Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabının Gerçek Durumu Yansıtmaması ve Sermaye Taahhütleri Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl belediyenin mali tabloları üzerinde yapılan denetimde, mal ve hizmet üreten kuruluşlara yatırılan sermayeler hesabının gerçekte olması gereken durumu göstermediği ve sermaye taahhütleri hesabının kullanılmadığı görüldü. Mahalli idareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 241. maddesinde bu hesabın mal ve hizmet üreten kuruluşlara nakden veya ayni olarak verilen sermaye tutarları ve bu sermaye tutarlarının işletilmesinden doğan […]

Krediyle Yaptırılan Maddi Duran Varlıklara İlişkin Kayıtların Hatalı Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde açıklandığı üzere banka kredileri için yapılması gereken kayıtların ayrı ayrı kendi kurallarına uygun olarak yapılması gereklidir. Varlık kayıtları, kredinin imzalanması, Belediye nam ve hesabına mahsuben ödenmesi ve kredi taksitleri ve faizlerinin geri ödenmesi aşamalarına göre gerçekleştirilmelidir. Bu nedenle Belediyenin mali tablolarındaki 251 Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri Hesabı, 258 […]

İndirilecek Katma Değer Vergisi, Devreden Katma Değer Vergisi ile Varlık ve Gider Hesaplarının Gerçek Kayıtları Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: İlgili belediyenin mali tabloları ve ödeme emri belgeleri incelenerek, Katma Değer Vergisi Kanunu’na göre indirime konu edilemeyecek katma değer vergisi tutarlarının 191 İndirilecek Katma Değer Vergisi Hesabına kaydedildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddelerinde, ay sonlarında Devreden Katma Değer Vergisi Hesabı ile İndirilecek Katma Değer Vergisi Hesabının borç bakiyeleri toplamı, […]

Maddi Duran Varlığın Değerini Artırmayan Giderlerin Varlık Hesabına Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi tarafından satın alınan akaryakıt ödemelerinin, maddi duran varlığın değerini artırmadığı halde duran varlık hesabına kaydedildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre, yeraltı ve yerüstü düzenlerinin iyileştirilmesi, ömrünün uzatılması veya veriminin arttırılmasına ilişkin bütçeye gider kaydıyla yapılan harcama tutarları bu hesabaya kaydedilebilir. Ancak direkt varlığın değerini artırmayan akaryakıt alımlarının bu hesaba […]

Hurda İşlemlerinin Sağlıklı Bir Şekilde Yürütülmesini Sağlayacak Hurda Yönetim Sistemi Kurulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede hurdaya ayrılan taşınırların yönetimi hakkında yapılan denetimlerde, taşınır mal yönetmeliği gereğince hurdaya ayırma işleminin tamamlanmadığının ve bu durumun sağlıklı bir yönetim sisteminin kurulmamasına neden olduğunun tespit edildiği görülmektedir. Taşınırların ekonomik ömrünü tamamlayıp bitirmeyenler veya kullanımdaki arızalar yüzünden hizmet dışı bırakılanlar, üretim sırasında oluşan kırpıntı ve döküntüler, hurdaya ayırma işlemini tamamlanmıştır. Ancak, hurda alanına […]

Coğrafi ve Kent Bilgi Sisteminin Kurulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin coğrafi referanslı bilgilerin elde edilmesi, depolanması, güncellenmesi, kullanılması, analizi, görüntülenmesi ve izlenmesi için Coğrafi ve Kent Bilgi Sistemi (CBS) kurulmadığı tespit edilmiştir. CBS kurulumu 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun “Belediyenin Görev, Yetki ve Sorumlulukları” başlıklı 14’üncü maddesinde belirtilen Belediyenin görev ve yetkileri arasında sayılmaktadır. Belediyeler bu görevi yerine getirdikleri takdirde hava fotoğrafları ve uydu […]

İşçilerin Kanunda Belirtilen Yıllık İzinlerinin Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede çalışan işçilerin yıllık ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı ve bu nedenle birikmiş yıllık izin sürelerinin bulunduğu görülmüştür. İş Kanunu ve Yıllık Ücretli İzin Yönetmeliği gereğince işçilere yıllık izin verilmesi zorunludur. İşçilerin emekli olduklarında veya herhangi bir şekilde iş akitleri sona erdiğinde mevzuat hükümleri gereği yıllık izin hakları ücrete dönüşmekte ve bu ücret […]

Fiyat Farkı Verilen Yapım İşlerinde All Risk Sigorta Poliçelerinin Revize Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin yapım işlerinde all risk sigorta poliçelerinin revize edilmemesi nedeniyle oluşabilecek zararın önlenmesinde önemli bir hatırdır. Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 9’uncu maddesinde sigortaya esas alınacak bedellerin, piyasa rayiçlerine göre hesaplanan bedeller olduğu ve ödenen toplam hakediş tahakkuk tutarının poliçedeki sigorta bedelini aştığı durumlarda zeyilname ile sigorta bedelinin arttırılmasının zorunlu olduğu belirtilmiştir. Yapılan incelemede fiyat […]

