16 Haziran 2023 CUMA | Resmî Gazete | Sayı : 32223 |
YÖNETMELİK | ||
Nükleer Düzenleme Kurumundan: RADYASYON ACİL DURUMLARININ YÖNETİMİ HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Başlangıç Hükümleri Amaç MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, nükleer enerji ve
iyonlaştırıcı radyasyona ilişkin düzenleyici kontrole tabi faaliyetlerin
yürütülmesi sırasında meydana gelebilecek radyasyon acil durumlarının
yönetimine dair usul ve esaslar ile yetkilendirilen kişilerin bunlara
yönelik görev ve sorumluluklarını belirlemektir. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, nükleer enerji ve iyonlaştırıcı
radyasyona ilişkin faaliyetlerin yürütüldüğü, düzenleyici kontrole tabi
tesisler ve radyasyon uygulamaları için radyasyon acil durumlarının saha
içi yönetimini kapsar. (2) Radyasyon acil durumlarıyla ilgili saha dışı
hazırlık, planlama ve müdahale faaliyetleri Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığı koordinasyonunda ve diğer ilgili kurum ve kuruluşlarla iş
birliği içerisinde, 23/2/2022 tarihli ve 5211 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararıyla yürürlüğe konulan Afet ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri
Yönetmeliği ve Ulusal Radyasyon Acil Durum Planı başta olmak üzere ilgili
mevzuat ve planlar kapsamında gerçekleştirilir. Dayanak MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 95 sayılı Nükleer Düzenleme
Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendine, 5 inci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendine ve 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Acil durum çalışanları: Radyasyon acil durumuna
müdahaleye ilişkin görevleri yapmak üzere radyasyon acil durumu öncesinde
veya sırasında belirlenen; yetkilendirilen kişi tarafından istihdam edilen
kişiler ve ilgili kurum ve kuruluşların müdahale ekipleri ile radyolojik
ölçüm ve analiz ekipleri, kolluk kuvvetleri, itfaiye ekipleri, sağlık
personeli ve diğer destek personelini, b) Acil durum donanımı: Radyasyon acil durumunda
kullanılacak radyasyon ölçüm cihazları, iletişim sistemleri ve kişisel
koruyucu donanım gibi her türlü ekipman, araç ve gereçleri, c) AFAD: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığını, ç) Deterministik etki: Alınan radyasyon dozu için
belirli bir eşik seviyesi aşıldığında ortaya çıkan ve şiddeti alınan dozla
beraber artan sağlık etkisini, d) Diğer müdahale faaliyetleri: Radyasyon acil
durumunda radyolojik ölçüm ve analiz, tıbbi tanı ve tedavi, tıbbi takibi
gereken kişilerin kayıt altına alınması ve takibinin sağlanması ile bölge
halkının bilgilendirilmesi gibi faaliyetleri, e) Genel kriterler: Koruyucu eylemlerin ve diğer
müdahale faaliyetlerinin gerçekleştirilmesini gerektiren doz seviyelerini, f) Hafifletici eylemler: Radyasyon acil durumunun
sonuçlarının hafifletilmesi ve kontrol altına alınması için saha içindeki
hasarların ve varsa diğer tehlikelerin kontrol altına alınması ve görevli
personele teknik destek sağlanması gibi eylemleri, g) Kaza: Tesisler ve radyasyon uygulamaları
kapsamında meydana gelen; çalışanlar, halk ve çevre üzerinde radyolojik
sonuçları olan veya potansiyel sonuçları güvenlik açısından önem taşıyan
kontrol dışı durumları, ğ) Kısmi ölçekli tatbikat: Acil durum müdahale
organizasyonunun sadece belirlenen birimlerinin veya personelinin görev ve
sorumlulukları ile bunlar arasındaki etkileşim mekanizmalarının test edildiği
tatbikatı, h) Koruyucu eylemler: Radyasyon acil durumunda
uygulanan giriş-çıkış kontrolü, tahliye, sığınma, iyot tableti kullanımı,
radyoaktif maddelerin bilinçsizce vücuda alınmasının engellenmesi, çevre ve
kişilerdeki radyoaktif kirliliğin kontrolü ve giderilmesi gibi eylemleri, ı) Kurum: Nükleer Düzenleme Kurumunu, i) Masa başı tatbikatı: Acil durum müdahale
organizasyonu tarafından aynı oda veya bina içinde ya da bilgisayar ağı
üzerinden, belirli kaza senaryoları için gerçekleştirilecek müdahale
faaliyetlerine ilişkin tartışma ve değerlendirmenin yapıldığı tatbikatı, j) Müdahale: Radyasyon acil durumunun; insan
sağlığı ve güvenliği, yaşam kalitesi, mal varlığı ve çevreye olan zararlı
etkilerinin hafifletilmesi ve kontrol altına alınması için gerçekleştirilen
hafifletici eylemler, koruyucu eylemler ve diğer müdahale faaliyetlerinin
tamamını, k) Olay: Tesisler ve radyasyon uygulamaları
kapsamında meydana gelen; çalışanlar, halk ve çevre üzerindeki radyolojik
sonuçları veya potansiyel sonuçları kaza durumuna göre daha düşük olan ve şartların
gelişimine göre kaza durumuna dönüşebilecek kontrol dışı durumları, l) Operasyonel acil durum kriterleri:
Yetkilendirilen kişi tarafından tesis ve radyasyon uygulaması kapsamında
önceden belirlenmiş olan; radyasyon acil durumunu tespit etmek, radyasyon
acil durumunun sınıfını belirlemek ve koruyucu eylemler ile diğer müdahale
faaliyetlerinin uygulanmasına ilişkin kararları almak için kullanılan
ölçülebilir parametreleri, m) Radyasyon acil durumu: Tesislerde veya radyasyon
uygulamalarında bir olay, kaza ya da emniyet zafiyeti sonucunda;
