Sosyal Denge Sözleşmesinde Sosyal Denge Tazminatı Ödenmesinin Dışında Başka Konulara İlişkin Düzenlemelerin Yer Alması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından akdedilen sosyal denge sözleşmelerinin sadece sosyal denge tazminatının düzenlenmesi metni olması gerektiği ve bu sözleşmelerin toplu iş sözleşmesi ya da toplu sözleşme statüsünde olmayacağı belirtilmiştir. Sosyal yardımların veya faaliyetlerin düzenlenmesi, Anayasa, personel kanunları ve sendikal hak olarak dönemler itibariyle akdedilen Toplu Sözleşmelere aykırı olduğu gerekçesiyle sosyal denge sözleşmelerinde bu tür hususların dikkate […]

İş Avansları ve Krediler Hesabında Kayıtlı Tutarların Süresinde Mahsup Edilmemesi ve Gecikme Zammı Hesaplanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Avans verilmesine ilişkin ön ödemelerde mahsup sürelerine uyulmadığı ve süresinde kapatılmayan avanslar için gecikme zammı hesaplanmadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Ön Ödeme” başlıklı 35’inci maddesinde harcamadan önce avans verilebileceği, mutemetlerin harcama yapacağı tutara ilişkin kanıtlayıcı belgelerini muhasebe yetkilisine vermekle yükümlü oldukları belirtilmiştir. 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında […]

Üniversitenin Mülkiyetindeki Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Üniversitenin mülkiyetindeki taşınmazların cins tashihinin yapılmaması konusundaki denetim raporunda, kamu idaresinin mülkiyetindeki taşınmazların mevcut kullanım şekilleri ile tapu kayıtlarının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 4’üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde cins tashihi tanımı yer almaktadır.
Arsa ve arazi olarak kayıtlı taşınmazlar üzerinde binalar bulunmasına rağmen tapu kayıtlarının arsa ve […]

Üniversite Tarafından Diğer Kamu İdarelerine Tahsis Edilen Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarına Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Fırat Üniversitesi tarafından kamu kurumlarına tahsis edilen taşınmazların Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak muhasebe kayıtlarında gösterilmediği tespit edilmiştir. Mezkûr Yönetmelik’in 250 Arazi ve Arsalar Hesabına ilişkin “Hesabın niteliği” başlıklı171’inci maddesinde arazi ve arsaların kamu idarelerinin her türlü arazilerini ile bunlardan tahsise konu edilenlerin izlenmesi için kullanılacağı belirtilmektedir. Yapılan incelemede, Üniversite tarafından başka […]

Taşınmazların Takibine Yönelik İcmal Cetvellerinin Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Üniversitenin mülkiyetinde bulunan taşınmazlar için icmal cetvelinin hazırlanmadığı tespit edilmiştir. Yapılan denetimlerde, tapuda kayıtlı olan taşınmazlar formu ve genel hizmet alanları formunun düzenlendiği görülmüşken, Marmara Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından oluşturulması gereken tapuda kayıtlı taşınmazlar için icmal cetvelinin hazırlanmadığı ortaya çıkmıştır. Bu durum Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 7’nci maddesi ve […]

Gider Taahhütleri Hesaplarının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin 2021 yılı mali tablolarında izlemsiz kalan ve 150.934.122,71 TL’lik tutarla taahhüt edilen borç tutarı ile fiyat farkları ve iş artışlarının muhasebe kayıtlarında gösterilmesi gerektiği anlaşılmıştır. Sözleşmeyle yüklenmeye girişilen borç tutarları ile fiyat farkları ve iş artışalarının 920 Gider Taahhütleri Hesabı ve 921 Gider Taahhütleri Karşılığı Hesabında izlenmesi gerektiği, bu hesabın borcuna kaydedilen tutarların […]

Haklar Hesabında İzlenmesi Gereken Tutarların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Döner Sermaye İşletmesi tarafından gerçekleştirilen yazılım ve lisans alımlarının 260-Haklar Hesabına alınarak takibinin yapılması, yılsonunda maddi olmayan duran varlıklar hesaplarındaki tutarın tamamına amortisman ayrılmak suretiyle giderleştirilmesi gerektiği değerlendirilmektedir. Maddi olmayan duran varlık bedellerinin, yararlanma süresi içinde giderleştirilmesi ve hesaben yok edilmesi için kullanılan “Birikmiş Amortismanlar Hesabı” çerçevesinde, 339.965,69 TL tutarındaki bilgisayar yazılımının hatalı olarak […]

