22 Şubat 2023 ÇARŞAMBA | Resmî Gazete | Sayı : 32112 |
TEBLİĞ | ||
Tarım ve Orman Bakanlığından: KIRSAL KALKINMA DESTEKLERİ KAPSAMINDA KIRSAL
KALKINMADA UZMAN ELLER PROJELERİNİN DESTEKLENMESİ HAKKINDA
TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2023/5) BİRİNCİ BÖLÜM Başlangıç Hükümleri Amaç MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı; kırsal alanda/kırsal
mahallede yaşayan/yaşamayı taahhüt eden, tarım, hayvancılık, ormancılık,
gıda ve su ürünleri alanlarında eğitim veren üniversitelerin fakülte ve
meslek yüksekokulları ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı tarım, hayvan
yetiştiriciliği ve sağlığı, laboratuvar hizmetleri ve gıda teknolojisi
alanlarında eğitim veren lise ve dengi okullardan mezun genç nüfusun
istihdamına katkı sağlamak; bitkisel üretim, hayvancılık, gıda ve su
ürünleri sektörlerinde girişimciliği destekleyerek bu faaliyetlerin
eğitimli kişiler tarafından yapılmasını teşvik etmek; tarımsal üretimin
miktarını, kalitesini ve verimliliğini arttırmak; kırsal alanda tarımsal
üretim yapan işletmelere örnek ve önderlik oluşturacak sürdürülebilir
yatırımlara hibe desteği verilmesine ilişkin usul ve esasları
belirlemektir. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 1/6/2021 tarihli ve 4046 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında
Kırsal Kalkınmada Uzman Ellerin Desteklenmesine İlişkin Karar ile 13/1/2023
tarihli ve 6691 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Kırsal
Kalkınma Destekleri Kapsamında Kırsal Kalkınmada Uzman Ellerin
Desteklenmesine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılması Hakkında Karar
doğrultusunda 2023 yılında tüm illerde kırsal alanda/kırsal mahallede
yaşayan/yaşamayı taahhüt eden; tarım, hayvancılık, ormancılık, gıda ve su
ürünleri alanlarında eğitim veren üniversitelerin fakülte ve meslek yüksekokulları
ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı tarım, hayvan yetiştiriciliği ve
sağlığı, laboratuvar hizmetleri ve gıda teknolojisi alanlarında eğitim
veren lise ve dengi okullardan mezun olanların mahallinde uygulayacağı
hayvansal ürünlerin, bitkisel ürünlerin, su ürünlerinin, coğrafi işaretli
ve geleneksel ürünlerin üretimi ile bu ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanmasına yönelik projelere hibe desteği verilmesine ilişkin hususları
kapsar. Dayanak MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununun 19 uncu maddesi, Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında
Kırsal Kalkınmada Uzman Ellerin Desteklenmesine İlişkin Karar ile Kırsal
Kalkınma Destekleri Kapsamında Kırsal Kalkınmada Uzman Ellerin
Desteklenmesine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılması Hakkında Karar
hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen; a) Ayni katkı: Hibeye esas tutar dışında kalan ve
başvuru sahibi tarafından karşılanacağı taahhüt edilen puanlamaya esas
tutarı, b) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını, c) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü, ç) Başvuru sahibi: Bu Tebliğ kapsamındaki proje
konularında hibe desteği başvurusu yapan gerçek kişiyi, d) Bütçe belirleme komisyonu: Bakanlığın destekleme
politikalarına göre bu Tebliğde yer alan esaslar doğrultusunda proje
bütçelerini belirleyen, illerin bütçe katsayılarını hesaplayarak bütçenin
bu katsayı oranında il bazında dağılımını yapan ve Genel Müdürlük
tarafından; aralarında ilgili genel müdür yardımcısı ve daire başkanının
bulunduğu en az beş kişiden oluşturulan komisyonu, e) Coğrafi işaretli ürün: Belirgin bir niteliği,
ünü veya diğer özellikleri bakımından kökenin bulunduğu bir yöre, alan,
bölge veya ülke ile özdeşleşmiş tarımsal ürünü, f) Değerlendirme kriterleri: Başvuru sahibinin hak
sahibi olabilmesi için yapılan puanlamaya esas olan ve Ek-2’de yer alan
kriterleri, g) Engelli birey: Doğuştan veya sonradan herhangi
bir nedenle fiziksel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini %40
ve üstü oranında kaybetmesi nedeni ile toplumsal yaşama uyum sağlama ve
günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan korunma, bakım,
rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişiyi, ğ) Fiyat Tespit Komisyonu: Hayvansal üretime
yönelik projeler için il müdürlüğünce oluşturulan canlı hayvan alımlarında
güncel fiyatları belirleyen komisyonu, h) Geleneksel ürün: Geleneksel olarak en az otuz
yıl süreyle kullanıldığı kanıtlanan, geleneksel hammaddeden geleneksel
üretim veya işleme yöntemiyle üretilmiş olan tarımsal ürünü, ı) Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü, i) Güncel uygulama rehberi: Bu Tebliğin uygulama
