29 Temmuz 2020 ÇARŞAMBA | Resmî Gazete | Sayı : 31200 |
YÖNETMELİK | ||
İçişleri Bakanlığından: AFET VE ACİL
DURUM YÖNETİMİ BAŞKANLIĞI AFET VE ACİL DURUMLARA İLİŞKİN HİZMET STANDARTLARI VE AKREDİTASYON ESASLARININ BELİRLENMESİ HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye
Afet Müdahale Planına göre afet ve acil durumlarda sunulacak hizmet
alanlarında faaliyet göstermek isteyen, sivil toplum kuruluşları, özel
kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü kişilerin akredite edilmesi; akredite edilenlerle
çalışma grupları arasında koordinasyonun sağlanması, sunulacak hizmetin
standartlarının belirlenmesi, kalitesinin artırılması ve kalitenin
sürekliliğinin korunması için uygulanacak akreditasyonun usul ve esaslarını
belirlemektir. Kapsam MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Türkiye Afet
Müdahale Planı kapsamında faaliyet göstermek isteyen sivil toplum
kuruluşları, özel kuruluşları ve AFAD gönüllüsü kişiler ile uygulanacak
akreditasyonun usul ve esaslarını kapsar. Dayanak MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 7126 sayılı
Sivil Savunma Kanununun Ek 8 inci maddesi ile 15/7/2018 tarihli ve 30479
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili,
İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (e)
bendinin (4) numaralı alt bendine, 52 nci maddesinin ikinci fıkrasının (e)
bendine ve 26/8/2013 tarihli ve 2013/5703 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla
yürürlüğe konulan Afet ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliğine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Acil durum: Toplumun tamamının veya belli
kesimlerinin normal hayat ve faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan
ve acil müdahaleyi gerektiren olayları ve bu olayların oluşturduğu kriz
halini, b) AFAD: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığını, c) AFAD Akreditasyon Sistemi: Kamu uyumunun
sağlanması ve Başkanlığın koordinasyonunda faaliyet gösterebilmeleri için
kuruluşlar ile AFAD gönüllüsü kişilere uygunluk belgesi verilmesi amacıyla
oluşturulan akreditasyon sistemini, ç) AFAD gönüllüsü kişi: Tamamıyla kendi isteği
doğrultusunda, dayanışma ve yardımlaşma amacıyla kişisel çıkar
gözetmeksizin hiçbir maddi beklentisi olmadan sadece topluma faydalı olmak
arzusuyla fiziksel gücünü, zamanını, bilgi birikimini, yeteneğini ve
deneyimini kullanarak afet ve acil durum öncesinde, sırasında ve sonrasında
toplum hizmeti çalışmalarına katkı sağlayan fiil ehliyetine sahip kişileri,
d) Afet: Toplumun tamamı veya belli kesimleri için
fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı ve insan
faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan doğal, teknolojik veya insan
kaynaklı olayları, e) Akreditasyon: Başkanlığın koordinasyonunda
çalışabilmesi için sivil toplum kuruluşları, özel kuruluşlar ile AFAD
gönüllüsü kişilere uygunluk belgesi verilmesini, f) Akreditasyon alanları: Türkiye Afet Müdahale
Planına göre afet ve acil durumlarda sunulacak hizmet alanları ile ihtiyaç
halinde TAMP kapsamı dışında belirlenecek hizmet alanlarını, g) Akreditasyon belgesi: Başkanlığın
koordinasyonunda faaliyet gösterebilmeleri için kuruluşlar ile AFAD
gönüllüsü kişilere bu sistemde belirlenmiş olan standartlara uymaları ve
Akreditasyona Dayalı İşbirliği Sözleşmesini imzalamaları koşuluyla verilen
ve akreditasyonun sınıfı, kapsamı, tarihi ve süresiyle, akredite edilene
ait bilgilerin yer aldığı ve geçerlilik süresi belli olan resmi onaylı
uygunluk belgesini, ğ) Akreditasyon etiketi: Akredite edilen
kuruluşların ve AFAD gönüllüsü kişilerin akreditasyon durumunu belirtmek
için kullanılan, şekli ve kullanım şartları AFAD tarafından belirlenen
işareti, h) Akreditasyon Kurulu: Başkan Başkanlığında,
ilgili daire başkanları ve 1.Hukuk Müşavirinden oluşan, akreditasyon
sistemine yön veren standartlar, politikalar ve prosedürler ortaya koyan
kurulu, ı) Ana çözüm ortağı: TAMP kapsamında görevli
çalışma grubunun yürüteceği hizmetlere ilişkin koordinasyondan sorumlu olan
bakanlık, kurum ve kuruluşları, i) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını, j) Başkan: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanını, k) Başkanlık: Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığını, l) Başkan yardımcısı: Daire başkanlığının bağlı
bulunduğu Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı başkan yardımcısını, m) Çalışma grubu: TAMP kapsamında afet ve acil
durumlarda, ana ve destek çözüm ortaklarının yürüttükleri hizmetlerin
niteliğine göre oluşturulan hizmet gruplarını, n) Çevrimiçi Akreditasyon Platformu: Başvuru
sahiplerine sağlanacak akreditasyon için gerekli başvuru formlarının,
başvuru sahiplerine ait bilgilerin, standartların, inceleme raporlarının,