Belirli Süreyi İhtiva Eden Doğrudan Temin Alımlarında Sözleşme Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin doğrudan temin yöntemi ile yapmış olduğu ve belli süreyi kapsayan yapım ve alım işlerinde yüklenici ile sözleşme yapılmadığı görülmüştür. Kamu İhale Genel Tebliği’nin 22’nci maddesinde, bu madde kapsamında alımı yapılacak malın teslimi veya hizmetin ya da yapım işinin belli bir süreyi gerektirmesi durumunda sözleşme imzalanmasının zorunlu olduğu belirtilmiştir. Belediyenin detayı tabloda gösterilen doğrudan […]

Kamu İdaresinin Sorumluluğundaki Toptancı Halinde Aynı Kişiye Birden Fazla İş Yerinin Kiralanması ve Kira Sözleşmelerinin Noter Tasdikli Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresinin sorumluluğundaki toptancı halindeki aynı kişiye birden fazla işyerinin kiralandığı ve kira sözleşmelerinin noter tasdikli olmayıp, mevzuata aykırılık teşkil ettiği görülmüştür. Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in 28’inci maddesinin üçüncü fıkrasına göre, toptancı halinde bir kişiye doğrudan veya dolaylı olarak en fazla bir işyeri kiralanabilirken, işyerlerinin adi şirketlere/ortaklıklara ya da […]

Yiyecek Yardımı Karşılığı Olarak Konulan Ödeneğin Bünyesinde Kamuya Açık Lokanta Bulunan Bütçe İçi İşletmeye Aktarılması ve Belediye Personeline İndirim Uygulanması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresinin bütçesine yiyecek yardımı karşılığı olarak konulan ödeneğin, bünyesinde lokanta bulunan bütçe içi işletmeye aktarıldığı ve belediye personeline indirim uygulandığı tespit edilmiştir. Yapılan incelemede, kamu idaresi tarafından üretilen mal ve hizmet bedellerinde, herhangi bir kişi veya kuruma ücretsiz veya indirimli tarife uygulanmayacağı belirlendiği görülmektedir. Belediye Meclisinin farklı tarihlerdeki tarife kararlarıyla, belediye çalışanları ve […]

Bütçe İçi İşletmeye Ait İktisadi ve Ticari İşler İçin Kullanılan Ödeneğin Mevzuata Uygun Muhasebeleştirilmemesi ve Giderlerin İşletmenin Özel Hesabı Yerine Kamu İdaresinin Kaynaklarından Karşılanması (Sayıştay)

ÖZET: Bütçe içi işletmeye ait iktisadi ve ticari işler için kullanılan ödeneğin muhasebeleştirme işlemlerinin mevzuata uygun yapılmadığı tespit edilmiştir. İşletmenin iktisadi ve ticari işleri için belirlenen giderlerin, ayrıca elde edilen gelirlerin idarenin bütçe hesaplarına kaydedilmesi gerekmektedir. Bu hususların yerine getirilmemesi halinde idarenin hukuksal sorumluluğu oluşabilir.

BULGU: Bütçe İçi İşletmeye Ait İktisadi ve Ticari İşler İçin Kullanılan […]

Yedek Ödenek Tertibine Mevzuatın Belirlediği Tutarın Altında Ödenek Konulması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi’nin 2022 yılı bütçesinin yedek ödenek tertibine mevzuatta belirtilen oranın altında ödeneğin konulduğu tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğinin 38’inci maddesi, yedek ödenek tertibine en az %5 ancak bütçe gelirleri toplamının %10’undan fazla olmamak kaydıyla ödeneğin konulmasını düzenlemiştir. Yapılan incelemede, 2022 yılı bütçesinin 650.000.000 TL olduğu ve yedek ödenek tertibine sadece […]

Parasal Limitler Dâhilinde Yapılan Mal Alımlarında Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21’inci maddesinin (f) bendi ve 22’nci maddesinin (d) bendinde belirtilen parasal limitler dahilinde yapılan mal alımlarına ilişkin harcamaların yıllık toplamının, 2022 yılı bütçesine bu amaçla konulan ödeneklerinin %10’unu aşındığı görüldü. İlgili Kanun’un “İdarelerce Uyulması Gereken Diğer Kurallar” başlıklı 62’nci maddesinin (ı) bendinde, idarelerin yaklaşık maliyeti 728.072 TL’ye […]

Kamu İdaresince İhale Edilen İşletme İşinde Tahmin Edilen Bedelin İşin Tamamını Kapsamaması ve İhale İlanında Tahmini Bedel Belirtilmeden İhaleye Çıkılması (Sayıştay)

ÖZET: İdari Şartnamenin “Tekliflerin Verilmesi” başlıklı 21’inci maddesinin 3’üncü fıkrasında, ihale konusu işin yapılacağı alanın 2022 yılı itibariyle yıllık kira bedeli 120.000 TL olarak belirlenmiş ancak işin diğer kısmı olan teleferik tesisi ve 25 yıl süre ile işletilmesi için tahmini bedel tespiti yapılmamıştır. İhaleyi sonuçlandıran idareye ait ihale komisyonunun, ihalenin geçerli sayılması için ilgili Bakan […]