Taşınmaz Malların Kiralanmasında Çeşitli Sorunlar Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Yapılan incelemeler neticesinde, BUSKİ Genel Müdürlüğü taşınmazlarının kiralamalarında bazı eksiklikler ve ihale usullerinin kullanılması gerektiği tespit edilmiştir. Osmangazi İlçesi Sırameşeler Mahallesi 2402 Ada ve 352 No’lu parselde yer alan Acemler kampüsünün içinde özel bir bankaya ATM kurulumu yapılıp kiralama yapıldığı görülmüştür. Ancak bu kiralamada yönetim kurulu kararı veya genel müdüre yetki verildiğine dair belge […]

İdare Malı Malzemelerin Kullanımından Kaynaklanan Sorunlar (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresinin taşınır mal yönetimini ilgilendiren sorunlara çözüm getirilmesi için alınan tedbirlerden bahseden bir metin iletildi. İdareye ait malzemelerin stok yönetiminin sağlıklı işleyişine engel olduğu, kamu zararı oluşmadığına rağmen idarenin kamu zararına ilişkin herhangi bir ifadeye yer vermediği görüldü. Yüklenicilere iş bazında verilen malzemenin bitiminde kesin hesabının çıkarılması, iade edilmesi gerekenlerin malzemelerin Kurum ambarlarına […]

Sondaj Kuyuları ve Bu Kuyulardan Yapılan Su Kullanımları ile İlgili DSİ ve BUSKİ Arasında Bilgi Paylaşımının Yeterli Düzeyde Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi (BUSKİ) tarafından yapılan denetimde; Devlet Su İşleri (DSİ) tarafından izin verilen su kuyularının sahipleri, koordinatları, iznin hangi amaç için verildiği, faydalı tüketim miktarları ve buna göre yapılan ölçümler ile fiili su kullanımları gibi bilgilerin paylaşılmadığı görüldü.
Yeraltı suları ile ilgili BUSKİ tarafından denetim yapılamamasına sebep olan olumsuzlukların önlenmesi adına; yeraltı […]

Kaçak Su Kullanımına Ait Cezaların Tamamının Tebliğ ve Tahsil Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kaçak su kullanımına dair yapılan tespitlere ait ceza zabıtlarında yer alan tutarların tamamının muhasebe kayıtlarında yer almadığı, bir kısmının tebliğ edilmediği, tebliğ edilenlerin de hepsinin tahsil edilmediği tespit edilmiştir. BUSKİ Tarifeler Yönetmeliği’ne göre kaçak su kullanma cezası hesaplanırken 30 gün olarak kabul edilmekte olup, hesaplanan sürenin 30 günden fazla olması durumunda süre belirlenmektedir. Kaçak […]

Yer Altına Döşenen Boruların Katodik Koruma İşleminin Sonradan Yapılması Dolayısıyla Korozyona Karşı Koruma Önleminin Geciktirilmesi ve Bu Durumun İlave Maliyetler Meydana Getirmesi (Sayıştay)

ÖZET: Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi tarafından yapılan içme suyu dağıtım sistemlerinde kullanılan çelik boruların korozyona uğramasını önlemek amacıyla katodik koruma işleminin, boruların döşendiği ihaleler ile birlikte yapılmayıp uzun yıllar sonra ayrı ihaleler ile gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Bu durum ilave maliyetler meydana getirmiş ve bu uygulamanın kamu kaynaklarının etkili bir şekilde elde edilmesi ve kullanılması […]

Yağmur Suyu Uzaklaştırma Bedellerinin Tamamının İlgili Belediyelerden Alınmaması ve Bunlara Gecikme Cezasının Uygulanmaması ile Dere Islahı Harcamalarına Ait Herhangi Bir Tahakkuk Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi (BUSKİ) tarafından yağmur suyu uzaklaştırma tesislerine ait harcamalar 2015-2022 yılları arasında büyükşehir ve ilçe belediyeleri bazında hesaplanıp muhasebeleştirilmiştir. Ancak, ilgili belediyeler tarafından BUSKİ’ye ödemesi yapılmayan tutarlara ilişkin detaylar belirlenmiştir. Yağmur suyu uzaklaştırma bedellerinin tamamının ilgili belediyelerden alınmaması ve gecikme cezasının uygulanmaması ile dere ıslahı harcamalarına ait herhangi bir tahakkuk […]

Kaynak Suları Kiralamalarına Ait Belediye Paylarının Tamamının İlgili Belediyelere Aktarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi (BUSKİ) tarafından kaynak sularının kiraya verildiği ve tahsil edilen kira gelirinin bir kısmının ilgili belediyelere gönderilmediği tespit edilmiştir. 167 sayılı Yeraltı Suları Hakkında Kanun’un 4’üncü maddesinin üçüncü fıkrasına göre, kuyu açan kimse, bulunan suyun ancak kendi faydalı ihtiyaçlarına yetecek miktarını kullanabilmektedir. Bu kapsamda, BUSKİ tarafından kiraya verilen kaynak sularına […]

Atık Su Kalite Kontrol Ruhsatı Olmayan İşletmelere Uygulanması Gereken Süreçlerin Tam Olarak Yerine Getirilememesi (Sayıştay)