usul ve esaslarına açıklık getirmek, bu Tebliğ hükümlerine destekleyici
bilgiler sağlamak, uygulama usul ve esaslarına ilişkin detayları belirlemek
amacıyla, başvuru sahibi, hak sahibi ve Kırsal Kalkınmada Uzman Eller
Projesinin yürütülmesinden sorumlu Bakanlık merkez ve taşra personelinin
kullanımı için Genel Müdürlük tarafından her yıl hazırlanacak olan güncel
rehberi, j) Hak sahibi: Değerlendirme neticesinde proje
uygulamaya hak kazanarak hibe sözleşmesi imzalamış olan gerçek kişiyi, k) Hibe sözleşmesi: Hak sahibi ile il müdürü
arasında imzalanarak mühürlenen ve hibeden yararlanma esasları ile
tarafların yetki ve sorumluluklarını düzenleyen sözleşmeyi, l) İl müdürlüğü: İl tarım ve orman müdürlüğünü, m) İl müdürü: İl tarım ve orman müdürünü, n) İzleme süresi: Hak sahibine hibe ödemesinin
yapıldığı tarihten itibaren üç yıllık süreyi, o) Karar: Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında
Kırsal Kalkınmada Uzman Ellerin Desteklenmesine İlişkin Karar ile Kırsal
Kalkınma Destekleri Kapsamında Kırsal Kalkınmada Uzman Ellerin
Desteklenmesine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılması Hakkında Kararı, ö) Kırsal alan: 31/12/2012 tarihli Türkiye
İstatistik Kurumu verilerine göre tüm illerde nüfusu yirmi binden az olan
yerleşim birimlerini, p) Kırsal mahalle: Köy veya belde belediyesi iken
mahalleye dönüşen ve büyükşehir belediyesi sınırları içinde bulunup
sosyo-ekonomik durumu, şehir merkezine uzaklığı, belediye hizmetlerine erişilebilirliği,
mevcut yapılaşma durumu ve benzeri hususlar dikkate alınarak ilgili ilçe
belediye meclisinin kararı ve teklifi üzerine büyükşehir belediye
meclisinin en geç doksan gün içinde alacağı karar ile kırsal yerleşim
özelliği taşıdığı tespit edilen mahalleyi, r) Mücbir sebep: Taraflardan birinin sözleşme
yükümlülüklerini yerine getirmesine engel teşkil edebilecek nitelikte olan
deprem, yangın, sel, kuraklık gibi doğal afetler, kanuni grev, salgın
hastalık, savaş, ayaklanma, seferberlik ilanı gibi kişilerin önceden
öngörebilmesine olanak bulunmayan ve bu nedenle önüne geçilmesi mümkün
olamayan, dış etkiler sonucu meydana gelen kamu kurum ve kuruluşları
tarafından belgelendirilebilen istisnai durum veya olayı, s) Proje: Hibe desteğinden yararlanabilmek için
belirlenmiş nitelikleri sağlayan gerçek kişilerin uygulayacakları yatırım
projelerini, ş) Proje değerlendirme komisyonu: Vali yardımcısı
başkanlığında; il müdürü ve/veya il müdür yardımcısı, proje konusuna göre
belirlenen il müdürlüğünde görevli ilgili şube müdürleri, ihtiyaç duyulması
halinde ilgili üniversite, sivil toplum kuruluşu ve diğer kamu kurumu
temsilcilerinden oluşturulacak en az beş kişilik komisyonu, t) Proje kontrol görevlisi: Bakanlık tarafından
proje kapsamında resmi kontrol yetkisi verilen proje yürütme biriminde
görevli personeli, u) Proje yürütme birimi: İl düzeyinde uygulanacak
olan Kırsal Kalkınmada Uzman Eller Projelerinin il müdürlüğü adına
yürütülmesinden ve projelerin izlenmesinden sorumlu olan, kırsal kalkınma
ve örgütlenme şube müdürü ve proje kontrol görevlilerinden oluşan en az üç
kişilik birimi, ü) Resmî kontrol: Karar, bu Tebliğ ve güncel
uygulama rehberi kapsamındaki faaliyetlerin ilgili mevzuat hükümlerine
uygunluğunun doğrulanması için, proje kontrol görevlilerinin, verilen yetki
çerçevesinde gerçekleştirdikleri izleme, gözetim, denetim ve gerekirse
muayene, karantina, numune alma, analiz ve benzeri kontrolleri, v) Sistem: Bakanlık tarafından yönetilen, uzman
eller projeleri ve başvuru sahipleriyle ilgili bilgileri içeren Uzman Eller
Bilgi Sistemini, y) Taahhütname: Projeden yararlanmak üzere başvuru
yapan kişilerin sözleşme imzalama aşamasında il müdürlüğüne verdikleri
idari, mali, hukuki ve teknik taahhütlerini içeren Ek-1’de yer alan belgeyi, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Uygulama Birimlerinin Görev ve Sorumlulukları,
Proje Süresi ve Proje Uygulama Alanı Genel
Müdürlük MADDE 5- (1) Bu Tebliğ kapsamındaki çalışmaları Genel
Müdürlük yürütür. Genel Müdürlüğün görevleri şunlardır: a) Uzman Eller Projesi ile ilgili olarak gerekli
mevzuat çalışmalarını yapar, mevzuatı hazırlar ve yayımlanmasını sağlar. b) Uzman Eller Projesinin tanıtımını yapar, başvuru
sahiplerinin bilgilendirilmesini ve sistemin yönetimini sağlar. c) Uzman Eller Projesinin idari, mali, hukuki ve
teknik yönden uyumlu bir şekilde yürütülmesine destek verir. ç) Uzman Eller Projesi ile ilgili olarak yıllık
hibe programı ve bütçe teklifinin hazırlanmasını, bu tekliflerin Bakanlığın