akreditasyon inceleme görevlilerinin yer aldığı, web tabanlı yazılımı, o) Daire Başkanı: Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığı Planlama ve Risk Azaltma Dairesi Başkanını, ö) Daire Başkanlığı: Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığı Planlama ve Risk Azaltma Dairesi Başkanlığını, p) Denklik: Akreditasyon Sisteminde belirtilen
standartlara uyan, geçerli yerel, ulusal veya uluslararası bir belgeye
sahip kişilerin ve kuruluşların varsa ekip ya da ekiplerine ilişkin
akreditasyon başvuru sürecinin, bu belgeler göz önünde bulundurularak
yürütülmesini, r) Destek çözüm ortağı: TAMP kapsamındaki çalışma
gruplarında ana çözüm ortağı olarak görev alan bakanlık, kurum ve
kuruluşların çalışmalarında destek olarak görev alan paydaşları, s) Ekip: Başvuru sahibi kuruluşlar bünyesinde afet
ve acil durum alanlarından herhangi birinde faaliyet göstermek için
kurulmuş olan, faaliyet alanına göre kurgulanan ve üyelerden oluşan, AFAD
Akreditasyon Sistemine entegre yapıyı, ş) Faaliyet: TAMP kapsamındaki çalışma gruplarının
sorumluluğunda yürütülen hizmetlerin çeşitli bölümlerini, t) Hizmet: TAMP kapsamındaki çalışma gruplarının
sorumluluğunda olan görevleri ve işleri, u) İl müdürlüğü: İl afet ve acil durum
müdürlüklerini, ü) İlk İnceleme: Akreditasyona başvuru sonrasında
gerçekleştirilen doküman incelemesi ve kontrolünü, v) İnceleme: İlk inceleme işleminin uygunluğu
sonrasında başvuranlara yönelik yerinde yapılan inceleme ve gözetimi, y) İnceleme Görevlileri Havuzu: Akreditasyonun
sağlanması adına, bu Yönetmelikte belirlenen akreditasyon alanlarında
standart, mevzuat ve inceleme konularında, Akreditasyon Yönetim Birimi
Koordinasyonunda gerekli eğitimleri almış kişileri, z) İnceleme görevlisi: Akreditasyon hizmetlerinin
sağlanmasında akreditasyona ilişkin alanlarda, yerinde inceleme yapmak
üzere yetkilendirilmiş kişiyi, aa) İnceleme Komisyonu: Akreditasyon hizmetlerinin
sağlanmasında farklı görev alanlarından oluşan ve yerinde inceleme yapan
kişilerden oluşan komisyonu, bb) İnceleme Komisyonu Başkanı: Akreditasyon
hizmetlerinin sağlanmasında farklı görev alanlarından oluşan ve yerinde
inceleme yapan komisyona başkanlık eden kişiyi, cc) Kuruluşlar: Sivil toplum kuruluşları ve özel
kuruluşlar ile yabancı sivil toplum kuruluşlarını, çç) Özel kuruluş: Kurum kuruluşların yaptığı
işlerin bütünü, kamu kesimi dışında kalan iş alanı, özel girişim, özel
teşebbüs ve tüzel kişiliği, dd) Platform: Çevrimiçi Akreditasyon Platformunu, ee) Sivil toplum kuruluşu (STK): Toplumdaki çeşitli
sorunları bağımsız olarak ele alıp kamuoyunu bilgilendirme ve aydınlatma
görevi yapan, öneriler sunan ve Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve ilgili
diğer mevzuata uygun şekilde kurulmuş ve faaliyet gösteren onaylanmış her
türlü dernek, vakıf, platform ve birlik ile sivil toplum kuruluşunu, ff) Standart: Kuruluşlar ile AFAD gönüllüsü
kişilerin afet ve acil durumlarda yürütecekleri hizmetler ve faaliyet
alanlarına ilişkin, Başkanlık tarafından veya Başkanlık koordinasyonunda
ilgili çalışma gruplarıyla birlikte gerçekleştirilen çalışmalarla
belirlenen eğitim, envanter, kaynak, kabiliyet ve benzeri olarak
belirlenmiş yeterlilik ve ihtiyaç kriterlerini, gg) Sistem: AFAD Akreditasyon Sistemini, ğğ) Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP): Afet ve
acil durumlara ilişkin müdahale çalışmalarında görev alacak çalışma
grupları ve koordinasyon birimlerine ait rolleri ve sorumlulukları
tanımlayan, afet öncesi, sırası ve sonrasındaki müdahale planlamasının temel
prensiplerini belirleyen planı, hh) Yabancı sivil toplum kuruluşu: Merkezi yurt
dışında bulunan, kâr amacı gütmeyen ve İçişleri Bakanlığı Sivil Toplumla
İlişkiler Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye’de şube veya temsilcilik açma
veya faaliyet izni verilen sivil toplum kuruluşlarını, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Esaslar
ve Akreditasyon Alanları Uygulanacak
akreditasyonun genel esasları MADDE 5 –
(1) AFAD Akreditasyon Sistemine
katılım gönüllülük esasına dayanır. (2) Kuruluşlar ile AFAD gönüllüsü kişilerin afet ve
acil durum öncesi, sırası ve sonrasında AFAD ile koordinasyon içinde görev
alabilmeleri için bu Yönetmelik çerçevesinde akredite edilmiş ve AFAD ile
Ek-1 ve Ek-2’de yer alan Akreditasyona Dayalı İşbirliği Sözleşmesini
imzalamış olma şartları aranır. (3) Yabancı sivil toplum kuruluşlarının
akreditasyon talebi: Akreditasyon için aranan şartları taşımaları şartı
ile; İçişleri Bakanlığı Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü tarafından
Türkiye’de şube açma, temsilcilik açma veya faaliyet izni verilen STK’lar,
Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğünden, faaliyet göstermek
istedikleri akreditasyon alanı ile ilgili “İşbirliği Yapma” izni almalarını
müteakip akreditasyon başvurusunda bulunabilir. (4) Kuruluşlar afet ve acil durumlarla ilgili
faaliyet gösterdikleri alanlarda, AFAD gönüllüsü kişiler de yetkin
olduklarını belgeledikleri alanlarda akredite edilir. (5) Kuruluşların afet ve acil durumlarla ilgili
