Çevre Temizlik Vergisi Mükellef Kayıtlarının Uyumsuz Olması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi’nde çevre temizlik vergisi (ÇTV) mükellef kayıtları ile işyeri açma ve çalıştırma ruhsatı mükellef sayıları ile vergi mükellefi sayıları arasında uyumsuzluk tespit edilmiştir. İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığından Üsküdar Belediyesi mücavir alanları içerisinde aktif olarak faaliyette bulunan işyerlerinin listesi istendiğinde, kurum tarafından bu işyerlerinin toplam sayısının 36.936 […]

İşyeri Açma ve Çalıştırma Ruhsatı Olmayan İşyerlerine Mevzuatta Öngörülmemesine Rağmen Süre Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Denetim Raporu’na göre, 3.596 ruhsatsız işyeri çalıştıranlar tespit edilmiş ve zabıt varakası düzenlenmiştir. Ruhsat ve Denetim Müdürlüğü’nün Zabıta Müdürlüğü varakasına binaen düzenlemiş ve ilgili müdürlüğe gönderdiği tespit tutanaklarından yapılan örneklemde, ruhsatsız çalıştığı tespit edilen işyerlerine süre verilmesi tespit edilmiştir.
Yapılan denetim sonucunda, İdare tarafından her ne kadar mevzuatta işyeri açma ve çalışma ruhsatı olmadan işyeri […]

Bütün Riskler Sigortasında Bazı Risk Kalemlerinde Muafiyet Oranlarının Yüksek Belirlenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Yapım işlerinde yüklenicilerin yaptırdıkları inşaat sigortalarına ait (bütün riskler/all risk) poliçelerde muafiyet oranı %2’nin üzerinde olmamalıdır. Bu durum, yüklenicinin nihai sorumluluğunu ortadan kaldırmayacaktır. Yüklenici, olağanüstü hallerin/doğal afetlerin iş yerlerinde ve yapılan işlerde meydana getireceği zararlar için idareden bir bedel isteyemeyecektir. İnşaat Sigortasının temel amacı yükleniciyi korumak ve işin zamanında yapılmasını temin ederek, kamu kaynağının […]

Kamu İhale Kanunu’na Eklenen Geçici 5 ve 6. Maddelere İstinaden Fiyat Farkı Verilen Yapım İşlerinde Bütün Riskler Sigorta Bedel ve Sürelerinin Güncellenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından Kamu İhale Kanunu’nun geçici 5 ve 6’ncı maddeleri kapsamında fiyat farkı verilen yapım işlerinde bütün riskler (all-risk) sigorta bedel ve sürelerinin güncellenmediği tespit edilmiştir. Anılan mevzuata göre ödenen toplam hakediş tahakkuk tutarının poliçedeki sigorta bedelini aşması halinde, aşan tutar kadar sigorta bedelinin artırılması zorunludur. Yapım işleri kapsamında yüklenicilere ek fiyat farkı ve […]

Yapım İşlerinde Yüklenicilerin İdareden Onay Almadan Alt Yüklenici Çalıştırması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin yapım işlerinde yüklenicilerin onay almadan alt yüklenici çalıştırdıkları ve 31 adet alt yükleniciye yaptırıldığı tespit edilmiştir. Sosyal Güvenlik Kurumu ile mutabakat yazışması yapılmayan İdare, bulguya katılmadıklarını belirterek sorumlulukların takibinin mevzuatta olmadığı hâlde SGK üzerinden takip işlemini yapmaya başlamıştır. Bu hükümlere aykırılık durumunda uygulanacak yaptırımlar 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nda yer almaktadır. Denetim […]

Doğrudan Temin Yöntemiyle Yapılan Mal ve Hizmet Alımları ile Yapım İşlerinin Elektronik Kamu Alım Platformuna Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından doğrudan temin yoluyla yapılan alımların Elektronik Kamu Alımları Platformu üzerinden kayıt altına alınmaması tespit edilmiştir. 4734 sayılı Kanunun 53’üncü maddesinde, Kamu İhale Kurumuna ihale mevzuatına ilişkin standart ihale dokümanlarının hazırlanması ve uygulanmasına ilişkin görev verilmiştir. İdare tarafından oluşturulan elektronik kamu alım platformuna ilişkin hükümler düzenlenmiştir.
4734 sayılı Kanunda ihale sürecinde elektronik araçların kullanımına […]

Mal ve Hizmet Alımlarının 4734 Sayılı Kanun’da Öngörülen İhale Usulleri Yerine Parçalara Bölünmek Suretiyle Doğrudan Temin Yöntemiyle Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından gerçekleştirilen bazı mal ve hizmet alımlarının ihale usulleri yerine doğrudan temin yöntemiyle gerçekleştirilmesiyle ilgili denetim tespiti yapılmıştır. Denetim sonucu, 4734 Sayılı Kanun’un 22/d bendi kapsamında gerçekleştirilen harcamaların incelenmesi neticesinde; aynı veya birbirine yakın tarihlerde, aynı nitelikteki bazı alımların aynı ya da farklı yüklenicilerden kısımlara bölünerek gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Bu durum, saydamlığı, rekabeti, […]

