Kesin ve Ek Kesin Teminatların Saklanması ve İadesi ile İlgili Yapılan Hatalı İşlemler (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin yapım işlerinde kesin ve ek kesin teminatların saklanması ve iadesi ile ilgili hatalı uygulamaları olduğu tespit edilmiştir. İdare tarafından Sosyal Güvenlik Kurumuna (SGK) yüklenicilerin ihale konusu işin yapıldığı süreye ilişkin borcunun olup olmadığının re’sen sorulması gerektiği halde sorulmadığı, söz konusu sorgulama yapılmadan teminatların hükümsüz hale geldiği ve teminat mektubu olma vasfını yitirdiği görülmüştür. […]

Taşınmazlara İlişkin Değer Tespit İşlemlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı – YİKOB’a ait İdarenin tapuda kayıtlı taşınmazları için Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik hükümleri gereği değer tespit işlemlerinin yapılmaması görülmüştür. Bu mevzuat hükmüne göre, tapuda kayıtlı taşınmazlar maliyet bedeli veya gerçeğe uygun (rayiç) değer üzerinden kayda alınmalıydı. Ancak yapılan inceleme sonucunda 73 adet taşınmazın değerleme işlemlerinin yapılmadığı tespit […]

Güvence Bedellerinin Verilen Depozito ve Teminatlar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu, İdare tarafından elektrik, su ve doğalgaz aboneliklerine ilişkin olarak verilen güvence bedellerinin 226 Verilen Depozito ve Teminatlar Hesabında izlenmemesi nedeniyle idari yetersizliğe konu olduğuna işaret etmektedir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 168’inci maddesinde, verilen depozito ve teminatlar hesabının, bir işin yapılmasının üstlenilmesi veya bir sözleşmenin karşılığı olarak diğer kamu idareleri […]

Alınan Depozito ve Teminatların Vadelerine Uygun Hesaplarda İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin kesin ve ek kesin teminat ile hakedişlerden kesilen uzun vadeli geçici kabul noksanları kesintileri toplamı 28.189.112,68 TL’dir. Bu tutarların vadesine uygun olarak alınması gerektiği halde 330 Alınan Depozito ve Teminatlar Hesabında izlendiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 257’nci maddesine göre, bu tür kesintilerin 430 Alınan Depozito ve Teminatlar Hesabı kullanılmalıdır. […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede çalışan işçilerin yıllık ücretli izinlerinin zamanında ve düzenli olarak kullandırılmadığı tespit edilmiştir. Anayasa’nın “Çalışma şartları ve dinlenme hakkı” başlıklı 50’nci maddesinde dinlenmenin çalışanların hakkı olduğu hüküm altına alınmıştır. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde yıllık izin verileceği, 56’ncı maddesinde sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu olduğu belirtilmiştir.
Yapılan incelemede, İdarede çalışan bazı işçilerin kullanmadığı birikmiş […]

Yapım İşi Sözleşmelerine Hüküm Konulmak Suretiyle İdarede Personel Çalıştırılması (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı tarafından yapım işlerine ilişkin olarak imzalanan sözleşmelerin “Diğer Hususlar” bölümünde yapılan düzenlemelerle, ihale konusu işle ilgisi olmayan personel ihtiyacının bu sözleşmeler kapsamında karşılandığı tespit edilmiştir. Bu durum T.C. Anayasası’nın 128’inci maddesinde ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4’üncü maddesinde düzenlenen kamu hizmetlerinin memurlar tarafından yerine getirilmesi ilkesiyle çelişmektedir.
İdarenin personel ihtiyacının […]

İdarenin Kuruluş Amacı ve Mevzuatında Öngörülen Görevleri Kapsamında Olmayan Hizmet Alım İhaleleri Gerçekleştirmesi (Sayıştay)

ÖZET: İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından teknik şartnamesi ve yaklaşık maliyet cetveli gönderilen Mülki İdari Sınırların Güncellenmesi ve Sayısallaştırılması (MİDAS) Projesi kapsamında 13.495.000 TL bedel üzerinden sözleşme imzalandığı görülmektedir.
Bunun yanı sıra, e-Belediye Bilgi Sistemi Projesi Hizmet Alımı işine ilişkin komisyon oluru gönderilerek 4734 sayılı Kanun’un 3’üncü maddesinin (b) bendi kapsamında doğrudan temin yöntemiyle […]

Hizmet Alım İşinin Sözleşmesinde Belirtilen Sürenin Bitmiş ve Yaklaşık 1 Yıl Geçmiş Olmasına Rağmen Herhangi Bir İşlem Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 4735 sayılı Kanun’un 20’nci maddesindeki hükme göre idarenin sözleşmeyi feshetmesi gereken Merkezi Kart Kişiselleştirme Sistemi Hizmeti Alım işinde, denetim tarihi itibarıyla herhangi bir hakediş yapılmamış ve yüklenicinin ihale dokümanında belirlenen süre uzatımı talebinde bulunmadığı görülmüştür.
Sözleşme bedelinin onbinde biri tutarında ceza uygulanması gereken ve sözleşmenin feshedilmemesi halinde kesilecek cezaların toplam tutarı sözleşme bedelinin %30’unu geçemeyeceği […]

