İlk Madde ve Malzeme Hesabında İzlenmesi Gereken Satın Almaların Hatalı Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda büyükşehir olmayan il kapsamı bulunan ilçenin finansal işlemlerinde hata tespit edilmiştir. Belediyenin satın alınan mal ve malzeme bedellerinin 150-İlk Madde ve Malzeme Hesabına kaydedilmeden doğrudan 630-Gider Hesabı kullanılarak giderleştirildiği görülmüştür. Taşınır Mal Yönetmeliği’nin 15’inci maddesi ve Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri uyarınca, edinilen ilk madde ve […]

İktisadi Faaliyet Konusu Olmayan Harcamalara İlişkin KDV’nin İndirim Konusu Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 1’inci maddesinin ilk fıkrasının 3/g bendinde, belediyelerin ticari, sınai, zirai ve mesleki faaliyet kapsamında olmayan teslim ve hizmetlerinin vergiye tabi olmadığı belirtildi. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 153’üncü maddesinde de, satışa konu olmayan kamu hizmeti üretiminde nihai tüketici olarak kullanmak veya tüketmek üzere satın alınmış mal veya […]

Taşınmazların Kayıtlı Değeri Yerine Satış Bedeli Üzerinden Kayıtlardan Çıkarılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi tarafından satışı yapılan taşınmazların kayıtlı değer yerine satış bedeli esas alınarak muhasebeleştirildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 189’uncu maddesinde belirtilen düzenlemelere uyulmaksızın, gerçekçi olmayan muhasebeleştirme işlemleri yapılmıştır. Satış bedeli yerine kayıtlı değer esas alınarak yapılan muhasebeleştirme işlemlerinin 600 Gelirler Hesabında ve 630 Giderler Hesabında gösterilmesi gereken olumlu/olumsuz farkların hesaplanması […]

Belediyenin, Şirketteki Sermaye Payının Muhasebe Kayıtlarıyla Uyumsuz Olması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin Şirketindeki Sermaye Payının Muhasebe Kayıtlarına Eksik Yansıtıldığı Görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 241’inci maddesi göre, mal ve hizmet üreten kuruluşlara nakden veya ayni olarak verilen sermaye tutarları bu hesaba alacak, ilgili maddi duran varlık hesabına borç kaydedilmelidir. Belediye Şirketinin 50.000 TL sermaye ile kurulduğu ve Tutak Belediyesine devredildiği belirlenmiştir. Ancak 241-Mal […]

Taşınmazların Değer Tespitinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 yılı Sayıştay Denetim Raporları – İl Belediyesi’ne ait taşınmazlara ilişkin değerleme işlemlerinin yapılmadığı ve söz konusu taşınmazlara yönelik muhasebe kayıtlarının gerçeği yansıtmadığı görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 25 Maddi Duran Varlıklar Hesap grubuna ilişkin işlemlerinin tamamlanması gerektiği belirtilmiştir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’e göre, tapuda kayıtlı olan taşınmazlar maliyet […]

Mali Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabının Gerçek Durumu Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetim raporlarında Belediyenin İller Bankasındaki sermaye payı ile 240-Mali Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler hesabının tutarsızlık olduğu tespit edilmiştir. Maliye Bakanlığı’nın düzenlemelerine göre, bu hesaba ilişkin kayıtların nasıl yapıldığı Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde açıkça belirtmiştir. Belediyenin 2023 yılı itibariyle İller Bankasındaki sermaye payı 2.084.037,59 TL’dir, ancak “240-Mali Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler” hesabında kayıtlı tutar […]

Yevmiye Kayıtlarının Geriye Dönük Olarak Değiştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin yevmiye kayıtlarını geriye dönük olarak değiştirdiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 43’üncü maddesine göre işlemler, yevmiye defterine kayda geçirildikleri tarih ile hesap döneminin başında başlayan bir numara verilerek kaydedilmelidir. Ancak, Belediye kayıt yanlışlıklarını yeni bir muhasebe kaydı ile düzeltmek yerine sistem üzerinden geriye doğru aynı yevmiye kaydı üzerinde değiştirmiştir.
Bu durum […]

Tahakkuk Etmiş Kira Gelirlerinin Tahsilat Oranının Düşük Düzeyde Kalması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesinde tahakkuk ettirilmiş kira gelirlere ilişkin tahsilat oranının düşük düzeyde kaldığı görülmüştür. Bu durum 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 38’inci maddesi ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu’nun 61’inci maddesi tarafından belirlenen görev ve yetkilerle uyumsuzdur. İdarenin gelir ve alacaklarını takip ve tahsil etme görevi belediye başkanına verilmiş ve bu konuda belediye […]

