Gelir Tahakkuklarının, Muhasebe Kayıtlarına Tam ve Doğru Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresinin gelir tahakkuk kayıtlarındaki tutarlar ile muhasebe kayıtlarındaki tutarların uyumlu olmadığı tespit edilmiştir. Mevzuat uyarınca, gerçek durumu yansıtan ve usulüne uygun olarak düzenlenmiş belgelere dayandırılmış muhasebe kayıtları gerektirirken, gerçekleşmemiş gelir veya giderler gerçekleşmiş gibi ya da gerçekleşenler gerçek tutarından farklı gösterilemeyeceği belirtilmiştir. Belediye bütçelerinin hazırlanması, kesin hesabın çıkarılması ve faaliyetlerin gerçek mahiyetlerine uygun […]

Depozito ve Teminatların Hesaba Kaydedilmesinde Dönemsellik İlkesine Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresi tarafından diğer kamu idareleri veya kişilere verilen depozito ve teminat niteliğindeki değerlerin vade ayrımına göre muhasebe kayıtlarına intikal ettirilmediği tespit edilmiştir. Buna göre, vadesi bir yıldan daha az süreli depozito ve teminat niteliğindeki değerler 126 Verilen Depozito ve Teminatlar Hesabı’nda takip edilmelidirken, vadesi bir yıldan daha uzun süreli olanların ise 226 Verilen […]

Büyükşehir Belediyesine Aktarılması Gereken Otopark Bedellerinin İlgili Hesapta İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir Belediyesine aktarılması gereken otopark bedellerinin, Kamu İdaresi tarafından emaneten tahsil edilen tutarların 333 Emanetler Hesabı yerine 403 Kamu İdarelerine Mali Borçlar Hesabı’nda takip edildiği görüldü. 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu’ndaki imar mevzuatı uyarınca belediyelerin otoparkla ilgili elde ettikleri gelirlerin büyükşehir belediyesine aktarılması zorunluluğu, 7261 sayılı Türkiye Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik […]

Belediye Şirketinden İstihdam Edilen Personele İlişkin Olarak Geçmişe Yönelik Ücret Tahakkuk Ettirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresinin belediye şirketinden istihdam edilen personele ait 2021 yılı ücretlerinin 2022 yılında tahakkuk ettirildiği tespit edilmiştir. Bu durum, personel giderleri üst sınırının doğru hesaplanamamasına ve 2022 yılı bütçe gelirlerinin fazla görünmesine yol açmıştır. Yapılan inceleme neticesinde, ödemeye esas miktarın ilgili personele 2021 yılı içinde çalıştıkları her ay maaşlarına karşılık tahakkuk ettirildiği görülmektedir. Ancak, […]

Banka Kredilerine İlişkin Tutarların Muhasebeleştirilmesinde Dönemsellik İlkesine Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 300 Banka Kredileri Hesabı’na ilişkin maddeleri ihmal edilmiş ve kamu idarelerinin banka kredilerine ilişkin işlemlerinde dönemsellik ilkesine uyulmamış olarak tespit edilmiştir. Yapılan inceleme neticesinde, Kamu İdaresinin 2022 yılı sonu itibariyle vadesi 1 yılın altına düşen kredilerinin 25.059.768,05 TL olduğu görülmüştür. Bu hatalı işlemler sonucunda Kamu İdaresi bilançosunda 300 […]

İmalat Bünyesine Giren Bitüm Bedellerinin Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabı’nda Muhasebeleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresi tarafından bitüm malzemelerinin alımı ve üretim aşamasına gönderilmesi süreçlerinin muhasebe kayıtlarına hatalı biçimde intikal ettirildiği görülmüş, ancak Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 150 İlk Madde ve Malzeme Hesabı’nın niteliğini düzenleyen 115’inci maddesinde bu hesabın kurumlarca satılmak, üretimde veya diğer faaliyetlerde kullanılmak ya da tüketilmek üzere edinilen ilk madde ve malzeme için […]

Temsil Ağırlama Ödeneğinin Belediye Başkanlık Makamı Dışında Diğer Birimlerce Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyesinde, sadece Başkanlık makamı tarafından kullanılması gereken temsil ağırlama bütçesinin diğer harcama birimlerinin bütçesine ödenek konulmak suretiyle kullanıldığı tespit edilmiştir. Mevzuata göre Belediye Başkanı’nın üst yönetici sıfatı ile Belediyeyi temsile yetkili olduğu ve bu giderlerin kendi takdir yetkisinde bulunduğu görülmektedir. Yapılan incelemelerde, Başkanlık makamı dışında temsil, ağırlama ödeneğini kullanan harcama birimlerinin olduğu görülmüş ve […]

Yapım İşlerinde Bazı Tüm Riskler Sigortalarının Muafiyet ve Kapsamının Mevzuata Uygun Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin bazı yapım işleri kapsamında yaptırılan tüm riskler sigortalarında muafiyet oranlarının Yapım İşleri Genel Şartnamesi’ndeki limitin üstünde olduğu tespit edilmiştir. Tüm riskler için uygulanacak azami muafiyet oranı yüzde 2 olarak belirlenmiştir. İdare tarafından ihale edilen yapım işlerine yönelik yüklenicilerin yaptırdığı tüm riskler sigorta poliçelerinde bazı kalemlere ilişkin muafiyet tutar veya oranlarının mevzuata belirtilen limitlerin […]