radyasyondan korunmaya ilişkin mevzuat ile belirlenen sınırların üzerinde
radyasyon dozu alınmasına veya radyoaktif kirliliğe neden olabilecek ve
ivedilikle müdahale gerektirecek nükleer ve radyolojik tehlike durumlarını,
n) Radyasyon acil durumu bildirimi: Radyasyon acil
durumunun tespitinden sonra Kuruma, radyasyon acil durumu kapsamında görev
ve sorumluluğu olan diğer kurum ve kuruluşlar ile ilgili birim ve
merkezlere derhâl sözlü olarak ve ivedilikle yazılı olarak haber ve bilgi
verilmesini, o) Radyoaktif kirlilik: Çevrede, vücutta veya
herhangi bir maddenin yüzeyinde veya içinde istenmeyen radyoaktif madde
birikimini, ö) Radyolojik ölçüm ve analiz: Radyasyona maruz
kalmanın veya radyoaktif kirliliğin kontrol altına alınması ya da
hesaplanmasına yönelik olarak radyasyon dozunun veya radyoaktif kirliliğin
ölçülmesi, numune alınarak analizlerin yapılması ve sonuçların değerlendirilmesini, p) Saha içi: Tesisi veya radyasyon uygulamasının
gerçekleştirildiği yeri fiziksel engellerle çevreleyen, sadece kontrollü
giriş-çıkış yapılabilen ve üzerinde yetkilendirilen kişinin yetkisi olan
alan ile radyasyon acil durumlarında kordon içine alınan alanı, r) Stokastik etki: Radyasyonun neden olduğu, ortaya
çıkma olasılığı alınan dozla artan ve ortaya çıktığında ciddiyeti alınan
dozdan bağımsız olan sağlık etkisini, s) Tam ölçekli tatbikat: Saha içi ve saha dışı
müdahale faaliyetlerinin koordinasyonunun, yönetiminin, etkileşiminin,
kaynakların etkin kullanımının test edildiği ve saha dışıyla ilgili
çalışmaların AFAD koordinasyonu ile gerçekleştirildiği tatbikatı, ş) Tesis: Nükleer tesis, radyasyon tesisi veya
radyoaktif atık tesisini, t) Ulusal Radyasyon Acil Durum Planı (URAP): AFAD
tarafından Kurum ile iş birliği yapılarak hazırlanan, yurt içinde veya yurt
dışında meydana gelebilecek bir radyasyon acil durumu için yerel ve ulusal
seviyede yapılacak planlamanın, gerçekleştirilecek müdahalenin ve uluslararası
ilişkilerin yürütülmesinin esaslarını belirleyen ulusal planı, u) Yetkilendirilen kişi: 5/3/2022 tarihli ve 7381
sayılı Nükleer Düzenleme Kanunu kapsamındaki bir faaliyetin yürütülmesi
için Kurum tarafından kendisine lisans, izin veya yetki belgesi verilen
gerçek veya tüzel kişiyi, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel İlkeler Sorumluluk MADDE 5- (1) Tesisler ve radyasyon uygulamaları kapsamında
meydana gelebilecek radyasyon acil durumlarının yönetimine ilişkin asıl
sorumluluk yetkilendirilen kişiye ait olup hiçbir koşulda devredilemez. (2) Radyasyon acil durumunda ihtiyaç duyulması
hâlinde saha dışındaki ilgili kurum ve kuruluşlardan destek alınması
yetkilendirilen kişinin sorumluluğunu azaltmaz veya ortadan kaldırmaz. Radyasyon
acil durumu yönetim sistemi MADDE 6- (1) Yetkilendirilen kişi radyasyon acil durumuna
hazırlık sürecinde tesise ve radyasyon uygulamasına ilişkin radyolojik ve
radyolojik olmayan tehlikeler ile emniyete ilişkin zafiyetleri tanımlar ve
bunları dikkate alarak tehlike değerlendirmesi yapar. (2) Yetkilendirilen kişi radyasyon acil durumu
yönetimi için gerekli olan insan kaynağı ile mali ve teknik kaynakları
sağlar. (3) Yetkilendirilen kişi tehlike değerlendirmesine
uygun olarak tesislere ilişkin öngörülebilir tüm radyasyon acil durumları
için etkin hazırlık ve müdahale yapılmasına olanak sağlamak üzere, ulusal
acil durum yönetim sistemiyle uyumlu bir radyasyon acil durumu yönetim
sistemi kurar ve bu sistemin devamlılığını sağlar. (4) Yetkilendirilen kişi radyasyon acil durumu
yönetimiyle ilgili faaliyetlerini kurmuş olduğu yönetim sisteminin bir
parçası olarak yürütür. Radyasyon
acil durumu hazırlık kategorileri MADDE 7- (1) Yetkilendirilen kişi, aşağıda tanımlanan
radyasyon acil durumu hazırlık kategorileri kapsamında, tesise ve radyasyon
uygulamasına ilişkin kategoriyi belirler ve radyasyon acil durumlarıyla
ilgili hazırlık, planlama ve müdahale faaliyetlerini bu kategoriyi dikkate
alarak gerçekleştirir: a) Kategori I: Saha içindeki radyasyon acil
durumlarının, saha dışındaki kişilerin EK-1 Tablo 1’de yer alan koruyucu
eylemlerin gerçekleştirilmesini gerektirecek dozları almasına neden
olabilecek; ısıl gücü 100 MW’dan büyük nükleer reaktörlerin yer aldığı
tesisler, 0,1 EBq’den fazla Cs-137 içeriğine sahip kullanılmış yakıtların
bulunduğu tesisler gibi tesisler bu kategori kapsamında değerlendirilir. b) Kategori II: Saha içindeki radyasyon acil
durumlarının, saha dışındaki kişilerin EK-1 Tablo 2’de yer alan koruyucu
eylemlerin gerçekleştirilmesini gerektirecek dozları almasına neden
olabilecek; ısıl gücü 2 MW ile 100 MW arasında olan nükleer reaktörlerin
yer aldığı tesisler, aktif soğutma gerektiren kullanılmış yakıtların bulunduğu
tesisler ve saha içinde kontrolsüz kritikliğin gerçekleşme ihtimali olan
tesisler gibi tesisler bu kategori kapsamında değerlendirilir. c) Kategori III: Saha içindeki radyasyon acil
durumlarının, sadece saha içinde koruyucu eylemlerin ivedilikle gerçekleştirilmesini
gerektirecek dozlara neden olabileceği; ışınlama tesisleri, radyoaktif atık