faaliyet gösterdikleri, AFAD gönüllüsü kişilerin de ikamet ettikleri
illerde akredite edilmeleri esastır. (6) Kuruluşlar birden fazla ilde faaliyet
gösteriyorsa, akreditasyon işlemleri başvuranın her bir şubesi için ayrı
ayrı uygulanır. (7) Kuruluşların genel merkezleri illerdeki
şubeleri veya temsilcilikleri adına akreditasyon başvurusunda bulunabilir,
birden fazla şubesi veya temsilciliği ile müşterek ekip oluşturabilir. (8) Kuruluşların yalnızca akredite edilen ekip veya
ekiplerinin bünyesinde yer alan üyeleri, akreditasyona esas görev ve
faaliyetlere katılabilir. (9) Kuruluşlar ile AFAD gönüllüsü kişiler
akreditasyon alanına ilişkin yeterlilikleri sağlamaları halinde birden
fazla alanda akredite edilebilir. Kuruluşların birden fazla alanda akredite
edilen her bir ekibi ile AFAD gönüllüsü kişiler afet ve acil durum
olaylarında, aynı anda yalnızca bir alanda faaliyet gösterebilirler. (10) AFAD Akreditasyon Sistemi kapsamında akredite
edilmek isteyen kuruluşlar için Türkiye’de mevzuata uygun şekilde kurulmuş
olma ve faaliyet gösterme şartları aranır. (11) AFAD’ın TAMP kapsamında ana çözüm ortağı
olduğu ulusal düzey çalışma gruplarını ilgilendiren konularda akreditasyona
başvuranların faaliyet gösterecekleri hizmet alanları, hizmetleri ve
faaliyetleri AFAD tarafından belirlenir. TAMP’da yer alan diğer çalışma
gruplarına ait akreditasyon hizmetleri ve işlemleri, AFAD’ın belirlediği
esaslar doğrultusunda ilgili çalışma grubunun ana çözüm ortağının yeterli
sayıda temsilcisinin katılımı ile yürütülür. (12) Akredite edilmek isteyenler, belirlenen
standartları, başvuru esaslarına uygun bir şekilde inceleyip doğruladıktan
sonra başvuruda bulunur. (13) Akredite edilenler, geçerli bir gerekçe
göstererek, otuz gün önceden bildirmek suretiyle akreditasyondan çekilme
hakkına sahiptir. Aksi halde en az iki yıl süre ile yeni akreditasyon
talepleri değerlendirilmez. (14) AFAD Akreditasyon Sistemi kapsamında oluşturulan,
üretilen ve alınan tüm belgeler beş yıl süreyle saklanır. Akreditasyon
alanları MADDE 6 – (1) Akreditasyon alanları; Türkiye Afet Müdahale
Planına göre afet ve acil durumlarda sunulan hizmet alanlarını ifade
etmekle birlikte, kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü kişilerin faaliyetlerine
gerek duyulabilecek hizmetlere ilişkin TAMP kapsamı dışında da yeni
akreditasyon alanları belirlenebilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Akreditasyon Sisteminin Yapısı, Görev, Yetki ve
Sorumluluklar Akreditasyon
Kurulunun yapısı, görev, yetki ve sorumlulukları MADDE 7 –
(1) Akreditasyon Kurulu; Başkan
Başkanlığında, Başkan Yardımcısı, Planlama ve Risk Azaltma Dairesi Başkanı,
Müdahale Dairesi Başkanı, Eğitim Dairesi Başkanı, Gönüllü ve Bağışçı
İlişkileri Dairesi Başkanı, 1.Hukuk Müşaviri olmak üzere yedi kişiden
oluşur. Başkan gerekli gördüğü hallerde akredite edilen kuruluşların
temsilcileri ile alanında uzman kişileri kurula davet eder. (2) Akreditasyon Kurulunun görev, yetki ve
sorumlulukları şunlardır: a) Akreditasyona esas konularda karar almak. b) Akreditasyon Sistemine yön veren standartlar,
politikalar ve prosedürlerin güncelliğini sağlamak. c) Yeni akreditasyon alanlarının açılmasına karar
vermek. ç) İtiraz ve şikâyet konularında yapılan
başvuruların kabulü halinde itiraza konu sürecin tekrar başlatılması
amacıyla Daire Başkanlığını görevlendirmek. d) Süresi devam eden bir akreditasyonu re’sen iptal
etmek. (İptal kararına karşı itiraz yolu kapalıdır.) e) İnceleme görevlilerinin görevlendirmelerini
re’sen iptal etmek. (İptal kararına karşı itiraz yolu kapalıdır.) f) Akreditasyon hizmetlerinin esasları, bileşenleri
ve Kurula gelen itiraz ve şikâyetler ve ilgili diğer hususlarda
çalışmalarda bulunmak üzere yılda en az iki defa toplanmak. g) Başkanının çağrısı üzerine toplanmak. Planlama
ve Risk Azaltma Dairesi Başkanlığının görev, yetki ve sorumlulukları MADDE 8 –
(1) Planlama ve Risk Azaltma
Dairesi Başkanlığının görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır: a) Akreditasyon Yönetim Biriminin yapısının
oluşturulmasını sağlamak. b) Akreditasyon verilecek hizmet alanlarının
belirlenmesi için gerçekleştirilecek çalışmaları yürütmek. c) Akreditasyon esasları ile akreditasyon hizmet
standartlarını belirlemek ve denetlemek suretiyle akreditasyon
hizmetlerinin yürütülmesini sağlamak. ç) İnceleme Komisyonunun oluşturulması ve
görevlendirilmesini sağlamak. d) İnceleme Görevlileri Havuzunu, akreditasyonun
genel standartlarını idari ve teknik olarak inceleyebilecek kişilerden
oluşturmak. e) Çevrimiçi Akreditasyon Platformunun kurulmasını
ve işletilmesini sağlamak. f) Akreditasyon Belgesi düzenlemek. g) Akreditasyon süreci içinde yapılan itiraz ve
şikâyet ile ilgili, sonuçlandırılamayan itiraz ve şikâyetlerin karara
bağlanması için Akreditasyon Kuruluna iletilmesini sağlamak. ğ) Akredite edilenlerin, yetersizlikleri veya
