26 Ocak 2023 PERŞEMBE | Resmî Gazete | Sayı : 32085 | ||
KANUN | ||||
ULUDAĞ ALANI
HAKKINDA KANUN
Amaç ve kapsam MADDE 1- (1) Bu Kanunun
amacı; doğal ve turistik değerler açısından büyük öneme sahip Uludağ
Alanının, doğal sit alanları ve diğer korunan alanlar ile birlikte jeolojik
ve biyolojik varlıklar, su ve benzeri kaynak değerlerinin korunması,
yaşatılması, geliştirilmesi, tanıtılması, planlanması, yönetilmesi ve
denetlenmesi ile Alanda yürütülen faaliyetlere ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir. Tanımlar MADDE 2- (1) Bu Kanunun uygulanmasında; a) Bakan: Kültür ve Turizm Bakanını, b) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını, c) Başkan: Uludağ Alan Başkanını, ç) Başkanlık: Uludağ Alan Başkanlığını, d) Danışma Kurulu: Başkanlığa danışmanlık etmek ve
tavsiyelerde bulunmak üzere kurulan kurulu, e) Geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma
şartları: Uludağ Alan planları yürürlüğe girinceye kadar uyulacak esasları, f) Komisyon: Uludağ Alan Komisyonunu, g) Uludağ Alanı: Bu Kanuna ekli Harita ve Koordinat
Listesinde sınırları belirtilen ve bu Kanun kapsamında Başkanlığın yetkili
ve görevli olduğu alanı, ğ) Uludağ Alan planları: Bu Kanun
hükümlerine göre hazırlanan, Uludağ Alanının korunması, geliştirilmesi,
yönetimi, tanıtılması, koruma esasları ve kullanma şartlarının belirlenmesi,
bölgede yer alan konaklama ile kış ve dağ turizmi tesislerinin yapılması,
iyileştirilmesi, yenilenmesi ve geliştirilmesi, ulaşım yöntemleri ve
altyapı tesislerinin tasarım esaslarının belirlenmesi konularında
hedefleri, stratejileri ve kararları belirleyen her tür ve ölçekteki
planları ifade eder. Genel
esaslar MADDE 3- (1) Uludağ Alanının kontrollü girişini ve
güvenliğini sağlamak esastır. Ulaşım, giriş kontrolü, alan güvenliğinin
sağlanması, parklanma ve ziyaretçi merkezlerinde
ödenecek olan ücretler ile Uludağ Alanından faydalanma koşullarına ilişkin
usul ve esaslar Başkanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. (2) Uludağ Alanındaki 21/7/1983
tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununda belirtilen
korunması gerekli taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarına yönelik yapılacak
her tür plan, proje, uygulama, iş ve işlemler, Komisyon kararları uyarınca
yürütülür. (3) Uludağ Alanında her türlü aykırı uygulamanın
giderilmesini sağlamak, aykırı uygulamaya konu yapı ve tesisleri yıkmak
veya yıktırmak Başkanlığın yetkisindedir. (4) Alanda kömür ve akaryakıt depoları, sanayi ve
benzeri tesisler kurulamaz, madencilik faaliyetleri yapılamaz, entegre tesislere yer verilemez. Ancak bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce 4/6/1985 tarihli
ve 3213 sayılı Maden Kanunu hükümleri uyarınca işletme ruhsatı almış alanlarda
2863 sayılı Kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Uludağ Alan Komisyonunun
belirleyeceği kriterlere uyulmak ve uygun görüşü alınmak koşuluyla
kazanılmış haklar korunarak faaliyetler sürdürülür. (5) 12/3/1982 tarihli ve
2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 8 inci ve geçici 12 nci maddesinin birinci fıkrası hükümleri saklı kalmak
kaydıyla Uludağ Alan sınırları içindeki; kamu hizmetlerinde kullanılan bina
ve tesisler, kamu konutları ile Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından yapılan
veya yaptırılan tüm yapı ve tesisler hariç, Hazinenin özel mülkiyetindeki
veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlar, 31/8/1956 tarihli
ve 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında orman sayılan yerler ile daha önce
9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu gereğince tespit ve
