Banka Hesabından Yapılması Gereken Ödemelerin Doğrudan Kasadan Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Banka hesabından yapılması gereken ödemelerin doğrudan kasadan yapıldığına dair bulguya ulaşılmıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 50’nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde, kasadan yapılacak ödemeler ve düzenlenecek belgeler belirtilmiştir. Bu kapsamda, muhtarlık ve derneklere fatura ödemeleri için doğrudan kasadan ödeme yapılabilmesi, ancak yönetmelikte belirtilen istisnalar dışında kalan ödemelerin bankadan yapılmasının mevzuata uygun olacağı […]

Yevmiye Defteri Kayıt Düzenine Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin 2022 yılı yevmiye defterinde boş yevmiye kayıtlarının bulunduğu ve geriye dönük kayıdların yapıldığı tespit edilmiştir. Bu durum, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin “Yevmiye sistemi, muhasebeleştirme belgeleri ve açılış kayıtları” başlıklı 43’üncü maddesine aykırılık teşkil etmektedir. Maddede işlemlerin yevmiye tarih ve numara sırasına göre ve maddeler halinde yevmiye defterine günlük olarak kaydedileceği ve […]

Bütçe Emanetleri Hesabında Kayıtlı Tutarların Mevzuatta Belirtilen Sıraya Göre Ödenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin muhasebe kayıtlarının incelenmesinde, nakit yetersizliğinden dolayı 320-Bütçe Emanetleri Hesabına kaydedilen bütçe giderlerinin ilgililere ödenmesi aşamasında, mevzuatta belirtilen öncelik sırasına uyulmadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Ödenemeyen giderler ve bütçeleştirilmiş borçlar” başlıklı 34’üncü maddesinde, kamu idarelerinin nakit mevcudunun tüm ödemeleri karşılayamaması halinde giderlerin, muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre ödeneceği belirtilmiştir. […]

Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunması İçin Tahsil Edilen Katkı Paylarının İlgili İdareye Zamanında Gönderilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Karşıyaka Belediyesi’nin emlak vergisi tahsil ettirdiği kültür varlıklarının korunması için kesilen %10’luk katkı payı tutarının İzmir Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına aktarılmaması nedeniyle 2022 yılında gecikme zammı ödendiği görüldü. Bu durum, 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun ilgili maddesindeki hükümler gereğince ortaya çıktı. Kanun’un ilgili maddesinde, belediyelerin tahsil ettikleri emlak vergisinin %10’u […]

Amacı Dışında Kullanılan Gecekondu Fonu Payının İlgili Hesaba İade Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin amaç dışı kullandığı gecekondu fonu payının ilgili hesaba iade edilmemesi, 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporunda bir bulgu olarak yer almıştır. Belediye tarafından yapılan incelemede, 1.206.624,33 TL tutarındaki payın, 775 sayılı Kanun’un 13’üncü maddesinde belirtilen yerlere harcaması gerekirken, cari harcamalarını karşılamak amacıyla kullandığı ve fondan kullanılan söz konusu tutarların halen fon hesabına iadelerinin yapılmadığı […]

Otopark Bedellerinin Takip ve Tahsilatının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir ilçe belediyelerine verilmiş olan bölge otoparkı yapma görevinin yerine getirilmeden, tahsil edilecek bedeller için otopark hesabının açılmadığı ve büyükşehir belediyesi tarafından doğrudan tahsil edildiği tespit edilmiştir. Bu durum 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporu’nda da bulgu olarak yer almıştır. Otopark Yönetmeliği gereği, yapı ruhsatı verilirken otopark ihtiyacını kendi parselinden karşılamayan yapılara ilişkin bedellerin tahsil […]

Mahkeme Kararı Üzerine Ödenen Tutarların Davalı Şirketlere Rücu Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre Belediyenin bazı tediyeler ile kıdem tazminatları alacaklarına ilişkin olarak Kent A.Ş. ve Karşıyaka Personel A.Ş. ile birlikte davalı olduğu mahkeme kararlarında davacılara ödenecek tutarların müştereken ve müteselsilen davalılardan alınarak davacılara verilmesi yönünde hüküm bulunmasına rağmen tamamı Belediyeden ödenen tutarlardan diğer davalının payı olan kısımlar için rücu işlemlerinin yapılmadığı tespit edilmiştir. […]

Belediye Bütçesinden Ödenen İdari Para Cezalarında İlgililere Rücu İşlemlerinin Başlatılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda bulgu konusu edilen idari para cezaları konusunda bir sorununun varlığı tespit edilmiştir. Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından 5510 sayılı Kanun’un 102’nci maddesi gereği tahakkuk ettirilen idari para cezalarının Belediye bütçesinden ödendiği ve bu ödeme işlemi sonrasında gecikmeye sebebiyet verenler hakkında rücu işlemine başlanmadığı görülmüştür. Bu durum, 657 sayılı Devlet Memurları […]