yerine getirmedikleri taahhütleri ile haklarındaki şikâyetlere istinaden
akreditasyonun askıya alınması, iptal edilmesi veya sürecin durdurulmasına
dair iş ve işlemleri yürütmek. Akreditasyon
Yönetim Biriminin yapısı, görev ve sorumlulukları MADDE 9 –
(1) Akreditasyon Yönetim Birimi;
Daire Başkanlığı koordinasyonunda, Daire Başkanının görevlendireceği
yeterli sayıda kişiden oluşur. (2) Akreditasyon Yönetim Biriminin görev ve
sorumlulukları şunlardır: a) Akreditasyon sürecinin yürütülmesini ve takibini
sağlamak. b) İnceleme Görevlileri Havuzunda yer alacak
görevlilere gerekli eğitimlerin verilmesini sağlamak. c) İnceleme Komisyonunun yapacağı denklik hali
dışındaki incelemeleri önceden İnceleme Komisyon Başkanı ve üyelerine
bildirmek. ç) Çevrimiçi Akreditasyon Platformunu işletmek. d) Akreditasyonu sağlananların yetersizlikleri veya
yerine getirmedikleri taahhütleri sonrasında akreditasyonun askıya
alınması, iptal edilmesi veya sürecin durdurulması gereken durumlarda Daire
Başkanına rapor sunmak. e) Akreditasyon Kurulunun sekretarya hizmetlerini
yürütmek. İnceleme
Görevlilerinin görev ve sorumlulukları MADDE 10
– (1) İnceleme görevlilerinin
görev ve sorumlulukları şunlardır: a) Daire Başkanlığı koordinasyonunda verilecek
eğitimlere katılmak. b) Akreditasyona uygunluk konusunda bağımsız ve
tarafsız inceleme yapmak. c) Akreditasyon talebinde bulunanların
akreditasyonuyla ilgili incelemede bulunarak, bununla ilgili standart
inceleme formlarını sisteme yüklemek. İnceleme
Komisyonunun yapısı, görev ve sorumlulukları MADDE 11
– (1) İnceleme Komisyonu; inceleme
yapmak üzere İnceleme Görevlileri Havuzunda yer alan personelden; biri
komisyon başkanı ve en az iki üye olmak üzere en fazla beş üyeden oluşur. (2) İnceleme Komisyonunun görev ve sorumlulukları
şunlardır: a) Akreditasyon talebinde bulunanların
başvurularına ilişkin incelemeleri belirlenen standartlara göre ve en geç
bir ay içerisinde gerçekleştirmek. b) Başvurulara istinaden gerçekleştirilen
incelemelere ait rapor ve formları komisyondaki bütün üyelerin imzası ile
kayıt altına almak. c) Komisyon başkanı tarafından Daire Başkanlığına
iletilmek üzere başvuru sonucunu öngörülen süre içerisinde sisteme işlemek
ve bildirmek. (3) İnceleme Komisyonunun yapısı, görev
sorumlulukları ile bu komisyonda görevlendirilecek kişilerin seçimi ve
görevlendirilmesine ilişkin işlemler Daire Başkanlığı tarafından
hazırlanacak bir rehberle belirlenir. İl afet
ve acil durum müdürlüklerinin görev ve sorumlulukları MADDE 12
– (1) Afet ve acil durum
müdürlüklerinin görev ve sorumlulukları şunlardır: a) Akreditasyon talebi kabul edilenlerden ilk
inceleme, hazırlık, inceleme, raporlama ve değerlendirme süreçlerini
başarıyla tamamlayanlar ve itiraz varsa itiraz sonucu lehte sonuçlananların
Başkanlık tarafından bildirilmesine müteakip, afet ve acil durum
hizmetleriyle ilgili akreditasyonunu yapmak ve belgelendirmek. b) AFAD Akreditasyon sisteminde yer alan süreçlere
ilişkin esasların uygulanması için gereken çalışmaların yerel düzeyde
gerçekleştirilmesini sağlamak. c) Akredite edilen kuruluşları ve AFAD gönüllüsü
kişilerin ilin Afet Müdahale Planlarına, İl Afet Müdahale Planları
kapsamında gerçekleştirilecek eğitimlere, tatbikatlara ve herhangi bir afet
ve acil durum anındaki faaliyetlere katılımının koordinasyonunu sağlamak. ç) Başvuru sahiplerinin kendi istek ve
yeterliliklerine en uygun işlevlerde akredite edilmelerine yönelik rehberlik
ve bilgi sunmak. d) Akredite edilenlerin, katılım sağladığı görev
tatbikat eğitim ve benzeri çalışmalara ait bilgileri periyodik olarak takip
eder ve Çevrimiçi Akreditasyon Platformu üzerinden bildirmek. e) Akredite edilmiş olanların Çevrimiçi
Akreditasyon Platformu üzerinden bildirdikleri değişiklikleri takip etmek. f) İtiraz ve şikâyetlerle ilgili başvuruları Daire
Başkanlığına sunmak ve sonuçlarını başvuru sahiplerine bildirmek. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Akreditasyon
Başvuru Süreci İlk
başvuru MADDE 13
– (1) Akreditasyon talebinde
bulunanların Ek-3’te yer alan ve kendilerini ilgilendiren Genel Başvuru
Ölçütlerini taşıması mecburidir. (2) Akreditasyon talebinde bulunanlar Ek-4’te
belirtilen belge-form ve benzeri dokümanları hazırlayıp Çevrimiçi
Akreditasyon Platformuna yükleyerek başvuruda bulunur. (3) Merkez ile şube yapılanması olan kuruluşların
şube başvuruları merkez tarafından hazırlanıp Platforma yüklenebileceği
gibi, şubeler de genel merkezlerinden kendi şubeleri için aldıkları Yönetim
Kurulu Karar Oluru ile başvuru sürecini başlatır. (4) Kuruluşların genel merkezleri illerdeki
şubeleri veya temsilcilikleri adına akreditasyon başvurusunda bulunabilir,
birden fazla şubesi veya temsilciliği ile müşterek ekip oluşturabilir. Bu
durumda başvuru merkezden yapılır. (5)
Ekiplerde, tek tek ekip üyelerinin tümü Ek-9 ve ekipler dışında yer alan
