Açık İhale ile Yapılması Gereken İşin Kısımlara Bölünerek Doğrudan Temin Yöntemiyle Yapılması ve İşe İlişkin Belgelerin Sonradan Düzenlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre, idarelerce mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin ihalelerinde açık ihale, belli istekliler arasında ihale ve pazarlık usullerinden birinin uygulanması gerekmekteydi. Ancak idarenin 2023 yılında asfalt nakliye ve serim işini kısımlara bölünerek doğrudan temin yöntemiyle yaptırdığı görülmüştür. Ayrıca, işe ilişkin belgelerin sonradan düzenlendiği tespit edilmiştir.
4734 sayılı Kanun’un 22’nci […]

Satışı Yapılan Taşınmazların Kayıtlı Değerleri Yerine Satış Değerleri Üzerinden Kayıtlardan Çıkarılması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından satışı yapılan taşınmazların, muhasebe kayıtlarından çıkarılmasında, satış bedellerinin yerine kayıtlı değerleri dikkate alınmak suretiyle, ilgili varlık hesabına alacak kaydedilerek ve bu tutar ile satış bedeli arasındaki farkın sonucuna göre 600-Gelirler Hesabı veya 630-Giderler Hesabına kaydolması gerektiği Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 189’uncu maddesinde açıkça belirtilmiştir. Yapılan incelemede, idarenin taşınmaz satışlarında kayıt […]

Tahsis Edilen Taşınmazların ve Bunlara Ait Birikmiş Amortismanların Net Değer Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresince tahsis edilen taşınmazların ve bunlara ait birikmiş amortismanların 500-Net Değer Hesabı’nda izlenmediği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe Muhasebe Yönetmeliği’ne göre, kamu idarelerinin mülkiyetindeki taşınmazlardan diğer kamu idarelerine tahsis edilenler ile tahsisli kullanılan taşınmazlar yardımcı hesaplar itibariyle izlenmelidir.
Tahsise konu edilen arazi ve arsaların tahsis eden kurum tarafından arazi ve arsaların kayıtlı değeri üzerinden 250-Arazi […]

Taşınır Varlıklar İçin Enflasyon Düzeltmesi Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mülkiyetinde bulunan taşınır mallar için enflasyon düzeltmesinin yapılmadığı görülmüştür. Taşınır hesaplarında bulunan tutarlara enflasyon düzeltmesinin yapılmaması, mali tablolarda bu hesapların ve 690 Faaliyet Sonuçları Hesabının hatalı görünmesine neden olmuştur. İdare mülkiyetinde bulunan taşınır mallar için söz konusu Genel Tebliğ hükümleri doğrultusunda enflasyon düzeltmesi yapılması gerekmektedir. Enflasyon düzeltmesi işlemlerinin usul ve esasları, 16.12.2023 tarih […]

Elden Çıkarılacak Stoklar ve Maddi Duran Varlıkların Kayıtlı Değerlerinin Altında Amortisman Ayrılması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetim raporunda; il özel idaresinde elden çıkarılacak stoklar ve maddi duran varlıklar hesabında yer alan varlıkların kayıtlı değerlerinin altında amortisman ayrıldığı belirtilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 224’üncü maddesinde bu hesabının çeşitli nedenlerle kullanılma olanaklarını yitiren maddi duran varlıkların izlenmesi için kullanılması hüküm altına alınmıştır.
Raporun göre, kullanılma olanaklarını yitiren maddi duran varlıkların […]

Taşınmazlara İlişkin Muhasebe Kayıtlarının Gerçek Değeri Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare taşınımlarına ilişkin muhasebe kayıtları arasında değer açısından tutarsızlık olduğu görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’inci maddesinde, taşınır mal ve kamu idarelerine ait taşınmazların kaydına ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir. Taşınmaz kayıt ve kontrol görevlileri aracılığıyla tapuya kayıtlı olan taşınmazlarını kaydetmek zorunda olan idareler, tapuya kayıtlı olmayan taşınmazlarını, orta mallarını, genel hizmet […]

Yapım İşlerinde “İnşaat Sigortası (Bütün Riskler)” Poliçesinde Yüzde İkiden Fazla Muafiyet Uygulanması (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerinin “İnşaat Sigortası (Bütün Riskler)” poliçelerinde yer alan en fazla %2 oranında muafiyet uygulanması gereken risk unsurlarına, azami %2 oranından fazla muafiyet uygulandığı tespit edilmiştir. İdarece gerçekleştirilen bazı yapım işlerine ait inşaat sigorta poliçelerinde bazı risk unsurlarına yüzde iki den fazla muafiyet uygulandığı görülmüştür. Bu hususa ilişkin denetim tespiti üzerine İdare tarafından, Sayıştay […]

