29 Mayıs 2022 PAZAR |
Resmî Gazete |
Sayı : 31850 |
YÖNETMELİK |
||
Türkiye İş Kurumundan: TOPLUM YARARINA PROGRAMLARIN YÜRÜTÜLMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Başlangıç Hükümleri Amaç MADDE 1- (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; afet, salgın, acil durum dönemlerinde ve diğer mücbir
sebeplerde kamu hizmetlerinin desteklenmesi yoluyla özel politika gerektiren
gruplar başta olmak üzere işsizlerin çalışma alışkanlık ve disiplininden
uzaklaşmalarını engellemek ve bu kişilere geçici gelir desteği sağlamak
üzere Türkiye İş Kurumu tarafından aktif işgücü hizmetleri kapsamında kamu
kurum ve kuruluşları ile iş birliği yapılarak düzenlenen Toplum Yararına
Programların yürütülmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Türkiye İş Kurumu tarafından
işgücü piyasasının ihtiyaçları doğrultusunda kamu kurum ve kuruluşları ile
gerçekleştirilecek olan Toplum Yararına Programların uygulanmasına ilişkin
usul ve esasları kapsamaktadır. Dayanak MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 25/8/1999
tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun 48 inci maddesinin
altıncı fıkrasının (d) bendi ile yedinci fıkrası ve 4 sayılı Bakanlıklara
Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 617 nci
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte yer alan; a) Acil durum: Toplumun tamamının veya belli
kesimlerinin normal hayat ve faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan
ve acil müdahaleyi gerektiren olayları ve bu olayların oluşturduğu kriz
halini, b) Adres kayıt sistemi: Türk vatandaşları ve
Türkiye’de yaşayan yabancıların yerleşim yeri ve diğer adres bilgilerinin
güncel olarak takip edildiği elektronik ortamı, c) Afet: Toplumun tamamı veya belli kesimleri için
fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı ve insan
faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan, doğal, teknolojik veya
insan kaynaklı olayları, ç) Aktif işgücü hizmetleri: İstihdamın korunmasına
ve artırılmasına, işsizlerin mesleki niteliklerinin geliştirilmesine,
işsizliğin azaltılmasına ve özel politika gerektiren grupların işgücü
piyasasına kazandırılmasına yardımcı olmak üzere gerçekleştirilen
faaliyetleri, d) ALO 170: Çalışma ve Sosyal Güvenlik İletişim
Merkezini, e) Denetim Kurulu: 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 625 inci maddesinin altıncı fıkrası kapsamında Türkiye İş
Kurumu tarafından yürütülen işgücü yetiştirme faaliyetlerini denetlemek
üzere oluşturulan il istihdam ve mesleki eğitim denetim kurullarını, f) Genel Müdürlük: Türkiye İş Kurumu Genel
Müdürlüğünü, g) Hizmet birimi: İl müdürlükleri ile hizmet
merkezlerini, ğ) Hizmet merkezi: Çalışma ve iş kurumu il
müdürlüklerine bağlı olarak kurulan birimi, h) Hizmet sağlayıcı: Bu Yönetmelik kapsamındaki
hizmetleri sunabilecek kamu kurum ve kuruluşlarını, ı) İl müdürlüğü: Çalışma ve iş kurumu il
müdürlüğünü, i) İş birliği: Kurum ve hizmet sağlayıcı arasında
sözleşmenin kurulmasıyla ortaya çıkan ilişkiyi, j) Katılımcı: Toplum Yararına Programlara
katılanları, k) Kurum: Türkiye İş Kurumunu, l) Mücbir sebep: İnsan iradesi, gücü ve müdahalesiyle
önüne geçilemeyen deprem, yıldırım, kasırga gibi doğa kaynaklı afetler;
genel salgın hastalık, kısmi veya genel seferberlik ilanı ve benzeri sosyal
kriz hallerini, m) Özel politika veya uygulama gerektiren
gruplar: İş gücü piyasasında yer
alan diğer gruplara göre istihdamında daha fazla güçlük çekilen; kadınlar,