ilan edilen yerler, varsa üzerindeki tüm yapı ve tesisler ile birlikte bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren Başkanlığın talebi üzerine
bedelsiz olarak Başkanlığa tahsis edilir. Genel kolluk kuvvetlerine
tahsisli veya bunların kullanımında olan taşınmazlar hakkında bu fıkra
hükümleri uygulanmaz. (6) Uludağ Alanında bulunan
Hazine ile kamu kurum ve kuruluşlarının özel mülkiyetindeki taşınmazların
satışı, trampası, kiraya verilmesi, işletilmesi, işlettirilmesi, ön izin
verilmesi ve üzerlerinde irtifak hakkı kurulması, Devletin hüküm ve
tasarrufu altındaki yerlerin kiraya verilmesi, işletilmesi, işlettirilmesi,
ön izin ve kullanma izni verilmesi gibi işlemler Başkanlığın uygun görüşü
alınarak yapılır. Ancak, bu
taşınmazlardan 2634 sayılı Kanun kapsamında turizm amaçlı kullanılmasında
yarar görülenlerin tahsisi, kamulaştırılması, kiralanması, işletilmesi,
işlettirilmesinde Bakanlık yetkilidir. (7) 2634 sayılı Kanun uyarınca Bakanlıkça talep
edilen taşınmazların tahsisi Başkanlıkça Bakanlığa devredilir ve bu
taşınmazların anılan Kanun hükümleri uyarınca tahsisi münhasıran Bakanlıkça
yapılır. (8) Uludağ Alanında zilyetlik, imar veya ihya
yoluyla toprak kazanılamaz. Uludağ Alanında 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendi uygulanmaz. (9) Uludağ Alanındaki ormanların bakımı, korunması,
yangın, hastalık ve zararlılarla mücadele 6831 sayılı Kanun hükümleri
uyarınca fonksiyonel orman amenajman planlarına göre Orman Genel
Müdürlüğünce yürütülür ve elde edilen tüm gelirler Orman Genel Müdürlüğü
Döner Sermaye bütçesine aktarılır. Uludağ Alanındaki yabani ağaçlık
alanların bakımı ve korunması ile yangın, hastalık ve zararlılarla
mücadelede 6831 sayılı Kanun hükümleri uyarınca Tarım ve Orman Bakanlığınca
destek ve iş birliği sağlanır. Uludağ Alanı için özel yangın söndürme planı
yapılır ve uygulanır. (10) Bu Kanun kapsamına giren orman alanlarında;
6831 sayılı Kanunun beşinci fasıl dördüncü bölümünde yer alan suçların
takibi ve aynı Kanun kapsamındaki koruma hizmetleri orman muhafaza
memurlarınca sağlanır. (11) Uludağ Alanında gerçekleştirilecek turizm
amaçlı sportif faaliyetler ile alana ilişkin işletmecilik faaliyetlerini
yapma, yaptırma, izin verme ve denetleme yetkisi Başkanlıktadır. (12) Uludağ Alanında, planların gerektirdiği her
türlü hizmet ve faaliyetler ile koruma, yönetim, işletme, tanıtım, spor,
eğlenme ve dinlenme hizmetleri için gerekli her türlü altyapı ve diğer
tesislerin yapılmasında, yaptırılmasında, işletilmesinde, işlettirilmesinde
ve bu işlemlerin ilgili belediye başkanlıkları ile koordine hâlinde
yürütülmesinde Başkanlık yetkilidir. (13) Uludağ Alanında turizm tesisi yapılmak
amacıyla tahsis edilen taşınmazların üzerinde yer alan turizm tesislerinde
çalışan personelin sadece konaklama ihtiyaçlarının giderilmesi ve yaşam
kalitelerinin artırılması amacıyla; yardımcı hizmet ünitelerinin
gerçekleştirilmesi için 2634 sayılı Kanun hükümleri uyarınca personel
lojmanı alanları planlanabilir ve tahsis edilebilir. (14) Planlar uyarınca gerçekleştirilecek her türlü
tesisin, Başkanlığın koyacağı esaslar dahilinde,
çevre sorunu yaratmayacak şekilde, atık su arıtma sistemiyle donatılması ve
tesisle birlikte bitirilmesi, tesisi yapan kuruluş veya şahıslarca sağlanır
ve kullanım alanının tabii peyzaja uygun çevre tanzimi Başkanlığın
belirleyeceği esaslara göre yapılır. (15) Uludağ Alanı sınırları içinde kalan yerlerdeki
gerçek ve tüzel kişilere ait taşınmaz mallar ile her türlü tesisleri,
onaylı uygulama imar planına göre hazırlanacak projelerin gerçekleşmesi
için, gerekli görüldüğünde, 4/11/1983 tarihli ve