ilgili birimlerine iletilmesini ve kabulü için gerekli çalışmaların
yapılmasını sağlar. d) Uzman Eller Projesinin yürütülmesinde görevli
personele yönelik olarak proje ile ilgili değerlendirme ve bilgilendirme
toplantıları ile eğitim programlarının hazırlanmasını ve düzenlenmesini
sağlar. e) Bütçe belirleme komisyonu; başvuru sayısı,
illerin tarımsal potansiyeli ve Uzman Eller Projesinin yıllık bütçesi göz
önünde bulundurularak ve illerin bütçe katsayıları doğrultusunda il bazında
desteklenecek hak sahibi sayısı ve hibe miktarını belirler. f) İllerin bütçe katsayıları; tarım alanları,
hayvan varlıkları, Bakanlık kayıt sisteminde yer alan işletme sayıları ve
ilin Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu IPARD Programı ile Kent
Tarımı Eylem Planı kapsamında olup olmadığı dikkate alınarak bütçe
belirleme komisyonu tarafından hesaplanır. g) Proje değerlendirme komisyonu tarafından
gönderilen geçerli başvuru listesini hak sahibi sayısı ve hibe miktarı
doğrultusunda onaylar ve hak sahiplerine ilan edilmek üzere nihai asıl ve
yedek listeleri il müdürlüğüne bildirir. ğ) Uzman Eller Projelerinin izleme ve kontrolünü
yapar veya yaptırır. h) Bu Tebliğe bağlı olarak güncel uygulama
rehberini hazırlar ve yayımlar. İl
müdürlüğü MADDE 6- (1) İl müdürlüğünün görevleri şunlardır: a) Uzman Eller Projesinin tanıtımını yapar ve başvuru
sahiplerinin bilgilendirilmesini sağlar. b) İl müdürlüğü bünyesinde proje yürütme birimini
oluşturur. c) Proje uygulamalarının; bu Tebliğ, güncel
uygulama rehberi ve hibe sözleşmesinde yer alan hükümler doğrultusunda
gerçekleştirilmesini, izlenmesini, düzenlenecek belgelerin kontrolünü,
onaylanmasını ve muhafazasını sağlar. ç) Uzman Eller Projesinden faydalanacak başvuru
sahiplerine, uygulanan projelerin içeriği ve hükümlerine göre gerektiğinde
bilgilendirme toplantıları yapar ve yazılı dokümanların hazırlanmasını
sağlar. d) İş ve işlemlerin idari, mali, hukuki ve teknik
yönden uyumlu bir şekilde yürütülmesini sağlar ve proje kapsamında
yapılacak tüm çalışmaların sekretaryasını ve koordinasyonunu yapar. e) Hayvansal üretime yönelik projelerde, hibe
sözleşmeleri imzalanmadan önce canlı hayvan alımları için fiyat tespit
komisyonunun kurulmasını ve fiyatların belirlenmesini sağlar. f) Proje değerlendirme komisyonunun oluşturulması
ile ilgili iş ve işlemleri yapar. Proje
değerlendirme komisyonu MADDE 7- (1) Proje değerlendirme komisyonunun oluşturulma ve
çalışma şekli valilik tarafından son başvuru tarihinden önce belirlenir ve
üyelere duyurulur. (2) Proje değerlendirme komisyonunun görevleri
şunlardır: a) Başvuruların, bu Tebliğe ve güncel uygulama
rehberine uygun olarak il düzeyinde değerlendirilmesinden sorumludur. b) Proje kapsamında alınan başvuruları inceler,
uygun olmayan başvuruları reddeder, sistem tarafından Ek-2’de yer alan
değerlendirme kriterleri doğrultusunda yapılan puanlamayı esas alarak sonuç
tablolarını hazırlar ve proje teklif listesini Genel Müdürlüğe gönderir. Proje
yürütme birimi MADDE 8- (1) Proje yürütme biriminin görevleri şunlardır: a) İl düzeyinde Uzman Eller Projesinin tanıtımı,
hibe desteği verilen projelerin uygulanması ve tamamlanan projelerin izleme
süresi boyunca izlenmesi ile ilgili iş ve işlemleri yürütür. b) Genel Müdürlükçe onaylanan asıl ve yedek
listelere göre il düzeyinde projelerin uygulanmasını sağlar. c) Projeleri hibe ödeme tarihinden (gün/ay/yıl)
itibaren, yılda en az iki defa olmak üzere, izleme süresi boyunca izler;
mahallinde kontrol edilmesini sağlar; projenin uygulanmasına aykırı bir
durumun tespiti halinde gerekli iş ve işlemleri yürütür. ç) Bakanlıkça oluşturulan sistemi takip ederek
kendisine verilen yetki dâhilinde iş ve işlemleri yapar. (2) Proje yürütme biriminde görevli olan proje
kontrol görevlileri, proje değerlendirme komisyonunda yer alamaz. Proje
süresi MADDE 9- (1) Uzman Eller Projesi başvuruları güncel uygulama
rehberinin yayımlanması ile başlar ve yedek listede olup da hibe sözleşmesi
imzalayanlar da dahil olmak üzere Projenin uygulandığı yılın Kasım ayının
son günü biter. (2) Hak sahiplerinin hibe projesi kapsamında
uygulayacakları projelerin tamamlanma süreleri hibe sözleşmesinin
imzalandığı tarihten itibaren altmış gündür. Bu süre ek süreler dahil
projenin uygulandığı yılın Kasım ayının son gününü geçemez. (3) Projenin altmış gün içerisinde tamamlanmaması
halinde, hak sahibi süre bitiminden yedi gün önce gerekçeleriyle birlikte
il müdürlüğüne başvurur. Proje yürütme biriminin uygun görmesi halinde
projenin tamamlanma süresinin uzatılma talebi Genel Müdürlüğe bildirilir.
