Parasal Limitler Dahilinde Yapılan Alımlarda Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurumunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından doğrudan temin ve pazarlık usulü uyarınca parasal limitler dahilinde yapılan mal alımlarına ilişkin harcamaların yıllık toplamının, bütçeye bu amaçla konulan ödeneklerin %10’unu aşan kısmı için Kamu İhale Kurumundan uygun görüş alınmadığı görülmüştür. 4734 sayılı Kanun’un “Pazarlık Usulü” başlıklı 21’inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde idarelerin yaklaşık maliyeti 728.072,00 TL’ye kadar olan mamul […]

Gider Taahhütleri Hesabının Doğru Bilgi Sunmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi’ne ait denetim raporunda, 920-Gider Taahhütleri Hesabının doğru bilgi sunmadığı tespit edilmiştir. Sözleşmelere dayalı girişilen taahhütlerin muhasebeleştirilmemesi, bilançoda yer alan hesaptaki tam ve doğru bilgi sunmamaya neden olmuştur. Mali sonuçları henüz ortaya çıkmamış olmakla beraber idare açısından gelecekte yükümlülük oluşturacak nitelikteki sözleşmeye bağlı taahhütlerin muhasebeleştirilerek raporlanması […]

Bütün Riskler Sigorta Poliçelerine İlişkin Hatalı Uygulamalar Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerinin “İnşaat Sigortası (Bütün Riskler/All Risk)” poliçelerindeki bazı risk unsurlarına %2’den fazla muafiyet oranının belirlenmesi ve koasürans uygulanmasının mevzuat dışı kalduğu görülmüştür. Bu durum idarenin yapım işlerine ait inşaat sigortası poliçelerinin mevzuata uygun olarak düzenlenmesi gerektiğini ortaya çıkarmıştır. İdare, yüklenicinin nihai sorumluluğunu ortadan kaldırmayan muafiyet oranlarını %2’den fazla belirlememelidir ve koasürans uygulama kararları […]

Doğrudan Temin Yoluyla Yapılan Alımlara İlişkin Bilgilerin Elektronik Kamu Alımları Platformu Üzerinden Kamu İhale Kurumuna Bildirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir İlçe Belediyesi tarafından doğrudan temin yöntemi ile yapılan satın alma işlemlerinin Elektronik Kamu Alımları Platformu’na (EKAP) kaydedilmediği tespit edilmiştir. 4734 sayılı Kanunun “Elektronik Kamu Alımları Platformu” başlıklı Ek 1’inci maddesinde EKAP’ın kurulması ve işletilmesi ile ihale sürecinde elektronik araçların kullanımına ilişkin esas ve usullerin Kurum tarafından belirleneceği hüküm altına alınmıştır. İdare tarafından doğrudan […]

Parasal Limitlerin Altında Kalmak Amacıyla Mal ve Hizmet Alımlarının Kısımlara Bölünerek Doğrudan Temin Yöntemi ile Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir ilçe belediyeleri tarafından bazı mal ve hizmet alımlarının, parasal limitin altında kalacak şekilde kısımlara bölünerek doğrudan temin usulü ile yapılması tespit edilmiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre ihalelerde saydamlık, rekabet, eşit muamele, güvenirlik, gizlilik, kamuoyu denetimini ve kaynakların verimli kullanılması sağlamakla sorumlu idarelerdir. Aynı Kanun’un temel ilkelerine aykırılık teşkil etmesi nedeniyle kısımlara […]

İhaleye Katılımda Yeterlik Şartını Sağlamayan İstekli ile Sözleşme İmzalanması (Sayıştay)

ÖZET: İhaleye Katılımda Yeterlik Kuralları başlıklı 10’uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (e) bendinde; ihale tarihinden önceki beş yıl içinde mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı kararıyla hüküm giyen isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılacağı hükme bağlanmış olup, mahkûmiyet kararının kapsamı bölümünde; Adli Sicil İstatistik Genel Müdürlüğüne bağlı birimlerden alınacak adli sicil istatistik bilgilerini içeren belgeden veya gerekçeli mahkûmiyet kararından […]

Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri Hesabına Kaydedilmesi Gereken Varlıkların Doğrudan Gider Gösterilerek Kayıtlara Alınması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye sınırları içinde muhtelif park ve bahçelerde kullanılmak üzere satın alınan park oyun grupları ve spor aletlerinin montajı sonrasında 251-Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri Hesabı’na kaydedilmesi gerektiği, ancak gider kayıtlarına yaptırıldığına dair bir tutarsızlık bulunduğu tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 150-İlk Madde ve Malzeme Hesabı’nın niteliğini açıklayan 115’inci maddesi, bu hesabın kurumlarca […]