Bilgisayar Yazılımları ve Benzeri Nitelikteki Hak ve Yetkilerin Haklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresince alımı gerçekleştirilen bilgisayar yazılımları ve benzeri nitelikteki hakların 260 Haklar Hesabında izlenmesi gerekirken doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. İdarelerce gerçekleştirilen bu tip alımların Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 194’üncü maddesi uyarınca 260 Haklar Hesabında izlenmesi gerekmektedir.
Bu durum aynı zamanda 260 Haklar Hesabı’na kaydedilmeyen tutarlar için amortisman ayrılmamasına ve 268 Birikmiş Amortismanlar ve Değer Düşüklüğü […]

Üniversitenin Kullanımı İçin Alınan Bilgisayar Yazılımları ve Lisans Alımlarının Haklar Hesabına Kaydedilmeden Doğrudan Gider Hesabına Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Üniversite tarafından alınan bilgisayar yazılımları ve lisans alımlarının direkt giderleştirilmesiyle ilgili olarak yapılan denetimde, Kamu İdaresi tarafından 2021 yılı içerisinde toplam 771.767,20 TL tutarında bilgisayar yazılımı ve lisans alımlarının 630 Giderler Hesabına kaydedilmeden doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. Mevzuata göre bu tür harcamalar Haklar Hesabı altında takip edilmeli ve yıl sonunda bu hesaptaki tutarın tamamına […]

Yerine Getirilmesi Belli Bir Süreyi Gerektiren Doğrudan Temin Alımlarında Sözleşme Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre döner sermaye bütçesinden doğrudan temin ile gerçekleştirilen bakım onarım işlerinin incelenmesi sonucunda, soğutma-ısınma sistemleri ve tıbbi cihazların bakım onarımları ile teknik hizmetler bakım onarım tadilat işlerinde sözleşme imzalanmadığı tespit edilmiştir. Kamu İhale Genel Tebliği’ne göre alımın bir sözleşmeye bağlanması zorunludur. Doğrudan temin kapsamında gerçekleştirilen hizmet ve yapım işlerinde […]

Taşınmazlar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Üniversite tarafından taşınmazların kayıtlı değeri ile ilişkilendirilecek altı farklı büyük bakım onarım niteliğinde harcama yapıldığı görülmüştür. Yapılan harcamaların bina değerinin artırılmasına yönelik harcamalar olmadığı, mevcut yapılardaki kullanımdan kaynaklanan ve varlığın ekonomik ömrünü doldurmuş olan kısım ve mahallerine ilişkin imalatlar olduğu belirtilmiştir. Ancak Yönetmelik hükümlerinde de görüleceği üzere, değer artırıcı harcamalar, sadece varlığın değerini artıran […]

Kiralanan Taşınmazlar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Özel Maliyetler Hesabına Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kiracı sıfatı ile kullanılan hizmet binaları için yapılan değer artırıcı harcamaların önemli bir kısmının 264-Özel Maliyetler Hesabı’na kaydedilmediği, doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 264-Özel Maliyetler Hesabı’nın niteliğine ilişkin 198’nci maddesinde bu hesabın kiralanan gayrimenkullerin geliştirilmesi veya ekonomik değerinin kalıcı olarak arttırılması amacıyla yapılan giderler ile bu gayrimenkullerin kullanılması için […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin hizmet alım suretiyle çalıştırdığı işçilere ilişkin ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı tespit edilmiştir. Mevzuat hükümlerine göre izleyen yılda ödenmesi beklenmeyen kıdem tazminatlarının borç ve gider karşılıkları hesabında takip edilmesi gerekmekteydi. İdarenin gönderdiği cevapta, 2022 yılı itibariyle 472-Kıdem Tazminatı Karşılığı ve 630-Giderler Hesapları kullanılmak suretiyle kıdem tazminatı karşılığının ayrıldığı ifade edilmiştir. Ancak 2022 […]

Sosyal Denge Sözleşmesinde Sosyal Denge Tazminatı Ödenmesinin Dışında Başka Konulara İlişkin Düzenlemelerin Yer Alması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin değrlendirmesinde yer alan hususlara katılmak mümkün değildir. Sosyal denge sözleşmeleri, kendiliğinden çok çeşitli sosyal ve mali hakları düzenleyen ya da düzenlemesi gereken bir metin değildir. İşçi dışındaki çalışanların sosyal ve mali haklarının iç mevzuatımıza uygun olarak düzenlendiği metin, 4688 sayılı Kanun uyarınca dönemler itibariyle akdedilen Toplu Sözleşmelerdir. İdarelerin mali durumu, görev yapılan birim […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından, mevcut kullanım şekli ile tapu kaydı farklılık gösteren taşınmazlar olmasına rağmen cins tashih işlemlerinin yapılmadığı görülmüştür. Mevcut kullanım şekli ile tapu kaydının uyumlu hale getirilmesi amacıyla 13.09.2006 tarih ve 2006/10970 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde tanımlanan cins […]