Bazı Taşınmazların Cins Tashihi İşlemlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Canik Belediyesi’ne ait bazı taşınmazların tapu kayıtlarındaki cinsi ile fiili kullanım durumlarının farklı olduğu tespit edilmiştir. Cins tashihi işlemleri tamamlanan taşınmazlar da bulunmaktadır, ancak çeşitli sebeplerle bazı eski yapıların cins tashihi işlemlerinin yapılamadığı belirlenmiştir. İdare, bazı taşınmazların cins tashihi işlemlerinin tamamlandığını, ancak yapı kullanım izin belgesi bulunmayan eski yapıların cins tashih işlemlerinin yapılamadığını ifade […]

Anahtar Teslim Götürü Bedel İhale Edilmesi Gereken Bazı Yapım İşlerinin Birim Fiyat İle İhale Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin bazı bina yapım işlerinin anahtar teslim götürü bedel yerine birim fiyat teklif almak suretiyle ihale edildiği tespit edilmiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62’nci maddesinde, uygulama projesinin hazırlanmadan ihaleye çıkılamayacağı ve bazı özel durumlarda ön veya kesin proje üzerinden ihaleye çıkılabileceği belirtilmiştir. İdarenin üç adet bina yapım işi anahtar teslim götürü bedel teklif […]

Telekomünikasyon Altyapı ve Şebekelerinden Alınması Gereken Geçiş Hakkı Bedellerinin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin yetki ve sorumluluk alanı içinde kalan sabit ve mobil haberleşme altyapısı veya şebekelerinde kullanılan her türlü kablo ve benzeri gerece ilişkin geçiş hakkı ücretlerinin takip ve tahsil edilmediği tespit edilmiştir. 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nda geçiş hakkının kapsamı belirlenmiş, işletmeci ile geçiş hakkı sağlayıcısının anlaşma serbestisi çerçevesinde geçiş hakkına ilişkin anlaşmalar yapabileceği düzenlenmiştir.
Ulaştırma […]

Otopark Hesabında Toplanan Meblağların Nemalandırılmaması ve Amacı Dışında Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir ilçe belediyelerinin otopark bedellerini tahsil etmeleri ve aktarmaları hususunda kamu idaresinin görev ve sorumlulukları 7261 sayılı Kanun ile belirlenmiştir. İmar mevzuatı uyarınca elde edilen gelirlerin büyükşehir belediyesine aktarılacağı hüküm altına alınmıştır. Ancak, ilgili idarenin otopark bedellerini vadesiz hesaplarda takip edip cari harcamalarda kullanması ve geçmiş dönemlerden kaynaklı tutarların büyükşehir belediyesine gönderilmemesi, mevzuata aykırı […]

Hazineye Ait Taşınmazların Satışlarından Belediyeye Aktarılması Gereken Payların Takibinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin ve mücavir alan sınırları içindeki Hazineye ait taşınmazların satış bedellerinden aktarılmaya ilişkin payın tahsil edilmemesi ve takip edilmezliği tespit edilmiştir. 4706 sayılı Kanun’un 5’inci maddesi gereği, belediye ve mücavir alan sınırları içinde Hazineye ait taşınmaz satış bedelinin %10’u ilgili belediyelerin Gecekondu Fon hesabına aktarılması ve kalan kısmından ise ilgili belediyeye %30, varsa büyükşehir […]

Devreden KDV Hesabında Yer Alan Tutarın Doğruluğu Araştırılmadan Vergi Borcuna Mahsup Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu, büyükşehir ilçe belediyesinin vergi dairesine göndermesi gereken katma değer vergisi (KDV) borcunun ödenmeyerek 190 Devreden KDV Hesabından mahsube tabi tutulmasıdır. İdareye göre, teslim edilen mal veya ifa edilen hizmetler üzerinden hesaplanan KDV tutarları bu hesabta izlenir ve ay sonlarında, bu hesabın 190 Devreden KDV ve 191 İndirilecek KDV Hesaplarının toplamından düşükse kapatılır.
Bulunmaya konu […]

Büyükşehir Belediyesi Tarafından Gönderilmesi Gereken Otopark Gelirlerine İlişkin Payların Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir Belediyesi tarafından işletilen araç park yerlerinden elde edilen gelirlerden ilçe belediyelerine gönderilmesi gereken payın aktarılmadığı ve tahsili için gerekli takip işlemlerinin kullanmadığı tespit edilmiştir. 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’ndaki hükme göre, tespit edilen park yerlerinin işletilmesinden elde edilen gelirin %50’sinin ilçe ve ilk kademe belediyelerine nüfuslarına göre dağıtılması gerektiği düzenlenmektedir. Yapılan incelemede Belediyenin […]