Sosyal Denge Sözleşmesine Konusu Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Sosyal denge sözleşmelerinde yalnızca sosyal denge tazminatı tutarına ilişkin düzenlemelere yer verilmesi gerekmekte iken Belediye ile yetkili sendika arasında imzalanan sözleşme metninde işverenin çalıştıkları işyeri ve muayene edildikleri hastane arasındaki vasıta tahsisi, 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü’nde kadın çalışanların ücretli izinli sayılması, engellilere yönelik faaliyet gösteren konfederasyon, bağlı federasyon ve derneklerin kamu görevlisi […]

Sivil Toplum Kuruluşlarına Kiralanan Yerlere İlişkin Tahsil Edilen Katılım Payının Düşük Olması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin Sancar Maruflu Sivil Toplum Yerleşkesi’nde yer alan ofis alanları, posta kutuları, toplantı odaları ve konferans salonlarının; yapılan sözleşme ile bölgede faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarının kullanımına sunulduğu görülmüştür. Ancak bu alanlara ilişkin belirlenen ortak giderlere katılım payının gerçek gider durumunu yansıtmadığı tespit edilmiştir. Sancar Maruflu Sivil Toplum Yerleşkesi Yönergesi’nin ilgili maddesinde de ifade […]

Pazar Yerlerindeki Bazı Alanların Hatalı Tahsis Edilmesi ve Üreticilere Ayrılması Gereken Asgari Alan Şartına Uyulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Karşıyaka Belediyesi’ne bağlı pazar yerlerinde bazı alanların mevzuata aykırı şekilde tahsis edildiği ve üreticilere ayrılması gereken %20’lik asgari alan şartının yeterince dikkate alınmadığı tespit edilmiştir. Yönetmelik’in 13’üncü maddesi gereğince, tahsis işleminin belediyece en az bir yerel gazetede ilan edilmek, en az yedi iş günü belediye ilan panosunda asılı kalmak ve belediyenin resmi internet sayfasında […]

Belediye Tarafından Verilen Kreş Hizmetinin Kuruluş ve İşleyişini Belirleyen Genel ve Kurum İçi Bir Düzenleme Olmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyeler tarafından verilen kreş hizmetlerinin kuruluş ve işleyişini belirleyen genel ve kurum içi bir düzenleme bulunmuyor. Ancak Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği okul öncesi eğitim kurumu açabilme görevinden farklı olarak, gerçek kişiler ve özel hukuk tüzel kişilerine ait özel kreş ve gündüz bakımevlerinin kuruluş ve işleyişine ilişkin esasların belirlendiği yönetmelikler var. Bu nedenle Belediyelere ait […]

Belediye Öğrenci Konukevlerinin Kurum Açma İzni ve Ruhsatı Olmadan Faaliyet Göstermesi ve Mevzuatta Belirlenen Şartları Taşımaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin yükseköğrenim öğrenci konukevlerinin kurum açma izni ve işyeri açma ruhsatının olmadığı ve mevzuatta belirlenen şartları taşımadan faaliyet gösterdiği tespit edilmiştir. 5393 sayılı Belediye Kanunu ve Yükseköğrenim Özel Barınma Hizmetleri Yönetmeliği’ne göre, yükseköğrenim öğrencilerine barınma hizmeti sunabilmek için kurum açma izni ve işyeri açma ruhsatının alınması gerekmektedir. Yapılan incelemede, Karşıyaka Belediyesi tarafından işletilen 23 […]

İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı Olmayan İşyerlerinin Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin yetkileri ve imtiyazları çerçevesinde işyeri açma ve çalışma ruhsatı olmayan işyerlerinin bulunduğunun tespit edilmesi, 5393 sayılı Belediye Kanunu’na göre belediyelerin yetkili olduğu ifade edilmiştir. 3572 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun’un 3’üncü maddesinin (b) bendinde de aynı hususa yer verilmiştir. Belediyeden ve vergi dairelerinden alınan verilere göre, çok sayıda işletmenin ruhsatsız […]

Kamu İdaresinden Ruhsat Alma Zorunluluğu Bulunmayan İşyerlerine Çevre Temizlik Vergisi Tahakkukunun Yapılmaması ve Emlak Vergisi Tahakkukunun Eksik Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyeden ruhsat alma zorunluluğu bulunmayan işyerlerine Çevre Temizlik Vergisi tahakkukunun yapılmaması ve Emlak Vergisi tahakkukunun mesken üzerinden yapılması tespit edilmiştir. İlgili Kanun hükümlerinden muaf oldukları için Belediyeden ruhsat alma zorunluluğu bulunmayan işyerlerinin, iş yeri açma ve çalışma ruhsatı alma zorunluluğu bulunmuyor. Bu nedenle Çevre Temizlik Vergisi mükellefiyeti oluşturulmamaktadır. Yapılan incelemede, 2022 yılı içerisinde 2.273 […]