Toplam Personel Giderleri Yasal Sınırın Üstünde Olmasına Rağmen Yeni Personel Alımında İlgili Bakanlıktan İzin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyesinin şirket personeli dahil 2023 yılı toplam personel giderlerinin 11.821.122,93 TL olduğu ve bu tutarın, 2022 yılı gerçekleşen bütçe gelirlerinin 2023 yılı yeniden değerleme oranını ile arttırılması sonucu elde edilen 23.499.344,99 TL’nin %50,30’u olarak hesaplandığı görülmektedir. Ancak, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 49’uncu maddesinin 8’inci fıkrası ve İdarelerin Personel Giderlerinin Toplam Giderler İçindeki Payına İlişkin […]

İhale Edilmeden ve Süresiz Olarak Verilen Taksi Plakalarının Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Kazanılmış bir hakkın varlığından söz edebilmek için, bu hakkın yürürlükteki hukuk kurallarına uygun olarak tesis edilen bir işlemle elde edilmiş olması gerektiği; toplu ulaşım haklarının ihale süreçlerine ve usullere uyulmaksızın devrinin mümkün olmayacağı; kazanılmış hakların da bu usullere tabi olmaksızın elde edilmiş olamayacağı, Anayasa Mahkemesi tarafından da onaylanmış; Danıştay’ın bu yöndeki müstakar kararları; toplu […]

Taşınırlara İlişkin Fiili Durum ile Muhasebe Kayıtları Arasında Uyumsuzluk Bulunması ve Dönem Sonu Taşınır Sayımlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu Raporu, Büyükşehir Olmayan İl Kapsamında Yer Alan İlçe Belediyesi’ndeki taşınırlarla ilgili olarak year sonu sayım işlemlerinin yapılmaması ve Taşınır Mal Yönetmeliği’nin ihlali ile ilgilidir. Raporda, taşınırların muhafazası ve kontrolü ile görevli kamu görevlilerinin bu sorumluluğunu yerine getirmeyenler hakkında Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiştir.
Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Sayım […]

Otopark Hesabında Toplanan Paranın Amacı Dışında Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi’nin otopark hesabında toplandığı iddia edilen paraların amacından uzak olarak kullanıldığını tespit edilmiştir. İdarenin farklı mevduat hesaplarına aktarımlar yaptığı ve bu hesabta kullanılan paranın amacı dışında kullanıldığı görülmüştür. Bu durum, 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 37 ve 44’üncü maddelerine dayanılarak hazırlanan Otopark Yönetmeliği’nin “Otopark hesabından yapılacak harcamalar” başlıklı 13’üncü maddesinde belirlenen esaslara aykırılık teşkil […]

Belediye Sınırları İçindeki Bazı İşletmelerin, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı Olmaksızın Faaliyette Bulunmaları (Sayıştay)

ÖZET: Bartın Belediyesi sınırları ve mücavir alanlar içinde işyeri açma ve çalışma ruhsatı olmadan faaliyette bulunan işletmelerin olduğu görülmüştür. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik’e göre, belediye sınırları ve mücavir alanlar içinde anılan Yönetmelik kapsamındaki işyerlerinin açılıp faaliyet gösterebilmesi için ilgili belediyeden işyeri açma ve çalışma ruhsatının olması gerekmektedir. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun […]

Belediyenin Takipli Gelirlerine İlişkin Tahakkuk Tahsilat Oranlarının Düşük Olması (Sayıştay)

ÖZET: Ağrı Tutak Belediyesinin “Bütçe Gelir Kesin Hesap Cetveli”nde bazı gelir kalemlerinin düşük tahsilat oranlarının olduğu tespit edilmiştir. Bu durum, belediyenin takipli geliri ile ilgili sorunları ortaya koyuyor. Belediye Kanunu’nda belirlenen görev ve yetkilere göre, belediye başkanının gelir ve alacaklarını takip ve tahsil etmekle görevli ve yetkili olması gerekmekte. Bunun yanı sıra, 5018 sayılı Kanun’un […]

Borçlanma Sınırının Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 yılı Sayıştay Denetim Raporu, Tutak Belediyesi’nin borç stokunun Belediye Kanunu’nun 68’inci maddesinde belirtilen sınırın üzerinde olduğunu tespit etmiştir. Belediye’nin en son kesinleşmiş bütçe gelirleri 1.106.392,71 TL’dir ve yeniden değerleme oranıyla artırılması sonucu elde edilen rakam 2.466.481,27 TL’dir. Bu tutar Belediyenin borçlanma yapabileceği sınırı temsil ederken, Belediyenin borç stokunun 49.206.042,07 TL olduğu ve borçlanma […]

