7 Ekim 2023 CUMARTESİ | Resmî Gazete | Sayı : 32332 |
YÖNETMELİK | ||
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasından: ÖDEME HİZMETLERİ VE ELEKTRONİK PARA İHRACI İLE
ÖDEME HİZMETİ SAĞLAYICILARI HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK MADDE 1- 1/12/2021 tarihli ve 31676 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti
Sağlayıcıları Hakkında Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(c) bendinde yer alan “kimlik tespiti veya doğrulaması yapılmamış,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “9/4/2008 tarihli ve 26842 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Mali Suçları Araştırma Kurulu Genel Tebliği (Sıra No:
5)’nin 2.2.9 uncu maddesinin birinci paragrafında ve 2.2.11 inci maddesinin
birinci paragrafında belirtilen parasal sınırlar dahilinde kalan,” ibaresi
eklenmiş, (ss) bendinde yer alan “tüzel kişiyi” ibaresi “organını” olarak
değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir. “zz) Dijital cüzdan: Müşterinin tanımladığı ödeme
hesabına veya ödeme aracına ilişkin bilgilerin saklandığı, bir elektronik
cihaz, çevrim içi hizmet veya uygulama olarak sunulan ve müşteriye,
tanımladığı ödeme hesabı veya ödeme aracına ilişkin bilgileri kullanarak
ödeme işlemi gerçekleştirme imkânı sağlayan ödeme aracını, aaa) Kartlı sistem kuruluşu: 5464 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde tanımlanan kuruluşları, bbb) Nitelikli hizmetler: Kanun uyarınca ödeme
hizmeti kapsamına girmeyen ancak bireysel bütçe yönetimi, fatura yönetimi,
hesap doğrulama, ödemelere ilişkin hatırlatmalar gibi gerçek kişilerin mali
durum ve finansal farkındalığını destekleyerek sunulan ödeme hizmetlerini
kolaylaştıran, güvenli kılan veya etkinliğini artıran hizmetleri,” MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin dördüncü
fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir. “Banka tarafından ödemeler alanının
gelişimi için gerekli olduğuna karar verilmesi durumunda, müşterinin ödeme
hizmeti aldığı kuruluş ile arasında halihazırda başka bir ödeme hizmeti ile
ilgili olarak çerçeve sözleşme bulunması kaydıyla, Banka tarafından
belirlenen ilave ödeme hizmetlerinin sunumu için müşterinin onay ve
talebinin alınması şartı uygulanmaz. İlave ödeme hizmetinin bu kapsamda
sunulmaya başlanmasından önce 44 üncü maddenin birinci ve ikinci fıkraları
kapsamında gerekli bilgilendirme yapılır ve müşteri tarafından ilave ödeme
hizmetinin istenmediğinin belirtilmesi durumunda ilave ödeme hizmeti
sunulmaz.” “(16) Ödeme işleminin, ödeme emri başlatma hizmeti
olarak değerlendirilmesi için ödeme işlemini başlatan tarafın ödeme emrini
vermek için ödeme işleminin gerçekleştirileceği kendi ödeme hesabının
bulunduğu ödeme hizmeti sağlayıcısının dışında bir ödeme hizmeti sağlayıcısını
da kullanıyor olması gerekmektedir. Gönderen tarafından alıcı aracılığıyla
başlatılan ödeme işlemlerinde, gönderenin ödeme emrini vermek için ödeme
işlemi ile ilgili fon transferinin gerçekleşeceği kendi ödeme hesabının
bulunduğu ödeme hizmeti sağlayıcısının dışında bir ödeme hizmeti
sağlayıcısı kullanmaması durumunda, bu işlemler ödeme emri başlatma hizmeti
olarak kabul edilmez. Sadece hizmeti sunan ödeme hizmeti sağlayıcısı
nezdindeki ödeme hesabına ve bu ödeme hizmeti sağlayıcısı tarafından çıkarılan
ödeme aracına fon yüklemek amacıyla başka bir ödeme hizmeti sağlayıcısı
tarafından ihraç edilmiş bir ödeme aracının saklanması yoluyla gerçekleşen
ödeme işlemleri ödeme emri başlatma hizmeti olarak kabul edilmez.” MADDE 3- Aynı Yönetmeliğe 4 üncü maddesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki madde eklenmiştir. “Dijital cüzdan hizmeti MADDE 4/A- (1) Dijital cüzdan hizmeti, ödeme
hizmeti sağlayıcıları tarafından sunulabilir. Sadece hizmeti sunan ödeme
hizmeti sağlayıcısı nezdindeki ödeme hesabı ve bu ödeme hizmeti sağlayıcısı
tarafından çıkarılan ödeme aracının tanımlanabildiği ve saklanabildiği
elektronik cihaz, çevrim içi hizmet veya uygulamalar dijital cüzdan hizmeti
olarak kabul edilmez. (2) Dijital cüzdan hizmeti sunan kuruluşun asgari
olarak 4 üncü maddenin birinci fıkrasının ödeme aracının ihracı ile sınırlı
olacak şekilde (c) bendi kapsamında faaliyet göstermek için