İhaleler Kapsamında Alınan Nakit Teminatların İşin Sonunda İlgilisine İade Edilmemesi veya Gelir Kaydedilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda yer alan bulgu, ihaleler kapsamında alınan nakit teminatların işin sonundaki ilgilisine iadesine veya bütçeye gelir kaydına ilişkin işlemlerin yapılmadığıdır. 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun 14’üncü maddesinde ve Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 330-maddesinde düzenlenen hükümler, idarenin ilgilileri uyarmasına rağmen süresinde talep edilmeyen nakit teminatların bütçeye gelir kaydedileceği […]

Sayıştaya Verilecek Defter, Mali Tablo, Belge ve Bilgilerden Bazılarının Zamanında Gönderilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarece Sayıştaya verilecek defter, mali tablo, belge ve bilgilerden bazıları zamanında gönderilmediği görülmüştür. 2020 yılında yürürlüğe giren Usul ve Esaslar’na göre idarenin muhasebe birimlerini, muhasebe yetkililerinin adlarını ve banka hesap numaralarını gösterir bilgi formları hesabın başlangıcında gönderilmesi gerekmekteydi. Aynı zamanda birleştirilmiş veriler defterinin aylık olarak gönderilmesi gerektiği düzenlenmişti. Denetimde ay bazında sarkma olduğu ve […]

Bütçe Emanetleri Hesabında Kayıtlı Tutarların Muhasebe Kayıtlarına Alındığı Sıraya Göre Ödenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından Bütçe Emanetleri Hesabından yapılan ödemelerin muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre yapıldığı tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu uyarınca, kamu idarelerinin nakit mevcudunun tüm ödemeleri karşılayamaması halinde giderler, muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre ödenmelidir. İdare tarafından yapılan ödeme emri belgesine bağlandığı halde nakit yetersizliği veya diğer sebeplerle ilgililere ödenemeyen […]

Duran Varlıklar Amortisman Defterinin Tutulmaması ve Varlıkların Her Birinin İlgili Hesaplarda Ayrıntı Koduyla Gösterilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinde amortisman ayrılacağı belirtilmiştir. İdarenin muhasebe sisteminde duran varlıkların ayrı ayrı kaydedilemediği ve Duran Varlıklar Amortisman Defteri tutulmadığı görülmüştür. Yönetmelik’in “Tutulacak Diğer Defterler” başlıklı 491’inci maddesinde, kamu idaresinin muhasebesinde tutulması zorunlu defterler arasında “Duran Varlıklar Amortisman Defteri” de sayılmıştır. Yapılan denetimde, taşınmazların ilgili duran varlık hesaplarına yardımcı […]

Tahakkuku Tahsiline Bağlı İdare Gelirlerinin Gelirlerden Alacaklar Hesabında Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi kapsamında yapılan denetim sonucunda, tahakkuku tahsiline bağlı gelirlerin muhasebeleştirilmesinde ihlal edildiği görülmüştür. Buna göre, işyeri açma izni harcı, konutlara ait bina inşaat harcı gibi tahakkuku tahsiline bağlı gelirler, tahsil edildiklerinde 120-Gelirlerden Alacaklar Hesabına kayıt yapılarak muhasebeleştirildiği görülmüştür. Ancak Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği uyarınca […]

Kredi Kartı ve Banka Kartlarından Yapılan Tahsilatların Mevzuatta Belirtilen Süre İçinde İdarenin Banka Hesabına Aktarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kredi kartı ve banka kartlarından yapılan tahsilatların mevzuatta belirtilen süre içinde İdarenin banka hesabına aktarılmasına ilişkin yapılan denetimde, bankalardan talepte bulunulduğuna rağmen taleplerinin reddedildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 109’uncu maddesinde bankacılık kredi kartlarından alınacak alacakların kamu sermayeli bankadaki hesabına aktarılmasının zorunluluğu belirtilmiştir. Kredi kartı tahsilatlarının valör süreleri protokoller vasıtasıyla hüküm altına […]

Mevzuatın İcazet Vermemesine Rağmen Muhtarlıklara Nakdi Yardım Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından ilçe sınırları içerisinde yer alan tüm muhtarlıklara aylık nakdi yardımda bulunulduğu görülmektedir. Ancak mevzuat hükümlerine göre muhtarların düzenlemiş oldukları belgelerden harç geliri elde etmelerine de imkan sağlanmıştır. Muhtarlık işlerinin yürütülmesi için gerekli giderlerin bu harç gelirlerinden karşılanması gerekmektedir.
İlgili mevzuatta, belediyenin mahallenin ve muhtarlığın ihtiyaçlarını göz önüne alarak bütçe imkânları doğrultusunda ayni yardımda […]

İdarece Sunulan Hizmetlerin Ücretlendirilmesinde Mevzuatta Yeri Olmamasına Rağmen Belediye Personeline İndirim ve Muafiyet Uygulanması (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu, idarece sunulan hizmetlerin ücretlendirilmesinde mevzuatta yeri olmamasına rağmen belediye personeline indirim ve muafiyet uygulamasıdır. 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun “Meclisin görev ve yetkileri” başlıklı 18’inci maddesi ile 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun “Ücrete tabi işler” başlıklı 97’nci maddesinde belediyenin ücret belirleme yetkisi belirlenmiştir. Ancak, 4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet […]