Mali Hükümler İçeren Yönetmelik Hakkında Sayıştay İstişari Görüşünün Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından hazırlanan Taşınmazların İdaresi Hakkında Yönetmelik’in Sayıştay istişari görüşü alınmadan uygulanması konusu ele alındı. Mevlut Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik’in 6 ncı maddesine göre taslaklar hakkında görüş alınması zorunludur. Söz konusu yönetmelikte, Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerince Sayıştayın denetim alanına giren mali konularda düzenlenecek yönetmelik ve […]

Mevzuatta Belirtilen Sınırı Aşan Taahhüt Evrakı ve Sözleşme Tasarılarının Ön Mali Kontrole Tabi Tutulmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye tarafından yapılan mal, hizmet ve yapım işi ihalelerine ilişkin taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarının ön mali kontrole tabi tutulmaması tespit edilmiştir. Mevzuatın emredici hükümlerine uygun olarak mali işlemlerin kontrolü için taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarının, mal ve hizmet alımları için 1 milyon TL, yapım işleri için 3 milyon TL’den fazla olanların ön mali […]

Performans Kriterleri Belirlenmeden Kurum Personeline İkramiye Ödenmesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede personele ilişkin performans kriterleri belirlenmemiş olmasına rağmen, ikramiye ödemelerinin yapıldığı görülmüştür. 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 38 ve 18 inci maddelerine göre Belediye Başkanı’nın performance ölçütlerini hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek ile ilgili raporları meclise sunmak görevleri mevcuttur. Yapılan incelemeler sonucunda performans kriterleri belirlenmediği, başarı ölçümüne dayalı olarak verilmesi gereken ikramiyenin ise performans kriterleri belirlenmeden […]

Sosyal Denge Sözleşmesine Sözleşme Aidatı Kesintisine İlişkin Hüküm Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye ile yetkili sendika arasında yapılan sosyal denge sözleşmesinde, kamu görevlilerinin sözleşmeden faydalanabilmesi için sözleşme aidatı alınmasına yönelik bir şarta yer verilmemesi ve sözleşme aidatı kesintisi yapılmaması gerekmektedir.
4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun 32 nci maddesinde sosyal denge tazminatının ödenmesine ilişkin olarak, sendika üyelerinden veya sendika üyesi olmayan kamu görevlilerinden dayanışma […]

Muhasebeleştirme İşlemlerinde Yevmiye Defterinde Kesirli Yevmiye Numara Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir İlçe Belediyesi’nin mali işlemlerinde muhasebeleştirme sırasında kesirli yevmiye numaralarının kullanılması tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 43 ve 44 üncü maddelerinde yevmiye sisteminin ayrıntılı açıklamaları yapılmıştır. Mevzuat hükümlerine göre, her bir işleme ayrı bir tek yevmiye numarası verilmeli ve kesirli hale getirilerek kullanılmamalıdır. Muhasebe sisteminin hatalı kurgulanmış veya elle müdahaleye açık […]

Sosyal Denge Sözleşmesine Mevzuatında Belirtilenin Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Körfez Belediyesi ile BEM-BİR-SEN arasında imzalanan sosyal denge tazminatı sözleşmesinin mevzuata aykırı olarak sosyal haklar ve eğitim gibi konularda düzenlemelere yer verildiği görülmüştür. 4688 sayılı Kanun hükmünde, sadece ödenecek olan sosyal denge tazminat tutarını kanuni sınırlar içinde tespit etmek üzere yetkilendirilmiştir. Sosyal denge sözleşmelerinde toplu sözleşme gibi düşünülerek, yetkilendirilen husus dışında başkaca hükümler koymak […]

İşçilerin Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede çalışan işçilerin yıllık ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı ve bu nedenle birikmiş yıllık izin sürelerinin bulunduğu görülmüştür. Anayasal bir hak olan yıllık iznin kullandırılmaması durumunda idareler, 4857 sayılı İş Kanunu’nun 103’üncü maddesi gereğince idari para cezası ile karşı karşıya kalabilmektedir. İdare tarafından istihdam edilen işçi statüsündeki personelden 100 günden fazla izin hakkı […]

Sözleşmeli Personelin Kadro Unvanlarına İlişkin Görevler Dışında Çalıştırılması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede görevli sözleşmeli personellerin sözleşmelerinde belirtilen kadro unvanlarına ilişkin görevlerde çalıştırılmayıp kadro unvanlarıyla ilgili olmayan görevlerde çalıştırıldıkları görülmüştür. Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar’ın 4 ve 6 ncı maddeleri gereği sözleşmeli personelin, sözleşmelerinde belirtilen görev yeri dışında ve başka bir işte çalıştırılamayacağı belirtilmiştir. İdarenin sözleşmeli personel olarak çalışan personellerinin farklı görevlerde çalışmalarının mevzuata aykırı olduğu […]

Temsil, Ağırlama ve Tören Bütçesinin Başkanlık Makamı Dışındaki Birimler Tarafından Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye bütçesinden yapılan Temsil, Ağırlama ve Tören giderlerinin yanlış kullanımına dair bir bulgu tespit edilmiştir. Belediye Başkanının yetkisinde olan bu giderler, başkanlık makamı dışında diğer harcama birimlerince de kullanıldığı ortaya konmuştur. Belediye Kanunu’nun 60’ıncı maddesinde temsil, tören, ağırlama ve tanıtım giderlerinin belediye giderleri arasında sayılmıştır. Ancak, yetki devri yapılan başka bir harcama yetkilisine ait […]

Kurum Tarafından Sunulan Çeşitli Hizmetlerde Bazı Kişi ve Kurumlara İndirim Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: 4736 sayılı Kanun ile kamu hizmetlerinden faydalanmada diğer kişi ve kurumlardan daha avantajlı olmasının önüne geçilmiştir. Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasında, belediye ve bağlı kuruluşlarının da içinde bulunduğu kamu kurum ve kuruluşlarınca üretilen mal ve hizmet bedellerinde herhangi bir kişi veya kurum lehine indirimli veya ücretsiz tarife uygulanamayacağı belirtilmiştir. Ancak, birçok Bakanlar Kurulu […]

Ulusal Bayram Günlerinde Faaliyet Gösteren İşyerlerinden Tatil Günlerinde Çalışma Ruhsatı Harcı Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye tarafından ulusal bayram günlerinde faaliyet gösteren işyerlerinden Tatil Günlerinde Çalışma Ruhsatı Harcı alınamaması tespit edilmiştir. 7033 sayılı Kanun ile Hafta Tatili Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmış ve Ulusal Bayramlar Hakkında Kanun’un 1 inci maddesiyle ulusal bayram günlerinde çalışma ruhsatına tabi olunması düzenlenmiştir. Ulusal Bayramlar Hakkında Kanun’un 1 inci maddesine göre, 29 Ekim günü Ulusal […]

İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı ile İlgili Mevzuata Aykırı Hususların Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye sınırları içerisinde bazı işletmeler ile mülkiyeti belediyeye ait kiralanan işletmelerin işyeri açma ve çalışma ruhsatı olmadan faaliyette bulundukları tespit edilmiştir. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik’in “İşyeri açılması” başlıklı 6 ncı maddesinde yetkili idarelerden usulüne uygun olarak işyeri açma ve çalışma ruhsatı alınmadan işyeri açılamayacağı ve çalıştırılamayacağı belirtilmiştir. Belediye Gelirleri Kanunu’nun “İşyeri […]

İş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatı Belediye Tarafından Verilmeyen Bazı İşletmelere Çevre Temizlik Vergisi Mükellefiyeti Tesis Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir ilçe belediyelerinde iş yeri açma ve çalışma ruhsatı verilmediği için bazı işletmelere çevre temizlik vergisi mükellefiyeti tesis edilmemişidir. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’ndaki hükümler gereğince, su tüketim miktarı esas alınmak suretiyle hesaplanan çevre temizlik vergisinin tahakkuk etmiş sayılacağı ve bu verginin belediyelerce tahsil edileceği belirtilmiştir. İş yeri açma ve çalışma ruhsatı Belediye tarafından […]

İndirimli Emlak Vergisinden Yararlananlarla İlgili Gerekli İncelemelerin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İndirimli Emlak Vergisinden Yararlanan Mükelleflerle İlgili Gerekli İncelemelerin Yapılmaması nedeniyle hak etmeyen bazı mükelleflerin bu indirimden yararlanmalarına ilişkin bulgu görülmüştür. Bu kişiler arasında hiçbir geliri olmayanlar ile gelirleri münhasıran sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret olanlar bulunmaktadır. 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu’na göre, bu mükellefler için indirimli emlak vergisinden yararlanabilmek için ilgili belediyeye bildirimde […]

Çevre Temizlik Vergisine Ait Gecikme Zammının Yüzde Yirmisinin Büyükşehir Belediyesine Aktarılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından tahsil edilen çevre temizlik vergisine ait gecikme zammının %20 si Büyükşehir Belediyesine aktarılmadığı tespit edilmiştir. Mevzuat uyarınca ilçe belediyelerinin, iş yeri ve diğer şekillerde kullanılan binalardan tahsil ettikleri çevre temizlik vergisi ve gecikme zammı toplamının yüzde yirmisini, bir bildirim ile ertesi ayın yirminci günü akşamına kadar büyükşehir belediyesine bildirmeleri ve aynı süre […]