Organize Sanayi Bölgesi Tüzel Kişiliğindeki Ortaklık Hissesinin Muhasebe Kayıtlarına Yansıtılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Organize Sanayi Bölgesi tüzel kişiliğindeki ortaklık hissesinin muhasebe kayıtlarına yansıtılmaması nedeniyle mahkemece bir bulgu yapılmıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 241’inci maddesinde, mal ve hizmet üreten kuruluşlara nakden veya ayni olarak verilen sermaye tutarları ile bu sermayenin işletilmesinden doğan kar ve zararların izlenmesi için kullanılan hesaba kaydedileceği belirtilmektedir. Aynı Yönetmelik’in 182’nci maddesinde, mal […]

Hizmet Alımları ile Yapım İşlerinin Kısımlara Bölünerek Doğrudan Temin Yöntemi ile Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresinin cevabı, ilgili harcama birimleri konuyla ilgili uyarılmış olup, doğrudan temin limitinin altında kalmak kaydıyla ödemelerin kısımlara bölünerek ödenmesi uygulamasının mevzuaten uygun olmadığını belirtmektedir. Bu hususun doğruluğu, hesapların sonraki dönemde incelenmesiyle teyit edilebilecektir. Hizmet alımları ile yapım işlerinin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun temel ilkelere uygun olarak gerçekleştirilmesi gerekmekte ve açık ihale usulü […]

Parasal Limitler Dâhilinde Yapılan Mal ve Hizmet Alımları ile Yapım İşlerinde, Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresi tarafından yapılan mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde, bütçeye bu amaçla konulan ödeneklerin %10’unun aşıldığı tespit edilmiştir. Anayasa Mahkemesinin 4734 sayılı Kanun’a aykırılık teşkil ettiği hususunda kararı bulunmaktadır. İdarelerin bütçelerine bu amaçla konulacak ödeneklerin %10’unu Kamu İhale Kurulunun uygun görüşü olmadıkça aşamaz olduğu düzenlenmiştir. Bu durum, kamu idaresinin ihale işlemlerinde uyulması […]

Bazı Yapım İşlerinde; Geçici Kabul Tutanağında Yer Almayan Kusur ve Eksikliklerin Yüklenici Nam ve Hesabına Başka Bir Yükleniciye Yaptırılması, Geçici Kabul Tutanağı Gereği Yaptırılması Gereken Kusur ve Eksiklikler Yaptırılmadan, Bunların Bedellerinde İndirime Gidilerek Geçici Kabulün Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İzmir Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından yapılan bazı yapım işlerinde geçici kabul heyeti tarafından düzenlenmiş olan geçici kabul tutanağında yer almayan kusur ve eksikliklerin yüklenicinin nam ve hesabına yaptırıldığı görülmüştür. Yapım İşleri Genel Şartnamesi 41’inci maddesinde bu tip uygulamalar için cezai müeyyide uygulanması gerektiği belirtilmiştir. Geçici kabul eksikliklerinin tam olarak tespit edilmemesi […]

Bazı Yapım İşlerinde, İş Eksiliş Bedellerine İhale Tenzilatı Oranında İndirim Uygulanması (Sayıştay)

ÖZET: İzmir Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından ihale edilen bazı yapım işlerinde iş eksiliş bedellerine ihale tenzilatı oranında indirim uygulandığı görülmüştür. Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 22’nci maddesinde; ilgili şartnamenin 12’nci maddenin 4’üncü fıkrasında belirtilen proje değişikliği şartlarının gerçekleşmesi halinde, işin yürütülmesi aşamasında idarenin gerekli görerek yapılmasını istediği ve ihale dokümanında ve/veya teklif kapsamında […]

Temsil, Tören Harcamaları Kapsamında Alınan Hizmetlerinden Yararlananların Sayısının Belli Olmaması ve İlgili Usul Esaslar Kapsamında Herhangi Bir Dayanağı Olmamasına Rağmen Personele Giyecek Alınması (Sayıştay)

ÖZET: İzmir Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığınca yapılan temsil, tören, ödüllendirme, tanıtım ve protokol hizmetlerine ilişkin giderlerin kapsam ve miktarını belirleme vali ve kaymakamın takdirine bağlıdır. Ancak ilgili Usul ve Esaslar kapsamında alınan yemek ve konaklama hizmetlerine ilişkin Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği gereği ödeme emrine eklenen faturalarda miktar kısmı boş bırakılmış ya da […]

Başkanlık Bütçesinin Metin Kısmı Olmaksızın Hazırlanması (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı bütçesi, Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğine aykırı olarak metin kısmı olmadan hazırlanmıştır. 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 273’üncü maddesi ile büyükşehir belediyelerinin bulunduğu illerde valiye bağlı olarak kamu tüzel kişiliğini haiz ve özel bütçeli Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıkları kurulmuştur.
Yönetmelikte, “Bütçe, bir metin ile eki cetvellerden oluşur. Bütçe metninde; gelir tahminleri […]