yetkilendirilmiş olması gerekir. (3) Dijital cüzdan kullanılarak müşteriye sunulan
hizmetlere göre, kuruluşun ikinci fıkraya ilave olarak 4 üncü maddenin
birinci fıkrasının ilgili bentleri kapsamında da faaliyet göstermek için
yetkilendirilmiş olması gerekir. (4) Dijital cüzdanın, işyerlerinde ödeme aracı
olarak kullanılması ve bu tür işlemlerde ödeme işlemine ilişkin fonun
dijital cüzdan hizmeti sunan kuruluş üzerinden aktarılması durumunda,
kuruluşun Kanunun 18 inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca elektronik
para ihraç etmek için yetkilendirilmiş olması gerekir. Dijital cüzdana
tanımlanmış olan ödeme hesabı veya ödeme aracının işyerinde
gerçekleştirilecek ödeme işleminde doğrudan kullanılması için işyerine
gerekli ödeme hizmetlerini dijital cüzdan hizmeti sunan kuruluşun sunması
nedeniyle ödeme işlemine ilişkin fonun dijital cüzdan hizmeti sunan kuruluş
üzerinden aktarılması, bu fıkra kapsamında değerlendirilmez. (5) Dijital cüzdanın işyerlerinde
gerçekleştirilecek ödeme işleminde dijital cüzdana tanımlanmış olan başka
bir ödeme hizmeti sağlayıcısı nezdindeki ödeme hesabı veya başka bir ödeme
hizmeti sağlayıcısının ihraç ettiği ödeme aracı doğrudan kullanılacak
şekilde geçerli olması durumunda, kuruluşun 4 üncü maddenin birinci
fıkrasının (f) bendi uyarınca yetkilendirilmiş olması gerekir. (6) Hassas müşteri verilerini mevzuatın izin
verdiği sınırlar çerçevesinde işyeri veya ödeme hizmeti sağlayıcısı adına
saklayan, müşteri ile hiçbir şekilde hukuki bir işleme doğrudan taraf
olmayan, müşteri nezdinde ödeme işleminin saklamayı yapan tüzel kişi
aracılığıyla gerçekleştiği izlenimi yaratmayan, ödeme işleminin hiçbir
anında saklamayı yapan tüzel kişinin ödeme işlemine konu fonun sahibi
olmadığı ve yürütülen faaliyete ilişkin hak ve yükümlülüklerin açık bir
şekilde taraflar arasında yapılan sözleşmede belirlendiği hizmetler, bu
Yönetmelik kapsamında dijital cüzdan hizmeti olarak değerlendirilmez. Bu
fıkra kapsamında hassas müşteri verilerini mevzuatın izin verdiği sınırlar
çerçevesinde işyeri veya ödeme hizmeti sağlayıcısı adına saklayan kişiler,
müşteriye karşı tek başına bu hizmetin görünen yüzü olamaz. (7) Bu maddenin uygulanmasında Kanunun 12 nci
maddesinin ikinci fıkrası ve 18 inci maddesinin beşinci fıkrası hükümleri
ile bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin yedinci fıkrası hükümleri saklıdır.” MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesine aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir. “(4) Ödeme hizmeti sağlayıcısının, sunmakta olduğu
ödeme hesabı hizmetleri ve ödeme hizmetlerine ilişkin altyapı hizmetlerinin
kontrolünü elinde bulundurduğu bir ödeme hizmeti sağlayıcısının da dahil
olduğu diğer ödeme hizmeti sağlayıcıları tarafından kullanıldığı
durumlarda, aynı nitelikteki hizmetleri kontrolünü elinde bulundurduğu
ödeme hizmeti sağlayıcısı ile diğer ödeme hizmeti sağlayıcılarına aynı
şartlar ve imkanlar dahilinde ve aynı ücret politikası ile sunması esastır.
(5) Başka bir ödeme hizmeti sağlayıcısının
kontrolünü elinde bulunduran ödeme hizmeti sağlayıcısı, sunmakta olduğu
ödeme hesabı hizmetlerinin ve ödeme hizmetlerine ilişkin altyapı
hizmetlerinin kontrolünü elinde bulundurduğu bir ödeme hizmeti
sağlayıcısının da dahil olduğu diğer ödeme hizmeti sağlayıcıları tarafından
kullanıldığı durumlarda, kontrolünü elinde bulundurduğu ödeme hizmeti
sağlayıcısını diğer ödeme hizmeti sağlayıcılarından avantajlı konuma
getirecek şekilde, kendi müşterilerini kontrolünü elinde bulundurduğu ödeme
hizmeti sağlayıcısından hizmet almak üzere yönlendiremez veya zorlayamaz. (6) Kontrolü başka bir ödeme hizmeti sağlayıcısında
olan ödeme hizmeti sağlayıcıları, 15 inci maddenin ikinci fıkrasının (d)
bendi ile üçüncü fıkrasının (e) bendi kapsamında arayüz sağlayıcı olarak
sunulan hizmetler hariç olmak üzere, sunacakları hizmetlere ilişkin olarak
her türlü belge, ilân, reklam ve kamuoyuna yaptığı açıklamalarda kontrolünü
elinde bulunduran ödeme hizmeti sağlayıcısı adına işlem yaptığı izlenimini
uyandıracak ifadeleri kullanamaz. (7) Mevzuattan doğan yükümlülükler ile güvenlik,
operasyonel ve teknik makul gereklilikler sebebiyle oluşabilecek aksi
uygulamalar dördüncü, beşinci ve altıncı fıkralara aykırılık teşkil etmez.”
