, sözlü sınava katılabilmek için yazılı sınavdan geçerli
puanı almak şarttır. (5) Yazılı ve sözlü sınavlar Ankara’da yapılır. Yarışma
sınavı komisyonu MADDE 21- (1) Yarışma sınavını yapacak komisyon, Başkanın
veya bir başkan yardımcısının başkanlığında, dört müfettiş üye olmak üzere
beş kişiden oluşur. Komisyon başkanı ve üyeleri yedekleriyle birlikte
Başkanın önerisi ve Bakanın onayı ile belirlenir. (2) Komisyon üye tam sayısıyla toplanır ve oy
çokluğuyla karar alır. (3) Komisyon üyeleri boşanmış olsalar dahi
eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın
hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda görev alamazlar. Bu
durumdaki asıl üyelerin yerine yedek üye görevlendirilir. Yarışma
sınavının şekli MADDE 22- (1) Son başvuru tarihi itibarıyla geçerlilik
süresi dolmamış merkezi sınavdan, yarışma sınavının ilanında belirtilen
puan türlerine göre asgari puanı almış olanlar, yapılacak yarışma sınavına
katılabilirler. Yazılı sınava katılacakların sayısı, atama yapılacak kadro
sayısının yirmi katından fazla olamaz. Merkezi sınav puanı en yüksek
adaydan başlamak üzere yapılan sıralama sonucunda son sıradaki aday ile
eşit puana sahip diğer adaylar da sınava çağrılır. (2) Yarışma sınavının yazılı ve sözlü olarak yapılması
durumunda, yazılı sınav Bakanlıkça yapılabileceği gibi üniversitelere veya
sınav merkezi bulunan diğer kamu kurumlarına da yaptırılabilir. Bu sınavda
başarı gösterenler sözlü sınava çağrılır. (3) Sözlü sınava, yazılı sınavda başarılı olan
adaylardan veya sadece sözlü sınav yapılması halinde merkezi sınav puanı
ile alınacak müfettiş yardımcısı kadrosunun dört katına kadar aday, başarı
sırasına göre çağrılır. Yarışma
sınavının ilanı MADDE 23- (1) Sınavın şekli, yeri ve zamanı, müracaat tarihi
ve yeri, sınava katılma şartları, atama yapılacak kadro ve sınava alınacak
aday sayısı, sınav konuları, istenilecek belgelere ilişkin bilgiler ile
diğer hususlar, 10 sayılı Resmî Gazete Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 5 inci maddesi hükümleri çerçevesinde ilan verilmek
suretiyle adaylara duyurulur. İlan, ilk başvuru tarihinden en az on beş gün
önce yapılır. Yarışma
sınavına başvuru şartları MADDE 24- (1) Yarışma sınavına katılabilmek için aşağıda
gösterilen nitelikleri taşımak gerekir: a) 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinde belirtilen
genel şartları taşımak. b) Başkanlığın kadro ve ihtiyaç durumuna göre; 1) İktisadi ve idari bilimler, siyasal bilgiler,
hukuk, iktisat ve işletme fakültelerinden veya bunlara denkliği yetkili
makamlarca kabul edilmiş yurt içi ve yurt dışındaki en az lisans
düzeyindeki öğretim kurumlarından, 2) Tıp, diş hekimliği, eczacılık ve mühendislik
fakülteleri veya bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilmiş yurt içi
ve yurt dışındaki en az lisans düzeyindeki öğretim kurumlarından, mezun olmak. c) Yarışma sınavının yapıldığı yılın ocak ayının
birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak. ç) Yarışma sınavının son başvuru tarihi itibarıyla
sınav duyurusunda belirtilecek merkezi sınavın ilgili puan türünden veya
türlerinden Başkanlıkça belirlenecek asgari puan şartını sağlamak. d) Adli sicili yönünden müfettişliğe engel hali
bulunmamak. e) Sağlık durumu bakımından yurdun her yerinde
görev ve yolculuk yapmaya elverişli olmak. (2) Birinci
fıkrada belirtilen şartları taşımadıkları daha sonradan anlaşılan adayların
yarışma sınavını kazanmaları halinde atamaları yapılmaz, bu durumun
atamadan sonra ortaya çıkması halinde ise atama işlemi iptal edilir. Bunlar
hiçbir hak talep edemezler ve gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit
edilenler hakkında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulur. Başvuruda
istenecek belgeler ve başvuru şekli MADDE 25- (1) Yarışma sınavına girmek isteyen adaylar; a) Sınav başvuru formu, b) Merkezi sınav sonuç belgesi, c) İki adet vesikalık fotoğraf, ç) Yüksek öğrenim diploması veya mezuniyet belgesi, ile bizzat, posta yoluyla ya da elektronik ortamda
başvururlar. Bu başvuru usullerinden hangisinin uygulanacağı ilanda
belirtilir. (2) Postadaki gecikmeler nedeniyle ve ilanda
belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular değerlendirmeye alınmaz. (3) Sınav başvuru formu, adayın Türkiye Cumhuriyeti
kimlik numarasını, sağlık durumu bakımından yurdun her yerinde görevini
devamlı yapmaya engel bir durumu olmadığını, 657 sayılı Kanunun 48 inci
maddesine göre adli sicil yönünden memuriyete engel bir halin
bulunmadığını, erkek adayların askerlikle ilişiği olmadığını form üzerinde
işaretleyerek beyan edeceği şekilde düzenlenir. Sınava başvuru sırasında
istenen belgelerin fotokopileri çekilip aslına uygunluğu görevli tarafından
kontrol edildikten sonra söz konusu belgeler ilgililere iade edilir. Başvuruların