Alışveriş Merkezinin İçinde Bulunan ve Belediyenin Yetki Alanındaki İlan ve Reklamlara İlişkin Vergi Tahakkukunun Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Piazza Alışveriş Merkezi içinde bulunan ve büyükşehir belediyenin yetki alanındaki ilan ve reklamlara ilişkin vergi tahakkukunun yapılmadığı tespit edilmiştir. Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde, büyükşehir belediyelerinin yetkisinde olan yol, meydan, bulvar, cadde ve ana yollara yer verilmiş ve ilan ve reklam vergileri ile asma, tahsis ve bakım ücretleri büyükşehir belediyesinin […]

Taşınır İşlemlerinin Mevzuata Uygun Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdareden yapılan incelemelerde; taşınır kayıt yetkililerinin yıl içinde değiştiği ancak devir teslim tutanaklarının düzenlenmediği ve bazı defterlerin kullanılmadığı tespit edilmiştir.
Bu durumun giderilmesi için, devir teslim işlemlerinde tutanakların düzenlenmesi ve mevzuat gereği gereken defterlerin tutulması gerekmektedir.
Aksi takdirde taşınır kayıt yetkililerinin görevden ayrılması veya göreve başlamasıyla birlikte oluşan hukuki sorunlar nedeniyle devreden ve devir alan sorumlu […]

Taşınmazların İcmal Değerleri ile Muhasebe Kayıtlarında Yer Alan Tutarın Farklı Olması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılı sayıştay denetim raporunda, Canik Belediyesi Emlak İstimlak Müdürlüğü’nde taşınmazların icmal değerleri ile muhasebe kayıtlarında farklılıklar tespit edilmiştir. 31.12.2022 tarihli bilanço ile taşınmaz icmal değerleri karşılaştırıldığında, bilançoda yer alan tutarın 22.350.294,49 TL fazla olduğu görülmektedir.
Bu farklılığın ihaleli işlerde geçici kabul ile birlikte muhasebe kaydı yapılmasına rağmen tapu işlemlerinin devam etmesinden kaynaklandığı ve cins […]

Taşınmaz Satışlarından Kaynaklanan Olumlu Farkların Hatalı Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Canik Belediyesi tarafından yapılan ticaret merkezindeki bazı dükkânların satışında hatalı muhasebeleştirme görüldü. Taşınmazların satılmasından kaynaklanan olumlu fark, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre 600 Gelirler Hesabına kaydedilmesi gereken ancak doğru şekilde yansıtılamayan bir rakamdır. Sales bedeli ile varlığın kayıtlı değerinin arasındaki fark 19.489.180,00 TL’dir. Ancak İdare’nin satışa ilişkin muhasebe kayıtlarında 600 Gelirler Hesabına […]

Amortisman Ayrılmayan ve Kayıtlı Değerinden Daha Fazla Amortisman Ayrılan Maddi Duran Varlıkların Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin 2022 yılı mali tablolarının incelenmesinde maddi duran varlık grubunda amortisman ayrılmayan ve kayıtlı değerinden daha fazla amortisman ayrılmış varlıklar tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre, bir yıldan fazla kullanılabilen ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz kalan maddi duran varlıklar için amortisman ayrılacağı belirtilmiştir. Yapılan incelemede, İdarenin bir kısım duran […]

Kurumsal Mali Durum ve Beklentiler Raporunun Hazırlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bafra Belediyesi’nin 2022 yılına ilişkin Kurumsal Mali Durum ve Beklentiler Raporu hazırlanmadığı ve kamuoyuna sunulmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanununun 30’uncu maddesinde belirtilen hükme aykırıdır. Kanunda genel yönetim kapsamındaki idarelerin ilk altı ayında bütçe uygulama sonuçları ile ikinci altıncı aya ilişkin beklentiler ve hedefler ile faaliyetlerini kamuoyuna […]

Telekomünikasyon Alt Yapı ve Şebekelerinden Alınması Gereken Geçiş Hakkı Bedellerinin Takip ve Tahsilinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin yetki ve sorumluluk alanı içinde kalan sabit ve mobil haberleşme altyapısı veya şebekelerinde kullanılan her türlü kablo ve benzeri gerece ilişkin geçiş hakkı ücretlerinin takip ve tahsilinin yapılmadığı tespit edilmiştir. 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nda tanımlanan “Geçiş Hakkı”, “Geçiş Hakkı Sağlayıcısı” ve “İşletmeci” kavramları ile ilgili olarak, geçiş hakkı ücretlerine ilişkin usul ve […]

Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımı Sözleşmesinin Süresiz Olarak Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Bafra Belediyesinin ile Bafra Belediyesi Personel A.Ş. arasında imzalanan personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı sözleşmesinin süresiz olarak düzenlendiği görülmektedir. Sözleşmenin bu şekilde düzenlenmesi, kesilmesi gereken damga vergisinin hesaplanmasına imkan vermemekte ve yüklenme süresinin üç yıl olduğu ancak zorunlu nedenlerle kısaltılabileceği hüküm altına alınmıştır. Bu durumun giderilmesiyle ilgili olarak, sözleşmenin yukarıda belirtilen mevzuat hükümleri dikkate […]