İsteklilerden Alınan Geçici Teminat Mektuplarına İlişkin Muhasebe Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresi tarafından ihalelerde isteklilerden alınan geçici teminat mektuplarının muhasebe kayıtlarında yer almadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kanunun “Kayıt Zamanı” başlıklı 50’nci maddesinde, ekonomik değerin yaratıldığında, başka bir şekle dönüştürüldüğünde veya yok olduğunda muhasebeleştirileceği düzenlenmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 910 Alınan Teminat Mektupları Hesabı’na ilişkin “Hesaba İlişkin İşlemler” başlıklı 435’inci maddesinde, teminat olarak […]

Çevre Temizlik Vergisi Mükellefiyeti Tesis Edilmeyen İş Yerlerinin Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin yetki alanına giren ÇTV mükellefiyetinin tesis edilmeyen iş yerlerinin bulunması nedeniyle vergi tahsilatında gelir kaybı yaşandığı görülmektedir. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’ndaki hükümlere göre, belediye sınırları ve mücavir alanlar içinde bulunan ve belediyelerin çevre temizlik hizmetlerinden yararlanan konut, iş yeri ve diğer şekillerde kullanılan binaların ÇTV’ye tabi olduğu belirtilmiştir. Listeler incelendiğinde, Belediyenin 5.870 […]

Belediyenin Taşıtlarına İlişkin Envanter Kayıtları ile Trafik Tescil Kayıtlarının Uyuşmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi’nin envanter kayıtlarında yer almayan 33 adet taşıtın trafik tescil kayıtlarında mevcut olduğu tespit edilmiştir. Bu durum, araçlara ilişkin cezaların Belediyenin sorumluğunda kalması ve yeni maliklere vergi mükellefiyetinin tesis edilememesi gibi sorunları beraberinde getirmektedir. Yapılan incelemede; satışın yapılmış, fiilen İdarede bulunmuyor, trafikten çekilmiş ya da herhangi bir veri bulunmayan araçlar tespit edilmiştir. İl […]

Peşin Tahsil Edilen Kira Gelirlerinin Muhasebe Hesaplarında Dönemsellik İlkesine Uygun Olarak İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyecede peşin tahsil edilen kira gelirlerinin muhasebe hesablarında izlenmesi hususunda bir ihlal olduğu tespit edilmiştir. Peşin tahsil edilen kira bedelinin tamamının 600 Gelirler Hesabı’na kaydedilmesi yerine, ilgili olduğu aya ait olan kısmının 600 Gelirler Hesabı’na, sonraki aylarda tahakkuk ettirilmesi gereken kısmının 380 Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabı’na ve içinde bulunulan faaliyet dönemini takip […]

Taşınmazların Emlak Vergi Değeri Esas Alınarak Kayıtlara Alınması (Sayıştay)

ÖZET: Tapuda kayıtlı taşınmazların maliyet bedeli veya rayiç değeri yerine emlak vergi değeri üzerinden kaydı yapıldığı görülmüş ve bu durum taşınmaz yönetiminde saydamlık ve etkinliğin sağlanamamasına yol açmıştır. İdarenin taşınmaz envanteri ve mali tablolarında yer alan taşınmaz hesaplarının gerçek durumu yansıtması için taşınmazların maliyet bedeli veya rayiç değerlerinin tespit edilmesi gerektiği anlaşılmıştır.
Bu durumun temel nedeni, […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin sürekli işçi statüsünde çalıştırılan personelin ve belediye şirketinden doğrudan hizmet alımı yoluyla istihdam edilen işçilere ilişkin muhasebenin ihtiyatlılık ve dönemsellik kavramı gereği ayrılması gereken kıdem tazminatlarının ayrılmadığı görüldü. İdarenin, dönemsellik ilkesi gereği ayırdıkları karşılık tutarlarını ait oldukları dönemlerde giderleştirmesi gerekmektedir. İdarede 116’sı kadrolu, 857’si belediye şirketinden istihdam edilen olmak üzere toplam 973 işçi […]

Tahsis Edilen Taşınmazlara Ait Birikmiş Amortismanların Muhasebe Kayıtlarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresinin tahsis ettiği taşınmazlara ilişkin amortisman tutarlarının muhasebe kayıtlarında izlenmemesi bulgusuna ulaşılmıştır. İlgili mevzuat hükümleri doğrultusunda, kamu idarelerinin binaların tahsis edilmesine ilişkin işlemlerinde varlığa ilişkin ayrılmış olan amortisman tutarını, 257 Birikmiş Amortismanlar Hesabı’na borç, 500 Net Değer Hesabı’na alacak yazmak suretiyle muhasebeleştirilmesi gerekir. Yapılan incelemede, İdare tarafından binaların tahsis edilmesine ilişkin kayıtların doğru […]

Taşınmaz İcmal Cetveli ile Muhasebe Kayıtlarının Uyumlu Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre taşınmazlar cinslerine göre ilgili formlara kaydedilecek ve mali hizmetler birimince bu formlar konsolide edilerek taşınmaz icmal cetvelleri oluşturulacaktır. Yapılan denetimlerde, taşinmaz icmal cetvellerindeki kayıtların parasal tutarları ile bilançodaki taşınmazların parasal değerlerinin birbirleriyle uyumlu olmadığı tespit edilmiştir. Bilançoda 250 Arazi ve Arsalar Hesabı 171.005.588,68 TL, 251 […]

