İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı Olmasına Rağmen Çevre Temizlik Vergisi ve İlan ve Reklam Vergisi Vermeyen İşyerlerinin Olması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, bazı işyerlerinin çevre temizlik vergisi ve ilan-reklam vergisi ödemekle yükümlü olduğu halde bu vergileri vermediği görülmüştür. Çevre temizlik vergisi ödemeyen 467 adet kaydın tamamı yerinde tespit edilmelidir. Aynı şekilde ilan-reklam vergisi ödemeyen 2.196 adet kaydın tamamı da yerinde tespit edilmelidir. Vergi mükellefiyeti olan her işyerinin hukuken ruhsatlı olması ve ruhsatı […]

Çevre Temizlik Vergisi Mükellefi Olmasına Rağmen Emlak Vergisi ve İlan ve Reklam Vergisi Mükellefi Olmayan İşyerlerinin Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları’na göre, Büyükşehir İlçe Belediyesi’nde bazı sorunlar tespit edilmiştir. Çevre temizlik vergisi mükellefi olan işyerlerinin emlak ve ilan/reklam vergisi mükellefi olmadığına rastlanmıştır. Bu durumun emlak vergisi kaybına neden olduğu anlaşılmıştır.
1319 Sayılı Emlak Vergisi Kanunu’nun 2’nci maddesi ve 2464 Sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun “Çevre temizlik vergisi” başlıklı 44’üncü maddesinde açıkça belirtilmiştir […]

Çevre Temizlik Vergisi Hesabına Esas Unsurların Belediye Verilerinde Yer Almaması Nedeni ile Vergi Tahakkukunun Yapılamaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye tarafından çevre temizlik vergisi hesabına esas unsurlar olan “bina grup” ve “derecesi” verileri olmayan 1.766 adet kayıt bulunduğu tespit edilmiştir. Bu kayıtların bir kısmı boş binalardan, tamamı da böyle olmayacağı değerlendirilmiştir. Yapılan örnekleme sonucunda faaliyette olan 14 adet işyerinden 8 adedinin boş olduğu görülmüştür. Belediye tarafından çevre temizlik vergisi vermeyenlerin yerinde kontrolüne yönelik […]

Gelir Kalemlerinden Bazılarının Tahakkuk Tahsilat Oranlarının Düşük Seviyede Gerçekleşmesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediye tarafından tahakkuku yapılan bazı gelir kalemlerinin tahsilat oranlarının düşük olduğu görülmüştür. 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri gereği alacakların ödenmemesi durumunda ihbarname ve ödeme emri düzenlenmesi, haciz işlemlerine başlanılması gibi işlemlerin yapılması necessáriodir. Ancak bu durum Belediye tarafından uygulanmamıştır. Bu nedenle Belediyenin öz gelirlerine ilişkin tahsilat oranlarını arttırmaması öz gelirlerinde […]

İhtiyaçların Karşılanmasında İhale Usulleri Yerine Doğrudan Teminin Yaygın Olarak Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin gerçekleştirilmesinde 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümleriyle öngörülen temel ihale usullerinin yerine doğrudan teminin yaygın olarak kullanıldığı görülmektedir. Bu durum Sayıştay Denetim Raporlarında bulgu olarak yer almıştır.
4734 sayılı Kanun’da açık ihale usulü ve belli istekliler arasında ihale usulünün temel usuller olduğu, diğer ihale usullerinin Kanun’da belirtilen […]

Parasal Limitler Dâhilinde Yapılan Mal Alımları ve Yapım İşlerinde, Bütçeye Konulan Ödeneğin %10’unun Kamu İhale Kurulunun Uygun Görüşü Alınmadan Aşılması (Sayıştay)

ÖZET: Bulgu, kamu ihale kurulu kurallarına uygun olarak değil, parasal limitler dâhilinde mal alımları ve yapım işlerinde bütçeye konulan ödeneklerin %10’unun aşılmasıdır. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21’inci maddesinin (f) bendi ve 22’nci maddesinin (d) bendinde belirtilen parasal limitler dâhilinde yapılan mal alımlarına ilişkin harcamaların yıllık toplamının, 2022 yılı bütçesine bu amaçla konulan ödeneklerinin %10’unu […]

Tekstil Atıklarını Toplama ve Taşıma İşinin İhalesiz Olarak Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin yetki ve sorumluluk alanındaki tekstil atıkları toplama ve taşıma hizmetlerinin ihalesiz olarak yaptırılması soruşturulması gereken bir konudur. Sözleşmede yüklenici firmanın Belediye tarafından yönlendirilen adres, lokasyon ve atık giysi işi kumbaralarından toplanan ürünler karşılığı yıllık 700.000,00 TL bedel ödeyeceği hüküm altına alınmıştır. İhalesiz yapılan bu hizmetin, gelir getirici faaliyetler olmasına rağmen, ihale mevzuatına uygun […]