incelenmesi ve adayların sınava kabulü MADDE 26- (1) Yarışma sınavı öncesinde başvuruların
süresinde yapılıp yapılmadığı adaylarda aranan şartların mevcut olup
olmadığı Başkanlıkça tespit edilir ve yarışma sınavına katılmaya hak
kazananlar Başkanlığın internet sayfasında ilan edilir. (2) Yazılı sınava girme hakkı kazanan adaylara
fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik
bilgileri, sınav yeri, tarihi ve saati yer alır. Sınav giriş belgesi
olmayan adaylar sınava katılamaz. (3) Yazılı sınava katılacakların listesine, isim
listesinin ilanından itibaren beş gün içinde itiraz edilebilir. Yapılan
itirazlar sınav hazırlık komisyonunca itiraz tarihinden itibaren en geç beş
gün içerisinde sonuçlandırılır. Bu süre, incelemenin zorunlu kılması
halinde en fazla on güne kadar uzatılabilir. Yarışma
sınavı yazılı sınav konuları MADDE 27- (1) Yarışma sınavı, ikinci ve üçüncü fıkralardaki
konulardan seçilmek suretiyle ve yürürlükteki mevzuat hükümleri esas
alınarak yapılır. (2) 24 üncü maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen fakültelerden mezun olanlar için
yazılı sınav konuları şunlardır: a) Hukuk; 1) Anayasa hukuku (genel esaslar). 2) İdare hukukunun genel esasları, idari yargı,
idari teşkilat. 3) Ceza hukuku (genel esaslar ve memur suçları). 4) Medeni hukuk (genel esaslar ve ayni haklar). 5) Borçlar hukuku (genel esaslar). 6) Ticaret hukuku (genel esaslar). 7) Ceza muhakemesi hukuku (genel esaslar). b) İktisat; 1) İktisat teorisi (mikro iktisat, makro iktisat). 2) İktisadi düşünceler ve doktrinler tarihi. 3) Para, banka, kredi ve konjonktür. 4) Uluslararası iktisadi ilişkiler ve teşekküller. 5) İşletme iktisadı. 6) Güncel ekonomik sorunlar. c) Maliye; 1) Genel maliye teorisi ve maliye politikaları. 2) Kamu giderleri. 3) Bütçe. ç) Muhasebe; 1) Genel muhasebe. 2) Bilanço analizi ve teknikleri. 3) Ticari hesap. d) Kompozisyon (genel, güncel ve sosyo-ekonomik ve
Bakanlığın sağlık politikaları ile alakalı konular). (3) 24 üncü maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen fakültelerden mezun olanlar
için yazılı sınav konuları şunlardır: a) Mezun olunan bölümlerin müfredatı dikkate
alınarak belirlenen alan bilgisi konuları. b) Kompozisyon (genel, güncel ve sosyo-ekonomik ve
Bakanlığın sağlık politikaları ile alakalı konular). Yarışma
sınavının yazılı kısmının yapılma şekli MADDE 28- (1) Sınav komisyonu üyeleri tarafından, yazılı
sınav soruları ve her soruya verilecek puanlar ile cevapları veya cevap
anahtarları hazırlandıktan sonra
imzalanmak suretiyle mühürlü zarf içinde sınav komisyonu başkanına teslim
edilir. Yazılı sınav sorularının puanları ve sınavın süresi soru
kâğıtlarında belirtilir. (2) Çoğaltılan soru kâğıtları zarflar içerisine
konularak mühürlenmek suretiyle kapatılıp muhafaza edilir ve sınav
salonunda adayların huzurunda açılır. (3) Yazılı sınavda, Başkanlık tarafından görevlendirilen
müfettişler gözetmenlik yaparlar. Sınava başlamadan önce, sınava girenlerin
isimleri bir tutanakla tespit edilir, soru zarflarının sağlam, kapalı ve
mühürlü olduğu hususunda da ayrı bir tutanak düzenlenir. Zarflar açılarak
soru kâğıtları adaylara dağıtılır. (4) Sınavda, önceden mühürlenmiş cevap kâğıtları
kullanılır. Sınav kağıtlarının özel bölümü dışındaki yerlere ad, soyad ya
da kimliği belirtecek herhangi bir işaret konulamaz. Aksi takdirde sınav
kâğıdı iptal edilir. Adaylar tarafından cevaplanan sınav kağıdının özel
bölümleri kapatılıp yapıştırılarak gözetmenler aracılığıyla salon başkanına
teslim edilir. (5) Yazılı sınav sona erdikten sonra, sınava
girenlerin adı, soyadı, teslim ettiği kâğıt adedi, sınavın başlama ve bitiş
saati ile ilgili olabilecek diğer hususlar, sınavın sonucuna ilişkin
düzenlenen tutanağa yazılır. (6) Sınav sonunda; toplanan sınav kâğıtları ve
tutanaklar, zarf içine konularak kapatılıp mühürlendikten sonra sınav
komisyonu başkanına teslim edilir. Yarışma
sınavı yazılı sınav notlarının değerlendirilmesi MADDE 29- (1) Yarışma sınavında her konu grubu için tam not
100 puandır. Yazılı sınavı başarmış sayılmak için her konu grubu için
alınan notun 50’den ve konu gruplarının aritmetik ortalamasının da 70’ten
aşağı olmaması gerekir. (2) Sınav kağıtları, sınav komisyonu tarafından
ayrı ayrı veya birlikte kapalı bölümleri açılmadan değerlendirilir. (3) Sınav kağıtlarındaki cevaplarla, cevap
anahtarlarının karşılaştırılması sonucu verilen notlar sınav kağıdının üst
kısmına yazılır. Tüm kağıtlar değerlendirildikten sonra, sınav komisyonu
üyeleri tarafından kapalı olan kimlik bölümü açılarak, en yüksek notlardan
başlamak üzere başarı sırasını gösterir bir tutanak düzenlenir. Notların
eşitliği halinde yarışma sınavına başvurduğu merkezi sınav puan türündeki
puanı yüksek olana öncelik tanınır. (4) Yazılı sınavda başarı göstererek sözlü sınava
girmeye hak kazananların listesi Başkanlık tarafından ilan edilir.
