Taşınmazlar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Üniversite tarafından taşınmazların kayıtlı değeri ile ilişkilendirilecek altı farklı büyük bakım onarım niteliğinde harcama yapıldığı görülmüştür. Yapılan harcamaların bina değerinin artırılmasına yönelik harcamalar olmadığı, mevcut yapılardaki kullanımdan kaynaklanan ve varlığın ekonomik ömrünü doldurmuş olan kısım ve mahallerine ilişkin imalatlar olduğu belirtilmiştir. Ancak Yönetmelik hükümlerinde de görüleceği üzere, değer artırıcı harcamalar, sadece varlığın değerini artıran […]

Kiralanan Taşınmazlar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Özel Maliyetler Hesabına Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kiracı sıfatı ile kullanılan hizmet binaları için yapılan değer artırıcı harcamaların önemli bir kısmının 264-Özel Maliyetler Hesabı’na kaydedilmediği, doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 264-Özel Maliyetler Hesabı’nın niteliğine ilişkin 198’nci maddesinde bu hesabın kiralanan gayrimenkullerin geliştirilmesi veya ekonomik değerinin kalıcı olarak arttırılması amacıyla yapılan giderler ile bu gayrimenkullerin kullanılması için […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin hizmet alım suretiyle çalıştırdığı işçilere ilişkin ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı tespit edilmiştir. Mevzuat hükümlerine göre izleyen yılda ödenmesi beklenmeyen kıdem tazminatlarının borç ve gider karşılıkları hesabında takip edilmesi gerekmekteydi. İdarenin gönderdiği cevapta, 2022 yılı itibariyle 472-Kıdem Tazminatı Karşılığı ve 630-Giderler Hesapları kullanılmak suretiyle kıdem tazminatı karşılığının ayrıldığı ifade edilmiştir. Ancak 2022 […]

Sosyal Denge Sözleşmesinde Sosyal Denge Tazminatı Ödenmesinin Dışında Başka Konulara İlişkin Düzenlemelerin Yer Alması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin değrlendirmesinde yer alan hususlara katılmak mümkün değildir. Sosyal denge sözleşmeleri, kendiliğinden çok çeşitli sosyal ve mali hakları düzenleyen ya da düzenlemesi gereken bir metin değildir. İşçi dışındaki çalışanların sosyal ve mali haklarının iç mevzuatımıza uygun olarak düzenlendiği metin, 4688 sayılı Kanun uyarınca dönemler itibariyle akdedilen Toplu Sözleşmelerdir. İdarelerin mali durumu, görev yapılan birim […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından, mevcut kullanım şekli ile tapu kaydı farklılık gösteren taşınmazlar olmasına rağmen cins tashih işlemlerinin yapılmadığı görülmüştür. Mevcut kullanım şekli ile tapu kaydının uyumlu hale getirilmesi amacıyla 13.09.2006 tarih ve 2006/10970 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde tanımlanan cins […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Üniversite ve Üniversite Döner Sermayesi’nde taşınmazların cins tashihlerinin yapılmaması sorunu ele alınmıştır. “Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik”‘in 10’uncu maddesinde kamu idarelerince taşınmazların mevcut kullanım şekli ile tapu kaydının birbirine uygun olmaması durumunda, taşınmazlar mevcut kullanım şekli ile kayıtlara alınır. Kamu idareleri taşınmazların cins tashihinin yapılması için […]

Peşin Ödenen Giderlerin Dönem Ayırıcı Hesaplarda İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 144. maddesi uyarınca 180 Gelecek Aylara Ait Giderler Hesabının içinde bulunulan dönemde ortaya çıkan ancak gelecek aylara ait olan peşin ödenmiş giderler ile duran varlıklar ana hesap grubundaki gelecek yıllara ait giderler hesabında kayıtlı tutarlardan tahakkuk zamanına bir yıldan az süre kalanların izlenmesi için kullanılacağı ve 217. maddesinde […]

Taahhüt Hesaplarının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: MARSU’nun 2021 yılı mali tabloları incelenmesinde, yüklenicilerle imzalanan sözleşmelere dayalı olarak girişilen ve mevzuata göre ilave edilen taahhüt tutarlarının taahhüt hesaplarında izlenmediği görüldü. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 450 ve 451’inci maddeleri gereğince, bu tür taahhütlerin yılı için geçerli sözleşmeler ile ertesi mali yıl veya yıllara geçerli olmak üzere yapılan sözleşmelere dayalı olarak […]