AFAD gönüllüsü kişiler Ek-10’da yer alan katılım beyanında bulunur. (6) Kişisel başvuru sahipleri başvurularını Ek-6 ve
Ek-10’a göre gerçekleştirir. Çevrimiçi
akreditasyon platformu MADDE 14
– (1) Akredite edilmek isteyenler
başvurularını platform üzerinden yapar. (2) Akreditasyon başvurusunda bulunanlar
başvurularının kabul, ret, askıya alma gibi işlemlerini platformdan takip
eder. (3) Sisteme kullanıcı olarak tanımlanan kuruluşlar
bünyelerinde gerçekleşen yeni üye kayıtları, üyelere ait sertifika, belge,
fiziksel donanımların artması ya da azalması gibi, AFAD gönüllüsü kişiler
ise sağlık, kısıtlılık gibi akreditasyonun devam etmesine engel teşkil
edebilecek olan değişiklikleri on beş gün içerisinde platform aracılığıyla
sisteme işler ve konumlu olduğu ildeki il müdürlüklerine bildirir. (4) İnceleme görevlileri havuzunda yer alan
kişilerden oluşan İnceleme Komisyonu, inceleme sonuçlarını platform
aracılığı ile sisteme işler. (5) Daire Başkanlığı akreditasyon talebinin
başvurusundan, belge sunulmasına kadar olan tüm süreci platform aracılığı
ile takip eder. İlk
inceleme MADDE 15
– (1) İlk inceleme işlemi platform
üzerinden yapılır. (2) İlk inceleme süreci başvurudan itibaren otuz
gün içerisinde tamamlanır. (3) İnceleme tarihi, ilk inceleme işleminin sona
ermesini takip eden on beş gün içerisinde başvuru sahibine bildirilir. (4) Başvuranın evraklarında eksik olması durumunda,
evrakların tamamlanması için başvuru sahiplerine evrakların eksik olduğuna
ilişkin bildirimin yapılmasından itibaren on beş gün ek süre verilir. (5) Kişisel başvurularda ilk incelemeden sonra
doğrudan inceleme sürecine geçilir. (6) İlk inceleme işlemine ait rapor Daire
Başkanlığınca değerlendirildikten sonra inceleme süreci başlatılır. (7) İlk inceleme sonucunda başvurusu inceleme için
uygun bulunmayan başvuru sahiplerine bu sonuç bildirilir. (8) İlk inceleme süreci olumsuz sonuçlananlar ancak
sonucun bildirilmesini takip eden altmış gün sonrasında yeni akreditasyon başvurusu
yapabilir. (9) Başvuranların başvuru kapsamında verdiği
bilgilerin doğruluğundan başvuru sahibi sorumlu olup başvuru sahiplerinin
sahte belge düzenlemeleri ve gerceğe aykırı beyanda bulunmaları durumunda
ön inceleme süreci durdurulur ve başvuru sahibi ile ilgili 26/9/2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak
üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Hazırlık MADDE 16
– (1) İlk inceleme süreci
sonucunda başvuru sonucu olumlu değerlendirilirse ön inceleme sürecinin
sona ermesinden itibaren başvuru sahibine inceleme sürecine hazırlık için
en çok altmış güne kadar bir süre verilebilir. Başvuranın isteği ve Daire
Başkanlığının uygun görmesi halinde süre kısaltılabilir. Bu süre başvuranın
hazırlık için ihtiyacı olabilecek gerçek zaman göz önünde bulundurularak
belirlenir. (2) Denklik durumunda denk kabul edilebilecek
hususlar göz önünde bulundurularak hazırlık süreci için gereken süre
belirlenir. (3) Kişisel başvurularda başvuru sahibine inceleme
sürecine hazırlık için herhangi bir süre verilmez. İnceleme MADDE 17
– (1) İlk inceleme aşamasının
olumlu sonuçlanması durumunda, başvuranların başvurdukları alanla ilgili
belirlenen standartlara uygunluğunun incelenmesi süreci aşağıdaki
aşamalardan oluşur: a) İnceleme ve değerlendirme, ilgili akreditasyon
alanlarıyla alakalı standart formlar kullanılmak suretiyle, bağımsız ve
tarafsız İnceleme Komisyonunca yapılır. b) Yapılan incelemede kuruluşlar için eğitim,
envanter, kaynak, kabiliyet ve benzeri olarak belirlenmiş yeterlilik ve
ihtiyaç kriterleri ile akreditasyon talebinde bulunulan faaliyet alanına
ait diğer gereklilikler değerlendirilir. c) Kişisel gerçekleştirilen başvurularda, başvuru
esnasında sunulmuş olan belgelerin geçerlilikleri incelenir. ç) Uygulanacak inceleme süreci yöntemi ve
kullanılacak formlar her alan için belirlenen standartlara uygun olarak
hazırlanan kılavuzlara göre belirlenir. d) İnceleme ziyaretleri üç iş gününü geçmeyecek
şekilde yapılır. Akredite edilecek alana göre bu süre farklı bölünebilir ve
üç katına kadar uzatılabilir. e) İnceleme esnasında eksiklik görülmesi durumunda
bu eksikliklerin giderilmesi için ilgililere doksan güne kadar süre
verilir. Bu süre başvurulan alana göre değişebilir. Raporlama
ve değerlendirme MADDE 18
– (1) İnceleme komisyonu yaptığı
incelemeye ait raporu on beş gün içerisinde Daire Başkanlığına sunar. (2) Daire Başkanlığı inceleme komisyonu tarafından
hazırlanan raporu değerlendirmeye alır ve on beş gün içinde başvuru
sahibine, değerlendirme raporunun sonucunu bildirir. (3) İncelemenin olumsuz sonuçlanması halinde sonuç,
başvuru sahibine yazılı bildirilir. (4) İnceleme sonucunda akredite edilmesi uygun
bulunmayanlar bir yıl içerisinde, yeni bir incelemeye tabi olmak için
tekrar başvuruda bulunabilir. Denklik
usul ve esasları MADDE 19
– (1) AFAD Akreditasyon Sisteminde
belirtilen standartlara uyan, geçerli yerel, ulusal veya uluslararası bir