tesisleri, radyoaktif kaynakların üretildiği radyasyon tesisleri ve kapalı
radyoaktif kaynakların kullanıldığı radyoterapi uygulamaları gibi zırhlama
yitirildiğinde 1 metre mesafede dış ışınlanma kaynaklı 100 mGy/saat’ten
büyük doz hızında radyasyona maruz kalınabilecek tesisler ve radyasyon
uygulamaları, tesis içinde kontrolsüz kritikliğin gerçekleşme ihtimali olan
tesisler ve ısıl gücü 2 MW veya daha düşük olan nükleer reaktörlerin yer
aldığı tesisler gibi tesisler ve radyasyon uygulamaları bu kategori
kapsamında değerlendirilir. ç) Kategori IV: Öngörülemeyen bir konumda veya
işletmede radyasyon acil durumunun meydana gelmesine neden olabilecek;
radyotermal jeneratörler, endüstriyel radyografi uygulamaları, açık
radyoaktif kaynakların kullanıldığı nükleer tıp uygulamaları gibi zırhlama
yitirildiğinde 1 metre mesafede dış ışınlanma kaynaklı 1 mGy/saat’ten büyük
doz hızında radyasyona maruz bırakabilecek taşınabilir radyoaktif
kaynakların kullanıldığı radyasyon uygulamaları, uranyum ve toryum
madenciliği ile işleme tesisleri ve radyoaktif maddelerin transit
geçirilmesi de dâhil olmak üzere radyoaktif maddelerin taşınması gibi
radyasyon uygulamaları ve tesisler bu kategori kapsamında değerlendirilir. Radyasyon
acil durumu sınıfları MADDE 8- (1) Yetkilendirilen kişi; tesislere ve radyasyon
uygulamalarına ilişkin radyasyon acil durumlarını aşağıda tanımlanan
radyasyon acil durumu sınıfları kapsamında sınıflandırır: a) Genel acil durum: Kategori I ve II’de yer alan
tesislerde meydana gelen, saha içi ve saha dışında hafifletici eylemler ve
koruyucu eylemler ile diğer müdahale faaliyetlerinin gerçekleştirilmesini
gerektiren radyasyon acil durumlarıdır. b) Saha acil durumu: Kategori I ve II’de yer alan
tesislerde meydana gelen, saha içinde ve gerekirse saha yakınlarında
hafifletici eylemler ve koruyucu eylemler ile diğer müdahale
faaliyetlerinin gerçekleştirilmesini gerektiren radyasyon acil durumlarıdır.
c) Tesis acil durumu: Kategori I, II ve
III’te yer alan tesislerde ve radyasyon uygulamalarında meydana gelen,
tesis ve radyasyon uygulaması dâhilinde hafifletici eylemler ve koruyucu
eylemler ile diğer müdahale faaliyetlerinin gerçekleştirilmesini gerektiren
radyasyon acil durumlarıdır. ç) Alarm durumu: Kategori I, II ve III’te yer
alan tesislerde ve radyasyon uygulamalarında meydana gelen, durumun
değerlendirilmesini ve sonuçlarının hafifletilmesini gerektiren radyasyon
acil durumlarıdır. d) Diğer acil durumlar: Kategori IV’te yer alan
tesislerde ve radyasyon uygulamalarında meydana gelen, hafifletici eylemler
ve koruyucu eylemler ile diğer müdahale faaliyetlerinin
gerçekleştirilmesini gerektiren radyasyon acil durumlarıdır. Acil
durum planlama bölgeleri ve mesafeleri ile kordon içine alınacak alanlar MADDE 9- (1) Radyasyon acil durumlarına müdahalenin hızlı ve
etkili bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için acil durum planlama
bölgeleri ve acil durum planlama mesafeleri ile kordon içine alınacak
alanlar, tesisler ve radyasyon uygulamaları özelinde URAP kapsamında
belirlenir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Radyasyon Acil Durumuna Hazırlık Acil
durum müdahale organizasyonu MADDE 10-
(1) Yetkilendirilen kişi,
tesislere ve radyasyon uygulamalarına ilişkin radyasyon acil durumlarına
hızlı ve etkili müdahalenin gerçekleştirilebilmesi için acil durum müdahale
organizasyonunu oluşturur. (2) Acil durum müdahale organizasyonu oluşturulurken; a) Müdahale faaliyetlerinin etkin şekilde ve URAP
kapsamında tanımlanan zamanlama hedeflerine uygun olarak
gerçekleştirilebilmesi için yeterli sayıda ve uygun nitelikte acil durum
çalışanının hazır bulundurulması ve bunların yedeklerinin belirlenmesi, b) Acil durum çalışanlarının, normal işletme
sırasında yaptıkları işler de göz önünde bulundurularak önceden
belirlenmesi, c) Acil durum müdahale organizasyonunda yer
alan birimlerin veya acil durum çalışanlarının görev ve sorumlulukları ile
bunların müdahale organizasyonundaki yerlerinin tanımlanması, ç) Acil durum müdahale organizasyonunda yer alan
birimler ve acil durum çalışanları arasındaki iletişimin, etkileşimin ve eş
güdümün tesis edilmesi, sağlanır. (3) Yetkilendirilen kişi, gerek görmesi hâlinde acil
durum müdahale organizasyonunda önceden görevlendirilmemiş kişilerin
radyasyon acil durumunda bu organizasyona dâhil edilmesini sağlar. Radyasyon
acil durumu planı MADDE 11-
(1) Yetkilendirilen kişi;
tesislere ve radyasyon uygulamalarına ilişkin radyasyon acil durumu planını
hazırlar ve Kurum tarafından belirlenen yetkilendirme aşamalarında Kuruma
sunar. Radyasyon acil durumu planı; saha içinde uygulanacak müdahale
yaklaşımını, uygulanacak hafifletici eylemler ve koruyucu eylemler ile
diğer müdahale faaliyetlerini, radyasyon acil durumu yönetim sistemini ve
acil durum müdahale organizasyonu ile müdahale kapsamındaki görev ve
sorumlulukların belirlenmesini açık bir şekilde ortaya koyan tüm bilgileri
içerir. (2) Radyasyon acil durumu planında müdahale
yöneticisi belirlenir ve bu yöneticinin görev ve sorumlulukları tanımlanır.
