Yeni Birim Fiyat Tespitinde Ticaret ve/veya Sanayi Odasınca Onay Verilmemiş Proforma Faturaların Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işi sözleşmelerinde yer almayan ve sonradan yapılmasına gerek bulunan imalat kalemlerine ait yeni birim fiyatların belirlenmesi sırasında kullanılacak rayiçlerin tespitinde ticaret ve/veya sanayi odalarınca onaylanmamış proforma faturaların kullanıldığı görülmüştür. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 22’nci maddesi gereği, yeni birim fiyat analizine dâhil edilecek malzeme işçilik veya makine unsurlarının işin yapıldığı yerdeki fiyatları şeklinde tanımlanması […]

Anahtar Teslim Yapım İşlerinde Ön Proje Üzerinden Ruhsat Alınmadan İş Yeri Tesliminin Yapılması Nedeniyle Gecikmelere Sebep Olunması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) tarafından yapılan bir tetkikte; anahtar teslim yapım işlerinde ön proje üzerinden ruhsat alınmaması nedeniyle işyerinin geciktirilmesi sebebiyle kamu kaynaklarının daha etkin, ekonomik ve verimli kullanılmasına engel olunmuştur. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 6’ncı maddesinde belirtilen “işyerinin yükleniciye teslimi” maddesi gereği, işlerin yapılacağı yerlerin yükleniciye […]

Parasal Limitler Dâhilinde Yapılan Mal ve Hizmet Alımları ile Yapım İşlerinde, Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21/f ve 22/d maddelerine göre yapılan mal alımları, hizmet alımları ve yapım işlerinde bütçeye konulan ödeneklerin %10’unun aşıldığı tespit edilmiştir.
4734 sayılı Kanun’un 62’nci maddesinin (ı) bendine göre, kamu idarelerinin bütçelerine bu amaçla konulacak ödeneklerin %10’unu Kamu İhale Kurulunun uygun görüşü olmadıkça aşamaması gerekmektedir.
Yapılan incelemede, 4734 sayılı Kanun’un 21/f ve […]

Taşınmaz Satışlarının Hatalı Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Başkanlık tarafından satışı gerçekleştirilen taşınmazlar ile ilgili olarak yapılan incelemeler sonucunda, Başkanlığın muhasebe kayıtlarının hatalı yapıldığı tespit edilmiştir. İncelemelere göre, satılan taşınmazların kayıtlı değerleri üzerinden 500 Net Değer Hesabının borcuna kayıt edilerek hesaplardan çıkarılması, satış bedelinin tamamının ise 600 Gelirler Hesabına kaydedilmesi gerekirken, yapılan işlemlerde satış bedelinin tamamı 600 Gelirler Hesabına ve taşınmazların kayıtlı […]

Bedelsiz Taşınır Devirlerinde ve Taşınmaz Satışlarında Duran Varlığa Ait Birikmiş Amortisman Tutarlarının Hesaplardan Çıkarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları – Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı – YİKOB tarafından yapılan bedelsiz taşınır devirlerinde ve taşınmaz satış işlemlerinde, duran varlığa ait birikmiş amortisman tutarlarının hesaplardan çıkarılmadığı tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 202’ncü maddesinde bu durum açıklanmıştır. Yapılan incelemede, Başkanlık tarafından çeşitli kurumlara yapılan bedelsiz taşınır devir işlemleri ile taşınmaz satışlarında, […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Paylarının Alacak Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı – YİKOB raporuna göre, belediyelerce taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payı olarak tahsil olunan tutarların Başkanlığa bildirilmesi sonrası idarece yapılması gereken alacak tahakkuk kayıtları yapılmamış ve bu paylar banka hesabına yatırıldığında emanet hesaplarında izlenmiştir.
Buna göre, YİKOB’un kendi gelirini emanet olarak göstermesi nedeniyle mali […]

Yevmiye Defterinde Geçmişe Dönük Kayıt Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin muhasebe kayıtları incelendiğinde, geçmişe dönük muhasebe kaydı yapıldığı görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 42’nci maddesinde kurumların muhasebesinin temel muhasebe kavramları ile yürütülmesi gerektiği belirtilmiştir. Aynı Yönetmelik’in 43’üncü maddesinde ise, muhasebeleştirme belgelerinin yevmiye tarih ve numarası sütunlarına, gerçekleşen işlemlerin kayda geçirildikleri tarih ile hesap döneminin başında başlayan birer numara verileceği hükme bağlanmıştır. […]

Doğrudan Temin Yöntemiyle Gerçekleştirilen ve Tamamlanması Belli Bir Süreyi Gerektiren Yapım İşlerinde Sözleşme Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İhale Genel Tebliği’nin “4734 sayılı Kanunun 22/d bendi gereğince ihtiyaçların temini” başlıklı 22.5’inci maddesinin 22.5.1’inci fıkrası uyarınca, idarelerce doğrudan temin edilebilen mal ve hizmet alımları ile yapım işleri ile temsil ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılacak konaklama, seyahat ve iaşeye ilişkin mal ve hizmetler dikkate alınmıştır.
Ayrıca Kamu İhale Genel Tebliği’nin ‘Doğrudan temine ilişkin açıklamalar’ üst […]