belgeye sahip olan başvuru sahipleri ile varsa ekip ya da ekipleri yalnızca
o belgede belirtilen denklik kapsamında değerlendirilir. Bunun dışında
kalanlar denklik sürecine alınmaz. (2) Denklik kapsamında değerlendirilenler için ilk
inceleme süreci başvurudan itibaren on beş gün içerisinde tamamlanır. (3) İlk inceleme sonuçlarının açıklanmasından
itibaren on beş gün içerisinde inceleme gerçekleştirilir. Denklik başvurusu
sahibinin talebi üzerine bu süre otuz güne kadar uzatılabilir. (4) İnceleme Komisyonu tarafından inceleme
sonucunda düzenlenen rapor, sürecin tamamlanmasına müteakip on beş gün
içerisinde Daire Başkanlığına sunulur. (5) Daire Başkanlığı on beş gün içerisinde nihai
kararı başvuru sahibine bildirir. (6) Denklik için geçerli sayılacak belgeler AFAD’ın
ana çözüm ortağı olduğu çalışma gruplarıyla ilgili alanlarda AFAD
tarafından; AFAD’ın ana çözüm ortağı olmadığı alanlarda da AFAD ve ilgili
çalışma grubu temsilcilerince söz konusu alanın gereklerine uygun olarak
belirlenir. Belgelendirme MADDE 20
– (1) İnceleme sürecini başarıyla
tamamlayanlar üç yıl süreyle, Akreditasyon Belgesi almaya hak kazanırlar. (2) Daire Başkanlığının teklifi, Başkan
Yardımcılığının uygun görüşü sonrası Başkan tarafından imzalanan
Akreditasyon Belgesi, Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Başkanlık
koordinasyonunda gerçekleştirilecek afet ve acil durumlarla ilgili
tatbikat, eğitim, müdahale ve benzeri faaliyetler için geçerlidir. (3) Akreditasyon belgesi almaya hak kazananlar,
akredite edildikleri alanda ulusal ve uluslararası mevzuatın gerektirdiği
diğer tüm hususlara da uyulmak suretiyle, AFAD koordinasyonunda afet ve
acil durumlar ile ilgili yurt dışı görev ve faaliyetlere de ilgisine göre
katılabilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Akredite Edilenlerin Yükümlülükleri, İzleme ve Takip Süreci, Akreditasyonun
Askıya Alınması ve İptali Akredite
edilenlerin yükümlülükleri MADDE 21
– (1) Akredite edilen kuruluşlar
ve AFAD gönüllüsü kişiler akredite edildikleri faaliyet konusu ile ilgili
usul ve esaslar ile Akreditasyona Dayalı İşbirliği Sözleşmesinde belirtilen
hükümlere ve sorumluluklara uymak zorundadır. (2) Akredite edilen; a) Kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü kişiler, başvuru
sürecinde istenilen ve kişilerin yeterliliklerini gösterir belgelerle
ilgili değişiklikleri on beş gün içerisinde Çevrimiçi Akreditasyon
Platformuna işlemek suretiyle il müdürlüğüne bildirir. b) Kuruluşlar, araç-gereç ve teçhizat ile ilgili
kapasite değişikliklerini on beş gün içerisinde Çevrimiçi Akreditasyon
Platformuna işlemek suretiyle il müdürlüğüne bildirir. c) Kuruluşlar, akreditasyon sistemine dâhil edilmiş
üyelerinin akreditasyon faaliyetine uyumunu sağlar. ç) Kuruluşlar, belirlenen ekip üye yeter sayısının
minimum düzeyin altına düşmesi durumunda bunu on beş gün içerisinde
Çevrimiçi Akreditasyon Platformu üzerinden il müdürlüğüne bildirir ve
ekibini uygun kişilerle tamamlar. d) Kuruluşlar, akredite edilen personelin belge
kullanım şartlarına uymasını sağlar. e) Kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü kişiler akredite
edildiği faaliyet alanını kamuoyuna doğru yansıtır. f) Kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü bireyler; AFAD
logosunu, ismini, akreditasyon belgesini, akreditasyon etiketini ve
akreditasyon süreci ile ilgili dokümanları mevzuatta belirtilen
yükümlülüklere aykırı biçimde kötü amaçlı, hatalı veya izinsiz olacak
şekilde kullanamaz. g) AFAD gönüllüsü kişiler, sağlık, kısıtlılık ve
benzeri sonradan oluşabilecek ve akreditasyonun devamına engel durumları on
beş gün içerisinde Çevrimiçi Akreditasyon Platformuna işlemek suretiyle il
müdürlüğüne bildirir. ğ) Kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü kişiler, akredite
süreci içinde yapılan incelemelerde, dokümanlarının şartlara uygunluğunu
yitirdiğinin anlaşılması durumunda eksiklikleri zamanında giderir. h) Kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü kişiler inceleme
sırasında görülen eksiklikleri gidermesi için verilen süre içerisinde
eksiklikleri gidermek zorundadır. ı) Kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü kişiler AFAD veya
ilgili çalışma grubu tarafından afet ve acil durumlarda yapılan yardım veya
koordinasyon talebine geçerli bir mazereti olması durumu hariç, olumlu veya
olumsuz cevap vermek zorundadır. i) Kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü kişiler afet ve
acil durum hallerinde gerçekleştirilecek farklı zamanlardaki çalışmalara
dair resmi çağrılara geçerli mazeret durumları dışında, olumlu veya olumsuz
cevap vermek zorundadır. j) Kuruluşlar, göreve çağrılan ekipleri ile
birlikte akredite edilmemiş üyelerini sürece dâhil edemez. k) Kuruluşlar ve AFAD gönüllüsü kişiler,
akreditasyonun askıya alınması veya iptal edilmesi halinde akredite
edilmişlik halini gösteren akreditasyon etiketinin, benzeri materyalin
