Amortisman Ayrılmayan ve Kayıtlı Değerinden Daha Fazla Amortisman Ayrılan Maddi Duran Varlıkların Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin 2022 yılı mali tablolarının incelenmesinde maddi duran varlık grubunda amortisman ayrılmayan ve kayıtlı değerinden daha fazla amortisman ayrılmış varlıklar tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre, bir yıldan fazla kullanılabilen ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz kalan maddi duran varlıklar için amortisman ayrılacağı belirtilmiştir. Yapılan incelemede, İdarenin bir kısım duran […]

Kurumsal Mali Durum ve Beklentiler Raporunun Hazırlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bafra Belediyesi’nin 2022 yılına ilişkin Kurumsal Mali Durum ve Beklentiler Raporu hazırlanmadığı ve kamuoyuna sunulmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanununun 30’uncu maddesinde belirtilen hükme aykırıdır. Kanunda genel yönetim kapsamındaki idarelerin ilk altı ayında bütçe uygulama sonuçları ile ikinci altıncı aya ilişkin beklentiler ve hedefler ile faaliyetlerini kamuoyuna […]

Telekomünikasyon Alt Yapı ve Şebekelerinden Alınması Gereken Geçiş Hakkı Bedellerinin Takip ve Tahsilinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin yetki ve sorumluluk alanı içinde kalan sabit ve mobil haberleşme altyapısı veya şebekelerinde kullanılan her türlü kablo ve benzeri gerece ilişkin geçiş hakkı ücretlerinin takip ve tahsilinin yapılmadığı tespit edilmiştir. 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nda tanımlanan “Geçiş Hakkı”, “Geçiş Hakkı Sağlayıcısı” ve “İşletmeci” kavramları ile ilgili olarak, geçiş hakkı ücretlerine ilişkin usul ve […]

Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımı Sözleşmesinin Süresiz Olarak Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Bafra Belediyesinin ile Bafra Belediyesi Personel A.Ş. arasında imzalanan personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı sözleşmesinin süresiz olarak düzenlendiği görülmektedir. Sözleşmenin bu şekilde düzenlenmesi, kesilmesi gereken damga vergisinin hesaplanmasına imkan vermemekte ve yüklenme süresinin üç yıl olduğu ancak zorunlu nedenlerle kısaltılabileceği hüküm altına alınmıştır. Bu durumun giderilmesiyle ilgili olarak, sözleşmenin yukarıda belirtilen mevzuat hükümleri dikkate […]

Otopark Hesabında Toplanan Tutarların Amacı Dışında Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi
Belediyenin Otopark hesabında toplanan paraların amaçlar dışında kullanıldığı tespit edilmiştir. İmar Kanunu’na dayanan 15/9/2018 tarihli Otopark Yönetmeliği’ne göre, otopark hesabından yapılan harcamalar, tasdikli plan ve beş yıllık imar programına göre hazırlanan kamulaştırma projesi karşılığında otopark tesisi için gerekli arsa alımları ile bölge veya genel otoparkların inşasında […]

İşçilerin Kanunda Belirtilen Yıllık İzinlerinin Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye’de çalışan işçilerin yıllık ücretli izin hakları mevzuata uygun olarak kullandırılmamış ve birikmiş izin süreleri görülmüştür. Anayasa’nın 50’nci maddesinde dinlenmenin çalışanların hakkı olduğu belirtilmiştir. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53, 56, 59 ve 60’ıncı maddelerinde işçilerin yıllık ücretli izin hakları düzenlenmiş ve Yıllık Ücretli İzin Yönetmeliği’nde bu haklar detaylandırılmıştır. İşverenlere idari para cezası uygulanacak olan […]

Gecekondu Fonundaki Paraların Fonun Amacı Dışındaki Harcamalarda Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporu’nun sonuçlarına göre, Büyükşehir İlçe Belediyesi’nin gecekondu fonu kapsamında toplanan paraların fonun amacından uzak olarak kullanıldığı belirlenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda, İdarenin diğer cari hesaplarına 2022 yılı içerisinde toplam 10.155.700,49 TL aktarıldığı ve muhtelif harcamalarda kullanıldığı tespit edilmiştir.
Bu uygulama mevzuat hükümlerine aykırı olup fonun kullanım amacına hizmet etmemektedir. İdarenin gecekondu fonu […]