Doğalgaz, Su ve Elektrik Aboneliklerine İlişkin Ödenen Güvence Bedellerinin Muhasebeleştirilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Doğalgaz, su ve elektrik aboneliklerine ilişkin ödenen güvence bedellerinin muhasebe kayıtlarında takip edilmemesi tespit edilmiştir. Yatırım İzleme Ve Koordinasyon Başkanlığı Bütçe Ve Muhasebe Yönetmeliği’nin “Muhasebe ve raporlama işlemleri” başlıklı 15’inci maddesinde, Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarının muhasebe ve raporlama işlemlerinin, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili hükümlerine göre yapılacağı hüküm altına alınmıştır. Geri […]

Doğrudan Temin Yöntemi ile Yapılan ve Gerçekleşmesi Belli Süreyi Gerektiren Hizmet ve Yapım İşlerinde Sözleşme Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından doğrudan temin yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen hizmet ve yapım işlerinin gerçekleşmesi belli bir süreyi gerektirdiği halde bu alımlarda sözleşme yapılmadığı görülmüştür. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesine dayanılarak hazırlanan Kamu İhale Genel Tebliği’nin 22’nci maddesinde, doğrudan temin kapsamında alımın bir sözleşmeye bağlanmasının zorunlu olduğu belirtilmiştir. Yapılan incelemelerde çeşitli bakım ve onarım işlerinde […]

Vilayetler Birliği İçin Ayrılan Payların Muhasebe Kayıtlarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları’na göre, Vilayetler Birliği için ayrılan payların muhasebe kayıtlarında izlenmemesi tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 276’ncı maddesinde, 363-Kamu İdareleri Payları Hesabının niteliğine ilişkin açıklamalar bulunmaktadır. Bu hesapta kayıtlı tutarlardan nakden veya mahsuben ödenen tutarların ise 363-Kamu İdareleri Payları Hesabına borç, 103-Verilen Çekler ve Gönderme Emirleri Hesabı veya ilgili diğer […]

Bakanlıklar ve Diğer Merkezi İdare Kuruluşlarınca, Yaptırılacak İş Karşılığı Transfer Edilen Kaynakların Bütçe Gelirleri Hesabına Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşlarınca yaptırılacak iş karşılığı transfer edilen kaynaklar 800 Bütçe gelirleri hesabına kaydedilmediği görülmüştür. Bu kapsamda, 124.899.574,27 TL tutarında aktarılan ödenek 800 Bütçe gelirleri hesabı ve 805 Gelir yansıtma hesabına kaydedilmemiştir.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 800 Bütçe gelirleri hesabının niteliğini ve işleyişini düzenleyen 382 ve 383 üncü maddelerinde, bütçe […]

Birleştirilmiş Veriler Defterinde Geriye Dönük Kayıt Değiştirilmesi ve Boş Yevmiye Numaralarının Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Birleştirilmiş Veriler Defterinde muhasebe kayıtlarının incelenmesi sonucunda, bazı yevmiye numaralarının boş bırakıldığı ve geriye dönük kayıt değiştirildiği görülmüştür. Genellikle muhasebe işlemlerinin gerçekleşme sırasına göre düzenlenen hesap dönemi başında “1”den başlamak üzere hesap döneminin sonuna kadar numaralandırarak kaydedileceği hüküm altına alınmıştır. Ancak, kamu idaresi cevabında, Birleştirilmiş Veriler Defterinde yer alan muhasebe kayıtlarında 6502, 6510 ve […]

Anonim Şirketler İçin Adli Sicil Kayıtlarının Yönetim Kurulu Üyelerinin Tamamını Kapsayacak Şekilde Kontrol Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre anonim şirketlerin ihalelerde adli sicil kayıtları kontrol edilmektedir. Ancak yapılan incelemede idare tarafından gerçekleştirilen ihalelerde anonim şirketler için yönetim kurulu üyelerinin tamamının kontrolü yapılmadığı tespit edilmiştir. İdarece belge ibraz edilen tüzel kişi isteklilerin, yönetim kurulu üyesi veya limited şirket müdürü olmasa dahi şirketin idaresinde hâkim etkisi bulunan ortak […]

Mali Tablolarda Taşınmaz Mal Hesaplarındaki Değerler ile Taşınmaz İcmal Cetvellerindeki Değerlerin Tutarsız Olması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları – Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) tarafından yapılan denetimin sonuçları, kamu idaresinin mali tablolarında yer alan taşınmaz mal değerlerinin icmal cetvellerindeki değelerle tutarlı olmadığı gösterilmiştir. Bu durum Kayıt şekli başlıklı 7’nci maddede belirtilen “Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik” esaslarına aykırılık oluşturmaktadır.
Denetim raporunda yer alan Tablo 4’te görüldüğü üzere, taşınmaz […]