Maddi Olmayan Duran Varlık Alımlarının Haklar Hesabı’nda İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi’nin hesaplarında bazı harcamaların yanlış hesabına kaydedildiği tespit edilmiştir. Bilgisayar yazılımı, otomasyon alımları ve mevcut yazılımların güncellenmesine ilişkin harcamaların 260-Haklar Hesabı’na aktifleştirilmesi gerekirken doğrudan giderleştirildiği veya 150-İlk Madde ve Malzeme Hesabı’nda muhasebeleştirildiği görülmüştür. Bu durum Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne aykırıdır.
210’uncu maddede, 260-Haklar Hesabının bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarruflar ile belirli alanlarda […]

Değer Artırıcı Sayılmayan Harcamaların Maddi Duran Varlık Hesabına Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Taşınmazlar için yapılan değer artırıcı nitelikte olmayan harcamaların maddi duran varlık hesabına kaydedilmesi kamu idaresinin mali tablolarında hatalı muhasebeleştirme olarak kabul edilmektedir. Bu durum 251-Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri Hesabı’nın fazla, 630-Giderler Hesabı’nın ise noksan görünmesine neden olmaktadır. Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 27’inci maddesi ve Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinde duran varlıklar […]

Maddi Duran Varlıklara Ait Amortismanların Tam ve Doğru Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporlarına göre, il belediyelerinde maddi duran varlıklara ait amortismanların tam ve doğru ayrımı yapılmamaktadır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinde, bir yıldan fazla kullanılabilen ve yıpranmaya maruz kalan maddi duran varlıklar için amortisman ayrılacağı belirtilmiştir. Ancak yapılan incelemelerde, bazı duran varlıklara amortisman ayrılmamış, bazılarına ise kayıtlı değerlerinden daha fazla amortisman […]

Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabı’nın Gerçek Durumu Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresinin ortağı olduğu şirketlerdeki sermaye tutarı ile Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabı’nda kayıtlı tutar arasında uyumsuzluk bulunduğu tespit edilmiştir. İdareye ait 7 adet şirketteki toplam sermaye tutarı 38.656.800,31 TL iken bu hesabta yalnızca 38.649.126,40 TL kayıtlı bulunmaktaydı. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddelerine göre, şirketlere yapılan sermaye ödemelerinin […]

Tahsis Edilen Taşınmazlara Ait Birikmiş Amortismanların Net Değer Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi tarafından tahsis edilen taşınmazlara ait birikmiş amortismanların Net Değer Hesabında (500) yerine Birikmiş Amortismanlar Hesabında (257) izlendiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 203’üncü maddesinde, tahsise konu edilen taşınmazların kayıtlı değeri üzerinden Net Değer Hesabına borç ve ilgili muhasebe hesabına alacak kaydedileceği belirtilmiştir. Ayrıca, Hazine ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel […]

Uygulama Projesi ile Anahtar Teslimi Götürü Bedel İhale Edilen Yapım İşlerinde Sözleşmenin Uygulanması Sırasında Önemli Oranda Proje Değişikliğine Gidilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Uygulama projeleri ile anahtar teslimi götürü bedel ihale edilen yapım işlerinde sözleşmenin uygulanması sırasında önemli ölçüde proje değişikliğine gidildiği tespit edilmiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre, uygulama projesi yapılmadan ihaleye çıkılamaz ve proje disiplinine uyulması zorunludur. Ancak, işin ifası kapsamında öngörülemeyen durumlar ortaya çıkması halinde, idarenin projede değişiklik yapma yetkisi mevcuttur. Bu değişikliklerin […]

Anahtar Teslimi Götürü Bedel İhale Edilen Yapım İşlerinde Artan ve Eksilen İş Kalemi Bedellerinin Yeni Fiyat Yapılmadan Ödenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Anahtar teslimi götürü bedel ihale edilen yapım işlerinde proje değişikliği ve iş artışı nedeniyle yapılan iş değişikliği sonucu oluşan artan ve azalan imalat bedellerinin yeni fiyat yapılmadan işin ilk sözleşmesinde yer alan pursantaj ödeme oranları veya yaklaşık maliyet bedelleri esas alınarak ödenmesinin mevzuat hükümleri ile Yüksek Fen Kurulu kararlarına aykırı olduğu tespit edilmiştir. YİGŞ’nin […]

Yapım İşlerinde İş ve İşyerinin Korunmasına İlişkin Sigorta Yükümlülüklerinin Zamanında Yerine Getirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerinde iş ve işyerinin korunmasına ilişkin sigorta yükümlülüklerinin yükleniciler tarafından yerine getirilmediği ve İdarece takip edilmediği tespit edilmiştir. Bu durum, yapımı yapılan işin sigortasız veya eksik teminatlı olarak sigorta edilmiş olabileceğini ve İdarenin bu durumdan zarara uğrama riskinin bulunabileceğini göstermektedir. Anılan düzenlere göre, yapım işlerinde işe başlama tarihinden geçici kabul tarihine kadar “inşaat […]