gençler, uzun süreli işsizler, engelliler gibi grupları, n) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu, o) Sigortalı: Kısa ve/veya uzun vadeli sigorta
kolları bakımından adına prim ödenmesi gereken veya kendi adına prim
ödemesi gereken kişiyi, ö) Sistem: Düzenlenen faaliyetlere ilişkin iş ve
işlemlerin elektronik ortamda yapılmasına imkân sağlayan Kurum bilgi işlem
ağını, p) Toplu yaşam alanları: Kadın sığınma evleri, yurt
ve benzeri yerleri, r) Toplum Yararına Program (TYP): Afet, salgın,
acil durum dönemlerinde ve diğer mücbir sebeplerde kamu hizmetlerinin
desteklenmesi yoluyla özel politika gerektiren gruplar başta olmak üzere
işsizlerin çalışma alışkanlık ve disiplininden uzaklaşmalarını engelleyen ve
bu kişilere geçici gelir desteği sağlayan programları, s) Yüklenici: Bu Yönetmelik kapsamındaki
hizmetlerin yürütülmesi amacıyla sözleşme ve/veya protokol imzalanan hizmet
sağlayıcıları, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Esaslar TYP
uygulanabilecek durumlar MADDE 5- (1) 15/5/1959 tarihli ve
7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle
Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun ile 9/6/1958 tarihli
ve 7126 sayılı Sivil Savunma Kanunu kapsamında meydana gelen afet, salgın,
acil durum ve diğer mücbir sebep kararlarını müteakip veya bunlar
beklenmeksizin meydana gelen sosyal kriz durumlarını aşmak için ihtiyaç
görülmesi halinde kamusal hizmetleri desteklemek amacıyla program
düzenlenebilir. (2) Belirli bir mesleğe yönelik TYP düzenlenemez. Hizmet
sağlayıcılar MADDE 6- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki programlar iş
birliği yöntemiyle kamu kurum ve kuruluşları ile düzenlenir. (2) Hizmet sağlayıcı kurum veya kuruluşların
kuruluş amaçlarının hizmetin konusuna uygun olması ve bunların hizmetin
gerektirdiği yeterlilik ve deneyime sahip olmaları gerekir. Bu hususlarla
ilgili olarak il müdürlüğü inceleme yapmaya ve karar vermeye yetkilidir. TYP
taleplerinin alınması, sözleşme imzalanması ve TYP’nin
ilanı MADDE 7- (1) TYP uygulanmasına ilişkin talepler hizmet
sağlayıcılar tarafından il müdürlüklerine iletilir. (2) Talebin Genel Müdürlükçe uygun bulunmasını ve
il müdürlüğüne ödenek tahsis edilmesini müteakip yüklenici ile il müdürlüğü
arasında, programın niteliğini ve karşılıklı hak ve yükümlülükleri gösteren
sözleşme imzalanır ve programlar sistem üzerinden ilan edilir. (3) Genel Müdürlükçe uygun bulunması halinde ivedi
durumlarda ilana çıkılmaksızın program düzenlenebilir. Başvuru
ve katılım şartları MADDE 8- (1) TYP’ye katılmak için; a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak, b) Kuruma kayıtlı olmak, c) 18 yaşını tamamlamış olmak, ç) Emekli ve malul aylığı almamak, d) Öğrenci olmamak (açık öğretim öğrencileri
hariç), e) 31/5/2006 tarihli ve
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamında SGK’ya bildirilmiyor olmak ve isteğe bağlı sigortalılık
hariç aynı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi
kapsamında sigortalı olmamak veya belirtilen kapsamda sigortalı sayılmamak, şartları aranır. (2) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinin dört numaralı alt bendi kapsamında tarımsal
faaliyette bulunanlar ile aynı Kanunun ek 5 inci maddesi kapsamında tarım
veya orman işlerinde hizmet akdiyle süreksiz olarak çalışan kişiler TYP’den yararlanabilir. (3) Genel Müdürlük tarafından belirli bir hane
gelir şartı getirilebilir. Başvuruların
alınması ve değerlendirilmesi MADDE 9- (1) Sistem üzerinden açılan ilanlara başvuru
süresi boyunca e-Devlet, ALO 170 ve e-şube üzerinden başvurular alınır.