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) Ödeme hizmeti sağlayıcısının, işyerine ödeme
hizmeti kapsamına giren bir ödeme yöntemi ile mal ve hizmet satışı
yapabilmesini sağlamak için sunduğu hizmetler için başka bir ödeme hizmeti
sağlayıcısı tarafından sunulan altyapıyı kullanması durumunda, işyerinin 9
uncu maddenin beşinci fıkrası uyarınca kurulan sistemde tanımlanmış işyeri
kodunu, vergi kimlik numarası, T.C. kimlik numarası ve yabancı kimlik
numarasından uygun olanı ile adını en geç on iş günü içerisinde altyapısı
kullanılan ödeme hizmeti sağlayıcısına bildirmesi gerekir. Altyapısı
kullanılan ödeme hizmeti sağlayıcısı, altyapıyı kullanan ödeme hizmeti
sağlayıcısından bu fıkrada belirtilenler ile diğer mevzuattan kaynaklanan
hususlar ve altyapısı kullanılarak gerçekleşen işlemler dışında, işyerinin
başka bir bilgisini talep edemez. Altyapısı kullanılan ödeme hizmeti
sağlayıcısı, risk politikaları çerçevesinde yapacağı değerlendirmeler sonucunda
ödeme hizmeti sağlayıcısından işyerine hizmet vermemesini talep etme
hakkına sahiptir. Altyapısı kullanılan ödeme hizmeti sağlayıcısı, altyapıyı
kullanan ödeme hizmeti sağlayıcısının işyerine sunacağı ödeme hizmetini,
keyfi gerekçelerle engelleyemez. Altyapısı kullanılan ödeme hizmeti
sağlayıcısının ilgili mevzuat hükümleri kapsamındaki hakları ve yetkileri
saklıdır. (3) İkinci fıkra uyarınca bildirilen bilgiler,
sadece risk değerlendirilmesi ve ilgili düzenlemeler çerçevesinde yapılacak
inceleme ve tespit çalışmaları ile altyapıyı kullanan ödeme hizmeti
sağlayıcısı tarafından ödeme hizmeti sunulacak işyerlerinde kullanılan
altyapının hizmete alınması ve altyapısı kullanılan ödeme hizmeti
sağlayıcısı nezdinde gerekli teknik tanımlamaların yapılması sürecinde
kullanılabilir ve her ne gerekçe ile olursa olsun pazarlama ve müşteri
kazanma benzeri amaçlar gibi elde ediliş amaçları dışında kullanılamaz.” MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin birinci
fıkrasının üçüncü cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş,
dördüncü fıkrasının (f) ve (g) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
onuncu fıkrasının (a) bendinde yer alan “Kurumu tarafından yetkilendirilmiş”
ibaresi “Kurumundan kamu yararını ilgilendiren kuruluşlar dahil bağımsız
denetim yapma yetkisi almış Bağımsız Denetim Kuruluşları listesinde yer
alan” olarak değiştirilmiş ve on üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümleler
eklenmiştir. “Bu aşamaya ilişkin bilgi ve
belgelerdeki eksikliklerin, eksikliğe ilişkin Bankanın yazısının tebliğ
tarihinden itibaren üç ay içinde giderilmemesi halinde Banka nezdinde
başvuru yapılmamış sayılır.” “f) Şirketin gerçek kişi nitelikli pay sahipleri
ile kontrolü elinde bulunduran ortaklarının müflis veya konkordato ilan
etmiş olmadıkları ile şirketteki sermayesinin kendi kaynaklarından karşılandığına
ve her türlü muvazaadan ari olarak nakden temin ve tevdi edildiğine ilişkin
taahhütnameleri ve bu kişiler ile bu kişilerin doğrudan en az yüzde
otuzüçüne sahip oldukları şirketlere ilişkin ilgili ticaret sicil
müdürlüğünden alınacak iflas konkordato belgesi ile Findeks kredi notuna
ilişkin belge (EK-4), g) Şirketin ve şirketin tüzel kişi nitelikli pay
sahipleri ile kontrolü elinde bulunduran tüzel kişilerin uzlaşma yoluyla
yeniden yapılandırma başvurularının tasdik edilmemiş ve haklarında iflasın
ertelenmesi kararı verilmemiş olduğu ile şirketteki sermayesinin kendi
kaynaklarından karşılandığına ve her türlü muvazaadan ari olarak nakden
temin ve tevdi edildiğine ilişkin taahhütnameleri ve bu kişiler ile bu
kişilerin doğrudan en az yüzde otuzüçüne sahip oldukları şirketlere ilişkin
ilgili ticaret sicil müdürlüğünden alınacak iflas konkordato belgesi ile
Findeks kredi notuna ilişkin belge (EK-5),” “Bu aşamaya ilişkin bilgi ve
belgelerdeki eksikliklerin, eksikliğe ilişkin Bankanın yazısının tebliğ
tarihinden itibaren altı ay içinde giderilmemesi halinde Banka nezdinde
faaliyet genişletme başvurusu yapılmamış sayılır. Bu kuruluşların yeniden
faaliyet genişletme başvurusunda bulunmak istemesi durumunda faaliyet
genişletmeye ilişkin süreç yeniden başlar.” MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “pay edinim ve devirleri” ibaresinden sonra gelmek
üzere “, on ikinci fıkra saklı kalmak kaydıyla,” ibaresi eklenmiş ve aynı
maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir. “(12) Kuruluşun nihai pay sahiplerinin doğrudan
