Restorasyon İşi Sözleşme Tasfiyesinin Uygun Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: Bergama Hacı Hekim Camii restorasyon işi için, Kültür Varlıkları İhale Yönetmeliği hükümlerine göre ihale yapılması ve sözleşme bedeli tamamlanmadan işin tasfiye edilmesiyle ilgili denetim raporunda ihmal tespit edilmiştir. Raporda; Culture Varlıkları İhale Yönetmeliği’nin 33’üncü maddesinde yer alan “iş artışı” hükümlerine uygun olarak işin tamamının imalatın tamamlanmadan tasfiyesinin uygun olmayacağı ve sözleşmenin uygulanması sırasında taahhüt […]

Yapım İşlerinde İş Artışlarına İlişkin Gerekçelerin Usulüne Uygun Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: İş artışına başvurulduğu durumlarda, düzenlenecek gerekçe raporlarının mevzuatın belirlediği şartlara uygun olarak, detaylı, açık ve anlaşılabilir şekilde düzenlenmesi gerektiği değerlendirilmektedir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde idarenin saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu olduğu belirtilmektedir. 4735 […]

Organize Sanayi Bölgeleri Sermaye Paylarının Varlık Hesaplarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı’nın (YİKOB) organize sanayi bölgelerine ait sermaye paylarının 241-Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabında izlenmemesi görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri uyarınca, bu hesabın mal ve hizmet üreten kuruluşlara nakden veya ayni olarak verilen sermaye tutarları ile işletilmesinden doğan kar ve zararın izlenmesi için kullanılacağı belirtilmiştir.
YİKOB’un […]

Taşınmazların Muhasebedeki Kayıtlı Değerleri İle Taşınmaz İcmal Cetveli Değerleri Arasında Uyumsuzluk Olması (Sayıştay)

ÖZET: Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı’nın muhasebe kayıtlarında ve taşınmaz icmal cetvelinde uyumsuzluğa rastlanmıştır. İdare tarafından hazırlanan taşınmaz kayıt formları esas alınarak hazırlanan taşınmaz icmal cetvellerindeki değerler ile taşınmazların muhasebe kayıtlarındaki değerleri farklıdır. İcmal cetvellerinde 17.075.331,17-TL değerinde kayıtlı taşınmaz yer almasına rağmen Bilançoda 48.093.021,09-TL değerinde kayıtlı taşınmaz olduğu için Bilançodaki tutarların icmal cetvelindeki tutarlardan 31.017.689,92-TL fazla […]

Nakit Tutarlarının Tek Hazine Kurumlar Hesabı Kapsamına Alınmamış Olması (Sayıştay)

ÖZET: Tek Hazine Kurumlar Hesabı sisteminin varlığı ile kamu nakdinin etkin şekilde yönetilebilmesi mümkündür. Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığının (YİKOB) 2021 yılsonu banka mevcudu 462.234.675,82TL tutarındadır. YIKOB gelirlerinin neredeyse tamamı Genel Bütçeden aktarılan tutarlardan oluşmaktadır. Ancak Genel Bütçe kapsamındaki nakit tutarlar Tek Hazine Kurumlar Hesabı (THKH) kapsamında olmakla birlikte, YİKOB’un kullanımına bırakılmış olan nakit THKH […]

Yeni Birim Fiyat Analizlerinde Ticaret ve/veya Sanayi Odasınca Onaylanmamış Faturaların Yerel Rayiç Olarak Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu, kamu ihale Kanunu kapsamında ihale edilen yapım işlerinde faturanın yerel rayiçe uygunluğunun ticaret ve/veya sanayi odası onayının alınmadığına dair bir bulgu içermektedir. Bu durum, yeni birim fiyat tespitinde hatalı bir uygulamadır. Raporda, 22’nci maddesinde Şartnamede belirtilen analizlere uyularak oluşturulan analizlerden birinin kullanılacağı ve iş kalemi veya iş grubunun niteliğine uygun olarak […]

Bütün Riskler Sigortası Kapsamında Yer Alan Risk Kalemlerinde Muafiyet Oranının Yüksek Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda yapılan incelemelere göre, Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin ilgili maddesine göre tüm riskler için uygulanabilecek azami muafiyet oranı %2’dir. Bu hüküm, sigorta poliçesinde muafiyet oranının idari işveren ve yüklenici sıfatıyla yer alması gereken bölümünde belirtilmektedir.
Araştırma sonuçlarına göre bazı yapım işlerinde bu düzenlemeye aykırı olarak tüm riskler için uygulanabilecek muafiyet oranı […]