Harcama Yetkililiğinin Mevzuata Uygun Oluşturulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) harcama yetkililiğinin mevzuata uygun olarak oluşturulmadığı tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi gereğince üst yöneticinin hesap verme sorumluluğu, Sayıştay denetimi sonucunda düzenlenen Mali Denetim Raporu ile Raporun yetkili merciler ve kamuoyuyla paylaşılması suretiyle gerçekleşir. YİKOB’ın harcama yetkilisinin vali yardımcısı olarak […]

Kiraya Verilen Duran Varlıklar Hesabı ile Diğer Nazım Hesaplar Karşılığı Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 475’inci maddesinde yer alan Kiraya Verilen Duran Varlıklar Hesabı ile Diğer Nazım Hesaplar Karşılığı Hesabının kullanılmaması, bulgu konusu olarak ortaya çıkmıştır. Bu hesabın işleyişi başlıklı 476’ncı maddeye göre, kiraya verilen duran varlıkların kayıtlı değerleri üzerinden bu hesaplarda takip edilmemekte ve Başkanlığın mali tablolarında da yer almamaktadır. Kirada verilen […]

Kamu Kurumlarına Yapılan Taşınmaz Tahsislerinin Muhasebe Kayıtlarının Eksik Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu kurumlarına yapılan taşınmaz tahsislerinin muhasebe kayıtlarında tam olarak izlenmemesi, kamu idarelerinin yasal yükümlülüklerini ihlal etmektedir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 252’nci maddesinde, binalara ilişkin ayrılmış amortisman tutarının 500 Net Değer Hesabına alacak, 257 Birikmiş Amortisman Hesabına borç kaydetmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır. Başkanlığın tahsis ettiği taşınmazların kayıtlı değeri üzerinden 252 Binalar Hesabına […]

Muhasebe Kayıtlarının Geriye Dönük Değiştirilmesi ve Boş Bırakılan Yevmiye Numaralarının Geriye Dönük Doldurulması (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı’nın muhasebe kayıtları incelendiğinde, bazı kayıtların geriye dönük değiştirildiği ve yevmiye kayıtlarının da sıralı olmadığı tespit edilmiştir. Yapılan mevzuat incelemesi sonucunda, muhasebe işlemlerinin gerçekleşme sırasına göre düzenli bir şekilde hesap dönemi başında “1” den başlamak üzere hesap döneminin sonuna kadar numaralandırılması gerektiği ve geriye dönük herhangi bir kayıt yapılamayacağı anlaşılmıştır. Mahalli […]

İş Artışı Yapılan ve Süre Uzatımı Verilen Yapım İşlerinde Bütün Riskler Sigorta Bedel ve Sürelerinin Güncellenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları’na göre, iş artışı yapılan ve süre uzatımı verilen yapım işlerinde bütün riskler (all risk) sigorta bedellerinin ve sürelerinin güncellenmediği görülmüştür. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 9’uncu maddesinde yüklenicinin işyerindeki her türlü araç, malzeme ve tesislerin korunmasından sorumlu olduğu, bu nedenle inşaat sigortası yaptırılması gerektiği belirtilmiştir.
Yapılan incelemede, süre uzatımı verilen iki adet yapım […]

Takipteki Alacakların Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Takipteki alacakların gelirlerden takipli alacaklar hesabında izlenmemesi, Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) tarafından incelenmiştir. 2021 yılı öncesi döneme ait taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı paylarına ilişkin takipteki alacaklar için 121 Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabının kullanılmadığı görülmüş, toplam 3.266.491,72-TL tutarında tahsil edilen bedelin hesabında izlenmemesi tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Muhasebe ve Bütçe Yönetmeliği’nin ilgili […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Paylarının Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması ve Tahsilinde Emanetler Hesabına Kaydedilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı paylarının Belediyelerce tahsil edilip Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına bildirilmesinden sonra tahakkuk kayıtları yapılmadığını görüldü. 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporları, 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 12’nci maddesi ve 6360 Sayılı Kanun’un ilgili hükümlerine göre bu paylar büyükşehirlerde yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarının hesaplarına yatırılacaktır. Bu […]

Bütün Riskler Sigortası Kapsamında Yer Alan Risk Kalemlerinde Muafiyet Oranının Yüksek Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nde belirtilen tüm riskler için uygulanabilecek muafiyet oranının azami %2 olacağı belirtilmesine rağmen, Başkanlık tarafından ihaleye çıkılan yapım işlerine ait sigorta poliçelerinde muafiyet oranları tüm riskler için %10 olarak belirlendiği tespit edilmiştir. Bu durum yüklenicinin karşılaşabileceği riski artırması bakımından önem arz etmektedir. Dolayısıyla Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin ilgili hükmünde belirtildiği üzere […]