Zorunlu hallerde hizmet birimlerince de başvuru alınabilir. (2) Sistemden kaynaklı sorunlara bağlı olarak
süresi içerisinde başvurusu alınamayan kişilerin başvuruları, ilgili TYP’nin katılımcılarının belirlenmesinden önce müracaat
edilmesi durumunda, değerlendirmeye alınabilir. (3) Katılımcıların TYP’nin
konusuna uygun yaş, cinsiyet ve diğer nitelikleri bulunanlar arasından
programın uygulandığı yere en yakın bölgeden seçilmesi esastır. (4) TYP’lere devam
süresince adres kayıt sistemine göre aynı adreste ikamet eden kişilerden
yalnızca birisi katılabilir. Toplu yaşam alanlarında ikamet edenler için bu
şart aranmaz. (5) Seçimden önce, TYP ilanında belirtilen şartları
taşımayan veya TYP’nin aksamasına ve başarısız
olmasına sebep olabilecek olan başvurular geçersiz sayılır. (6) Terör örgütlerine ya da Devletin milli
güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya
gruplara üyeliği, mensubiyeti, iltisakı yahut
bunlarla irtibatı olan kişiler TYP’ye katılamaz. (7) Katılımcı olarak belirlenen kişiler için
güvenlik incelemesi yapılabilir. Güvenlik incelemesi yapılan katılımcının
terör örgütlerine veya Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette
bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum ya da gruplara üyeliği, mensubiyeti,
iltisakı yahut bunlarla irtibatı olduğunun tespit
edilmesi halinde tespit tarihi itibarıyla programdan çıkışı verilir.
Katılımcıya katılım sağlanan günler için ödeme yapılır. (8) İl müdürlüğü; sözleşme konusu programın
niteliğine ve özelliğine uygun katılımcıları belirleyebilmek amacıyla
katılımcı seçiminde noter kurası yöntemi veya liste yöntemini kullanabilir
ya da katılımcıların yüzde seksenini noter kurası yöntemi, yüzde yirmisini
ise liste yöntemi ile belirleyebilir. İl müdürlüğünün, hangi yöntemi kullanacağını
katılımcı seçimine ilişkin ilanda belirtmesi gerekir. TYP’nin uygulama esasları MADDE 10- (1) TYP’lerde haftalık
yararlanma süresi kırk beş saattir. (2) TYP katılımcı sayısı, uygulanacak programın
niteliğine, uygulanacak alanın genişliğine ve/veya program için ayrılan
kaynağın miktarına göre beş kişiden az olmamak üzere belirlenir. (3) TYP uygulama süresi, her bir program için en
fazla altı aydır ve sözleşmede belirlenen sürenin tamamlanmasıyla sona
erer. (4) TYP’nin süresi
uzatılamaz. (5) Bir katılımcı TYP’den
en fazla dokuz ay yararlanabilir. (6) Mazeretsiz olarak TYP’den
ayrılanlar veya kendi kusuru nedeniyle ilişiği kesilenler ile yararlandığı
TYP bittikten sonra Kurum tarafından teklif edilen niteliklerine uygun en
az üç iş teklifini mazeretsiz olarak kabul etmeyenler, son yararlanma
tarihi üzerinden yirmi dört ay geçmedikçe yeni bir TYP’den
yararlanamaz. (7) TYP’nin başlatılması
aşamasında belirlenen sayıda katılımcı bulunamaması ya da TYP’nin yürütülmesi sırasında hizmet sağlayıcının
kusuru dışında katılımcı sayısında azalma olması durumlarında hizmetin
gereği gibi ifasına engel olmamak kaydıyla programa devam edilebilir. (8) TYP’den ayrılan ya da
ilişiği kesilen katılımcının yerine yedeklerden, bunun da mümkün olmaması
halinde başvuru ve katılım şartlarını sağlayan kuruma kayıtlı kişiler
arasından yeni katılımcılar TYP’ye dâhil
edilebilir. Devam