2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu hükümlerine göre Başkanlıkça
kamulaştırılır. (16) Başkanlığa ait taşınır ve taşınmazlar Devlet
malı hükmündedir. Bunlar aleyhine suç işleyenler Devlet malları aleyhine
suç işleyenler gibi cezalandırılır. Orman sayılan yerler kapsamında işlenen
suçlara ilişkin 6831 sayılı Kanun hükümleri uygulanır. (17) Bu Kanunda hüküm bulunmayan hâllerde 6831
sayılı Kanun, 2634 sayılı Kanun, 2863 sayılı Kanun, 9/8/1983
tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar
Kanunu, 1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu ile ilgili
diğer mevzuat hükümleri uygulanır. Uludağ
Alan planları MADDE 4- (1) Uludağ Alanında yapılacak uygulamalar, meri
planlar ile geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartlarına göre
yürütülür. (2) Uludağ Alanında her tür ve ölçekte planların
hazırlanması, yenilenmesi ve değiştirilmesi işlemleri Başkanlıkça
yürütülür. Bu planlar, Komisyonun uygun görüşü ve Bakan oluru uyarınca
Başkanlıkça yapılacak onama sonrasında yürürlüğe girer. (3) Uygulamaya yönelik imar planları yürürlüğe
girene kadar geçerli olmak üzere, Alanın ihtiyaçları göz önünde
bulundurularak, Başkanlık teşkilatlanmasının tamamlanmasını müteakip üç ay
içerisinde geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları, Başkanlığın
teklifi, Komisyonun kararı ve Bakan onayı ile yürürlüğe girer. (4) Uludağ Alanı bütününde hazırlanacak olan üst
ölçekli planın onaylanmasının ardından Alanın nazım ve uygulama imar
planları etaplar hâlinde yapılabilir. (5) Uludağ Alanında bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten sonra ilgili diğer idarelerce yeni plan onaylanamaz. (6) Uludağ Alan planı yapımı ve yürürlüğüne ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılan yönetmelik ile belirlenir. Komisyonun
belirlenmesi, görevleri ve çalışma esasları MADDE 5- (1) Komisyon, Uludağ Alanı sınırları içerisinde her
türlü uygulamaya yönelik karar almaya yetkilidir. (2) Uludağ Alanında, 2863 sayılı Kanun ile kültür
varlıklarını koruma bölge kurulları ve tabiat varlıklarını koruma bölge
komisyonlarına verilen yetki ve görevler Komisyon tarafından kullanılır.
Ayrıca, Komisyon, Uludağ Alanı içerisinde doğal sit alanlarının tescili,
sınır değişiklikleri ve yeniden değerlendirilmesine yönelik karar almaya
yetkilidir. Sit sınır ve derece değişiklikleri Komisyonun oy birliği ile
aldığı karar doğrultusunda gerçekleştirilir. (3) Komisyon aşağıda belirtilen üyelerden oluşur: a) Üniversitelerin mimarlık, şehir planlama/şehir
ve bölge planlama, orman mühendisliği, hukuk, jeoloji mühendisliği, harita
mühendisliği, çevre mühendisliği ve biyoloji bölümlerinden lisans
eğitimlerini tamamlayarak mezun olmuş, Bakanlıkça görevlendirilecek,
alanında uzman ve en az on yıl deneyime sahip dört üye b) Bursa Valisi tarafından görevlendirilecek bir
vali yardımcısı c) Bakanlık Yatırım ve İşletmeler
Genel Müdürlüğünden iki üye ile Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğünden
bir üye, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Tabiat
Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğünden iki üye ile Tarım ve Orman
Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü ve Orman Genel Müdürlüğünden,
alanlarında uzman birer üye ç) Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığından
görevlendirilecek bir üye (4) Komisyonda görüşülecek konunun niteliğine göre
oy hakkı olmamak kaydıyla ilgili yerel yönetimler ile kurum ve kuruluşlardan
uzman çağrılabilir. Komisyonun gündemiyle ilgili meslek odaları,
Başkanlığın davetiyle toplantıya gözlemci olarak katılabilir. (5) Üçüncü fıkranın (a) bendi uyarınca