Genel Müdürlüğün de uygun görmesi halinde projenin tamamlanması için hak
sahibine en fazla altmış gün ek süre verilir. Proje
uygulama alanı MADDE 10-
(1) Proje; kırsal alan ve kırsal
mahalle statüsündeki yerleşim yerlerinde uygulanır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Proje Konuları, Başvuru Yapacak Kişilerde Aranan
Şartlar, Desteklemeden Yararlanamayacak Olanlar, Başvuru Süresi,
Başvuruların Alınması, Başvuru Yeri ve Şekli, Başvuruda İstenecek Bilgi ve
Belgeler, Başvuruların Değerlendirilmesi ile Başvurunun Reddedilme
Nedenleri Proje
konuları MADDE 11-
(1) Bu Tebliğ kapsamında, güncel
uygulama rehberi ve ilgili mevzuat hükümleri uyarınca aşağıda belirtilen
ana proje konuları desteklenecektir: a) Hayvansal üretime yönelik projeler. b) Bitkisel üretime yönelik projeler. c) Su ürünleri üretimine yönelik projeler (maksimum
üretim kapasitesi 29 ton/yılı aşmaması koşuluyla). ç) Coğrafi işaretli ürün ve geleneksel ürün
üretimine yönelik projeler. d) (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen ve
üretimi yapılan ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve depolanmasına yönelik
projeler. (2) Birinci fıkrada destekleneceği belirtilen ana
proje konularına bağlı alt proje konuları güncel uygulama rehberinde
belirtilir. Başvuru
yapacak kişilerde aranan şartlar MADDE 12-
(1) Bu Tebliğ kapsamında; a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olanlar, b) Tarım, hayvancılık, ormancılık, gıda ve su
ürünleri alanlarında eğitim veren fakülte ve meslek yüksekokulları ile
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı tarım, hayvan yetiştiriciliği ve sağlığı,
laboratuvar hizmetleri ve gıda teknolojisi alanlarında eğitim veren lise ve
dengi okullardan mezun olanlar, c) Uygulama, kontrol ve izleme süresince projenin
uygulanacağı kırsal alanda/kırsal mahallede yaşayacağını ve projeyi
sürdüreceğini taahhüt edenler, ç) Tebliğin yayımlandığı tarih itibarıyla on sekiz
yaşını doldurmuş olanlar, d) 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında malullük, yaşlılık
ve ölüm aylığı bağlanmamış olanlar, e) Bakanlığın aynı proje konusundaki diğer hibe
desteklerinden daha önce yararlanmamış olanlar, f) Proje konusu farklı olsa dahi daha önce Uzman
Eller veya Genç Çiftçi Projesinden yararlanmamış olanlar, başvuru yapabilirler. (2) Başvuru sahipleri arasında aynı hanede ikamet
eden kişiler olması durumunda farklı konularda olsa dahi en yüksek puanı
alan tek bir proje listeye alınır. (3) Başvuru yapacak kişilerin sigortalılık
konusunda aşağıdaki hususlara uymaları gerekmektedir: a) Başvuru tarihi itibarıyla, sosyal güvencesi
olmayanlar ile 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi kapsamında olanlar
başvuru yapabilirler. b) Hibe desteği almaya hak kazananların hibe
sözleşmesi imzalama aşamasında, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendinin (1), (2) ve (4) numaralı alt bentleri
kapsamında olup uygulayacakları proje konusu ile aynı konuda sigortalı
olanların haricindekiler bu haklarından feragat etmelidir. c) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendindeki köy ve mahalle muhtarlarının başvuru yaparak
proje uygulamaya hak kazandıkları takdirde hibe sözleşmesi imzalama
aşamasında bu haklarından feragat etmeleri gerekir. ç) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) ve (c) bentleri ile birinci fıkrasının (b) bendinin üçüncü
alt bendi kapsamında olanların hibe sözleşmesi imzalanması aşamasında bu haklarından
feragat etmeleri gerekir. d) Hibe desteği almaya hak kazananlar
uygulayacakları proje konusu dışında kalan konularda izleme süresinin
ikinci yılının sonuna kadar vergi mükellefi olmayacaklarını veya başka bir
yerde sigortalı çalışmayacaklarını taahhüt etmek zorundadır. Ancak,
projenin gerçekleştirildiği kırsal alanda/kırsal mahallede olmak şartıyla
izleme süresinin ikinci yılının bitiminden itibaren bu kişiler proje konusu
dışında kalan konularda vergi mükellefi olabilirler veya başka bir yerde sigortalı
çalışabilirler. e) Sosyal güvencesi olmayanlar hibe desteği almaya
hak kazandıktan sonra uygulayacakları proje konusu ile aynı konuda olması
koşuluyla 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinin (1), (2) ve (4) numaralı alt bentleri kapsamında sigortalı
olabilirler. Desteklemeden
yararlanamayacak olanlar MADDE 13-
