İşçilere Mevzuatta Belirlenen Sürenin Üzerinde Fazla Çalışma Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: Edirne Belediyesi personel işlemlerine yönelik yapılan incelemelerde, işçilere mevzuatta belirlenen sürenin üzerinde fazla çalışmanın yaptırıldığı görülmüştür. 4857 sayılı İş Kanunu’nun “Fazla Çalışma ücreti” başlıklı 41’inci maddesinde fazla çalışma yapılabilmesinin koşulları belirtilmiştir. Fazla çalışma süresi total 270 saatten fazla olamayacağı, bu süre sınırının işyerlerine veya yürütülen işlere değil, işçilerin şahıslarına ilişkin olduğu ifade edilmiştir. Belediyede […]

Bazı Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Edirne Belediyesi taşınmazları üzerinde yapılan denetim sonucunda, bazı taşınmazların cins tashihlerinin yapılmadığı tespit edilmiştir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 10’uncu maddesi gereğince, kamu idarelerinin mülkiyetinde, yönetiminde veya kullanımlarında bulunan taşınmazların mevcut kullanım şekilleri ile tapu kayıtlarının birbirine uygun olmaması durumunda, fiili kullanım durumları esas alınarak tapu kayıtlarında cins tashihleri yapılması gerekmektedir. Belediyenin […]

Bilgisayar Yazılımlarına İlişkin Alım ve Güncelleme Bedellerinin Haklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi’nin bilgisayar yazılımları ile ilgili lisans ve sertifika alımı ile program güncellemelerine ilişkin yapılan harcamaların 260 Haklar Hesabına alınmadan doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. Bu durum, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 210 ve 211’inci maddelerinde düzenlenen “Haklar Hesabı” ile bağlantılıdır. Ayrıca, 47 sıra numaralı Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’nin 6’ncı maddesinde maddi olmayan […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin mülkiyetinde, yönetiminde veya kullanımında bulunan taşınmazların cins tashihlerinin yapılmadığı tespit edilmiştir. Cins tashihi, Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 4’üncü maddesinde tanımlanmıştır ve mevcut kullanım şekilleri ile tapu kayıtlarının farklılık göstermesi durumunda tapu kayıtlarının düzeltilmesi işlemi olarak açıklanmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda, Belediyenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından, mevcut kullanım şekilleri ile tapuda yer alan […]

Haklar Hesabı Yerine Giderler Hesabının Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: İlçe Belediyesi’nin maddi olmayan duran varlıklara ilişkin hesaplarının incelenmesi neticesinde, bilgisayar yazılımı ve benzeri alımlarının 260 Haklar Hesabı ile aktifleştirilmesi gerekirken doğrudan 630 Giderler Hesabı ile giderleştirildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 210’uncu maddesinde, haklar hesabına ilişkin borç ve alacak kayıtları gösterilmiştir. Ayrıca, Muhasebat Genel Müdürlüğünün amortisman ve tükenme paylarını düzenleyen 47 […]

Memurlar Eliyle Yürütülmesi Gereken Asli ve Sürekli Görevlerin İşçilere Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: Sungurlu Belediyesi’nin müdürlüklerden oluşan idari teşkilatının tamamında hukuken kamu gücü ve yetkisi kullanma ve kamu sorumluluğu taşıma görevi bulunmayan kadrolu işçiler ile ihale ile çalıştırılan işçiler görevlendirilmek durumunda kalmışlardır. Bu durum, 5393 sayılı Kanun’daki genel idare esaslarına göre yürütülmesi gereken asli ve sürekli kamu hizmetlerinin memurlar yerine işçilerin eliyle yürütüldüğü anlamına gelmektedir.
Anayasa’nın 128’inci maddesinin […]

Başka İdarelere Tahsis Edilen Taşınmazların Varlık Hesaplarında Muhasebeleştirilerek İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sungurlu Belediyesi’nin mülkiyetindeki taşınmazlardan birisinin bedelsiz olarak 25 yıl süreyle Diyanet İşleri Başkanlığı’na tahsis edildiği ve muhasebe kayıtlarında izlenmediği tespit edilmiştir. Belediyeler, kendilerine ait taşınmazları bedelli veya bedelsiz olarak diğer kamu kurum ve kuruluşlarına devredebilirler. Ancak, bu taşınmazlar için muhasebe kayıtları tesis edilmelidir. 250 Arazi ve Arsalar Hesabı, Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri Hesabı veya […]

