Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının Gerçeği Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: Üniversitede çeşitli yasal düzenlemelere dayanılarak çalıştırılan personele ilişkin kıdem tazminatı karşılıklarının muhasebeleştirilmediği ve bu nedenle de Bilanço’nun doğru bilgi sunmadığı görülmüştür. 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14’üncü maddesi gereğince kamu idaresinin bu tazminata ilişkin muhtemel yükümlülüklerini, Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinde temel ilke ve kavramlardan biri olarak belirlenen ihtiyatlılık gereği muhasebeleştirilerek raporlanması gerekmektedir. 4857 […]

Engelli Memur İstihdam Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Trabzon İçmesuyu ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğünün (TİSKİ) 148 personeli olan memur kadrolarında en az 4 engelli memur çalıştırması gerekirken bu zorunuma uymadığı görülmüştür. Engellilerin atanmasına tahsis edilecek kadro sayısının tespitinde, ilgili kamu kurum veya kuruluşunun, yurtdışı teşkilatı hariç, toplam dolu memur kadro sayısının %3’ünün dikkate alınması gerektiği ve kamu kurum ve kuruluşlarının, hizmet […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetiminde, idarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından cins tashihi yapılmayan dört adet taşınmaz bulunduğu tespit edilmiştir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 4’üncü maddesinde cins tashihinin tanımlandığı ve aynı Yönetmelik’in 10’uncu maddesinde taşınmazların cins tashihi yapılması gerektiğinden bahsedilmektedir. Denetim sonuçlarına göre, tapuda kayıtlı olan taşınmazların kullanım şekilleri ile tapu bilgilerinin uyumlu hale getirilerek cins […]

Personel Adına Açılan Avans ve Kredilerin Zamanında Mahsup Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlıkça görevli personele açılan avans ve kredilerin zamanında mahsup edilmemesi bulgulanmıştır. 5018 sayılı Kanun’un 35’inci maddesinde ön ödeme için harcamanın kanıtlayıcı belgelerinin bir ay içinde mahsup edilmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır. Yönetmelik’te de bu düzenleme ile paralel olarak mahsup süresi avanslarda 1 ay, kredilerde ise 3 ay olarak belirlenmiştir. İncelemelerde görevli personele verilen avans […]

İşçilerin Yıllık İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim raporunda, üniversite hastanesinde kadrosu olan işçilerin yıllık ücretli izinlerinin zamanında ve yeterli olarak kullandırılmadığı görülmüş ve iş akdinin sona ermesinden sonra izin haklarının ekonomik değere dönüştürülecek şekilde biriktirildiği tespit edilmiştir. Anayasamızın 50’nci maddesi “Dinlenmek çalışanların hakkıdır” ifadesine yer vermiştir.
4857 sayılı İş Kanunu’nun 53, 56, 57 ve 58’inci maddeleri gereğince işyerinde işe başladığı günden […]

Haklar Hesabına Kaydedilmesi Gereken Tutarların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İnönü Üniversitesi Döner Sermaye İşletmesi tarafından yapılan yazılım, sistem ve lisans niteliğindeki alımların 260 Haklar Hesabına kaydedilmesi gerektiği halde 740 Hizmet Üretim Maliyeti Hesabına muhasebeleştirilerek doğrudan giderleştirildiği tespit edildi. Bu durum, Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 222’nci maddesindeki “Hesabın niteliği” ve Amortisman ve Tükenme Paylarına İlişkin 47 Sıra No.lu Genel Tebliğ’in 6’ncı […]

Belli Bir Süreyi Gerektiren Doğrudan Temin Alımları İçin Sözleşme İmzalanmaması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre üniversite tarafından 2021 yılında doğrudan teminle gerçekleştirilen çeşitli inşaat tadilat ve bakım onarım işleri için sözleşme imzalanması gerektiği, ancak bu durumun gerçekleşmediği görülmüştür. İdarenin takdirindedir bir defada yapılacak alımlarda sözleşmenin yapılması. Sözleşme imzalanmaması halinde kamu kaynaklarının etkin kullanımının sağlanması ve iş kontrolünün sağlanamayacağı nedeniyle sözleşme imzalaması zorunlu görülmektedir.

