İstihdamı Kanunlarla Zorunlu Tutulan Kesimlere Mevzuatta Öngörülenden Az İstihdam Sağlanması veya Hiç Sağlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu ihaleleri ve doğrudan hizmet alımlarında personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımları için özel sektör iş yerlerinde %3’ü engelli olan işçiler istihdam edilmelidir. Belediyeler ve kamu kuruluşları iştiraki oldukları şirketlere direkt hizmet alma yetkisine sahiptir. Ancak bu durum, ihale dokümanında belirtilen aynı il bazındaki elli veya daha fazla işçi çalıştırılmasının öngörüldüğü durumlarda, engelli personelin istihdam […]

Yerebatan Sarnıcının Belediye Şirketine Usulsüz Kullandırılması (Sayıştay)

ÖZET: Yerebatan Sarnıcı’nın işletme hakkının Kültür AŞ’ye kiralanması usulsüz olduğu tespit edilmiştir. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümlerine aykırılık taşıdığı değerlendirilmektedir. Kira sözleşmesinin süresi aşılmış, belirsiz süreli sözleşme haline getirilen kiralamada fesih hakkı veya başkaca bir tasarrufun 20 yıldır kullanılmadığı görülmüştür. İdare tarafından, tarihi ve bedii değeri olan İstanbul’un […]

Vakıf Üniversitesine Taşınmaz Tahsisi Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İBB tarafından Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi’ne yapılan taşınmaz tahsisinin mevzuata uygun olmadığını belirten bir raporu ele alan İdare, ilgili üniversitenin kamu tüzel kişiliğine haiz olmasına rağmen kamu kurum ve kuruluşu tabiri içinde yer almadığı, dolayısıyla 5393 sayılı Kanun ve Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Tahsis ve Devri Hakkında Yönetmelik çerçevesinde kamu idaresi olmayan bir kuruma […]

Taşınmazların Üçüncü Kişilere Mevzuata Uygun Bir İşlemle Tesis Edilmiş Bir Hak Verilmeksizin ve Herhangi Bir Kullanım Bedeli Alınmaksızın Kullandırılması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin hüküm ve tasarrufu altında bulunan taşınmazların işgal edilmesi halinde, ecrimisil tahakkuk ettirilerek tahsil edilerek tahliyesinin sağlanması gerektiği, bu durumun 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 75’inci maddesi tarafından yönetilmekte olduğu belirtilmiştir. İdarenin bu taşınmazların bazılarının işgal edildiği, ecrimisil ve tahliye işlemleri yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu taşınmazlardan birkaçı ile ilgili detaylı bilgi verilmiştir. Bakırköy ilçesi […]

Taşınmaz Kira Bedellerinin Günün Emsal ve Rayiç Bedellerine Göre Güncellenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdareye ait taşınmazların kira bedellerinin günün emsal ve rayiç bedellerine göre güncellenmemesi sebebiyle Büyükşehir Belediyesi’ne karşı yapılan denetimde, 6098 sayılı Kanun’un 344’üncü maddesinin üçüncü fıkrası dikkate alınarak beş yıldan sonraki kira bedelinin belirlenmesi gerektiği tespit edilmiştir. Taraflarca kira bedelinin değişimine dair bir anlaşma yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın, hâkim tarafından tüketici fiyat endeksindeki oniki aylık ortalamalara […]

İdarenin İstanbul İli Dışında Bulunan Taşınmazlarının Kontrolünün Sağlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: İstanbul ili sınırları dışında bulunan Büyükşehir Belediyesi mülkiyetinde taşınmazların kontrolünün sağlanamadığı tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kanunun 48’inci maddesindeki “mal yönetiminde etkililik ve sorumluluk” ilkesi gereği kamu idarelerine ait malların yönetimi hususunda yetkili olanların sorumluluğu bulunmaktadır. Yapılan denetimde İstanbul ili sınırları dışında 25 farklı şehirde yaklaşık 230 taşınmaz bulunmuştur. Bu taşınmazlar üzerinde üçüncü kişilerce kullanım […]

Tasarruf Hakkı İdareye Ait Olan Bazı Taşınmazlara İlişkin Ecrimisil Bedellerinin İlçe Belediyesi Tarafından Tahsil Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir Belediyesi’nin tasarruf hakkına sahip olan taşınmazların bazıları, işgalci üçüncü kişilere ecrimisil karşılığında kullandırılmış ve bu gelirler ilçe belediyesi tarafından tahsil edilmiştir. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 75’inci maddesinde yer alan hükmün gereği, idarenin hüküm ve tasarrufu altında olan taşınmazların işgali üzerine fuzuli şagilden sorulmak suretiyle ecrimisil bedellerinin tespit edileceği ifade edilmiştir. Denetim raporunda, […]

Sosyal Tesislerin Ücret Tarifesinin Büyükşehir Belediye Meclisi Yerine Başkanlık Oluru ile Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir Belediyesi’nin işlettiği sosyal tesislerde uygulanan ücret tarifelerinin Başkanlık oluru ile belirlenmesinin büyükşehir belediye meclisi yerine kullanılması hukuksuzdur. 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18’inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde, ilgililerin isteğine bağlı hizmetler için uygulanacak ücret tarifesini belirleme görev ve yetkisi belediye meclisine tevdi edilmiştir. Ayrıca, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun 97’nci maddesinde, ücrete tabi […]