Yevmiye Defterinde Boş Yevmiye Numarası Bırakılması (Sayıştay)

ÖZET: Yevmiye defterinde bazı yevmiye numaralarının boş bırakıldığı ve tutarsızlıkların olduğu tespit edildi. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 43’üncü maddesinde işlemlerin, yevmiye defterine kayda geçirildikleri tarih ile hesap döneminin başında başlayan birer numara verilerek kaydedileceği belirtilmiştir. Ancak belediyenin 2023 yılı yevmiye defterinde bu hüküm doğrultusunda uyulmadığı tespit edilmiştir. Yevmiye kayıtlarında meydana gelebilecek her türlü […]

Parasal Limitler Dahilinde Yapılan Alımlarda %10 Sınırının Aşılmasına Rağmen Kamu İhale Kurulundan Uygun Görüş Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun parasal limitler dahilinde yapılan alımlara ilişkin harcamaların yıllık toplamının bütçeden ayrılan ödeneğin %10’unu aşdığı görülmüş, ancak Kamu İhale Kurulundan uygun görüş alınmadan bu durumun gerçekleştiği tespit edilmiştir. 4734 sayılı Kanun’un 62’nci maddesinde bu duruma değinilmiş ve parasal limitlerin tespitinde bütçeye konulan ödeneklerin toplam tutarının değil, ödeneğin hangi […]

Belediye Sorumluluğundaki Atıkların Bertarafı veya Geri Kazanımının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye sorumluluğundaki atıkların geri kazanımı ve/veya bertarafına yönelik tesislerin hayata geçirilmesi gerektiği değerlendirilmektedir. Atık Yönetimi Yönetmeliği’nin amacı, atıkların oluşumundan bertarafına kadar çevre ve insan sağlığına zarar vermeden yönetiminin sağlanmasına ilişkindir. Belediyeler, sorumlulukları çerçevesinde atık işleme tesislerini kurmak/kurdurmakla, işletmek/işlettirmekle yükümlüdürler. Belediye atıkları ile ilgili temel prensipler ise iklim, nüfus, atık miktarı, coğrafi koşullar, optimum taşıma […]

Telekomünikasyon Altyapı Geçiş Bedeli Tahsilatlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Artvin Belediyesinin yetki ve sorumluluk alanı içinde kalan sabit ve mobil haberleşme altyapısı veya şebekelerinde kullanılan her türlü kablo ve benzeri gerece ilişkin geçiş hakkı ücretlerinin takip ve tahsilinin yapılmadığı görüldü. 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun “Geçiş Hakkı” tanımı ile 25’inci maddesindeki “Anlaşma serbestisi” düzenlemeleri doğrultusunda Belediyenin kendi mülkiyetinde, tasarrufunda ve/veya sorumluluğunda bulunan taşınmazlardan […]

Taşınır Mal Yönetim Hesabı İcmal Cetveli ile Bilançonun Uyumlu Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin Taşınır Mal Yönetim Hesabı İcmal Cetvelinde yer alan tutarlar ile aynı hesapların bilançodaki tutarlarının uyumlu olmadığı görülmüştür. Bu durum, Taşınır Yönetmeliği’nin 8’inci maddesindeki hükümler çerçevesinde muhasebe yetkililerinin taşınır hesabına ilişkin görev ve sorumluluklarına aykırılık teşkil etmektedir. Yapılan incelemede, taşınırların dönem sonu taşınır mal yönetim hesabı icmal cetvelinde yer alan tutarları ile bilançoda yer […]

Doğrudan Belediye Şirketinden Yapılan Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımlarında Hatalı Uygulamaların Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye şirketinden yapılan personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında ihale dokümanı oluşturulmadığı, yaklaşık maliyet belirlenmediği ve fiyat farkı hesap edilmediği tespit edildi. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve İçişleri Bakanlığınca yayınlanan Usul ve Esaslarda yer alan hükümlere göre Belediyenin ihale dokümanını oluşturması, şirket ile sözleşme imzalaması ve sözleşmenin uygulanması aşamasında da söz konusu mevzuat ile […]

Haczedilebilir ve Haczedilemez Gelirlerin Aynı Banka Hesaplarında Tutulması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin haczi mümkün olan ve olmayan tüm gelirlerinin bazı banka hesaplarında ayrıştırılmadan tutulduğu görülmüştür. 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun “Haczi caiz olmayan mallar ve haklar” başlıklı 82’nci maddesi ile 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun “Belediyenin yetki ve imtiyazları” başlıklı 15’inci maddesinde haczedilemeyen gelirler belirlenmiştir. Belediyenin haczi kabil olmayan paralar ile haczi mümkün olan paraların […]