Belediye Şirketlerine Yapılan Ayni Sermaye Taahhütlerinin Sermaye Taahhütleri Hesabı’nda İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – İl Belediyesi raporunda, Belediye Şirketlerine Yapılan Ayni Sermaye Taahhütlerinin Sermaye Taahhütleri Hesabı’nda İzlenmemesi ile ilgili sorunlar yer almaktadır. Mali İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 184’üncü maddesinde, mahalli idarelerin malî kuruluşlarla ilgili sermaye taahhütlerinin izlenmesi için 247 Sermaye Taahhütleri Hesabı’nın kullanılacağı hükme alınmıştır. Bu kapsamda, Belediye şirketlerine yapılan ayni […]

Belediye Birimleri ve Ücretsiz Su Kullanılan Yerlerde Sayaç Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl belediyesinin su ücretine ilişkin tahakkuk yapmadığı yerlerde su tüketiminin ölçülmemesi nedeniyle su sayacının bulunmaması soruşturulmuştur. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 8’inci maddesinde kamu kaynaklarının etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesi ve kullanılması yükümlülüğü belirtilmiştir. İçme Suyu Temin ve Dağıtım Sistemlerindeki Su Kayıplarının Kontrolü Yönetmeliği’nin Teknik Usuller Tebliği’nde […]

İşçilerin Kanunda Belirtilen Yıllık İzinlerinin Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede çalışan işçilerin sosyal hakları olan yıllık ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı görülmüştür. Bu durum Anayasal bir hakkın ihlali olarak kabul edilmektedir. 4857 sayılı İş Kanunu’nun ilgili maddeleri gereğince, işçiler emekli olduklarında veya herhangi bir şekilde iş akitleri sona erdiğinde mevzuat hükümleri gereği yıllık izin hakları ücrete dönüşmekte ve ücret ödemesi de işçinin […]

Hizmet Alımı Suretiyle Çalışan İşçilere Ait Kıdem Tazminatı Ödemelerinin Hatalı Olması (Sayıştay)

ÖZET: Bilecik Belediyesi’nin hizmet alımı suretiyle çalıştırdığı işçilerden 2022 yılı içerisinde kıdem tazminatı ödenmesine hak kazanacak şekilde iş akdi sonlananlara ilişkin kıdem tazminatı hesaplamalarının hatalı olduğu görülmüştür. İşçilere eksik kıdem tazminatı ödemesi yapılmış ve bu tutarların doğrudan işçilerin hesabına değil, hizmet alımı yapılan şirketin hesabına gönderildiği tespit edilmiştir. 1475 sayılı İş Kanunu’nun “Kıdem Tazminatı” başlıklı […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarıyla İlgili Hatalı Uygulamaların Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin hizmet alımı suretiyle çalıştırdığı işçilere kıdem tazminatı karşılığı ayrılmadığı, sürekli işçiler için ise 2022 yılında karşılık ayrılmadığı tespit edilmiştir. İlgili kamu kurum veya kuruluşunca mülga 1475 sayılı Kanunun yürürlükte olan 14 üncü maddesi kapsamında ödenen kıdem tazminatları, ilgili kamu kurum veya kuruluşça doğrudan işçinin banka hesabına yapılabileceği hususu dikkate alınmıştır. Mahalli İdareler Bütçe […]

Mevduatların Mevzuat Hükümlerine Uygun Olarak Kamu Sermayeli Bankalarda Değerlendirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin mevduatlarını kamu sermayeli bankalarda değerlendirmemesi 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda ele alınmıştır. Kamu Haznedarlığı Yönetmeliği gereğince, Belediyenin mali kaynakları kamu sermayeli bankalarında değerlendirmesi gerekmektedir. Anılan Yönetmelik’e göre, özel bankalarda bono hesabını izlemek ve bu hesaptan varlıkları değerlendirmek doğru değildir. Yönetmelik’te belirtilen bankalar dışındaki bankaları kullanarak Belediyenin mevduatlarını değerlendirebilmeyeceği görülmüştür. Yapılan incelemede 8.613.026,00 TL’nin […]

Tahakkuku Tahsiline Bağlı İdare Gelirlerinin Gelirlerden Alacaklar Hesabında Muhasebeleştirilmesi ve Bu Hesabın Hatalı Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Tahakkuku tahsiline bağlı gelirlerin muhasebeleştirilmesiyle ilgili sorunlar olduğu görülmektedir. Bu geliri 120 Gelirlerden alacaklar hesabına kaydedilmesi gerekmektedir. Ancak, belediyelerce makbuz karşılığı peşin olarak tahsil edilen harçlar (işgal harcı, işyeri açma izni harcı, taşıt araçları işletme ruhsat harcı) tahakkuku tahsiline bağlı gelirdir ve bu nedenle 120 Gelirlerden alacaklar hesabına herhangi bir kayıt yapılmamalıdır. Belediye tarafından […]