kullanımını derhal durdurur. Akreditasyon
etiketinin kullanımı MADDE 22
– (1) Akredite edilenler,
akreditasyon kapsamının belirtildiği belge ile birlikte, akreditasyon sözleşmesinde
tanımlanan akreditasyon etiketini kullanmaya hak kazanırlar. Akreditasyon
etiketini mevzuatta belirtilen yükümlülüklere aykırı biçimde kötü amaçlı,
hatalı veya izinsiz kullanamazlar. Akredite
edilenlerin izleme ve takip süreci MADDE 23
– (1) Akredite edilenlerin; afet
yönetimine katkısı, katılım sağladığı eğitim, tatbikat ve görevler izleme
ve takip sürecinde il müdürlükleri aracılığı ile performans ölçütü olarak
tanımlanır. İl müdürlükleri tarafından takip edilerek elde edilen performans
değerlendirmesi ve Daire Başkanlığının onayı ile üç yıllık akredite süresi
beş yıla çıkarılabilir. (2) Akredite edilenler, akreditasyon süresi içinde
bu maddenin birinci fıkrasında belirlenmiş ölçütlere göre Başkanlık
koordinasyonunda ilgili il müdürlüklerince izlemeye alınır. (3) Başkanlık koordinasyonunda gerçekleşen izleme
ve takip işlemlerinde karşılaşılan uygunsuzluk durumlarında, mevcut
akreditasyonla ilgili geçici süreyle askıya alma veya iptal etme işlemleri
uygulanır. Bu durumlarda akredite edilenler bilgilendirilir. (4) Akreditasyonun askıya alınmasında,
uygunsuzluğun giderilmesi için ilgililere doksan gün süre verilir. Söz
konusu uygunsuzluk giderilemez ve devam ederse akreditasyon bir yıl süre
ile askıya alınır. Bahsedilen doksan günlük süre içinde ve akreditasyonun
askıya alındığı dönemde akreditasyonu askıya alınanlar hiçbir faaliyete
katılamaz. (5) Akredite edilenler, akreditasyon süresinin
bitimine doksan gün kala akreditasyonun yenilenmesi için başvuruda
bulunabilir. (6) Akreditasyon yenileme başvurusu on beş gün
içerisinde Daire Başkanlığınca değerlendirmeye alınır ve sonuçlandırılır. (7) Akreditasyon yenileme başvurusunun
değerlendirilmesi sonucunda başvuru sahibine inceleme için bir tarih
verilir. (8) İnceleme, yenileme başvurusunun sonucunu takip
eden on beş gün içerisinde ve üç iş gününü geçmeyecek şekilde
gerçekleştirilir. İnceleme ziyaretleri en fazla üç iş gününü geçmeyecek
şekilde yapılır. Akredite edilecek alana göre bu süre farklı bölünebilir ve
üç katına kadar uzatılabilir. (9) İnceleme sonucu on beş gün içerisinde, yenileme
başvurusu yapan başvuru sahibine yazılı bildirilir. Akreditasyonun
askıya alınması MADDE 24
– (1) Akredite edilen kuruluşların
ve AFAD gönüllüsü kişilerin akreditasyonunun askıya alınma nedenleri
şunlardır: a)
Akreditasyon sistemindeki genel yükümlülüklerin yerine getirilmemesi. b)
Akreditasyon başvuru sürecinde istenilen, kişilerin yeterliliklerini
gösterir belgelerle ilgili değişikliklerin sisteme işlenmemesi. c) Araç-gereç ve teçhizat ile ilgili kapasite
değişikliklerinin sisteme işlenmemesi. ç) Akreditasyon sistemine dâhil edilmiş üyelerinin
akreditasyon konusuna dair vereceği hizmete uygun olmaması veya belirlenen
ekip üye yeter sayısının minimum düzeyin altına düşmesi. d) Akredite edilen personelin, belge kullanım
şartlarına aykırı hareket etmesi. e) Akredite edilme şartlarını karşılamada sürekli
ve ciddi bir şekilde eksiklik gösterilmesi. f) Akredite edilme işleminin kamuoyuna yanlış
yansıtılması, AFAD logosu, ismi ve akreditasyon süreci ile ilgili
dokümanların mevzuatta belirtilen yükümlülüklere aykırı biçimde ve
belirlenen kurallara aykırı kullanılması. g) Kişisel başvuruda sağlık, kısıtlılık ve
akreditasyonun devamına engel durumların bildirilmemesi. ğ) Akredite süreci içinde yapılan incelemelerde
başvuranların uygunluk şartlarını yitirdiğinin tespit edilmesi. h) İnceleme sırasında görülen eksiklikleri
gidermesi için 17 nci maddede belirtilen süre sonunda eksikliğin halen
giderilmemiş olması. ı) AFAD veya ilgili çalışma grubu tarafından yardım
veya koordinasyon talebinde bulunulmasına rağmen, geçerli bir mazereti
olmaksızın cevap verilmemesi. i) Afet ve acil durum hallerinde gerçekleştirilecek
farklı zamanlardaki çalışmalara dair resmi çağrılara iki defa üst üste
olumlu cevap verilmemesi ve durumun belgelenmesi. j) Ekipler için; ekiplerin göreve çağrıldıklarında
akredite edilmemiş üyelerini veya üçüncü kişileri faaliyetlerine dâhil
ettiklerinin anlaşılması ve bu durumun da belgelenmesi. k) Askıya alınma talebinde bulunulması. (2) Askı süresi; akreditasyonun askıya alınmasını
gerektiren hallerin tespit edilmesi halinde, Daire Başkanlığı akreditasyonu
geçici süreyle askıya alabilir. Askıya alınan akreditasyonu etkin hale
getirmek için, ilgiliye doksan gün süre verilir. Bu süre içinde
uygunsuzluğun ortadan kaldırılmadığı durumlarda akreditasyon bir yıl
süreyle askıya alınır. Akreditasyonun
iptal edilmesi MADDE 25
– (1) Akredite edilen kuruluşların
ve AFAD gönüllüsü kişilerin akreditasyonunun iptal edilme nedenleri
şunlardır: a) Askıya alınan akreditasyonlara dair
eksikliklerin, belirlenen sürelerde akredite edilenler tarafından giderilmemesi. b) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü
maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan
dolayı bir yıldan fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile
Devletin güvenliğine karşı işlenen suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine
karşı işlenen suçlar ile zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma,
edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini
aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olanların kuruluşta yönetici
olarak yer alması, kişiler içinse doğrudan bu suçu işlemiş olması. c) Milli ve manevi değerlerin, kurum ve kuruluşlar
ile kişilerin saygınlığını azaltıcı ve itibarını zedeleyici beyan ve
davranışta bulunulması. ç) Yazılı basın veya medya iletişiminde yanlış
beyanda bulunulması. d) Akredite edilmeyen alanlarda AFAD logosunun,
isminin, akreditasyon süreci ile ilgili dokümanların ve teçhizat, tesis ve
basılı materyalin mevzuatta belirtilen yükümlülüklere aykırı biçimde
kullanılması. e) Akredite edilen personel hakkında bilinçli
olarak eksik ve yanlış bilgi verilmesi. f) Akredite edilen personelin belgeleri üzerinde
tahrifat yapılması. g) Taahhütname ile imza altına alınmış belgelerde
yanlış veya eksik bilgi verilmesi. ğ) Akreditasyon belgesinin maddi kazanç sağlama
amacıyla kullanıldığının tespit edilmesi. h) İptal talebinde bulunulması. ı) Akreditasyon süresinin dolması. (2) Akredite edilenlerin, başvuru esnasında
belirttiği şartları taşımadığının ortaya çıkması veya aranan şartlara
ilişkin sonradan uyumsuzluklar ortaya çıkması, milli ve manevi değerler,
etik kurallar ve hukuka aykırılık durumlarında akreditasyon, Akreditasyon
Kurulu tarafından re’sen iptal edilir. Bu duruma karşı itiraz yolu
kapalıdır. (3) Akreditasyonları iptal edilen kuruluşlar ve
AFAD gönüllüsü kişilerin, yeni akreditasyon başvurusu, iptal tarihinden
itibaren en az üç yıl geçmeden değerlendirmeye alınmaz. Şikâyet
ve itirazlar MADDE 26
– (1) Şikâyet ve itirazlarda 8
inci maddenin birinci fıkrası ve 12 nci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen usul ve esas hükümleri uygulanır. Bu durum ilgililere yazılı
olarak bildirilir. (2) İptal edilen akreditasyona ait şikâyet ve
itirazlar Ek-11 ve Ek-12’de yer alan İtiraz Formu doldurularak ilgili
kuruluş veya AFAD gönüllüsü kişiler tarafından Çevrimiçi Akreditasyon
Platformu üzerinden il müdürlüğüne ulaştırılır. Akreditasyonun, 25 inci
maddenin ikinci fıkrasına göre re’sen iptal edilmesi durumuna karşı itiraz
yolu kapalıdır. (3) Şikâyet ve itirazların değerlendirilmesinde;
akreditasyonun usul ve esaslarına uygun olarak, bağımsız ve tarafsız
şekilde hareket edilir. (4) Şikâyet ve itiraza ilişkin nihai karar
ilgililere yazılı bildirilir. Akreditasyonla
ilgili duyurular MADDE 27
– (1) Akreditasyon sürecinde,
akreditasyonla ilgili dokümanlar Çevrimiçi Akreditasyon Platformunda
yayınlanarak ilgililere duyurulur. (2) Akreditasyon şartları ve kurallarında yapılacak
değişikliklerde, değişikliklerden etkilenecek ilgili kuruluşların görüşleri
alınır. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli ve Son
Hükümler Yönerge MADDE 28
– (1) Bu Yönetmeliğin uygulama
usul ve esaslarına ilişkin sonradan ortaya çıkabilecek durumlarla ilgili
hususlar, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı tarafından hazırlanacak
yönerge ile belirlenebilir. (2) Akreditasyon başvuru sürecini başarıyla
tamamlayan yabancı sivil toplum kuruluşlarının çalışma usul ve esasları
yönerge ile belirlenir. Bir
defaya mahsus kabul edilecek belgeler GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Eğitim
yeterliliğinde aranacak belgeler, Ana Çözüm Ortağı çalışma grupları tarafından
belirleninceye kadar, bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce düzenlenen
eğitimlere ait belgeler Ana Çözüm Ortağı tarafından uygun görülmesi durumunda
bir defaya mahsus kabul edilir. İl Afet
ve Acil Durum Müdürlükleri ile ilgili hususlar GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Platform faaliyete
geçene kadar akreditasyon hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla bu konuda
çalışacak yeterli sayıda personel il müdürlüklerince görevlendirilir. (2) İl müdürlükleri, Platform faaliyete geçene
kadar başvuru sahiplerinin ilgili akreditasyon taleplerini değerlendirerek
başvuruları kabul eder. (3) İl müdürlükleri, Platform faaliyete geçene
kadar akredite edilen, akreditasyonu askıya alınan veya sonlandırılan
kuruluşlar ile AFAD gönüllüsü kişileri konu ile ilgili bilgilendirir. Çevrimiçi
akreditasyon platformu devreye girene kadar GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Çevrimiçi
Akreditasyon Platformu devreye girene kadar, akreditasyon talebinde bulunanlar
Ek-4’te belirtilen belge-form ve benzeri dokümanları hazırlayıp, konumlu
olduğu ildeki il müdürlüğüne başvuruda bulunur. Yürürlük MADDE 29
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İçişleri Bakanı yürütür. |
