Taşınmazlara Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların İlgili Taşınmazın Kayıtlı Değerine İlave Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu konusu idarede, binalar için yapılan değer artırıcı harcamaların ilgili taşınmazın kayıtlı değeri üzerine ilave edilmeden doğrudan giderleştirildiği görülmüştür. İdarenin uygulamasına göre, değer artırıcı harcamalar 630 Giderler Hesabına kaydedilmek suretiyle giderleştirilmekteydi. Ancak bu durum, Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 27’nci maddesi ile Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 170’inci maddesinin (b) fıkrasının 1’inci bendinde belirtilen kurallere aykırıdır.
Buna […]

Geçici Kabulü Yapılan İşlerin Binalar Hesabına Aktarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Polis Akademisi Başkanlığı Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğünde 258 Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabında takip edilen yapım işlerinden geçici kabulü yapılanların 252 Binalar Hesabına aktarılması gerektiği görüldü. Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre, tamamlanan yatırım projelerinin maliyet bedelleri ile bu hesaba alacak, ilgili maddi duran varlık hesabına da borç kaydedileceği hüküm altına alınmıştır. Polis […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Tesis İşletmesi mali tablolarında, üniversite bünyesinde istihdam edilen işçiler için ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı ve ilgili hesaplara kaydedilmediği tespit edilmiştir. Bu durum, kamu kurum ve kuruluşlarınca işletilen sosyal tesislerin muhasebe uygulamalarına dair esaslarda yer alan “saydamlık, hesap verilebilirlik ve tekdüzenin sağlanması” gereğidir. Muhasebenin temel kavramlarından olan ihtiyatlılık ve dönemsellik […]

Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının Gerçeği Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: Üniversitede çeşitli yasal düzenlemelere dayanılarak çalıştırılan personele ilişkin kıdem tazminatı karşılıklarının muhasebeleştirilmediği ve bu nedenle de Bilanço’nun doğru bilgi sunmadığı görülmüştür. 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14’üncü maddesi gereğince kamu idaresinin bu tazminata ilişkin muhtemel yükümlülüklerini, Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinde temel ilke ve kavramlardan biri olarak belirlenen ihtiyatlılık gereği muhasebeleştirilerek raporlanması gerekmektedir. 4857 […]

Engelli Memur İstihdam Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Trabzon İçmesuyu ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğünün (TİSKİ) 148 personeli olan memur kadrolarında en az 4 engelli memur çalıştırması gerekirken bu zorunuma uymadığı görülmüştür. Engellilerin atanmasına tahsis edilecek kadro sayısının tespitinde, ilgili kamu kurum veya kuruluşunun, yurtdışı teşkilatı hariç, toplam dolu memur kadro sayısının %3’ünün dikkate alınması gerektiği ve kamu kurum ve kuruluşlarının, hizmet […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetiminde, idarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından cins tashihi yapılmayan dört adet taşınmaz bulunduğu tespit edilmiştir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 4’üncü maddesinde cins tashihinin tanımlandığı ve aynı Yönetmelik’in 10’uncu maddesinde taşınmazların cins tashihi yapılması gerektiğinden bahsedilmektedir. Denetim sonuçlarına göre, tapuda kayıtlı olan taşınmazların kullanım şekilleri ile tapu bilgilerinin uyumlu hale getirilerek cins […]

Personel Adına Açılan Avans ve Kredilerin Zamanında Mahsup Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlıkça görevli personele açılan avans ve kredilerin zamanında mahsup edilmemesi bulgulanmıştır. 5018 sayılı Kanun’un 35’inci maddesinde ön ödeme için harcamanın kanıtlayıcı belgelerinin bir ay içinde mahsup edilmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır. Yönetmelik’te de bu düzenleme ile paralel olarak mahsup süresi avanslarda 1 ay, kredilerde ise 3 ay olarak belirlenmiştir. İncelemelerde görevli personele verilen avans […]

Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Varlık Hesaplarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdareye tahsisli taşınmazların ilgili varlık hesaplarında izlenmediği ve muhasebe kaydının yapılmadığı tespit edilmiştir. Tahsise konu edilen arazi ve arsalar tahsis edilen kamu idaresine hizmet veren muhasebe birimince kayıtlı değeri üzerinden Arazi ve Arsalar Hesabına borç, Net Değer Hesabına alacak kaydedilir. İdarenin 2021 yılı Bilançosunda varlıkların gerçeğe uygun değerleri (rayiç değer) toplamı kadar hataya neden […]

