Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Ait Katkı Paylarının Tahsilinin Zamanında Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun ilgili maddelerinde taşınmaz kültür varlıkları katkı payı ödemekle yükümlü belediyelerin katkı paylarını takip eden ayın 10’uncu gününe kadar yatırmaları gerektiği belirtilmiştir. Bazı belediyeler bu ödemeyi zamanında yapmamış ve eksik göndermişlerdir. İdarenin hesapları incelenmesinde 2023 yılı sonu itibariyle taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı paylarının bazı belediyeler […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları’na göre İl Özel İdaresinin Tapuda kayıtlı taşınmazlar formu ile sınırlı ayni haklar ile kişisel haklar ve tahsis formunda kayıtlı taşınmazlarında cins tashihi işlemlerinin yapılmadığı tespit edilmiştir. Cins tashihinde, kamu idarelerinin mülkiyetlerinde veya kullanımlarında bulunan taşınmazların mevcut kullanım şekli ile tapu kaydının farklılık göstermesi durumlarında düzeltilme işlemi yapılması gerektiği yönetmelikte belirtilmiştir. İdarenin […]

Taşınmazlar Form ve Cetvellerinin Mevzuata Uygun Olarak Tutulmaması ve Birbirleriyle Tutarsız Olması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından incelenen taşınmaz mal işlemlerinin mevzuata uygun tutulmadığı ve form/cetvel arasında tutarlılığın sağlanmadığı görülmüştür. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 7’nci maddesinde, idarenin yönetiminde ya da kullanımında bulunan taşınmazlarının belirlenen formlara kaydetmeleri ve mali hizmetler birimince konsolide edilmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır. İdare tarafından tutulan Tapuda Kayıtlı Olan Taşınmazlar Formu ve Tapuda […]

Jeotermal Kaynakların Kullanımından Elde Edilen İdare Payının Eksik Hesaplanması (Sayıştay)

ÖZET: Çanakkale İl Özel İdaresi Ruhsat ve Denetim Müdürlüğünün hesabın incelenmesinde işletme projesinde söz konusu jeotermal kaynak kullanılarak üretim yapılacağı belirtilen tesislerde, gerek jeotermal işletme ruhsat sahibinin ve gerekse sözleşmeler yoluyla kaynaklardan sınai ve/veya ticari ciro oluşturmak üzere yararlanan gerçek ve tüzelkişilerin; kaynaklarla ilgili olarak elde edilen ve toplam yıllık ciroyu oluşturan her türlü mal […]

Kültür Varlıkları Katkı Payına İlişkin Tahsilatların Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyeler tarafından il özel idaresine aktarılması gereken kültür varlıkları katkı payına ilişkin tahsilatların eksik yapıldığı görülmüştür. 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun “Taşınmaz kültür varlıklarının onarımına yardım sağlanması ve katkı payı” başlıklı 12’inci maddesi uyarınca emlak vergisinin yüzde 10’u nispetinde tahakkuk eden Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına Katkı Payı tahakkuk ettirilir ve ilgili […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdaredeki işçilerin yıllık izinlerinin kullandırılmadığı görülmüştür. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın “Çalışma şartları ve dinlenme hakkı” başlıklı 50’nci maddesinde dinlenmenin çalışanların hakkı olduğu belirtilmiştir. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli izin hakkından vazgeçilemeyeceği; 56’ncı maddesinde yıllık iznin 53’üncü maddede gösterilen süreler içinde işveren tarafından sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu […]

İdarenin Mülkiyetindeki Bazı Taşınmazların Kiralama İşlemlerinin 2886 sayılı Kanun’a Uygun Olarak Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi’nin bazı taşınmazlarının kiralanma işlemlerinin 2886 sayılı Kanun’a uygun olarak yapılmaması ve kira sürelerinin uzatılmasındaki hatalar tespit edilmiştir. İdarenin mülkiyetindeki taşınmazların pazarlık usulüyle kiraya verilmesi, Devlet İhale Kanunu’nun 51/g maddesine aykırıdır. Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelik’in tanımları da bu sonuçları desteklemektedir.
Yapılan incelemeler sonucunda, İl Özel İdaresine ait taşınmazların 2886 sayılı Kanun’un 51/g […]

