Mevduat Faiz Gelirlerinin Net Tutarları Üzerinden İzlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin bankalarda bulunan mevduatlarına ödenen faiz tutarlarından kesilen vergi tutarlarının gider olarak muhasebeleştirilmediği ve faiz tutarlarının ise net tutar olarak gelir kaydedildiği tespit edilmiştir. İdarece, yapılan incelemede belediyenin mevduat hesaplarına bankalar tarafından yapılan faiz ödemelerinin Gelir Vergisi stopajı düşüldükten sonra kalan safi tutarlar üzerinden 600-Gelirler Hesabına kaydedildiği ve bu işlemler nedeniyle stopaj suretiyle ödenen […]

İdare Taşınmazları İçin Amortisman Defterinin Tutulmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin taşınmazlara ilişkin amortisman ayırma işlemlerinde mevzuata aykırılık bulunmuştur. Amortismana tabi duran varlıkların tutulması gereken Duran Varlıklar Amortisman Defterinin tutulmaması tespit edilmiştir.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 491’inci maddesindeki hükümlere göre duran varlıkların amortisman defteri, duran varlıkların çeşitlerine göre bölümlere ayrılmak suretiyle tutulmalıdır. Bu defterde kayda alınan duran varlıkların cinsi, nevi, miktarı, edinme tarihi, […]

Doğrudan Temin Yöntemiyle Yapılan ve İfası Belirli Bir Süreyi Gerektiren Hizmet Alımı İşlerinde Sözleşme Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi tarafından doğrudan temin yöntemi ile gerçekleştirilen ve ifası belirli bir süreyi gerektiren “Kısa Dönemli Personel Taşıma Hizmet Alımı” işlerinin sözleşme düzenlenmeden gerçekleştirildiği görülmüştür. İdareye göre yapılan incelemede, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 22’nci maddesindeki düzenlemeler çerçevesinde bir defada yapılacak alımlarda sözleşmenin idarenin takdirinde olduğu belirtilmiştir. Mevzuat hükümleri kapsamında, belirli bir süreyi içeren […]

Bilgisayar Yazılımları ve Benzeri Nitelikteki Hak ve Yetkilerin Haklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre Belediyenin faaliyetlerinde kullanılan bilgisayar yazılımı ve benzeri alımlarının 260 Haklar Hesabında izlenmeksizin doğrudan gider kaydedildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin “Hesabın Niteliği” başlıklı 210’uncu maddesinde, bu hesabın bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarruflar ile belirli alanlarda tanınan kullanma ve yararlanma gibi hak ve yetkiler dolayısıyla yapılan harcamaların izlenmesi için […]

İfası Belirli Bir Süreyi Gerektiren Doğrudan Temin Alımlarında Sözleşme Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İfa süreleri belirli bir süreyi gerektiren mal ve hizmet alımlarında doğrudan temin yöntemi ile ihalelere çıkılmasının ardından sözleşme imzalanmaması, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 22’nci maddesindeki düzenlemelere aykırı bulunmuştur. İfa süreleri belirli bir süreyi gerektiren mal ve hizmet alımlarında yüklenicinin işi zamanında idare istek ve talepleri ile işin şartlarına uygun bir şekilde yerine getirmesi için […]

İdarece Peşin Tahsil Edilen Kira Gelirlerinin Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarece kiraya verilen bazı taşınmazlara ait 1 yıllık kira bedellerinin peşin tahsil edildiği ve bu tutarların tamamının 600-Gelirler Hesabına kaydedildiği görülmüştür. Ancak, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 288’inci maddesine göre, peşin tahsil edilen gelirlerin sonraki aylarda tahakkuk ettirilmesi gereken kısmı 380-Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabına, içinde bulunulan faaliyet dönemini takip eden dönemde tahakkuk […]

Sermaye Artırımı Kararlarının Sermaye Taahhütleri Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi tarafından alınan sermaye artırım kararına ilişkin tutarların Sermaye Taahhütleri Hesabında izlenmediği saptanmıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 247-Sermaye Taahhütleri Hesabının niteliğini düzenleyen maddelerinde, bu hesabın mahalli idarelerin malî kuruluşlar, mal ve hizmet üreten kuruluşlar ile ilgili sermaye taahhütlerinin izlenmesi için kullanılacağı, sermaye taahhüt tutarlarının bu hesaba alacak, ilgili malî durum varlık […]