Parasal Limitler Dâhilinde Yapılan Mal ve Hizmet Alımlarında, Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21’inci maddesinin (f) bendi ve 22’nci maddesinin (d) bendinde belirtilen parasal limitler dâhilinde yapılan mal ve hizmet alımlarına ilişkin harcamaların yıllık toplamının, 2022 yılı bütçesine bu amaçla konulan ödeneklerinin %10’unu Kamu İhale Kurulunun uygun görüşü alınmadan aştığı görülmüştür. Anılan Kanun’un “İdarelerce uyulması gereken diğer kurallar” başlıklı 62’nci maddesinin (ı) […]

Hurda İşlemlerinin Sağlıklı Bir Şekilde Yürütülmesini Sağlayacak Hurda Yönetim Sistemi Kurulmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi’ne ait denetim raporunda, Belediye bünyesinde hurdaya ayrılan taşınırların yönetimi ile ilgili önemli bulgular yer almıştır. Taşınır Mal Yönetmeliği’nin 28’inci maddesine göre harcama yetkilisinin belirleyeceği en az üç kişiden oluşan komisyon tarafından değerlendirilip hurdaya ayrılma işleminin tamamlanması gerektiği belirtilmiştir.
İncelemeler neticesinde, hurda alanına getirilen taşınırlara ilişkin giriş […]

Taahhüt Hesaplarının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bülgu konusu; kamu idaresinin taahhüt hesaplarını kullanmamasıdır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 920 Gider Taahhütleri Hesabı ile ilgili hükümlere göre, yılı için geçerli sözleşmeler ile ertesi mali yıl veya yıllara geçerli olmak üzere yapılan sözleşmelere dayanılarak girişilen gider taahhütlerinin, mevzuatı gereğince bu tutarlara ilave edilen taahhütler ile bunlardan yerine getirilenlerin izlenmesi için kullanılan […]

Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye tarafından yapım işleri için yapılan harcamaların bir bölümünün, Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabına alınmadan doğrudan ilgili duran varlık hesabına aktarılması tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 258. Maddesi gereğince, yapımı süren maddi duran varlıklara ilişkin harcamalar geçici ve kesin kabul usulüne tabi olan hallerde geçici kabulün yapıldığını gösteren tutanağın idarece onaylandığı tarihten […]

Tahsis Edilmiş ve Tahsisli Kullanılan Taşınmazlara İlişkin Muhasebe Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin mülkiyetinde bulunan taşınmazlardan diğer kurum ve kuruluşlara tahsis edilenler ile kamu idarelerince Belediyeye tahsisli olarak kullandırılan taşınmazların ilgili varlık hesaplarında izlenmediği tespit edilmiştir. Bu durum, Belediyenin 2022 yılı Bilançosunda doğru ve güvenilir bilgi sunmamasına neden olmaktadır. Mevzuat hükümlerine göre, taşınmaz tahsis eden ya da taşınmaz tahsisi sağlanan her iki taraftaki idarelerin muhasebe kayıtları […]

Maddi Duran Varlıklar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi’nde incelenmede maddi duran varlıklara yapılan değer artırıcı harcamaların, ilgili varlığın kayıtlı değerine eklenmeyip doğrudan giderleştirildiği görülmüştür. Buna göre, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği ve 47 Sıra No’lu Amortisman ve Tükenme Payları Tebliği hükümlerinin ihlal edildiği belirlenmiştir. Yapılan incelemede, bu nitelikte olan 3.010.633,71 TL tutarındaki […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede kadrolu işçi statüsünde çalıştırılan personel ile Belediye şirketinden doğrudan hizmet alımı yoluyla çalıştırılan sürekli işçilere ödenecek kıdem tazminatları konusunda sorunlar bulunmaktadır. 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14’üncü maddesi ve 4857 sayılı İş Kanunu’nun 112’inci maddesinde kıdem tazminatı için düzenleme yapmıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 330-331’inci maddelerinde de kıdem tazminatları için karşılık ayrılması […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Payının Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına Gönderilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payı için bir sorun olduğu tespit edilmiştir. Katkı payı olarak tahsil edilen tutarların, tahsil edildiği ayı takip eden ayın onuncu günü akşamına kadar Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına gönderilmemesi sonucunda 16.381.446,85 TL tutarında katkı payının Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına gönderilmediği görülmüştür. Bu […]