ÖZET: Atık su kalite kontrol ruhsatı almadan faaliyet gösteren işletmelerin olduğu tespit edilmiştir. 621 işletme AKKR’si gerekirken 550’sine verilmiştir. Ancak 71’i AKKR’si almamıştır. İlgili belediyelere bildirilmiştir. Kanalizasyon hattına atık su deşarjı yaptığı için bunlara KÖP tahakkuk ettirilmiştir. 79 işletmeye toplam 2.244.589,70 TL KÖP tahakkuku yapılmıştır. Ancak bu bedelin 1.032.194,70 TL’si tahsil edilememiştir. Atık su kalite […]

Atık Su Arıtma Tesislerinin Bir Kısmının Elektrik Enerjisi Teşvikinden Yararlanamaması (Sayıştay)

ÖZET: Bursa ilinin bazı ilçeleri için çevre izni ve geri ödeme belgesi alındıktan sonra teşvik başvurularına hak kazanılacak. Bu ilçeler şunlardır:
Batı, Kirazlı, Kurşunlu, Küçükkumla, Gemlik, Mudanya, İznik, Yenişehir, Orhangazi, Nilüfer, Mustafakemalpaşa, Akçalar ve Orhaneli. SAİS Kabini Onayı şartıyla teşvik başvuruları geçerli olacak.

BULGU: Atık Su Arıtma Tesislerinin Bir Kısmının Elektrik Enerjisi Teşvikinden Yararlanamaması
2022 Yılı Sayıştay Denetim […]

Coğrafi Bilgi Sistemine Aktarılmayan Verilerin Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü (BUSKİ) coğrafi bilgi sistemine aktarılmayan verileri bulundurduğundan sistemin her türlü bilginin yer almadığı ya da fiili durumların örtüşmediği görülmüştür. Bu doğrultuda, imalatı yapılan içmesuyu, kanal ve yağmursuyu hatları gibi her türlü altyapı ve üstyapı tesislerinin konum ve nitelik bilgilerinin ilişkilendirilerek toplanması, saklanması, güncelleştirilmesi ve paylaşımı yapılmaktadır. Ancak […]

Site Aboneliği Su Kullanımlarına İtiraz Edilmesi Halinde Uygulanan İndirimlerle İlgili Somut Kriterlerin Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü (BUSKİ) tarafından site abonelik sayaçlarından dönem içinde kullanılan su miktarına itiraz edilmesi halinde değişen oranlarda indirim yapılabildiği, ancak bu oranların tespitine dair önceden belirlenmiş kriterler bulunmadığı görülmektedir. Mevzuatta getirilen tenzilat sisteminin temeli “Site Aboneliklerini İnceleme Komisyonu” önerilerine dayanmaktadır. Inceleme komisyonunca hazırlanan raporlarda inceleme komisyonu tarafından su kaybının […]

Su ve Atık Su Tarifelerinin Belirlenmesinde Tam Maliyet Hesaplaması Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi’nde su ve atık su tarifelerinin belirlenmesinde tam maliyet hesabının yapılmadığı tespit edilmiştir. Mevzuat gereği tarife bedellerinin yönetim ve işletme giderleri, enerji ve malzeme giderleri, personel giderleri, çeşitli masraflar, su isale ve dağıtım giderleri, amortisman, aktifleştirilmeyen yenileme, ıslah ve tevsii masrafları ile kârlılık oranını içerdiği belirtilmiştir. Ancak yapılan incelemede, tarife […]

Sözleşmesi ve Teminatı Olmayan Abonelerin Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Bursa Su ve Kanalizasyon İdaresi (BUSKİ) Genel Müdürlüğü’nin 2022 yılı sonu itibariyle yaklaşık 1.450.000 adet abonesi bulunmaktadır. Bu abonelerin 325.054’ünün sözleşmesi ve teminatı bulunmamaktadır. Bu aboneler, köy, belde, ilçe belediyeleri ve içme suyu birlikleri tarafından içme suyu hizmeti verilen abonelerdir. Aboneliklerin 01.04.2014 tarihinde BUSKİ Genel Müdürlüğüne devri sırasında bunlarla ilgili teminat ve sözleşmeler BUSKİ’ye […]

İdarenin Onayı Alınmaksızın Alt Yüklenici Çalıştırılması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin onayını olmadan alt yüklenici çalıştırılması, yapım işleri bağlamında birçok yasal kuralların kontrol edilememesine neden olmaktadır. İdareler tarafından onay alınmaksızın alt yüklenici çalıştırıldığı görülmüş ve bu durum mevzuatça yasaklanmıştır. Yükleniciler tarafından çalıştırılan alt yüklenicilerin listesi idarenin onayına sunulmalı ve bu durum Sosyal Güvenlik Kurumu ile yapılacak yazışmalar aracılığıyla takip edilmelidir. Aksi takdirde, ortaya çıkabilecek […]

Yeni Birim Fiyat Tespitinde Kullanılan Rayiçler İçin Ticaret ve/veya Sanayi Odasından Onay Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, yapım işlerinde yeni birim fiyatların belirlenmesi sırasında kullanılacak rayiçler Ticaret ve/veya Sanayi Odasına onaylatılmadan kullanıldığı tespit edilmiştir. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 22’nci maddesinde belirtilen şartlara uygun olarak, kamu kaynaklarının etkili ve verimli kullanılması sağlayacak şekilde herhangi bir rayiç kullanılabilecekken, ilgili odalarca yapılacak onay işlemi rayicin yer ve zaman itibariyle piyasa […]