zorunluluğu ve izin MADDE 11- (1) Katılımcıların TYP’ye
devamı zorunludur. Katılımcılar yükleniciye ve Kuruma bilgi vermek ve Kurum
ya da yükleniciden onay almak şartıyla hafta tatili ve resmi tatiller hariç
olmak üzere beş güne kadar ücretsiz izin kullanabilir. (2) Sağlık sorunları, evlenme, doğum ve birinci
derece hısımlarının vefatı ve benzeri durumlar da beş günlük ücretsiz izin
kapsamında değerlendirilir. (3) İznin kullanımı için, izin dilekçesinin
yükleniciye onaylatılması gerekmekte olup dilekçede mazeret bildirilmesi
zorunlu değildir. (4) 5510 sayılı Kanuna göre iş kazası ve meslek
hastalığı kapsamına giren sağlık sorunları hariç, herhangi bir nedenle
birinci fıkrada belirtilen beş günlük izin süresinin aşılması halinde,
yüklenici tarafından katılımcının ilişiği kesilerek il müdürlüğüne
bildirilir. Ödemelerin
yüklenici kurumlara aktarılması MADDE 12- (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan iş birliğinde
sadece katılımcılara ödenmesi gereken zorunlu giderler karşılanır. (2) Ödemeler, aylık hakedişler
doğrultusunda yükleniciler tarafından katılımcılar için yapılan ödemelere
ilişkin belgelerin il müdürlüğüne ibrazı sonrasında bu belgelerin inceleme
işlemlerinin tamamlanması sonucunda yüklenicilere toplu olarak yapılır. (3) Aylık hakediş, cari
ay boyunca programa katılım sağlanan toplam saat veya gün esas alınarak
düzenlenir. Hakediş belgelerine bordro eklenerek
il müdürlüğüne teslim edilir. (4) Düzenlenen TYP’lerde
yüklenici kuruma yapılan ödemelerden yüklenici kurum gerekli ödemeleri
yaptıktan sonra fazla tutar kalması halinde veya SGK tarafından uygulanan
bir teşvikten yararlanılması durumunda yararlanılan tutarları Kuruma iade
eder. Katılımcılara
yapılacak ödeme, sosyal güvenlik ve vergi işlemleri MADDE 13- (1) Her bir katılımcıya yapılacak ödeme, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu hükümleri
çerçevesinde asgari ücret tespit komisyonu tarafından belirlenen günlük
asgari ücret miktarının katılım sağlanan gün sayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak miktardan oluşur. Ödemeler, bir ay kesintisiz katılım sağlayanlar
için otuz gün üzerinden yapılır. Katılım sağlanmayan gün bulunması halinde
yapılacak ödeme, katılım sağlanmayan gün sayısının ilgili aydaki takvim gün
sayısından düşülmesi sonucu bulunan gün sayısı üzerinden hesaplanır. (2) Yapılacak ödemenin hesaplanmasında, hafta
tatili ve resmi tatil günleri de dikkate alınır ve bu günlere ait ücret tam
ödenir. (3) Vergi ve sosyal güvenlik prim giderleri
katılımcıya yapılacak ödemeler üzerinden hesaplanarak bu gider kalemine
ilave edilir. (4) Vergi ve sosyal güvenlik primlerinin bildirimi
ve ödenmesi süreçlerinde ortaya çıkabilecek her türlü gecikme cezası,
gecikme zammı veya diğer idari para cezalarından yüklenici kurum
sorumludur. Katılımcının
sorumlulukları MADDE 14- (1) Katılımcıların 11 inci maddenin birinci ve
ikinci fıkralarında yer alan haller dışında TYP’ye
devam etmesi zorunludur. (2) Katılımcıların 8 inci maddede yer alan
başvuru/katılım şartlarını programa başvuru tarihinde, programa başlama
anında ve program süresince koruması zorunludur. Ancak 8 inci maddenin
üçüncü fıkrasında yer alan hane gelir şartının, program başlangıcında