Kıdem Tazminatı Karşılık Tutarlarının Mevcut Durumla Uyumlu Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede çalışan sürekli işçiler için ayrılan kısa ve uzun vadeli kıdem tazminatı karşılıklarının eksik muhasebeleştirildiği ve 696 sayılı KHK kapsamında çalışan işçiler için Kıdem Tazminatı Karşılığı ayrılmadığı görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 281 ve 330’uncu maddelerinde kıdem tazminatları karşılıklarının izleneceği belirtilmiştir. Yapılan incelemede sürekli işçiler için 2023 yılı içinde ödenmesi öngörülen Kıdem […]

Banka Kredilerine Ait İşlememiş Faiz Tutarlarının Tahakkuk Kayıtlarının Hatalı Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Banka kredilerine ait henüz işlememiş olan faiz tutarlarının 381-Gider Tahakkukları Hesabı’na hatalı olarak kaydedildiği saptanmıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin “Hesaba İlişkin İşlemler” başlıklı 290’ıncı maddesinde, 381-Gider Tahakkukları Hesabı’nın uzun veya kısa vadeli yabancı kaynaklar ana hesap grubu içinde yer alan iç ve dış malî borçlara ilişkin faiz tutarlarının kaydedilmesi için kullanılacağı belirtilmiştir. […]

Kullanım Özelliğini Kaybeden Araçların Elden Çıkarılacak Stoklar ve Maddi Duran Varlıklar Hesabında Muhasebeleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare adına tescilli araçların hizmet dışı bırakılması ve hurdaya ayırma işlemlerinin yapılması gerektiği belirtilmiştir. Taşınır Mal Yönetmeliği’nin 28’inci maddesine göre ekonomik ömrünü tamamlamış olan veya tamamlamadığı halde teknik ve fiziki nedenlerle kullanılmasında yarar görülmeyerek hizmet dışı bırakılması gerektiğine karar verilen taşınırların belirtilen usuller çerçevesinde hurdaya ayrılacağı belirtilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 197’nci […]

Yapılandırılmış Borçların İlgili Hesaplarda Tam ve Doğru Şekilde Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 278 ve 322’nci maddeleri gereğince, vergi ve diğer yükümlülüklerin erteleme veya taksitlendirme vadesi bir yıla kadar olan kısımları için 368- Vadesi Geçmiş Ertelenmiş veya Taksitlendirilmiş Vergi ve Diğer Yükümlülükler Hesabı’nda, bir yıldan uzun vadeli olan kısımlarının ise 438-Kamuya Olan Ertelenmiş veya Taksitlendirilmiş Borçlar Hesabı’nda […]

Maddi Duran Varlıklara İlişkin Amortismanların Tam ve Doğru Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda, büyükşehir ilçe belediyelerinde bazı maddi duran varlıklar için amortisman ayrılmadığı ve herhangi bir kayıtlı değeri olmayan taşınmazlar için amortisman ayrıldığı tespit edilmiştir. Amortismana tabi olan varlıkların neler olduğu, bunlara ilişkin uygulanacak amortisman süre, yöntem ve oranlarına ilişkin esas ve usuller Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenecektir. Yapılan incelemede, İdarenin 252-Binalar Hesabı’nın alt […]

Taşınır Niteliğinde Olan Malzemelerin Doğrudan Gider Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılı Sayıştay denetim raporları, büyükşehir ilçe belediyelerinde taşınır niteliğinde olan çeşitli mal ve malzemelerin direkt gider kaydedilmesi durumunu göstermektedir. Taşınır Mal Yönetmeliği’ne göre, tüketim malzemeleri belirli bir hizmetin üretilmesinde kullanılan, kullanımı sonucunda tükenen veya ilk özelliklerini kaybetmeleriyle bir daha kullanılamayacak duruma gelen malzeme ve maddelerdir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre ise […]

Maddi Duran Varlıklar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin taşınmazları için yapılan değer artırıcı harcamaların ilgili maddi duran varlıklar hesabında izlenmesi gerekirken doğrudan 630-Giderler Hesabı’na gider kaydedildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 25-Maddi Duran Varlıklar hesap grubuna ilişkin işlemleri düzenleyen 187’nci maddesinin ikinci fıkrasının (a/1) alt bendinde, maddi duran varlıklar için sonradan yapılan ve o varlığın değerini artıran her türlü […]

İşçilerin Kanunda Belirtilen Yıllık İzinlerinin Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Adapazarı Belediyesi’ndeki işçilerin yıllık ücretli izinlerinin kullandırılmaması sonucu oluşan sorunlar üzerinde yapılan incelemeye göre, işçilerin kanunda belirtilen yıllık izin hakları olan 20 işçi, 100-474 gün arasında kullanılmayan izni bulunan durumunun tespit edildiği görülmektedir. Bu işçilerin emekli olduklarında veya herhangi bir şekilde iş akdi sona erdiğinde Mevzuat hükümleri gereği yıllık izin haklarının ücret karşılığı ödeneceği […]