veya dolaylı olarak kuruluş nezdindeki pay oranında herhangi bir
değişikliğe sebep olmayacak şekilde aynı gruba ait şirketler arasında
gerçekleşen pay edinim ve devirleri Bankanın iznine tabi değildir. Bu fıkra
kapsamına giren pay devirlerinin kuruluşça öğrenilmesinin ardından on iş
günü içerisinde Bankaya bildirilmesi gerekmektedir. Banka, söz konusu pay
edinim ve devir işleminin Kanunun 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (f)
bendi ile 18 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (f) bendi uyarınca kuruluşun
Bankanın denetimini engellemeyecek şeffaf ve açık bir ortaklık yapısına
sahip olması şartına halel getirdiğine karar vermesi durumunda, işlemin
durdurulmasını, işlemin tamamlanmış olması halinde eski duruma geri
dönülmesini sağlayacak işlemlerin tesis edilmesini istemeye, bu amaca
yönelik olarak belirli süre tanımaya, belirlenen sürede gerekli işlemlerin
tesis edilmemesi durumunda Kanunda ve bu Yönetmelikte öngörülen
yaptırımları uygulamaya yetkilidir. (13) İkinci ve üçüncü fıkralara ilişkin bilgi ve
belgelerdeki Bankaca tespit edilen eksikliklerin, eksikliğe ilişkin
Bankanın yazısının tebliğ tarihinden itibaren altı ay içinde giderilmemesi
halinde Banka nezdinde pay devri başvurusu yapılmamış sayılır. Bu gerçek
veya tüzel kişilerin yeniden pay devri başvurusunda bulunmak istemesi
durumunda pay devrine ilişkin süreç yeniden başlar.” MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, sekizinci fıkrasında yer
alan “tüzel kişilerin ve tacirlerin idari ve operasyonel süreçlerine
ilişkin olarak, katma değerli hizmetler ile” ibaresi “gerçek ve tüzel
kişilere ilişkin olarak” olarak değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir. “(2) Ödeme kuruluşu; 4 üncü maddenin birinci
fıkrasında sayılan ödeme hizmetlerinin sunulması ile aşağıdakiler dışında
herhangi bir ticari faaliyette bulunamaz: a) Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasının (ğ),
(h), (ı), (i), (j) ve (k) bentlerinde yer alan işlemlerle ilgili
faaliyetlerin sunulması. b) Ödeme hizmetlerinin sunulması ile ilgili olan ve
ödeme hizmeti sağlayıcılarının faaliyetlerini güvenli kılan ve
kolaylaştıran, kart verilerinin işlenmesi, suistimal ve dolandırıcılık
önleme gibi ödeme hizmetlerini tamamlayıcı nitelikte olan yan hizmetler. c) Dokuzuncu fıkra saklı kalmak kaydıyla, tüzel
kişilere ilişkin olarak katma değerli hizmetler, gerçek kişilere ilişkin
olarak nitelikli hizmetlerin sunulması. ç) Ödeme hizmetleri ile ilgili eğitim ve
danışmanlık hizmetleri. d) Doğrudan ya da dolaylı olarak 7/8/1989 tarihli
ve 89/14391 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Türk Parası
Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Kararın 2 nci maddesinde sayılan
kıymetli maden ve kıymetli taş ile döviz alım satımıyla ilgili işlemleri
hariç olmak üzere, 29/12/2021 tarihli ve 31704 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Dijital Bankaların Faaliyet Esasları ile Servis Modeli
Bankacılığı Hakkında Yönetmelik kapsamında arayüz sağlayıcı olarak
sunulacak hizmetler. e) Doğrudan ya da dolaylı olarak Türk Parası Kıymetini
Koruma Hakkında 32 Sayılı Kararın 2 nci maddesinde sayılan döviz alım
satımıyla ilgili işlemler hariç olmak üzere, faaliyetleri ilgili mevzuat
çerçevesinde yetkili bir otorite tarafından düzenlenen ve denetlenen
finansal kuruluşların hizmetlerine ulaşması için müşteriye sunulan
pazarlama ve ilgili finansal kuruluşun sistemlerine yönlendirme gibi
kuruluşun ödeme hizmetlerinin kullanımını arttırabilecek nitelikteki yan
hizmetler. f) Kuruluşun bir ay içerisinde aracılık edeceği
işlem miktarı azami olarak 33 üncü maddenin dördüncü fıkrası uyarınca
hesaplanan bir önceki takvim yılındaki ödeme hacminin yüzde biri ile
sınırlı olması şartı ile Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı
Kararın 2 nci maddesinde sayılan işlenmiş kıymetli maden ve kıymetli taş
alım satımı ile ilgili faaliyetlere aracılık edilmesi kapsamında sunulacak
hizmetler. (3) Elektronik para kuruluşu; elektronik para ihraç
edilmesi ve 4 üncü maddenin birinci fıkrasında sayılan ödeme hizmetlerinin
sunulması ile aşağıdakiler dışında herhangi bir ticari faaliyette
bulunamaz: a) Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasının (ğ),
(h), (ı), (i), (j) ve (k) bentlerinde yer alan işlemlerle ilgili
faaliyetlerin sunulması. b) Kanunun 18 inci maddesinin beşinci fıkrası