görevlendirilen Komisyon üyelerinin görev süresi iki yıldır. Yeni üyeler
görevlendirilene kadar mevcut üyeler görevine devam eder. (6) Komisyon kararları idari yargı yolu açık olmak
üzere kesindir. Kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler ile gerçek ve tüzel
kişiler Komisyon kararlarına uymak zorundadır. (7) Komisyonun kuruluşu, görevleri, çalışma usul ve
esasları ile Komisyon üyelerinin atanması ve üyeliklerinin sona
erdirilmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılan yönetmelik ile
belirlenir. Danışma
Kurulunun belirlenmesi, görevleri ve çalışma esasları MADDE 6- (1) Danışma Kurulu aşağıdaki üyelerden oluşur: a) Alan Başkanı b) Bursa Ticaret ve Sanayi Odasından bir üye c) Güney Marmara Turistik Otelciler ve İşletmeciler
Birliğinden bir üye ç) Türkiye Seyahat Acentaları
Birliği Bursa temsilcisi d) Bursa Gençlik ve Spor İl Müdürü ya da yardımcısı e) Osmangazi Belediye Başkanlığı temsilcisi (2) Gerek görüldüğünde Danışma Kurulu toplantısına
Başkanlığın daveti ile üniversiteler, ilgili sivil toplum kuruluşlarından
ve meslek odalarından birer üye katılabilir. (3) Danışma Kuruluna Bakan onayı ile ayrıca
görevlendirme yapılabilir. (4) Başkan aynı zamanda Danışma Kurulunun da
başkanıdır. (5) Danışma Kurulu, Başkanlığa danışmanlık eder ve
tavsiyelerde bulunur. (6) Danışma Kurulu, yılda en az dört kez olmak
üzere gerekli görülen hâllerde Kurul Başkanının çağrısı ile toplanır. (7) Danışma Kurulunca bilgi, tecrübe ve
uzmanlığından yararlanılabileceği düşünülen kişi veya kurum ve kuruluşların
temsilcileri toplantıya çağırılabilir veya görüşleri alınabilir. (8) Danışma Kurulunun görevleri, çalışma usul ve
esasları ile kurul üyelerinin atanması ve üyeliklerinin sona erdirilmesine
ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılan yönetmelik ile belirlenir. Başkanlığın
gelirleri ve giderleri MADDE 7- (1) Başkanlığın gelirleri şunlardır: a) Genel bütçeden yapılacak Hazine yardımları b) 2634 sayılı Kanun kapsamında
yatırımcılara tahsis edilen veya kiralanan taşınmazlardan elde edilen
gelirler hariç olmak üzere Uludağ Alanında bulunan Hazine ile kamu kurum ve
kuruluşlarının özel mülkiyetindeki taşınmazlar ile Devletin hüküm ve
tasarrufu altındaki yerlerin satışı, trampası, kiraya verilmesi,
işletilmesi, işlettirilmesi, ön izin verilmesi, irtifak hakkı kurulması,
kullanma izni verilmesi ve ecrimisil işlemlerinden
elde edilen gelirler c) Marka ve patent gelirleri ç) Başkanlığa yapılacak başvurular ve Başkanlıkça
sunulacak hizmetler karşılığı alınacak ücretler d) Her türlü tanıtım, basım ve yayın gelirleri ile
fikrî mülkiyet haklarından kaynaklı gelirler e) Uludağ Alanındaki işletme ve faaliyet gelirleri f) Başkanlıkça verilecek idari para cezalarından
elde edilecek gelirlerin yarısı g) Yardım ve bağışlar ile sponsorluk
gelirleri ğ) Başkanlık gelirlerinin değerlendirilmesinden
elde edilen gelirler h) Diğer gelirler (2) Başkanlığın giderleri şunlardır: a) Uludağ Alanında etüt, envanter,
planlama, proje çalışmaları, müşavirlik, denetim hizmetleri, jeolojik/jeoteknik etütlerin elde edilmesi, tabii kaynakların
geliştirilmesi, düzenlenmesi, imar, ıslah ve çevre tanzimi, özel plan ve
projelere göre yapılacak her türlü faaliyetlerin gerektirdiği harcamalar b) Uludağ Alanında, planları gereğince
taşınmazların kamulaştırılması, üzerlerinde sınırlı ayni hak tesisi ve kiralanmasına
ilişkin harcamalar c) Uludağ Alanında yer alan işletme, sportif
faaliyet, spor amaçlı organizasyon, tanıtma, altyapı, üstyapı, idare
binası, sosyal binalar, ziyaretçi merkezi, tanıtma merkezi, saha sergileri