Belediye Mülkiyetindeki Bazı Taşınmazların Pazarlık Usulü ile Kiraya Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediye mülkiyetindeki bazı taşınmazlar 2886 sayılı Kanun’un 51’inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendine göre pazarlık usulü ile kiraya verilmiştir. Ancak bu durum hukuksal olarak geçersizdir çünkü söz konusu taşınmazlar Hazine adına kayıtlı olup Devletin özel mülkiyetindeki taşınmazlardır.
Anayasa Mahkemesi’nin 21.10.2008 tarih ve E:2007/4476, K: 2008/6874 sayılı Kararı’na göre Belediyenin mülkiyetindeki taşınmazlar “devletin özel mülkü” ve […]

Yapı Kullanım İzin Belgesi Olmayan Belediye Taşınmazlarının Olması (Sayıştay)

ÖZET: Karşıyaka Belediyesinin mülkiyetinde ve/veya kullanımında olan iki adet taşınmazın yapının İmar Kanunu ve ilgili İmar yönetmeliklerine uygun olarak inşa edip, nihayetinde yapı kullanım belgesi alması gerekmektedir. Yapı kullanma izni belgesinin yasal dayanağını 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 30 ve 31’inci maddeleri ile Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği’nin 64 ve 65’inci maddeleri oluşturur. Bu nedenle, yapının […]

Kaçak Yapı ile Mücadelede İmar Mevzuatında Yer Alan Yaptırımların Etkin Bir Şekilde Uygulanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kaçak yapı ile mücadele ve sağlıklı kentleşme konusunda 3194 sayılı İmar Kanunu ile belediyelere önemli görev ve sorumluluklar yüklenmiştir. Belediyeler, kamuoyunda “kaçak yapı” olarak bilinen İmar Kanununa aykırı inşa edilmiş yapılaşma ile mücadele edebilmek için gerekli yaptırım gücüne sahip kamu tüzel kişileridir. Belediye Encümenince haklarında yıkım kararı alınan 3.572 taşınmazın sadece 115’i yıkılmış ve […]

Belediye Tarafından Kiraya Verilen Taşınmazların Kullanım Alanlarının ve Şekillerinin Şartnameye Aykırı Olarak Değiştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Karşıyaka Belediyesi Encümeninin 16.02.2021 tarihli kararları ile kiraya verilen taşınmazların kullanım alanları ve şekillerinin şartnameye aykırı olarak değiştirildiği tespit edilmiştir. Belediye yetkilileri ile yerinde yapılan denetim sonucunda, kiracı tarafından ruhsat ekinde yer alan mimari projeye aykırı olarak yapılmış olan işlemler belirlenmiştir. Kiracının kullanım alanını 103,4 m2’ye çıkararak kullanmaya devam ettiği ve 25,6 m2 boyutlarındaki […]

Ulusal Bayram Günlerinde Faaliyet Gösteren İşyerlerinden Tatil Günlerinde Çalışma Ruhsatı Harcı Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Büyükşehir İlçe Belediyesi, ulusal bayram günlerinde faaliyet gösteren işyerlerinden tatil günlerinde çalışma ruhsatı harcını alınmaması nedeniyle gelir kaybına neden olduğunu göstermiştir. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun 58’inci maddesinde, ulusal bayram günlerinde çalışmaları belediyelerce izne bağlı işyerlerine ruhsat verilmesi halinde Tatil Günlerinde Çalışma Ruhsatı Harcı harçının uygulanacağı ifade edilmiştir.
Anayasa’da […]

Temsil, Ağırlama ve Tören Bütçesinin Başkanlık Makamı Dışındaki Birimler Tarafından Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye Başkanının yetkisinde olan Temsil, Ağırlama ve Tören giderlerinin, başkanlık makamı dışında diğer harcama birimleri tarafından da kullanıldığı tespit edilmiştir. Belediye Kanunu’nun 60’ıncı maddesinde bu tür giderlerin belediyenin giderleri arasında sayıldığı ve yetki devri yapıldığında yöneticilik sıfatı bulunan görevlilere devredebileceği belirtilmiştir. Ancak, temsil ve ağırlama giderlerinin bütçesinden ayrılan ödeneğin münhasıran belediye başkanının kullanımına tabi […]

Taşınmaz Tahsislerinde Süre Sınırına Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyelerin kendilerine ait taşınmazları, aslî görev ve hizmetlerinde kullanılmak üzere bedelli veya bedelsiz olarak mahallî idareler ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis etmeleri halinde, en uzun tahsis süresi 25 yıldır. Ancak kurum tarafından yapılan taşınmaz tahsisi bazılarının bu süreye uyulmadan hizmet süresi boyunca tahsis edildiği tespit edilmiştir. Belediye meclisinin kararıyla yapılan anlaşmalara uygun […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Katkı Payının İlgili İdareye Zamanında Gönderilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir İlçe Belediyesi’nin taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına ait katkı payı tutarlarını ilgili idareye zamanında göndermemesi nedeniyle yapılan denetim sonucunda, tahsil edilen katkı paylarının süresi içerisinde aktarılmaması halinde gecikme cezası uygulanacağı ve bu tutarlardan belediye başkanı ve hesap işleri müdürünün birlikte sorumlu olduğu anlaşılmıştır. Yapılandırma Kanun’u uygulanarak bu tutarların yapılandırılması ve daha sonra çıkarılan Yapılandırma […]