Başvurular elektronik platformda alındıysa e-posta ile ilgililere bilgi
verilerek, Bakanlık ve Başkanlığın internet sitelerinde duyurulur. Yarışma
sınavının sözlü kısmı MADDE 30- (1) Sözlü sınavın yapılacağı yer, tarih ve saat
belirtilmek suretiyle Bakanlık ve Başkanlığın internet sitelerinde ilan
edilir. (2) Sözlü sınavda aday; a) Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi, b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü, c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu, ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı, d) Genel yetenek ve genel kültürü, e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı, yönlerinden değerlendirmeye tabi tutulur. (3) Adaylar, komisyon tarafından ikinci fıkranın
(a) bendi için 50 puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı özelliklerin her
biri için 10’ar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı
tutanağa geçirilir. Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, komisyon başkan
ve üyelerinin 100 tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik
ortalamasının en az 70 olması şarttır. Yarışma
sınavının değerlendirilmesi ve sonuçlarının ilanı MADDE 31- (1) Yarışma sınavını başarmış sayılmak için
yarışma sınavı notunun 70’ten az olmaması gerekir. Yarışma sınavı notu,
yazılı sınav notu ile sözlü sınav notu toplamının ortalaması alınarak
bulunur. Yarışma sınavı yalnız sözlü sınav şeklinde yapılmışsa yarışma
sınav notu adayın sözlü sınav notudur. (2) Yarışma sınavı notu en yüksek olan adaydan
başlanmak suretiyle ilanda belirtilen kadro sayısı kadar asıl, ilanda
belirtilen kadro sayısının yarısını geçmemek kaydıyla da yedek liste
belirlenir. Yarışma sınavı notunun eşitliği halinde sırasıyla yazılı sınav
notu, yarışma sınavına başvurduğu merkezi sınav puan türündeki puanı yüksek
olan aday öncelik kazanır. Sınav sonuçları Bakanlığın ve Başkanlığın
internet sitelerinde ilan edilir, ayrıca asıl ve yedek listede yer alan
adaylara tebligat yapılır. Asıl adaylardan atama için müracaat etmeyen veya
ataması yapılıp da göreve başlamayan adayların ya da göreve başlayıp da
herhangi bir sebeple görevden ayrılanların yerine sınav sonuçlarının ilanından
itibaren altı ay içerisinde yedek adaylar başarı sırasına göre çağrılır.
Atama için müracaat etmeyen veya ataması yapılıp da göreve başlamayan
adaylar için sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz. Sınav
sonuçlarına itiraz MADDE 32- (1) Yazılı ve sözlü sınav sonuçlarına itiraz,
sınav sonuçlarının ilan edildiği günden başlamak üzere 5 iş günü içerisinde
Başkanlığa yapılır. Başkanlık 10 iş günü içerisinde itiraza cevap verir. Müfettiş
yardımcılığına atanma MADDE 33- (1) Yarışma sınavında başarı gösterenler, başarı
sırasına göre atanır. (2) Yarışma sınavını kazanan adaylara Başkanlık
tarafından gerekli tebligat yapılır. Giriş sınavını asıl olarak kazanıp
atanma hakkından feragat edenler, atandığı halde kanuni süresi içinde
göreve başlamayanlar ile atanma sırası gelen yedek adaylardan atanma
hakkından feragat edenler veya atandıkları halde kanuni süresi içinde
göreve başlamayanlar için sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz. Bunların
yerlerine, yedek olarak sınavı kazanan adaylar arasından başarı sırasına
göre atama yapılabilir. Yarışma
sınavı belgelerinin saklanması MADDE 34- (1) Yarışma sınavı ile ilgili belgeler, 18/10/2019
tarihli ve 30922 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Arşiv Hizmetleri
Hakkında Yönetmelik hükümlerine ve ilgili mevzuata uygun olarak saklanır. BEŞİNCİ BÖLÜM Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi ve Tez
Süreci Müfettiş
yardımcılarının yetiştirilmesi MADDE 35- (1) Müfettiş yardımcılığı süresi en az üç yıldır. (2) Müfettiş yardımcıları, 21/2/1983 tarihli ve
83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Aday Memurların
Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik ile bu Yönetmelikte belirtilen
esaslar dâhilinde en fazla 6 ay temel eğitim, hazırlayıcı eğitim ve staja
tabi tutulurlar. (3) Müfettiş yardımcıları, hazırlayıcı eğitim ve
staj kapsamında pratik becerilerini geliştirmek üzere teftiş ve denetim
çalışmalarında görevlendirilebilirler. (4) Müfettiş yardımcıları, müfettişliğin
gerektirdiği bilgi, beceri ve etik değerleri kazanmaları amacıyla gerekli
teorik ve pratik eğitimlerden geçirilir. Başkanlıkça belirlenen eğitim
sürecinde; a) Bakanlığın teşkilat yapısı, görevleri ve çalışma
düzeni hakkında bilgi ve tecrübe kazanmaya, b) Bakanlık görev alanına giren konulara ilişkin
mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri
kazanmaya, c) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma
teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneği kazanmaya, ç) Mesleğin gerektirdiği bilgi işlem
teknolojilerini öğrenmelerini sağlamaya, d) Şahsiyetlerini mesleğin gerektirdiği niteliklere
göre geliştirmeye, e) Yürürlükteki mevzuat ile teftiş, denetim,
inceleme, soruşturma ve ön inceleme konularında tecrübe ve ihtisas sahibi
olmalarını sağlamaya, f) Teftiş ve denetim kültürü ile rehberlik
anlayışını geliştirmeye, g) Temel yazılı ve sözlü iletişim becerileri ile
analitik düşünme alışkanlığı kazandırmaya, ğ) Çalışma disiplini ve ekip çalışması alışkanlığı
kazandırmaya, h) Bilimsel çalışma ve teknolojinin getirdiği
yeniliklerden yararlanma alışkanlığını kazandırmaya, yönelik çalışmalarda bulunurlar. Müfettiş
yardımcılarına yetki verilmesi MADDE 36-
(1) Müfettiş yardımcıları en az
iki ayrı müfettiş refakatinde teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma
usulleri hakkında bilgi ve deneyimlerini geliştirme ve müstakil olarak
görev yapabilecek duruma gelmelerini sağlamak üzere eğitim alırlar.
