İdarenin Mülkiyetinde veya Tasarrufundaki Araçların Denetimini Sağlayacak Araç Takip Sisteminin Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mülkiyetinde veya tasarrufundaki araçların denetimini sağlamak için araç takip sisteminin bulunmaması, kamu idaresinin hesap verme sorumluluğunu ihlal ettiği anlamına gelmektedir. 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu’nun 8’inci maddesinde her türlü kamu kaynağının etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden ve kullanılmasından sorumlu olunacağı hüküm altına alınmıştır.
Araç takip sisteminin bulunmaması, […]

Kurum Araçlarının Mevzuatta Yer Almayan Kişi ve Kurumlara Kullandırılması (Sayıştay)

ÖZET: ASAT Genel Müdürlüğünde yapılan incelemelerde, Kurum tarafından kiralanan bazı araçların bir kısım kişiler ile vakıf, dernek, spor kulübü gibi organizasyonlara bedelsiz olarak kullandırıldığı tespit edilmiştir. Mevzuatta yer alan 29’uncu maddeye göre, gerçek veya tüzel kişilere kanunda veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesinde dayanağı olmadan kamu kaynağı kullandırılamayacaktır. Ancak, genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçelerinde öngörülmüş olmak kaydıyla; […]

Belli Süreyi Gerektiren Hizmet ve Yapım İşleri Kapsamındaki Doğrudan Temin Alımlarında Sözleşme İmzalanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Yapılan denetim sırasında belli bir süreyi gerektiren hizmet ve yapım işleri kapsamıındaki doğrudan temin alımlarında sözleşme imzalanmaması tespit edilmiştir. Bu durum, idareler tarafından yüklenicilerle herhangi bir sözleşme imzalanmadan mal teslimi, hizmet ifası veya yapım işinin yürütülmesinin gerektiği halin yerine getirilmemiş olmasıdır.
Kamu İhale Genel Tebliği’nin 22’nci maddesinde doğrudan temin yöntemi ile alımı yapılacak malın teslimisinin […]

Bütün Riskler (All Risk) Sigorta Poliçelerinin Güncellenmemesi ve Öngörülen Riskleri Karşılamaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun 9’uncu maddesinde ve Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 9’uncu maddesinde all risk sigorta poliçelerinin güncellenmemesi, süresi uzatımı verilmesine rağmen poliçelerin bir kısmında tutar bakımından zeyilname ile güncellenmediği tespit edilmiştir. Ayrıca, bu poliçelerin Mevzuatın öngördüğü riskleri karşılamadığı ve kıymetlerin sigortalanmasında muafiyet ve koasürans uygulamalarına ilişkin belirlemeler yapılmış olup, tüm riskler için uygulanabilecek […]

Yapım İşi İhalelerinde Mahal Listeleri Hazırlanmadan İhaleye Çıkılması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu ihaleleri kapsamında yapım işlerine ilişkin ihale dokümanlarında mahal listesinin bulunmadığı tespit edilmiştir. 4735 sayılı Kanunun 6’ncı maddesinde sözleşme türleri belirlenmiştir. Yapım işlerinde uygulama projeleri ve bunlara ilişkin mahal listelerine dayalı olarak anahtar teslim götürü bedel sözleşme düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. Mahal listesi, yapım işlerinin hangi imalatın hangi alana uygulanacağını gösteren dokümandır. İhale edilen […]

Yapım İşlerinde Uygulama Projesi veya Kesin Proje Hazırlama Zorunluluğuna Uymadan Ön Proje Üzerinden İhaleye Çıkılması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İhale Kanunu’nun 62’nci maddesinde belirtilen kurallara uyulmaksızın ön proje üzerinden birim fiyat teklif almak suretiyle ihalelerin gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Yapım işlerinde kural olarak uygulama projeleri yapılmadan ihaleye çıkılamayacağı belirtilmiştir. Ancak, istisnai durumlar var ise ön veya kesin proje üzerinden ihaleye çıkılabilir. Bu durumlardan yalnızca ilkini olan ihale konusu yapım işinin özgün nitelikte ve […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporu, büyükşehir bağlı idaresi taşınmazlarını inceliyor ve kurumdaki kayıtlı taşınmazların bazılarında cins tashih işlemlerinin yapılmadığına dikkat çekiyor. Mevcut kullanım şekilleri ile tapu kayıtlarının farklılık gösterdiği 38 adet taşınmaz tespit edildi. Cins tashihi, kamu idarelerinin mülkiyetinde ve kullanımda olan taşınmazların mevcut kullanım şekli ile tapu kaydının birbirine uygun olmaması durumunda tapu […]

Taşınırlar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların İlgili Varlığın Kayıtlı Değerine Eklenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetim raporuna göre, büyükşehir bağlı idaresince taşınır mal yönetmeliğinin eki listede yer alan dayanıklı taşınırlar için yapılan harcamaların %100 amortisman olarak kabul edileceği belirtilmiştir. Ancak, yapılan incelemede bu limitin üzerinde olan harcamalar maddi duran varlıkların maliyet bedeline eklenmek yerine doğrudan giderleştirildiği görülmüştür. Mahalli idareler bütçe ve muhasebe yönetmeliğinin 187’nci maddesi göre, maddi duran […]