Ayrıca, müdahale yöneticisinin tesise veya radyasyon acil durumunun
gerçekleştiği yere ulaşana kadar yetkinin kimde olacağına ve müdahale
yöneticisinin aldığı kararların ilgili birimlere ve personele iletilmesinin
ve uygulanmasının sağlanmasından kimlerin sorumlu olacağına ilişkin
detaylara da yer verilir. (3) Radyasyon acil durumu planı; tesislerdeki ve
radyasyon uygulamalarındaki teknik ve idari değişiklikler, güvenlik
değerlendirmeleri sonucunda oluşturulan olay veya kaza senaryolarında
meydana gelen güncellemeler, gerçekleştirilen tatbikatlar sonrasında
çıkarılan dersler, benzer tesislerde ve radyasyon uygulamalarında elde
edilen tecrübeler ve radyasyon acil durumlarının analizi sonucunda elde
edilen sonuçlar ile yetkilendirilen kişinin gerekli gördüğü diğer hususlar
kapsamında yetkilendirilen kişi tarafından yılda en az bir kez gözden
geçirilir ve gerektiğinde güncellenerek Kuruma tekrar sunulur. (4) Radyasyon acil durumu planı asgari olarak; a) Tesise ve radyasyon uygulamasına ilişkin genel
bilgilerin, b) Saha içi acil durum müdahale organizasyonu ile
görev ve sorumlulukların, c) Radyasyon acil durumu sınıflandırması ve bu
sınıflandırma yapılırken temel alınan tesise veya radyasyon uygulamasına
özel olarak belirlenmiş operasyonel acil durum kriterlerinin, ç) Saha içinde gerçekleştirilecek müdahalenin
esasları ve müdahale faaliyetleri için yapılacak hazırlıkların, d) İkazlara, radyasyon acil durumu bildirimlerine
ve haberleşmeye ilişkin hazırlıkların, e) Çalışanların güvenliğine ve radyasyondan
korunmasına ilişkin hazırlıkların, f) Radyasyon acil durumunda tesiste, saha içinde ve
saha civarında gerçekleştirilecek olan radyolojik ölçüm ve analiz
faaliyetlerinin, g) Saha dışında koruyucu eylemlerin ve diğer
müdahale faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve halkın bilgilendirilmesine
yönelik saha dışı acil durum müdahale organizasyonuna sağlanacak
bilgilerin, ğ) Gerektiğinde müdahale kapsamında saha dışından
tesise veya radyasyon uygulamasının gerçekleştirildiği yere desteğe gelecek
acil durum çalışanlarının erişiminin kolaylaştırılması ile bu kişilerin
radyasyondan korunması ve müdahaleye dâhil edilmesi için yapılacak
hazırlıkların, h) Radyasyon acil durumuna hazırlık kapsamında
çalışanlara verilecek teorik ve uygulamalı eğitimler ile tatbikatlara
ilişkin bilgilerin, ı) Müdahale sırasında kullanılacak merkezler ile
diğer birimlere ilişkin bilgilerin, i) Acil durum donanımının özellikleri ve bulundukları
yerlere ilişkin bilgiler ile bunların kullanılmasına ilişkin talimatların, j) Müdahalenin sonlandırılmasına, radyoaktif
kirliliğin giderilmesine ve radyoaktif atıkların yönetimine ilişkin
bilgilerin, k) Radyasyon acil durumu planının uygulama talimatları
ve gerekli diğer dokümanların, tesise ve radyasyon uygulamasına özgü uygulanabilir
olanlarını içerir. Radyasyon
acil durumuna hazırlığın koordinasyonu MADDE 12-
(1) Yetkilendirilen kişi,
radyasyon acil durumlarıyla ilgili gerçekleştirdiği planlama çalışmalarının,
URAP, Afet ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliği ve ilgili
mevzuatta belirtilen diğer yerel ve ulusal düzeydeki planlama çalışmaları
ile uyumlu olmasını sağlar. Bu çalışmalar emniyetle ilgili planlamalar da
dâhil olmak üzere acil durum donanımının uyumluluğu ve iletişim
sistemlerinin entegrasyonuyla ilgili hususları da kapsar. (2) Yetkilendirilen kişi, radyasyon acil durumunda
ihtiyaç duyulması hâlinde ilgili kurum ve kuruluşlardan destek almak için
gerekli çalışmaları radyasyon acil durumuna hazırlık aşamasında tamamlar,
radyasyon acil durumuna müdahalede destek alınacak yerel ve ulusal kurum ve
kuruluşları tespit eder, destek alınan kurum ve kuruluşlarla arasındaki
görev ve sorumlulukları tanımlar, bu kapsamda gerekli protokolleri yapar ve
müdahale sırasındaki faaliyetleri koordinasyon içinde yürütür. Radyasyon
acil durumuna müdahalede kullanılacak merkezler MADDE 13-
(1) Yetkilendirilen kişi, Kategori
I’de yer alan tesislere ilişkin radyasyon acil durumlarında müdahaleyi
yönetmek üzere işlevsel gerekleri karşılayacak şekilde tasarlanmış, inşa
edilmiş ve donatılmış saha içi acil durum yönetim merkezini oluşturur. Bu
merkezde radyasyon acil durumunu yönetmek üzere yetki ve sorumluluk sahibi
olan personel önceden belirlenir. (2) Kategori I’de yer alan tesisler için kurulan
saha içi acil durum yönetim merkezi asgari olarak aşağıdaki görevleri
yerine getirir: a) Radyasyon acil durumuna ilişkin bilgileri
toplamak, saha içi müdahaleyi etkinleştirmek, koordine etmek ve yönetmek. b) Acil durum çalışanlarına teknik ve operasyonel
destek sağlamak. c) Müdahale faaliyetleri için ilgili kurum ve
kuruluşlar ile haberleşmeyi ve koordinasyonu sağlamak. ç) Radyolojik ölçüm ve analiz faaliyetlerinin
koordinasyonunu sağlamak. d) Saha içinde gerçekleştirilecek koruyucu
eylemlere ilişkin faaliyetleri yürütmek. e) Acil durum donanımının depolanmasını ve
dağıtımını sağlamak. (3) Yetkilendirilen kişi, Kategori I’de yer alan
tesislerin saha içi acil durum yönetim merkezini aşağıdaki hususları
sağlayabilecek şekilde kurar: a) Radyasyon acil durumu yönetim işlevlerinin
yerine getirilmesine olanak sağlayacak yönetim ve kontrol imkânlarına sahip