112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğü Teknik Personel Hizmeti Alımı Kapsamında Alınan Personelin İdarenin Diğer Birimlerinde Çalıştırılması (Sayıştay)

ÖZET: 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğü teknik personel hizmet alımı kapsamında alınan personelin idarenin diğer birimlerindeki çalıştırılması, 4734 sayılı Kanun’un 62’nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendine aykırıdır. Yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarının personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı veya niteliği itibarıyla bu sonucu doğuracak şekilde alım yapamayacağı, danışmanlık hizmetleri, hastane bilgi yönetim sistemi hizmetleri ve çağrı […]

Yapım İşlerinde İş Artışlarına İlişkin Gerekçelerin Usulüne Uygun Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerinde ilave işlere ilişkin gerekçelerin usulüne uygun olmaması nedeniyle idarenin yapacağı ihalelerde rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği ve kamuoyu denetimini sağlamakla sorumlu olduğu belirtildi. İdare tarafından gerçekleştirilen iş artış gerekçe raporlarının yeterli nitelikte ve açıklayıcı düzeyde olmadığı görüldü. Bu bağlamda, iş artışı ya da eksilişi yapılması durumunda düzenlenecek olan iş artış gerekçe raporlarının mevzuatın […]

Organize Sanayi Bölgesi Tüzel Kişiliklerindeki Katılım Payı ile Ortak Olunan Şirketteki Sermaye Payının Muhasebe Kayıtlarına Yansıtılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda, kamu idaresinin organize sanayi bölgeleri tüzel kişiliklerindeki katılım payları ile ortak olunan anonim şirketteki sermaye payının muhasebe kayıtlarında yer almadığı görülmektedir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 241’inci maddesinde, mal ve hizmet üreten kuruluşlara yatırılan sermayeler hesabına ilişkin hükümler bulunmaktadır.
İdarenin organize sanayi bölgelerinde %10 ile %60 arasında paya sahip olduğu, ancak […]

Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabında Kayıtlı Olan Tutarlardan Geçici Kabulü Yapılanların İlgili Varlık Hesabına Aktarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Yapılan denetimlerde, mahalli idareler bütçe ve muhasebe yönetmeliğinin 258. maddesine göre geçici kabulü yapılan işlere ilişkin tutarların ilgili duran varlık hesabına aktarılması gereken ancak bu şekilde gerçekleşmemiş olması tespit edilmiştir. Mevzuat hükümlerine göre, yapımı süren yatırımlar hesabında takip edilen yapım işlerinden geçici kabulünün yapıldığı tarihte veya işin fiilen tamamlandığını gösteren belgenin düzenlendiği tarihte ilgili […]

Mal Alımlarının 4734 Sayılı Kanun’da Öngörülen İhale Usulleri Yerine Parçalara Bölünmek Suretiyle Doğrudan Temin Yöntemiyle Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresince, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nda öngörülen temel ihale usulleri yerine parçalara bölünmek suretiyle doğrudan temin yöntemi ile gerçekleştirilen mal alımları mevzuatta öngörülen parasal sınırların altında kalmıştı. Bu durumun sorumluluk doğuracağı hususuna ilişkin Başkanlık tarafından yapılan alımlarda 4734 sayılı Kanun’un temel ilkelerine uygun olarak işlem tesis edileceğine karar verilmiştir.

BULGU: Mal Alımlarının 4734 Sayılı […]

Yapım İşlerinin 4734 Sayılı Kanun’da Öngörülen İhale Usulleri Yerine Doğrudan Temin Yöntemiyle Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre bazı yapım işlerinin doğrudan temin yöntemi ile yaptırılmasının uygun olmadığını belirten Sayıştay Denetim Raporu’nda yer alan bilgilerde görülmektedir. Kanun’un 5’inci maddesinde temel ihale usullerinin açık ihale usulü ve belli istekliler arasında ihale usulü olarak belirlenmiştir. Ancak bu işlerin doğrudan temin yöntemi ile yaptırıldığı görülmektedir. Bu durum, Kanunun temel […]

İşçilerin Kanunda Belirtilen Yıllık İzinlerinin Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Yıllık izinler işçilerin Kanunda belirtilen süreler içinde kullandırılmamasından kaynaklanmaktadır. İşçilerin yıllık izinleri kullanmak yerine emekli olduklarında son ücretleri üzerinden karşılığını almayı tercih etmeleri, işyerinin ek mali külfet oluşturacaktır. 4857 sayılı Kanunun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli izin hakkından vazgeçilemeyeceği; 56’ncı maddesinde yıllık iznin 53’üncü maddede gösterilen süreler içinde işveren tarafından […]