kapsamına giren ön ödemeli araçlara ilişkin işlemlerin yürütülmesi. c) Elektronik paranın ihracı veya ödeme
hizmetlerinin sunulması ile ilgili olan ve ödeme hizmeti sağlayıcılarının
faaliyetlerini güvenli kılan ve kolaylaştıran kart verilerinin işlenmesi,
suistimal ve dolandırıcılık önleme gibi ödeme hizmetlerini tamamlayıcı
nitelikte olan yan hizmetler. ç) Dokuzuncu fıkra saklı kalmak kaydıyla, tüzel
kişilere ilişkin olarak katma değerli hizmetler, gerçek kişilere ilişkin
olarak nitelikli hizmetlerin sunulması. d) Elektronik paranın ihracı veya ödeme hizmetleri
ile ilgili eğitim ve danışmanlık hizmetleri. e) Doğrudan ya da dolaylı olarak Türk Parası
Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Kararın 2 nci maddesinde sayılan
kıymetli maden ve kıymetli taş ile döviz alım satımıyla ilgili işlemleri
hariç olmak üzere, Dijital Bankaların Faaliyet Esasları ile Servis Modeli
Bankacılığı Hakkında Yönetmelik kapsamında arayüz sağlayıcı olarak
sunulacak hizmetler. f) Doğrudan ya da dolaylı olarak Türk Parası
Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Kararın 2 nci maddesinde sayılan döviz
alım satımıyla ilgili işlemler hariç olmak üzere, faaliyetleri ilgili
mevzuat çerçevesinde yetkili bir otorite tarafından düzenlenen ve
denetlenen finansal kuruluşların hizmetlerine ulaşması için müşteriye
sunulan pazarlama ve ilgili finansal kuruluşun sistemlerine yönlendirme
gibi kuruluşun ödeme hizmetlerinin kullanımını arttırabilecek nitelikteki
yan hizmetler. g) Kuruluşun bir ay içerisinde aracılık edeceği
işlem miktarı azami olarak 33 üncü maddenin dördüncü fıkrası uyarınca
hesaplanan bir önceki takvim yılındaki ödeme hacminin yüzde biri ile
sınırlı olmak üzere Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Kararın
2 nci maddesinde sayılan işlenmiş kıymetli maden ve kıymetli taş alım
satımı ile ilgili faaliyetlere aracılık edilmesi kapsamında sunulacak
hizmetler.” “(9) 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (f) veya
(g) bentlerinde belirtilen ödeme hizmetlerini sunmaya yetkili olan
kuruluşlar katma değerli hizmetleri ve nitelikli hizmetleri kendi nezdinde
bulunan hesaplara ilave olarak diğer ödeme hizmeti sağlayıcıları nezdinde
bulunan hesaplarla ilgili olarak da sunabilir. Diğer kuruluşlar bu
hizmetleri sadece kendi nezdinde bulunan hesaplar ile ilgili olarak
sunabilirler. (10) Kuruluşun ikinci fıkranın (e) bendi ile üçüncü
fıkranın (f) bendi kapsamında sunduğu hizmetler, hizmet sunduğu finansal
kuruluşun asli faaliyetinin tamamını kapsayamaz. Kuruluş, bu hizmetlerin
sunumu esnasında anılan bentlerde düzenlenen hususlar dışında bir işlev
üstlenemez. (11) İkinci fıkranın (f) bendi ve üçüncü fıkranın
(g) bendi kapsamında yürütülecek faaliyetlerde Kuruluş, Türk Parası
Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Kararın 2 nci maddesinde sayılan
işlenmiş kıymetli maden ve kıymetli taş alım satımını doğrudan kendisi
yapamaz. Aracılık faaliyetleri kapsamında her bir müşterinin bir takvim
yılı içerisinde azami olarak bakiyesinde tutabileceği tutar, kuruluşun bir
önceki takvim yılındaki ödeme hacminin yüzde biri nispetinde belirlenen
tutarın binde birinden fazla olamaz. Hesaplamalar kuruluş tarafından her
takvim yılının başında yapılır ve hesaplanan limitlerin bir önceki takvim
yılı hesaplanan tutarlardan düşük olması durumunda azami limitin üzerinde
bakiyesi bulunan müşterilerin yeni alım yapmasına izin verilmez.” MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasında yer alan “beşyüz” ibaresi “bin” olarak, “binikiyüzelli” ibaresi
“ikibinyediyüzelli” olarak, beşinci fıkrasında yer alan “on beş” ibaresi
“otuz” olarak, “bir ay” ibaresi “altmış gün” olarak değiştirilmiş ve aynı
maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “(6) Trafik Sigortaları Bilgi ve Gözetim Merkezi
üzerinden yapılan sorgulamalara ilişkin ödemeler ile yardım ve bağış amaçlı
ödemeler üçüncü fıkrada yer alan limitlerin hesaplanmasında dikkate
alınmaz.” MADDE 10- Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin üçüncü
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiş, dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, sekizinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiş, yirmi yedinci
fıkrasında yer alan “ve” ibaresi “veya” olarak değiştirilmiş ve aynı
fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Ticari ve/veya teknik olmayan
sebeplerle sonlandırılanlar özellikle belirtilecek şekilde, temsilcilik
ilişkisi sonlandırılan kişilere ilişkin Birlik nezdinde ayrı bir liste
oluşturulur ve herhangi bir şekilde yeni bir temsilcilik ilişkisine girmeyen
kişilerin bilgileri temsilcilik ilişkisinin sonlandırılmasından itibaren
beş takvim yılı boyunca bu listede yer alır.” “(4) Birlik tarafından oluşturulan listeye
kuruluşun ticaret unvanı, adresi ve internet adresi; temsilcinin ise şahıs
şirketleri de dahil olmak üzere MERSİS numarası, faaliyet alanı, adresi ve
varsa internet sitesi adresi kaydedilir ve Birlik tarafından tutulan liste
Birliğin internet sitesinde kamuoyunun erişimine açık şekilde yayımlanır.” “Kuruluşun başka bir kuruluşu
temsilci olarak kullanarak sunduğu hizmetlerle ilgili olarak bu fıkranın
uygulanması esnasında sağlanacak bilgi ve belgelerde hem temsil olunan hem
de temsilci olan kuruluşa ilişkin bilgilere yer verilir.” “Kuruluşun başka bir ödeme hizmeti
sağlayıcısı ile temsilcilik ilişkisi kurması durumunda, kurulan temsilcilik
ilişkisi kapsamında gerçekleşen işlemler açısından on sekizinci fıkra
hükümlerinin uygulanmasından temsilci olan kuruluş sorumlu olur.” MADDE 11- Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin üçüncü
fıkrasında yer alan “muhabirlik ve temsilcilik benzeri yöntemlerle” ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır. MADDE 12- Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “sunan ve” ibaresi “sunan veya” olarak
değiştirilmiştir. MADDE 13- Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Kuruluş tarafından yapılacak unvan
değişiklikleri ise değişikliğe ilişkin kuruluş içindeki süreçlerin
tamamlanmasının ardından yirmi iş günü içinde Bankaya bildirilir.” MADDE 14- Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “noter onaylı bir örneği” ibaresinden sonra gelmek
üzere “ya da e-Devletten alınacak yükseköğretim mezun belgesi” ibaresi
eklenmiştir. MADDE 15- Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesinin ikinci
fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle
eklenmiştir. “Kuruluş bünyesindeki risk yönetimi
personelinin en az bir tanesinin kuruluşun tam zamanlı çalışanı olması
şarttır.” MADDE 16-
Aynı Yönetmeliğin 32 nci
maddesinin ikinci fıkrasının (c) ve (ç) bentlerinde yer alan “bankalar ve”
ibaresi yürürlükten kaldırılmış, aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiş ve
aynı maddenin beşinci ve yedinci fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır. “e) 36 ncı madde kapsamında tesis edilen teminat
tutarı.” MADDE 17- Aynı Yönetmeliğin 33 üncü maddesinin sekizinci
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiş ve dokuzuncu fıkrasında yer alan “ödeme
hizmetini sunan kuruluş,” ibaresinden sonra gelmek üzere “mesleki
faaliyetlerinden dolayı verebileceği zararlara karşı” ibaresi eklenmiştir. “29 uncu maddenin üçüncü fıkrası
kapsamında Bankaya yapılan düzenli ve sürekli raporlamalar bu fıkra
kapsamındaki bilgi verme zorunluluğunun yerine getirilmiş olmasını
sağlamaz.” MADDE 18- Aynı Yönetmeliğin 34 üncü maddesinin ikinci
fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiştir. “Ödeme fonları kuruluş tarafından
teminat olarak gösterilemez. Ödeme hizmeti kullanıcılarının kuruluş
nezdindeki hak ve alacaklarına ilişkin tedbir, haciz ve benzeri her türlü
idari ve adli talepler münhasıran kuruluş tarafından yerine getirilir.
Koruma hesabının tutulduğu bankalara gelen talepler ise, bankanın ödeme
fonlarının kuruluşun müşterileri bazında nihai sahipliğine ilişkin bilgi
sahibi olması durumunda, ilgili ödeme fonu ile sınırlı olmak üzere yerine
getirilir ve banka tarafından ilgili kuruluşa gecikmeksizin bilgi verilir.” MADDE 19- Aynı Yönetmeliğin 35 inci maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(4) Elektronik para kuruluşu, elektronik para
ihracı karşılığında aldığı fonları, diğer tüm fonlardan ayrıştırarak takip
eder ve birinci fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanamaz, bu fonlarla
ilgili kayıtları, anonim ön ödemeli araçlar ile ilgili olanlar hariç olmak
üzere fonların müşteri bazında takibini sağlayacak şekilde tutar.
Elektronik para ihracı karşılığında alınan fonlar kuruluş tarafından
teminat olarak gösterilemez. Ödeme hizmeti kullanıcılarının kuruluş
nezdindeki hak ve alacaklarına ilişkin tedbir, haciz ve benzeri her türlü
idari ve adli talepler münhasıran kuruluş tarafından yerine getirilir.