Tahsis Edilen ve Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis ettiği taşınmazların muhasebe hesaplarında yer almadığı tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 188’inci maddesinde taşınmazlar hesabı için özel bir hesabın oluşturulması gerektiği belirtilmiştir.
Tahsisli taşınmazların amortisman işlemlerinin ise taşınmaza kullanan kamu idaresinin muhasebe birimi tarafından yapılacağı belirtilmiştir. İdarenin diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis ettiği taşınmazın […]

Taşınmazların İcmal Cetvellerinin Mevzuata Uygun Olarak Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Fırat Üniversitesi tarafından hazırlanması gereken taşınmaz icmal cetvellerinin mevzuata uygun olmadığı tespit edildi. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 7’nci maddesinde belirtilen şartlara uygun olmayan icmal cetvellerinin, tapuda kayıtlı, tapuya geçmedeki ve orta mallar için farklı şekillerde düzenlendiği görüldü. Ayrıca genel hizmet alanları için hazırlanan icmal cetvellerinde de eksiklikler tespit edildi. Mevzuat gereği […]

Taahhüt Hesaplarının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü muhasebe kayıtlarının incelenmesi neticesinde, sözleşmeye dayanılarak taahhüt hesaplarının kullanılmadığı tespit edilmiştir. Bu durum “Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği (Sıra No: 31) Döner Sermayeli İşletmeler Detaylı Hesap Planı”nın 5’inci maddesinin birinci fıkrasının “b) ’98’ Taahhüt hesapları” başlıklı bendinde belirtilen hükme aykırıdır. Yapılan incelemede Üniversite Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü birimleri tarafından imzalan […]

Haklar Hesabına Kaydedilmesi Gereken Tutarların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından ekonomik değer taşıyan haklar mevzuata uygun olarak muhasebeleştirilmemiş ve doğrudan giderleştirilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 192’nci maddesinde “maddi olmayan duran varlıklar” hesabının kullanım amacı açıklanmıştır. İlgili hesap grubunda yer alan 260-Haklar Hesabı, bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarruflar ve ekonomik değer taşıyan harcamaların izlenmesinden sorumludur. 47 sıra numaralı Amortisman ve Tükenme Payları Genel […]

Üniversitenin Kullanımı İçin Alınan Bilgisayar Yazılımları ve Lisans Alımlarının Haklar Hesabına Kaydedilmeden Doğrudan Gider Hesabına Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporları çerçevesinde, üniversite tarafından gerçekleştirilen bilgisayar yazılımı ve lisans alımları Hakkında tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 260 Haklar Hesabının niteliğine dair hükümleri göz önünde bulundurularak yapılan incelemede, söz konusu alımların doğrudan giderleştirilmesinin doğru bir işlem olmadığı belirlenmiştir. Yapılan hatalı işlemler, 2021 yılı mali tablolarını etkilemiş ve 260 Haklar Hesabı […]

Yerine Getirilmesi Belli Bir Süreyi Gerektiren Doğrudan Temin Alımlarında Sözleşme Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 22’nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendine göre döner sermaye bütçesinden doğrudan temin ile gerçekleştirilen bakım onarım hizmet ve yapım işlerinin incelenmesi sonucunda, belirli bir süreyi gerektiren bazı bakım, onarım ve tadilat işlerinde sözleşme imzalanmadığı tespit edilmiştir. Kamu İhale Genel Tebliği’ne göre, alımı yapılacak mal teslimi veya hizmet alımı ya […]

Taşınmazlar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların İlgili Varlık Hesabına Kaydedilmeden Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Üniversitenin sahip olduğu binaların hizmet kalitesinin yükseltilmesi ve kullanım süresini artırmak için Yapı İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılan harcamaların ilgili maddi duran varlığın değerine ilave edilmemesi nedeniyle 2021 yılı dönem sonu bilançosunda 252 Binalar Hesabındaki tutarlar gerçek değerinden daha az görülmektedir. Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Maddi duran varlıklar için yapılan değer artırıcı harcamalar” başlıklı […]