Sosyal Denge Sözleşmesinin Mali Konular Dışında Hükümler İçermesi (Sayıştay)

ÖZET: Burdur Belediyesi ile Sendika arasında imzalanan sosyal denge sözleşmesinin mali konular dışında hükümler içermesi nedeniyle ilgili mevzuata aykırılık olduğu görülmektedir. 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun 32’nci maddesinde, mahalli idarelerde imzalanan sözleşmenin kanunun uygulanması bakımından toplu sözleşme sayılamayacağı belirtilmiştir.
Sözleşmede memurlara yapılacak sosyal denge tazminatının tutarı ve ödeme esasları dışında; “İşverenin Hak […]

Elektrik Enerjisi Alımlarında İhale Mevzuatına Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na tabi idarenin serbest tüketici durumunda olan ilçenin elektrik enerjisi ihtiyacını ihale yapmaksızın doğrudan satın alması tespit edilmiştir. Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği’nde serbest tüketici tanımına göre, enerji ihtiyacının 1.000 kWh’den fazla olduğu idarelerin elektrik ihtiyaçlarını ihale yoluyla veya piyasa araştırmasına dayalı olarak doğrudan temin yöntemiyle karşılamaları esastır. İdarenin serbest […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli izin hakkından vazgeçilemeyeceği, 56’ncı maddesinde yıllık iznin 53’üncü maddede gösterilen süreler içinde işveren tarafından sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu olduğu belirtilmiştir. İdarenin personel işlemlerinin incelenmesi neticesinde; işçilerin yıllık izinlerinin mevzuata uygun şekilde kullandırılmadığı ve bu nedenle de İdare bünyesinde çalışan 24 […]

Amortisman Defterinin Tutulmaması ve Amortisman Ayırma İşlemlerinin Hatalı Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresinin mali tablosunda maddi duran varlıklara ilişkin hatalı amortisman ayrımları tespit edilmiştir. Amortisman defteri tutulmaması ve mevzuata uygun olmayan amortisman ayırma işlemlerinin yapılması neticesinde 257 ve 630 no.lu hesap tutarları yanlış olarak yer almıştır. Tanık beyanları, bilirkişi raporları ve muhasebe kayıtlarına dayalı olarak kamu idaresince yapılan incelemeler sonucunda bu hatalı amortisman ayrımları ortaya […]

Tahsis Edilen ve Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarece diğer kamu idarelerine tahsis edilen ve İdareye tahsis edilen taşınmazlar ile ilgili olarak muhasebe kayıtlarının yapılmadığı tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 47’nci maddesindeki hüküm gereği, kamu idarelerinin diğer kamu idarelerine taşınmazları tahsis edebileceği belirtilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 188, 192, 189 ve 193’üncü maddelerinde de bu […]

Sosyal Denge Tazminatı Sözleşmesine Konusu Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Bitlis Belediyesi ile BEM – BİR – SEN arasında imzalanan Toplu İş Sözleşmesinde sosyal denge tazminatına ilişkin hükümler mevcuttur. Bu sözleşmede, memurlara yapılacak tazminat ödemelerinin tutarı ile ödenme esaslarından başkaca hususların bulunması gerektiği açıktır. Ancak, söz konusu sözleşmenin “Sosyal Haklar ve Eğitim” başlıklı 10’uncu maddesinde işverenin kuruluşları ve tesislerinin ücretsiz veya indirimli yararlanması için […]

Sosyal Denge Sözleşmesine Konusu Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: İdare ile Tüm Yerel Yönetim Çalışanları Sendikası arasında akdedilen sosyal denge tazminatı sözleşmesinde mevzuata aykırı olarak sosyal haklardan yararlanma, eğitim ve ulaşım hizmeti gibi konularda düzenlemelerin yapıldığı görülmüştür. 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin Ek 15’inci maddesinde sosyal denge tazminatı ödeneceği hüküm altına alınmıştır. 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun 32’nci maddesinde […]

Sayıştay Denetim Raporlarının Belediye Meclisine Sunulmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – İl Belediyesi raporu, il belediyelerinde Sayıştay denetim raporlarının belediye meclisine sunulmadığını ve bu durumun hukuksal bir eksiklik olduğunu göstermektedir. 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nun 34’üncü maddesi kamu idarelerinin faaliyet sonuçlarını güvenilir ve yeterli bilgi olarak sunma amacını belirlemektedir. 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 55’inci maddesi ise belediyelerde iç ve dış […]