olması. b) Uzun süreli radyasyon acil durumlarında müdahale
sona erene kadar faaliyetini sürdürebilmesi. c) Her türlü koşulda çalışmaya devam edebilmesi. ç) Haberleşmeyle ilgili fonksiyonların devamlı
faaliyet göstermesi. d) Merkeze giriş-çıkışın kontrollü olarak
sağlanması. e) Merkezde radyoaktif kirliliğin engellenmesi. f) Doğal afetlere karşı dayanıklı ve korunaklı
olması. g) Radyasyon acil durumu şartlarında karayolu
ulaşımının sağlanabilmesi. ğ) Radyasyon acil durumu süresince insani
ihtiyaçların karşılanabilmesi. h) Merkez çalışanları için yeterli kişisel koruyucu
donanıma sahip olması. ı) Gerekli verilerin güvenilir bilgi kaynaklarından
güncel olarak sağlanabilmesi. i) Tasarım ve güvenlik analizi bilgilerine erişimin
olması. (4) Yetkilendirilen kişi, üçüncü fıkrada belirtilen
hususları sağlayabilecek ve saha içi acil durum yönetim merkezinin
işlevlerini yerine getirebilecek şekilde saha dışında yedek bir acil durum
yönetim merkezi kurar. Merkezin yeri, tesisin bulunduğu ilin mülki
amirliği, AFAD ve Kurumun görüşü alınarak belirlenir. Merkez, radyasyon
acil durumlarında tesisin bulunduğu ilin mülki amirliği tarafından gerek
görülmesi hâlinde, yetkilendirilen kişi ve ilgili mülki amirlik arasında
yapılacak bir protokol kapsamında, saha dışı yetkililer tarafından da
kullanılabilir. Acil
durum donanımı ve haberleşme MADDE 14-
(1) Yetkilendirilen kişi, tesisler
ve radyasyon uygulamaları kapsamındaki öngörülebilir tüm radyasyon acil
durumu koşullarında kullanıma uygun özelliklerde ve yeterli miktarda acil
durum donanımını temin eder. Bunların bakım, test, kontrol, muayene ve kalibrasyon
işlemlerini yaparak her an kullanılabilir durumda olmasını ve radyasyon
acil durumu koşullarında ulaşılabilir olacak şekilde uygun şartlarda
muhafaza edilmesini sağlar. (2) Yetkilendirilen kişi, radyasyon acil
durumlarında saha içinde ve Kurum başta olmak üzere ilgili yerel ve ulusal
kurum ve kuruluşlar ile gerçekleştireceği haberleşmenin kesintisiz, hızlı
ve etkin bir şekilde sağlanması amacıyla ana ve yedek iletişim sistemlerini
oluşturur. Talimatlar MADDE 15-
(1) Yetkilendirilen kişi,
radyasyon acil durumları kapsamında gerçekleştirilecek faaliyetlere ilişkin
uygulama talimatlarının eksiksiz bir şekilde hazırlanmasını sağlar. Bu
talimatların personele dağıtılmasına, tanıtılmasına, güncellenmesine ve
acil durumda ulaşılabilir olmasına ilişkin hazırlıkları yapar. Eğitim ve
tatbikatlar MADDE 16-
(1) Yetkilendirilen kişi,
radyasyon acil durumuna hazırlığa ve müdahaleye yönelik yıllık eğitim
programlarını ilgili mevzuatın belirlediği diğer eğitim programlarıyla
uyumlu olarak oluşturur ve radyasyon acil durumu planı kapsamında Kuruma
sunar. Programlar doğrultusunda tesislerde ve radyasyon uygulamalarında
görev yapan personel ve yöneticilerin radyasyon acil durumlarına ilişkin
gerekli eğitimleri almasını ve bu eğitimlerin periyodik olarak
tekrarlanmasını sağlar. Eğitim programları gerektiğinde güncellenir ve
Kuruma tekrar sunulur. (2) Radyasyon acil durumlarına ilişkin eğitim
programları, teorik eğitimlerin yanı sıra acil durum çalışanlarının
kendilerine görev olarak verilen müdahale faaliyetlerini
gerçekleştirdikleri uygulamalı eğitimleri de içerir. (3) Radyasyon acil durumlarına ilişkin teorik
eğitimler asgari olarak; a) Temel radyasyon bilgisi, b) Tesisle ve radyasyon uygulamasıyla ilgili bilgi
ile bunlara ilişkin radyasyon kaynakları, c) Radyasyondan korunma, ç) Radyasyon acil durumuna hazırlık ve müdahale
konularındaki mevzuat ve diğer düzenleyici dokümanlar, d) Radyasyon acil durumu yönetim sistemi, acil
durum müdahale organizasyonu ile görev ve sorumluluklar, e) Radyasyon acil durumu planı ve uygulama
talimatları, f) Radyasyon acil durumunun tespiti ve
sınıflandırılması ile radyasyon acil durumu bildirimi, g) Radyasyon acil durumunda iletişim, ğ) Hafifletici eylemler ve koruyucu eylemler ile
diğer müdahale faaliyetleri, h) Acil durum donanımı, ı) Radyolojik ölçüm ve analiz faaliyetleri, gibi konu başlıklarını içerir. (4) Radyasyon acil durumlarına ilişkin uygulamalı
eğitimler asgari olarak; radyasyon acil durumunda iletişim, yangın
söndürme, ilk yardım, radyolojik ölçüm ve analiz, radyoaktif kirliliğin
giderilmesi, kordon içine alınacak alanların oluşturulması ve radyoaktif
kaynağı kontrol altına alma gibi konuları kapsar. (5) Yetkilendirilen kişi, Kategori I ve II’de yer
alan tesisler için, saha içi müdahalesinde destek alınacak yerel ve ulusal
düzeydeki kurum ve kuruluşların acil durum çalışanlarına, radyasyondan
korunma, nükleer santraller, nükleer santral kaynaklı acil durumlar ve
bunların yönetimi, nükleer santral yangınlarına müdahale gibi konularda
eğitimler verilmesini sağlar. (6) Yetkilendirilen kişi, Kategori I, II ve III’te
yer alan tesisler için yıllık tatbikat planlamalarını oluşturur ve
radyasyon acil durumu planı kapsamında Kuruma sunar. Tatbikat planlamaları,
tatbikatlarda kazanılan tecrübeler ve yapılan değerlendirmeler
doğrultusunda gözden geçirilir, güncellenir ve Kuruma tekrar sunulur. (7) Kategori I, II ve III’te yer alan tesisler için
tatbikatlar; masa başı tatbikatları, kısmi ölçekli tatbikatlar ve tam