sağlanması yeterlidir. (3) Katılımcıların dürüstlük kurallarına uymaları
zorunludur. Yüklenicinin
sorumlulukları MADDE 15- (1) Katılımcıların Kurumla ilgili iş ve işlemleri
dışındaki, vergi ve sosyal güvenlik gibi tüm resmi iş ve işlemleri
yükleniciler tarafından yerine getirilir. (2) Katılımcılara ait adli sicile ilişkin yazılı
beyan, sağlıkla ilgili olarak çalışmaya engel bir durum olmadığına dair
yazılı beyan ve programın niteliğine uygun diğer belgelerin istenmesinden
ve kontrolünden yüklenici sorumludur. Söz konusu
beyanlarda belirtilen veya beyanlarda belirtilmemesine rağmen sonradan
tespit edilen ve kişinin TYP’nin niteliğiyle
uyuşmayan bir suçtan sabıkalı olması ya da TYP’ye
devam etmesi durumunda, diğer katılımcılar ve hizmet alan kişiler açısından
sakıncalı olabilecek sağlık sorunları tespit edilenler ile dürüstlük
kurallarına aykırı davranışlarda bulunarak TYP’nin
aksamasına veya başarısız olmasına sebep olanlar ve katılım şartlarını
taşımadığı halde muvazaalı işlem tesis ederek programa katıldığı tespit
edilenlerin yüklenici tarafından programla ilişiği kesilerek il müdürlüğüne
bildirilir. (3) Katılımcıların uygun nitelikte olmamalarından
kaynaklanacak sonuçlardan veya görevli oldukları alanlara ve üçüncü
kişilere verecekleri zararlardan yüklenici sorumludur. (4) Katılımcıların devamsızlık sınırlarını aşmaları,
10 uncu maddenin beşinci fıkrasında yer alan azami süreden fazla
çalışmaları veya yüklenicinin herhangi bir sorumluluğunu yerine getirmemesi
nedenleriyle katılımcıya yapılan fazla ödemelerden yüklenici sorumludur.
Katılımcının ilişiğinin kesilmesi gereken tarihten sonra yüklenici tarafından
çalıştırılmaya devam edilmesi halinde, fazla çalışılan süre kapsamında
katılımcıya ödenen giderler yükleniciden tahsil edilir. (5) Yüklenici TYP katılımcılarını, TYP kapsamında
yaptırmış oldukları işler de dâhil olmak üzere mevcut çalışanlarını ikame
etmek amacıyla görevlendiremez. (6) TYP talep tarihinden önceki bir yıl içerisinde
ve programın fiilen başlayacağı tarihe kadar yüklenicinin veya bağlı ve yan
kuruluşlarının çalışanı olan kişiler programdan yararlanamazlar. Bu süreler
esas olmak üzere; verilen hizmetin türü ne olursa olsun böyle bir durumun
tespit edilmesi halinde, ilgili her bir katılımcı için yapılan tüm ödemeler,
yükleniciye yapılan ödeme tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faiz ile
birlikte yükleniciden tahsil edilir. (7) Yüklenicinin, kendi işyerleri ile bağlı ve yan
kuruluşlarına ait işyeri SGK sicil numaralarını il müdürlüğüne TYP
başlamadan önce teslim etmesi gerekir. (8) TYP başlamadan önce yüklenici, tüm
katılımcılara ait sözleşme tarihinden önceki bir yıllık süreyi içeren SGK
il müdürlükleri veya merkezlerinden onaylı hizmet dökümlerini il
müdürlüğüne teslim eder. Asılların yerine başlayan yedekler için bu belge,
başlamalarından itibaren yedi iş günü içinde verilir. (9) Yüklenicinin, hakedişlere
ilişkin belgeleri izleyen ayın yedinci gününe kadar il müdürlüğüne teslim
etmesi gerekir. (10) 8 inci maddede yer alan katılım şartları ve
ilgili mevzuatta belirlenen diğer tüm şartlara ilişkin bilgi ve belge