Bazı İşyerlerine İlişkin İlan ve Reklam Vergisi Mükellefiyetine Yönelik Saha Kontrollerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin hizmet sınırları içerisinde faaliyet gösteren işyerlerine ilişkin ilan ve reklam vergisi mükellefiyetine yönelik saha kontrollerinin yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun ilgili maddelerine aykırı olarak değerlendirilmektedir. İdare hizmet sınırları içerisinde faaliyet gösteren 888 kişinin ya da kuruluşun olduğu ve bu kişilere ilişkin ilan ve reklam vergisi mükellefiyeti tesis edilememiştir. […]

Aile Cüzdanı Alımlarının Belediye Muhasebe Kayıtlarında Takip Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İlçe Belediyesi’nin aile cüzdanı alımlarının belediye muhasebe kayıtlarında takibi edilmesi denetim raporunda ele alınmıştır. Evlendirme Yönetmeliği’nde aile cüzdanı düzenlemesi görevi verilen evlendirme memurları, il ve ilçe mal sandıklarınca yetkili memurlara kredili olarak verileceği, bedelinin tahsili hususunda Devlet Muhasebesi Muamelat ve Genel Yönetmelik hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiştir. Merkez Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Değerli kâğıtlara ilişkin işlemler” başlıklı […]

Bazı İşyerlerine İlişkin Çevre Temizlik Vergisi Tahakkuk ve Tahsilatının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bartın Belediyesi mücavir alan sınırları içerisinde 5.772 aktif vergi mükellefinin bulunduğu tespit edilmiş ve bunlardan 1.245’inin çevre temizlik vergisi mükellefi olmadığını belirlenmiştir. Çevre temizlik vergisi mükerrer 44’üncü maddesinde belirtildiği üzere, belediye sınırları içinde yer alan ve belediyenin çevre temizlik hizmetlerinden faydalanan tüm konut, işyerleri ve diğer şekillerde kullanılan binaların çevre temizlik vergisine tabi olduğu […]

Günübirlik ya da Apart Olarak Kiralanan Meskenlerin Ticarethane Abonesi Olarak Belirlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bartın İl Belediyesi’nin günün bir kiralanan ev ve benzeri tesislerin su abone türlerinin hatalı uygulandığı tespit edilmiştir. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 3/B maddesine göre, vergilendirme yapılırken vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti esastır. Yine 213 sayılı Kanun’un 156’ncı maddesinde ticari, sınai, zirai veya mesleki bir faaliyetin icrasına tahsis edilen […]

Taşınmazların Kaydına İlişkin İşlemlerin Yerine Getirilmemesi ve Fiili Duruma Göre Muhasebe Kayıtlarının Düzeltilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediye taşınmazlarının kayıt ve kontrol işlemleri ile görevli birim tarafından vakit kaybetmeksizin fiili envanter çalışmaları tamamlanmalı, tapuda kayıtlı taşınmazlar için maliyet bedelleri (bunun mümkün olmaması durumunda sırasıyla rayiç bedel veya iz bedeli), diğer taşınmazlar için ise iz bedelli esas alınarak taşınmaz formları eksiksiz bir biçimde oluşturulmalıdır. Hazırlanacak bu formlar esas alınarak mali hizmetler birimi […]

Maddi Duran Varlıklara İlişkin Amortisman İşlemlerinin Hatalı Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre Belediye’nin bazı varlıkları için amortisman ve tükenme payı ayrılmadığı ya da tutarından fazla amortisman ayrıldığı görülmüştür. Amortisman ve Tükenme Payları konulu 47 Sıra Numaralı Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’ne göre, duran varlıkların maliyet bedeli kadar amortisman ayırılması gerektiği ve bu tutarların her yıl eşit olarak ayrılması necessário olduğu belirtilmiştir. Belediye’nin […]

Mesken Abonesi Olarak Faturalandırılan Ancak Ticari Faaliyet Gösteren Kişilerin Su Aboneliklerinin Hatalı Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Bartın Belediyesi sınırları içerisinde yer alıp tapuda mesken olarak gözüktüğü halde fiilen işyeri olarak kullanılan yerlerin su aboneliklerinin ticarethane üzerinden olması gerekirken mesken tarifesi üzerinden düzenlenip faturalandırıldığı görülmüştür. Bu durum, Vergi Usul Kanunu’nun 156’ncı maddesinde tanımlanan “işyeri” tanımına uygun değildir. İdare tarafından saha araştırma ve inceleme yapılırken, 564 aboneye ilişkin su faturalarının mesken tarifesi […]

İdare Alacaklarına Yönelik Tahsilat ve Takibat Süreçlerinin Etkin Olarak İşletilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare alacaklarına yönelik tahsilat ve takibat süreçlerinin etkin işlememesi görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 8’inci maddesi göre idarenin kamu kaynağının elde edilmesinde görevli ve yetkili olması, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesi için gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu olması gerekmektedir.
İdare gelirlerini tahakkuk ettirmek, gelir ve alacaklarının takip […]