BULGU: […]

Belli Bir Süreyi Gerektiren Doğrudan Temin Alımları İçin Sözleşme İmzalanmaması ve Yasaklılık Kontrolünün Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı sayıştay denetim raporlarında, kamu ihale kanunu’nun 22’nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendine göre doğrudan temin ile gerçekleştirilen yapım ve hizmet işlerinin incelenmesi sonucunda; yapımı ve teslimi belli bir süreyi gerektiren çeşitli inşaat tadilat ve bakım onarım işleri için yüklenici ile sözleşme imzalanmadığı görülmüştür. Tebliğ düzenlemesi uyarınca, kamu kaynaklarının etkin kullanımını ve işin […]

Taşınmazlara Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların İlgili Taşınmazın Kayıtlı Değerine İlave Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu konusu idarede, binalar için yapılan değer artırıcı harcamaların ilgili taşınmazın kayıtlı değeri üzerine ilave edilmeden doğrudan giderleştirildiği görülmüştür. İdarenin uygulamasına göre, değer artırıcı harcamalar 630 Giderler Hesabına kaydedilmek suretiyle giderleştirilmekteydi. Ancak bu durum, Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 27’nci maddesi ile Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 170’inci maddesinin (b) fıkrasının 1’inci bendinde belirtilen kurallere aykırıdır.
Buna […]

Geçici Kabulü Yapılan İşlerin Binalar Hesabına Aktarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Polis Akademisi Başkanlığı Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğünde 258 Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabında takip edilen yapım işlerinden geçici kabulü yapılanların 252 Binalar Hesabına aktarılması gerektiği görüldü. Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre, tamamlanan yatırım projelerinin maliyet bedelleri ile bu hesaba alacak, ilgili maddi duran varlık hesabına da borç kaydedileceği hüküm altına alınmıştır. Polis […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Tesis İşletmesi mali tablolarında, üniversite bünyesinde istihdam edilen işçiler için ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı ve ilgili hesaplara kaydedilmediği tespit edilmiştir. Bu durum, kamu kurum ve kuruluşlarınca işletilen sosyal tesislerin muhasebe uygulamalarına dair esaslarda yer alan “saydamlık, hesap verilebilirlik ve tekdüzenin sağlanması” gereğidir. Muhasebenin temel kavramlarından olan ihtiyatlılık ve dönemsellik […]

Sosyal Denge Sözleşmesinde Sosyal Denge Tazminatı Ödenmesinin Dışında Başka Konulara İlişkin Düzenlemelerin Yer Alması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından akdedilen sosyal denge sözleşmelerinin sadece sosyal denge tazminatının düzenlenmesi metni olması gerektiği ve bu sözleşmelerin toplu iş sözleşmesi ya da toplu sözleşme statüsünde olmayacağı belirtilmiştir. Sosyal yardımların veya faaliyetlerin düzenlenmesi, Anayasa, personel kanunları ve sendikal hak olarak dönemler itibariyle akdedilen Toplu Sözleşmelere aykırı olduğu gerekçesiyle sosyal denge sözleşmelerinde bu tür hususların dikkate […]

İş Avansları ve Krediler Hesabında Kayıtlı Tutarların Süresinde Mahsup Edilmemesi ve Gecikme Zammı Hesaplanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Avans verilmesine ilişkin ön ödemelerde mahsup sürelerine uyulmadığı ve süresinde kapatılmayan avanslar için gecikme zammı hesaplanmadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Ön Ödeme” başlıklı 35’inci maddesinde harcamadan önce avans verilebileceği, mutemetlerin harcama yapacağı tutara ilişkin kanıtlayıcı belgelerini muhasebe yetkilisine vermekle yükümlü oldukları belirtilmiştir. 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında […]

Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Varlık Hesaplarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdareye tahsisli taşınmazların ilgili varlık hesaplarında izlenmediği ve muhasebe kaydının yapılmadığı tespit edilmiştir. Tahsise konu edilen arazi ve arsalar tahsis edilen kamu idaresine hizmet veren muhasebe birimince kayıtlı değeri üzerinden Arazi ve Arsalar Hesabına borç, Net Değer Hesabına alacak kaydedilir. İdarenin 2021 yılı Bilançosunda varlıkların gerçeğe uygun değerleri (rayiç değer) toplamı kadar hataya neden […]

Tahsis Edilen ve Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis ettiği taşınmazların muhasebe hesaplarında yer almadığı tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 188’inci maddesinde taşınmazlar hesabı için özel bir hesabın oluşturulması gerektiği belirtilmiştir.
Tahsisli taşınmazların amortisman işlemlerinin ise taşınmaza kullanan kamu idaresinin muhasebe birimi tarafından yapılacağı belirtilmiştir. İdarenin diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis ettiği taşınmazın […]