(1) Tarım, hayvancılık,
ormancılık, gıda ve su ürünleri alanlarında eğitim veren üniversitelerin fakülte
ve meslek yüksekokulları ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı tarım, hayvan
yetiştiriciliği ve sağlığı, laboratuvar hizmetleri ve gıda teknolojisi
alanlarında eğitim veren lise ve dengi okullardan mezun olmayan kişiler bu
Tebliğ kapsamındaki desteklemeden yararlanamazlar. (2) Hak sahipleri, bu Tebliğ kapsamında verilen
hibe desteklemesinden sadece bir kez yararlanabilir. (3) 11 inci maddede belirtilen proje konu
başlıklarının altında yer alan konularda Bakanlığın aynı konudaki diğer
hibe programlarından yararlanan kişiler bu Tebliğ ile düzenlenen
desteklemeden yararlanamazlar. Başvuru
süresi, başvuruların alınması, başvuru yeri ve şekli MADDE 14-
(1) Başvuruların başlama, bitiş
tarihleri ve şekli, bu Tebliğe bağlı olarak hazırlanarak yayınlanacak olan güncel
uygulama rehberinde belirlenir ve ilanen duyurulur. (2) Başvurular https://uzmaneller.tarimorman.gov.tr
internet adresi üzerinden yapılır. (3) Başvuru sahibi tarafından son başvuru tarihine
kadar proje içeriğinde her türlü değişiklik yapılabilir. Son başvuru
tarihinde projenin nihai hali kaydedilir. (4) Başvuruların bitiş tarihinde başvuru
kesinleşmiş kabul edilir ve herhangi bir değişikliğe müsaade edilmez. Başvuruda
istenecek bilgi ve belgeler MADDE 15-
(1) Başvuru aşamasında aşağıdaki
bilgi ve belgeler başvuru sahibi tarafından sisteme girilir/yüklenir ve
doğruluğu kabul edilerek onaylanır: a) Başvuru formu. b) Adli sicil kaydı. c) Diploma/mezun belgesi veya onaylı örneği. ç) Su ürünleri projeleri için ön izin başvuru
dilekçesi verildiğine dair belge. d) Varsa şehit yakını/gazi belgesi,
engelli/engelliye bakmakla yükümlü olduğuna dair belge. Başvuruların
değerlendirilmesi MADDE 16-
(1) Uzman Eller Projesi
kapsamındaki başvuruların değerlendirilmesi aşağıda belirtilen esaslar
çerçevesinde yapılır: a) Bu Tebliğde belirtilen konularda uygulanacak
projelerin sayısı, oranı ve yıllık bütçesi Genel Müdürlükçe belirlenir. b) Sistem üzerinden Ek-2’de yer alan değerlendirme
kriterleri doğrultusunda puanlaması yapılmış olan projeler, proje
değerlendirme komisyonu tarafından güncel uygulama rehberinde belirlenen
süre ve usul çerçevesinde incelenir, uygun olmayan başvurular reddedilir ve
proje teklif listeleri Genel Müdürlüğe gönderilir. c) Proje değerlendirme komisyonu tarafından
gönderilen listeler Genel Müdürlüğün onayı ile kesinleşir. Genel Müdürlük
tarafından onaylanan nihai asıl ve yedek listeler, detayları güncel
uygulama rehberinde belirtildiği şekilde ilan edilir. ç) Genel Müdürlüğün bir başvuruyu reddetme kararı
kesindir. Başvurunun
reddedilme nedenleri MADDE 17-
(1) Proje değerlendirme komisyonu
tarafından yapılan inceleme sonucu alınan proje başvurularının reddedilme
kararı, proje değerlendirme komisyonunun tüm projelerle ilgili onayı
tamamlandıktan sonra il müdürlüğü tarafından proje sahiplerine bildirilir. (2) Başvuruyu reddetme kararının aşağıdaki
gerekçelerden en az birine dayandırılması zorunludur: a) Başvuru sahibinin bu Tebliğde belirtilen
şartlardan herhangi birine sahip olmadığının anlaşılması. b) Başvuru konusunun bu Tebliğde belirtilen proje konuları
arasında olmaması. c) Başvuruda beyan edilen bilgi ve belgelerin
gerçek dışı/sahte olduğunun anlaşılması. ç) Başvurunun bu Tebliğ ve güncel uygulama
rehberinde belirtilen usul ve esaslara göre hazırlanmaması. d) Başvuru sahibinin, kamu haklarından mahrum
olması, hırsızlık, dolandırıcılık, güveni kötüye kullanma, görevi kötüye
kullanma, rüşvet, irtikap, nitelikli zimmet, sahtecilik, hileli iflas suçu
işlemiş olması, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırması, Devlet
sırlarını açığa vurması, Devletin şahsiyetine karşı işlenmiş suçlardan
kesin hüküm ve/veya idari bir karar olması veya ülkenin mali çıkarlarına
zarar verici herhangi bir suçtan ve/veya uyuşturucu, kaçakçılık, kasten
adam öldürme, organize suçlardan veya örgüt suçlarından dolayı kesinleşmiş
mahkumiyet kararı bulunması, 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanunu kapsamına giren ve 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk
Ceza Kanununun 102 nci, 103 üncü ve 104 üncü maddelerinde düzenlenen
suçlardan adli sicil kaydının bulunması. e) Başvuruda sunulan bilgi ve belgelerle proje