Elektronik para ihracı karşılığında alınan fonların bulunduğu hesabın
tutulduğu bankalara gelen talepler ise, bankanın bu fonların kuruluşun
müşterileri bazında nihai sahipliğine ilişkin bilgi sahibi olması
durumunda, ilgili fon ile sınırlı olmak üzere yerine getirilir ve banka
tarafından ilgili kuruluşa gecikmeksizin bilgi verilir.” MADDE 20- Aynı Yönetmeliğin 36 ncı maddesinin yedinci ve
sekizinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(7) Banka, kuruluşun bu madde uyarınca Banka
nezdinde tutması gereken toplam teminat miktarını belirlerken aşağıdaki
kriterleri dikkate alır: a) Kanun kapsamında idari para cezası uygulanmamış
olması. b) 74 üncü madde kapsamındaki Birlik hakem
heyetlerinde kuruluş aleyhine sonuçlanan şikâyet ve itiraz başvurularının
kuruluşla ilgili toplam başvurular içindeki payının yüzde onun üzerinde
olmaması. (8) Banka, her yıl Ocak ayı içerisinde, kuruluşun
ilgili takvim yılında bu madde uyarınca Banka nezdinde tutması gereken
toplam teminat miktarını, bir önceki takvim yılı için yedinci fıkra
kapsamında belirtilen kriterleri dikkate alarak, üçüncü, dördüncü veya beşinci
fıkralar uyarınca hesaplanan baz teminat miktarı üzerinden belirler. Bu
madde uyarınca belirlenecek teminat miktarı bir takvim yılı için
geçerlidir. Kuruluşun Banka nezdinde tutması gereken teminat miktarı
yedinci fıkranın (a) ve (b) bentlerinde belirtilen kriterlerin, tek tek
sağlanmaması durumunda yüzde yirmibeş, birlikte sağlanmaması durumunda
yüzde yüz oranında artırılır.” MADDE 21- Aynı Yönetmeliğin 37 nci maddesinin beşinci
fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiş ve altıncı fıkrasında yer alan
“kimliğinin” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır. “Ödeme hizmeti sağlayıcısı, hangi
müşterilerine ve hangi hizmet türleri ile ilgili olarak uzaktan iletişim
aracı ile tek seferlik ödeme işlemi gerçekleştirme imkânı sunacağına,
yapılacak ödeme işlemlerinin türü, niteliği, varsa doğuracağı finansal ve
finansal olmayan etkilerin büyüklüğü, azami işlem tutarı ve müşterinin
güvenilirliği gibi hususları göz önünde bulundurarak yapacağı risk
değerlendirmesi sonuçlarına göre karar verir. Ödeme hizmeti sağlayıcısı,
yapılacak risk değerlendirmesinde elde edilen sonuçlara göre ödeme
işleminin tarafların eş zamanlı fiziksel varlığında gerçekleştirilmesine
karar vermeye yetkilidir.” MADDE 22- Aynı Yönetmeliğin 41 inci maddesinin dördüncü
fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “kimliğinin” ve “müşteriden”
ibareleri yürürlükten kaldırılmıştır. MADDE 23-
Aynı Yönetmeliğin 53 üncü
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir. “(10) Ödeme aracı ihraç eden ödeme hizmeti
sağlayıcısı, birden fazla kartlı sistem kuruluşu ile uyumlu olacak şekilde
ödeme araçları ihraç ettiği ve müşterinin ödeme aracının belirli bir kartlı
sistem kuruluşuna tanımlı şekilde ihraç edilmesini talep ettiği durumlarda,
ödeme aracını müşterinin istediği kartlı sistem kuruluşuna uyumlu şekilde
ihraç eder ve ödeme aracının ihraç edilmesinin öncesinde ve sonrasında
müşterinin seçtiği kartlı sistem kuruluşu ile uyumlu ödeme aracının ihracı
sürecini müşteri açısından zorlaştıracak şekilde müşteriye kartlı sistem
kuruluşuna göre farklı uygulamalarda bulunamaz. (11) Kart tabanlı ödeme aracı kabulü gerçekleştiren
ödeme hizmeti sağlayıcısı, kabul faaliyetlerinde kullandığı cihaz, donanım
ve yazılımların kartlı sistem kuruluşu faaliyeti yürütmeye yetkili olan
sistemik öneme sahip ödeme sistemi işleticileri tarafından kurulan kartlı
sistemlere uyumlu olmasını ve bu altyapılara uyumlu olarak ihraç edilmiş
ödeme araçlarının hizmet sunduğu işyerlerinde kullanılabilmesini sağlamakla
yükümlüdür. (12) İşyeri, ödeme hizmeti sağlayıcısı tarafından
on birinci fıkra uyarınca yürütülecek çalışmalara gerekli desteği vermekle
yükümlüdür. Banka, ödeme hizmeti sağlayıcısından, bu fıkra kapsamında
gerekli önlemleri alma konusunda makul bir gerekçe sunmaksızın çaba
göstermeyen işyerine sunduğu ödeme altyapısı hizmetlerini durdurmasını
istemeye yetkilidir.” MADDE 24-
Aynı Yönetmeliğin 61 inci
maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “15 inci maddenin” ibaresinden sonra
gelmek üzere “ikinci fıkrasının (c) bendi, üçüncü fıkrasının (ç) bendi,”
ibaresi, “sekizinci fıkrası” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve dokuzuncu
fıkrası” ibaresi eklenmiştir. MADDE 25- Aynı Yönetmeliğin 62 nci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (f) veya
(g) bentlerinde belirtilen ödeme hizmetlerini sunan kuruluşlar tarafından,