kontrolünden yüklenici sorumludur. Yüklenicinin bu sorumluluğunu yerine
getirmemesinden dolayı oluşabilecek her türlü fazla veya yersiz ödeme
yükleniciden ödeme tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faiz ile birlikte
tahsil edilir. (11) TYP’lerin
uygulanması sırasında iş sağlığı ve güvenliği açısından gerekli önlemleri
almak, buna ilişkin tüm araç ve gereçleri bulundurmak ve iş kazası ve
meslek hastalıklarında resmi kurumlara yapılması gerekli bildirimleri
süresi içinde yapmak yüklenicilerin sorumluluğundadır. Yükleniciler iş
kazası meydana gelmesi halinde resmî kurumlara yapılması gereken
bildirimleri süresi içinde yapmakla ve durumu il müdürlüğüne bildirmekle
yükümlüdür. (12) Engellilerin, programlara katılımını sağlamak
üzere program uygulanacak alanların ulaşılabilirliğinde gerekli önlemleri
almak yüklenicinin sorumluluğundadır. (13) Kurum tarafından katılımcılar adına gönderilen
ödemeler, gönderildiği tarihi takip eden 3 iş günü içerisinde yüklenici
tarafından katılımcılara ödenir. Kontrol
ve denetim MADDE 16- (1) Kurumun genel denetim yetkisi ile 4 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 625 inci maddesinin altıncı fıkrası
uyarınca oluşturulan Denetim Kurulunca denetim yetkisi saklı kalmak
kaydıyla TYP denetiminden yüklenici sorumludur. (2) Denetim Kurulunca yapılan denetimler ya da iş
ve meslek danışmanlığı hizmetleri çerçevesinde gerçekleştirilecek
ziyaretler sırasında yükleniciler gerekli kolaylığı sağlamakla yükümlüdür. Yaptırım MADDE 17- (1) Bu Yönetmelik ve sözleşme veya protokol
kapsamında yer alan yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde
katılımcılar ile yükleniciler için ilgili il müdürlüğünce bu Yönetmelikte
ve ilgili mevzuatında belirtilen yaptırımlar uygulanır, yaptırımlar sisteme
kaydedilir ve bu işlem, muhatap kişi veya kuruma yazılı olarak da
bildirilir. (2) Genel Müdürlükçe gerek görülen hallerde
yaptırım uygulananların bilgileri Kurumun internet sayfasında da ilan
edilebilir. (3) Düzenlenen TYP’lerde,
yüklenici kurumun katılımcılar için vergi ve sosyal güvenliğe ilişkin
ödemeleri ilgili kurumlara yapmaması durumunda yükleniciye süreli ihtarda
bulunulur. Verilen süre içerisinde ilgili ödemelerin yapılmaması durumunda
yüklenici kurum ile düzenlenen tüm TYP’ler
sonlandırılır ve yüklenici ile yirmi dört ay süreyle bu Yönetmelik
kapsamında program düzenlenmez. (4) Yüklenici kurum ve kuruluşlardan; a) Bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerde iş
birliği yapılan ve yükümlülüğünü yerine getirmediği Kurum tarafından tespit
edilen, b) Yüklenicisi olduğu TYP kapsamında ilgili
personelinin hile, çıkar sağlama, irtikâp, rüşvet, sahte belge/teminat
düzenlemek veya bunlara teşebbüs etmek gibi fiil ve davranışlarda bulunduğu
tespit edilen, c) Tanınırlık ve görünürlük kuralları da dâhil
olmak üzere, TYP kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirmeyen ve Kurum
tarafından verilen on beş gün süreli ihtara rağmen zamanında gerekli
düzeltmeleri yapmayan, ç) İhtilafların yargıya intikal etmesi durumunda
yargı kararı aleyhine sonuçlanan, d) Kurum tarafından katılımcılar adına gönderilen
ödemeleri, gönderildiği tarihi takip eden üç iş günü içerisinde katılımcılara