konusu ve/veya proje uygulama yerinin uyumsuz olması. f) Daha önce Bakanlığın diğer hibe desteklerinden
yararlanmış olanların aynı proje konusunda tekrar başvuruda bulunması. g) Üretime ve yetiştiriciliğe yönelik olmayan,
araştırma geliştirme projeleri ile başvuruda bulunulması. ğ) Eşlerden birinin daha önce Uzman Eller
Projesinden faydalanmış olması. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Hibe Sözleşmesinin İmzalanma Şartları ve Usulü,
Hibe Desteği Miktarı, Ödeme Talebi, Ödemeler, Hibe Sözleşmesinin Feshi,
Kontrol ve İzleme, Geri Ödeme ve Yaptırımlar ile Uzman Eller
Projesinden Sağlanan Malların Mülkiyeti Hibe
sözleşmesinin imzalanma şartları ve usulü MADDE 18-
(1) Hibe sözleşmesinin imzalanması
aşamasında başvuru sahibinde aranan özellikler şunlardır: a) Başvuru sahibinin hibe sözleşmesinin imzalanma
tarihi itibarıyla askerlik görevine devam eden kişi olmaması. b) Köy ve mahalle muhtarları dahil, 5510 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (1), (2) ve (4) numaralı alt
bentleri kapsamında olup uygulayacakları proje konusu ile aynı konuda
sigortalı olanların haricindekiler ile aynı fıkranın (a) ve (c) bentleri
ile (b) bendinin üçüncü alt bendi kapsamında olanların bu haklarından feragat
etmeleri; uygulayacakları proje konusu dışında kalan konularda projenin
gerçekleştirildiği kırsal alanda/kırsal mahallede olmak şartıyla izleme
süresinin ikinci yılının sonuna kadar sigortalı çalışan veya vergi
mükellefi olmayacaklarını taahhüt etmeleri. c) Kırsal alanda/kırsal mahallede ikamet ediyor
olması. ç) Uygulayacağı proje konusuyla ilgili, güncel
uygulama rehberinde belirtilen koşulları sağlıyor olması. (2) Mücbir sebepler dışında hibe sözleşmesinin
imzalanması aşağıdaki esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir: a) Hibe sözleşmesi başvuru sahipleri ile il müdürü
arasında imzalanır. b) Hibe sözleşmesi aşamasında istenecek belgeler
güncel uygulama rehberinde belirtilecektir. c) Hibe sözleşmesi içerik ve formatı, Genel
Müdürlük tarafından tüm taraflara önceden duyurulur. ç) Başvuru sahibi tarafından hibe sözleşmesi
imzalama aşamasında teslim edilen belgeler il müdürlüklerince uygun
bulunursa hibe sözleşmesi imzalanır. d) Hibe sözleşmesi aşamasında; başvuru sırasında
sistem üzerinden girişi yapılan bilgi ve belgeler ile hibe sözleşmesi
imzalama aşamasında teslim edilen diğer belgelerin eksiksiz/imzalı/paraflı
olması gerekir. e) Kabul edilen projelerde bu Tebliğde yer alan
hibe başvurusunun reddedilme nedenlerinden herhangi birisinin hibe
sözleşmesinin imzalanmasından önce tespit edilmesi halinde söz konusu
başvuru sahipleri ile hibe sözleşmesi imzalanmaz. f) Hibe sözleşmesi imzalamayan başvuru sahibinin
veya hibe sözleşmesi imzaladığı halde projesini tamamlayamayan hak
sahibinin yerine, Genel Müdürlükçe belirlenmiş olan yedek listenin en üst
sırasında yer alan başvuru sahibi ile sözleşme imzalanır. g) Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü ve başvuru sahibi
arasında iki nüsha olarak düzenlenir. Hibe sözleşmesinin taraflarca
imzalanmış metninin bir nüshası ve ekleri il müdürlüğünde, bir nüshası da
proje sahibince muhafaza edilir. (3) Kesin başvurudan sonra, projenin ana konusunda
değişiklik yapılamaz. Alt proje konusunda yapılacak değişikliklerde; hibe
sözleşmesi imzalanmadan önce proje yürütme birimi, hibe sözleşmesi
imzalandıktan sonra ise Genel Müdürlük görüşü esas alınacaktır. Hibe
desteği miktarı MADDE 19-
(1) Bu Tebliğ kapsamında başvurusu
kabul edilip hibe sözleşmesi imzalayarak belirlenen şartları yerine getiren
hak sahiplerine 250.000 Türk Lirasına kadar hibe ödemesi yapılır. Bu Tebliğ
kapsamında başvurusu kabul edilenlerin; %45’i üniversitelerin tarım,
hayvancılık, ormancılık, gıda ve su ürünleri eğitimi veren bölümlerinden
mezun kişiler, %30’u yüksekokulların tarım, hayvancılık, ormancılık, gıda
ve su ürünleri eğitimi veren bölümlerinden mezun kişiler, %25’i ise Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı tarım, hayvan yetiştiriciliği ve sağlığı,
laboratuvar hizmetleri ile gıda teknolojisi alanlarında eğitim veren lise
ve dengi okullardan mezun kişiler olacak şekilde orantısal dağılım
yapılacaktır. Bu dağılıma göre uygun başvuru olmaması durumunda Genel
Müdürlükçe düzenleme yapılabilir. (2) Proje bütçesi KDV hariç hazırlanır ve hibe