ölçekli tatbikatlar olmak üzere üç başlık altında gerçekleştirilir: a) Kategori I’de yer alan tesisler için tam
ölçekli tatbikatlar ilk olarak nükleer yakıt sahaya gelmeden önce gerçekleştirilir
ve en geç üç yılda bir tekrarlanır. Tam ölçekli tatbikatın yapılmadığı
yıllarda saha içinde münavebeli olarak masa başı tatbikatı ve kısmi ölçekli
tatbikat gerçekleştirilir. b) Kategori II’de yer alan nükleer reaktör ve
kullanılmış nükleer yakıt bulunan tesislerden Kurum tarafından
belirlenenler için tam ölçekli tatbikatlar ilk olarak nükleer yakıt sahaya
gelmeden önce gerçekleştirilir ve en geç beş yılda bir tekrarlanır. Tam
ölçekli tatbikatın yapılmadığı yıllarda saha içinde en geç iki yılda bir
münavebeli olarak masa başı tatbikatı ve kısmi ölçekli tatbikat
gerçekleştirilir. Kategori II’de yer alan diğer tesisler için saha içinde
masa başı tatbikatları ve kısmi ölçekli tatbikatlar ilk olarak tesisin
işletmeye alındığı yıl gerçekleştirilir ve en geç iki yılda bir
tekrarlanır. c) Kategori III’te yer alan tesisler için saha
içinde masa başı tatbikatları ve kısmi ölçekli tatbikatlar ilk olarak
tesisin işletmeye alındığı yıl gerçekleştirilir ve en geç üç yılda bir
tekrarlanır. (8) Kategori I, II ve III’te yer alan tesisler için
tatbikatlar haberli veya habersiz bir şekilde günün çeşitli saatlerinde
başlatılarak düzenlenir. Tatbikatlar için radyolojik ve radyolojik olmayan
çeşitli koşulları içeren farklı senaryolar oluşturulur. (9) Yetkilendirilen kişi Kategori I, II ve III’te
yer alan tesisler için kısmi ölçekli tatbikatın tarihini, kapsamını ve
senaryosunu içeren bilgileri, gerektiğinde Kurum görevlilerinin tatbikata
gözlemci olarak katılabilmesini teminen, tatbikat tarihinden en az on iş
günü önce Kuruma bildirir. Kurum, gerekli gördüğü durumlarda tatbikata
ilişkin bilgileri AFAD ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlara bildirir. (10) Yetkilendirilen kişi, Kategori I, II ve III’te
yer alan tesisler için gerçekleştirilen tatbikatların sonuçlarını
değerlendirir ve tam ölçekli tatbikatlar için hazırladığı değerlendirme
raporunu tatbikat tarihinden itibaren en geç iki ay içinde Kuruma sunar. Karar
destek sistemleri MADDE 17-
(1) Yetkilendirilen kişi, Kategori
I’de yer alan tesisler için, muhtemel radyasyon acil durumlarının
radyolojik sonuçlarını tahmin eden karar destek sistemi model ve
yazılımlarını tesiste bulundurur ve gerekli durumlarda kullanır. Bu model
ve yazılımlardan elde edilen sonuçların kullanılabilirliği, çevreye salıma
neden olabilecek muhtemel olay veya kaza senaryoları için acil durum
tatbikatlarında test edilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Radyasyon Acil Durumuna Müdahale Müdahaleye
ilişkin genel hususlar MADDE 18-
(1) Tesislere ve radyasyon
uygulamalarına ilişkin radyasyon acil durumlarına saha içi müdahale
kapsamında asıl sorumluluk yetkilendirilen kişiye aittir. Saha dışı
müdahale faaliyetleri ise radyasyon acil durumunun sınıfına bağlı olarak
AFAD koordinasyonunda ve acil durum yönetiminde görev ve sorumluluğu olan
yerel ve ulusal kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde
gerçekleştirilir. (2) Saha içi müdahale, yetkilendirilen kişi
tarafından radyasyon acil durumu planı çerçevesinde gerçekleştirilir.
Duruma ilişkin olarak ivedilikle Kuruma ve radyasyon acil durumu planında
belirtilen ilgili diğer bildirim noktalarına radyasyon acil durumu
bildirimi yapılır. (3) Kurum, gerekli gördüğü durumlarda, mali ve
hukuki sorumluluk yetkilendirilen kişiye ait olmak üzere, yetkilendirilen
kişiden radyasyon acil durumu yönetimine ilişkin ilave tedbirlerin
alınmasını isteyebilir. (4) Yetkilendirilen kişi, müdahale yaklaşımı ile
müdahalenin kapsamını ve süresini, radyasyondan korunmanın temel
ilkelerinden gerekçelendirme ve optimizasyon ilkelerini dikkate alarak
belirler. Radyasyon
acil durumunun sınıflandırılması, bildirimi ve müdahalenin başlatılması MADDE 19-
(1) Yetkilendirilen kişi,
radyasyon acil durumunun sınıflandırmasının tesise ve radyasyon uygulamasına
özel operasyonel acil durum kriterleri temel alınarak yapılmasını,
radyasyon acil durumu sınıfının ilan edilmesini ve saha içindeki kişilere
radyasyon acil durumu bildiriminde bulunularak radyasyon acil durumu planı
kapsamında gerekli müdahalenin başlatılmasını sağlar. (2) Yetkilendirilen kişi, tesise ve radyasyon
uygulamasına ilişkin radyasyon acil durumları kapsamında Kurum başta olmak
üzere radyasyon acil durumu planında belirtilen bildirim noktalarına;
radyasyon acil durumu sınıfına, destek talebine, salım ihtimali olup
olmadığına, radyasyon acil durumundan etkilenmesi olası bölgelere ve
koruyucu eylemlerin uygulanmasına gerek olup olmadığına ilişkin bilgileri
içeren radyasyon acil durumu bildiriminin yapılmasını sağlar. Bu bildirim,
Kurumun belirlediği biçime uygun olarak yapılır. (3) Yetkilendirilen kişi tarafından ilan edilen
radyasyon acil durumu sınıfı, yeni bilgiler ortaya çıktıkça gözden geçirilir
ve gerekirse güncellenerek müdahale faaliyetleri yeni bilgilerle uyumlu
hâle getirilir, bu duruma ilişkin radyasyon acil durumu bildirimi radyasyon
acil durumu planında belirtilen bildirim noktalarına yapılır. (4) Yetkilendirilen kişi Kategori I, II ve III’te
yer alan tesisler için, saha dışı acil durum müdahale organizasyonunda yer