Sosyal Tesislere İlişkin Mevzuatın Gerektirdiği Bazı İşlemlerin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir Belediyesi’nin sosyal tesislerine ilişkin mevzuatın gerektirdiği bazı işlemlerin yapılmadığı ve faaliyet değerlendirme raporlarının mevzuata uygun hazırlanmadığı tespit edilmiştir. 5216 sayılı Kanun’un 7’nci maddesi ve Hazine ve Maliye Bakanlığınca yayımlanan Kamu Sosyal Tesislerine İlişkin Tebliğ’in “Tesislerin işletilmesi” başlıklı 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (h) bentlerinde belirlenen düzenlemelere göre işlemlerin yürütülmesi gerekiyordu. Yapılan denetimte; […]

Park Alanı Olarak Meclis Kararı Alınan Taşınmazın İdarece Satılması (Sayıştay)

ÖZET: Mahkeme kararında, Beşiktaş ilçesindeki taşınmazın satışının İdarece rekabete aykırı koşullarda yapıldığı ve İmar Planları Yapım Yönetmeliği’nin “Planların ilanı, itirazlar ve kesinleşmesi” başlıklı 33’üncü maddesinde yer alan usulün ihlal edildiği sonucuna varılmıştır. Belediye Meclisi kararının Israr Kararı ile kesinleştiği, ancak İmar Müdürlüğünden güncel imar durum belgesi düzenlenmediği ve satış işleminin buna istinaden gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. […]

Mülkiyeti İdareye Ait Taşınmazın İlçe Belediyesi Tarafından İşgal Edilerek Ticari Faaliyette Bulunulması (Sayıştay)

ÖZET: İdareye ait Büyükçekmece ilçesi sınırları içerisinde bulunan taşınmazın işgali ve paralı otopark olarak kullanılması tespit edilmiştir. İdarenin Hazine ve Maliye Bakanlığına gönderilen talebi üzerine, 87.175 m2 lik deniz dolgu alanının İstanbul Büyükşehir Belediyesi tasarrufuna bırakılmışken ilçe belediyesi tarafından bu alanın ücretli otopark olarak kullanıldığı belirlenmiştir. Bu durumun mevzuata aykırı olduğu ve idarenin geriye doğru […]

Kiraya Verilen Taşınmazların Kiracı Tarafından Sigortalarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İBB’nin kiraya verdiği taşınmazlarda kiracılar tarafından sigorta işlemlerinin yapılmadığı tespit edilmiştir. İdare ile kiracılar arasında imzalanan Kira Sözleşmesinin 17’nci maddesinde, kiracıların her türlü tedbiri alacak ve İBB adına sigorta yaptırıp poliçenin bir örneğini idareye vereceği belirtilmiştir. Ancak, denetim sonuçlarına göre İstanbul Bayrampaşa Meyve ve Sebze Hali’nde kiraya verilen 69 adet taşınmazın sadece 12 tanesinin […]

Kiralama Suretiyle Edinilmiş Olan Film Platosunun Uzun Süre Boyunca Aktif Bir Şekilde Kullanılmamasına Rağmen Kiracılık Hakkının Devam Ettirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Beykoz ilçesindeki bir film platosunun kiracılık hakkının devamlılığı tartışılıyor. Büyükşehir Belediyesi tarafından İstanbul Orman Bölge Müdürlüğünden kiralanan taşınmazda aktif bir kullanım bulunmuyor, ancak her yıl güncellenen tutarlarda kira bedeli ödeniyor. İşin durdurulduğu 13.07.2016 tarihine kadar 11.591.469,92 TL’lik sözleşme bedelli işin 6.243.808,50 TL’lik kısmı gerçekleştirilmiştir. Yapılan incelemede, taşınmazın İdare faaliyetlerinde değerlendirilmesine ilişkin olarak İdarenin birimleri […]

Katı Atık Tesislerinin İşletme Hakkının Devrinde İdare Ciro Paylarının Düşük Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Odayeri ve Kömürcüoda düzenli depolama tesislerinde ortaya çıkan depo gazından (LFG) elektrik enerjisi üretilmesi ve satışına ilişkin işletme hakkı, Seymen LFG tesisi için ise 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 36’ncı maddesine göre kapalı teklif usulü ile ihale edilmiştir. Ancak bu işlerde rekabet şartlarından uzak şekilde ve çok düşük bedellere kiralama yapılmıştır. İdare paylarının cirodan […]

Katı Atık Tesislerindeki Yenilenebilir Enerji Kaynakları Sayesinde Elde Edilen Karbon Emisyon Azaltım Kredilerinin Satışından İdareye Pay Verilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare ile AŞ arasında yapılan sözleşmelerde karbon emisyon azaltım kredisinin satışından pay alma konusu tartışılıyor. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na göre, kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılması ilkeleri uygulanıyor. İdarenin yüklenici firma ile görüşerek karbon emisyon azaltım kredisi satış bedellerinden pay alınması öneriliyor. Elektrik üretim tesislerinde ihale ile elde edilen […]