ve bu tür faaliyetlerle ilgili her türlü harcamalar ç) Uludağ Alanı hizmetlerinin gerektirdiği her
türlü araç, gereç, ekipman ve benzeri taşınırların
satın alınması, kiralanması, bakımı, onarımı ve işletilmesi ile ilgili
harcamalar d) Personel, istihdam, temsil ve ağırlama ile
ilgili giderler e) Komisyon üyelerine ait yolluk ve huzur hakkı
giderleri f) Demirbaş ve tüketim malzemeleri ile ilgili harcamalar g) Kültür ve turizm işletmeciliğine ait giderler ğ) Başkanlıkça tespit edilen aykırı uygulamaya konu
yapı ve tesisleri yıkma ve yıktırma işlemleri dâhil aykırı uygulamaların
giderilmesini sağlamaya yönelik işlemler ile ilgili giderler h) Başkanlığın görevleriyle ilgili diğer giderler (3) Başkanlığa yapılacak ücrete tabi başvurular ve
Başkanlıkça sunulacak hizmetler karşılığı alınacak ücretlere ilişkin usul
ve esaslar, ilgili kurumların görüşü alınarak Başkanlıkça çıkarılan
yönetmelikle düzenlenir. Muafiyet
ve indirimler MADDE 8- (1) Başkanlık, bu Kanunda ve ilgili mevzuatında
sayılan faaliyetleri dolayısıyla yapılan işlemler yönünden 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu ile
26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu gereğince alınan
harçlardan ve harcamalara katılma paylarından, düzenlenen kâğıtlar yönünden
damga vergisinden, kendisine yapılan bağış ve yardımlar nedeniyle veraset
ve intikal vergisinden, sahip olduğu taşınmazlar dolayısıyla emlak
vergisinden ve tapu ve kadastro döner sermaye hizmet bedelinden muaftır. (2) Başkanlığa yapılan her türlü nakdî ve ayni
bağış ve yardımlar ile sponsorluk harcamalarının tamamı, 31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu hükümleri çerçevesinde gelir veya kurumlar
vergisi matrahının tespitinde, gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi
üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla beyan edilen gelirden veya kurum
kazancından indirilebilir. (3) Bu Kanunun 7 nci
maddesinin birinci fıkrasının (b), (c), (d) ve (e) bentleri hariç
Başkanlığın bu Kanunda ve ilgili mevzuatında sayılan görevleriyle ilgili
faaliyetlerinden elde ettiği gelirleri dolayısıyla iktisadi işletme oluşmuş
sayılmaz. Yasaklar
ve cezalar MADDE 9- (1) Uludağ Alanının doğal değerleri ile
jeolojik/jeomorfolojik dokusunun, turizm potansiyelinin korunmasına ve
yaşatılmasına yönelik alınan tedbirlere aykırı davranılması hâlinde elli
bin Türk lirasından beş yüz bin Türk lirasına kadar idari para cezası uygulanır. (2) Birinci fıkra kapsamına girmeyen, Uludağ
Alanının mevcut durumunu bozmayan ve yapısal uygulamalar içermeyen konulara
ilişkin belirlenecek tedbirlere aykırı davranılması veya izin almaksızın
turizm amaçlı sportif faaliyette bulunulması ve spor amaçlı organizasyon
yapılması durumunda ise on bin Türk lirasından yüz bin Türk lirasına kadar
idari para cezası uygulanır. (3) Uludağ Alanında meri planlar ile geçiş dönemi
koruma esasları ve kullanma şartlarına aykırı yapılan inşai
ve fiziki müdahalelerde 3194 sayılı Kanunun ilgili maddelerinde belirtilen
idari para cezaları Başkanlıkça uygulanır. (4) Uludağ Alanı sınırları içinde; a) 6831 sayılı Kanun, 2872 sayılı Kanun ve 4915
sayılı Kanunda yasaklanan fiillerin işlenmesi hâlinde idari para cezaları
iki misli artırılır. Uludağ Alanı içinde 2863 sayılı Kanunun 74 üncü
maddesinde belirtilen cezalar yarı oranında artırılarak uygulanır. b) 6831 sayılı Kanunun 112 nci,
113 üncü ve 114 üncü maddelerine göre istenecek tazminat ve ağaçlandırma
gideri bir misli artırılır. (5) Bu maddenin birinci ve ikinci fıkrası uyarınca
verilen idari para cezaları Başkanlıkça uygulanır. Verilen idari para cezalarına