Sosyal Denge Sözleşmesine Konusu Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Kağızman Belediyesi ile Tüm Yerel Yönetim Çalışanları Sendikası (Türk Yerel Hizmet-Sen) arasında imzalanan sosyal denge sözleşmesinde sosyal denge tazminat tutarını kanuni sınırlar içerisinde belirlemek dışında çeşitli hükümler konulduğu görülmüştür. Bu durum, 4688 sayılı Kanun’un 32’nci maddesine aykırıdır. Sözleşme metnine, toplu sözleşme gibi addedilerek sosyal denge tazminat tutarını kanuni sınırlar içerisinde belirlemek dışında, hükümlerin konulması […]

Bilgisayar Yazılımları Alım ve Güncelleme Bedellerinin Haklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin 2023 yılı içerisinde 506.985,00 TL lisans bedeli ve 2.944.100,00 TL uygulama güncelleme bedeli olmak üzere toplam 3.451.085,00 TL ödediği bilgisayar yazılımları ve benzeri haklar, 260 Haklar Hesabında izlenmesi gerekirken 630 Gider Hesabına kaydedilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarruflar ile belirli alanlarda tanınan kullanma ve yararlanma gibi hak […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye işçilerinin sosyal hakları olan yıllık ücretli izinlerinin zamanında kullandırılmadığı görülmüş ve bu nedenle birikmiş yılınk izin sürelerinin olduğu tespit edilmiştir. 4857 sayılı İş Kanunu’na göre işçilere yıllık izin verilmesi ve ücreti ödenmesi gerekmekte, ancak kullandırıldığı takdirde idari para cezası verilmemektedir. Yönetmelik düzenlemeleri de benzer hükümler içermektedir. İdarelerin bu sorumluluğunu yerine getirmemesi neticesinde bazı […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresinde çalışan işçilerin yıllık ücretli izinlerinin zamanında ve düzenli olarak kullandırılmadığı tespit edilmiştir. Anayasa’nın 50’nci maddesi göre dinlenmenin çalışanların hakkı olduğu ve bu haklar ile şartlarının kanunla düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. 4857 sayılı İş Kanunu’nun ilgili maddeleri gereğince işçilere yıllık izin verileceği, bu hakkından vazgeçilemeyeceği ve işveren tarafından sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu […]

Taşınmazların Kaydına İlişkin Formlar ile İcmal Cetvellerinin Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresinin mülkiyetinde bulunan taşınmazlar için usulüne uygun kayıt formlarının oluşturulmaması, icmal cetvellerinin hazırlanmaması ve bedel belirleme çalışmalarının eksik yapılmasından dolayı bir dizi sorun oluşmuştur. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun ilgili maddeleri çerçevesinde hazırlanan “Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik” göre, taşınmaz formlarının usulüne uygun olarak oluşturulması, icmal cetvellerinin hazırlanması […]

Belediyenin Tahsisli Olarak Kullandığı ve Başka Kurumlara Tahsis Ettiği Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin tahsisli olarak kullandığı ve başka kurumlara tahsis ettiği taşınmazların muhasebe kayıtları yapılmamış ve bu durum bilançonun doğru ve güvenilir olmasını engellemiştir. Mevzuat çerçevesinde, taşınmaz maliki kamu idaresi tarafından tahsis işlemine ilişkin belgeler muhasebe birimine verildiğinde; 500 Net Değer Hesabı’na borç, ilgisine göre 250 Arazi ve Arsalar Hesabı, 251 Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri Hesabı […]

Maddi Olmayan Duran Varlık Alımlarının Haklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresinin bilgisayar yazılımı alımları ile mevcut yazılımların güncellenmesine ilişkin harcamalarının 260 Haklar Hesabı’nda izlenmesi gerektiği, ancak 630 Giderler Hesabı ile giderleştirildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 210’uncu maddesinde, 260 Haklar Hesabı’nın bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarruflar ile belirli alanlarda tanınan kullanma ve yararlanma gibi hak ve yetkiler dolayısıyla yapılan harcamaların […]

Ekonomik Değer Taşıyan Bazı Bilgisayar Yazılımları ve Lisansların Haklar Hesabında Muhasebeleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin maddi olmayan duran varlık niteliğinde olan bazı bilgisayar yazılımları ve lisans alımlarını 260 Haklar Hesabında izlemeyip doğrudan giderleştirdiği görülmüştür. Yapılan inceleme sonucunda, toplam 81.667,40 TL maliyet değerindeki bilgisayar yazılımı ve lisans alımlarının 260 Haklar Hesabına kaydedilmeyip doğrudan 630 Giderler Hesabına kaydedildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 210’uncu maddesinde, 260 Haklar […]