bu hizmetler kapsamında temin edilmiş verilerin, 15 inci maddenin ikinci,
üçüncü, sekizinci ve dokuzuncu fıkraları kapsamında sunmakta oldukları
hizmetler için kullanılması, müşterinin onayının alınmış olması kaydıyla,
60 ıncı ve 61 inci maddelerde yer alan hükümlere aykırılık olarak
değerlendirilmez.” MADDE 26- Aynı Yönetmeliğin 72 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “67 nci maddenin birinci fıkrasında” ibaresi “67 nci
maddede” olarak değiştirilmiştir. MADDE 27- Aynı Yönetmeliğin 73 üncü maddesinde yer alan
“üçyüz” ibareleri “bin” olarak, “Üçyüz” ibaresi “Bin” olarak, “beşyüz”
ibareleri “ikibinyediyüzelli” olarak değiştirilmiştir. MADDE 28- Aynı Yönetmeliğin 83 üncü maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “yirmi dokuzuncu” ibaresi “yirmi sekizinci” olarak
değiştirilmiştir. MADDE 29- Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesinin
dokuzuncu fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiş, on birinci fıkrasına
aşağıdaki cümle ve bentler eklenmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir. “Nezdinde bulunan ödeme hesapları
için müşterilerine doğrudan çevrim içi erişim imkânı sağlamayan ödeme
hizmeti sağlayıcıları bu Yönetmeliğin 59 uncu maddesinin beşinci fıkrası
kapsamında yerine getirmesi gereken yükümlülükleri 31/12/2025 tarihine
kadar yerine getirir. Nezdinde ödeme hesabı bulunduran ödeme hizmeti
sağlayıcılarının, Kanunun geçici 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca
Bankaya faaliyet izni başvurusunda bulunmuş olup faaliyet izni
değerlendirme süreci devam edenler ile bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (f) ve (g) bentlerinde belirtilen ödeme hizmetlerini
sunmak üzere Bankadan izin almış olan Kuruluşlara bu Yönetmeliğin 59 uncu
maddesinin birinci fıkrası kapsamında teknik gereklilikleri belirlenmiş
veri paylaşım servisleri ile ilgili sunduğu hizmetleri, standart olmayan
servisleri kullanarak vermesi 30/6/2024 tarihine kadar bu fıkraya aykırılık
olarak değerlendirilmez.” “Bu fıkranın uygulanmasında
aşağıdaki bentlerde yer alan istisnalar saklıdır: a) Kanunun geçici 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
uyarınca Bankaya faaliyet izni başvurusunda bulunmuş olup faaliyet izni
değerlendirme süreci devam edenler, bu Yönetmeliğin 59 uncu maddesinin
birinci fıkrası kapsamında teknik gereklilikleri belirlenmiş veri paylaşım
servisleri hizmetlerini, 30/6/2024 tarihine kadar standart olmayan servisleri
kullanarak verebilir. Banka, bu süreyi, altı ayı aşmamak üzere uzatmaya
yetkilidir. b) 5411 sayılı Kanun kapsamındaki bankalar ile bu
Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) ve (g) bentlerinde
belirtilen ödeme hizmetlerini sunmak üzere Bankadan izin almış olan
kuruluşlar, Banka Ödeme Sistemlerinde 2020 yılı içerisinde gerçekleştirilen
hesaba ödeme işlemleri açısından, toplam adedine göre ilk on katılımcı
arasında yer almayan ödeme hizmeti sağlayıcıları nezdinde bulunan ödeme
hesapları ile ilgili olarak bu Yönetmeliğin 59 uncu maddesinin birinci
fıkrası kapsamında teknik gereklilikleri belirlenmiş veri paylaşım
servisleri hizmetlerini 30/6/2024 tarihine kadar standart olmayan
servisleri kullanarak verebilir. Banka, bu süreyi, altı ayı aşmamak üzere
uzatmaya yetkilidir.” “(19) Bu Yönetmeliğin 4/A maddesinin yürürlük
tarihinden önce dijital cüzdan hizmeti sunmakta olup Kanun kapsamında ihdas
edilen ödeme kuruluşu veya elektronik para kuruluşu kategorisine dâhil
edilebilecek olan ancak faaliyet izni bulunmayan kişiler, bu Yönetmeliğin
4/A maddesinin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde Bankaya
başvurarak gerekli izinleri almak zorundadır. Kuruluşlardan dijital cüzdan
hizmetini sunanlar ise bu Yönetmeliğin 4/A maddesinin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren bir yıl içinde bu Yönetmeliğin 4/A maddesine uyum sağlamak
zorundadır. (20) Birlik, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin
üçüncü fıkrası uyarınca elektronik para kuruluşu tarafından müşteriye
verilecek dekontun içermesi gereken asgari unsurları en geç 31/12/2023
tarihine kadar belirler.” MADDE 30- Aynı Yönetmeliğin EK-1, EK-2, EK-3, EK-4, EK-5,
EK-11-A, EK-11-B, EK-11-C, EK-11-D, EK-13, EK-14, EK-15, EK-16, EK-17,
EK-18 ve EK-19’u ekteki şekilde değiştirilmiştir. MADDE 31- Bu Yönetmeliğin; a) 23 üncü maddesi 31/3/2024 tarihinde, b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde, yürürlüğe girer. MADDE 32- Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası Başkanı yürütür. |