Belli Bir Süreyi Gerektiren Muhtelif Doğrudan Temin İşlerinde Sözleşme Yapılmamış Olması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede doğrudan temin usulü ile yapılmış olan ve belli süreyi gerektiren yapım ve hizmet işlerinde yüklenici firma ile sözleşme yapılmadığı tespit edilmiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesine dayanılarak hazırlanan 22.08.2009 tarihli ve 27327 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Doğrudan Temine İlişkin Açıklamalar” başlıklı 22’inci maddesinde, belli bir süre gerektiren […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir Olmayan İl Kapsamında Yer Alan İlçe Belediyesi’nde işçilerin sosyal hakları olan yıllık ücretli izinlerinin zamanında kullandırılmadığı görülmüştür. Anayasal bir hak olan yıllık izinlerin kullandırılmaması idari para cezasına neden olabilmektedir. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği ve bu hakkından vazgeçilemeyeceği, 56’ncı maddesinde yıllık iznin […]

Taşınmaz İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamanın Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda, Belediyenin mülkiyetinde bulunan Rüzgâr Enerji Santraline yapılan değer artırıcı nitelikteki harcamaların doğrudan giderleştirildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 186’ncı maddesinde maddi duran varlıklar için edinme tarihindeki maliyet bedellerinin ilgili hesabına kaydedileceği belirtilmiştir. Yine aynı Yönetmelik’in 187’nci maddesinde, maddi duran varlıklar için sonradan yapılan ve değerini artırıcı […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarece işçilerin yıllık izinlerinin mevzuata uygun şekilde kullandırılmadığı ve bu nedenle yıllık izinlerin biriktiği görülmüştür. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli izin hakkından vazgeçilemeyeceği; 56’ncı maddesinde yıllık iznin 53’üncü maddede gösterilen süreler içinde işveren tarafından sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu olduğu belirtilmiştir. İdarenin personel işlemlerinin incelenmesi neticesinde; […]

Engelli Personel İstihdam Etme Hükümlerine Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, İdare tarafından 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun “Engelli personel çalıştırma yükümlülüğü” başlıklı 53’üncü maddesinde belirlenen sayıda engelli personel istihdam edilmemiştir. Kanun’a göre, kurum ve kuruluşlar çalışma kadrolarında %3 oranında engelli çalıştırmak zorunda olan İdarenin memur olarak istihdam edilmesi gereken engelli personel sayısına uyulmadığı tespit edilmiştir. Toplam 6 engelli personele yer […]

İdare Personeline Yasal Sınırın Üzerinde Fazla Çalışma Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi kadrolu işçilerine yasal sınırın üzerinde fazla çalışma yaptırıldığı tespit edilmiştir. 4857 sayılı İş Kanunu’nun “Fazla çalışma ücreti” başlıklı 41’inci maddesi ve İş Kanununa İlişkin Fazla Çalışma ve Fazla Sürelerle Çalışma Yönetmeliği’ne göre fazla çalışma süresi bir yılda 270 saatten fazla olamaz. Ancak, incelenen tabloda müdürlüklerine göre ayrı ayrı belirtilen 83 işçi için […]

Maddi Duran Varlıklar Kapsamındaki Yapım ve Değer Artırıcı Harcamaların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Fen İşleri Müdürlüğü tarafından bazı yapım işleri ile maddi duran varlıklara yönelik değer artırıcı harcamaların ilgili maddi duran varlık hesabına kaydedilmesi yerine doğrudan giderleştirildiği görülmüş ve Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 186’ncı maddesine aykırı olarak yürütüldüğü tespit edilmiştir. Maddeni duran varlıkların maliyet bedeli ile hesaplara alınacağı, yapılan her türlü giderlerin ilave edileceği, sonradan […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu: İşçilerin birikmiş yıllık ücretli izinlerinin kanuna uygun olarak kullandırılmaması.
Denetim raporunda, işçi kadrolu işçilere yıllık ücretli izinlerin mezkur Cumhurbaşkanlığı Genelgesi çerçevesinde ve yürütülen hizmetlerde aksamaya sebep olmayacak şekilde azami üç yıl içerisinde kullandırılması gerektiği belirtilmektedir.
4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık ücretli izin verileceği ve bu hakkından vazgeçilemeyeceği, 56’ncı maddesinde yıllık iznin […]