ödemesi buna göre yapılır. (3) Hibe ödemesinin yapılabilmesi için hibe
sözleşmesi imzalanan proje yatırımının tamamlanması şarttır. Ödeme
talebi MADDE 20-
(1) Hibe desteği ödemelerine
ilişkin esaslar şunlardır: a) Hak sahipleri, bu Tebliğde belirtilen proje
süresi içerisinde projelerini gerçekleştirirler ve ödeme talebine ilişkin
başvurularını il müdürlüğüne yaparlar. b) Proje yürütme birimi, ödeme talebi ile ilgili
belgeleri hak sahiplerinden alır, ödemeye ilişkin gerçekleşmeleri belgeleri
aldığı günden itibaren beş iş günü içerisinde yerinde tespit eder ve
tutanağa bağlar. c) İl müdürlüğü, hibe ödemesine esas ödeme
icmallerini periyodik olarak Genel Müdürlüğe gönderir. ç) Genel Müdürlük, icmalleri inceleyerek uygun
olanlar için ödeme yapılmasını sağlar. (2) Ödeme icmallerinin kontrolü, onayı ve ödeme
işleminden sonra, il müdürlüğü, proje sahiplerinin banka ve ödeme
bilgilerinde hata tespit ederse bu durumu Genel Müdürlüğe bildirir. (3) Su ürünleri üretimine yönelik projelerin hibe
ödemesinin yapılması için, 29/6/2004 tarihli ve 25507 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliği gereği, tesisin onaylı
projesindeki yatırımların tamamlanması ve üretime başlamasından sonra tesis
adına düzenlenmesi gereken su ürünleri yetiştiricilik belgesinin hak sahibi
tarafından il müdürlüğüne ibraz edilmesi gerekir. Ödemeler MADDE 21-
(1) Bu Tebliğ uyarınca yapılacak
hibe ödemeleri için gerekli kaynak Kırsal Kalkınma Yatırımlarının
Desteklenmesi Programından karşılanır ve ödemeler Banka aracılığı ile
yapılır. Yapılacak nakdi ödemenin %0,2’si oranında Bankaya ayrıca hizmet
komisyonu ödenir. (2) Hibe ödemeleri, Türk Lirası olarak yapılır. Hibe
sözleşmesinin feshi MADDE 22-
(1) Hak sahiplerinin bu Tebliğde
belirtilen proje süresi içerisinde projelerini gerçekleştirememeleri
durumunda hibe sözleşmesi il müdürlüğünce feshedilir. Hibe sözleşmesi
feshedilen hak sahibinin yerine Genel Müdürlük tarafından belirlenmiş olan
yedek listenin en üst sırasında yer alan başvuru sahibi ile sözleşme
imzalanır. (2) İzleme süresi devam ederken herhangi bir nedenle
proje uygulamaktan vazgeçen hak sahiplerinin hibe sözleşmesi feshedilir.
Ödenen hibe miktarı ile ilgili olarak 23 üncü maddede yer alan hükümler
uygulanır. Kontrol
ve izleme MADDE 23-
(1) Resmî kontroller, izleme
süresi boyunca, yılda en az iki defa olmak üzere uygun sıklıkta, tarafsız,
şeffaf ve meslekî gizlilik ilkeleri doğrultusunda mevzuata uygunluk ve risk
esasına göre önceden haber verilmeksizin gerçekleştirilir. Bu kontroller
izleme ve denetim gibi uygulamaları da kapsar. (2) Kontroller, Bakanlıkça resmi kontrol yetkisi
verilen personel tarafından gerçekleştirilir. (3) Proje kontrol görevlileri proje uygulamalarını
ilgili mevzuat, 18/3/2010 tarihli ve 5977 sayılı Biyogüvenlik Kanunu ve
11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda
ve Yem Kanunu hükümlerine göre yerinde kontrol eder ve tutanağa bağlar. (4) Proje uygulamalarının kontrolü, izlenmesi ve
denetimi ihtiyaç duyulması halinde Genel Müdürlükçe de yapılır. (5) Hak sahibi, proje kontrol görevlileri
tarafından proje uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi sırasında istenen
her türlü bilgi ve belgeyi sunmak ve denetim sırasında proje kontrol
görevlilerine her türlü kolaylığı sağlamakla yükümlüdür. Geri
ödeme ve yaptırımlar MADDE 24-
(1) Hibe ödemesinden haksız yere
yararlandığı tespit edilen, kendi isteğiyle proje uygulamaktan vazgeçen
veya yapılan kontroller neticesinde bu Tebliğ ve hibe sözleşmesi
hükümlerine aykırı hareket ettiği belirlenen hak sahiplerine yapılan ödeme,
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate
alınarak ödeme tarihinden itibaren hesaplanan kanunî faizi ile birlikte
anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır. (2) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç, hibe ödemesinden haksız yere yararlandığı tespit edilen hak
sahipleri beş yıl süreyle 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi gereğince
hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar. (3) Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan
belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak
tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar. Uzman
Eller Projesinden sağlanan malların mülkiyeti MADDE 25-
(1) Hak sahibi, hibe sözleşmesi kapsamında
