Belediyeye Tahsis Edilen Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyeye tahsis edilmiş arazi, arsa ve binalardan oluşan taşınmazların muhasebe kayıtları yapılmamış ve yardımcı hesaplarda takip edilmemiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin maddi duran varlıklar hesap grubuna ilişkin işlemlerinin düzenlendiği 187’nci maddesinde, kamu idarelerinin mülkiyetindeki taşınmazların diğer kamu idarelerine tahsis edilenlerle birlikte yardımcı hesaplar itibariyle izleneceği ifade edilmiştir. Bu kapsamda Belediyeye tahsis edilen […]

Ekonomik Değer Taşıyan Bilgisayar Yazılımlarının Haklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 210’uncu maddesinde, ekonomik değer taşıyan harcamaların izlenmesi için kullanılan “260 Haklar Hesabı”na ilişkin düzenlemelere rağmen, belediyenin bazı bilgisayar yazılımları ve lisans alımlarını doğrudan giderleştirdiği görülmüştür. Bilgisayar yazılımı niteliğindeki alımların 630 Giderler Hesabı yerine, 260 Haklar Hesabı kullanılmaması ve amortisman hesabının da yapılmamış olması tespit edilmiştir. Yapılan denetim sırasında […]

İşçilerin Yıllık Ücretli İzinlerinin Mevzuata Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye bünyesinde çalışan işçilerin ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı ve bu nedenle birikmiş yıllık izin sürelerinin olduğu görülmüştür. İş Kanununda işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli izin hakkından vazgeçilemeyeceği, yıllık iznin 4857 sayılı Kanunun 56’ncı maddesinde gösterilen süreler içinde işveren tarafından sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu olduğu belirtilmiştir. Yıllık izninin faydalı olması […]

Belirli Süreyi Gerektiren Doğrudan Temin Yöntemiyle Yapılan Hizmet Alımları ile Yapım İşlerinde Sözleşme İmzalanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin doğrudan temin yöntemiyle yapmış olduğu ve belli süreyi gerektiren hizmet alımları ile yapım işlerinde yüklenici ile sözleşme imzalanmadığı görülmüştür. Mezkur mevzuat hükümleri uyarınca; doğrudan temin yöntemiyle gerçekleştirilen ve belli bir süreyi ihtiva eden mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde sözleşmenin zorunlu tutulduğu, idarenin takdirine bırakılmadığı tespit edilmiştir. Belediye tarafından bu tür işlemlerin […]

Maddi Duran Varlıklar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, Belediyeye ait taşınmazların değerini artıracak şekilde yapılan ve mevzuatta belirtilen limitleri aşan harcamaların, ilgili maddi duran varlığın kayıtlı değerine ilave edilmesi gerekirken doğrudan gider olarak kaydedildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde, maddi duran varlıklar için sonradan yapılan harcamaların ilgili varlığın kayıtlı değerine ilave edileceği hükme bağlanmıştır.
Bu durumun 2.993.551,45 […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin kadrolu ve hizmet alımı kapsamındaki işçilerin bir kısmının yıllık izinlerini kullanmak yerine biriktirdiği, biriken izinlerin ise işçilerin emeklilik talebi sırasında toplu izin ücreti olarak ödenmesi nedeniyle İdareye ek mali külfet oluşturduğu görülmüştür. 4857 sayılı İş Kanunu’nun “Yıllık ücretli izin hakkı ve izin süreleri” başlıklı 53’üncü maddesinde işçilerin yıllık ücretli izin haklarından feragat edemeyeceği, […]

Mevduat Faiz Gelirlerinin Muhasebeleştirilmesinde Hatalı Uygulamalar Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 102. maddesi gereğince, faiz gelirlerinin muhasebeleştirilmesinde hatalı uygulamalar bulunmuştur. Gelir vergisi stopajlarının 630 Giderler Hesabında izlenmediği, faiz gelirlerinin kaydı için 600 Gelirler Hesabı kullanılması gerekirken 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabına kayıt yapıldığı ve faiz gelirlerinin brüt tutar üzerinden kaydedilmesi gerekirken net tutar üzerinden hesaba yansıtıldığı tespit edilmiştir. İdarenin hesap […]