İşçilere Yasal Sınırların Üzerinde Fazla Çalışma Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: Kastamonu İl Özel İdaresinde kadrolu olarak çalışan 14 kişinin, yıl boyunca her ay düzenli olarak fazla mesai yaptığı ve 4857 sayılı Kanun’da belirlenen üst limiti aştığı tespit edilmiştir. Belirtilen mevzuat hükümleri göre, fazla çalışma süresi toplamının bir yılda iki yüz yetmiş saatten fazla olamayacağı hüküm altına alınmıştır. Yapılan incelemede işçilerin, yılın her ayında 490, […]

İdarenin Taşıtlarına İlişkin Envanter Kayıtları ile Trafik Tescil Kayıtlarının Uyuşmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin taşıtlarına ilişkin envanter kayıtları ile Vergi Dairesi kayıtlarının karşılaştırılması sonucunda, 25 adet taşıtın trafik tescil kayıtlarında olmasına karşın Kamu İdaresinin envanterinde mevcut olmadığı görülmüştür. Bu durum, ilgili kanuni düzenlemelerde belirtilen sorumluluklar çerçevesinde soruşturma yapılmasına neden olmuştur. Taşınır Mal Yönetmeliği’nin “Sorumluluk” başlıklı 5’inci maddesinde, harcama yetkililerinin taşınırların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak […]

Hurda İşlemlerinin Sağlıklı Bir Şekilde Yürütülmesini Sağlayacak Hurda Yönetim Sisteminin Kurulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kastamonu İl Özel İdaresinde hurdaya ayrılan taşınırların yönetimine ilişkin bir düzenleme bulunmadığı tespit edilmiştir. Taşınır Mal Yönetmeliği’nin 28’inci maddesinde, ekonomik ömrünü tamamlamış olan taşınırlar için komisyon tarafından değerlendirme yapılarak harcamadan yetkilisinin onayı ile hurdaya ayrılma işleminin tamamlanması gerektiği belirtilmiştir. Hurdalar satış yoluyla Makine Kimya Enstitüsü Kurumu Hurda İşletmesi Müdürlüğüne devredilmesi öngörülmektedir.
İdarenin hurda yönetimine ilişkin […]

Deneme Sınavı Hizmeti Alımı İhalesine İlgili Alanda Faaliyeti Bulunmayan Firmaların Davet Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Milli Eğitim Müdürlüğünce pazarlıkla ihale edilen “Deneme Sınavı Hizmet Alımı İşi”nde; üç firmanın ihaleye davet edildiği ve bu firmalardan sadece bir tanesinin sınav hazırlama ve yayınlama hizmeti sunduğu görülmüştür. İdarenin seçiminde rekabet, eşit muamele, ihtiyaçların uygun şartlarla karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması ilkeleri gözetilmemiştir. Diğer illerdeki öğrencilerin akademik başarısını artırmaya yönelik kazanım izleme […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinde çalışan işçilerin sosyal hakları olan yıllık ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı görüldü. İş Kanunu’nun 50’ncı maddesinde dinlenmenin çalışanların hakkı olduğu ve bu haklar ile şartlarının kanunla düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. Yönetmelik ile gösterileceği belirtilen düzenlemelere göre işverenin yıllık izinleri kullandırma yükümlülüğünü yerine getirmemesi ve işçinin de izin hakkından feragat etmesi […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Tapuda kayıtlı taşınmazların mevcut kullanım şekilleri ile farklılık göstermesine rağmen cins tashih işlemlerinin yapılmadığı tespit edilmiştir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde, cins tashihi olarak tapu kayıtlarının mevcut kullanım şekli ile uyumlu hale getirilmesinden bahsedilmektedir. Aynı Yönetmelik’in “Cins tashihlerinin yapılması” başlıklı 10’uncu maddesinde, kamu idarelerinin taşınmazların mevcut kullanım şekilleri […]

Hidrolik Kaynaklara Dayalı Elektrik Üretim Lisans Harçlarının İdare Tarafından Takibinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kastamonu İl Özel İdaresince il sınırları içerisinde yer alan 12 adet hidrolik kaynaklara dayalı elektrik üretiminde bulunan işletmenin özelleştirme bedeli, lisans ihale bedeli ve su kullanım bedeli ödeyerek/ödemeksizin faaliyette bulunduğunun tespitinin yapılmadığı görülmüştür. 492 sayılı Harçlar Kanunu’nun “Ödeme Zamanı” başlıklı 113’üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre, hidrolik kaynaklara dayalı elektrik üretim lisans harçlarının %90’ı tesisin […]

Taşınmazların Değer Tespitinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare adına tapuda kayıtlı olan taşınmazların değer tespitinin yapılmadığı ve ilgili muhasebe hesaplarına kaydedilmediği görülmüştür. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 5’inci maddesinde, taşınmaz kayıt ve kontrol işlemlerinin kayda alınacak değerlerin belgeye dayanması esastır. Maddenin devamında maliyet bedeli üzerinden veya bu bedel belirlenemiyorsa rayiç değer üzerinden kayda alınması gerektiği ifade edilmiştir. Ayrıca, 31.12.2017 […]