alan yerel ve ulusal düzeydeki kurum ve kuruluşlardan saha içi müdahalesine
destek sağlamak üzere gelen acil durum çalışanlarının tesise giriş-çıkışı,
saha içi koşullar hakkında bilgilendirilmesi ve korunması için gerekli
koşulları sağlar. Müdahale
faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi MADDE 20-
(1) Yetkilendirilen kişi,
radyasyon acil durumlarında radyasyona maruz kalma veya radyoaktif madde
salımı ile sonuçlanacak koşulların oluşma ihtimalinin azaltılması, oluşan
koşulların giderilmesi veya hafifletilmesi için hafifletici eylemleri
ivedilikle uygular. (2) Yetkilendirilen kişi, radyasyon acil
durumlarının; çalışanların, halkın, çevrenin ve gelecek nesillerin üzerinde
oluşturabileceği olumsuz etkilerin en aza indirilmesi ve durumun kontrol
altına alınması için saha içindeki koruyucu eylemleri ve diğer müdahale
faaliyetlerini EK-1’de belirtilen genel kriterleri dikkate alarak
gerçekleştirir. (3) Yetkilendirilen kişi, Kategori I, II ve III’te
yer alan tesisler ve radyasyon uygulamaları kapsamındaki radyasyon acil
durumlarında uygulanacak koruyucu eylem ve diğer müdahale faaliyetlerine
ilişkin asgari olarak aşağıdaki hususları yerine getirir: a) Radyasyon acil durumunda saha içindeki kişilerin
korunmasının sağlanması. b) Radyasyon acil durumunda saha içinde bulunan
ancak acil durum müdahale organizasyonunda yer almayan kişilerin koruyucu
eylemler ve diğer müdahale faaliyetleriyle ilgili olarak uyarılması ve
bunlara gerekli talimatların verilmesi. c) Radyasyon acil durumunda saha içinde bulunan
kişilerin planlama aşamasında belirlenmiş güzergâhlar kullanılarak saha
dışına tahliyesi, tahliye edilemeyen kişilerin sığınmasının sağlanması ve
bu kapsamda saha içinde bulunan kişilerin sayısının belirlenmesi,
kayıtlarının tutulması ve planlama aşamasında belirlenmiş uygun toplanma
noktalarının oluşturulması için gerekli çalışmaların yapılması. ç) Radyasyon acil durumunda saha içinde bulunan
kişilere ilişkin radyolojik ölçüm ve analiz faaliyetlerinin
gerçekleştirilmesi ve radyoaktif kirliliğin giderilmesi. d) Radyasyon acil durumunda saha içinde bulunan
kişiler ile sahaya veya tesise girmesi gereken acil durum çalışanlarına
kişisel koruyucu donanım ve gerekli ise iyot tabletlerinin temin edilmesi. e) Radyasyon acil durumunda saha içinde
gerektiğinde ilk yardım yapılması. f) Gerektiğinde ilgili yerel ve ulusal düzeydeki kurum
ve kuruluşlardan destek alınması. g) Radyasyon acil durumu sonucu oluşan radyoaktif
atıkların ilgili mevzuat hükümleri uyarınca yönetilmesi. (4) Yetkilendirilen kişi, Kategori IV’te yer alan
tesisler ve radyasyon uygulamalarıyla ilgili radyasyon acil durumlarında
gerçekleştirilecek hafifletici eylemler ve koruyucu eylemler ile diğer
müdahale faaliyetleri kapsamında aşağıdaki hususları uygular ve bu
hususları uygulamada asıl sorumluluk kendisinde kalmakla birlikte yerel ve
ulusal yetkililerden destek alabilir: a) Müdahaleye ilişkin tavsiyelerin sağlanması. b) Tehlikeli radyasyon kaynaklarıyla ilgili
koşulların değerlendirilmesi ve radyasyon acil durumunun gerçekleştiği
alanın kordon içine alınması. c) Tehlikeli radyasyon kaynaklarına veya
beklenmeyen radyolojik tehlikelere karşı radyasyon acil durumunun
gerçekleştiği yerde bulunan kişilerin uyarılması. ç) Radyasyondan korunma alanında yetkin
ekiplerin oluşturularak sahaya gönderilmesi. d) Radyolojik ölçüm ve analiz faaliyetlerinin
gerçekleştirilmesi ve radyoaktif kirliliğin giderilmesi. e) Tehlikeli radyasyon kaynaklarına ilişkin arama
çalışmalarının yapılması ve kaynakların kontrol altına alınması. f) Radyasyon acil durumu sonucu oluşan radyoaktif
atıkların ilgili mevzuat hükümleri uyarınca yönetilmesi. Acil
durum çalışanlarının radyasyondan korunması MADDE 21-
(1) Yetkilendirilen kişi,
sorumluluğu altındaki acil durum çalışanlarının radyasyondan korunması ve
bu kişilerin alabilecekleri radyasyon dozlarının sınırlanması amacıyla
ilgili mevzuat kapsamında yer alan hükümleri ve acil durum çalışanlarının
alacakları radyasyon dozlarının kısıtlanmasına yönelik kılavuz değerleri
dikkate alır. (2) Yetkilendirilen kişi, acil durum çalışanlarının
alacakları dozların mümkün ve makul olan en düşük seviyede tutulmasını
sağlayacak acil durum donanımının kullanılmasını ve ilgili talimatların
uygulanmasını sağlar. Radyasyon
acil durumunda bilgilendirme MADDE 22-
(1) Radyasyon acil durumlarında
halkın ve medyanın düzenli olarak bilgilendirilmesi; genel acil durum
sınıfındaki radyasyon acil durumlarında AFAD, bunun dışındaki radyasyon
acil durumlarında Kurum tarafından gerçekleştirilir. (2) Yetkilendirilen kişi, bu kapsamda asgari olarak
aşağıdaki bilgileri Kuruma sağlar: a) Radyasyon acil durumunun meydana geldiği tesis
veya radyasyon uygulaması ile radyasyon acil durumunun sınıfı, kapsamı ve
gelişimi. b) Saha dışında uygulanacak koruyucu
eylemlere ve diğer müdahale faaliyetlerine ilişkin değerlendirmeler. Tesise ve
sahaya ilişkin parametrelerin izlenmesi MADDE 23-
(1) Yetkilendirilen kişi, Kategori
I kapsamındaki nükleer reaktörlerin yer aldığı tesislerde meydana
gelebilecek radyasyon acil durumlarında, radyasyon acil durumu
sınıflandırmasında kullanılan operasyonel acil durum kriterleri başta olmak