İşçilere Kanunda Öngörülen Yıllık 270 Saati Aşan Sürelerde Fazla Çalışma Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi’nin personele ait hizmet alımı yoluyla istihdam edilen işçilere, yıllık 270 saati aşan fazla çalışma yaptırıldığı tespit edilmiştir. İş Kanunu’ndaki azami süre limiti olan 270 saat aşılmasına rağmen işçiler 1056, 1034, 993, 966 ve 840 saate varan fazla çalışma süreleri ile çalıştırılmıştır. Bu durum, mevzuatta belirtilen sınırın aşıldığını gösterir. Fazla çalışma ücreti hususunda […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede çalışan işçilerin yıllık ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı ve bu nedenle birikmiş yıllık izin sürelerinin bulunduğu görülmüştür. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli izin hakkından vazgeçilemeyeceği; 56’ncı maddesinde yıllık iznin 53’üncü maddede gösterilen süreler içinde işveren tarafından sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu olduğu belirtilmiştir. Bu […]

Peşin Tahsil Edilen Kira Gelirlerinin Vadesine Göre Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabı ile Gelecek Yıllara Ait Gelirler Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kiraya verilen taşınmazların kira bedellerinin tamamının peşin tahsil edildiği ve 600 Gelirler Hesabına kaydedildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri gereğince, peşin tahsil edilen gelirlerin dönemsellik ilkesine uygun olarak muhasebeleştirilmesi gerekmektedir. Peşin tahsil edilen tutarın tamamının 600 Gelirler Hesabına kaydedilmesinin doğru olmadığı, bunun yerine 380 Gelecek Aylara Ait […]

Tahsisli Kullanılan ve Tahsis Edilen Taşınmazların Varlık Hesaplarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından diğer kurumlara tahsis edilen taşınmazların muhasebeleştirilmediği ve İdarenin 2023 yılı Bilançosunda varlıkların gerçeğe uygun değerleri (rayiç değer) toplamı kadar hataya sebep olduğu tespit edilmiştir.
Bu durum, İdarelerin farklı kurumlardaki tahsisli taşınmazlarla ilgili giderlerini karşılaması gerektiği olan Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Tahsis ve Devri Hakkında Yönetmelik’in 7’nci maddesinde belirtilen hükümle uyumlu bir durum olup, […]

Sosyal Denge Sözleşmesine Konusu Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye ile ilgili sendika arasında imzalanan sosyal denge sözleşmesinin konusu sadece sosyal denge tazminatına ilişkin olmalıdır. İdare ile yetkili sendika arasında imzalanan sözleşmeye başka mali ve idari haklar da eklenmiştir. Bu aykırılık 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun “Mahalli idarelerde sözleşme imzalanması” başlıklı 32’nci maddesinde belirtilen hükümlere uygun değildir. İlgili sözleşmede […]

Tahsisli Olarak Kullanılan ve Başka Kuruma Tahsis Edilen Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarının Yapılmamış Olması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyeye Orman Bölge Müdürlüğü tarafından mesire yeri ve mezarlık alanı olarak kullanılmak üzere iki adet taşınmaz tahsis edilmiş ve İlçe Emniyet Müdürlüğüne asli görev ve hizmetlerinde kullanılmak üzere 61.500,00 TL tutarında bir adet taşınmaz üç yıl süreyle tahsis edilmiştir. Ancak bu taşınmazların muhasebe kayıtları yapılmamıştır. Bu durum mali tabloların doğruluğu ve güvenilirliğini etkilemektedir. Taşınmazların […]

Mevzuatı Gereğince Çalıştırılması Gereken Personelin İstihdam Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Ege Belediyeler Birliği’nde mevzuata uygun olarak çalıştırılması gereken personelin istihdam edilmemesi tespit edilmiştir. Birlik Tüzüğü’ne göre genel sekreter, yazı işleri müdürü ve mali hizmetler biriminden oluşan birliğin faaliyetlerini yerine getirebilmesi için bu kadrolara sahip olunması gerekmekteydi. Mahallî İdare Birlikleri Kanunu’nun 17’nci maddesinde ise birliklerde teşkilât norm kadroya uygun olarak genel sekreter, yazı işleri ve […]

Sosyal Denge Tazminatı Sözleşmesine Konusu Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Van Büyükşehir Belediyesi ile Belediye ve Özel İdare Çalışanları Birliği Sendikası (BEM-BİR-SEN) arasında imzalanan Sosyal Denge Tazminatı Sözleşmesinde, sözleşmenin konusu dışında hükümler konulmuştur. Bu durum 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’na aykırılık oluşturmaktadır. Anayasa’nın “1. Genel ilkeler” başlıklı 128’inci maddesinde memurların hakları ve yükümlülüklerinin, aylık ve ödeneklerinin ve diğer özlük işlerinin […]