Haklar Hesabında İzlenmesi Gereken Tutarların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresinin bilişim sisteminde kullanılan lisans ve yazılımların satın alındığı durumlar, 260 Haklar Hesabına kaydedilmelidir. Bu durumlar, mahalli idareler bütçe ve muhasebe yönetmeliğinde belirtilen “Haklar Niteliğindeki Alımlar” için uygun bir hesaptır. Yönetmelikteki düzenlemelere göre bu alımların 260 Haklar Hesabına kaydedilmeden doğrudan giderleştirilmesi, 630 Giderler Hesabına hatalı kayıt yapılması sonucunu doğurmaktadır. Yapılan incelemede, kurumun bilişim […]

Doğrudan Temin Usulü ile Yapılan ve Belli Bir Süreyi Gerektiren İşlerde Sözleşme Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İncelemeler neticesinde, belli bir süreyi gerektiren işlerde sözleşme düzenlenmemesi tespit edilmiştir. Kamu İhale Genel Tebliği’nin 22.1.1.3 maddesinde bu gibi işler için sözleşmenin zorunlu olduğu belirtilmiştir. Yapılan incelemelerde; bozulmalar, alt yapı ve kanalizasyon işleri, kanser tarama ve muhtelif zamanlarda alınan mal ve malzemenin nakliye hizmet alımı gibi işlerin doğrudan temin usulüyle gerçekleştirildiği görülmüş ve sözleşme […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede çalışan işçilerin sosyal hakları olan yıllık ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı ve bu nedenle birikmiş yıllık izin sürelerinin bulunduğu görüldü. İş Kanununda yer alan düzenlemeler göre, işverenin yıllık izinleri kullandırma yükümlülüğü yerine getirmemesi ve işçinin de izin hakkından feragat etmesi mümkün değildir. İşçiler emekli olduklarında veya herhangi bir şekilde iş akıtları sona […]

İşçilere Yıllık Fazla Çalışma Sınırı Olan 270 Saatin Üzerinde Fazla Çalışma Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediendeki bazı işçilere 4857 sayılı İş Kanunu’na aykırı olarak 270 saati aşan fazla çalışma yaptırıldığı görülmüş ve bu durum hukuksuz bulunmuştur. Mevzuata göre, fazla çalışma süresi toplamının bir yılda 270 saatten fazla olamayacağı ve bu süre sınırı işçilerin şahıslarına ilişkindir. İş Kanununda yer alan mevzuat hükümlerine aykırı olarak işçilere yüksek saatlerde fazla çalışma yaptırılması […]

Bilgisayar Programı Alımlarının Haklar Hesabında Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Yapılan denetleme sonucunda, Bilgisayar programı ve yazılım alımlarının “260 Haklar Hesabı”nda izlenmediği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğine göre bu tip harcama bedellerinin “260 Haklar Hesabı”na borç kaydedilerek aktifleştirilmesi gerekmektedir. Denetleme sonucu, Mudurnu Belediyesinin bilgisayar yazılımları ve güvenlik sertifikası yenileme bedelinin “630 Giderler Hesabı”na kaydedildiği görülmüştür. Belediye tarafından verilen cevapta, E-Belediye programına […]

Engelli Memur İstihdamının Yetersiz Olması ve Sosyal Hizmetler Kapsamındaki Çocukların İstihdam Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede engelli memur ile sosyal hizmetler personelinin istihdam edilmemesi tespit edilmiştir. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 53’üncü maddesi ve Engelli Kamu Personel Seçme Sınavı ve Engellilerin Devlet Memurluğuna Alınmaları Hakkında Yönetmelik gereğince engelli personele ait kadrolarda %3 oranında engelli personel çalıştırılması zorunludur. 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu’nun Ek 1’inci maddesinin birinci fıkrası gereğince ise […]

Mevduat Faiz Gelirlerinin Brüt Tutar Üzerinden Muhasebeleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin faiz gelirleri içerisinde bulunan ve İller Bankasından ayrı olarak bir başka kamu bankasından elde edilen mevduat faizi gelirlerinin net tutar üzerinden kaydedildiği görülmüştür. Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Gayri safilik ilkesi” başlıklı 37’nci maddesinde gelir ve giderlerin netleştirilmeden kaydedileceği belirtilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin “102 Banka Hesabı”nın işleyişinin açıklandığı 57’nci maddesinde, faiz […]