Takipteki Alacaklar İçin Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Takipteki alacaklar için kullanılan Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabının (121) kullanılmadığı tespit edilmiştir. Bu durum Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 15’inci maddesindeki hükme aykırılıktır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 89’uncu maddesi göre, tahakkuk ettirilen faaliyet alacaklarından takibe alınan tutarların izlenmesi için 121- Gelirlerden Takipli Alacaklar Hesabının kullanılacağı hükme bağlanmıştır.
Tahsil edilen […]

Kültür Varlıkları Katkı Payları Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kültür Varlıkları Katkı Payları Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması konusundaki 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporu’nda; Belediyelerin emlak vergisi gelirlerinden taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına yönelik katkı payı adı altında toplanan tutarların muhasebeleştirilmesi işlemlerinde, belediyelerden bildirimler geldiğinde 120-Gelirlerden Alacaklar Hesabı ve 600-Gelirler Hesabının kullanılarak tahakkuk kaydının yapılması gerektiği belirtilmiştir. Ancak, belediyelerce katkı payı olarak tahsil olunan tutarların Başkanlığa […]

Yapım İşlerinde Teknik Personel Bildirimlerinin Zamanında Yapılmamasına Rağmen Ceza Uygulanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerinde teknik personel bildirimlerinin zamanında yapılmamasına rağmen ceza uygulanmaması, Sayıştay Denetim Raporu’nda ele alınan bir konu olarak görünmektedir. 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporu’nun Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) bölümünde teknik personel bildirimlerinin yasal süre içerisinde bildirilmemesine rağmen gereken cezaların uygulanmadığı 9 adet yapım işinin olduğu ve aynı teknik personelin aynı tarihlerde iki farklı […]

Hizmet Alımı İşinin Kısımlara Bölünerek Pazarlık Usulüyle Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun temel ilkelerine aykırılık teşkil eden durum, Başkanlık tarafından 112 Acil Çağrı Merkezinde Çalıştırılmak Üzere 17 Personel Hizmet Alımı İşi’nin parasal limitlerin altında kalmak amacıyla kısımlara bölünerek pazarlık usulüyle gerçekleştirilmesi idi. Bu durum, ihalede rekabetin bozulması, eşit muameleye aykırılık ve kaynakların verimli kullanışında problem yaşanmasına neden olmuştur. Söz konusu işin […]

Araç Kiralama İhalelerine İlişkin İhale Dokümanlarında Belirsizliğe Yol Açan Düzenlemelerin Yer Alması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından ihalesi yapılan 18 Adet Muhtelif Araç Kiralanması İşine ait ihale dokümanında belirsizliğe yol açan düzenlemelerin yer aldığı görülmektedir. İşin Teknik Şartnamesinde 6 grup araç belirlenirken, birim fiyat teklif cetvelinde binek araç grupları birleştirilerek 4 grup araca yer verilmiştir. Bu durum tekliflerin değerlendirilmesi açısından belirsizliğe ve karışıklığa yol açmaktadır. Kasko değer kontrolünün teklif […]

Bir Yıldan Uzun Süreli Alınan Depozito ve Teminatların Kısa Vadeli Olarak Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporlarında yapılan inceleme neticesinde, nakden veya mahsuben tahsil edilen ve faaliyet dönemini takip eden dönemlerde iade edilecek olan depozito ve teminatların muhasebeleştirilmesinde 430 Alınan Depozito ve Teminatlar Hesabının kullanılmadığı tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 320’nci maddesinde bir yıldan daha uzun süre içerisinde iade edilecek olan depozito ve teminatların 430 […]

Banka Hesapları Arasındaki Para Aktarımlarında Diğer Hazır Değerler Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları’na göre, Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı’nın (YİKOB) banka hesapları arasındaki para aktarımlarında 108 Diğer Hazır Değerler Hesabının kullanılmadığı tespit edildi. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri göre, muhasebe birimlerine ait banka hesapları arasındaki para aktarımı için bankaya verilen talimatlardan yerine getirilenlerin 108 Diğer Hazır Değerler Hesabına borç, 102 Banka Hesabına […]

Geçici Kabul Noksanlıkları İçin Yapılan Kesintilerin Alınan Depozito ve Teminatlar Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) tarafından yapılan denetleme sonuçlarına göre, geçici kabul noksanlıkları için hakedişlerden yapılan kesintilerin vadesine göre 330/430 Alınan Depozito ve Teminatlar Hesabında izlenmesi gerekirken 333 Emanetler Hesabına kaydedildiği tespit edilmiştir. Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin eki olan Yapım İşlerine Ait Tip Sözleşme’nin 30’uncu maddesinde anahtar […]