Sosyal Denge Sözleşmesine Konusu Dışında Hüküm Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Sosyal denge sözleşmesinde, görev yapılan birim ve iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, görev yerinin özelliği, çalışma süresi, kadro veya görev unvanı ile derecesi gibi kriterlere göre tavan tutarı aşmamak kaydıyla ödenebilecek tazminatın aylık tutarı düzenlenecektir. Sosyal denge sözleşmelerine farklı ödemelere ve hususlara ilişkin hükümler konulması mevzuata açıkça aykırı olacaktır. İdareler ile sendikalar arasında […]

Geçmiş Yıllar Olumlu veya Olumsuz Faaliyet Sonuçlarından Beş Yılını Dolduranların Net Değer Hesabına Eklenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin 2023 yılı açılış kaydında, Geçmiş Yıllar Olumlu veya Olumsuz Faaliyet Sonuçlarından beş yılını dolduran tutarların 500 Net Değer Hesabına aktarılmadığı tespit edilmiştir. Bu durumun neden olduğu mali tablolarda hataya sebep olunduğu belirtilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 570 Geçmiş Yıllar Olumlu Faaliyet Sonuçları Hesabının işleyişini açıklayan 356’ıncı maddesinde, beş yılı dolduran tutarların […]

Mevduat Faiz Gelirlerinin Muhasebeleştirilmesinde Hatalı Uygulamalar Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mevduat faiz gelirlerini muhasebeleştirme işlemlerinde hatalı uygulamalar tespit edilmiştir. Gelir vergisi stopajlarının 630 Giderler Hesabında izlenmediği, faiz gelirlerinin kaydı için 600 Gelirler Hesabının kullanılması gerekirken 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabına kayıt yapıldığı ve faiz gelirlerinin brüt tutar üzerinden kaydedilmesi gerekirken net tutar üzerinden hesaba yansıtıldığı görülmüştür. Bu durum, 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabının fazla görünmesine […]

Hakediş Ödemelerinden Yapılan Sosyal Güvenlik Prim Borcu Kesintilerinin Hatalı Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporunda; İdare tarafından gerçekleştirilen hakediş ödemelerinde Sosyal Güvenlik Kurumuna (SGK) idari para cezası, prim ve prime ilişkin borcu bulunan firmalardan yapılan kesintilerin 361 Ödenecek Sosyal Güvenlik Kesintileri Hesabında muhasebeleştirilmediği görülmüştür. Bu durum Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddelerinde tanımlıdır.İdarenin hesap ve işlemlerinin incelenmesi neticesinde; SGK’ya prim borcu bulunan firmaların hakedişlerinden […]

Köylere Hizmet Götürme Birliklerine Amacı Dışında Aktarmalar Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin 2023 yılında Köylere Hizmet Götürme Birliklerine (KHGB) yapmış olduğu ödenek aktarmalarının incelenmesi neticesinde, mevzuatta öngörülen yatırımlar dışındaki bazı işler için de ödenek aktarıldığı tespit edilmiştir. İdare bütçesinden köylere yönelik hizmetlere ilişkin yapım, bakım ve onarım işleri dışındaki işler için KHGB’ye 3.577.900,00 TL tutarında aktarma yapıldığı görülmüştür. Bu aktarmalar mevzuata uygun olmayıp, maddede sayılan […]

Bakanlık ve Merkezi İdare Kuruluşlarınca İl Özel İdarelerine Aktarılan Yatırım Ödeneklerinin Köylere Hizmet Götürme Birliklerine Aktarılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdareleri tarafından Köylere Hizmet Götürme Birliklerine (KHGB) aktarılan yatırım ödeneklerinin kamu yatırımlar programına ait projelere yönelik bakanlık ve merkezi idare kuruluşlarınca ayrılan ödenekler olduğu görülmüştür. 5302 sayılı Kanun’un 6’ncı maddesinde yer alan hükümler, bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşlarının kamu yatırım programında yer alan projelere ait yatırımları için bütçelerinde ayrılan ödenekleri il […]

Kamu İdarelerine Gönderilen Payların İlgili Hesapta İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin diğer kamu idarelerine göndermesi gereken payların ilgili idarelere aktarıldığı halde 363 Kamu İdareleri Payları Hesabında izlenmediği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğinin 276’ncı maddesinde bu hesabın bütçe geliri olarak nakden veya mahsuben tahsil edilip, özel kanunları gereğince diğer kurumlara aktarılmak üzere hesaplanan tutarların izlenmesi için kullanılacağı belirtilmiştir. Yapılan inceleme sonucunda, İdare tarafından […]

Bilançoda Dönem Olumlu Faaliyet Sonucu ve Dönem Olumsuz Faaliyet Sonucu Hesaplarının Birlikte Yer Alması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin 2023 yılı Bilançosunda, 590 Dönem Olumlu Faaliyet Sonucu Hesabı ile 591 Dönem Olumsuz Faaliyet Sonucu Hesabının birlikte yer alması ve mahsubu gerçekleşmeden karşılıklı kaydedilmesi yasal mevzuat hükümlerine aykırıdır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 360’ıncı maddesinde, dönem faaliyet sonuçlarının olumlu veya olumsuz olmasına göre hesap grupları açılacağı belirtilmiştir. Bu doğrultuda, 590 […]