Müfettiş yardımcıları, refakatinde bulundukları müfettişin denetim ve
gözetimi altındadır. (2) On sekiz aylık yetiştirilme sürecini tamamlayan
ve refakatinde çalıştıkları müfettişlerce olumlu görüş verilen müfettiş
yardımcıları Başkanlıkça tespit edilen bir tarihte yetki sınavına tabi
tutulurlar. On sekiz aylık sürenin hesabında temel ve hazırlayıcı eğitimde
geçen süreler de dikkate alınır. Aylıksız izin ve toplamı üç ayı aşan
hastalık ve refakat izinleri bu sürenin hesabında dikkate alınmaz. (3) Yetki
sınavı; müfettiş yardımcılarının, görev ve yetki alanlarıyla ilgili mevzuat
bilgilerinin yeterli olup olmadığını, mesleğin gerektirdiği nitelikleri
kazanıp kazanmadıklarını ölçen bir sınavdır. Bu sınavda başarılı olan
müfettiş yardımcılarına teftiş, denetim, soruşturma, inceleme ve ön
inceleme yetkisi verilir. (4) Yetki sınavı, Başkanlıkça belirlenen esaslar
çerçevesinde yazılı olarak yapılır. Yetki sınavında başarılı olmak için,
100 tam puan üzerinden en az 70 puan alınması gerekir. (5) Yetki sınavında başarılı olamayanlar, 6 ay
süresince müfettiş refakatinde çalıştıktan sonra Başkanlıkça belirlenen bir
tarihte yeniden yetki sınavına girerler. (6) İkinci sınavda da başarılı olamayan veya
özürsüz olarak sınava girmeyen müfettiş yardımcıları müfettişlerinin
refakatinde çalışmalarına devam ederler. Tez
jürisi ve görevleri MADDE 37- (1) Tez jürisi, Başkanın onayı ile müfettişler
arasından seçilen biri jüri başkanı olmak üzere beş üyeden oluşur. Ayrıca
aynı vasıfları haiz 5 yedek üye de belirlenir. Başkanlıkça belirlenecek tez
konularıyla ilgili alanlarda öğretim üyeleri de tez jürisi üyesi olarak
görevlendirilebilir. Ancak bu şekilde görevlendirilecek üye sayısı ikiyi
geçemez. (2) Tez jürisi, tez konularını belirler ve tezleri
değerlendirir. Tez
konusunun belirlenmesi MADDE 38- (1) Müfettiş yardımcılarının aylıksız izin ile
toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç iki yıllık fiili
hizmetinin bitiminden itibaren tez hazırlama süreci başlar. (2) Bakanlığın görev alanına giren ana hizmet
konuları esas alınarak tez jürisi tarafından belirlenen tez konuları,
müfettiş yardımcılarına tebliğ edilmek üzere liste halinde Başkan onayına
sunulur. (3) Müfettiş yardımcıları, kendilerine tebliğ
edilen tez konuları arasından tercih sırasına göre üç tez konusunu tez
jürisinin onayına sunulmak üzere Başkanlığa bildirir. Tez jürisi, üç tez
konusundan birini veya gerekli görülen hallerde başka bir tez konusunu
müfettiş yardımcısının hazırlayacağı tez olarak belirleyebilir. (4) Tez jürisi, tez konularının belirlenme
sürecinde her müfettiş yardımcısına müfettiş yardımcısının teklifi
doğrultusunda veya resen tez danışmanı belirler. Bir öğretim üyesi veya
müfettişten tez danışmanı belirlenebileceği gibi tez konusu ile ilgili
ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan personelden de tez
danışmanı belirlenebilir. (5) Uygun bulunan tez konuları ve tez danışmanları,
müfettiş yardımcılarına tebliğ edilmek suretiyle kesinleşir. (6) Müfettiş
yardımcısına tez konusunun kesinleşmesinden itibaren altı ay tez hazırlama
süresi verilir ve verimli bir çalışma yapabilmesini sağlamak amacıyla bu
sürenin son iki ayı içerisinde başka görev verilmez. Tez
hazırlanmasına ilişkin esaslar MADDE 39- (1) Tezin, başka bir kurum ve kuruluşta uzmanlık,
yüksek lisans, doktora tezi veya başka bir ad altında aynı şekilde
incelenip savunulmamış olması zorunludur. Müfettiş yardımcısının