üzere güvenliği ilgilendiren tesise ve sahaya ilişkin önemli
parametrelerin; Kuruma, tesisin yer aldığı ilin Afet ve Acil Durum Yönetim
Merkezine ve ihtiyaç duyulması hâlinde teknik destek kuruluşlarına
aktarımını gerçekleştirir. Bu parametreler asgari olarak; reaktör koru
birincil ve ikincil çevrim parametrelerini, reaktör koru soğutma sistemleri
parametrelerini, koruma kabı bütünlüğünün kontrolüne ilişkin parametreleri,
tesis, saha ve saha yakınlarındaki radyasyon seviyelerine ilişkin ölçümleri
ve meteorolojik verileri içerir. Yetkilendirilen kişi, tesise ve sahaya
ilişkin aktarılacak önemli parametreler ile aktarım biçimini ve yöntemini
belirler ve değerlendirilmek üzere Kuruma sunar. Müdahalenin
sonlandırılması MADDE 24-
(1) Yetkilendirilen kişi, gerek
görmesi hâlinde ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerini alarak, radyolojik
ve radyolojik olmayan sonuçları göz önünde bulundurarak yapacağı
değerlendirme ve hazırlayacağı rapor sonucunda, saha içinde
gerçekleştirilen müdahale faaliyetlerini Kurumun uygun görüşü ile
sonlandırır. (2) Yetkilendirilen kişi, radyasyon acil durumu
sonrasında, radyoaktif maddelerden kaynaklanan radyasyona maruz kalma
durumunun engellenmesi veya azaltılması amacıyla saha içinde iyileştirme
faaliyetlerini yürütür ve imkânları dâhilinde saha dışındaki iyileştirme
faaliyetlerine iştirak eder. Radyasyon
acil durumuna ilişkin kayıtlar ve raporlama MADDE 25-
(1) Yetkilendirilen kişi,
radyasyon acil durumlarına ilişkin asgari olarak aşağıdaki konu başlıklarından
tesisler ve radyasyon uygulamaları için geçerli olanları içeren kayıtları
tutar, talep edildiğinde Kuruma sunar ve bunları düzenleyici kontrolden
çıkarılana kadar muhafaza eder: a) Radyasyon acil durumunun gerçekleştiği yer,
tarih ve zaman ile ilk radyasyon acil durumu bildirimini yapan kişiye
ilişkin bilgi. b) Radyasyon acil durumunun sınıfı. c) Radyasyon acil durumuna ilişkin olay akışı. ç) Radyasyon acil durumu kapsamında gerçekleşen
radyoaktif madde salımlarına ilişkin bilgi. d) Radyasyon acil durumunda ölçülen radyasyon doz
hızlarına ve radyoaktif kirliliğe ilişkin bilgi. e) Kişisel radyasyon dozlarına ilişkin bilgi. f) Gerçekleştirilen müdahale faaliyetlerine ilişkin
bilgi. g) Saha dışından talep edilen desteğe ilişkin
bilgi. ğ) Radyasyon acil durumunda oluşan radyoaktif
atıklara ilişkin bilgi. (2) Yetkilendirilen kişi, radyasyon acil durumuna
ilişkin müdahalenin sonlandırılmasından itibaren Kategori I’de yer alan
tesisler için bir yıl, diğer tesisler ve radyasyon uygulamaları için üç ay
içerisinde asgari olarak aşağıdaki konu başlıklarından tesislere ve
radyasyon uygulamalarına ilişkin geçerli olanları içeren raporu Kuruma
sunar: a) Radyasyon acil durumunun gerçekleşmesinden önce
tesisin veya radyasyon uygulamasının durumu ve yetkilendirmeye ilişkin
bilgiler. b) Radyasyon acil durumunun tanımı ile
gerçekleştiği yer, tarih ve zaman. c) Radyasyon acil durumunun tespiti ve
sınıflandırılması. ç) Radyasyon acil durumu bildirimleri ve
haberleşmeye ilişkin bilgiler. d) Radyasyon acil durumu kapsamında
gerçekleştirilen müdahaleye ilişkin bilgiler. e) Radyasyon acil durumunun nedenlerine ilişkin
araştırma, analiz ve değerlendirmeler. f) Radyasyon acil durumunun gelişim ve sonuçlarının
güvenlik ve emniyet açısından analizi. g) Radyasyon acil durumunda tesisle veya radyasyon
uygulamasıyla ilgili talimatlara uyumun değerlendirilmesi. ğ) Radyasyon acil durumu kapsamındaki radyolojik
koşullar ve radyoaktif madde salımları ile oluşan radyoaktif atıklara
ilişkin bilgiler. h) Radyasyon acil durumu kapsamında kişilerin
aldıkları radyasyon dozları. ı) Radyasyon acil durumundan alınan dersler. i) Radyasyon acil durumu sonrasında uygulanan
düzeltici faaliyetler. BEŞİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Denetim
ve yaptırım MADDE 26-
(1) Yetkilendirilen kişinin
radyasyon acil durumlarının yönetimiyle ilgili faaliyetleri Kurumun
denetimine tabidir. Denetime ilişkin hususlarda ilgili yönetmelikte yer
alan hükümler uygulanır. (2) İlgili mevzuat veya yetki koşullarına, Kurum
kararlarına ve talimatlarına aykırı hareket edildiğinin tespit edilmesi
hâlinde idari yaptırım uygulanır. İdari yaptırımlara ilişkin hususlarda
ilgili yönetmelikte yer alan hükümler uygulanır. Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik MADDE 27-
(1) 18/6/2020 tarihli ve 31159
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Radyasyon Acil Durumlarının Yönetimine
Dair Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. (2) Mevzuatta, birinci fıkra ile yürürlükten
kaldırılan Radyasyon Acil Durumlarının Yönetimine Dair Yönetmeliğe yapılan
atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır. Geçiş
hükümleri GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce yetkilendirilen kişiler, radyasyon acil
durumlarının yönetimi kapsamında bu Yönetmelikle getirilen yeni
yükümlülüklerini bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir
yıl içerisinde yerine getirir. Yürürlük MADDE 28-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 29-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Nükleer Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür. |