ödemeyen, e) Sözleşme imzaladığı halde mazeretsiz bir şekilde
süresi içinde hizmetleri başlatmayan, yüklenici ile devam eden tüm TYP’ler il müdürlüğü tarafından iptal edilir. Ayrıca
yirmi dört ay geçmeden yüklenicinin yeni teklifleri değerlendirmeye alınmaz. (5) Mazeretsiz olarak TYP’den
ayrılanlar veya kendi kusuru nedeniyle ilişiği kesilenler ile yararlandığı
TYP bittikten sonra Kurum tarafından teklif edilen niteliklerine uygun en
az üç iş teklifini mazeretsiz olarak kabul etmeyenler, son yararlanma
tarihi üzerinden yirmi dört ay geçmedikçe bu Yönetmelik kapsamında
düzenlenen programlara başvuramazlar. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Diğer
hususlar MADDE 18-
(1) Özel politika gerektiren
gruplar Genel Müdürlükçe belirlenir. TYP katılımcıları öncelikle özel
politika gerektiren gruplar arasından ilgili mevzuata göre seçilir. (2) TYP katılımcısı olmaya hak kazananlar, sözleşme
daha önce imzalanmış olsa dahi, TYP başlama tarihinden önce programdan
yararlandırılamazlar. (3) İki TYP arasında bekleme süresi aranmaz. (4) TYP’lerin uygulanması
sırasında Kurumun tanınırlığına ilişkin iş ve işlemleri yürütmekten
yükleniciler sorumludur. (5) TYP’ler için Kurumca
yapılacak olan tanıtım giderleri, 4447 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin
yedinci fıkrası doğrultusunda, işsizlik sigortası fonundan aktif işgücü
hizmetleri için ayrılan paydan karşılanabilir. (6) Tanınırlıkla ilgili materyaller ve uyulması
gereken esaslar, hangi faaliyetlerde tanınırlık kurallarına uyulması
gerektiği ve programlar dışında tanınırlıkla ilgili olarak yürütülecek
diğer faaliyetler ile bu faaliyetlere ilişkin giderlerin ödenip ödenmemesi
hususu Genel Müdürlükçe belirlenir. (7) Bu Yönetmelik kapsamındaki hedef kitlenin TYP’ler hakkında doğru bilgilerle aydınlatılmasına
yönelik basılı, görsel, dijital materyallere uygun bilgi verici içerikleri
hazırlamak, yayın ve tanıtım çalışmalarını planlamak ve yürütmekten Genel
Müdürlük sorumludur. İl müdürlükleri de Genel Müdürlüğün hazırladığı
içeriğe uygun olarak kamuoyuna, programlardan yararlanması hedeflenenlere
bilgi verici basılı, görsel ve dijital materyaller hazırlayarak tanıtım ve
bilgilendirme çalışmaları yürütebilir. (8) 25/9/1981 tarihli ve
2527 sayılı Türk Soylu Yabancıların Türkiye’de Meslek ve Sanatlarını
Serbestçe Yapabilmelerine, Kamu, Özel Kuruluş veya İşyerlerinde
Çalıştırılabilmelerine İlişkin Kanun hükümleri kapsamında olanlar için 8
inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki şart aranmaz. Elektronik
ortamda bildirim MADDE 19- (1) Genel Müdürlük, programlara ilişkin olarak bu
Yönetmelikte belirtilen iş ve işlemlerin bir bölümünü ya da tamamını
elektronik ortamda gerçekleştirebilir. İş ve işlemlerin elektronik ortamda
gerçekleştirilmesi durumunda kurum veya kuruluşlar ve hizmetlerden
yararlanacak kişiler istenilen bilgi ve belgeleri elektronik ortamda
vermekle yükümlüdür. Yetki ve
sorumluluk MADDE 20- (1) TYP’lere ilişkin
politikaların belirlenmesi, ilgili mevzuatın hazırlanması ve uygulanmasının
koordinasyonundan Genel Müdürlük yetkili ve sorumludur. (2) TYP’ler için iş birliği
ile hizmetlerin yürütülmesinden il müdürlükleri yetkili ve sorumludur.