karşı otuz gün içinde idare mahkemelerinde dava açılabilir. İdari para
cezalarına karşı yargı yoluna başvurulması takip ve tahsilatı
durdurmaz. Çeşitli
hükümler MADDE 10-
(1) 2863 sayılı Kanun kapsamında
kültür varlıklarını koruma bölge kurulu müdürlüklerine, koruma, uygulama ve
denetim büroları ile çevre, şehircilik ve iklim değişikliği il
müdürlüklerine verilen görev ve yetkiler Uludağ Alanında Başkanlık
tarafından yürütülür. (2) Bu Kanunda Başkanlığa verilen görevlerle ilgili
olarak diğer mevzuatta Tarım ve Orman Bakanlığına yapılan atıflar
Bakanlığa, Uludağ Milli Park Müdürlüğüne yapılan atıflar ise Başkanlığa
yapılmış sayılır. (3) Uludağ Alanının sınırları bölgenin kültürel ve
doğal varlıkları ile turizm potansiyeli göz önünde tutularak ilgili
bakanlıkların görüşü alınarak Bakanlığın teklifi üzerine Cumhurbaşkanı
kararı ile değiştirilebilir. Değiştirilen
hüküm MADDE 11-
(1) 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (II)
sayılı Cetvelin “B) Özel Bütçeli Diğer İdareler” bölümüne aşağıdaki satır
eklenmiştir. “44) Uludağ Alan Başkanlığı” Geçiş
dönemi bütçesi ve diğer işlemler GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Kanunla kurulan
Başkanlık teşkilatlanıncaya kadar, Uludağ Milli Parkı’nın bu Kanunla Uludağ
Alanı olarak belirlenen bölümünde, Uludağ Milli Parkı Müdürlüğü ilgili
mevzuatına göre faaliyetlerine devam eder. (2) Başkanlığın 2023 mali yılı harcamaları, yeni
bir düzenleme yapılıncaya kadar Bakanlığın 2023 yılı bütçesinde yer alan
ödeneklerden karşılanır. (3) Uludağ Alanına ilişkin olarak bu Kanunla
Başkanlığa devredilen yetki ve görevler kapsamında kalan ve Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce ilgili idarelerce sözleşmeye bağlanmış olan
işler, Başkanlık teşkilatı kuruluncaya kadar bu idarelerce yürütülür.
Başkanlık teşkilatı kurulduğu tarih itibarıyla bu sözleşmeler ilgili
idarelerce hak, alacak ve borçlarıyla birlikte Başkanlığa devredilmiş
sayılır. (4) Üçüncü fıkra uyarınca Başkanlığa devredilen
sözleşmelerden dolayı ilgili idarelerce taraf olunan davalar, Uludağ Alanı
ile ilgili kültür varlıklarını koruma bölge kurulu kararları ve tabiat
varlıklarını koruma bölge komisyonu kararlarına karşı açılan davalar ile
başlatılmış olan takiplerde Başkanlık kendiliğinden taraf sıfatını kazanır.
Bu sözleşmelere ilişkin olarak bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce
ilgili idarelerce yapılmış iş ve işlemler sebebiyle açılacak dava ve
takipler Başkanlığa yöneltilir. (5) Uludağ Alanına ilişkin Başkanlığın görev
alanını ilgilendiren her türlü arşiv belgesi ilgili kamu kurum ve
kuruluşları tarafından bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren üç ay
içinde Başkanlığa gönderilir. (6) Bu Kanunun uygulanmasına dair yönetmelikler,
Başkanlığın teşkilatlanmasının tamamlanmasını müteakip en geç bir yıl
içinde yürürlüğe konulur. (7) Uludağ Alanı içerisinde meri tüm planların
uygulaması, geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları belirlenene
kadar devam eder. Geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartlarının
belirlenmesi ile meri planların uygulanması durdurulur. Üst ölçek planların
hazırlanması sürecinde uygulanması durdurulmuş olan mevcut planlar
Başkanlıkça incelenerek Komisyonun uygun görüşü ile yeniden yürürlüğe konulabilir. (8) Bu Kanunda öngörülen Uludağ Alan planları,
geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartlarının yürürlüğe girmesini
takiben iki yıl içinde Komisyona sunulur. Yürürlük MADDE 12-
(1) Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 13-
(1) Bu Kanun hükümlerini
Cumhurbaşkanı yürütür. 25/1/2023 |