hazırlayacağı tezin kendi görüş ve değerlendirmeleri ile önerilerini içermesi
ve bilimsel çalışma etiğine uygun olması gerekir. (2) Müfettiş yardımcısı, tezini tez danışmanının
rehberliğinde bilimsel esaslara ve tez hazırlama kılavuzuna uygun olarak
hazırlar. Tez hazırlama kılavuzu Başkanlıkça hazırlanır. Tezde savunulan
fikir ve görüşlerin özgünlüğü ile sorumluluğu tezi hazırlayan müfettiş
yardımcısına aittir, bu görüşler Bakanlığın kurumsal görüşünü yansıtmaz. Tezin
teslimi ve değerlendirilmesi MADDE 40- (1) Müfettiş yardımcısı, tez hazırlanması için
verilen süre sonunda tezini Başkanlığa sunar. (2) Tez jürisi, teslim aldığı tezleri en geç bir ay
içerisinde inceler ve bu sürenin bitiminden itibaren bir ay içerisinde
müfettiş yardımcısını tezini savunmak üzere çağırır. Tezini teslim ettiği
halde kabul edilebilir bir mazeret sebebiyle tez savunmasına girememiş olan
müfettiş yardımcısı için ayrı bir savunma tarihi belirlenir. Tezin
savunulması MADDE 41- (1) Müfettiş yardımcısı, belirlenen günde tezini
sözlü olarak savunur ve tez jürisinin tez konusu ile ilgili sorularını
cevaplandırır. (2) Tez jürisi üyelerinin her biri, savunma
toplantısının ardından teze ilişkin puanlamasını yapar. 100 tam puan üzerinden
yapılacak değerlendirmede verilen notların aritmetik ortalaması en az 70
puan olan tez başarılı kabul edilir. (3) Kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın
savunma toplantısına girmeyen müfettiş yardımcısı başarısız tez vermiş
sayılır. Tezin
başarısız bulunması MADDE 42- (1) Süresi içinde tezlerini sunmayan veya tezleri
başarılı bulunmayan müfettiş yardımcılarına, başarısız olma gerekçesinin
yer aldığı tez jürisi raporunu dikkate almak suretiyle yeni bir tez
hazırlaması için altı ayı aşmamak üzere ek süre verilir. Verilen ek süre
içinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de
başarılı kabul edilmeyenler hakkında 46 ncı madde hükümleri uygulanır. ALTINCI BÖLÜM Yeterlik Sınavı ve Müfettişliğe Atama Yeterlik
sınav komisyonu MADDE 43– (1) Yeterlik sınavını, 21 inci maddede belirtilen
şekilde oluşturulan sınav komisyonu yapar. Yeterlik
sınavı MADDE 44- (1) Tezi başarılı kabul edilen müfettiş
yardımcısı, aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat
izinleri hariç en az üç yıl fiilen çalışması kaydıyla yeterlik sınavına
girmeye hak kazanır. (2) Yeterlik sınavı, sınav tarihinden en az iki ay
önce ilan edilen konularda yazılı ve sözlü olarak yapılır. Sınav soruları
yeterlik sınav komisyonunca hazırlanır. Yazılı ve sözlü sınav puanlarının
aritmetik ortalaması alınarak 100 tam puan üzerinden en az 70 puan alanlar
başarılı sayılır. Yeterlik sınavında başarılı sayılmak için yazılı sınav
puanının 60 puandan aşağı olmaması gerekir. (3) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar ile
sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınava
girmeyenlere Başkanlıkça belirlenecek bir tarihte ikinci kez sınav hakkı
verilir. (4) İkinci kez girdiği yeterlik sınavında başarılı
olamayanlar ile sınava girmeye hak kazandığı halde ikinci kez yeterlik
sınavına girmeyenler hakkında 46 ncı madde hükümleri uygulanır. Yeterlik
sınavında başarılı olanlar ve müfettişliğe atama MADDE 45- (1) Müfettiş yardımcılığında en az üç yıl çalışıp
yeterlik sınavını başarmış olanlar, bu sınavdaki başarı sırasına göre 3
sayılı Üst Kademe Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama
Usullerine Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine göre müfettişliğe atanırlar.