Gerektiğinde hizmet merkezleri, il müdürlükleri tarafından bu kapsamda
yetkilendirilebilir. (3) Kurum, bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve
işlemlerin yürürlükteki mevzuata uygun şekilde yapılmasını temin etmek için
gerekli tedbirleri alır. Ödeneklerin
belirlenmesi MADDE 21-
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki iş
ve işlemlerin yapılması için il müdürlüklerine tahsis edilecek ödenek
miktarı Genel Müdürlükçe belirlenir. (2) Genel Müdürlük, ortaya çıkan ihtiyaçlar
doğrultusunda il müdürlüklerine tahsis edilen ödeneklerde değişiklik
yapabilir, ödeneklerin bir kısmını veya tamamını merkezde tutabilir,
yürütülen ve planlanan programları dikkate alarak ödenek tahsisi yapabilir. Tereddütlerin
giderilmesi MADDE 22-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerinden
kaynaklanan tereddütlerin giderilmesi hususunda Genel Müdürlük yetkilidir. Salgınla
mücadele faaliyetlerine ilişkin Sağlık Bakanlığı ile iş birliği kapsamında
düzenlenen mesleğe yönelik uygulanan programlar GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Yeni koronavirüs (Covid-19)
salgını süresince, Sağlık Bakanlığı ile bağlı ve ilgili kuruluşları ve
bunların taşra teşkilatlarının salgınla mücadele faaliyetlerine ilişkin
yürüttükleri kamu hizmetlerinin desteklenmesi amacıyla şoförlük mesleğine
yönelik TYP düzenlenebilir. Bu şekilde düzenlenecek programlarda 5 inci
maddenin ikinci fıkrasında yer alan belirli bir mesleğe yönelik TYP’lerin değerlendirilmeye alınmayacağına yönelik
hüküm uygulanmaz. Yürürlükten
kaldırılan yönetmeliğe tabi programlarda katılımcıların azami faydalanma
süreleri GEÇİCİ
MADDE 2- (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihi itibarıyla 8/4/2022 tarihli ve 31803
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Aktif İşgücü Hizmetlerinin Yürütülmesine
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 63 üncü maddesiyle
yürürlükten kaldırılan Aktif İşgücü Hizmetleri Yönetmeliği kapsamında
uygulanan TYP’lerden 27/9/2017 tarihinden
itibaren dokuz ay ve daha fazla süreyle yararlanmış olanlar için 10 uncu
maddenin beşinci fıkrasındaki azami süre tamamlanmış sayılır. Bu
Yönetmeliğin yayımı tarihi itibarıyla TYP’ye
devam eden katılımcılara, devam ettikleri programlarla sınırlı olmak üzere,
anılan mülga Yönetmelik ve aynı Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanan ilgili
mevzuat uygulanır. (2) Birinci fıkrada belirtilen mülga Yönetmelik
kapsamında uygulanan TYP’lerden 27/9/2017 tarihinden itibaren toplamda dokuz aydan az
yararlanan kişiler bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen TYP’lerden
dokuz aydan kalan süreleri kadar yararlanabilir. (3) Birinci fıkrada belirtilen mülga Yönetmelik ve
aynı Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanan ilgili mevzuat kapsamında
haklarında yasaklılık işlemi uygulananlar, yasaklılıkları tamamlanıncaya
kadar bu Yönetmelik kapsamındaki programlardan yararlanamazlar. Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemler GEÇİCİ
MADDE 3- (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce sözleşme ilişkisi kurulan TYP’ler
ile başlatılan iş ve işlemler sonuçlanana kadar Aktif İşgücü Hizmetlerinin
Yürütülmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 63 üncü
maddesiyle yürürlükten kaldırılan Aktif İşgücü Hizmetleri Yönetmeliği ve
buna dayanılarak hazırlanan ilgili mevzuat uygulanmaya devam olunur. Yürürlük MADDE 23- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 24-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürü yürütür. |