Yapım İşlerinde Yeni Birim Fiyatın Hatalı Tespit Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarece kabul edilmek şartıyla, piyasadan alınan yerel rayiçlere ilişkin fatura fiyatlarının yeni fiyat yapımında rayiç fiyat olarak esas alınması halinde, bu yerel rayiçlerin ilgili ticaret ve/veya sanayi odasınca onaylanmış olması gerektiğinden söz konusu oda onayı olmadan faturaya dayalı olarak piyasadan alınan fiyatların yerel rayiç olarak esas alınarak yeni fiyat yapımında kullanılmasının mümkün olmadığı değerlendirilmektedir. […]

Birim Fiyat Teklif Almak Suretiyle İhale Edilen Yapım İşlerinin İhale Dokümanlarına Ön veya Kesin Proje ile Mahal Listelerinin Eklenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Birim fiyat teklif almak suretiyle ihale edilen yapım işlerinde, ön/kesin proje ile mahal listesinin mevzuata uygun olarak hazırlanmadığı ve bu projeler ihale dokümanına eklenerek ihaleye çıkıldığı tespit edilmiştir. Anayasa Mahkemesi’nin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62’nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde getirilen düzenleme gereği, yapım işlerinde uygulama projesi yapılmadan ön veya kesin proje üzerinden […]

Temel İhale Usulleriyle İhale Edilmesi Gereken İşlerin Doğrudan Temin Yöntemiyle Kısımlara Bölünerek Karşılanması (Sayıştay)

ÖZET: İdarece süreklilik arz eden mal ve hizmet alımı ihtiyacının temel ihale usullerinden biriyle karşılanması gerektiği tespiti edilmiştir. İdarenin sürekli ihtiyacı olan kısımların direkt temin yöntemiyle karşılanmasının, kamu ihale Kanunu’nun 5’inci maddesindeki “temel ilkeler” ile aykırılık teşkil ettiği belirlenmiştir. Yılda birden fazla direkt temin yapmanın mümkün görülmediği sonucuna varılmıştır. İdarece direkt temin yönteminin kullanılmasında parasal […]

İfası Belirli Bir Süreyi Gerektiren Muhtelif Doğrudan Temin İşlerinde Sözleşme Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir ilçe belediyeleri sınırları dahilinde bulunan idarelerin onbeş milyar TL ve diğer idarelerin beş milyon TL’ı aşmayan ihtiyaçları ile temsil ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılan mal ve hizmet alımlarında, doğrudan temin usulü uygulanabilmektedir. Kamu İhale Genel Tebliği’ne göre, direkt temin usulüyle yapılacak alımlarda malın teslimi veya hizmetin ya da yapım işinin belli bir süreyi gerektirmesi […]

Belediyenin 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin Ek 20’nci Maddesi Kapsamında Kendi Şirketinden Yaptığı Hizmet Alımları İçin Sözleşme İmzalanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye tarafından kendi şirketinden hizmet alımı gerçekleştirildiğinde, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin Ek 20’nci maddesi kapsamında taraflar arasında sözleşme imzalanması zorunludur. Ancak yapılan incelemede bu madde kapsamında gördürülen hizmetlere ilişkin olarak Belediyenin kendi şirketinden yaptığı hizmet alımlarında herhangi bir sözleşme imzalanmadığı tespit edilmiştir. Belediye Meclisinin aldığı Karar gereğince, hizmet bedeli olarak asgari işçilik maliyeti […]

Taşınmazların Değer Tespit İşlemlerinin Tamamlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetim raporuna göre, Belediye adına tapuda kayıtlı taşınmazların değer tespiti işlemlerinin tamamlanmadığı tespit edilmiştir. Taşınmazlar üzerindeki Yönetmelik hükümlerine uygun olarak değerlerin belirlenmesi ve ilgili duran varlık hesaplarının güncel değerlerinin mali tablolarda gösterilmesi gerektiği bulunmuştur. Kamu İdaresince, rayiç değer tespiti yapılmayan taşınmazlara ilişkin değer tespit çalışmalarına başlandığı ve söz konusu çalışmaların halen devam ettiği […]

Belediye Sınırları İçerisinde Faaliyet Gösteren İşyerlerine İlişkin İlan ve Reklam Vergisi Tahakkuk ve Tahsilatının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye sınırları içerisinde işyeri açma ve çalışma ruhsatını Belediyeden almayan işyerlerine ilişkin ilan ve reklam vergisi mükellefiyetinin tesis edilmemesi, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun ilgili maddeleri ve Belediye Zabıta Yönetmeliği’nin hükümlerine aykırıdır. Bu durum, işyeri açma ve çalışma ruhsatını Belediyeden almayan işyerlerinin ilan ve reklam vergisi tahakkuk ve tahsilatı yapılmamış olmayı gerektirmektedir. Yapılan incelemede, […]