Meslekten
çıkarılma MADDE 46- (1) 42 nci madde gereğince tezleri başarılı kabul
edilmeyenler, ikinci kez girdiği yeterlik sınavında başarılı olamayanlar
ile yeterlik sınavına girmeye hak kazandığı halde ikinci kez sınava
girmeyenler müfettiş yardımcısı unvanını kaybederler ve Bakanlıkta
durumlarına uygun memur unvanlı kadrolarına atanırlar. YEDİNCİ BÖLÜM Teftişe Tabi Olanların Yükümlülükleri Teftişe
tabi olanların yükümlülükleri MADDE 47- (1) Teftişe tabi gerçek ve tüzel kişiler, teftiş
için gereken gizli dahi olsa bütün belge, defter ve bilgileri talep
edildiği takdirde ibraz etmek, para ve para hükmündeki evrakı ve ayniyatı
ilk talebinde göstermek, sayılmasına ve incelemesine yardımcı olmak
zorundadır. Müfettişler görevleri sırasında tüm resmi daire, kurum, kuruluş
ve kamuya yararlı derneklerle gerçek ve tüzel kişilerden gerekli yardım,
bilgi, evrak, kayıt ve belgeleri istemeye yetkili olup kanuni bir engel
olmadıkça bu isteğin yerine getirilmesi zorunludur. (2) Teftişe tabi kamu ve özel tüm sağlık kurum ve
kuruluşlarının yönetici ve görevli memurları ile çalışanları; müfettişlerin
görevlendirildikleri konularda bilgi işlem sistemleri, raporlama araçları,
internet, intranet ve benzeri ağlar ile veri tabanlarına erişimini
sağlamak, elektronik, manyetik ve benzeri her türlü elektronik bilgi
iletişim araç ve gereçlerindeki bilgiler ve kayıtları ilk talebinde
müfettişe göstermek ve incelemesine yardımda bulunmak zorundadırlar. (3) Teftiş, denetim inceleme ve soruşturmaya tabi
tutulan kamu ve özel kurum ve kuruluşların yöneticileri, hizmetin gereği
gibi yürütülebilmesi için gereken önlemleri almak, müfettişlere görevleri
süresince temsil ve statüleri ile denetim hizmetlerinin özgün olarak
yürütülmesine uygun bir yer sağlamak ve gerekli diğer tüm tedbirleri almak
zorundadırlar. (4) Teftiş, denetim, inceleme, soruşturma ve ön
inceleme sırasında personele müfettişin bilgisi dışında yıllık izin
verilemez, daha önceden verilen yıllık izinler ise müfettişin talebi
üzerine durdurulabilir. SEKİZİNCİ BÖLÜM Yükselme, Kıdem, Mesleki Eğitim ve Müfettiş
Güvencesi Yükselme
ve kıdem MADDE 48- (1) Başmüfettişliğe yükselme; en az 10 yıl
müfettişlik yapmış olanlar arasından mesleki yetenek, liyakat, çalışmalarda
gösterilen gayret, başarı ve kıdem durumları değerlendirilmek suretiyle
Başkanın önerisi ve Bakan onayı ile gerçekleştirilir. On yıllık sürenin
hesaplanmasına, toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri ile
aylıksız izinlerde geçen süreler dâhil edilmez. (2) Müfettişlik kıdemine esas süre, müfettiş
yardımcılığı ile müfettişlikte, müfettişlik sıfat ve kadrosu muhafaza
edilmek şartıyla idari görevlerde ve ücretli izinlerde geçirilen süredir. (3) Müfettişlik kıdem sırası, müfettiş yardımcıları
açısından yarışma sınavındaki müfettişler için yeterlik sınavındaki başarı
derecelerine göre tespit edilir. (4) Aynı yarışma sınavı ile göreve başlayan
müfettiş yardımcılarından birinci yeterlik sınavında başarılı olamayanlar
ile sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınava
girmeyenlerin daha sonra yapılan yeterlik sınavıyla müfettişliğe atanmaları
durumunda bunların kıdemleri, kendi dönemlerindeki müfettişlerden sonra
gelir. (5) Başmüfettişlerin kıdem sırası, her halde
müfettişlerden öncedir. Başmüfettişler arasındaki kıdem sırasının
tespitinde başmüfettişliğe atanma tarihi, aynı tarihte atananlar için
müfettişlik kıdemi esas alınır. (6) Başkan, Kurulun en kıdemlisidir. Başkanlık
yaptıktan sonra müfettişliğe dönenler, döneminin en kıdemlisi sayılırlar.
Aynı dönemde bu durumda birden fazla müfettiş varsa, bunların kıdem
sırasının tespitinde müfettişlik kıdemleri esas alınır. (7) Kurula, 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 6 ncı maddesi uyarınca atananlardan; yeterlik sınavında
başarı göstermek suretiyle müfettiş, denetmen, denetçi, kontrolör
unvanlarından birini iktisap edenlerin denetim mesleğinde geçen süreleri
ile üst kademe kamu yöneticiliklerinde geçen sürelerinin tamamı, denetim
mesleğinden olmayanların ise hizmet sürelerinin yarısı denetim meslek
kıdeminden sayılır. Mesleki
eğitim MADDE 49- (1) Müfettişler, mesleki bilgi ve yeteneklerinin
artırılması amacıyla eğitime tabi tutulabilirler. (2) Müfettişler görev alanlarıyla ilgili konularda
inceleme ve araştırma yapmak, mesleki bilgilerini artırmak üzere 21/1/1974
tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yurt dışına gönderilebilirler. Mesleki
güvence MADDE 50- (1) Müfettişler, görevlerini Bakan adına ve
doğrudan Bakana karşı sorumlu olarak bağımsız bir şekilde yerine
getirirler. (2)
Müfettişler, müfettişlik görevinin gerektiği gibi yürütülmesini
