ASKİ’ye Ait Kanalizasyon Şebekesi Bulunan Bazı Yerlerdeki Taşınmazların Kanalizasyona Bağlanmaması ve Atıksu Aboneliği Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İSKİ Kanunu’nun 17’nci maddesinde kanalizasyon şebekesi bulunan cadde ve sokaklardaki her taşınmazın kanalizasyona bağlanmasının zorunlu olduğu belirtilmiştir. ASKİ uygulamasında kanalizasyon şebekesi bulunmasına rağmen atıksu yönetimi kapsamı dışına çıkan atıksuların bulunmasına neden olmakta ve bu durum idare açısından ek maliyetlere yol açmaktadır. İSKİ Kanunu diğer su ve kanalizasyon idarelerinde de uygulanmaktadır. Atıksu Altyapı ve Evsel […]

Abone Bilgilerindeki Eksiklikler Nedeniyle İcra Takibinde Güçlükler Yaşanması (Sayıştay)

ÖZET: İcra takibi sırasında güçlükler yaşanması nedeniyle kamu idaresinin icra takip işlemlerinde güçlükler yaşandığı ve borçlarının yasal yoldan tahsil edilmek üzere Hukuk Müşavirliğine intikal ettirilemediği görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun ilgili maddelerinde üst yöneticilerin kamu gelirlerinin tarh, tahakkuk ve tahsil işlemlerinin zamanında ve eksiksiz olarak yapılmasından sorumlu olduğu hüküm altına alınmıştır.
2004 […]

Yeraltı ve Kaynak Sularının Kiralanmasıyla İlgili Gerekli Takip ve İşlemlerin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Yeraltı ve kaynak sularının kiralanmasıyla ilgili gerekli takip ve işlemlerin yapılmaması nedeniyle oluşabilecek gelir kayıplarının telafi edilmesi gerekmektedir. 167 sayılı Yeraltı Suları Hakkında Kanun’un 4’üncü maddesi gereği, kiraya verilen yeraltı ve kaynak sularından elde edilen kira gelirinden; yeraltı veya kaynak suyunun çıktığı yer, belediye sınırları içinde ise ilgili belediyeye %25 oranında pay verilmesi gerekmektedir. […]

Yeni İmalat ve Yenileme Çalışmalarına İlişkin Su ve Kanalizasyon Harcamalarına Katılma Paylarının Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Su ve kanalizasyon tesislerine yönelik yeni hat veya tadilat gibi harcamalarda bulunulmasına karşın bu tesislerin harcamalarına katılma paylarının yeni imalat ve yenileme çalışmasından istifade eden tüm mülk sahiplerinden alınmadığı anlaşılmaktadır. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu su ve kanalizasyon hizmetlerinden faydalanan mülk sahiplerinin bu hizmetler için yapılan harcamalara katılımını düzenlemekte, yeni içme suyu şebeke tesislerinin […]

Tahsil Edilen Atıksu Ücretlerinin Başka Hizmetlere Harcanması veya Büyükşehir Belediyesine Gönderilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir Bağlı İdare tarafından tahsil edilen atıksu ücretlerinin atıksu ile ilgili hizmetlerde kullanılması gerekmesine rağmen geçmiş yıllardan bu yana başka hizmetlere harcandığı veya büyükşehir belediyesine gönderildiği anlaşılmaktadır. İdarenin cevabında su ve atıksu gelirinin ASKİ Genel Müdürlüğünün öz kaynakları olduğu ve bu gelirin kaynağına bakılmaksızın önem ve öncelik sırasına göre cari ve diğer harcamalar için […]

Sermaye Giderleri Tertibine Kaydedilmesi Gereken Harcamaların Farklı Bir Tertibe Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: ASKİ Genel Müdürlüğünün 2022 yılı mali işlemlerinin incelenmesi neticesinde; menkul mal alımı ile menkul mal bakım ve onarımlarına ilişkin bazı harcamaların bütçenin sermaye giderleri tertibinde yer almaması tespit edilmiştir. Bu durum Bütçe Uygulama Sonuçları Tablosunda Sermaye Giderleri Hesabının noksan görünmesine neden olmuştur.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 511’inci maddesi gereği, Çevre, Şehircilik ve İklim […]

Mevduat Faiz Gelirleri Üzerinden Yapılan Stopaj Tutarının Bütçe Gideri Olarak Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mevzuata aykırı olarak faiz gelirinden stopaj kesintisi tutarlarını Bütçe Giderleri Hesabına kaydettiği görülmüştür. Mevzuat hükmüne göre, kamu idarelerinin elde ettiği faiz gelirlerinden brüt tutar 600-Gelirler Hesabına, stopaj kesintisi tutarları 630-Giderler Hesabına ve net tutar Bütçe Gelirleri Hesabına kaydedilmelidir. Ancak yapılan tevkifat tutarının Bütçe Giderleri Hesabına kaydedileceği yönünde herhangi bir hüküm bulunmamaktadır. Yapılan incelemede, […]