Serbest Tüketici Durumundaki İdarenin Elektrik Enerjisi Alımını İhalesiz Gerçekleştirmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin elektrik enerjisi tüketim miktarı serbest tüketici limitinin üzerinde olmasına rağmen, ihale usullerini uygulayarak enerji giderlerini azaltmaya yönelik gerekli tedbirleri alması gerektiği belirlenmiştir. EPDK tarafından belirlenen limitin aşılması halinde tedarikçisini seçme hakkına sahip olan İdarenin, elektrik enerjisi ihtiyacını ihale yoluyla temin etmesi gerekmektedir. Yapılan incelemede, İdarenin elektrik enerjisi alımının ihale yoluna başvurmaksızın tedarik edildiği […]

Kamu İdaresi Tarafından Hizmet Alımı Suretiyle Çalıştırılan Avukatın Şartnamede Belirtilen Nitelikleri Sağlamaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından doğrudan temin kapsamında hizmet satın alınarak işe başlayan avukatın şartnamede belirlenen nitelikleri sağlamadığı tespit edilmiştir. Şartnamenin “Genel şartlar” başlıklı 3’üncü maddesinde, sözleşmeyi imzalayarak idari sorumluluk altına girecek olan Avukatın, fiilen en az 5 yıl avukatlık yapmış olması gerektiği belirtilmiştir. Yapılan incelemeler neticesinde, ilgili avukatın fiilen 5 yıllık avukatlık yapmış olma şartını haiz […]

İdarenin Tasarrufundaki Araçların Araç Takip Sistemine Dâhil Edilmemesi ve Araç Kiralama İçin Yapılan Sözleşmelerde Cezai Şart Öngörülmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin tasarrufundaki araçların takibine ilişkin otomasyon sisteminin kurulduğu ve kiralanan araçlar için cezai şartın öngörülmediği tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Hesap verme sorumluluğu” başlıklı 8’inci maddesinde kamu kaynaklarının etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden sorumlu olunduğu ve araç takip sisteminin kuruluşuyla bu amaç gerçekleşeceği belirtildi. Aynı […]

Hayvan Bakımevi Kurulmaması ve Bu Amaçla Ödenek Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi raporunda Canik Belediyesi’nin hayvan bakımevleri kurulmaması ve bu amaçla ödenek ayrılmanın sağlanmaması tespit edilmiştir. 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu’nun geçici 4’üncü maddesi gereği, büyükşehir belediyeleri 31/12/2022 tarihine kadar hayvan bakımevlerini kurma yükümlülüğü vardır. Canik Belediyesi’nin hayvan bakımevilerini kurmaması ve bu amaçla ödenek ayrılmasının sağlanmaması, hayvanların […]

Doğrudan Temin Yöntemiyle Yapılan Alımlarda Hatalı Uygulamalar Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’ndaki parasal limitlerin ihlali ve EKAP kaydı hususunda idarece yaşanan aykırılıklar giderilmemişdir. İdarenin, mal alımı için % 10 sınırının aşılmasına rağmen Kuruldan uygun görüş alınmaması, Kanun’a aykırılık teşkil etmektedir. Ayrıca, doğrudan temin yöntemiyle yapılan alımların EKAP’a kaydedilmemesi de bir başka mevzuata aykırılıktır. İdarece bu aykırılıklara yönelik gerekli düzeltme ve çalışma […]

Bazı Yapım İşlerinde Proje ve Mahal Listeleri Hazırlanmadan İhaleye Çıkılması (Sayıştay)

ÖZET: Canik Belediyesi tarafından “Canik İlçesi 2022 Yılında Planlanan Yol Kaplama Programı” hazırlanmıştır. Ancak yapım işlerinde proje ve mahal listeleri hazırlanmadan yalnızca toplam metrajlar üzerinden ihaleye çıkıldığı görülmektedir. Bu durum 4734 sayılı Kanun’un 62’nci maddesinde belirtilen temel kurallara aykırılık oluşturmakta olup, zafiyet olarak değerlendirilmektedir. İdarenin bazı yapım işlerinde uygulama projesi hazırlanmadan ihaleye çıkılamayacağı temel kural […]

Bazı Yapım İşlerinde İhtiyaçların Gerçekçi Olarak Tespiti Yapılmadan İş Artışı Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin bazı yapım işlerinde, gerçekçi olmayan ihtiyacın tespiti yapılmadan iş artışı verildiği görülmüştür. 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun 24’üncü maddesi gereği, öngörülen durumlar nedeniyle artışa konu işin sözleşmeye esas proje içinde kalması ve İdareyi külfet sokmaksızın asıl işten ayrılmasının ekonomik veya teknik olarak mümkün olmaması durumunda, birim fiyatlı işlerde sözleşme bedelinin %20’sine kadar […]