engelleyecek sıhhi, ahlaki veya mesleki yetersizlikleri sağlık kurulu
raporu, müfettiş raporu veya yargı kararı ile tespit edilmedikçe
görevlerinden alınamaz ve kendi istekleri dışında idari bir göreve
atanamazlar. (3) Açık olan maddi ve hukuki durumun bilerek
değiştirilmesi veya başka türlü gösterilmesi veya müfettişliğin ve etik
ilkelerin gereklerine uyulmaksızın rapor düzenlenip zarara yol açılması
gibi haller hariç olmak üzere müfettişlerin düzenledikleri raporlardaki
kanaat ve teklifleri sebebiyle sorumlu tutulmamaları asıldır. Yeniden
atanma MADDE 51- (1) Müfettiş unvanını kazandıktan sonra meslekten
çeşitli sebeplerle ayrılanlar; gerekli nitelikleri yitirmemiş ve
durumlarına uygun boş kadro olması halinde, müfettişliğe yeniden
atanabilirler. DOKUZUNCU BÖLÜM Teftiş ve Denetim Türlerine İlişkin Esaslar Genel
teftiş ve düzenlilik denetimi MADDE 52- (1) Bakanlık teşkilatı ile gerektiğinde bağlı ve
ilgili kuruluşların ve bunların denetimi altındaki kurum ve kuruluşların
her türlü iş ve işlemlerinin Bakanlığın amaç ve politikaları ile ilgili
mevzuata uygunluğunun denetlenmesidir. (2) Teftiş ve denetimlerde Başkanlıkça hazırlanan
rehber ya da kılavuzlar kullanılır. Teftiş ve denetimlerde suç unsuruna
rastlanılmışsa konu Başkanlığa intikal ettirilir, alınacak talimata göre
hareket edilir. Rehberlik
ve risk odaklı denetim MADDE 53- (1) Mali, idari sistem ve kontrol mekanizmalarının
risk, hata ve zayıflıklarının belirlenmesi ve iyi uygulama örneklerinin
yaygınlaştırılması yoluyla sistemlerin geliştirilmesi hedeflerine yönelik
olarak mevzuata uygunluk, yönetim ve davranış standartları konularında
yoğunlaşan denetim türüdür. Bilgi
teknolojileri denetimi MADDE 54- (1) Denetlenen birimin yazılım ve donanım
altyapılarının güvenliği ve verimliliğinin denetlenmesidir. İnceleme,
soruşturma ve ön inceleme MADDE 55- (1) Müfettişler tarafından bir konunun veya
yürütülen iş ve işlemlerin mevcut bilgi ve belgelere dayanarak gerçeğe
uygunluğunun ve doğruluğunun belirlenmesi amacıyla mevzuat çerçevesinde
inceleme yapılır. Yapılan inceleme sonucunda soruşturma açılmasını gerektirir
bir sonucun ortaya çıkması halinde Başkanlık vasıtasıyla Bakanlık
Makamından soruşturma yetkisi talep edilir. (2) Müfettişler tarafından kamu görevlileri ve
diğer ilgililerin ceza ve disiplin hukukundan doğan sorumluluklarının
saptanması amacıyla soruşturma yürütülür. (3) Müfettişler, Bakanlıkça görevlendirilmeleri
halinde memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında 2/12/1999 tarihli ve
4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında
Kanun ile Meslekî Sorumluluk Kurulunca talep edilmesi halinde 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 53 üncü maddesinde yer alan
soruşturma usulüne tabi olanlar dışındaki sağlık meslek mensupları hakkında
tıbbî işlem ve uygulamaları nedeniyle 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık
Hizmetleri Temel Kanununun ek 18 inci maddesi gereğince ön inceleme
yaparlar. (4) Acil hallerde Başkanın yazılı veya sonradan
yazılı hale getirilmek üzere şifahi talimatına göre derhal teftiş, inceleme
ve soruşturma görevine başlanır. ONUNCU BÖLÜM Raporlar Raporların
kapsamı MADDE 56- (1) Raporlar, somut verilere dayanılarak objektif
değerlendirmeleri içerecek şekilde hizmetin hukuka uygunluğu ile etkin,
verimli ve ekonomik olarak yürütülüp yürütülmediğinin tespiti,
değerlendirilmesi ve önerileri kapsayacak biçimde düzenlenir. (2) Raporların açık, anlaşılır, yazım kurallarına
uygun olması gerekir. (3) Müfettişler rapor düzenlerken Başkanlıkça
belirlenen rapor şablonlarına uymak zorundadırlar. Rapor
çeşitleri MADDE 57- (1) Müfettişler çalışmaları sonunda işin
özelliğine göre; a) Genel teftiş raporu, b) İnceleme raporu, c) Soruşturma raporu, ç) Araştırma raporu, d) Ön inceleme raporu, düzenler. (2) Başkanlık, birinci fıkrada belirtilenler
dışında ihtiyaca göre rapor türleri belirlemeye yetkilidir. Genel
teftiş raporu MADDE 58-
(1) Genel teftiş raporu; Bakanlık
teşkilatı ile gerektiğinde bağlı ve ilgili kuruluşların, Bakanlığın
denetimine tabi kamu ve özel kurum ve kuruluşların iş, işlem ve
süreçlerinin mevzuata uygunluğu ile kaynakların etkin, verimli ve ekonomik
kullanımını sağlamak ve Bakanlık hizmetlerinin kalitesini artırmaya
yardımcı olmak için çözüm ve öneriler geliştirmek amacıyla gerçekleştirilen
teftiş faaliyeti sonucunda düzenlenen rapordur. İnceleme
raporu MADDE 59- (1) İnceleme raporu; ihbar ve şikâyet üzerine
yapılan inceleme sonucunda soruşturmayı gerektirir hal bulunmadığı takdirde
yapılacak işleme esas görüşlerin bildirilmesi amacıyla düzenlenen rapordur.