Ekonomik Değer Taşıyan Bilgisayar Yazılımlarının Haklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: MARSU’nun 2021 yılı mali tabloları incelenmesi neticesinde, bilgisayar yazılım ve lisans alımlarının bir kısmının 260 Haklar Hesabında izlenmesi gerekirken, doğrudan 630 Giderler Hesabına kaydedildiği tespit edildi. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 210’uncu maddesinde haklar hesabına ilişkin hükümler yer almaktadır. Yapılan inceleme sonucunda, toplam 686.590,60 TL maliyet değerindeki bilgisayar yazılımı alımlarının izlenmesi ve yıl […]

Maddi Duran Varlıklar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamanın Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin aktifinde kayıtlı duran varlıkların değerini artıran harcamalar ilgili duran varlıkların değerine ilave edilmesi gerekirken, doğrudan giderleştirilmiştir. İdareye göre 29.04.2022 tarihli muhasebe kaydı ile hatalı işlemleri düzeltmiştir. Ancak bu işlemlerin 2021 yılı mali tablolarındaki hatayı düzeltici bir etkisi bulunmamaktadır. Maddi duran varlıklara yapılacak değer artırıcı harcamaların anılan mevzuat hükümlerine uygun olarak ilgili varlık hesapları […]

Geçici Kabulü Yapılan Yapım İşlerinin Maddi Duran Varlıklar Hesabına Aktarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Geçici kabulü yapılan bazı yapım işlerinin maddi duran varlık hesaplarına aktarılmadığı tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 188’inci maddesi gereği tamamlanıp geçici kabulü yapılan işlere ilişkin tutarların ilgili maddi duran varlık hesabına borç kaydedileceği belirtilmiştir. Bu hükme uygun olarak, Kurum hesap planında belirtilen uygun hesaplar/ekonomik kodlar kullanılmak suretiyle gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Yapılan incelemede tamamlanan ve […]

İdari Para Cezalarının Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması ve Faaliyet Alacakları Hesap Grubunda İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdari para cezalarının tahakkuk kayıtlarının yapılmaması ve faaliyet alacakları hesap grubunda izlenmemesi sonucu Hazine ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü tarafından yönetilen “e-tahsilat” sistemine dâhil edilmeyen idari para cezası tutarları, 2021 yılı bilançosunda doğru veri üretilememesine neden olmuştur. İdarelerin elektronik bilgi sistemine göre uygulanan idari para cezaları tutarı 58.682.931,00 TL iken tahsil edilen tutar […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarece işçilerin yıllık izinlerinin mevzuata uygun şekilde kullandırılmaması sonucu yıllık izinlerin biriktiği ve söz konusu kişilerin emekli olduklarında son ücretleri üzerinden karşılığını almayı tercih etmeleri üzerine İdareye ek mali külfet oluşturulduğu görülmüştür. İşçilerin yıllık izninden feragat edilemeyeceği ve idarenin de düzenli olarak yıllık izinlerin kullandırması gerektiği tespit edilmiştir. Bu uygulama, işçilere yüksek miktarda ücret […]

İşçilerin Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmamasıı (Sayıştay)

ÖZET: Üniversitede görev yapan işçilerin yıllık izinlerinin mevzuata uygun şekilde kullandırılmadığı tespit edilmiştir. İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık ücretli izin verileceği ve ücretli izin hakkından vazgeçilemeyeceği, 54’üncü maddesinde yıllık ücretli iznin kullanılması gereken sürelerin belirlenmesi gerektiği ve 56’ncı maddesinde işverenin işçilerin yıllık ücretli izinlerini Kanun’da belirtilen süreler içinde sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu olduğu […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarıyla İlgili Muhasebe Kayıtlarının Mevcut Durumu Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mali tablolarında yapılan incelemelerde Yükseköğretim Kurulunda çalışan işçiler için hesaplanarak uzun vadeli 472- Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı’nda muhasebeleştirilen kıdem tazminatı karşılıklarının tam ve doğruyu yansıtmadığı görülmüştür. Yapılan hesaplamalar sonucunda işçiler için Kıdem Tazminatı Karşılıkları Hesabı’nda 4.191.589,80 TL karşılık ayrılmış olması gerekmektedir. Dolayısıyla İdarenin mali tablolarında eksik ayrılan kıdem tazminatı karşılığı olan 3.684.976,03 TL […]