hibeye esas proje içeriğindeki alımları izleme süresi boyunca kiralayamaz,
devredemez, satamaz ve projenin amacını değiştiremez. (2) Başvuru sahibinin hibe sözleşmesini imzalamadan
önce vefat etmesi halinde mirasçıları herhangi bir hak talebinde
bulunamazlar. (3) Hak sahibinin hibe sözleşmesi imzalandıktan
sonra vefat etmesi halinde otuz gün içerisinde yasal mirasçıları arasında
başvuru şartlarını taşıyan kişinin talep etmesi ve diğer mirasçıların kabul
etmesi durumunda hibe sözleşmesinin tadil edilerek proje değerlendirme
komisyonu tarafından ilgili yasal mirasçıya devredilmesinin ardından uygulamalara
devam edilir. Kanuni mirasçılar arasında başvuru şartlarını taşıyan birinin
bulunmaması veya anlaşmazlık durumlarında Genel Müdürlüğün görüşü esastır. (4) Hibe ödemesinden sonra vefat eden hak sahibi
için devir, geri ödeme ve ceza hükümleri uygulanmaz. BEŞİNCİ BÖLÜM Proje Gider Esasları, Gider Kalemleri ve
Karşılanmayacak Giderler Proje
gider esasları MADDE 26-
(1) Bu Tebliğ kapsamında hibe
desteği verilecek proje giderlerinin; a) Hak sahibi ile il müdürü arasında imzalanan hibe
sözleşmesinden sonra ve uygulama süresi içerisindeki alımlar olması, b) Proje içeriğine esas gider kalemlerine uygun
olması, c) Bu Tebliğ ve bağlı mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmiş
ve belgelere dayandırılmış olması, gerekir. (2) Hak sahipleri, proje uygulamasında hibe
kapsamında yapacakları canlı hayvan, makine, ekipman ve malzeme satın alma
işlemlerinde bu Tebliğ ve güncel uygulama rehberinde belirtilen kurallara
uygun hareket ederler. (3) Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde satın
alma belgelerini inceler. Gider
kalemleri MADDE 27-
(1) Hibe sözleşmesinden sonra ve
uygulama süresi içerisinde bu Tebliğ ve güncel uygulama rehberinde
belirtilen esaslar çerçevesinde gerçekleştirilen ve proje içeriğinde yer
alan canlı hayvan, makine, ekipman, malzeme alımları hibe desteği
kapsamında değerlendirilir. (2) Hayvansal üretime yönelik proje uygulayacak
olan hak sahipleri canlı hayvan alımlarını, fatura veya müstahsil makbuzu
ile gerçekleştirirler. (3) Gider kalemleri ile ilgili diğer hususlar bu
Tebliğ kapsamında Genel Müdürlük tarafından hazırlanan güncel uygulama
rehberinde belirtilir. Karşılanmayacak
giderler MADDE 28-
(1) Uzman Eller Projesi
kapsamında; hibe sözleşmesi imzalanmadan önce yapılmış olan hiçbir harcama
karşılanmaz. (2) Bu Tebliğde ve güncel uygulama rehberinde
belirtilen hükümlere uygun olarak gerçekleştirilmeyen, belgelendirilemeyen
alım ve giderler için hibe desteği ödenmez. (3) Her türlü borçlanma giderleri, faizler, başka
bir kaynaktan finanse edilen harcama ve giderler, kira giderleri, kur farkı
giderleri, inşaat giderleri, arazi, arsa ve bina alım bedelleri, binanın
yakıt, su, elektrik ve aidat giderleri, ayrı faturalandırılmış nakliye ve
montaj giderleri, bankacılık giderleri, denetim giderleri, KDV ve ÖTV dahil
iade alınan veya alınacak vergiler, ikinci el/kullanılmış makine ekipman
alım, proje yönetim ve danışmanlık giderleri, makine tamir ve parça alım
giderleri hibe desteği verilecek giderler kapsamında değerlendirilmeyecektir. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Hüküm
bulunmayan haller MADDE 29-
(1) Bu Tebliğde yer almayan
hususlar, güncel uygulama rehberi ve eklerinde açıklanır. Güncel uygulama
rehberi yıl içinde oluşan ihtiyaçlar çerçevesinde güncellenebilir. Bu
Tebliğde ve güncel uygulama rehberinde yer almayan hususlarda; ilgili
mevzuat hükümleri ile Genel Müdürlüğün görüş ve talimatları geçerlidir. Yürürlükten
kaldırılan tebliğ MADDE 30-
(1) 24/12/2021 tarihli ve 31699 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Kırsal
Kalkınmada Uzman Eller Projelerinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ
No: 2021/61) yürürlükten kaldırılmıştır. 2022
yılında hibe desteğinden faydalanmış olanlar GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Kırsal Kalkınma
Destekleri Kapsamında Kırsal Kalkınmada Uzman Eller Projelerinin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2021/61) kapsamında hibe
desteğinden faydalanmış olanlar hakkında 30 uncu madde ile yürürlükten
kaldırılan Tebliğ hükümleri uygulanmaya devam edilir. Yürürlük MADDE 31-
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 32-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve
Orman Bakanı yürütür. |