Soruşturma
raporu MADDE 60- (1) Soruşturma raporu; yürürlükteki ceza
mevzuatına göre suç ya da personel mevzuatına göre disiplin suçu oluşturan
eylem ve işlemlerden dolayı yapılan soruşturmalar sonucunda düzenlenen
rapordur. Araştırma
raporu MADDE 61- (1) Araştırma raporu; a) Mevzuatın ve verilen emirlerin uygulanmasında
görülen noksanlıklar ve bunların düzeltilmesine ilişkin hüküm ve usuller
hakkındaki görüş ve önerilerin, b) Bakanlıkça araştırma yaptırılan çeşitli konular
hakkındaki öneri ve düşüncelerin, c) Mesleki ve bilimsel çalışmaların sonuçlarının, bildirilmesi amacıyla düzenlen rapordur. Ön
inceleme raporu MADDE 62- (1) Ön inceleme raporu; 4483 sayılı Kanun ile 3359
sayılı Kanunun ek 18 inci maddesi hükümlerine göre soruşturma izni vermeye
yetkili merci kararına esas olmak üzere yapılan ön inceleme sonucunda
düzenlenen rapordur. Raporlar
üzerinde Başkanlıkça yapılacak işlemler MADDE 63- (1) Raporlar, işin tamamlanmasından itibaren en
geç 15 gün içerisinde Başkanlığa sunulur. (2) Başkanlığa sunulan raporlar, mevzuata uygunluğu
ile maddi hata ve usul eksikliği içerip içermediği yönünden Başkan
tarafından görevlendirilen müfettişlere incelettirildikten sonra Bakan
onayına sunulur. (3) Raporun incelenmesi sonucunda tespit edilen
eksikliklerin düzeltilmesi veya tamamlatılması, raporu düzenleyen
müfettişten istenir. Müfettiş, rapordaki yanlışlıkları düzeltmek ve
eksiklikleri tamamlamakla yükümlüdür. (4) Başkanlıkça, raporda belirtilen görüş ve
kanaate iştirak edilmemesi veya müfettişin görüş ve kanaatinde ısrar etmesi
sonucunda görüş birliğine varılamaması halinde konu Başkanlık tarafından
başka müfettiş veya müfettişlere yeniden inceletilir ya da müfettişin görüş
ve kanaati ile Başkanlık görüşünün yer aldığı bir onay hazırlanır ve Bakana
sunulur. Rapor
sonuçlarının bildirimi ve takibi MADDE 64- (1) Bu Yönetmelikte ayrıca belirtilmeyen hallerde
gereği için Bakanlık birimlerine gönderilen raporlara istinaden yapılan
işlemlerin sonucu ya da yapılmakta olan işlemlerin safahatı hakkında ilgili
birimler tarafından Başkanlığa bilgi verilir. ON BİRİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Müfettiş
kimlik belgesi, mühür ve demirbaşlar MADDE 65- (1) Müfettiş ve yetkili müfettiş yardımcılarına
mühür ile Bakan ve Başkan tarafından imzalanmış kimlik ve yetki belgesi
verilir. Kimlik belgesinde müfettişin görev ve yetkilerini belirten özet
bilgiler yer alır. (2) Müfettişlere nitelikli elektronik sertifika,
dizüstü bilgisayar, çanta gibi mesleki araç ve demirbaşlar ihtiyaca göre
Başkanlıkça sağlanır. Kullanıcılar bu araç ve gereçleri itinalı kullanmakla
yükümlüdürler. (3) Müfettişin emeklilik, istifa, aylıksız izin
gibi nedenlerle görevinden ayrılması hallerinde müfettiş kimlik belgesi,
mühür ve demirbaşlar Başkanlığa iade edilir. Haberleşme
ve izin kullanılması MADDE 66- (1) Müfettişler, görevle ilgili hareket ve
varışlarını elektronik ortamda veya yazı ile Başkanlığa bildirirler. (2) Müfettişler; teftiş, denetim, inceleme,
araştırma, soruşturma ve ön inceleme görevlerini tamamladıklarında
Başkanlığı bilgilendirmek suretiyle görev mahallinden ayrılırlar. (3) Müfettişler izne başlayış ve bitiş tarihlerini
Başkanlığa bildirirler. (4) Müfettişlerin görevde iken izin kullanmamaları
esastır. Ancak zorunlu durumlarda Başkanlığın uygun görmesiyle izin
kullanabilirler. Başkanlığa
bilgi verme yükümlülüğü MADDE 67- (1) Bakanlık merkez birimleri ile bağlı ve ilgili
kuruluşları, mevzuata ilişkin alt düzenleyici işlemlerini içeren idari
düzenlemeleri ile Resmî Gazete’de yayımlanmayan yönetmelikleri bilgi için
Başkanlığa göndermekle yükümlüdürler. Başkanlığın
alt düzenleyici işlemleri MADDE 68- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili diğer
hususlar Başkanlık tarafından alt düzenleyici işlemlerle düzenlenir. Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik MADDE 69- (1) 3/10/2013 tarihli ve 28784 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Sağlık Bakanlığı Denetim Hizmetleri Başkanlığı
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Mevcut
müfettiş yardımcılarının müfettişliğe atanmaları GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinde Sağlık Bakanlığı müfettiş yardımcısı kadrolarında
bulunanların yetiştirilmesi, yeterlik sınav konuları ve müfettiş
kadrolarına atanmaları, kazanılmış hakları saklı kalmak üzere bu Yönetmelik
ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre sonuçlandırılır. Müfettişlik
kıdemine ilişkin geçiş hükümleri GEÇİCİ
MADDE 2- (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinde Başkanlıkta görevli müfettiş ve başmüfettişlerin
müfettişlik kıdeminin tespitinde, daha önce çalıştığı kurumlarda mesleğe
müfettiş yardımcılığı/stajyer kontrolör/sağlık denetçi yardımcısı sınavı
ile girip bilâhare müfettiş/kontrolör/sağlık denetçisi yeterlik sınavında
başarı göstermiş olanların, bu kurumlarda geçirdikleri süreler de dikkate
alınır. (2) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinde Bakanlıkta
başmüfettiş olarak görev yapanların kıdem sıralamasının tespitinde
müfettişlik ve başmüfettişlikte geçen toplam süreler esas alınır. Yürürlük MADDE 70- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 71- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı
yürütür. |