İdarenin Mülkiyetinde veya Sorumluluğunda Bulunan Bazı Taşınmazların Fiili İşgal Altında Olması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mülkiyetinde veya sorumluluğunda bulunan bazı taşınmazlar fiilen işgal altında olduğu tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 8’inci maddesine göre idarelerin kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden sorumlu olmaları gerektiği belirtilmiştir. Aynı Kanun’un 48’inci maddesinde kamu idarelerine ait malları edinme, kiralama, tahsis, yönetim, kullanma ve elden […]

İdarenin Görev ve Sorumluluk Alanına Girmeyen İşi Üstlenmesi ve Yapılan Harcamaların Antalya Büyükşehir Belediyesinden Tahsil Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresi tarafından Antalya Büyükşehir Belediyesi ile yapılan protokolde spor tesisi yapımı ve işletilmesi yetkisi ASAT’a verildiği tespit edilmiştir. Ancak 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ile 5393 sayılı Belediye Kanunu hükümleri çerçevesinde bu yetki ve görev büyükşehir belediyesine aittir. Protokole istinaden yükümlülüğün ASAT’a verilmesi mevzuata aykırılık teşkil etmektedir.
Söz konusu protokolde “Genel Hükümler” başlıklı 7’nci […]

Yağmur Sularının Uzaklaştırılması ve Dere Islahı İşlemleri İçin Yapılan Harcamaların Büyükşehir Belediyesinden Tahsilatının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılında yapılan yağmur sularının uzaklaştırılması ve dere ıslahı işlemleri için yapılan harcamaların Antalya Büyükşehir Belediyesinden tahsil edilmediği tespit edilmiştir. İSKİ tarafından yapılan yağmur sularının uzaklaştırılması ve dere ıslahı işlemlerinin büyükşehir belediyesince karşılanmak şartıyla gerçekleştirilmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır. 5216 sayılı Kanun’un 7’nci maddesinin (r) bendinde, su ve kanalizasyon hizmetlerini yürütmek, bunun için gerekli […]

Su Kayıpları Teknik Usuller Tebliği’nde Öngörülen Bazı Uygulamalarda Eksikler Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Su Kayıpları Teknik Usuller Tebliği’nde öngörülen bazı uygulamalarda eksikler bulunmuştur. İçme-kullanma suyunun etkin kullanılması ve israfının önlenmesi, su temin ve dağıtım sistemlerindeki su kayıplarının kontrol edilmesi amacıyla Orman ve Su İşleri Bakanlığı tarafından yayımlanan Yönetmelik ve Tebliğ hükümleri tam olarak yerine getirilmemiştir.
Tebliğin 5’inci maddesinde idarelerin içme-kullanma suyu temin ve dağıtım sistemlerindeki idari ve fiziki […]

Tarifeler Yönetmeliği’ne Uygun Düşmeyen Aboneliklerin Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Kurum tarafından yapılan denetim sonucunda, bazı abonelerin borcunu ödemeyerek veya taksitlendirilmeden yeni bir abonelik tesis ettikleri tespit edilmiştir. ASAT Genel Müdürlüğü’nün Tarifeler Yönetmeliği’nde, abone sözleşmesine ait ilişkisini kesmeden başka yer taşınan aboneler, yeni taşındıkları yer için ASAT ile abone sözleşmesi imzalamak istediklerinde, tahliye ettikleri yerin abone sözleşmesini iptal ederek borçlarını ödemek zorundadır. Bu hüküm […]

Günübirlik ya da Apart Olarak Kiralanan Yerlerin Mesken Abonesi Olarak Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Günübirlik kiralanan ya da apart olarak tanımlanan yerlerin su abonelikleri ile ilgili hatalı uygulamalar saptanmıştır. Abone türlerinin hatalı uygulanması, günün koşullarında ticari faaliyetin icrasına tahsis edilen veya bu faaliyetlerde kullanılan yerler için işyeri abonesi türü olarak belirlenmesi gerektiği hususunda tereddüt bulunmamaktadır.
213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 156’ncı maddesinde, ticari, sınai, zirai ve mesleki faaliyette işyerinin […]

Mesken Abonesi Olarak Faturalandırılan Ancak Ticari Faaliyet Gösteren Kişilerin Aboneliklerinin Hatalı Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Antalya mülki sınırları içerisinde yer alıp tapuda mesken olarak gözüktüğü halde fiilen işyeri olarak kullanılan yerler ile turizme yönelik faaliyet gösteren kişi ya da kuruluşların su aboneliklerinin işyeri/otel, motel pansiyon üzerinden olması gerekirken mesken üzerinden düzenlenip faturalandırıldığı görülmüştür. 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu’nun “Vergi Değerini Tadil Eden Sebepler” başlıklı 33/3’üncü maddesinde, bir binanın kullanış […]