Kurum Taşınmazlarının Muhasebe Kayıtları ile Taşınmaz İcmal Cetvelleri Arasında Uyumsuzluk Olması (Sayıştay)

ÖZET: Düzenleme ile ilgili ayrıntılı açıklamaya Muhasebat Genel Müdürlüğünün 25.07.2014 ve 16.09.2014 tarihli “Taşınmaz Envanteri” konulu genel yazılarında yer verilse de birçok kamu idaresi tarafından 01.10.2014 tarihi itibariyla yapılması gereken işlemler yapılamamıştır.
Sonuçta kamu idarelerince 31.12.2016 tarihine kadar tüm taşınmazların tespiti, mevcut kullanım şekliyle kayda alınması, maliyet, rayiç ya da iz bedellerinin tespiti ile muhasebe birimlerince […]

Peşin Tahsil Edilen Kira Gelirlerinin Vadesine Göre Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabı ile Gelecek Yıllara Ait Gelirler Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kiraya verilen taşınmazların kira bedellerinin sözleşmesi gereği peşin tahsil edildiği ve bu tutarın tamamının 600 Gelirler Hesabına kaydedildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri gereğince, keşide edilen gelirlerin içinde bulunulan aya ait olan kısmının 600 Gelirler Hesabına, sonraki aylarda tahakkuk ettirilmesi gereken kısmının 380 Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabına, […]

İşçilerin 15-31 Aralık Dönemine İsabet Eden Ücretlerinin Muhasebeleştirilmesinde Dönemsellik İlkesine Riayet Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından işçilerin 15-31 Aralık dönemi isabet eden ücret ödemelerinin cari yılın mali tablolarında gösterilmediği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 320’nci maddesinde 15-31 Aralık tarihlerine ilişkin hesaplanan işçi ücretlerinin 630 Giderler Hesabına borç, 830 Bütçe Giderleri Hesabına borç, 835 Gider Yansıtma Hesabına alacak kaydedileceği hüküm altına alınmıştır. İdarenin 2023 yılında işçi […]

Madencilik Faaliyetleri Kapsamındaki İşyeri Açma İzni Harcının İlgili İdarelere Mevzuatta Belirtildiği Şekliyle Aktarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarece madencilik faaliyetleri kapsamında il özel idaresi tarafından işyeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenmesi durumlarında işyeri açma izni harcının tümünün İdare tarafından tahsil edilmesi, tahsil edilen bu harcın %50’sinin ilçe veya birlik ya da yerin durumuna göre belediyenin hesabına aktarılması gerekmektedir. 3213 sayılı Maden Kanunu’nun “Madencilik faaliyetlerinde izinler” başlıklı 7’nci maddesinin dokuzuncu fıkrasında bu […]

Köylere Hizmet Götürme Birliklerine Yatırım Planı, Yıllık Çalışma Programı ve Uygulama Projeleri Olmadan Ödenek Aktarması Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Bilecik İl Özel İdaresi bütçesinden köylere hizmet götürme birliklerine 8.858.428,62 TL tutarında aktarma yapıldığı görülmüştür. Bu aktarmalar 5355 sayılı Kanun’un 18’inci maddesinin beşinci fıkrası hükmüne göre köylere hizmet götürme birliklerince yatırım planı, yıllık çalışma programı ve uygulama projelerinin hazırlanıp İl Genel Meclisine sunulmadan yapılmıştır. Tablodaki aktarmalar, köylere hizmet götürme birliklerinin farklı ihtiyaçları için aktarılan […]

Eczane Binalarının Yapımında Kamu İhale Mevzuatına Aykırı Davranılması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’nun temel ilkelerine ve diğer ihale mevzuatına uygun olarak yapılan ihalelerde isteklilerin kendi adına veya başkaları adına birden fazla teklif vermesinin yasak olduğu, bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında Kanun’un dördüncü kısmında belirtilen hükümlerin uygulanacağı belirtilmiştir. İdarenin yapacağı ihalelerde yasak fiil ve davranışlara yer verilmiş ve bu durumun önüne […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İçişleri Bakanlığına ait Bilecik İl Özel İdaresinde çalışan işçilerin yıllık ücretli izinleri zamanında kullandırılmadığının görüldüğü bir durumdan bahseden Sayıştay Denetim Raporu’ndan oluşmaktadır. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53, 56 ve 103’üncü maddeleri işverenin işçilere yıllık ücretli izin vermeyi ve bu iznin sürekliliğini zorunlu kılmayı düzenlemektedir. Yıllık iznin kullanılması konusuna ilişkin usuller ile işverence tutulması zorunlu […]