Bütçe Emanetleri Hesabında Kayıtlı Tutarların Mevzuatta Belirtilen Sıraya Göre Ödenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bütçe Emanetleri Hesabına kaydedilen tutarların ilgililere ödenmesi aşamasında mevzuata uyulmadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 34’üncü maddesinin ikinci fıkrası ve Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 249’uncu maddesinde bütçe emanetlerinin muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre ilgililere ödenmesi gerektiği belirtilmiştir. ASKİ Genel Müdürlüğü 2022 yılı açılış bilançosunda ödenmemiş ve emanetlerde bekletilen […]

İktisadi Faaliyet Konusu Olmayan Giderlere İlişkin KDV’nin İndirim Konusu Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: ASKİ Genel Müdürlüğünün bazı hizmet alım işlerine ilişkin KDV’nin mevzuata uygun olmayan şekilde indirim konusu yapılması nedeniyle 2022 yılı mali tablolarında 190- Devreden Katma Değer Vergisi Hesabının fazla gözükmektedir. Bu durum, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 153’üncü maddesinde belirlenen kurallara aykırılık teşkil etmektedir. Maddenin ilgili kısımları şöyledir:
“…Satışa konu olmayan kamu hizmeti üretiminde nihai […]

Taahhüt Hesaplarının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılı içerisinde geçerli olan sözleşmelere dayalı olarak gerçekleştirilen taahhütlerde 920-Gider Taahhütleri Hesabı ile 921- Gider Taahhütleri Karşılığı Hesabının kullanılmadığı tespit edilmiştir. Bu hususlar, Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Taahhütlerin kaydı” başlıklı 40’ıncı maddesinde yer almaktadır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 449’uncu maddesinin üçüncü fıkrası da, sözleşmeler için taahhüt kartının oluşturulmasını gerektirmektedir.
Denetimlerde, ASKİ Genel […]

Mahsup Dönemine Aktarılan Avans ve Krediler Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları’na göre, ASKİ Genel Müdürlüğü’nden 165-Mahsup Dönemine Aktarılan Avans ve Krediler Hesabının kullanılmadığı tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddesi uyarınca, iş avans ve kredileri ile personel avanslarından mahsup dönemine aktarılanların 165-Mahsup Dönemine Aktarılan Avans ve Krediler Hesabına borç, ilgisine göre 160-İş Avans ve Kredileri Hesabı veya […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Eksik Ayrılması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir Bağlı İdaresi’nde bulunan BELKA A.Ş.’de 696 sayılı KHK ile işçi statüsüne geçirilen ve ASKİ Genel Müdürlüğü tarafından doğrudan hizmet alım sözleşmesi çerçevesinde istihdam edilen işçiler için kıdem tazminatı karşılığı ayrılmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 330’uncu maddesinde belirtilen 472 no.lu hesaba alacak […]

Haklar Hesabına Kaydedilmeyen Bazı Alımların Olması (Sayıştay)

ÖZET: ASKİ Genel Müdürlüğü hizmetlerinde kullanılmak üzere satın alınan bilgisayar yazılım programları, lisanslar ile mevcut yazılımların güncellenmesine yönelik bazı harcamalar, 260-Haklar Hesabında muhasebeleştirilmesi gerekirken 630-Giderler Hesabı ile doğrudan giderleştirilmiştir. Bu durum mahalli idareler bütçe ve muhasebe yönetmeliği hükümlerine aykırılık teşkil etmektedir. Lisans güncellemeleri bilgisayar yazılımlarına ilişkin kullanım hakları olması sebebiyle maddi olmayan duran varlıklar sınıfında […]

Amortisman Ayırma İşlemlerinde Hatalar Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda büyükşehir bağlı idaresinin 2022 yılı bilançosunda amortisman ayrımları tespit edilmiştir. İdareye göre Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinde amortisman ayrılacağı belirtilmişken, Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın yayınladığı Tebliğ’e göre duran varlıklar için 1-50 yıl arasında değişen sürelerde toplam %100 amortisman ayrılabileceği ifade edilmiştir. ASKİ Genel Müdürlüğünün 2022 yılı bilonçosu incelendiğinde, […]

Tahsisli Taşınmazlara İlişkin Muhasebe Kayıtlarının Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne Uygun Olarak Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: ASKİ’den tahsisli olarak kullanılan taşınmazlar ile diğer kamu idarelerine tahsisli olarak kullandırılan taşınmazların muhasebe kayıtlarına alınmadığı görülmektedir. Mahalli İdareler Detaylı Hesap Planı’ndaki zorunluluklara göre, ASKİ’den tahsis edilen taşınmazlar için 250.02 ve 252.02 hesapları açılmalıdır. Diğer taraftan, tahsisli olarak kullandığı taşınmazlar için 250.03, 251.03 ve 252.03 hesapları ile 500.12 hesabının da açılması gerekmektedir.
Sayıştay raporlarında defalarca […]