Taşınmaz Tahsislerinin Belirsiz Süreli Olarak Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi tarafından kamu kurum ve kuruluşlarına yapılan taşınmaz tahsislerinin belirsiz süreli olarak yapıldığı tespit edilmiştir. Mevzuat gereği yirmi beş yıllık süre sınırı uyarınca İl Genel Meclisinin kararı ile yapılan taşınmaz tahsisinde, tahsis süresi belirtilmeli ve bu sürenin yirmi beş yılı geçmemesi gerekmektedir. İdare tarafından kamu kurum ve kuruluşlarına yapılan taşınmaz tahsislerinde herhangi […]

Süreç Gerektiren Doğrudan Temin Alımlarında Sözleşme Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 22’nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendine göre doğrudan temin ile gerçekleştirilen bakım, onarım, tadilat, analiz gibi alımı ve yapımı belirli bir süreç gerektiren satın almalarda yüklenici ile sözleşme imzalanmadığı tespit edilmiştir. Bu durum Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Doğrudan temine ilişkin açıklamalar” başlıklı 22.1.1.3. maddesine aykırıdır.
Mevzuatın zorunlu kıldığı sözleşmelerin düzenlenmesi […]

Vadeli Mevduat Faiz Gelirlerinin Hatalı Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin vadeli mevduat hesaplarından elde edilen faiz tutarlarının hatalı muhasebeleştirildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 42’nci maddesinde, kurumların muhasebesinin Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin bilanço ilkeleri ile yürütüleceği hüküm altına alınmıştır. Yapılan incelemede, yıl içinde elde edilen mevduat faiz gelirinin muhasebeleştirilmesi aşamasında kullanılmaması gereken 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabının hatalı şekilde […]

Tahsis Edilen ve Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edilen ve başka kurumlarca İl Özel İdaresine tahsis edilen taşınmazların muhasebe kayıtlarında izlenmemesi tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde, kamu idarelerinin mülkiyetindeki taşınmazlardan diğer kamu idarelerine tahsis edilenler ile kamu idaresince tahsisli kullanılan taşınmazların yardımcı hesaplar itibariyle izleneceği belirtilmiştir. İdarenin bu taşınmazlar için yapması […]

Bazı Yapım İşlerinde Teknik Personel Bildiriminin Süresinde Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinde yüklenicilerin teknik personel bildirimlerinin zamanında yapılmadığı ve sözleşmelerde buna ilişkin yaptırım hükümlerinin düzenlenmesine rağmen idarenin cezai müeyyidelerin uygulanmadığı görüldü. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 19’uncu maddesinin altıncı fıkrasına göre, yükleniciler teknik personelin isimleri ile diploma, meslek odası kayıt belgesi ve noterden alınan taahhütnameyi Teknik Personel Bildirimi ile birlikte idareye sunmak zorundadırlar. Bu […]

Bazı Yapım İşi İhalelerinde İş Programlarının Süresinde Hazırlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare ile yükleniciler arasında imzalanan bazı yapım işi ihalelerinde sözleşme hükümlerine ve Yapım İşleri Genel Şartnamesi’ne aykırı olarak iş programlarının süresinde hazırlanmadığı görülmüş ve bu durumun önemli bir etkisi fiyat farkı hesabında eksik gerçekleşen iş miktarının tamamlanmasıdır. İdarece onaylanmış iş programına uymak yüklenicilerin görevidir. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’ne göre iş programı; yapım işine ait […]

Yapım İşlerine İlişkin Geçici Kabul Noksanları Kesintisinin Hatalı Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi Kanunu’nun 6’ncı maddesindeki hükme göre bakanlıklar ve merkezi idare kuruluşları tarafından aktarılacak ödenekler ile gerçekleştirilecek yatırımlar, il özel idaresinin tabi olduğu usul ve esaslara göre sonuçlandırılır. Yapım İşlerine Ait Tip Sözleşme’nin 30’uncu maddesinde ise geçici kabul noksanları için düzenlenen her hak edişte, yapılan iş tutarının %3’üne karşılık gelen kısmının tutulması gerektiği […]

Bazı Alımların Kamu İhale Kanunu Uygulanmaksızın Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre İdarenin yapacağı alımların ihale veya doğrudan temin usulü kullanılmadan sadece fatura karşılığı yapılması yasal bir durum değildir. Kanunun “Amaç” başlıklı 1’inci maddesinde, kamu kurum ve kuruluşlarının yapacakları ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirlemek amaçlanmıştır.
İdarenin yapılan temsil, tören ve ağırlama giderleri kapsamındaki seyahat, konaklama ve iaşeye ilişkin mal ve […]